🔰تعبد انگاری یا عرف مداری {بخش دوم}
▪️تعبد انگاری
🔸از جمله فقیهانی که در زمره قائلین به اندیشه اول شمرده می شود مرحوم آقا نجفی صاحب جواهر می باشد؛ ایشان برای بررسی معیار در تحقق ربای معاوضی متعرض این مطلب شده و چنین فرموده : و حيث عرفت اشتراط الكيل و الوزن في تحقق الربا في المعارضة، فينبغي أن يعلم أن الاعتبار في ذلك #بعادة_الشرع، فما ثبت أنه مكيل أو موزون في #عصر_النبي صلى اللّٰه عليه و آله بني عليه حكم الربا إجماعا محكيا في التنقيح إن لم يكن محصلا، #و_إن_تغير_بعد_ذلك، بل فيه أيضا أنه ما علم أنه غير مكيل و لا موزون في عصر النبي صلى اللّٰه عليه و آله فليس بربوي إجماعا(جواهر الکلام،ج23،ص362) همانطور که ملاحظه می نمایید مستفاد از کلام ایشان این است که معیار در تشخیص میکل یا موزون بود کالایی عصر شارع است هرچند در عصر بعد از شارع دیگر موزون یا مکیلی نبانشد؛ طرفه آنکه ایشان حتی بالاتر را میفرمایند حتی اگر کالایی در زمان فعلی مکیل یا موزن باشد اما در عصر شارع اینگونه نبوده است چناچه معاوضه به زیاده یا نقیصه بشوند ربایی صورت نگرفته است
🔹از کلام صاحب حدائق نیز همین مطلب استفاده می شود که معیار در این موارد عصر شارع است؛ فكلما علم كونه مكيلا أو موزونا في زمنهم - عليهم السلام - وجب اجراء الحكم بذلك عليه في الأزمنة المتأخرة(الحدائق الناضره،ج18،ص471)
▫️عرف مداری
🔸در مقابل محقق اردبیلی از جمله فقهیانی است که به عرف مداری در چنین تعبیرات صادر از شارع قائل است؛ ایشان به اشاره به اندیشه محور بودن زمان شارع در این امور چنین مینویسد: و فيه أيضا تأمل، لاحتمال ارادة الكيل و الوزن المتعارف عرفا عاما و في أكثر البلدان أو في الجملة مطلقا، أو بالنسبة الى كل بلد بلد كما قيل في المأكول و الملبوس في السجدة من الأمر الوارد بهما لو سلم، و الظاهر هو الأخير(مجمع الفائده و البرهان،ج8،ص177)
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
🔰نشست علمی
🌀موضوع: «امام خمینی (ره) و نظریه الاسلام هو الحکومة»
🔹ارائه دهنده: «استاد سید محمد مهدی میرباقری»
⏰ زمان: شنبه 12 خرداد ساعت 13
🕌 مکان: میدان معلم، مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام طبقه دوم، سالن امام خمینی
💠 گروه فقه سیاسی مرکز پژوهشی فقه و اجتهاد فاضل با همکاری دبیرخانه همایشهای تحول حوزه علمیه بر مبنای مکتب امام خمینی (ره)
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
جلسه 056= تاریخ 14020922.mp3
4.11M
🔰استاد شهیدی
🔘تحلیل قاعده «#الشک فی الحجية مساوق #للقطع بعدم الحجیة» و بیان سه احتمال در آن
🌀برشی از درس خارج اصول 22/09/1402
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
هدایت شده از مسیر فقاهت
🔰مطالب مرتبط با قاعده «الشک فی الحجیة مساوق للقطع بعدم الحجیة» در کانال مسیرفقاهت
💢لینک میانبر🔻🔻🔻
🌀https://eitaa.com/masire_feghahat/437
🌀https://eitaa.com/masire_feghahat/440
🌀https://eitaa.com/masire_feghahat/443
🌀https://eitaa.com/masire_feghahat/444
کانال#مسیر_فقاهت.mp3
6.46M
🔰مرحوم امام خمینی(قدس سره)
🔹تبیین مسئله ای مهم که غالبا در بحث علم اجمالی #غفلت میشود
▪️گاه علم اجمالي به #تکلیف_واقعی است و گاه علم اجمالی به #حجت است
▫️عدم اشکال و استیحاش #ترخیص_مخالفت با علم اجمالی در صورت علم اجمالی به #حجت
🔸تطبیق مطلب در فرعی که مکلف میداند دو سجده از نمازش ترک شده اما نمی داند که این دو سجده از یک رکعت ترک شده «که بنابر این نمازش باطل است» یا از دو رکعت بوده «که در این فرض قضاء و سجده سهو دارد»
🌀برشی از درس خارج فقه
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
🔰مخطوطات
🔹قالَ السیّد مهدی بحرالعلوم
▪️قالوا ترکتَ الحجَّ میلاً الی
▫️مغنَی #الجوادَینِ فهَل مِن سبب
▪️فقُلتُ شرطُ الحجّ وهوَ الغِنی
▫️من فَیضِ ذا المغنَی فهذا السّبب
🌀ازدیوان سیّدمهدی بحرالعلوم ،نسخهء خطّی کتابخانهء آیت الله حکیم نجف اشرف/مدایح و مراثی
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
🔰مقام معظم رهبری(دام ظله)
🔸انتشار #تقریرات درس خارج فقه مقام معظم رهبری مبحث #صلاة_الجماعة در «کانال مسیر فقاهت»
