eitaa logo
مسجد فاطمیه کرهرود
86 دنبال‌کننده
231 عکس
37 ویدیو
2 فایل
🌷به اطلاع همه نمازگزاران مسجد می‌رساند،پاسخ سوالات شرعی خود را می توانید از طریق ارسال پیام به شخصی امام جماعت،دریافت نمایید. @Harimevelayaat 🙏‏ کانال مسجد فاطمیه کرهرود اراک👇👇👇 @masjedfatemiye https://chat.whatsapp.com/J2tnNyOJfqFK7eRSsG1lKY
مشاهده در ایتا
دانلود
✅بسته ؛👇👇👇 ۱- سه نکته مهم https://eitaa.com/masjedfatemiye/586 ۲- سفر به وطن https://eitaa.com/masjedfatemiye/587 ۳- قضای نماز شکسته https://eitaa.com/masjedfatemiye/590 ۴- نافله در سفر https://eitaa.com/masjedfatemiye/591 ۵- حکم شرعی تردید بعد از سی روز https://eitaa.com/masjedfatemiye/597 ۶- برخی از موارد استثناء در احکام مسافر https://eitaa.com/masjedfatemiye/598 ۷- شرایط شکسته خواندن نماز+معیار حد ترخص https://eitaa.com/masjedfatemiye/601 ۸- تفاوت حد ترخص با مسافت شرعی https://eitaa.com/masjedfatemiye/602 ۹- معیار محاسبۀ حد مسافت شرعی+بلاد کبیره https://eitaa.com/masjedfatemiye/606 ۱۰- سفر در ماه رمضان+روزه مستحبی مسافر https://eitaa.com/masjedfatemiye/609 ۱۱- شرایط تحقق قصد ده روز https://eitaa.com/masjedfatemiye/611 ۱۲- سفر شغلی و کثیر السفری(۱) https://eitaa.com/masjedfatemiye/613 ۱۳- سفر شغلی و کثیر السفری(۲)⬅️ انواع کثیرالسفر https://eitaa.com/masjedfatemiye/615 ۱۴- سفر شغلی و کثیر السفری(۳)⬅️ شرایط سفر شغلی(نظر رهبری) https://eitaa.com/masjedfatemiye/617 ۱۵- سفر شغلی و کثیر السفری(۴)⬅️ معیار کثیرالسفر مراجع https://eitaa.com/masjedfatemiye/620 ۱۶- سفر شغلی و کثیر السفری(۵)⬅️ سفر اول https://eitaa.com/masjedfatemiye/631 ۱۷- سفر شغلی و کثیر السفری(۶)⬅️ فاصله افتادن ده روز بین سفرها https://eitaa.com/masjedfatemiye/632 ۱۸- سفر شغلی و کثیر السفری(۷)⬅️ سفر زیارتی https://eitaa.com/masjedfatemiye/634 ۱۹- سفر شغلی و کثیر السفری(۸)⬅️معیار کثیرالسفر آیت الله مکارم https://eitaa.com/masjedfatemiye/635 ۲۰- معنای اعراض از وطن https://eitaa.com/masjedfatemiye/637 ۲۱- فلسفه احکام مسافر(۱) https://eitaa.com/masjedfatemiye/670 ۲۲- فلسفه احکام مسافر(۲) https://eitaa.com/masjedfatemiye/671 ۲۳.انواع وطن(۱)⬅️صحت روزه به خاطر مقصد سفر(۱)⬅️عوامل صحت روزه مسافر https://eitaa.com/masjedfatemiye/691 ۲۴.انواع وطن(۲)⬅️صحت روزه به خاطر مقصد سفر(۲)⬅️عوامل صحت روزه مسافر https://eitaa.com/masjedfatemiye/692 ۲۵. برداشت‌های نادرست از وطن⬅️صحت روزه به خاطر مقصد سفر(۳)⬅️عوامل صحت روزه مسافر https://eitaa.com/masjedfatemiye/693 ۲۶.وطن از نظر آیت الله مکارم⬅️صحت روزه به خاطر مقصد سفر(۴)⬅️عوامل صحت روزه مسافر https://eitaa.com/masjedfatemiye/703 ۲۷.وطن از نظر آیت الله سیستانی⬅️صحت روزه به خاطر مقصد سفر(۵)⬅️عوامل صحت روزه مسافر https://eitaa.com/masjedfatemiye/704 ۲۸.عوامل صحت روزه مسافر⬅️صحت روزه به خاطر مدت زمان سفر https://eitaa.com/masjedfatemiye/756 ۲۹. سفر معصیت⬅️صحت روزه به خاطر نوع سفر⬅️عوامل صحت روزه مسافر https://eitaa.com/masjedfatemiye/757 💥برای دسترسی به احکام مربوط به مسافر با موضوعات فوق، با کلیک کردن بر روی ،از نظر همه مراجع اطلاع یابید. •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• 🙏‏ کانال مسجد فاطمیه کرهرود👇👇 در ایتا👇 @masjedfatemiye
✅ جلسه اول تفسیر سه شنبه ها ؛👇👇👇 ◀️ مهم ترین عوامل غربت قرآن : ❇️ ضرورت شناخت قرآن ؛ 🔸منبع اصلي و اساسي دين و ايمان و انديشه يک مسلمان 🔸آنچه که به زندگي مسلمان حرارت و معني و حرمت و روح مي‌‌‌‌‌دهد قرآن است. 🔸استفاده از هر منبع ديگر موقوف به شناخت قبلي قرآن است. قرآن مقياس و معيار همه منابع ديگر است. 🔸امیرالمومنین(ع) می فرماید: " يَأْتِي عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ لَا يَبْقَى فِيهِمْ مِنَ الْقُرْآنِ إِلَّا رَسْمُهُ "(حکمت ۳۶۹ نهج البلاغه) زمانی بر مردم می‌آید که از قرآن، جز نشانی از آن باقی نمی ماند. 🔸از نگاه شهید مطهری عوامل مهمی باعث به غربت کشاندن قرآن می شود که برخی از آنها عبارتند از؛ 1⃣ تفکر اخباری گری؛ در ميان علماي شيعه در سه چهار قرن پيش افرادي پيدا شدند که معتقد بودند قرآن حجت نيست.اينها از ميان منابع چهارگانه فقه(قرآن و سنت و عقل و اجماع)، سه منبع را قبول نداشتند. اجماع⬅️رسم سنی هاست. عقل⬅️با اين همه خطاي عقل اعتماد به آن جايز نيست. قرآن⬅️ قرآن بزرگتر از آن است که ما آدمهاي حقير بتوانيم آن را مطالعه کنيم و در آن بينديشيم فقط پيامبر و ائمه حق دارند در آيات قرآن غور کنند، ما فقط حق تلاوت آيات را داريم. 💥اين گروه همان اخباريين هستند. 😳 شايد تعجب کنيد اگر بدانيد در بعضي از تفاسيري که توسط اين افراد نوشته شد، در ذيل هر آيه اگر حديثي بود آن را ذکر مي‌‌‌‌‌کردند و اگر حديثي وجود نداشت از ذکر آيه خودداري مي‌‌‌‌‌کردند آن طور که گويي اصلًا آن آيه از قرآن نيست. 2⃣ تفکر اشاعره؛ آنها معتقدند که شناخت قرآن معنايش تدبر در آيات قرآن نيست بلکه معناي آن فهم معاني تحت‌‌‌‌‌اللفظي آيات است، معنايش اين است که هرچه از ظاهر آيات فهميديم همان را قبول کنيم و کاري به باطن آن نداشته باشيم. آنها عقل را تعطیل و برداشتهای عوامانه از آیات قرآن دارند و در نتیجه اعتقادات نادرستي پيدا کردند؛ از جمله اينکه به تجسم (يعني جسم بودن خداي تعالي) و صدها اعتقاد انحرافي ديگر نظير امکان رؤيت خدا با چشم و گفتگو با خدا با زبان بشري قائل شدند. 