کانال#مسیر_فقاهت.mp3
2.09M
🔰استاد شوپایی
🔸طریقیت عنوان #رؤیت برای قابلیة الهلال للرویه
▪️اصل اولی : ظهور عناوین ماخوذه در خطاب در موضوعیت
▫️عناوینی که کاشفیت و طریقیت ذاتی آنهاست
🌀برشی از مباحث رویت هلال
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
هدایت شده از مسیر فقاهت
🔰پرونده «رویت هلال با چشم مسلح آری یا خیر؟!»
🔸آیت الله شبیری زنجانی
🌀https://eitaa.com/masire_feghahat/760
🔹مرحوم آیت الله العظمی خویی
🌀https://eitaa.com/masire_feghahat/761
🔸مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی
🌀https://eitaa.com/masire_feghahat/762
🔹استاد شهیدی
🌀https://eitaa.com/masire_feghahat/764
🌀https://eitaa.com/masire_feghahat/765
🔸استاد شوپایی
🌀https://eitaa.com/masire_feghahat/767
🔆کانال#مسیر_فقاهت
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
🔰مفطریت آمپول و سرم ؟!
🔸در رساله جامع آیت الله آقای سیستانی مساله 58 فرموده اند که «آمپول و سِرُم، روزه را باطل نمیکند، هرچند آمپول #تقویتی یا سرم #قندی_نمکی باشد»؛ دلیل عدم مفطریت آمپول و سرم هرچند تقویتی این است که #عرفا اکل و شرب بر این ها #صدق_نمیکند
🔹البته برای بررسی این مطلب یک بحث دیگری نیز بایستی پیگیری شود و آن این است که آیا همانگونه که #علت معمم است (البته بر فرض پذیرش ) #حکمت نیز باعث تعمیم ظهور خطاب به سایر موارد میشود یا خیر ؟! در صورتی که معممیت حکمت اثبات بشود حکم مفطریت به قائم مقام اکل و شرب نیز تسری پیدا میکند زیرا #حکمت_روزه این است که انسان ضعف روزه را درک کند
🔸آیت الله شبیری زنجانی باتوجه به اینکه معممیت حکمت را پذیرفته اند فرموده اند : در سرم اثر اكل و شرب كه رفع تشنگى و گرسنگى است، وجود دارد، لذا به وسيله حكمت و ملاك تعميم مىدهيم و مىگوئيم #مبطل_روزه است، آمپول تقويتى نيز از همين قبيل است، چون انسان ديگر ضعف روزه را درك نخواهد كرد. همانطور كه نظر مرحوم آقاى داماد هم بود، حكمت مخصص نيست اما معمم هست، اينطور مواردى را كه حكمت اكل و شرب موجود است، نمىتوان گفت جايز است.[درس خارج صوم ج1 ص 867]
🔹و در جای دیگر اساس تعمیم حکمت و توسعه و تضییق خطاب را #مناسبت_حکم_و_موضوع می دانند : كلام مرحوم آقاى خوئى مطلب خوبى است و اين را نيز اضافه مىكنم كه از مجموع روايات استفاده مىشود كه اساس روزه مانند اكل و شرب است و بايد گرسنگى و تشنگى درك شود و از بعضى از لذائذ جنسى فاصله گرفته شود، كسى كه مىداند اگر به جائى رود كه از اين لذائذ بهرهمند خواهد بود، هرگاه دچار عطش شود، به جائى مىرود كه ديگران اين زحمت را براى او بكشند و زحمت او را كم كنند، از مجموع روايات استفاده مىشود كه شارع نمىخواهد چنين چيزى واقع شود، تناسبات حكم و موضوع در توسعه و تضييق مفاهيم دخالت دارد، حتى اگر اكل و شرب بود، توسعه مىداديم، مىگوئيم اجتناب از اكل و شرب مقدمه براى اين است كه انسان گرسنگى و تشنگى را درك كند، لذا حتى اجتناب از آمپول تقويتى نيز جاى احتياط قوى است [ج2،ص677]
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
230323_1007.mp3
13.53M
🔰استاد شبیری زنجانی
🔸بررسی نظارت روایات اهل بیت علیهمالسلام بر فقه عامه
📌جلسه اول/مدرس فقهی امام محمدباقر(علیه السلام)
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
سید جواد جلسه دوم.mp3
25.78M
🔰استاد شبیری زنجانی
🔸بررسی نظارت روایات اهل بیت علیهمالسلام بر فقه عامه
📌جلسه دوم
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
🔰27 شهر رمضان الکریم سالروز عروج شیخ الاسلام علامه محمد باقر مجلسی (رضوان الله علیه)
🌀ماه رمضان چو بیست و هفتش کم شد
🌀تاریخ وفات باقر اعلم شد
📎تصویر دستخط مبارک مرحوم علامه مجلسی در هامش بحار الانوار{از امور عجیب اینست که عدد سال ولادت من با عدد ابجد «جامع کتاب بحارالأنوار» یکی است که بعضی از دوستان خوبمان به این نکته پی برد}
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
سید جواد جلسه سوم.mp3
28.63M
🔰استاد شبیری زنجانی
🔸بررسی نظارت روایات اهل بیت علیهمالسلام بر فقه عامه
📌جلسه سوم
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
سید جواد جلسه چهارم.MP3
27.97M
🔰استاد شبیری زنجانی
🔸بررسی نظارت روایات اهل بیت علیهمالسلام بر فقه عامه
📌جلسه چهارم
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