🔹این تقریرات می تواند منبع قابل ملاحظه ای برای محققین جهت استخراج مبانی فقهی_اصولی و همچنین مبانی رجالی و فقه الحدیثی معظم له و شناخت منهج استنباطی ایشان باشد
🔸این فایل 896 صفحه ای حاوی 61 تقریر از تاریخ 1397/05/12 لغایت تاریخ 1398/12/04می باشد که در یک فایل #مستقل تجمیع شده است
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
کانال#مسیر_فقاهت.pdf
49.01M
🔰بحوث فقهیه فی صلاة الجماعة
📚فایل تقریرات درس خارج فقه مقام معظم رهبری بحث صلاه جماعت
💢کانال مسیر فقاهت💢
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✏️ رهبر انقلاب؛ هماکنون در دیدار مردمی عید غدیر:
قلمرو حکومت امیرالمومنین(ع) از رود جیحون تا رود نیل بوده است
۱۴۰۳/۴/۵
📲 پخش زنده از
Farsi.Khamenei.ir/live
🔰 #فهرست_مطالب_کانال [بخش ۱]
🔷نکات اصطیادی از کلمات فقهاء عظام
https://eitaa.com/masire_feghahat/20
https://eitaa.com/masire_feghahat/80
https://eitaa.com/masire_feghahat/94
https://eitaa.com/masire_feghahat/103
https://eitaa.com/masire_feghahat/4
https://eitaa.com/masire_feghahat/113
https://eitaa.com/masire_feghahat/119
https://eitaa.com/masire_feghahat/62
https://eitaa.com/masire_feghahat/101
https://eitaa.com/masire_feghahat/14
https://eitaa.com/masire_feghahat/93
https://eitaa.com/masire_feghahat/5
https://eitaa.com/masire_feghahat/63
https://eitaa.com/masire_feghahat/74
https://eitaa.com/masire_feghahat/7
https://eitaa.com/masire_feghahat/14
https://eitaa.com/masire_feghahat/38
https://eitaa.com/masire_feghahat/109
https://eitaa.com/masire_feghahat/6
https://eitaa.com/masire_feghahat/22
https://eitaa.com/masire_feghahat/55
https://eitaa.com/masire_feghahat/69
https://eitaa.com/masire_feghahat/84
https://eitaa.com/masire_feghahat/53
https://eitaa.com/masire_feghahat/28
https://eitaa.com/masire_feghahat/34
https://eitaa.com/masire_feghahat/82
https://eitaa.com/masire_feghahat/122
https://eitaa.com/masire_feghahat/39
https://eitaa.com/masire_feghahat/40
https://eitaa.com/masire_feghahat/42
https://eitaa.com/masire_feghaha/79
https://eitaa.com/masire_feghahat/86
https://eitaa.com/masire_feghahat/100
https://eitaa.com/masire_feghahat/37
https://eitaa.com/masire_feghahat/148
https://eitaa.com/masire_feghahat/194
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔶روش شناسی
https://eitaa.com/masire_feghahat/83
https://eitaa.com/masire_feghahat/88
https://eitaa.com/masire_feghahat/95
https://eitaa.com/masire_feghahat/107
🔷تراجم
https://eitaa.com/masire_feghahat/107
https://eitaa.com/masire_feghahat/36
https://eitaa.com/masire_feghahat/60
https://eitaa.com/masire_feghahat/75
https://eitaa.com/masire_feghahat/111
https://eitaa.com/masire_feghahat/145
https://eitaa.com/masire_feghahat/104
https://eitaa.com/masire_feghahat/58
https://eitaa.com/masire_feghahat/152
https://eitaa.com/masire_feghahat/174
🔶مطایبات
https://eitaa.com/masire_feghahat/76
https://eitaa.com/masire_feghahat/85
https://eitaa.com/masire_feghahat/189
🔷تطبیق القواعد
https://eitaa.com/masire_feghahat/81
https://eitaa.com/masire_feghahat/106
https://eitaa.com/masire_feghahat/116
https://eitaa.com/masire_feghahat/128
https://eitaa.com/masire_feghahat/144
https://eitaa.com/masire_feghahat/172
🔶فقه و حقوق
https://eitaa.com/masire_feghahat/70
https://eitaa.com/masire_feghahat/141
https://eitaa.com/masire_feghahat/155
https://eitaa.com/masire_feghahat/186
🔷فقه استدلالی
https://eitaa.com/masire_feghahat/61
https://eitaa.com/masire_feghahat/102
🔶فقه مقارن
https://eitaa.com/masire_feghahat/49
🔷اصول فقه مقارن
https://eitaa.com/masire_feghahat/64
https://eitaa.com/masire_feghahat/89
https://eitaa.com/masire_feghahat/125
🔶اجتهاد و تقلید