💥هم‌اکنون اکثریت اهل سنت در مسائل کلامی، پیرو مکتب اشعری هستند. 3⃣ تفکر اسماعیلیه یا باطنیه؛ فرقه ای که قائل به امامت اسماعیل،فرزند ارشد امام صادق(ع) شدند. اسماعيليه بيشتر در هندوستان و کم و بيش در ايران هستند. اينها يک دوره حکومت نيز تشکيل دادند که حکومت فاطميان مصر بود. اسماعيليان به اصطلاح شيعه شش امامي  ولي به طور قطع، اجماع و اتفاق تمام علماي شيعه دوازده امامي اين است که اين شش امامي‌‌‌‌‌ها از هر غيرشيعه‌‌‌‌‌اي از تشيع دورترند؛ يعني حتي اهل تسنن که هيچ يک از ائمه شيعه را آن‌‌‌‌‌گونه که شيعه اعتقاد دارد قبول ندارند، به اهل تشيع نزديکتر از اين به اصطلاح‌‌‌‌‌شيعه‌‌‌‌‌هاي شش امامي هستند. 4⃣ تفکر متصوفه؛ در اينجا يک نمونه از تفسيرهاي آنها را ذکر مي‌‌‌‌‌کنم در تفسير آیه ذبح حضرت اسماعیل(ع)(صافات/۱۰۲)، متصوفه مي‌‌‌‌‌گفتند مقصود از ابراهيم، ابراهيم عقل است و مقصود از اسماعيل، اسماعيل نفس؛ و عقل در اينجا قصد آن داشت تا نفس را ذبح کند! روشن است که چنين برداشتي بازي کردن با قرآن است و ارائه يک نوع شناخت انحرافي. درباره همين برداشتهاي انحرافي و مبتني بر خواستها و اميال شخصي و گروهي است که پيامبر صلي الله عليه و آله فرمود: "مَنْ فَسَّرَ الْقُرْآنَ بِرَأْيهِ فَلْيتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنَ النّارِ " هرکس قرآن را به رأي و نظر خويش تفسير کند جايگاه خويش را در آتش فراهم کند. اينچنين بازي با آيات، خيانت به قرآن محسوب مي‌‌‌‌‌شود، آن هم خيانتي بسياربزرگ‌‌‌‌‌. 💥راهکار درست قرآن؛ قرآن راه وسطي پيشنهاد مي‌‌‌‌‌کند که عبارت است از تأمل و تدبر بي‌‌‌‌‌غرضانه و منصفانه . قرآن نه تنها مؤمنين که حتي مخالفين را به تفکر و انديشه درباره آيات خود فرا مي‌‌‌‌‌خواند و گوشزد مي‌‌‌‌‌کند که به جاي جبهه‌‌‌‌‌گيري در برابر آن، به تأمل درباره آياتش بپردازند. درباره مخالفين قرآن مي‌‌‌‌‌گويد چرا به تدبر در قرآن نمي‌‌‌‌‌پردازند، اين دلها چگونه دلهايي است که گويي بر آنها مهر زده شده است‌‌‌‌‌.  "افَلا يتَدَبَّرونَ الْقُرْ انَ امْ عَلي‌‌‌‌‌ قُلوبٍ اقْفالُها " (محمّد/ 24) 📚کتاب "آشنایی با قرآن" اثر شهید مطهری/ج۱ •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• 🙏‏ کانال مسجد فاطمیه کرهرود👇👇 در ایتا👇 @masjedfatemiye
✅ جلسه دوم تفسیر سه شنبه ها؛۱۴۰۱/۲/۲۸👇👇👇 ◀️ تعلیم قرآن وظیفۀ والدین؛ 🔸امیرالمؤمنین(ع): «حَقُّ الْوَلَدِ عَلَى الْوَالِدِ أَنْ يُحَسِّنَ اسْمَهُ وَ يُحَسِّنَ أَدَبَهُ وَ يُعَلِّمَهُ الْقُرْآن‏»(نهج البلاغه/حکمت399) حق فرزند بر پدر آن است که نام نیکو بر فرزند نهد،خوب تربیتش کند، و او را قرآن بیاموزد. 🔸از امیر مؤمنان علیه السلام نقل شده که می فرماید:"ما جالَسَ هذَا القُرآنَ أحَدٌ إلّا قامَ عَنهُ بِزِیادَهٍ أو نُقصانٍ: زِیادَهٍ فی هُدیً، أو نُقصانٍ فی عَمیً." (نهج البلاغه : خطبه 176) هیچ کس با این قرآن ننشست ، مگر آن که با افزایشی یا کاهشی از نزد آن برخاست : افزایش در هدایت ، یا کاهش در کوری (گم راهی) . ❇️تفسیر آیت الله جوادی آملی؛ جلسه اول؛ (1/ 2 / 1363) 🔸قرآن ارزش ماه رمضان را بالا برده است؛ عظمت ماه مبارك رمضان از نظر خداي سبحان به اين است كه اين ماه، ماه قرآن است نه ماه روزه؛مي فرمايد اين ماه ماهي است كه در او قرآن نازل شده {شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ القُرْآنُ} نه «الذي كتب فيه الصيام» 🔸 اگر كسي خواست قرآن تلاوت كند گفتند براي اينكه چشم هم عبادت كند از حفظ نخواند اگر هم يك آيه يا سوره اي را حفظ است از رو بخواند كه چشم هم عبادت كند. •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• 🙏‏ کانال مسجد فاطمیه کرهرود👇👇 در ایتا👇 @masjedfatemiye
✅ جلسه سوم تفسیر سه شنبه ها؛ ۱۴۰۱/۳/۳ 🔸اوّلين مهمان خداي سبحان پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) مي فرمايد: «أنا أوّل وافد علي العزيز الجبّار يوم القيامة و كتابه و أهل بيتى»[1] . در قيامت كه همه مخلوقها به خالق باز مي گردند: (ألا إلي الله تصير الأمور)[2] ، اولين مهماني كه بر خداي سبحان وارد مي شود، پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) و قرآن كريم و اهل بيت پيامبر است و چون چنين كثرت نوري با وحدت حقيقي هماهنگ است، مي توان از مجموع انوار سه گانه به نور واحد و وافِد فارِدْ ياد كرد و گفت: اولين مهمان. =========== [1]ـ جامع أحاديث الشيعه، ج 15، ص 6. [2]ـ سوره‌ي شوري، آيه‌ي 53. ++++++++++ 🔸تفسیر یک آیه از جزء ۵ – سوره نساء آیه ۸۲ «أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ» 👌یکی از وظایف ما تدبر در قرآن است. 🔸قرآن چه امتیازاتی دارد که باید در آن تدبر کنیم؟ 1️⃣ قرآن کلام خداست ؛ « تَنزِیلَ الْعَزِیزِ الرَّحِیمِ »(یس/۵) " كَلامَ اللّهِ"(بقره/۷۵، توبه/۶،فتح/۱۵) "كلمات الله"(کهف/۲۷) 2️⃣قرآن معجزه است چون درهیچ کتاب دیگری تحدی وجود ندارد. «فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ» 3️⃣قرآن با اینکه در طول ۲۳ سال نازل شده،هیچ تناقضی ندارد و دارای نظم ریاضی است؛ 👈مثلا اگر ۱۶۷ بار خوبی آمده، ۱۶۷ بار هم بدی آمده. 👈اگر ۱۱۵ بار دنیا و ۱۱۵ بار آخرت 👈اگر ۱۴۵ بار زندگی آمده،۱۴۵ بار هم مرگ آمده. 👈اگر ۶۸ بار فرشته آمده،۶۸ بار هم شیطان آمده. 👈اگر ۵۰ بار سود آمده،۵۰ بار هم زیان آمده. 👈اگر ۴ بار سرما آمده،۴ بار هم گرما آمده. 👈۳۴ بار کلمه سجده... 👈۱۲ تا ماه در سال داریم...