سید جواد جلسه پنجم.MP3
36.32M
🔰استاد شبیری زنجانی
🔸بررسی نظارت روایات اهل بیت علیهمالسلام بر فقه عامه
📌جلسه پنجم
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
🔰اللهم عجل لولیک الفرج
🔸سید ابن طاووس در اقبال پس از ذکر دعای وداع با شهر رمضان الکریم مینویسد: هرچند دوری از ماه رمضان سخت است، اما باید یادمان باشد دوری از مهدی علیه السلام سختتر است...
📚 اقبال الاعمال ص ۵۵۹
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
3.71M
🔰استاد گنجی
🔸واضح البطلان بودن انسداد باب #علمی
🔹 به مقداری که وافی به معظم فقه باشد حجت داریم
🔸حل مشکل صغری ( از کجا ثقه بودن را احراز می شود؟)
🌀برشی از خارج اصول 1403/01/28
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
کانال#مسیر_فقاهت.MP3
2.77M
🔰استاد شب زنده دار
🔸فرق بین حق و حکم
🔹آیا حقی برای شخص اعتباری متصور است؟
🌀برشی از درس شخص اعتباری 1403/1/25
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
837K
🔰استاد شهیدی
🔹اقسام حکومت
▪️حکومت تفسیریه : حکومتی که مشتمل بر ادات تفسیر است
▫️حکومت تنزیلیه : نفی یا اثبات ادعائی موضوع
▪️حکومت مضمونیه : مضمونش این است که حکم در دلیل محکوم را مفروغ عنه گرفته است و راجع به آن می خواهد تبیین داشته باشد و مراد جدی از آن را تحدید کند مثل لا ضرر
🌀برشی از درس خارج اصول 1397/07/09
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
هدایت شده از مسیر فقاهت
🔰فهرست مطالب کانال مسیرفقاهت{بخش سوم}
❇️لینک میانبر برای دسترسی راحت و در اختیار داشتن فهرست کلی نکات اصطیادی
🔸آیت الله خویی
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/592
🔹آیت الله تبریزی
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/691
🔸آیت الله شبیری
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/634
🔹استاد شهیدی
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/272
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/623
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/639
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/657
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/674
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/690
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/695
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/629
🔸استاد گنجی
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/613
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/624
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/646
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/655
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/681
🔹استاد شبیری
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/466
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/615
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/659
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/661
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/679
🔸استاد مددی
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/575
🌀بخش اول و دوم
هدایت شده از مسیر فقاهت
🔰پرونده «احادیث و فقه شیعه حاشیه بر فقه عامه»
🌀تسلط آیت الله بروجردی بر آرای عامه
🔸https://eitaa.com/masire_feghahat/715
🌀هیمنه فقه شیعه بر فقه عامه در دیدگاه آیت الله سیستانی
🔹https://eitaa.com/masire_feghahat/716
🔸https://eitaa.com/masire_feghahat/717
🌀تبیین این عبارت توسط آیت الله شبیری زنجانی
🔸https://eitaa.com/masire_feghahat/719
🔹https://eitaa.com/masire_feghahat/721
🌀ثمرات این مطلب در بیان استاد شهیدی
🔸https://eitaa.com/masire_feghahat/722
🔹https://eitaa.com/masire_feghahat/723
🌀بررسی نظارت روایات اهل بیت بر فقه عامه؛ استاد شبیری زنجانی
🔸https://eitaa.com/masire_feghahat/774
🔹https://eitaa.com/masire_feghahat/776
🔸https://eitaa.com/masire_feghahat/778
🔹https://eitaa.com/masire_feghahat/779
🔸https://eitaa.com/masire_feghahat/780
🔅کانال#مسیر_فقاهت
ارتباط با ادمین @masire_feghahat4👤
هدایت شده از مسیر فقاهت
🔰پرونده «رویت هلال با چشم مسلح آری یا خیر؟!»