https://eitaa.com/masire_feghahat/121
🔷روایات افضل الاعمال
https://eitaa.com/masire_feghahat/142
https://eitaa.com/masire_feghahat/158
https://eitaa.com/masire_feghahat/188
🔶اعتباریات در فقه و اصول
https://eitaa.com/masire_feghahat/139
https://eitaa.com/masire_feghahat/168
🔹نکات استظهاری
https://eitaa.com/masire_feghahat/179
🔸دلالت مما انفردت به الامامیه
https://eitaa.com/masire_feghahat/184
💢نقل مطالب #فقط با #لینک_کانال💢
🔰 #فهرست_مطالب_کانال [بخش ۲]
{جهت دسترسی آسان به مطالب}
🔶نکات اساتید
🔹استاد مفیدی یزدی
https://eitaa.com/masire_feghahat/114
https://eitaa.com/masire_feghahat/126
https://eitaa.com/masire_feghahat/129
https://eitaa.com/masire_feghahat/138
🔸استاد سیدمحمدجواد شبیری
https://eitaa.com/masire_feghahat/143
https://eitaa.com/masire_feghahat/147
https://eitaa.com/masire_feghahat/198
🔹استاد حسینی شیرازی
https://eitaa.com/masire_feghahat/59
https://eitaa.com/masire_feghahat/71
https://eitaa.com/masire_feghahat/120
https://eitaa.com/masire_feghahat/108
https://eitaa.com/masire_feghahat/177
🔹استاد آملی لاریجانی
https://eitaa.com/masire_feghahat/68
🔸استاد حسینی نسب
https://eitaa.com/masire_feghahat/170
https://eitaa.com/masire_feghahat/171
💢نقل مطالب #فقط با #لینک_کانال💢
🔰فهرست مطالب کانال مسیرفقاهت{بخش سوم}
❇️لینک میانبر برای دسترسی راحت و در اختیار داشتن فهرست کلی نکات اصطیادی
🔸آیت الله خویی
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/592
🔹آیت الله تبریزی
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/691
🔸آیت الله شبیری
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/634
🔹استاد شهیدی
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/272
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/623
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/639
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/657
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/674
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/690
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/695
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/629
🔸استاد گنجی
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/613
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/624
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/646
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/655
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/681
🔹استاد شبیری
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/466
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/615
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/659
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/661
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/679
🔸استاد مددی
💢https://eitaa.com/masire_feghahat/575
🌀بخش اول و دوم
🔰پرونده «احادیث و فقه شیعه حاشیه بر فقه عامه»
🌀تسلط آیت الله بروجردی بر آرای عامه
🔸https://eitaa.com/masire_feghahat/715
🌀هیمنه فقه شیعه بر فقه عامه در دیدگاه آیت الله سیستانی
🔹https://eitaa.com/masire_feghahat/716
🔸https://eitaa.com/masire_feghahat/717
🌀تبیین این عبارت توسط آیت الله شبیری زنجانی
🔸https://eitaa.com/masire_feghahat/719
🔹https://eitaa.com/masire_feghahat/721
🌀ثمرات این مطلب در بیان استاد شهیدی
🔸https://eitaa.com/masire_feghahat/722
🔹https://eitaa.com/masire_feghahat/723
🌀بررسی نظارت روایات اهل بیت بر فقه عامه؛ استاد شبیری زنجانی
🔸https://eitaa.com/masire_feghahat/774
🔹https://eitaa.com/masire_feghahat/776
🔸https://eitaa.com/masire_feghahat/778
🔹https://eitaa.com/masire_feghahat/779
🔸https://eitaa.com/masire_feghahat/780
🔅کانال#مسیر_فقاهت
ارتباط با ادمین @masire_feghahat4👤
🔰پرونده «رویت هلال با چشم مسلح آری یا خیر؟!»
