💠 ثواب زیارت #امام_رضا علیه السلام در روایت معتبر از زبان خود ایشان:
◀️ ثواب صد هزار شهید
◀️ صد هزار صدیق
◀️ صد هزار حج و عمره کننده
◀️ صد هزار مجاهد
◀️ محشور شدن در زمره اهل بیت
◀️ رفیق شدن با اهل بیت در درجات عالی بهشت
❇️ أَلَا فَمَنْ زَارَنِی فِی غُرْبَتِی کَتَبَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ أَجْرَ مِائَةِ أَلْفِ شَهِیدٍ وَ مِائَةِ أَلْفِ صِدِّیقٍ وَ مِائَةِ أَلْفِ حَاجٍّ وَ مُعْتَمِرٍ وَ مِائَةِ أَلْفِ مُجَاهِدٍ وَ حُشِرَ فِی زُمْرَتِنَا وَ جُعِلَ فِی الدَّرَجَاتِ الْعُلَى مِنَ الْجَنَّةِ رَفِیقَنَا.
#ترجمه: امام رضا علیه السلام فرمودند آگاه باشید که هر کس مرا در غربتم زیارت کند خداى عز و جل برایش ثواب صد هزار شهید و صد هزار صدیق و صد هزار حج و عمره کننده و صد هزار مجاهد بنویسد و در زمره ما محشور شود و در درجات عالى از بهشت رفیق ما باشد.
📚 الأمالی للصدوق، ج1، ص114 ط نسیم کوثر
✅ @masaf_ofogh
💠 نگاهی گذرا به زندگی #امام_باقر علیه السلام
🔹 حضرت در سال ۵۷ هجری در شهر مدینه متولد شدند. ایشان هنگام شهادت پدرشان امام زین العابدین علیه السلام که در سال ۹۴ رخ داد، سی و نه سال داشتند.
نام امام «محمد» و کنیه ایشان «ابوجعفر» است و «باقر» و «باقر العلوم» القابشان می باشند.
نام مادر حضرت «ام عبدالله» بود, دختر امام حسن مجتبی علیه السلام و نخستین کسی که هم از نظر پدر و هم از نظر مادر فاطمی و علوی بودند.
دوران امامت آن حضرت هجده سال بود.
🔹 پایه گذار نهضت بزرگ علمی
امام پنجم طی مدت امامت، در شرائطی نامساعد، به نشر معارف الهی و تشریح مشکلات علمی پرداختند و جنبش علمی گسترده ای را به وجود آوردند که مقدمات تأسيس يك دانشگاه بزرگ اسلامی را که در دوران امامت فرزندشان «امام صادق علیه السلام» به اوج عظمت رسید، فراهم کرد.
مقام بزرگ علمی و اخلاقی امام پنجم مورد تصدیق دوست و دشمن و در بنی هاشم سرآمد بود. روایات و احادیث بسیاری در زمینه مسائل و احکام اسلامی، تفسیر، تاریخ اسلام و انواع علوم از آن حضرت به یادگار مانده است.
رجال و شخصیتهای بزرگ علمی آن روز، و عده ای از یاران پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله که هنوز در حال حیات بودند، از محضر آن حضرت استفاده می کردند.
علاوه بر کتب شیعه, کتب دانشمندان و مورخان مهم اهل تسنن نیز مانند: طبری، بلاذری، خطیب بغدادی، ابو نعیم اصفهانی، زمخشری و... پر از سخنان پر مغز پیشوای پنجم شیعیان هستند و همه جا جمله : «قال محمد بن علی» و یا «قال محمد الباقر» در آن ها به چشم می خورد.
🔹 امام باقر علیه السلام از نظر دانشمندان
آوازه دانش ایشان چنان نقاط مختلف کشور اسلامی را پر کرده بود که لقب «باقرالعلوم » (گشاینده دریچه های دانش و شکافنده مشکلات علوم) را بر ایشان نهادند.
«ابن حجر هیتمی»، دانشمند برجسته اهل سنت می نویسد:
محمد باقر به اندازه ای گنجهای پنهانی معارف و دانشها را آشکار ساخته، حقایق احکام و حکمتها و لطایف دانشها را بیان نموده که جز بر عناصر بی بصیرت یا بدسیرت پوشیده نیست و از همینجاست که وی را شکافنده و جامع علوم، و برافرازنده پرچم دانش خوانده اند.
«عبدالله بن عطاء» یکی از شخصیتهای برجسته و از دانشمندان بزرگ عصر امام، می گوید: من هرگز دانشمندان اسلام را در هیچ محفل و مجمعی به اندازه محفل محمد بن علی علیه السلام از نظر علمی حقیر و كوچك ندیدم. من «حكم بن عتيبه» را که در علم و فقه مشهور آفاق بود، دیدم که در خدمت محمد باقر مانند کودکی در برابر استاد عالیمقام، زانوی ادب بر زمین زده, شیفته و مجذوب کلام و شخصیت او گردیده بود.
امام باقر علیه السلام در سخنان خود، اغلب به آیات قرآن مجید استناد نموده از کلام خدا شاهد آورده و می فرمودند: «هر مطلبی گفتم ، از من بپرسید که در کجای قرآن است تا آیه مربوط به آن موضوع را معرفی کنم»
🔹 خلفای معاصر آن حضرت :
۱- ولید بن عبدالملك (۸۶ - ۹۶ هجری)
۲- سليمان بن عبدالملك (۹۶ - ۹۹ هجری)
۳- عمر بن عبدالعزيز (۹۹ - ۱۰۱ هجری)
۴- یزید بن عبد الملك (۱۰۱-۱۰۵هجری)
۵- هشام بن عبدالملك (۱۰۵ - ۱۲۵ هجری)
🔹 به دنبال انحرافات عمیقی که پس از رحلت پیامبر اسلام به وقوع پیوست یکی از اسف بارترین آن ها جلوگیری از نقل و نوشتن و تدوین حدیث بود که خلیفه ی اول و دوم با توجیهاتی پوچ آن را پایه گذاری کردند و هرکسی را که اینکار را انجام میداد به شدت مجازات می کردند. این روال تا دوره امام پنجم نیز ادامه یافت.