🔸آیت الله شبیری زنجانی
🌀https://eitaa.com/masire_feghahat/760
🔹مرحوم آیت الله العظمی خویی
🌀https://eitaa.com/masire_feghahat/761
🔸مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی
🌀https://eitaa.com/masire_feghahat/762
🔹استاد شهیدی
🌀https://eitaa.com/masire_feghahat/764
🌀https://eitaa.com/masire_feghahat/765
🔸استاد شوپایی
🌀https://eitaa.com/masire_feghahat/767
🔆کانال#مسیر_فقاهت
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
🔰تنجیس ماء مضاف کثیر با یک قطره خون! [بخش اول]
🌀یکی از مسائل چالش برانگیزی که در ضمن مسائل «کتاب الطهاره» مطرح می شود این است که آیا اصابت یک قطره از نجاسات مانند خون با ماء مضاف کثیر باعث تنجس ماء مضاف کثیر می شود یا خیر؟ آنچه که مسلم است این است که ملاقی با نجس اگر ماء مضاف #قلیل باشد به برکت روایاتی که در مسئله وجود دارد حکم به نجاستش می شود اما محل بحث در جایی است که اگر ماء مضاف کثیر مانند یک #چاه_نفت! با یک #قطره_خون ملاقت کرد آیا کل این چاه نفت نجس می شود یا خیر ؟ بدین جهت بایستی بررسی شود که آیا ادله از این موارد انصراف دارد یا خیر بلکه مدلول مطابقی یا التزامی ادله این موارد را نیز شامل می شود .
🔸محقق یزدی در عروه در ذیل احکام ماء مضاف متعرض به این مسئله شده و فرموده است : و إن لاقى نجسا تنجس و إن كان كثيرا بل و إن كان مقدار ألف كر فإنه ينجس بمجرد ملاقاة النجاسة و لو بمقدار رأس إبرة في أحد أطرافه فينجس کله (العروه الوثقى،ج1،ص 26) ایشان ملاقات ماء مضاف کثیر هرچند مقدارش 1000 کر باشد با نجس ولو مقدارش به اندازه سر سوزن باشد را باعث نجس شدن آن مضاف کثیر می داند
🔹مرحوم آیت الله میرزا جواد تبریزی در حاشیه خودشان نسبت به موقعیت این مسئله در کلمات فقیهان فرموده است : بلا خلاف معروف أو منقول بل دعوى الإجماع عليه في الكلمات كثيرة. ( تنقیح مبانی العروه،ج1،ص206) بنابر این مسئله اجماعی است و اختلافی نسبت به تنجیس ملاقات کذایی وجود ندارد
♻️در فرسته های بعدی روایات مربوط به مقام و دلالت آن بررسی خواهد شد
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
🔰تازه های نشر
📙 کتاب روش شناسی اجتهاد: مطالعه مکاتب اجتهادی معاصر
🔸اثر استاد #ابوالقاسم_علیدوست
✳️ انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
کانال مسیر فقاهت.pdf
889.3K
🔰چند صفحه ابتدایی کتاب روش شناسی اجتهاد
▫️می توانید این کتاب را به صورت آنلاین از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تهیه کنید
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
1.55M
🔰استاد قائینی نجفی
🔸وجوب تداوی و علاج نفس
🔹مفاد روایات «ان الله لم یجعل فیما حرّم شفاء و لا دواء»
🔸بالوجدان «لم یجعل» تکوینی مراد نیست
🔅فقه پزشکی
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
🔰استاد سیدجواد شبیری زنجانی
🌀علت بیان اصل وجوب نماز در روایات
🔸 در کلمات رجال کشی گروههایی به عنوان فقیه مطرح بودهاند. البته افرادی هم بودهاند که اگرچه جزء این گروهها نیستند، ولی ائمه علیهمالسلام به آنها دستور افتاء دادهاند. مثلاً امام علیهالسلام در مورد ابان بن تغلب میفرماید: «أفتِ الناس». یا در مورد معاذ نحوی هم آمده است که امام(ع) افتا دادن ایشان را تأیید میکنند.