🔸آیت الله شبیری زنجانی
🌀https://eitaa.com/masire_feghahat/760
🔹مرحوم آیت الله العظمی خویی
🌀https://eitaa.com/masire_feghahat/761
🔸مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی
🌀https://eitaa.com/masire_feghahat/762
🔹استاد شهیدی
🌀https://eitaa.com/masire_feghahat/764
🌀https://eitaa.com/masire_feghahat/765
🔸استاد شوپایی
🌀https://eitaa.com/masire_feghahat/767
🔆کانال#مسیر_فقاهت
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
مسیر فقاهت
🔰 #فهرست_مطالب_کانال [بخش ۱] 🔷نکات اصطیادی از کلمات فقهاء عظام https://eitaa.com/masire_feghahat/2
🔺دسترسی آسان به فهرست مطالب کانال🔺
🔰دقتی دوباره در سند «زيارة الشهداء في یوم عاشوراء»
🔸خرج من #الناحية سنة اثنتين وخمسين ومائتين إلي على يد الشيخ محمد بن غالب الأصفهاني حين وفاة أبي رحمهالله، وكنت حدث السن، فكنت استأذن في زيارة مولاي أبي عبد الله عليهالسلام وزيارة الشهداء رضوان الله عليهم، فخرج إلي منه :
بسم الله الرحمن الرحيم ، إذا أردت زيارة الشهداء رضوان الله عليهم، فقف عند رجلي الحسين عليهالسلام، وهو قبر علي بن الحسين صلوات الله عليهما، فاستقبل القبلة بوجهك، فان هناك حومة الشهداء عليهمالسلام وأوم واشر إلى علي بن الحسين عليهماالسلام وقل... (ادامه متن روایت زیارت را اینجا بخوانید: http://lib.eshia.ir/27788/1/485)
🔹آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
یک روایتی که مربوط به زیارت امام حسین(ع) است که در آن آمده است: «خرج من الناحیة المقدسة» ظاهراً همین زیارتی است که اسامی شهداء زیارت عاشورا در آن هست و نام حدود نود نفر از شهدای عاشورا و مرتبط با عاشورا را ذکر کرده است؛ مانند «مسلم بن عقیل» و «قیس بن مسهر» هم در آن ذکر شده است.
در آنجا تاریخی که بر این روایت هست، ۲۵۲ق میباشد. بعضی توجه به تاریخ نکردهاند و این روایت را از امام زمان(عجلالله تعالی فرجه الشریف) دانستهاند؛ در حالیکه در سال ۲۵۲ق ایشان هنوز متولد نشده بودند.
بعضیها مقداری متوجه شدهاند و گفتهاند در سال ۲۵۲ق امام زمان متولد نشده بودند و این از امام عسکری(ع) میباشد و اینها هم توجه نکردهاند که در سال ۲۵۲ق امام عسکری(ع) هنوز امام نشده بودند و زیارت از «ناحیۀ مقدسه» است؛ یعنی از «ناحیۀ امامت» میباشد؛ چون شخص تا به امامت نرسد، راجع به وی تعبیر «ناحیه» نمیکنند. پس این روایت از امام هادی(ع) میباشد و سال ۲۵۲ق سال امامت امام هادی(ع) است.