این محدودیت ها باعث شد احادیث نبوی در سینه حافظان حدیث بماند و مسلمانان از این منبع بزرگ و مهم محروم گردند. از طرف دیگر برخی از این فرصت استفاده کرده و احادیثی به نفع حاکمان وقت جعل می کردند.
امام علی علیه السلام نخستین کسی بود که احادیث رسول خدا را در یک کتاب جمع آوری نمود که پس از ایشان این کتاب در اختیار ائمه بعدی قرار گرفت.
🔹 پس از هجرت اجباری امام پنجم به شام توسط هشام بن عبدالملک, هنگام بازگشت به مدینه مناظره ای بین ایشان و یک اسقف مسیحی میان مسیحیان فراهم شد که به قسمتی از آن می پردازیم :
اسقف : چرا عقیده دارید که میوه ها و نعمتهای بهشتی هرچه مصرف شود کم نمیشود و به حال خود باقی می ماند؟ آیا نمونه ای از پدیده های این جهان می توان برای این موضوع ذکر کرد؟
امام : آری، نمونه روشن آن در عالم محسوسات آتش است. شما اگر از شعله چراغی صدها چراغ روشن کنید، شعله چراغ اول به جای خود باقی است و به هیچ وجه از آن کاسته نمی شود!
◀️ ایشان در سال ۱۱۴ هجری در شهر مدینه به شهادت رسیدند و در قبرستان بقیع، کنار قبر پدر و جدشان، به خاك سپرده شدند.
#تاریخ_امامان
🌐 واحد ادیان، فرق و قومیت های جنبش مصاف (افق)
✅ @masaf_ofogh
#پرسش
👈 آیا مردگان جمعه ها به خانواده خود سر میزنند?!
#پاسخ
در روایتی با سند معتبر از #امام_صادق علیه السلام آمده است:
🔹 إِنَّ الْمُؤْمِنَ لَيَزُورُ أَهْلَهُ فَيَرَى مَا يُحِبُّ وَ يُسْتَرُ عَنْهُ مَا يَكْرَهُ وَ إِنَّ الْكَافِرَ لَيَزُورُ أَهْلَهُ فَيَرَى مَا يَكْرَهُ وَ يُسْتَرُ عَنْهُ مَا يُحِبُّ.
قَالَ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَزُورُ كُلَّ جُمْعَةٍ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَزُورُ عَلَى قَدْرِ عَمَلِهِ.
#ترجمه: امام صادق (علیه السلام) فرمود : روح مؤمن اجازه می يابد و به ديدار خانواده اش می آيد تا از حال و روزگار آنان با خبر گردد، اما آن چه براى او محبوب و مسرت آور باشد، مشاهده میکند و آن چه براى او مكروه و نفرت آور باشد، مشاهده نخواهد كرد.
روح كافر نيز به ديدار خانواده اش موفق می شود، اما آن چه براى او مكروه و نفرت آميز باشد، مشاهده میکند و آن چه براى او محبوب و مسرت بخش باشد، مشاهده نخواهد كرد.
امام صادق علیه السلام فرمود : برخى اموات فقط روزهاى #جمعه به ديدار خانواده خود نائل مىشوند و برخى به تناسب اعمال صالحه و مقام و منزلتشان بيشتر و يا كمتر به زيارت خاندان خود می آیند.
📚الكافي ج3، ص 230
❇️ بررسی سند روایت:
علامه محمد باقر مجلسی سند این روایت «حسن» یعنی معتبر میداند:
🔹باب أن الميت يزور أهله الحديث الأول: حسن، و يدل على تجسم الروح أو تعلقها في البرزخ بالأجساد المثالية و أنها تتحرك في تلك العالم و ترجع إلى البيوت و تطلع على أحوال
📚مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول، ج14، ص: 196
🌐 واحد ادیان، فرق و قومیت های جنبش مصاف (افق)
✅ @masaf_ofogh
💠 برگزيده ای از دعای امام حسين عليه السلام در #روز_عرفه
❇️ ستايش حق تعالی:
ستايش سزاوار خداوندي است كه كس نتواند از فرمان قضايش سرپيچد و مانعي نيست كه وي را از اعطاي عطايا، باز دارد. و صنعت هيچ صنعتگري به پاي صنعت او نرسد. بخشنده بي دريغ است. اوست كه بدايع خلقت را به سرشت و صنايع گوناگون وجود را با حكمت خويش استوار ساخت... .
❇️ تجديد عهد و ميثاق با خدا:
پروردگارا به سوي تو روي آورم. و به ربوبيت تو گواهي دهم. و اعتراف كنم كه تو تربيت كننده و پرورنده مني. و بازگشتم به سوي توست. مرا با نعمت آغاز فرمودي قبل از اين كه چيز قابل ذكري باشم... .
❇️ خود شناسي:
و قبل از هدايت مرا با صنع زيبايت مورد رأفت و نعمت هاي بي كرانت قرار دادي. آفرينشم را از قطره آبي روان پديد آوردي. و در تاريكي هاي سه گانه جنيني سكونتم دادي: ميان خون و گوشت و پوست. و مرا شاهد آفرينش خويش نگرداندي و هيچ يك از امورم را به خودم وانگذاشتي... .
❇️ راز آفرينش انسان:
ولي مرا براي هدفي عالي يعني هدايت (و رسيدن به كمال) موجودي كامل و سالم به دنيا آوردي. و در آن هنگام كه كودكي خردسال در گهواره بودم، از حوادث حفظ كردي. و مرا از شير شيرين و گوارا تغذيه نمودي. و دل هاي پرستاران را به جانب من معطوف داشتي. و با محبت مادران به من گرمي و فروغ بخشيدي... .