🔹 صحبت بر این است که چطور میتوانیم فتاوای ایشان را به دست بیاوریم؟ آیا فتاوای ایشان الزاماً باید از طریق روایاتی که نقل کردهاند به دست آورده شود؟
🔸عرض ما این بود که ممکن است در برخی موارد فتاوای این بزرگانِ معاصر ائمه، از طریق روایاتی که نقل میکردند، نباشد؛ بلکه سکوت ایشان کاشف از فتوایشان باشد.
🔹 عرض میکردم که ما در بسیاری از مسائل اصلی فقه، روایتی نداریم؛ بلکه روایت در تفریعاتش است. در مسائلی همچون مطهرات، منجسات و... اصل مسئله، مفروغعنه است و سؤالات در مورد فروعاتش است. مثلاً اصل نجاست بول، غائط، دم و یا اصل وجوب صلوة، وجوب زکات، وجوب صوم و... روایتی ندارد؛ زیرا این مسائل جزو مسلمات بودند و دربارۀ اصل حکم نیاز به ورود روایتی نبوده است.
♦️ ائمه علیهم السلام مواردی را دنبال میکردند که عامۀ مسلمین اشتباه کرده بودند و اشتباهاتشان را تذکر میدادند؛ از این رو در بسیاری از مسائل اصلی فقه روایتی در اصل مسئله نداریم.
🟢 حتی در مورد نماز هم که در مورد وجوبش روایت داریم، اصل این موضوع برای بیان نکتۀ دیگری است. برای این است که بگوید نماز، روزه، حج و زکات واجب است و در کنارش ولایت هم واجب است؛ و اگرچه این پنج اصل در کنار هم واجب هستند، ولی چرا مردم چهار اصل نخست را گرفتهاند ولی پنجمی را که از همه مهمتر است، رها کردهاند؟! یعنی این روایت هم مقدمه برای بحث مهمتری است که مردم بدان نپرداختهاند، نه به مواردی که بدان پرداختهاند.
🖊خارج فقه،۱۴۰۳/۰۲/۰۸
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 «رئیسی عزیز خستگی نمیشناخت»
✍️ پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی و اعلام عزای عمومی در پی درگذشت شهادتگونه رئیسجمهور و همراهان گرامی ایشان
📝 حضرت آیتالله خامنهای در پیامی شهادت حجتالاسلام والمسلمین سیّدابراهیم رئیسی رئیسجمهور اسلامی ایران، دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، حجتالاسلاموالمسلمین آلهاشم نماینده ولیفقیه در آذربایجان شرقی، دکتر رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و همراهان گرامی ایشان در سانحه هوایی را تسلیت گفتند.
📝 متن پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
انا لله و انا الیه راجعون
▪️با اندوه و تاسف فراوان خبر تلخِ درگذشتِ شهادت گونهی عالم مجاهد، رئیس جمهور مردمی و با کفایت و پرتلاش، خادمالرضا علیه السلام جناب حجة الاسلام و المسلمین آقای حاج سید ابراهیم رئیسی و همراهان گرامی ایشان رضوان الله علیهم را دریافت کردم.