▪️منبع: دروس رجال، جلسۀ 31
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
MKAK_Volume 4_Issue 2_Pages 57-80.pdf
1.08M
🔰اعتبارسنجی حدیث عنوان بصری
🔸چکیده
حدیث عنوان بصری در سدههای اخیر شهرت یافته و در عرفان و اخلاق مورد توجّه قرار گرفته است. این حدیث نخستین بار در قرن ششم هجری قمری در مشکاة الأنوار علی بن حسن طبرسی و سپس در آثار شهید اول و شهید ثانی به صورت مرسل روایت شده است. عنوان بصری به کلّی، ناشناس است و حتّی نامگذاری به «عنوان» در تاریخ عرب و اسلام، نادر است. در متن روایت عنوان بصری، عناصرِ تاریخی اندکی دیده میشود؛ با این وجود، همین اطلاعات اندک نیز با دانستههای تاریخی مانند طبقه، محل زندگی و جایگاه امام صادق ع سازگار نیست. برخی فقراتِ حدیث، در منابع متقدّمتر به افراد دیگری نسبت داده شده است. وجود اصطلاحات متأخّر، استناد به روایتی نبوی که در بوم حدیثی مدینه شناختهشده نبوده است، وجود الفاظ، اصطلاحات، مضامین و قالبهای صوفیانه از دیگر مشکلاتی است که اصالتِ حدیث را تضعیف میکند. با نظر به مجموع شواهد سندی و متنی، اعتبار حدیث و صدور آن از امام صادق ع قابل دفاع نیست و به احتمال زیاد ریشه در فضایی صوفیانه دارد
.
✍نویسندگان
🔹سید جمال حسینی
🔸علی عادل زاده
💠
فصلنامه علمی تخصصی کلام و ادیان🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️پای درس «فقه الحکومة»
🎙حضرت آیت الله سیدعلی خامنه ای (مدظله العالی)
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 پیام مهم رهبر انقلاب اسلامی درباره قضایای اخیر لبنان
🔹️حضرت آیتالله خامنهای رهبر انقلاب اسلامی درباره قضایای اخیر لبنان پیام مهمی صادر کردند.
📝 متن پیام رهبر انقلاب به این شرح است:
✏️ بسم الله الرحمن الرحيم
کشتار مردم بیدفاع در لبنان از سوئی بار دیگر خوی درندگی سگ هار صهیونیست را برای همه آشکار کرد، و از سوئی کوتهنظری و سیاست ابلهانهی سران رژیم غاصب را به اثبات رساند. باند ترور حاکم بر رژیم صهیونیست از جنگ جنایتکارانهی یک سالهی خود در غزه درس نگرفتند و نتوانستند بفهمند که کشتار دستجمعی زنان و کودکان و مردم غیر نظامی نمیتواند در ساخت مستحکم سازمان مقاومت اثر بگذارد و آن را از پا بیندازد. اکنون همان سیاست حماقتآمیز را در لبنان میآزمایند. جنایتکاران صهیونیست بدانند که بسیار کوچکتر از آنند که به ساخت مستحکم حزبالله لبنان صدمهی مهمی وارد کنند. همهی نیروی مقاومت منطقه در کنار حزبالله و پشتیبان آن است. سرنوشت این منطقه را نیروهای مقاومت و در رأس آنان حزبالله سرافراز رقم خواهد زد. مردم لبنان فراموش نکردهاند که در روزگاری نظامیان رژیم غاصب تا بیروت را زیر چکمه قرار میدادند، این حزبالله بود که پای آنان را قطع کرد و لبنان را عزیز و سربلند ساخت. امروز هم لبنان به حول و قوهی الهی دشمن متجاوز و خبیث و روسیاه را پشیمان خواهد کرد. بر همهی مسلمانان فرض است که با امکانات خود در کنار مردم لبنان و حزبالله سرافراز بایستند و در رویارویی با رژیم غاصب و ظالم و خبیث آن را یاری کنند.
والسلام على عباد الله الصالحين
سید علی خامنهای
۷ مهر ۱۴۰۳
💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️اختصاصی مباحثات
▪️روایت آیتالله سید احمد مددی موسوی از جلسات درسی و بحث علمی شهید والا مقام سیدالمقاومه سیدحسن نصرالله در قم
🔹نسخه کامل قسمت اول و دوم گفتوگو با آیتالله مددی به زودی در مباحثات منتشر خواهد شد.
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat
الطبعة الأولى من (نصائح سماحة السيِّد السيستانيّ "دام ظلُّه" للشباب المؤمن) التي نشرتها العتبة العلويَّة المقدَّسة بمراجعة شعبة التبليغ في قسم الشؤون الدينيَّة، لسنة ١٤٣٧ هـ - ٢٠١٦ م.
وهذه طبعاتها بـ ٥ لغات
🆔https://eitaa.com/masire_feghahat