❇️ تربيت انسان در دانشگاه الهي:
تا اين كه با گوهر سخن، مرا ناطق و گويا ساختي. و نعمت هاي بي كرانت را بر من تمام كردي. و سال به سال بر رشد و تربيت من افزودي. تا اين كه فطرت و سرنوشتم، به كمال انساني رسيد. و از نظر توان اعتدال يافت. حجتت را بر من تمام كردي كه معرفت و شناختت را به من الهام فرمودي... .
❇️ نعمت هاي خداوند:
آري اين لطف تو بود كه از خاك پاك عنصر مرا بيافريدي. و راضي نشدي اي خدايم كه نعمتي را از من دريغ داري. بلكه مرا از انواع وسائل زندگي برخوردار ساختي. با اقدام عظيم و مرحمت بي كرانت بر من . و با احسان عميم خود نسبت به من، تا اين كه همه نعماتت را درباره من تكميل فرمودي... .
❇️ شهادت به بي كراني نعمت هاي الهي:
الهي! من به حقيقت ايمانم، گواهي دهم. و نيز به تصميمات متيقن خود و به توحيد صريح و خالصم
و به باطن ناديدني نهادم. و پيوست هاي جريان نور ديده ام. و خطوط ترسيم شده بر صفحه پيشاني ام، و روزنه هاي تنفسي ام، و نرمه هاي تيغه بيني ام. و آوازگيرهاي پرده گوشم و آنچه در درون لب هاي من پنهان است... .
❇️ ناتواني بشر از بجا آوردن شكر الهي:
گواهي مي دهم اي پروردگار كه اگر در طول قرون و اعصار زنده بمانم و بكوشم تا شكر يكي از نعمات تو بجا آورم، نتوانم مگر باز هم توفيق تو رفيقم شود، كه آن خود مزيد نعمت و مستوجب شكر ديگر، و ستايش جديد و ريشه دار باشد... .
❇️ ستايش خداي يگانه:
بنابر اين من با تمام جد و جهد و توش و توانم تا آنجا كه وسعم مي رسد با ايمان و يقين قلبي گواهي مي دهم. و اظهار مي دارم:
حمد و ستايش خدايي را كه فرزندي ندارد تا ميراث برش باشد. و در فرمانروايي نه شريكي دارد تا با وي در آفرينش بر ضديت برخيزد و نه دستياري دارد تا در ساختن جهان به وي كمك دهد... .
❇️ خواسته هاي يك انسان متعالي:
خداوندا، چنان كن كه از تو بيم داشته باشم، آنچنان كه گويي تو را مي بينم و مرا با تقوايت رستگار كن! اما به خاطر گناهانم مرا به شقاوت دچار مساز! مقدر كن كه سرنوشت من به خير و صلاح من باشد. و در تقديراتت خير و بركت به من عطا فرما!
❇️ سپاس به تربيت هاي الهي:
خداوندا! ستايش از آن توست كه مرا آفريدي. و مرا شنوا و بينا گرداندي! و ستايش سزاوار توست كه مرا بيافريدي و خلقتم را نيكو بياراستي. به خاطر لطفي كه به من داشتي والا... .
❇️ نيازهاي تربيتي از خدا:
و مرا بر مشكلات روزگار، و كشمكش شب ها و روزها ياري فرماي! و مرا از رنج هاي اين جهان و محنت هاي آن جهان نجات بده و از شر بدي هايي كه ستمكاران در زمين مي كنند نگاه بدار... .
❇️ شكايت به پيشگاه خداوند:
خدايا! مرا به كه وا مي گذاري؟ آيا به خويشاوندي كه پيوند خويشاوندي را خواهد گسست؟ يا به بيگانه كه بر من بر آشفتد؟ يا به كساني كه مرا به استضعاف و استثمار كشانند؟ در صورتي كه تو پروردگار من و مالك سرنوشت مني؟
❇️ اي مربي پيامبران و فرستنده كتب آسماني:
اي خداي من و اي خداي پدران من! ابراهيم، اسماعيل، اسحاق و يعقوب، و اي پروردگار جبرائيل، ميكائيل و اسرافيل. و اي تربيت كننده محمد، خاتم پيامبران و فرزندان برگزيده اش. اي فرو فرستنده تورات، انجيل زبور و فرقان ... .
❇️ تو پناهگاه مني:
تو پناهگاه مني، به هنگامي كه راه ها با همه وسعت، بر من صعب و دشوار شوند و فراخناي زمين بر من تنگ گردد. و اگر رحمت تو نبود من اكنون جزء هلاك شدگان بودم. و تو مرا از خطاهايم باز مي داري. و اگر پرده پوشي تو نبود از رسوايان بودم.
✅ @masaf_ofogh
🔺 #آنچه_پنهان_میکنند 🔻
✅ اسناد تصویری اثبات وجود #قربانی حیوانات در #ایران_باستان و آیین #زرتشت بر اساس گزارش #یشت_ها (بخشی از #اوستا)
#عید_قربان #خشونت #حقوق_حیوانات
🌐واحد افق مصاف
✅ @masaf_ofogh
💠دیدگاه بزرگان #اهل_سنت، پیرامون شخصیت #امام_هادی علیه السلام💠
👈 دیدگاه «شمس الدین ذهبی»:
◀️ «الملقب بالهادی شریف جلیل»
#ترجمه امام هادی انسان با شرافت و با جلالت بوده است.
📚 سیر أعلام النبلاء؛ ج 13، ص 121
◀️ «وکان فقیها إماما متعبدا»
#ترجمه او فقیه، امام و متعبد بود.
📚 العبر فی خبر من غبر؛ ج 2، ص 12
👈 دیدگاه «ابن کثیر دمشقی»:
◀️ «وقد کان عابدا زاهدا»
#ترجمه او عابد و زاهد بود
«وهو علی التراب لیس دونه حائل»
#ترجمه او در گوشهای از اتاق روی خاک نشسته و مشغول عبادت است.