▪️این حادثهی ناگوار در اثنای یک تلاش خدمترسانی اتفاق افتاد؛ همهی مدت مسئولیت این انسان بزرگوار و فداکار چه در دوران کوتاه ریاست جمهوری و چه پیش از آن، یکسره به تلاش بیوقفه در خدمت به مردم و به کشور و به اسلام سپری شد.
▪️رئیسی عزیز خستگی نمیشناخت. در این حادثهی تلخ، ملت ایران، خدمتگزار صمیمی و مخلص و با ارزشی را از دست داد. برای او صلاح و رضایت مردم که حاکی از رضایت الهی است بر همه چیز ترجیح داشت، از این رو آزردگیهایش از ناسپاسی و طعن برخی بدخواهان، مانع تلاش شبانه روزیش برای پیشرفت و اصلاح امور نمیشد.
▪️در این حادثهی سنگین شخصیتهای برجستهئی مانند حجةالاسلام آل هاشم امام جمعهی محبوب و معتبر تبریز، جناب آقای امیر عبداللهیان وزیر خارجهی مجاهد و فعال، جناب آقای مالک رحمتی استاندار انقلابی و متدین آذربایجان شرقی و گروه پروازی و دیگر همراهان نیز به رحمت الهی پیوستند.
▪️اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام میکنم و به ملت عزیز ایران تسلیت میگویم. جناب آقای مخبر طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی در مقام مدیریت قوهی مجریه قرار میگیرد و موظف است به همراهی رؤسای قوای مقنّنه و قضائیه ترتیبی دهند که ظرف حداکثر پنجاه روز رئیس جمهور جدید انتخاب شود.
▪️در پایان تسلیت صمیمی خود را به مادر گرامی جناب آقای رئیسی و همسر فاضل و بزرگوار ایشان و دیگر بازماندگان رئیس جمهور و خانوادههای محترم همراهان بویژه والد ماجد جناب آقای آل هاشم معروض میدارم و صبر و تسلای آنان و رحمت الهی برای درگذشتگان را مسألت میکنم.
سیّدعلی خامنهای
۴۰۳/۲/۳۱
💻 Farsi.Khamenei.ir
🔰مكتب سماحة السيِّد السيستانيّ (دام ظلُّه) في النجف الأشرف يعزّي بوفاة السيّد إبراهيم رئيسي.
بسم الله الرحمن الرحیم
(إنا لله وإنا الیه راجعون)
خبر درگذشت جناب حجة الإسلام والمسلمین آقای سید ابراهیم رئیسی ریاست جمهوری اسلامی ایران و همراهان محترم ایشان در حادثه سقوط بالگرد موجب تأثر و تأسف گردید.
ضمن عرض تسلیت در این ضایعه دردناک به ملت شریف و مسئولین محترم جمهوری اسلامی ایران به ویژه خانوادههای داغدار ،از خداوند متعال برای عزیزان جان باخته رحمت و رضوان الهی و برای بازماندگانشان صبر جمیل و اجر جزیل مسألت داریم.
ولا حول ولا قوة إلا بالله العلی العظیم.
١١/ ذی القعده / ١٤٤٥
دفتر آقای سیستانی - نجف اشرف
https://www.sistani.org/persian/statement/26886/
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
🔰آثار فقهی به جای مانده از رئیس جمهور فقید رئیسی عزیز رضوان الله علیه
🔸تقریرات فقه وقف
🔹تعارض اصل و ظاهر در فقه و قانون
🔸ارث بی وارث
🔹سه جلد قواعد فقه در بخش عبادی،اقتصادی،قضایی
◾️رهبر انقلاب: درس #فقه را جدی بگیرید تا به درد #نظام_اسلامی بخورید
▫️طلبه روشنفکر امروزی حق ندارد بگوید که «آقا، ول کن این حرفها را، [این] درس ها را»؛ نه، باید درس خواند؛ بیمایه [فطیر است]. زمان مبارزات که ما مثلاً مکاسب میگفتیم، کفایه میگفتیم، بعضی از طلبههای پرشور میگفتند «آقا، این چیست؟»؛ من به آنها میگفتم اگر [این بحثها را] نکنید، بعد نمیتوانید به درد #نظام_اسلامی بخورید، نمیتوانید به مردم چیزی یاد بدهید؛ درس #فقه را جدی بگیرید.