(شهر) 4️⃣ مامور به تدبر در قرآن هستیم. «أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ» 5️⃣قرآن بیمه است. «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ» نگفته حافظون له... فقط قرآن را حفظ میکند. 6️⃣قرآن در دسترس است. 7️⃣ قرآن تاریخ مصرف ندارد. 8️⃣ قرآن بن بست ندارد. در آیات نکات بسیاری دارد. 9️⃣قرآن شفاعت کننده و شکایت کننده است. 🔟 کم خواندن قرآن هم مفید است. حتی یک آیه.(و من یعمل مثقال ذره خیرا یره...) 1️⃣1️⃣ترتیب دارد.(السارق و السارقه...یغضوا...الزانیه و الزانی) زودتر و دیرتر آمدن کلمات در قرآن دارای مفهوم است. مثلا خداوند در قران می فرماید اول مردان چشمشان را فروببندند بعد زن ها و … 2️⃣1️⃣ جلو تمام اختلافات را می گیرد. 3️⃣1️⃣مایه بصیرت است. •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• 🙏‏ کانال مسجد فاطمیه کرهرود👇👇 در ایتا👇 @masjedfatemiye
✅جلسه چهارم تفسیر سه‌شنبه‌ها؛ ۱۴۰۱/۳/۱۰ 🌹ولادت حضرت معصومه(س) 🔸حدیثی از حضرت معصومه(س) مشهور به حدیث فاطمیات‏ : عن فاطمه بنت موسى بن جعفر (ع) عن فا۸طمة بنت الصادق (ع) عن فاطمة بنت الباقر (ع) عن فاطمة بنت السجاد (ع) عن فاطمة بنت ابى عبد الله الحسین (ع) عن زینب بنت امیر المومنین (ع) عن فاطمد بنت رسول الله (ص) قالت قال رسول الله (ص) : "ألا من مات على حب آل محمد مات شهیدا" 📚کشف ‏الغمة/ج 1/ص107 🔸برترين مخلوق خداوند؛ همچنين آن حضرت مي فرمايد: «القرآن أفضل كل شى ء دون الله فمن وَقَّر القرآن فقد وقر الله ومن لم يوقر القرآن فقد استخفّ بحرمة الله» 📚جامع أحاديث الشيعه، ج 15، ص 7. قرآن كريم پس از خداي سبحان از هر چيزي برتر است. پس هر كس قرآن را بزرگ شمارد خدا را بزرگ شمرده و هر كس آن را بزرگ نشمارد، به حريم خداي سبحان استخفاف روا داشته است. ✅راز عربی بودن قرآن؛ 🔰 به سه دلیل زبان قرآن،عربی است. {إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ قُرْآناً عَرَبِيّاً لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ}(یوسف/2) 1⃣ طبیعی است؛ یعنی مخاطب اولیه اش عرب زبان بودند که در قرآن موید آن،دو امر است؛ الف) ‌‌رسولان الهى، هم پيام را با زبان قوم و مخاطبان خويش مى‌آورند و هم معارف را متناسب با سطح فرهنگى و علمى آنان بيان مى‌كنند، و هم نوع معجزاتى كه براى اثبات ارتباط خويش با خدا مى‌آورند، با ابداعات، علوم و فرهنگ پيشرفته و رواج يافته آنان متناسب است. "وما ارسلنا من رسول الاّ بلسان قومه ليبيّن لهم"(ابراهیم/۴)  و ما هيچ فرستاده‌اى را جز با زبان مردمش نفرستاديم تا [بتواند حقايق را]براى آنان به روشنى بيان كند؛ پس خداوند هر كس را بخواهد گمراه و هر كس را بخواهد، هدايت مى‌كند و او شكست‌ناپذير و فرزانه است. ب) تحدّى و طلب همانندآورى اين كتاب؛ تحدّى به قرآن اقتضا مى‌كند كه اين پيام به زبان مخاطبان اوليه‌اش باشد تا آن را درك كنند و بتوانند در باب درستى يا نادرستى مدعاى پيامبر، خود را بيازمايند و حقيقت برايشان روشن شود. 2️⃣برتری زبان عربی؛ از وجود مبارك امام باقر(ع) هست كه چرا عربي را مبين گفتند فرمود: براي اينكه عربي لساني است كه «يُبَيِّـنُ الألسُنَ و لا تُبَيِّنُهُ الألسُنُ» 📚كافي/ج2/ص632 [يعنى ]زبانهاى ديگر را روشن مى سازد و زبانهاى ديگر آن را روشن نمى كنند. فرمود: شما بسياري از معارف را مطالب را در زبان عرب داريد با لغت عربي بيان مي كنيد ولي بخواهيد به لغت ديگر منتقل كنيد مي بينيد نمي شود زيرا در لغت عرب در فرهنگ عرب با يك كلمه بسيط آن معناي عميق فهميده و فهمانده مي شود ولي شما بخواهيد به لغت ديگر ترجمه بكنيد ناچاريد از سه، چهار واژه و سه، چهار كلمه كمك بگيريد تا يك معناي بسيط را بفهمانيد. خلاصه اینکه عربي مي تواند زبانهاي ديگر را ترجمه كند ولي زبانهاي ديگر نمي توانند ترجمان عربي باشند. 💥شرایط خاص آن زمان و دو قطب ایران و روم 3️⃣ خصوصیت سلبی نژاد عرب و پيش‌گيرى از بهانه‌جويى مخالفان و زمینه سازی برای پذیرش عرب؛ اگر ما كتاب را به غير عربي نازل مي كرديم شماها كه متعصب در عربيت بودید،نمي پذيرفتيد اگر {وَلَوْ جَعَلْنَاهُ قُرْآناً أَعْجَمِيّاً}(فصلت/44) شما استنكاف داشتيد. *وَلَوْ جَعَلْنَاهُ قُرْآنًا أَعْجَمِيًّا لَّقَالُوا لَوْلَا فُصِّلَتْ آيَاتُهُ ۖ أَأَعْجَمِيٌّ وَعَرَبِيٌّ...* ـــــــــــــــ و اگر ما آن (قرآن) را عجمى قرار مى‏داديم، (آنها) مى‏گفتند: چرا آياتش واضح نيست؟ آيا قرآن عجمى از رسول عربى (سزاوار است)؟ بگو: آن (قرآن) براى كسانى كه ايمان آورده‏اند، هدايت و شفا است و كسانى كه ايمان نمى‏آورند، در گوشهايشان سنگينى است و آن برايشان كورى است (گويا) آنها از راه دورى صدا زده مى‏شوند. (فصلت/۴۴) *وَلَوْ نَزَّلْنَاهُ عَلَىٰ بَعْضِ الْأَعْجَمِينَ* و اگر ما قرآن را بر بعضی از عجمها نازل می کردیم. *فَقَرَأَهُ عَلَيْهِم مَّا كَانُوا بِهِ مُؤْمِنِينَ* پس او آن را بر آنها می خواند، آنها به او ایمان نمی آوردند. (شعراء/۱۹۸ و ۱۹۹) *** *فَإِنَّمَا يَسَّرْنَاهُ بِلِسَانِكَ لِتُبَشِّرَ بِهِ الْمُتَّقِينَ وَتُنذِرَ بِهِ قَوْمًا لُّدًّا* «قرآن به زبان آسان است» پس جز اين نيست كه ما قرآن را به زبان تو ساده و آسان قرار داديم تا با آن پرهيزكاران را بشارت داده و دشمنان سرسخت را بوسيله قرآن بترسانى. (مريم/۹۷) 👈بیان شهید مطهری: "بعضی از ملل، تعصبات چشم آنها را کور می‌کند، یعنی آنقدر تعصب دارند که وقتی در مقابل حقیقت قرار می‌گیرند به آن پشت می‌کنند. ولی بعضی دیگر از ملل در عین حال، تعصبْ آنها را کور و کر نمی‌کند. این، فخر ملت ایران است که تعصب او را کور و کر نکرد." (اسلام و نیازهای زمان، جلد۱، صفحه۱۶۰) 📚قرآن شناسی؛اثر آیت الله مصباح؛فصل ۲؛نزول قرآن جلسات تفسیر آیت الله جوادی،ذیل آیه ۲ سوره یوسف •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• 🙏‏ کانال مسجد فاطمیه کرهرود👇👇 در ایتا👇 @masjedfatemiye
✅جلسه پنجم تفسیر سه‌شنبه‌ها؛ ۱۴۰۱/۳/۱۷ ◀️مخاطب قرآن(۱)؛ 🔰مخاطب قرآن فقط عربها نیست؛بلکه همه مردم است. 🔸جلسه قبل که در مورد "راز عربی بودن قرآن" صحبت کردیم،یک سوال مهم پیش می آید که آیا قرآن فقط برای عربها نازل شده است یا برای جهانیان با هر زبان و لهجه ای هست؟ کژاندیشان با استفاده از آیات زیر میخواهند ثابت کنند که دعوت قرآن فقط برای عربها بوده است!!! «‌وَلَوْ نَزَّلْنَاهُ عَلَى بَعْضِ الْأَعْجَمِينَ فَقَرَأَهُ عَلَيْهِم مَّا كَانُوا بِهِ مُؤْمِنِينَ" (شعراء/198 ـ 199) و اگر قرآن را بر برخي عجم‌ها فرو فرستاده بوديم و آن را بر آنان مي‌خواند، به آن ايمان نمي‌آوردند‌». "وَأَنذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِين" (شعراء/ 214) و خويشان نزديكت را بيم ده. "لِتُنذِرَ أُمَّ الْقُرَى وَمَنْ حَوْلَهَا" (انعام/۹۲، شوری/۷) تا آنكه مردمان مكه و اطراف آن را بيم دهي‌ 🔸در پاسخ میگوییم ما باید همه آیات قرآن را با هم ببینیم و نباید به آیات متشابه تمسک جست. اجمالا آیات متشابه به آیاتی میگویند که برداشت غلط هم میشود از آن داشت. حال به آیات زیر توجه بفرمایید: 1⃣آيات بيانگر جهاني بودن قرآن؛ اين آيات خود به چند گروه زير تقسيم مي‌شود: 👈۱-آياتي كه قرآن را براي «‌جهانيان‌» يا «‌مردم‌» مي‌داند؛ مانند: «‌إِنْ هُوَ إِلاَّ ذِكْرَى لِلْعَالَمِين(انعام/90) ـ «‌وَلَقَدْ صَرَّفْنَا فِي هَذَا الْقُرْآنِ لِلنَّاسِ مِن كُلِّ مَثَل(كهف، 54) ـ «‌شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِيَ أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاس...؛(بقره، 185) 👈۲-آياتي كه پيروان اديان گوناگون را مورد خطاب قرار داده و آنان را به ايمان به قرآن و معارف آن دعوت كرده و يا سعادت جاودانه‌شان را به آن پيوند داده است؛ مانند: ـ «‌إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَالَّذِينَ هَادُوا وَالصَّابِئِينَ وَالنَّصَارَى وَالْمَجُوسَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُوا...؛(حج، 17) همانا كساني كه ايمان آوردند (مسلمانان) و كساني كه يهودي شدند و صابئان و نصرانيان و گبران و كساني كه مشرك شدند، خداوند ميانشان روز رستاخيز داوري مي‌كند، همانا خدا بر هر چيزي گواه است‌» ـ «‌فَإِنْ آمَنُواْ بِمِثْلِ مَا آمَنتُم بِهِ فَقَدِ اهْتَدَوا ...؛ (بقره/137) پس اگر به مانند آنچه شما به آن ايمان آورده‌ايد ايمان آورند، همانا (به حق) راه يافته‌اند‌ 👈۳-آياتي كه همه انسان‌ها را خطاب كرده است و راه درست هدايت را به آنان نشان مي‌دهد؛ مانند: ـ «‌يَا بَنِي آدَمَ(اعراف،27) ـ «‌يَا أَيُّهَا النَّاسُ(بقره،21) 👈۴-آياتي كه جنيان را مخاطب قرآن مي‌داند؛ مانند: «‌وَإِذْ صَرَفْنَا إِلَيْكَ نَفَرًا مِّنَ الْجِنِّ يَسْتَمِعُونَ الْقُرْآنَ فَلَمَّا حَضَرُوهُ قَالُوا أَنصِتُوا فَلَمَّا قُضِيَ وَلَّوْا إِلَى قَوْمِهِم مُّنذِرِين؛(احقاف، 29)؛ و (ياد كن) آن‌گاه كه گروهي از جنيان را به سوي تو روانه كرديم كه قرآن را بشنوند و چون نزد او حاضر شدند، گفتند خاموش باشيد و گوش كنيد و چون (تلاوت آيات) پايان يافت، به سوي قوم خود بازگشتند در حالي كه آنان را بيم (و هشدار) مي‌دادند‌». 👈۵- «‌لأُنذِرَكُم بِهِ وَمَن بَلَغ (انعام/ ۱۹) تا با آن شما و هر كه را (كه اين پيام) به او برسد بيم دهم. 👈۶- لِيُنذِرَ مَن كَانَ حَيًّا؛(يس/70) لِمَن كَانَ لَهُ قَلْبٌ أَوْ أَلْقَى السَّمْعَ ؛(ق/37) 👈۷- خَاتَمَ النَّبِيِّين(احزاب/40) 2⃣ آيات بيانگر جهاني بودن رسالت پيامبر(ص) اين آيات كه به طور مستقيم بر همگاني و جاوداني بودن رسالت پيامبر(ص) دلالت دارد و با دلالت التزامي جهاني و جاوداني بودن دعوت قرآن را اثبات مي‌كند، داراي اقسامي است: 👈۱-آيات بيانگر جهاني بودن رسالت و انذار پيامبر(ص) ؛ مانند: ـ «‌وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِينَ؛(انبياء، 107) ـ «‌لِيَكُونَ لِلْعَالَمِينَ نَذِيرًا ؛(فرقان/1) 👈۲-آيات بيانگر نويد غلبه آيين پيامبر(ص) بر همه اديان؛ مانند: «‌لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّه...؛ (فتح/28-توبه۳۳-صف/۹) 👈۳-آياتي كه رسالت پيامبر(ص) را براي همه مردم مي‌داند؛ مانند: ـ «‌وَأَرْسَلْنَاكَ لِلنَّاسِ رَسُولا؛(نساء، 79) ـ «‌وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا كَافَّةً لِّلنَّاس؛ (سبأ، 28)؛ و تو را نفرستاديم مگر براي همه مردم‌». 💥پاسخ به شبهه محدوديت دعوت قرآن؛ ظاهر ابتدايي برخي آيات، بر اختصاص دعوت قرآن به نزديكان پيامبر(ص) يا مردم مكه و اطراف آن دلالت دارد، ولي پس از تأمل و تدبر در آنها روشن مي‌شود كه اين آيات بيانگر مراحل دعوت پيامبر (ص) و مسؤوليت‌هاي ويژه ايشان يا شرايط بهره‌مندي از قرآن بوده و هيچ دلالتي بر اختصاصي بودن آن ندارد. 📚قرآن شناسی/ج۲؛ معارف قرآن ۶؛درس ۱۳؛ اثر آیت الله مصباح یزدی •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• 🙏‏ کانال مسجد فاطمیه کرهرود👇👇 در ایتا👇 @masjedfatemiye
✅ جلسه ششم تفسیر سه‌شنبه‌ها؛ ۱۴۰۱/۳/۲۴ ◀️مخاطب قرآن(۲)؛ 🔰مخاطب قرآن فقط متقین و مسلمین و مومنین نیست؛بلکه همه انسانهاست.  🔸كتاب نجات بخش: معاذ بن جبل ميگويد:در سفري با پيامبر (ص) بوديم.به آن حضرت عرض كردم براي ما سخن سودمندي بگوييد.آن حضرت فرمودند: «إن أردتم عيش السّعداء و موت الشهداء والنّجاة يوم الحشر و الظّل يوم الحرور والهُدي يوم الضلالة فادرسوا القرآن فإنّه كلام الرّحمن و حرز من الشيطان و رجحان فى الميزان» 📚جامع أحاديث الشيعه/ج 15/ص 9 اگر زندگي سعادتمندانه،مرگ شهيدانه، نجات روز حشر،سايه‌ي روز سوزندگي و هدايت روز گمراهي مي طلبيد،به درس قرآن بپردازيد كه آن،سخن خداي رحمان و سپري در برابر شيطان و مايه‌ي سنگيني كفّه‌ي عمل در ميزان عدل است. 🔸جلسه قبل عرض شد که مخاطب قرآن فقط عربها نیست؛بلکه تمام جهانیان است. 🔸از طرفی در قرآن تعبيراتي نظير موارد زیر زياد آمده است. «هُدي لِلْمُتَّقينَ‌‌‌‌‌»(بقره/ 2) «هُدي وَ بُشْري‌‌‌‌‌ لِلْمُؤْمِنينَ»‌‌‌‌‌(بقره/ 97) «و لِينْذِرَ مَن کانَ حَياً»(يس/ 70) اينجا مي‌‌‌‌‌توان سؤال کرد که هدايت براي پرهيزکاران لزومي ندارد زيرا آنها خود پرهيزکارند. 🔸از سوي ديگر در قرآن مي‌‌‌‌‌بينيم که خود را چنين معرفي مي‌‌‌‌‌کند: «انْ هُوَ الّا ذِکرٌ لِلْعالَمينَ وَ لَتَعْلَمُنَّ نَبَأَهُ بَعْدَ حينٍ»‌‌‌‌‌(ص/87 و 88) اين قرآن نيست مگر مايه بيداري همه جهانيان و خبرش را بعد خواهيد شنيد. [در هنگام نزول آيه، پيامبر در مکه بود و در واقع با اهل يک دهکده گفتگو مي‌‌‌‌‌کرد. براي مردم مضحک بود که فردي تنها،با اين اطمينان بگويد که به زودي خواهيد شنيد که اين کتاب در اندک مدت با جهانيان چه خواهد کرد] پس آيا اين کتاب براي همه جهانيان است يا صرفاً براي مؤمنين؟ باز در آيه ديگر، خطاب به پيامبر مي‌‌‌‌‌گويد: «وَ ما ارْسَلْناک الّا رَحْمَةً لِلْعالَمينَ‌‌‌‌‌»(انبياء/ 107) 👈(مثال آموزش و پرورش و علم آموزی) 💥بايد گفت در آياتي که خطاب قرآن به همه مردم عالم است، در واقع مي‌‌‌‌‌خواهد بگويد قرآن اختصاص به قوم خاصي ندارد، هرکس به سمت قرآن بيايد نجات پيدا مي‌‌‌‌‌کند اما در آياتي که از کتاب هدايت‌‌‌‌‌ بودن براي مؤمنين و متقين نام مي‌‌‌‌‌برد،مي‌‌‌‌‌خواهد اين نکته را روشن کند که در نهايت چه کساني رو به سوي قرآن خواهند آورد و چه گروههايي از آن دوري خواهند گزيد. 🔸قرآن از قوم خاصی به عنوان علاقه‌‌‌‌‌مندان و ارادتمندان خود ياد نمي‌‌‌‌‌کند؛ قرآن برخلاف ساير مکاتب انگشت روي منافع يک طبقه خاص نمي‌‌‌‌‌گذارد؛ مثلًا نمي‌‌‌‌‌گويد صرفاً براي تأمين منافع فلان طبقه آمده است؛نمي‌‌‌‌‌گويد هدفش تنها حمايت از طبقه کارگران و کشاورزان است. قرآن در مورد خودش تأکيد مي‌‌‌‌‌کند که کتابي است براي برقراري عدالت.درباره پيامبران مي‌‌‌‌‌گويد: وَ انْزَلْنا مَعَهُمُ الْکتابَ وَ الْميزانَ لِيقومَ النّاسُ بِالْقِسْطِ «حديد/ 25» قرآن عدالت را براي کل جامعه انساني مي‌‌‌‌‌خواهد نه فقط براي اين طبقه يا آن قوم و قبيله. 🔸قرآن براي جلب انسانها به سمت خود،برخلاف بعضي مکتبها مثل نازيسم ، بر روي تعصبات آنها انگشت نمي‌‌‌‌‌گذارد. همچنين برخلاف برخي ديگر از مکتبها مثل مارکسيسم ، بر روي منفعت‌‌‌‌‌طلبي و نفع‌‌‌‌‌پرستي انسانها تکيه نمي‌‌‌‌‌کند و آنها را از راه منافعشان به حرکت در نمي‌‌‌‌‌آورد.[ زيرا در اين صورت ديگر عدالت و حق براي گروندگان هدف نخواهد بود،بلکه رسيدن به منافع وارضاي خواسته‌‌‌‌‌ها هدف قرار مي‌‌‌‌‌گيرد.] 🔸قرآن همانطور که براي وجدان عقلي انسان اصالت قائل است،براي او يک اصالت وجداني و فطري نيز قائل است و بر اساس همان فطرت حق‌‌‌‌‌جويي و عدالت‌‌‌‌‌طلبي است که انسانها را به سير و حرکت وا مي‌‌‌‌‌دارد و از اين رو پيامش منحصر به طبقه کارگر يا محروم و مستضعف نمي‌‌‌‌‌شود. 💥قرآن به ظالم و مظلوم، هر دو خطاب مي‌‌‌‌‌کند که به راه حق بيايند.موسي،به بني‌‌‌‌‌اسرائيل و فرعون پيام خدا را ابلاغ مي‌‌‌‌‌کند... حضرت محمد(ص) رسالت و دعوت خود را،به سران قريش و به ابوذر و عمار عرضه مي‌‌‌‌‌کند. قرآن نمونه‌‌‌‌‌هاي متعددي از برانگيختن فرد عليه خودش و بازگشت از مسير گمراهي و تباهي (توبه) ذکر مي‌‌‌‌‌کند. 👈البته قرآن خود به اين نکته توجه دارد که‌‌‌‌‌ بازگشت آنها که در رفاه به سر مي‌‌‌‌‌برند به مراتب دشوارتر از بازگشت محرومان است. گروه دوم به اقتضاي طبع در راه عدالت حرکت مي‌‌‌‌‌کنند،اما گروه اول بايد از منافع خود صرف‌‌‌‌‌نظر کنند و پا روي خواستهاي خود بگذارند. قرآن مي‌‌‌‌‌گويد گروندگان به او آنها هستند که روحشان پاک شده است و اين گروندگان صرفاً بر اساس حقيقت‌‌‌‌‌جويي و عدالت‌‌‌‌‌طلبي که فطري هر انساني است به قرآن گرايش پيدا کرده‌‌‌‌‌اند نه به اقتضاي منافع و جاذبه‌‌‌‌‌هاي مادي. 📚کتاب آشنایی با قرآن/ج1؛اثر شهید مطهری •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• 🙏‏ کانال مسجد فاطمیه کرهرود👇👇 در ایتا👇 @masjedfatemiye
✅جلسه هفتم تفسیر سه شنبه ها؛ ۱۴۰۱/۳/۳۱ ◀️جامعیت قرآن 🔰محتوای قرآن فقط شامل موضوعاتی می شود که جنبه هدایتی انسان را داشته باشند. 🔸یکی از ویژگی های قرآن جامعیت محتوای آن است؛ «تِبْياناً لِكُلِّ شَيْءٍ»(نحل/89) روشنگر هر چيزى است. «تَفْصِيلَ كُلِّ شَيْءٍ»(یوسف/111) روشنگر هر چيز است. «ما فَرَّطْنا فی الْكِتابِ مِنْ شَيْءٍ»(انعام/38) ما هيچ چيزى را در كتاب فروگذار نكرده ايم. 🔸ارتباط این بحث با موضوعات قبلی؛ ما در دو جلسه قبلی جامعیت و شمولیت قرآن را از جهت مخاطب بررسی کردیم و در این جلسه جامعیت قرآن از جهت محتوا بررسی می شود. 🔸نظرات مختلف در مورد جامعیت قرآن؛ 1️⃣ جامعيت مطلق؛ بر اساس اين نظر، قرآن، هر آنچه را كه بتوان تصور كرد و نام علم و دانش برآن نهاد، در خود، جاى داده است، هر چند ما از شناختن آن قاصريم. برخى از طرفداران اين نظريه، علومى مانند: طب، مناظره، هندسه، جبر و مقابله، نجوم وغير اينها را ياد كرده و بر آن رفته اند كه همۀ اين علوم در قرآن، موجود است. 👈روایات مربوطه؛ امیرالمؤمنین(ع) در توصیف قرآن می فرمایند:«فيهِ عِلمُ الأَوَّلينَ وَالآخِرينَ»(بحار الأنوار/ج 26/ص 64) علم اوّلين و آخرين، در آن، وجود دارد. 2️⃣جامعيت هدايتى؛ گروهى با بى اساس دانستن ادعاى جامعيت مطلق قرآن، مقصود از كمال و جامعيت قرآن را، جامعيت در شئون دينى، اعم از اصول و فروع آن دانسته و روايات جامعيت قرآن را بر فهم باطن الفاظ كه نزد معصومان عليهم السلام است حمل كرده اند. اين گروه معتقدند كه شأن قرآن و دين اقتضا نمى كند در امورى كه مربوط به يافته هاى خود بشر است، وارد شود و حتى راهنمايى كردن او هم معنا ندارد؛ زيرا خداوند به انسان عقل ارزانى داشته و انسان را توانمند و خردورز و كاوشگر آفريده و ميدان تأثيرپذيرى را در طبيعت باز گذاشته و لزومى ندارد كه خداوند فرمول شيمى يا مسائل رياضى را توضيح دهد و اگر هم بحثى از علوم تجربى، رياضى، نجوم و مانند آن در قرآن آمده، فقط جنبۀ هدايتى و تربيتى آن مورد نظر بوده است. 👈دلیل؛ «هُدىً لِلنّاسِ» (بقره/185) «كِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النّاسَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ» (ابراهیم/1) ما قرآن را بر تو (پيامبر) نازل كرديم تا با آن مردم را از تاريكى ها به سوى نور بيرون برى. 💥شيخ طوسى(التبيان فى تفسير القرآن: ج 6 ص 418) و طبرسى «تِبْياناً لِكُلِّ شَيْ ءٍ » را بيان مشكلاتى دانسته اند كه مربوط به امور دين است.(مجمع البيان: ج 6 ص 416) زمخشرى نيز آيه را در ارتباط با امور دينى وبيان امور مربوط به سعادت افراد دانسته است.(الكشاف: ج 2 ص 628) علامۀ طباطبائى نيز با توجه به نقش هدايتى قرآن، مراد از «كل شىء» را همۀ چيزهايى دانسته كه بازگشت آنها به هدايت است، از معارف مرتبط به مبدأ و معاد گرفته تا اخلاق فاضله، احكام و اديان الهى و قصص و مواعظى كه مردم در هدايت وراه يافتنشان به آن محتاج اند.(الميزان فى تفسير القرآن: ج 12 ص 325) 👌مثال لبنیات فروشی که می گوید من همه چیز دارم. 3️⃣جامعيت نسبت به ديگر كتب آسمانى؛ پیامبر(ص) می‌فرمایند:«اعطيتُ السُّوَرَ الطِّوالَ مَكانَ التَّوراةِ ، واُعطيتُ المِئينَ مَكانَ الإِنجيلِ ، واُعطيتُ المَثانِيَ مَكانَ الزَّبورِ، وفُضِّلتُ بِالمُفَصَّلِ ؛ ثَمانٌ وسِتّونَ سورَةً ، و هُوَ مُهَيمِنٌ عَلى سائِرِ الكُتُبِ ، وَالتَّوراةِ لِموسى وَالإِنجيلِ لِعيسى وَالزَّبورِ لِداوودَ»(الكافي: ج 2 ص 601) سوره‌هاى بلند (بقره، آل عمران، نساء، مائده، انعام، اعراف و انفال با توبه)، به جاى تورات به من داده شده است، صدتايى ها (هر سوره اى كه حدود صد آيه يا كمى بيشتر يا كمتر دارد. اين سوره ها، هفت تا هستند. اوّلين آنها، سورۀ بنى اسرائيل است و آخرينشان، مؤمنون)، (۱) به جاى انجيل، و دوگان ها (سوره هاى پس از هفت سورۀ طولانى، كه اوّلين آنها سورۀ يونس است و آخرينشان، سورۀ نحل. اينها را از آن جهت مَثانى گفته اند كه پس از سوره هاى طِوال مى آيند. گويا طُوَل، مبادى هستند و مَثانى، دومينِ آنها) به جاى زبور. سوره هاى تفصيلى [و كوتاه] (سوره هاى كوتاه بعد از «حا. ميم ها (حواميم)» تا آخر قرآن. علّت آن كه اين سوره ها را مفصّل گفته اند، اين است كه ميان آنها با «بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ » زودْ زود، فاصله مى افتد.) نيز - كه شصت و هشت سوره است -، افزون، به من داده شده است. اين قرآن، حاكم بر ديگر كتاب ها است. بر تورات موسى، انجيل عيسى و زبور داوود. (۱) بنا به قولى، سوره هاى مِئَون، سوره هايى هستند كه بعد از طوالِ هفتگانه مى آيند، و مثانى، سوره هاى بعد از مِئون هستند كه كمتر از مئون و بيشتر از سوره هاى مفصّل هستند، و آنها را مثانى گفته اند؛ چرا كه مئون، مبادى آنهايند. ⤵️ادامه در پیام بعدی👇👇👇
⤵️ادامه پیام قبلی👇👇👇 🌹نتيجه؛ با نگاهى گسترده به مجموع آيات و روايات مى توان گفت كه جامعيت قرآن، نسبت به همۀ معارف مورد نياز براى هدايت بشر (اعم از: احكام، عقايد، تاريخ، و هر آنچه در اين خصوص، مؤثر باشد)، پذيرفتنى است؛ امّا جامعيت مطلق قرآن، از ظواهر الفاظ قرآن قابل استنباط نيست ؛ زيرا مطالبى مانند: فرمول هاى رياضى، فيزيك و شيمى، در مدلول لفظى آيات قرآن نيستند. با اين حال، با فرض صحّت رواياتى كه قرآن را مشتمل بر علم همۀ موجودات «عِلمُ ما كانَ و ما يَكُونُ و ما هُوَ كائِنٌ إلى يَومِ القِيامَةِ » دانسته اند، بايد اذعان كرد كه در اين صورت، دلالت قرآن بر همۀ علوم، از طريق دلالت لفظى نخواهد بود؛ بلكه با اشاراتى است كه اسرار و زواياى پنهان را كشف مى كند و فهم متعارف مخاطبان، از آن محروم است.(الميزان فى تفسير القرآن: ج 12 ص 325) بنابراين، جامعيت مطلق قرآن، در خصوص پيامبر صلى الله عليه و آله و اهل بيت عليهم السلام كه به بطون قرآن دسترسى دارند، پذيرفتنى است. 📚کتاب شناخت نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث/ج2ص92 تا 99؛اثر آیت الله ری شهری 💥مقام معظم رهبری:👇👇👇 "اینکه گفته میشود «از قرآن درس زندگی بیاموزیم»، معنایش این نیست که مثلاً فرض کنید که بایستی ما قوانین و مقرّرات راهنمایی و رانندگی را هم در قرآن پیدا کنیم؛ نه، قرآن ذهن ما را به معارف عالی مزیّن میکند. وقتی ذهن انسان با معارف عالی بالا رفت، همه‌ی اسرار عالم را میتواند بفهمد؛ حکمت می‌آموزد" ۱۳۹۸/۰۲/۱۶ https://khl.ink/f/42448 •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• 🙏‏ کانال مسجد فاطمیه کرهرود👇👇 در ایتا👇 @masjedfatemiye
✅جلسه هشتم تفسیر سه شنبه ها؛ ۱۴۰۱/۴/۷ ◀️شرايط آشنايى با قرآن‏؛ 🔰شهید مطهری سه شرط برای آشنایی با قرآن ذکر می کند. 🔸راهنماي بهشت: پيامبر اكرم (ص) مي فرمايد:«تعلّموا القرآن واقرؤوه واعلموا أنّه كائن لكم ذكراً وذُخراً وكائن عليكم وزراً فاتّبعوا القرآن ولا يتبعنكم فإنّه من تبع القرآن تهجم به علي رياض الجنة ومن تبعه القرآن زج فى قفاه حتي يقذفه فى جهنّم» 📚جامع أحاديث الشيعه، ج 15، ص 10 قرآن را فرا گيريد و آن را قرائت كنيد و بدانيد كه قرآن نام شما را بلند مي كند و وسيله اي براي ياد خداست. قرآن هم ذُخْر (ذخيره) است و هم وِزْر؛ اگر امام و پيشواي انسان بود براي او ذخيره‌ي نيكويي است و اگر كسي خود را امام و پيشواي قرآن قرار داد، قرآن بار سنگيني بر دوش او خواهد بود و او را از پشت به دوزخ مي افكند. =========== حضرت اميرالمؤمنين (عليه السلام) نيز درباره‌ي قرآن مي فرمايد: هر كس قرآن را در پيش روي خود قرار داد، «قائد» او به سوي بهشت خواهد بود و هر كس آن را به پشت سر افكند، «سائق» او به سوي دوزخ خواهد بود: «من جعله أمامه، قاده إلي الجنّة ومن جعله خلفه، ساقه إلي النار»[بحار، ج 89، ص 17.] 🔸آشنايى با قرآن به مقدماتى نيازمند است كه در اينجا به اختصار آنها را ذكر مى‏كنيم. 1️⃣آشنايى به زبان عربى‏؛ همان گونه كه شناخت حافظ و سعدى بدون دانستن زبان فارسى ممكن نيست، آشنايى با قرآن هم كه به زبان عربى نگاشته شده بدون دانستن زبان عربى امكان‏پذير نيست. 2️⃣آشنايى با تاريخ اسلام‏؛ زيرا قرآن مثل تورات يا انجيل نيست كه يكباره توسط پيامبر عرضه شده باشد، بلكه اين كتاب در طول 23 سال دوران زندگى پيامبر- از بعثت تا وفات- در خلال جريان پرهيجان تاريخ اسلام نازل شده است و از همين روست كه آيات قرآن به اصطلاح شأن نزول دارند. شأن نزول چيزى نيست كه معناى آيه را در خود محدود كند بلكه به عكس، دانستن شأن نزول تا حد زيادى در روشن شدن مضمون آيات مؤثر و راهگشاست. 3️⃣آشنايى با سخنان پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله‏ ايشان به نصّ خود قرآن اولين مفسّر اين كتاب است. مفسّر يعنى بيان‏كننده، و در قرآن آمده است: «وَ انْزَلْنا الَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنّاسِ ما نُزِّلَ الَيْهِمْ»(نحل/44) ما قرآن را بر تو فرود آورديم تا تو آنچه را كه بر آنها فرود آمده برايشان توضيح دهى‏. و يا در آيه ديگر مى‏فرمايد: «هُوَ الَّذى بَعَثَ فِى الْامِّيِّينَ رَسولًا مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ»(جمعه/2) خداوند در ميان مردمى درس‏ناخوانده، پيامبرى درس‏ناخوانده فرستاد كه آيات خداوند را بر مردم تلاوت مى‏كند، آنها را از آلودگيها پاك مى‏نمايد و كتاب (قرآن) و حكمت به آنها تعليم مى‏دهد. 🔸از نظر ما شیعیان آنچه را كه پيامبر(ص) از ناحيه خدا داشته به اوصياء گرامى‏اش منتقل كرده است‏ و لهذا روايات موثّق ائمه كمك بزرگى است در راه شناخت قرآن.(انسان 250 ساله) 📚 مجموعه آثار شهيد مطهري (آشنايى با قرآن(1 - 5))، ج‏26، ص: 33 🔔 جهت کسب اطلاعات بیشتر به کتاب معارف قرآن،جلد ۲ درس پنجم(شرایط علمی تفسیر)؛اثر آیت الله مصباح یزدی مراجعه فرمایید. •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• 🙏‏ کانال مسجد فاطمیه کرهرود👇👇 در ایتا👇 @masjedfatemiye
✅جلسه نهم تفسیر سه شنبه ها؛ ۱۴۰۱/۴/۱۴ ◀️تدبر یا تلاوت؟(۱) 🔰قرائت قرآن؛ مقدمه‌ بهره‏‌مندى از برکات آن 🔸قرائت قرآن و تلاوت زیبای آن می‌تواند یکی از نشانه‌های اهتمام به قرآن کریم باشد. مسلمان‌ها و علاقمندان به اسلام از جهات متعددی جا دارد که سعی کنند قرآن را زیبا بخوانند و از کسانی که زیبا می‌خوانند استفاده کنند. عمده‌اش در این است که زیبایی قرائت قرآن، تأثیری که می‌بایست در نفوس شنوندگان بگذارد را مضاعف می‌کند. 🔸ما از لحاظ تعبّدی روایاتی داریم که دستور فرمودند قرآن را زیبا تلاوت کنید. پیامبر(ص) می فرمایند: «لَيْسَ مِنَّا مَنْ لَمْ يَتَغَنَّ بِالْقُرْآن‏» (بحار الأنوار، جلد ۷۶، صفحه ۲۵۶.) هرکس قرآن را با صدای خوش نخوانَد، از ما نيست. 👈این‌همه تأکید بر قرائت قرآن، اهتمام به قرآن، زیبا خواندن قرآن، گوش دادن به قرآن، احترام به قرآن، ادب کردن موقع شنیدن قرآن، این‌همه دستورات به‌خاطر چیز دیگری است ، این‌ها یک چیزهای تعبدی و خشک نیست که ما ندانیم برای چیست، برای این بوده که ما از محتوای قرآن بهتر استفاده کنیم. 💥صدای خوب قرآن باید وسیله‌ای باشد برای اینکه توجه بیشتر به معنا حاصل شود. 🔸قرائت قرآن با صوت خوب، با تجوید و با رعایت آداب،نباید موضوعیت داشته باشد، باید وسیله‌ای برای جلب توجهات بیشتر به مفاد آیات باشد. 🔸تفاوت قرائت با تلاوت؛ قرائت و تلاوت در بسيارى از موارد به جاى يك ديگر به كار مى‌روند، ولى با دقت مى‌فهميم بين آن‌ها تفاوت وجود دارد. قرائت در لغت به معناى خواندن است و استادان تجويد معتقدند: قرائت تنها به خواندن صورت ظاهر آيات گفته مى‌شود، ولى تلاوت هم به خواندن ظاهر آيات - بدون توجه به معناى آن - گفته مى‌شود و هم به خواندن آيات با توجه به معناى كلمات و مفاهيم كلام الهى و امر و نهى‌هاى قرآن؛ به گونه‌اى كه گويا خداوند با تلاوت كننده قرآن سخن مى‌گويد و آيات بر او نازل مى‌شود. 💥خلاصه اين كه قرائت تنها به خواندن ظاهر آيات - بدون توجه به معناى آن - گفته مى‌شود، ولى تلاوت دو معنا دارد: يكى خواندن بدون توجه و ديگرى خواندن با توجه و دقت در معانى قرآن. 📚مفردات راغب، ص 71-72 🔸مثال عینک که برای بهتر دیدن است؛ کسانی که عینک دارند، عینک می‌زنیم تا بهتر ببینیم؛ اما اگر بنشینیم و فقط عینکمان را تماشا کنیم و فقط دغدغه‌مان این باشد که عینکمان زیباتر و تمیزتر باشد، آیا به هدفمان از استفاده از عینک رسیده‌ایم؟! عینک را می‌زنند که بهتر ببینند نه اینکه بیشتر خود عینک را ببینند. قرآن نازل شده که ما الفاظش را بشنویم تا معنایش را بفهمیم ، الفاظ جنبه ابزاری دارد، اصالت ندارد، هدف، فهمیدن معناست. البته اگر بخواهیم چشم ما خوب ببیند باید عینک خودم را نگه دارم تا نشکند و کثیف نشود؛اما نه اینکه تمام توجهم شبانه‌روز به عینکم باشد. عینک را باید وسیله برای دیدن قرار بدهم. اصوات قرآن را باید وسیله برای فهمیدن معنای قرآن و رسیدن به حقایق آن قرار بدهیم نه اینکه خود این‌ها برای ما موضوعیت پیدا کند. 📚بیانات حضرت آیت‌الله مصباح (ره) در مدرسه عالی قضائی قم در آبان ماه ۱۳۶۷ https://mesbahyazdi.ir/node/8186 🙏خداوند ما را به حقائق قرآن آگاه بفرمایید،به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• 🙏‏ کانال مسجد فاطمیه کرهرود👇👇 در ایتا👇 @masjedfatemiye
✅جلسه دهم تفسیر سه شنبه ها؛ ۱۴۰۱/۴/۲۱ ◀️تدبر یا تلاوت(۲) 🔰چند مثال برای تبیین اصالت تدبر 🔸درجه‌اي از نبوّت: اميرالمؤمنين (عليه السلام) مي فرمايد: « من قرء القرآن فكأنما أُدرجت النبوة بين جنبيه إلاّ أنه لا يُوحي إليه » 📚جامع أحاديث الشيعه، ج 15، ص 17 ؛ آن كس كه قرآن را قرائت كند، گويا نبوّت در جان او ادراج شده است، گرچه او وحيي دريافت نمي كند. پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) نيز مي فرمايد:"من قرء ثلث القرآن فكأنّما أوتى ثلث النبوة ومن قرء ثلثى القرآن فكأنّما أوتى ثلثى النبوة ومن قرء القرآن كلّه فكأنّما أوتى تمام النبوة" 📚جامع أحاديث الشيعه، ج 15، ص 17 کسی که یک سوم قرآن را قرائت کند،گویا یک سوم نبوت به او داده شده و کسی که دو سوم قرآن را قرائت کند،گویا دو سوم نبوت به او داده شده است و کسی که کل قرآن را قرائت کند،گویا تمام نبوت به او داده شده است. 🔸جريان تدبر همان جريان تلاوت راستين قرآن است كه از «قرائت» شروع و با «فهم عميق» ادامه يافته و به «عمل» ختم مى‌شود. اين معنا در تفسير آيۀ "يَتْلُونَهُ حَقَّ تِلاٰوَتِهِ"(بقره/۱۲۱) وارد شده است - چنان كه امام صادق عليه السلام در توضيح آن فرمودند: عَنْ أَبِى عَبْدِ اللَّهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الصَّادِقِ عليه السلام فِى قَوْلِهِ تَعَالَى: (الَّذِينَ آتَيْنٰاهُمُ الْكِتٰابَ يَتْلُونَهُ حَقَّ تِلاٰوَتِهِ) ، قَالَ: يرَتِّلُونَ آياتِهِ، وَيتَفَهَّمُونَ مَعَانِيهُ، وَيعْمَلُونَ بِأَحْكَامِهِ، وَيرْجُونَ وَعْدَهُ، وَيخْشَوْنَ عَذَابَهُ، وَيتَمَثَّلُونَ قِصَصَهُ، وَيعْتَبِرُونَ أَمْثَالَهُ... (ارشاد القلوب، ديلمى، ج 1، ص 78) مراد از كسانى كه آيات كتاب را آن گونه كه حقش است تلاوت مى‌كنند كسانى است كه به شيوۀ ترتيل، آيات قرآن را مى‌خوانند و معانيش را فهم مى‌كنند و به احكام آن عمل مى‌كنند و اميد به وعدۀ الهى دارند و از عذابش در خوف و هراس به سر مى‌برند و داستان‌هاى آن را مجسم مى‌بينند و از مثل‌هايش عبرت مى‌گيرند، اوامرش را اجرا مى‌كنند و از نهى‌هايش دورى مى‌گزينند، و آن - به خدا قسم - صرفا با حفظ آيات و چينش منظم حروف و تلاوت سوره‌ها و خواندن يك دهم و يك پنجم قرآن، حاصل نمى‌شود. آنان حروفش را حفظ و حدودش را تباه كردند. جز اين نيست كه حق تلاوت، همان تدبر در آياتش مى‌باشد؛ چرا كه خداوند مى‌فرمايد: آن كتابى بسيار با عظمت است كه آن را به سوى تو فروفرستاديم، بسيار پر خير و بركت است، تا كه در آياتش تدبر نمايند و تا صاحبان خرد متذكر شوند. 🔸چند مثال؛ 1️⃣مثال سخنان حضرت امام خمینی(ره) برای مسلمانان غیر فارسی زبان فرض کنید حضرت امام(ره) یک بیانیه‌ای صادر کردند که مخاطب آن سایر مسلمان‌ها هستند ولی آن‌ها عرب‌زبان هستند. بیانیه امام، به زبان فارسی است، آن‌ها روی عشقی که به امام دارند کلمات و دست خط امام را هم دوست می‌دارند. همان دست خط فارسی امام را قاب بگیرند و در اتاقشان بگذارند و پهلوی آن هم یک عکس امام را بگذارند. این اولین مرحله ادب و علاقه‌ای است که نسبت به امام و دست خط امام نشان می‌دهند و البته قابل تقدیس هم هست. اما هدف که این نبود؛ هدف این بود که مفاد این بیانیه را بفهمند و به کار ببندند، به کمبودهای اجتماعی‌شان و گمراهی‌هایشان پی ببرند. حالا مردمی روی عشق و علاقه به ایشان یاد می‌گیرند، می‌خوانند، می‌بوسند، به چشم می‌کشند اما نمی‌فهمند چیست، آیا این کار عاقلانه‌ای است؟! 2⃣مثال گردو که برای مغزش می خواهند. بچه‌ها چند تا گردوی پوک برای بازی بردارند، گردوی پوک و بی‌مغز که پوست دارد اما مغز در آن نیست، بعد بچه‌ها به همدیگر افتخار کنند یا به همدیگر رشک ببرند که گردوی او قشنگ‌تر است، پوست آن زیباتر است، آن‌یکی می‌گوید نه‌خیر گردوی من زیباتر است، یا یکی دیگری را تحسین کند که ماشاءالله شما عجب گردوی زیبایی داری! آن گردوها پوک است، چیزی در آن نیست. گردو را برای مغزش می‌خواهند. 📚بیانات حضرت آیت‌الله مصباح (ره) در مدرسه عالی قضائی قم در آبان ماه ۱۳۶۷ https://mesbahyazdi.ir/node/8186 🙏خداوند ما را به حقائق قرآن آگاه بفرمایید،به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• 🙏‏ کانال مسجد فاطمیه کرهرود👇👇 در ایتا👇 @masjedfatemiye