📚 البدایة والنهایة ج 11، ص 19
👈 دیدگاه «ابن صباغ مالکی»:
◀️ «فما تعدّ منقبة إلاّ وإلیه نحیلها ولا تذکر کریمة إلاّ وله فضیلتها، ولا تورد محمّدة إلاّ وله تفضیلها و جملتها»
#ترجمه فضائل امام هادی تا ستارگان کشیده شده است، هرکجا منقبتی گفته شود ریشهاش به امام هادی برمیگردد، از کرم و فضل و ثنا کسی سخن بگوید بالاترین مرتبه او آقا امام هادی (علیه السلام) است و اگر از تهذیب نفس و اخلاق برجسته سخن به میان بیاید در تمام این قضایا روح پاک امام هادی بالاترین مقام تهذیب و اخلاق برجسته بوده است.
📚 الفصول المهمة فی معرفة الأئمة ج 2، ص 1074
👈 دیدگاه «ابن حجر هیثمی»:
◀️ «وکان وارث أبیه علما و سخاء»
#ترجمه او وارث علم و سخاوت پدرش بوده است.
📚 الصواعق المحرقة؛ ج 2، ص 598
👈 دیدگاه «شبراوی»:
◀️ «و کراماته کثیره»
#ترجمه کرامات زیادی از امام هادی (علیه السلام) ثبت شده است
📚 الإتحاف بحب الأشراف؛ ص 136
👈 دیدگاه «خیرالدین زرکلی»:
◀️ «و احد الاتقیاء الصلحا»
#ترجمه امام هادی یکی از متدینین و صالحین عصر خودشان بوده است.
📚 الأعلام؛ ج 4، ص 323
🌐 واحد افق جنبش مصاف
✅ @masaf_ofogh
📝 سخن گفتن امام معصوم به زبان تُرکی
◀️ بر اساس روایات، ائمه معصومین علیهم السلام توانایی سخن گفتن به زبان های دیگر را داشته اند و در خصوص مکالمات آنها به زبان های غیر عربی نیز روایات متعددی به دست ما رسیده است.
✅ اما یکی از جالب ترین این روایات داستان مکالمه امام هادی علیه السلام با یک تُرک زبان است:
✔️ ابوهاشم جعفری می گوید در مدینه بودم زمانی که "بغا" در زمان متوکل عباسی از آنجا می گذشت. امام هادی علیه السلام فرمودند: برویم و گروه "بغا" را ببینیم.
پس خارج شدیم و به تماشا ایستادیم. گروه از مقابل ما عبور می کرد و یک تُرک از مقابل ما می گذشت.
امام هادی علیه السلام به زبان تُرکی با او صحبت کرد. آن شخص از اسبش پایین آمد و سُم اسب امام را بوسید.
ابوهاشم می گوید: آن شخص را قسم دادم که امام به شما چه فرمود؟
پاسخ داد: آیا او پیامبر است؟!
گفتم نه پیامبر نیست.
مرد تُرک زبان گفت: او من را به نامی صدا زد که در کودکی من را به آن اسم میخواندند و هیچکس از این نام (در اینجا) با خبر نبود!
📚 اعلام الوری بأعلام الهدی شیخ طبرسی ج2 ص117، بحار الانوار ج50 ص 124 و ده ها کتب دیگر
#سخن_معصوم_به_زبان_دیگر #امام_هادی علیه السلام #زبان_ترکی
🌐واحد ادیان، فرق و قومیت های جنبش مصاف (افق)
✅ @masaf_ofogh
آلوسی (عالم مشهور اهل سنت): اگر کسی سگِ امیرالمومنین باشد بهشتی و اهل نجات است!
وی در کتاب تفسیرش می نویسد:
وقد اشتهر القول بدخول هذا الکلب الجنة حتى إن بعض الشیعة یسمون أبناءهم بکلب علی ویؤمل من سمی بذلک النجاة بالقیاس الأولوی على ما ذکر وینشد:
فتیة الکهف نجا کلبهم ... کیف لا ینجو غدا کلب علی
ولعمری إن قبله علی کرم الله تعالى وجهه کلبا له نجا ...
الآلوسی البغدادی الحنفی، روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم والسبع المثانی، ج15، ص238
#ترجمه: اعتقاد به وارد شدن این سگ (سگ اصحاب کهف) به بهشت به شهرت رسیده است تا جایی که برخی از شیعیان فرزندانشان را به «کلب علی» (سگ علی) نامگذاری می کنند و کسی که چنین نامگذاری شده از باب قیاس اولویت امید نجات و بهشتی شدن دارد و چنین سروده شده است:
سگ جوانان کهف نجات یافت و بهشتی شد.چگونه فردای قیامت سگ علی بهشتی نشود؟
و به جان خودم سوگند اگر عی کرم الله تعالی وجهه او را به عنوان سگ خود بپذیرد نجات یافته و بهشتی می شود ...
🌐 واحد ادیان، فرق و قومیت های جنبش مصاف (افق)
✅ @masaf_ofogh
فرار احمد بن حنبل از توضیح در مورد حدیث غدیر!
#ترجمه: ابوبکر مروذی می گوید از احمد بن حنبل در مورد شخصی که به شخصی دیگر می گوید «انت مولی النبی» (تو «مولای» پیامبر (ص) هستی سوال شد که در مورد آن چه می گوییم؟ احمد بن حنبل گفت: رهایش کن!
الخلال، (المتوفى311 هـ )، السنة، ج2، ص346، ح457 [تعلیق المحقق: إسناده صحیح]
زکریا بن یحیی می گوید که ابوطالب به آنان گفت که از احمد بن حنبل در مورد این سخن پیامبر (ص) خطاب به علی که «من کنت مولاه فعلی مولاه» سوال کرد که این سخن چه وجهی دارد؟ احمد بن حنبل پاسخ داد: در این مورد سخن نگو.این حدیث را همانطور که آمده رها کن.