(۱۳۹۸/۲/۱۸)
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
🔰تنجیس ماء مضاف کثیر با یک قطره خون! [بخش دوم]
🔸همانطور که بیان شد به روایاتی برای اثبات انفعال مضاف کثیر مانند #چاه_نفت با ملاقات یک قطره از نجاسات استدلال شده ،یکی از آن روایات صحیحه ابی بصیر است
🌀 نص روایت از این قرار است : وَ عَنْهُ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عُثْمَانَ بْنِ عِيسَى عَنْ سَمَاعَةَ بْنِ مِهْرَانَ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَال لَيْسَ بِفَضْلِ اَلسِّنَّوْرِ بَأْسٌ أَنْ يُتَوَضَّأَ مِنْهُ وَ يُشْرَبَ وَ لاَ يُشْرَبُ سُؤْرُ اَلْكَلْبِ إِلاَّ أَنْ يَكُونَ حَوْضاً كَبِيراً يُسْتَقَى مِنْهُ.
🔸از جهت سندی در این سند تعلیق و اضمار رخ داده و روایت صحیحه است زیرا همه ی روات #توثیق_صریح دارند، اما تقریب دلالت این روایت بر مدعا :آنچه که در روایت از تنجس سور کلب استثناء شده است حوض کبیر است که علی القاعده حوضی است که مشتمل بر اکرار (جمع کر) است؛ این نکته را بایستی مطمح نظر قرار داد تعبیر حوض کبیر تعبیری است عرفی و مشیر به ماء مطلق کثیر زیرا سقایت زرع عادة از طریق حوض کبیر صورت میگیرد بنابراین وقتی مستنثی حوض کبیر شد باتوجه به قرینه مقابله و استثناء مابقی آب ها که از جمله آنان ماء مضاف کثیر است تحت مستثنی منه باقی می ماند و با سور الکلب منفعل میشود و قابلیت شرب را ندارند.
🔹مرحوم آیت الله تبریزی روایت مزبور را به علت شهادت شیخ طوسی بر #واقفی بودن سماعه بن مهران #موثقه میدانند لکن دلالت روایت بر مدعا را پذیرفته و فرموده است : الصحيح هو تنجس المضاف و إن كان كثيرا ... بل استفادة التنجس واضحة من موثقة أبي بصير السابقة بمقتضى الاستثناء و هو قوله عليه السلام «إلّا أن يكون حوضاً كبيراً يستقى منه» فإن المستثنى تعبير عرفي عن الماء المطلق الكثير إذ لا يستقى للزرع و الحيوان و الإنسان عادة إلّا منه و مؤدى ذلك دخول غيره كالماء القليل و المضاف قليله و كثيره في المستثنى منه. (تنقیح مبانی العروه،ج1،ص208)
🔗بخش اول اینجا
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
5.44M
🔰استاد گنجی
🔸بررسی کفایت #اطمینان در اعتقادات هرچند از دلیل #غیر_برهانی باشد
🌀برشی از خارج اصول 1403/03/05
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
🔰سيصدر قريباً
🔷 سيكون للتقرير أهمية كبيرة نظراً إلى أن المقرر هو الشيخ الحلّي قدس سره وما أدراك من هو الشيخ الحلّي، ويكفي أنه ملقّب ب (لسان الميرزا النائيني).
🔶 قال المحقق النائيني في إجازته للشيخ الحلّي: (حضر أبحاثي الفقهية والأصولية باحثاً فاحصاً مجتهداً باذلاً جهده في كتابة ما استفاده وضبطه وتنقيحه) فكان المقرر يراجع أستاذه فيما كتبه وتوجد تصحيحات من المحقق النائيني قدس سره لهذه التقريرات الأصولية.