السنة، ج2، ص346و347، ح458 [تعلیق المحقق: إسناده صحیح]
احمد بن محمد بن مطر می گوید ابوطالب به آنان گفت که از احمد بن حنبل در مورد این سخن پیامبر (ص) خطاب به علی که «من کنت مولاه فعلی مولاه» سوال کردم که وجه این سخن چیست؟ احمد بن حنبل گفت: این حدیث را همانطور که آمده رها کن
السنة، ج2، ص348، ح461 [إسناده صحیح]
🌐 واحد ادیان، فرق و قومیت های جنبش مصاف (افق)
✅ @masaf_ofogh
☑️ اسارت اهل بیتِ امام حسین (ع) به تصریح خیر الدین زرکلی (عالم مشهور مخالفین شیعه)
📝 وحضرت زینب مع أخیها الحسین وقعة کربلاء، وحملت مع السبایا إلى الکوفة، ثم إلى الشام.
📚 الزرکلی، خیر الدین (المتوفى1410هـ)، الأعلام،ج3، ص 66 و 67، الناشر: دار العلم للملایین - بیروت – لبنان، الطبعة: الخامسة عشر - أیار / مایو 2002 م.
👈 زینب با برادرش حسین در واقعه ی کربلاء حاضر شد و همراه اسیران به کوفه و سپس شام برده شد.
‼️این در حالیست که برخی از مخالفین شیعه همواره سعی در انکار اسارت اهل بیت امام حسین علیه السلام دارند!
✅ @masaf_ofogh
☑️ مرزوق الزهرانی (محقق سَلَفی) : خروج امام حسین بر یزید عامل تفرقه ی مسلمانان شد!!!
▫️ مرزوق الزهرانی - محقق سَلَفی - می نویسد :
📝 هذه النصوص تدل على مکانة الحسین عند أهل السنة برهم وفاجرهم، وأنه لم یکن شخصا عادیا، ولکن لا یمنعهم ذلک الحب والتقدیر من الاعتراف بأن الحسین اجتهد فأخطأ وأقدم على محاولة شق عصا المسلمین .....
📚 آل مرزوق الزهرانی، مرزوق بن هیاس، النظرات الوقادة فی خروج الحسین بن علی رضی الله عنه إلى الکوفة وإستشهاده،ص 33، الناشر : مطابع بهادر - مکة المکرمة.
▪️این نصوص دلالت بر جایگاه حسین در نزد اهل سنت - خوب و بدشان - دارد و دلالت بر این می کند که او شخصی عادی نبوده است اما این حب و ارج نهادن مانع از این نمی شود تا اهل سنت اعتراف کنند به این که 👈 حسین اجتهاد کرد و خطا کرد و در راستای بر هم زدن وحدت مسلمانان شتاب زده تلاش کرد ..... 👉
▫️و در جایی دیگر می نویسد :
📝 نتج من السلبیات بسبب خروج الحسین من مکة معارضا لیزید ما یلی ...
📚 آل مرزوق الزهرانی، مرزوق بن هیاس، النظرات الوقادة فی خروج الحسین بن علی رضی الله عنه إلى الکوفة وإستشهاده،ص 78، الناشر : مطابع بهادر - مکة المکرمة.
▪️موارد سلبی که در اثر خروج حسین از مکه بر ضد یزید حاصل شد در ادامه می آید .....
📝 انشقاق وحدة المسلمین عقائدیا .....
📚 آل مرزوق الزهرانی، مرزوق بن هیاس، النظرات الوقادة فی خروج الحسین بن علی رضی الله عنه إلى الکوفة وإستشهاده،ص 79، الناشر : مطابع بهادر - مکة المکرمة.
▪️تفرقه ی مسلمانان از جهت عقیدتی .....
🔗 https://t.me/masaf_ofogh/463
🔗 https://t.me/masaf_ofogh/464
✅ @masaf_ofogh
🏴 فضیلت گریه برای امام حسين عليه السلام در کلام احمد بن حنبل به نقل از خود #امام_حسین علیه السلام
نا أَسْوَدُ بْنُ عَامِرٍ أَبُو عَبْدِ الرَّحْمَنِ قثنا الرَّبِيعُ بْنُ مُنْذِرٍ، عَنْ أَبِيهِ قَالَ: كَانَ حُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ يَقُولُ: مَنْ دَمَعَتَا عَيْنَاهُ فِينَا دَمْعَةً، أَوْ قَطَرَتْ عَيْنَاهُ فِينَا قَطْرَةً، أَثْوَاهُ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ الْجَنَّةَ.
اسود بن عامر (ابو عبد الرحمن) از ربيع بن منذر نقل كرد كه پدرش گفته: حسين بن علي (عليهما السلام) هميشه مي فرمود:
هر كس چشمانش براي ما پر اشك شود و يا يك قطره اشك براي ما بريزد خداوند او را در بهشت جاي خواهد داد.
📚 فضائل الصحابة أحمد بن حنبل،ص 840 و 841 ، ح 1154
🌐 واحد ادیان، فرق و قومیت های جنبش مصاف (افق)
✅ @masaf_ofogh
📝 ام المؤمنین ام سلمه (رض) می گوید رسول الله (ص) وارد خانه ام شدند و فرمودند کسی بر من وارد نشود.صدایی شنیدم و وارد شدم و دیدم که حسین بن علی پیش پیامبر (ص) است و پیامبر (ص) بسیار ناراحت است یا گریه می کند.گفتم ای رسول خدا، چرا گریه می کنید؟ پیامبر (ص) فرمودند: جبرئیل به من خبر داد که امتم پس از من حسین را به شهادت می رساند.ام المؤمنین ام سلمه می گوید گفتم چه کسی او را به شهادت می رساند؟ پیامبر (ص) مقداری گِل برداشتند و فرمودند اهل همین خاک و همین سرزمین او را به شهادت می رسانند.
📚 ابن طهمان، أبو سعید إبراهیم بن طهمان بن شعبة (المتوفى 168 هـ)، مشیخة ابن طهمان، ص55، ح3، المحقق: محمد طاهر مالک، الناشر: مجمع اللغة العربیة، سنة النشر: 1403 هـ - 1983 م.
✅ @masaf_ofogh
◾️گذری بر زندگی و فضائل حضرت عباس بن اميرالمؤمنين عليه السلام
🔹عباس بن علی بن ابیطالب، مشهور به ابوالفضل قمر بنی هاشم است. برادر امام حسن (علیهالسلام) و امام حسین (علیهالسلام) در روز چهارم ماه شعبان سال ۲۶ هجری در مدینه منوره دیده به جهان گشود و در سال ۶۱ هجری به شهادت رسید.
سنّ مبارکش را هنگام شهادت ۳۴ سال نوشتهاند. از این مدت چهارده سال با پدرش امیرالمؤمنین (علیهالسلام) و نُه سال با برادرش امام مجتبی (علیهالسلام) و یازده سال با امام حسین (علیهالسلام) زیست.
در دوران کودکی از پدرش تحصیل علم کرد و امام علی (ع) فرمود:
اِنَّ وَلَدِی العَبّاسَ زُقَّ العِلمَ زَقّاً؛
همانا فرزندم عباس در کودکی علم آموخت و به سان نوزاد کبوتر، که از مادرش آب و غذا میگیرد، از من معارف فرا گرفت.
در مدت ۱۴ سال که با پدر زیست، همیشه و در همه حال در کنار پدر حضور داشت.
ایشان در سال۳۷ق درجنگ صفین حضور داشت و سخنانی در توصیف شجاعت ایشان نقل شده است.
🔸امام صادق (علیهالسلام) در وصف عبّاس میفرماید: «کانَ عَمُّنَا الْعَبَّاسَ نافِذَ البَصیرَةِ، صَلْبَ الْأیمانِ، جاهَدَ مَعَ أَبی عَبْدِاللَّهِ (علیهالسلام) وَأَبْلی بَلاءً حَسَناً وَمَضی شَهیدا»
عموی ما عباس (علیهالسلام) دیدهای تیزبین و ایمانی استوار داشت. همراه حسین (علیهالسلام) جهاد کرد و از امتحان سرافراز بیرون شد و سرانجام به شهادت رسید.
🔸امام سجاد علیه السلام :«خدا عمویم عباس را رحمت کند، به راستی ایثار و جانبازی نمود، جنگ نمایانی کرد تا دستانش قطع شد و خود را فدای برادرش نمود. خداوند در برابر این فدارکاری - همانند عمویش جعفر طیار- دو بال به اوعنایت کرد تا به یاری آنها، همراه فرشتگان در بهشت پرواز کند. همانا عباس نزد خداوند تبارک و تعالی مقامی دارد که تمامی #شهیدان، در روز قیامت، بر او غبطه میخورند و رسیدن به آن مقام را آرزو میکنند.»
حضرت عباس (علیهالسلام) دارای دو فرزند به نامهای فضل و عبیداللَّه از لبابه دختر عبیداللَّه بن عباس بن عبدالمطلب بود؛ و نسل آن بزرگوار از طریق عبیداللَّه امتداد یافت.
روز عاشورا فرماندهان دو جناح راست و چپ تعیین شدند و پرچم سپاه به عباس بن علی (علیهالسلام) داده شد. یاران یکی پس از دیگری به میدان مبارزه شتافتند.
در این میان اتفاق میافتاد که برخی از اصحاب در میان لشکر محاصره میشدند و حضرت عباس (علیهالسلام) آنان را نجات میداد. مانند عمر بن خالد صیداوی و جابر بن حارث سلمانی و سعد مولی عمر بن خالد صیداوی با مجمع بن عبداللَّه عائذی که در آغاز جنگ در محاصره دشمن قرار گرفته بودند و حضرت عباس با یک حمله آنان را نجات داد.
◽️یکی از شئون و افتخارات حضرت عباس (علیهالسّلام) در کربلا، سقایی یعنی تهیه و تامین آب برای اردوی حسینی بود؛ به همین مناسبت، یکی از القاب او «سقا» بود. (مصراعی از رجزهای حضرت عباس (علیهالسّلام) : انی انا العباس اغدو بالسقا مؤید این امر است.) شهادت او نیز با سقایی او پیوند داشت؛ زیرا سرانجام، او در راه تهیهٔ آب و در نزدیکی فرات به درجهٔ شهادت رسید.
در زیارت ناحیه، امام زمان علیه السّلام می فرمایند : «سلام بر ابوالفضل العباس، پسر امیرمؤمنان(علیه السلام)، آن که جان خود را نثار برادرش کرد، دنیا را وسیله آخرت خود قرار داد و فدای برادرش شد. او که نگهبان بود و بسیار کوشید تا آب را به لب تشنگان حرم برساند و دو دستش در جهاد فی سبیل الله قطع شد.
خداوند قاتلان او، یزید بن رقاد و حکیم بن طفیل طائی را از رحمت خود دور سازد.»
📚 منابع روایات :خصال، ۱۴۱۰ق، ج۱، ص۶۸. اعیان الشیعه، ج۷، ص۴۳۰. کامل الزیارات، ۱۳۷۷ش، ص۷۸۶، بطل العلقمی، ج۲، ص۳۱۱
🌐 واحد ادیان، فرق و قومیت های جنبش مصاف (افق)
✅ @masaf_ofogh
افق
📸 غزالی (عالم مشهور مخالفین شیعه): یزید مسلمان است و هرکس او را لعن کند ملعون است! #یزیدیان ✅ @mas
‼️ غزالی (عالم مشهور مخالفین شیعه): یزید مسلمان است و هرکس او را لعن کند ملعون است!
📝 ابن طولون (عالم مشهور مخالفین شیعه) می نویسد:
از امام حجت الاسلام غزالی در مورد کسی که به لعن یزید تصریح می کند سوال شد که آیا چنین حکمی می شود ؟ آیا یزید به قتل حسین بن علی راضی شد یا نه؟ آیا ترحم بر یزید جایز است یا نه؟ لطفا پاسخ بدهد.👈 غزالی پاسخ داد: لعن مسلمان اصلا جایز نیست و هرکس مسلمانی را لعن کند خودش ملعون است 👉 و پیامبر فرموده است : مسلمان اهل لعن نیست و چگونه لعن مسلمان جایز باشد در حالی که ما از لعن چارپایان منع شده ایم 👈 و حرمت مسلمان بنا بر حدیث پیامبر از حرمت کعبه بالاتر است و اسلام یزید بن معاویه ثابت است 👉 و ثابت نشده است که او حسین را کشته است و یا دستور به کشتنش داده است و یا به آن راضی شده است و یا زمانی که کشته شده حاضر بوده است و چنین چیزی در مورد او ثابت نیست و درست نیست که در مورد او چنین گمانی بشود چرا که سوء ظن به مسلمان هم حرام است و خداوند فرموده است : « اجتنبوا کثیرا من الظن ، ان بعضی الظن اثم» و پیامبر فرموده اند : «خداوند از مسلمان خون و مال و ناموسش و این که به او گمان بد بشود را حرام کرده است.»
📚 ابن طولون، شمس الدین محمد بن علی (المتوفى 953 هـ)، قید الشرید من أخبار یزید، ص 47، تحقیق : دکتورة فاطمة مصطفى عامر، الناشر : دار العلوم للطباعة - القاهرة.
✅ @masaf_ofogh
#پاسخ به یک #شبهه
◀️ آیا #امام_حسین علیه السلام فرموده اند #ایرانی ها دشمنان ما هستند؟!!!
✅ @masaf_ofogh
✏️پاسخ به شبهه ی مصادره ی اموال کاروان یزید به وسیله ی امام حسین (ع)
🌐 واحد ادیان، فرق و قومیت های جنبش مصاف (افق)
✅ @masaf_ofogh
📸 افتخار سعود بن عبد العزیز (امام وهابیت و از حکام آل سعود) به سر بریدن شیعیان کربلاء و بصره!
📝 و این سخن تو که گفته ای ما کربلا را گرفتیم و اهلش را سر بریدیم و اموال آن را برداشتیم، [می گویم] الحمدلله رب العالمین و ما از این کارها خودمان را مبرا نمی دانیم و و می گوییم: {وَلِلْکَافِرِینَ أَمْثَالُهَا} [سورة محمد آیة: 10]. (این کافران هم مانند آنها به کیفر کفر خود البته میرسند)
📚 علماء نجد الأعلام، الدرر السنیة فی الأجوبة النجدیة ،ج9،ص 284،جمع: عبد الرحمن بن محمد بن قاسم العاصمی القحطانی النجدی ، الطبعة: الاولی، 1420هـ/1999م.
✅ @masaf_ofogh
✏️ ماجرای جالب دستور حضرت زهراء (س) به نوحه سرایی بر امام حسین (ع) به نقل از ابوعلی تنوخی (عالم سرشناس اهل سنت)
📝 پدرم برایم گفت که روزی ابوالحسن کاتب آمد و گفت: آیا در بغداد شخصی که نامش ابن اصدق باشد را می شناسید؟
پدرم گفت: در آن مجلس کسی جز من آن شخص (ابن اصدق) را نشناخت و من گفتم: بله او را می شناسم.چرا از او سوال کردی؟
ابوالحسن کاتب گفت: او چه کار می کند؟
پدرم پاسخ داد: بر حسین علیه السلام نوحه سرایی می کند.
پدرم گفت: ابوالحسن کاتب گریه کرد و گفت: پیرزنی از اهل کرخ پیش من است که مرا تربیت کرده است و به دلیل لهجه اش نمی تواند کلمات را صحیح ادا کند چه برسد به این که بخواهد شعری را نقل کند و این پیرزن از زنان صالح است و بسیار روزه می گیرد و اهل تهجد است.
محل خواب او نزدیک من است و دیشب متوجه شدم که مرا صدا زد و گفت: ای ابوالحسن.
گفتم: چه شده است؟
گفت: پیش من بیا.
به نزد او رفتم و دیدم که می لرزد.گفتم: چه اتفاقی برایت افتاده است؟
گفت: یک جزء قرآنم را خواندم و خوابیدم.در خواب دیدم که گویی در مقابل یکی از دوازه های کرخ هستم. اتاق تمیزی را دیدم که (دیوارهایش) سفید و اندکی قرمز بود، درب آن باز بود و زنان دم درب ایستاده بودند.
به آنها گفتم چه کسی از دنیا رفته ؟ چه خبر است؟ آنها به داخل اتاق اشاره کردند.
ارد شدم دیدم اتاقی در نهایت زیبایی است و در وسط آن بانویی جوان هستند که نیکو تر و زیباتر از ایشان ندیده بودم، لباس زیبای سفید رنگی که بلند بود به تن داشت و روی آن نیز روپوشی (شنل) که فوق العاده سفید رنگ، پوشیده بود، در دامانش سر بریده ای بود که خون از آن می جوشید.
گفتم: تو چه کسی هستی؟
فرمود با تو کاری ندارم، من فاطمه دختر رسول خدا هستم و این سر فرزندم حسین «علیه السلام»است.از طرف من به ابن اصدق بگو این شعر را به عنوان نوحه (برای حسینم) بخواند:
فرزند من مریض نبود (بر اثر بیماری از دنیا نرفت) این را سؤال کنید و قبل از این واقعه نیز بیمار نبود.
ناگهان به خودم آمدم.
ابوالحسن کاتب می گوید: آن پیرزن به جای «لم امرضه» به دلیل لهجه اش گفت «لم امرطه» چرا که نمی توانست حرف «ض» را درست تلفظ کند.پیرزن از از آن آرام گرفت تا آن که خوابید.
ابوالحسن به من گفت ای ابوالقاسم حال که ابن اصدق را می شناسی، امانتداری کن و این خبر را به ابن اصدق برسان؛ من گفتم به خاطر امر سرور بانوان اطاعت می کنم.
ابوالقاسم تنوخی در ادامه می گوید: این داستان در ماه شعبان بود، مردم زمانی که می خواستند به زیارت امام حسین «علیه السلام» بروند از حنبلی ها به شدت آزار می دیدند.
من آنقدر تلاش کردم که بالاخره توانستم خودم را در شب نیمه شعبان به حائر حسینی برسانم.
جویای ابن اصدق شدم تا این که او را دیدم.
به او گفتم حضرت فاطمه «سلام الله علیها» به تو امر نموده اند که قصیده ای را که در آن بیت مذکور را به عنوان نوحه (برای امام حسین «علیه السلام») بخوانی:
لم امرّضه فأسلو ... لا ولا کان مریضا (فرزند من مریض نبود (بر اثر بیماری از دنیا نرفت) این را سؤال کنید و قبل از این واقعه نیز بیمار نبود.)
به ابن اصدق گفتم من قبل از این ماجرا این قصیده را بلد نبودم.
حال ابن اصدق دگرگون شد. قضیه خواب را برای او و حاضران در جلسه به طور کامل نقل کردم، همگی به شدت گریه کردند و تمام شب با همین قصیده نوحه سرایی کردند. اول این قصیده این بیت است:
ای دو چشم اشک ببارید و به شدت گریه کنید و خشک نشوید.
این شعر برای برخی از شاعران اهل کوفه است.
سپس به نزد ابوالحسن کاتب بازگشتم و او را از آن چه رخ داد با خبر ساختم.
📚 التنوخی البصری، ابوعلی المحسن بن علی بن محمد بن أبی الفهم (المتوفى 384هـ)، نشوار المحاضرة وأخبار المذاکرة، ج2، ص230-232، تحقیق: عبود الشالجی، الناشر: دار صادر.
🌐 واحد ادیان، فرق و قومیت های جنبش مصاف (افق)
✅ @masaf_ofogh
📸 عادی بودن #تعدد_زوجات و ازدواج موقت در #ایران_باستان به گزارش دکتر رجبی (باستان شناس مشهور)
📝 تردیدی نیست که در ایران باستان داشتن بیش از یک زن ، دست کم در مورد توانمندان امری معمول بوده است.هرودت می نویسد همه ی مرد ها زنان قانونی زیادی دارند و علاوه بر این از زنان فرعی (مانند زنان صیغه) نیز بی بهره نیستند ؛ اما چون داشتن بیش از یک زن با میزان دارایی در ارتباط مستقیم بود ، قاعدتا مردان عادی نمی توانسته اند بیش از یک همسر داشته بوده باشند.
📚 رجبی،پرویز، هزاره های گمشده (اهورامزدا،زرتشت و اوستا) ،ج1،ص 452، ناشر : انتشارات توس، چاپ اول : پاییز 1380 ش.
✅ @masaf_ofogh
افق
پاسخ علامه طباطبایی به جناب حجت الاسلام روحانی 👇 🌐 واحد ادیان، فرق و قومیت های جنبش مصاف (افق) ✅ @m
🔵پاسخ علامهطباطبایی به آقایرییسجمهور!
علامهطباطبایی در مورد آیاتی که رییسجمهور به آنها استدلال کرده و بیان داشته بودند که "پیامبر(صلی الله علیه وآله) با کفار پیمان میبست و آنها پیمان را میشکستند،پیمان دوم را میبست" مینویسد:
🔷️ پیمانشکنی مطرح شده در این آیات مربوط به حوادثی است که 👈به مدت ۷ سال بین یهودیان و پیامبر(صلی الله علیه وآله) رخ داد.👉پیامبر بعد از اینکه یهودیان اسلام را قبول نکردند،با انها که ۳ طایفه به نامهای بنی النضیر،بنیقریظه و بنی قینقاع بودند عهد بست که👈 هر ۳ طایفه پیمان خود را شکستند!👉
1⃣ بنیقینقاع در جنگ بدر پیمان خود را شکستند و پیامبر(صلی الله علیه وآله) به سمت آنها لشکر کشید و آنها ناچار شدند تا به حکم پیامبر(صلی الله علیه وآله) تن بدهند.
2⃣ بنینضیر با پیامبر نیرنگ کردند و توطئهی ترور پیامبر را چیدند و مجازات شده و از آنجا رانده شدند.
3⃣ بنی قریظه هم عهد خود را شکستند و در جنگ خندق با پیامبر دشمنی کردند و وحی بر مقابلهی با بنیقریظه نازل شد!"
📚تفسیر المیزان ج۹ص۱۲۶،۱۲۷و۱۲۸ چاپ جامعهی مدرسین
◀️ پس این آیات در مورد یهود نازل شده و نزول آنها در مورد کفار صحت ندارد و هرکدام از طوایف یهود بعد از پیمانشکنی و نقضعهد با برخورد محکم و قاطع پیامبر مواجه شدند و خبری از پیمان های ۲ و ۳ و ۴ و...(بعبارتی برجامهای ۲ و ۳ و ۴ و ...) نبوده است!
و ای کاش جناب روحانی حداقل دو آیهی بعدی را نیز مطالعه میکردند که میفرماید:
◀️ فَإِمَّا تَثْقَفَنَّهُمْ فِي الْحَرْبِ فَشَرِّدْ بِهِمْ مَنْ خَلْفَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ(۵۷)وَإِمَّا تَخَافَنَّ مِنْ قَوْمٍ خِيَانَةً فَانْبِذْ إِلَيْهِمْ عَلَى سَوَاءٍ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْخَائِنِينَ (۵۸)
#ترجمه: پس اگر در میدان جنگ، بر آنان دست یافتی (با وارد کردن مجازات و عقوبت سنگین بر ایشان) دیگر کسانی را که دنبال آنانند (و قصد جنگ با تو را دارند) تار و مار کن تا متذکّر (قدرت شما) شوند (و از خیال جنگ با تو بازایستند.)(۵۷)و هر گاه (با ظهور نشانه هائي) از خيانت گروهي بيم داشته باشي (كه عهد خود را شكسته حمله غافلگيرانه كنند) به طور عادلانه به آنها اعلام كن (كه پيمانشان لغو شده است) زيرا خداوند خائنان را دوست نميدارد.(۵۸)
⭕️ ای کاش اجازه بدهید همین پیامبر رحمت برای مردم بماند و بخاطر سیاست های شکست خورده رفتار ایشان را تحریف نکنید...
🌐 واحد ادیان، فرق و قومیت های جنبش مصاف (افق)
✅ @masaf_ofogh