🔷 سيصدر الكتاب مع فهارسه الفنية في ٨ مجلدات إن شاء الله تعالى.
🌐الفوائد
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
🔰دوران بین تخصیص و تخصص
▫️سأَلَ عَمَّارُ بْنُ مُوسَى السَّابَاطِيُّ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع- عَنِ الرَّجُلِ يَجِدُ فِي إِنَائِهِ فَأْرَةً وَ قَدْ تَوَضَّأَ مِنْ ذَلِكَ الْإِنَاءِ مِرَاراً وَ اغْتَسَلَ مِنْهُ أَوْ غَسَلَ ثِيَابَهُ وَ قَدْ كَانَتِ الْفَأْرَةُ مُنْسَلِخَةً فَقَالَ إِنْ كَانَ رَآهَا فِي الْإِنَاءِ قَبْلَ أَنْ يَغْتَسِلَ أَوْ يَتَوَضَّأَ أَوْ يَغْسِلَ ثِيَابَهُ ثُمَّ فَعَلَ ذَلِكَ بَعْدَ مَا رَآهَا فِي الْإِنَاءِ فَعَلَيْهِ أَنْ يَغْسِلَ ثِيَابَهُ وَ يَغْسِلَ كُلَّ مَا أَصَابَهُ ذَلِكَ الْمَاءُ وَ يُعِيدَ الْوُضُوءَ وَ الصَّلَاةَ ....(من لایحضره الفقیه،ج1،ص20)
▪️عنِ الْأَحْوَلِ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَقَالَ سَلْ عَمَّا شِئْتَ فَارْتَجَّتْ عَلَيَّ الْمَسَائِلُ فَقَالَ لِي سَلْ مَا بَدَا لَكَ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ الرَّجُلُ يَسْتَنْجِي فَيَقَعُ ثَوْبُهُ فِي الْمَاءِ الَّذِي يَسْتَنْجِي بِهِ فَقَالَ لَا بَأْسَ بِهِ فَسَكَتَ فَقَالَ أَ وَ تَدْرِي لِمَ صَارَ لَا بَأْسَ بِهِ قُلْتُ لَا وَ اللَّهِ جُعِلْتُ فِدَاكَ فَقَالَ لِأَنَّ الْمَاءَ أَكْثَرُ مِنَ الْقَذَرِ.(علل الشرایع،ج1،ص287)
🌀تبیین : مفاد روایت اول این است که ماء ملاقی با نجس متنجس میشود و چناچه چیزی به آن آب اصابت بکند بایستی آن شی را تطهیر نمایند(يَغْسِلَ كُلَّ مَا أَصَابَهُ ذَلِكَ الْمَاءُ وَ يُعِيدَ الْوُضُوءَ وَ الصَّلَاةَ) در حالی که مفاد روایت دوم این است که اگر #ماء_الاستنجاء با لباسی برخورد کرد آن لباس نجس نمی شود
⁉️حال سوال اینجاست که روایت دوم که حضرت در آن فرمودند «لا باس به» آیا این عدم الباس خروج حکمی است و تخصیص روایت اول است؛ در این صورت مدلول روایت دوم بالتبع این میشود که ماء الاستنجاء نجس هست اما در عین حال با سایر نجاسات تفاوت دارد یا خیر عدم الباس در روایت خروج موضوعی است و تخصصا از موضوع روایت اول خارج است و مفادش این میشود که اصلا ماء الاستنجاء نجس نیست و لازمه اش این است که می توان با ماء الاستنجا وضو ساخت و لباس راهم تطهیر کرد ! ؛ به عبارت دیگر بعد از نسبت سنجی میان این دو روایت دوران بین تخصیص و تخصص رخ می دهد
💠مشهور این است که اذا دار الامر بین التخصیص و التخصص فالاولی هو التخصص؛ به دلیل اینکه اصاله العموم اماره است و مثبتات اماره حجت است پس بعد از اجراء اصاله العموم علاوه بر خروج حکمی میتوان موضوع را نیز خارج کرد
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat