eitaa logo
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
8هزار دنبال‌کننده
9.3هزار عکس
419 ویدیو
295 فایل
🔷اخبار و تحولات علوم انسانی اسلامی 🔶مرجع تخصصی فقه نظام‌های اجتماعی 🔶برنامه‌های آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه 🌐وبگاه http://ihkn.ir 🌐کانال‌ها https://ble.ir/meftahandishe_com https://t.me/meftahandishe_com 📞ارتباط و تبادل: @Meftahandishe
مشاهده در ایتا
دانلود
📍گزارش علمی کارشناسی "الزامات و مشکلات تبدیل فقه به قانون" ✅ گزارش علمی کارشناسی "الزامات و مشکلات تبدیل فقه به قانون" به همت گروه مطالعات بنیادین حکمرانی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی تهیه و انتشار یافت. ✅ این نوشته ضمن پرداختن به زمینه‌‎های بروز مشکل و نحوه الزاماتی که در قانونگذاری مطرح است، در پایان چند نمونه از قوانین نیازمند اصلاح را با تاکید بر راهکارهای فقهی ارائه می دهد و بر این باور است که توجه به الزامات و یافتن راه حل بر اساس آموزه های فقهی، راهکار برون رفت از مشکلات فعلی حاکم بر قانونگذاری است. بر همین اساس، پنج توصیه سیاستی به صورت نمونه برای بهره گیری در اصلاح و تدوین قوانین ارائه می شود. 🌐 متن گزارش _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔔 هفتاد و دومین کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی عنوان: «شناسایی حوزه‌ها و روندهای پژوهشی پارادایم تولید اجتماعی» 👤 ارائه دهنده: 🎤دکتر وحید شریفی پژوهشگر مدیریت فناوری اطلاعات 👤ناقد: دکتر سیدمحسن میرسندسی استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 👤دبیر جلسه: اویس استادی کارشناس ارشد فلسفه و حکمت اسلامی ⬅️ آدرس مجازی جلسه: http://dte.bz/ici 🗓 زمان: یکشنبه 27 خرداد ⏰ ساعت ۱۰ 🏢مکان: چهارراه خسروی، دفتر تبلیغات اسلامی خراسان، طبقه سوم اتاق جلسات _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍همستر بازی پولساز یا تله؟ 🔻حجت الاسلام سید محسن میرمرشدی، دبیر ستاد راهبری بازی های رایانه ای حوزه علمیه مطرح کرد؛ ▫️همستر به نحوی است که بر پایه رمزارزی مثل اتریم یا بیت کوئین نیست؛ بلکه خود این همستر یک رمزارز تولید می‌کند؛ یعنی می‌تواند صاحب یک اعتبار خاصی در زمینه رمزارزها شود. ▫️در جریان باشید که اصلاً رمزارزها هیچ پشتوانه حقیقی مثل طلا یا ارزهای دیگر را ندارند و چیزی که به آن اعتبار می‌دهد، فقط مقبولیت عمومی است و مقبولیت، پشتوانه و اعتبار مالی رمزارزهاست؛ البته در آینده احتمال دارد که همستر با ساز و کارهای مختلف و مقبولیت عمومی، تبدیل به یک رمزارز شود و این اصلاً بعید نیست ▫️پولی که در إزای فعالیت در این نوع اپلیکیشن‌ها به دست می‌آید، آیا مصداق منفعت محله‌ای عقلایی است یا خیر؟ که باید بگوییم یکی از چیزهایی که در فقه اسلام مورد قبول نیست، این است که شما بدون فعالیت حقیقی به پول برسید ▫️این‌گونه کسب درآمدها هیچ فایده‌ای برای جامعه و چرخه اقتصادی ندارند و اتفاقا در برخی از موارد، زیان‌های جبران ناپذیری را برای جامعه متحمل می‌کنند. ▫️تقویت حاکمیت جبهه نرم‌افزاری غرب که در اختیار ما نیست، منجر به حاکمیت غیر خودی بر خودمان می‌شود؛ بنابراین به حکم ثانوی، حرمت مضاعفی هم برای این بازی ها می‌توان قائل شد؛ بدین صورت که به ‌غیر از مباحث مالی، می‌توان به‌خاطر مباحث امنیتی، سیاسی و استراتژیکی، کسب درآمد از این بازی ها را دارای اشکال دانست 🌐 متن گزارش: https://ihkn.ir/?p=37814 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
❇️ عنوان: «تبیین و تحلیل نظام مند احکام روابط زن و مرد در جامعه اسلامی» 🔸ارائه کننده: استاد ابراهیم شفیعی سروستانی (هیات علمی دانشگاه قرآن و حدیث) 🔸ناقد:حجت الاسلام و المسلمین حسام الدین ربانی (هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث) 🔸مدیر جلسه: حجت الاسلام دکتر مسعود حسن زاده گلشانی 🔸زمان: سه شنبه 29 خرداد 1403، ساعت 10:30 تا 12. 🔸مکان: قم، دانشگاه قرآن و حدیث، سالن جلسات 📎 حضور مجازی:‌ https://vc1.qhu.ac.ir/neshasteelmee _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍احتیاج به خیزش علمی داریم / از حدود سال ۱۳۸۰ یک جهش علمی را شروع کردیم اما در دهه نود افت پیدا کرد 🔻رهبر انقلاب در دیدار مدال‌آوران علمی: 🔹کشور ما از حدود سال ۱۳۸۰ یک حرکت علمی را، یک جهش علمی را شروع کرد. البته از دهه شصت کار علمی میشد، اما از حدود سال ۱۳۸۰ یک تحریک عمومی‌ای انجام گرفت در محیط اساتید، در محیط دانشجویان. یک حرکت علمی خوبی بوجود آمد به طوری که آمارهای جهانی نشان میداد که ما در رتبه سرعت پیشرفت علمی چندین برابر متوسط جهانی داریم پیشرفت میکنیم. 🔹البته من همان وقت هم بارها گفتم، سرعت پیشرفت نکته بسیار خوبی است، نکته مهمی است اما نکته اصلی نیست، برای خاطر اینکه خود پیشرفت باید اتفاق بیفتد ما چون عقب ماندگی داشتیم تازه میرسیم به وسط راه، جلو نمی‌رسیم. ما باید به خط جلو، به خط مقدم برسیم. ما این چند سال آخر دهه نود، یک مقداری افت پیدا کردیم. 🔹 اینجا یک آماری به من دادند، جزئی است اما حکایت از یک مسئله مهم‌تری دارد. میگویند ما در سالهای ۹۷ تا ۱۴۰۰ در مسابقات جهانی، المپیادهای جهانی جمعاً ۲۶ مدال طلا داشتیم در حالی که در ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ُ، ۳۰ نشان طلا داریم یعنی در دو سال بیشتر از آن چهار سال داریم. 🔹بنابراین یک حرکتی باز در این دو سه ساله پیدا شده منتها این حرکت کافی نیست ما احتیاج داریم به یک خیزش علمی. شماها در این زمینه میتوانید واقعاً کار کنید، مؤثر باشید. ۱۴۰۳/۰۳/۲۶ _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔰‌ کتاب «پویایی و گسترش اجتماعی اسلام و آموزه‌های قرآنی» منتشر شد / نگرشی متفاوت به جاودانگی اسلام ▪️ کتاب «پویایی و گستره اجتماعی اسلام و آموزه‌های قرآنی» اثر محمدجواد ابوالقاسمی است که در پژوهشکده فرهنگ معارف قرآن، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۳۸۹ صفحه به چاپ رسید. ▫️ این اثر با پذیرش پویایی قرآن و جامعیت و گستردگی اسلام، با ادبیات متفاوت، از آن دفاع کرده و در فصل پایانی چارچوب و روش پیشنهاد داده است که علم و دین و عقل در یک تعامل مستمر با همراهی عترت و ولایت قادر به پاسخگویی نیازهای مادی و معنوی انسان معاصر می‌باشند. 📎مشاهده متن کامل خبر https://ihkn.ir/?p=37817 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ اعتماد دوطرفه/ بررسی محورهای اعتماد سیاسی مردم به دولت 🔻 مرکز تحقیقات بسیج دانشگاه امام صادق (علیه السلام) در یادداشتی مطرح کرد؛ 🔹 اعتماد عامه مردم به یک نظام سیاسی ارتباط مستقیمی با تصویر شهروندان از کارآمدی دولت دارد. روند رو به رشد اعتماد سیاسی مردم به دولت به افزایش مقبولیت نظام سیاسی در جامعه و در نتیجه افزایش سطح مشارکت سیاسی شهروندان منجر می‌­شود. در سطح سیاسی، اعتماد مردم به دولت منجر به مشارکت سیاسی فعال خواهد شد که در نهایت به نفع یک نظام سیاسی مردم‌­مدار و اسلامی است. در سطح اجتماعی نیز، اعتماد مردم به دولت باعث رضایتمندی مردم از دولت و مقبولیت اجتماعی دولت نزد مردم خواهد بود و در بعد اقتصادی نیز اعتماد مردم به دولت موجب کاهش هزینه­‌ها و افزایش آرامش، امنیت و سلامت روانی جامعه می‌گردد. 🔹 یکی از مهم­ترین عرصه­‌های اعتماد در زندگی اجتماعی، اعتماد متقابل مردم و دولت است. اعتماد دو طرفه مردم و دولت زمانی بقای خود را حفظ می‌کند که منفعت دوسویه داشته باشد. به عنوان مثال مردمی که به دولت اعتماد می‌­کنند باید نتیجه اعتماد خود را در برقراری نظم اجتماعی و سیاسی، رفاه نسبی و امنیت اقتصادی و همچنین امکان ارائه پیشنهادات و آراء عمومی احساس کنند. نتیجه این اعتماد مقبولیت عمومی دولت، بقای حکومت بدون توسل به زور و در مقابل رضایت عمومی و اطمینان از پشتیبانی مردم در شرایط و برهه‌های خاص خواهد بود. 📝 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=37801 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔰 موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(علیه السلام) برگزار می کند: 🌀 كرسي علمی ترويجي:« ملاکهای انتخاب اصلح از منظر فقه» 🎙ارائه کننده : حجة الاسلام و المسلمین دکتر محمد رضا باقر زاده (عضو هیئت علمی دانشگاه باقر العلوم علیه السلام) 🎙ناقد اول: حجة الاسلام و المسلمین محمد نیازی (رئیس اسبق سازمان بازرسی کل کشور و سازمان قضایی نیروهای مسلح) 🎙ناقد دوم: حجة الاسلام و المسلمین دکتر نعیمیان (مدیر موسسه آموزش عالی امام رضا علیه السلام) ⏰ زمان: یکشنبه 27 خرداد 1403 ساعت 10 تا 12 🔳 نحوه اجرای برنامه: حضوری: قم، میدان سعیدی، خیابان هفت تیر، کوچه ۱۲، تقاطع اول، موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام https://nshn.ir/7bs446NxQtj9 مجازی: پخش زنده از طریق ایتای کانال موسسه _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍یازده دلیل برای اثبات اعتبار رأی مردم در مشروعیت‌بخشی به حکومت اسلامی (بخش نخست) 🔻آیت الله ابوالقاسم علیدوست استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم مطرح کرد؛ 🔸 از دلایلی که برای اثبات اعتبار رأی مردم در مشروعیت‌بخشی به حکومت اسلامی اقامه می‌شود دلیل عقلی ذیل است: 1) بی‌شک عقل (و نقل) نه تنها هرج‌ومرج در جامعه را نمی‌پذیرند، بلکه به لزوم اقامۀ معروف، گسترش عدالت، اصلاح جامعه و پیشرفت کشور در همۀ ابعاد نیز حکم میکنند. 2) جلوگیری از هرج‌ومرج در جامعه و انجام امور مذکور تنها در سایۀ حکومت صالح، قادر و مورداعتماد مردم تحقق می‌یابد. 3) چنین حکومتی یا الف) مانند حکومت پیامبر اکرم (ص) در مدینه و حکومت حضرت امیرالمؤمنین (ع) به نصب الهی برپا می‌شود یا ب) با قهر، غلبه و کودتا شکل می‌گیرد یا ج) به‌واسطۀ رأی و انتخاب مردم (دموکراسی) تشکل می‌گیرد. 4) حکومت به نصب الهی در عصر غیبت منتفی است. 5) قهر، غلبه و کودتا نیز از مصادیق ظلم است. 6) از این رو تنها راه برپایی حکومت مورداعتماد مردم به‌واسطۀ رأی و انتخاب مردم سامان می‌یابد. 🔸در مقام نقد این استدلال میتوان در مقدمۀ سوم آن خدشه کرد و راه چهارمی را برای برپایی حکومت در نظر گرفت. بر این اساس اگر حکومتی موفق و مورداعتماد مردم بدون نصب الهی و رأی مردم و بدون اعمال زور، غلبه و کودتا زمام امور را به‌دست گیرد، دیگر نمیتوان این استدلال را بر مشروعیت رأی مردم تمام دانست. 🌐 متن گزارش: https://ihkn.ir/?p=37831 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📌 پژوهشکده علوم انسانی اسلامی دانشگاه قم با همکاری معاونت پژوهش دانشکده الهیات دانشگاه قم و انجمن مدیریت اسلامی برگزار می‌کند: 🔸 کرسی علمی ترویجی عنوان کرسی «راهبردها و راهکارهای قرآن محورانه عفاف و حجاب در نظام اسلامی (با تاکید بر سور نور و احزاب)» صاحب نظر: حجت الاسلام دکتر ولی الله نقی پورفر ناقدان: دکتر سید عبدالرضا موسوی حجت الاسلام دکتر مهدی سعیدی دبیر علمی: دکتر مهدی محمدی نسب ♦️ زمان: سه شنبه 29 خرداد 1403، ساعت 13 ♦️ مکان: دانشگاه قم، دانشکده الهیات، سالن شهید مفتح ▫️پخش آنلاین 🆔 http://ve.qom.ac.ir/riih _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍 «مسکن متناسب با نیاز» عبارت مغفول مانده در اجرای اصل ۳۱ / تمرکز بر کمیت به جای کیفیت بحران مسکن در ایران را عمیق‌تر می کند 🔻شهاب الدین فتحی در یادداشتی بیان داشت؛ 🔸در اصل ۳۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به ضرورت تامین مسکن پرداخته شده است. به نظر می‌رسد در این قانون با ذکر عبارت «مسکن متناسب با نیاز» به حدود کیفی و کمی مسکن اشاره شده است، اما این مهم در سیاستگذاری مسکن مغفول مانده و صرفا به ساخت مسکن اکتفا شده است. بنابراین شاید بتوان گفت، یکی از خلاهای سیاستگذاری مسکن در ایران عدم ارائه تعریف «مسکن متناسب با نیاز» است 🔸نپرداختن به این تعریف در ایران موجب شده است اقدامات دولت‌ها بعضا به تحقق اهداف اصلی منجر نشود. عدم جامع‌نگری در سیاستگذاری مسکن و توجه نداشتن به تمام ابعاد آن، حاصل از خلاء تعریف متناسب با اهداف است. 🔸این مهم امروزه با کاهش کیفیت مسکن و محیط شهری مانع استقبال جامعه برای سکونت در شهرهای جدید می‌گردد یا در صورت استقبال با معضلات اجتماعی و اقتصادی همراه بوده است. نکته مهم دیگر این است که اساسا این واحدها در جهت تامین مسکن اقشار کم بضاعت نبوده و پاسخ مناسبی به نیاز آن‌ها نیست. 🌐 متن گزارش: https://ihkn.ir/?p=37834 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 استاد 📍 مهمترین انگیزه برای تولید احساس مالکیت است| در بحث مشارکت مردم مهمترین مسئله برداشت موانع است تا ایجاد نهادهای جدید ❇️نشست تخصصی جهش تولید با مشارکت مردم «انتظارات از دولت چهاردهم» _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍 بنیاد سبک زندگی ایرانی اسلامی راه‌اندازی می‌شود 🔻وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست فعالان مردمی حوزه عفاف و حجاب مطرح کرد: ▫️ در کارگروه مد و لباس جا به جایی داشتیم و در همین راستا دو اتفاق مهم رخ داده است، اول ابلاغیه ای است که مقدمات آن در دوره رییس جمهور شهید طی شد و سند آن اخیراً در حال ابلاغ نهایی است که بر اساس آن بنیادی بالادستی در حوزه مد و لباس با نام «بنیاد سبک زندگی ایرانی اسلامی» راه اندازی خواهیم کرد ؛ همچنین سند «پوشش ایرانی اسلامی» نیز برای آن ابلاغ شده که براساس آن بنیاد افتتاح می شود. ▫️اتفاق بعدی جدا شدن کارگروه مد و لباس از شورای فرهنگ عمومی است. این مسأله را به دلیل استقرار بنیاد در جایگاه جداگانه پیش بینی می کنیم. ▫️کارگروه باید بتواند شورای مشورتی از نخبگان و دست اندرکاران اصلی این حوزه را در کنار خود داشته باشد. انشاالله در ایام آتی دبیر کارگروه و مسئول راه اندازی بنیاد سبک زندگی ایرانی اسلامی را معرفی و فصل جدید را در تعاملات فی ما بین آغاز می‌کنیم. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📗 شماره نوزدهم دوفصلنامه علمی- پژوهشی «مطالعات جنسیت و خانواده» منتشر شد. این شماره از دوفصلنامه به موضوعات زیر پرداخته است: 🔸 بررسی فقهی قابلیت فسخ تزویج ولایی کودک 🔹 برآمدن گفتمان آسیب‌شناسی اجتماعی زنان در ایران 🔸 مدل‌یابی ساختاری انگیزه‌های بخشش و بازگشت و تداوم زندگی در زنان آسیب دیده از خیانت زناشویی 🔹 تجربه زیسته احساس تنهایی در دختران تجرد زیست 🔸 تأثیر سودانگاری همسر بر استحکام ازدواج از منظر قرآن و حدیث 🔹 مقاومت زدایی اندیشه دینی در دوره معاصر با نگاهی به حوزه جنسیت ⬅️ برای مشاهده و دریافت مقالات، کلیک کنید _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
◽️ کرسی علمی مبانی و اصول مردمی بودن نظام اداری اسلام 🔰 توسط پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با همکاری موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی و انجمن مدیریت اسلامی حوزه برگزار می‌شود: 🎙 با حضور: وحید وثوقی راد مهدی محمدی نسب ✍️ دبیرعلمی: علی نجات بخش 📅 چهارشنبه ۳۰ خرداد ماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۲:۳۰ 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/nezamha 🔍 مشروح خبر👇 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ از عدالت سیاسی تا عدالت ساختاری / شایسته‌پروری و شایسته‌سالاری برای تحقق عدالت سیاسی 🔻 حجت الاسلام دکتر سیدکاظم سیدباقری در سخنرانی در محل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی عنوان کرد؛ 🔹 حضرت امام خمینی(ره) نقش و جایگاه «ساختار» را در بحث عدالت تبیین می‌کنند و اینچنین عدالت را ساختارمند می‌کنند. ایشان در عین التزام به عدالت فردی و عدالت اجتماعی بر «عدالت ساختاری» تأکید می‌گذارند. آنچه در عدالت ساختاری نقش محوری دارد نه فرد «حاکم» و خواست او، بلکه «ساختاری» است که روند امور را به سمت عدالت هدایت می‌کند. 🔹 افراد و جامعه و شهروندان، دارای حق، امتیاز و موقعیت ممتازی هستند که باید آن را از مسئولان و کارگزاران خود مطالبه کنند. این همان «عدالت ساختاری» است که حضرت امام خمینی(ره) شالوده حرکت نظام سیاسی را بر مبنای آن گذاشتند. 🔹 حضرت امام خمینی(ره) از کارگزاران نظام اسلامی به‌عنوان «امانتداران این نظام» یاد می‌کند. بنابراین قدرت را امانتی در دست کارگزاران نظام می‌دانند که باید به نسل آینده واگذار شود. با این سازه‌ پیشرو و پویایی که حضرت امام خمینی(ره) طراحی کردند به سمت اهداف متعالی حرکت خواهیم کرد که «عدالت ساختاری» یکی از متعالی‌ترین آنهاست. 📝 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=37807 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔻معاونت پژوهشی و فرهنگی دانشکده الهیات دانشگاه قم برگزار می‌کند. 🔹کرسی علمی ترویجی«بازتعریف حکومت های دیکتاتور و آزاد بر مبنای شاخص های آزادی انتقاد و اعتراض» 🔻ارائه دهنده دکتر الهه خانی 🔻ناقد خارجی دکتر امیر سیاهپوش 🔻ناقد داخلی دکتر سید محسن شریفی 🔻دبیر علمی دکتر اعظم وفایی ⏰سه شنبه 29 خردادماه ساعت 15 🔻 ساختمان اداری امام خامنه ای طبقه سوم، سالن مشکات _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
✅ در جهان عرب سویه فرهنگ پدرسالاری غلبه دارد و زنان با تعارف انسان محسوب می‌شوند 🔻 احمد رهدار عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم: 🔹 ما هرچه جلوتر آمدیم در فرهنگ عربی مفهومی در عمق فرهنگی زن عربی متجدد از جنس آگاهی ایجاد شد، که برخی دیدند مبانی غرب غلط از آب درآمد. حتی در بین کسانی هم که مثاثر از فرهنگ غربی شده بودند هر چه جلوتر می آییم می‌بینیم که جریان زنان اسلام گرا تقویت و جریان ضد غرب تقویت می‌شود. حتی جریان‌های فمینیسم در برخی مواقع اعتراف کردند صحبت‌های اشتباهی داشتند. 🔹 مسیری را که زن عربی در نسبت با مسأله تجدد و استعمار طی کرد گویا از عمق به ایجاد تشکیلات می‌رسد، اتفاق دوم گذار از مسائل بنیادین زنانه به مسائل کاربردی زنانه بود و تولید محتوا جای شعار را گرفت. امروز زن عرب از کارکرد خود صحبت می‌کند. همچنین وجهه اسلامیت زن عرب بر وجهه عربیت او غلبه پیدا کرده است. ویژگی دیگر رشد گفتمانی است. 🔹 زنان دغدغه‌های خود را در پژوهش‌های ادبی و در قالب شعر و رمان آوردند. یکی از دعواهای جریان اسلام گرا و غرب گرا بستر قانونگذاری بود که زنان در اعراب و ایران یک دوره از فمینیست فریب خوردند. آن مفهومی که زن مسلمان عرب را به سمت ساحت خالص اسلام کشاند استعمار بود. الگوی سوم زن عرب همانند الگوی زن ایرانی نیست. 📝 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=37069 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
دولت و حکمرانی مردمی / دولت و حاکمیت باید از مداخله‌گری و سیطره مطلق بر امور جاری دور گردند 🔻 محمود سواری، در یادداشتی برای موسسه فکرت مطرح کرد؛ 🔹 دیدگاه مداخله‌گری دولت در امور جاری تا سالیان سال دیدگاه غالب جامعه بوده و مورد پذیرش بسیاری از افراد است و براساس این فرض همه امور را از دولت خواهان‌ هستند. و جامعه آن را پذیرفته و دولت‌ها نیز به دلیل گرایش‌های خویش علاقمند به آن هستند و هر فرض دیگری را برای خود تهدید می‌دانند. 🔹 اما این نگاه به دولت و حکومت در اسلام مورد پذیرش نبوده و مذموم است چرا که قرآن کریم هدف از رسالت انبیاء و نزول کتاب و وحی را در مرحله اول قرب الهی و در مرتبه دوم اقامه قسط و عدل با مشارکت اجتماعی مردم می‌داند. 🔹 براساس دیدگاه اسلام دولت موظف است جامعه‌ای کنشگر را ایجاد نماید و لوازم کنشگری جامعه را محقق کند و خود از دخالت مستقیم در امور خود داری نماید. و آنچه وظیفه دولت است نه مداخله‌جویی که مقدمه‌سازی برای حکمرانی مردمی است. 📝 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=37824 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔰گروه علوم سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با همکاری گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام، گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، گروه حکمرانی اسلامی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی، گروه سیاست مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی و انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه برگزار می کند 🌀هم‌اندیشی علمی شکوه انتخابات 🎙باارائه: 👤 حجت الاسلام والمسلمین دکتر غلامرضا بهروزی لک(شاخص‌های الگویی ریاست جمهوری شهید دکتر رئیسی) 👤 حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن بوسلیکی(اخلاق هواداری در رقابت‌های انتخاباتی) 👤حجت الاسلام والمسلمین دکتر روح الله شریعتی(نقش مردم در انتخاب حاکمان از منظرفقه) 👤حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد اولیایی(مواجهه فرهنگی با انتخابات) 👤دکتر علی اکبری‌معلم(امام خمینی(ره)و حکمرانی تراز) 👤حجت الاسلام والمسلمین دکتر محسن مهاجرنیا(فلسفه انتخابات در نظام مردم‌ سالاری دینی) 👤حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی رنجبر(وظایف و اختیارات رئیس جمهور در قانون اساسی) 👤حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی اکبر ذاکری(شاخص‌های انتخاباتی مطلوب از منظر امیرالمومنین(ع)) 👤دکترمرتضی یوسفی‌راد(مردم و انتخابات) 👤دکتر عباس علم الهدی(قانون انتخابات و نقش مردم) 👤حجت الاسلام والمسلمین دکتر سیدکاظم سیدباقری(اخلاق انتخابات) 📆زمان:چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ ⏰ساعت ۹ تا ۱۲ 🏫مکان:قم،پردیسان،انتهای خیابان دانشگاه،دانشگاه باقرالعلوم(ع)،طبقه سوم،سالن شهیدبهشتی 🔗لینک شرکت به‌صورت مجازی 🌐 dte.bz/cptconf _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔
✅ گسترش فضای مجازی عامل خطای نوجوانان در تشخیص / گوشی و تبلت دسترسی كودك به دنیا نیست بلكه دسترسی كل دنیا به فرزند است 🔻 محمد هادی كشاورز، فعال حوزه تعلیم و تربیت با حضور در برنامه «گفتگوی فرهنگی» در مورد تربیت در زیست بوم جدید بیان داشت؛ 🔹 به واسطه گسترش فضای مجازی و تغییر زیست بوم، فرزندان امروزی در تشخیص واقعیت‌های جامعه دچار خطا می‌شوند كه این خطا در تشخیص خطرناك است. 🔹 در زیست بوم جدید دانش آموزان و نوجوانان چون در فضای دیگری سیر می‌كنند تشخیص و تحلیل برای آنها سخت است و به همین جهت بایستی دانش آموزان در حوزه تحلیل تقویت شوند و از فرصت فضای مجازی و گیم برای این امر استفاده شود و تهدید فضای مجازی را به فرصت تبدیل كرد. 🔹 در وقایع سال گذشته نوجوانان به دلیل این خطا در تشخیص و تحلیل دچار خطاهایی شدند و فكر می‌كردند كه گیم و بازی است و با گرفتن دكمه‌هایی می توانند حكومت را تغییر دهند. 📝 متن کامل: https://ihkn.ir/?p=37837 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
🔊 رصدخانه اقتصاد دیجیتال (راد) پژوهشکده سیاست‌گذاری شریف و آزمایشگاه داده و حکمرانی برگزار می‌کنند: 💠 سهم بازی‌های رایانه‌ای در اقتصاد دیجیتال ایران و جهان 🔻 با حضور: 👤 محسن رزاقی، پژوهشگر بازی‌های رایانه‌ای؛ دبیر سابق بازی‌های رایانه‌ای سامانه هدایت مصرف «کدومو» 🗓‌ زمان: چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۷ الی ۱۹ 📌 مکان: تهران، چهارراه تیموری، ورودی جنب پارکینگ شریف، جنب دانشکده مکانیک، سالن کنفرانس پژوهشکده سیاست‌گذاری دانشگاه صنعتی شریف 🔗 کسب اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام در رویداد https://survey.porsline.ir/s/YukOYERi) _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📍خانواده قربانی نگاه بالا به پایین حکمرانی/ حکمران باید مسائل را از چشم خانواده ببیند 🔻دکتر مریم اردبیلی مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران در نشستی عنوان داشت: ▪️چالش موجود در کشور این است که حکمرانی به چشم یک بخش یا یک جزء به خانواده نگاه میکند و این نگاه به تمام اجزای سیاستگذاری آن تسری داده شده که برای خانواده خیلی مخرب است ▪️سیاستگذار خانواده را به عنوان یک سیستم در حال تعامل با همه اجزا در نظر نمی‌گیرند بلکه خانواده را به عنوان یک بخش کوچک منفعل، منزوی در حال اضمحلال و قابل ترحم می‌بینند و یک سیاست برای آن قرار میدهد و انتظار دارند که سیاستهای حکمرانی محقق شود. ▪️نگاه بالا به پایین حکمرانی نسبت به خانواده اصلی ترین آسیب را در این زمینه وارد کرده است؛ در تمام سالهایی که این نگاه جاری بوده است خانواده روز به روز ضعیف تر نحیف تر، منزوی تر و منفعل تر از قبل شده است ▪️نگاه روانشناختی به خانواده و آسیبهای خانواده مصیبت بزرگی است. اعتقاد بر این نیست که نگاه روانشناختی کنار گذاشته شود بلکه حکمران نباید به خانواده نگاه روانشناسی داشته باشد و باید ببیند چه سیاست غلطی داشته که باعث پاشیدگی خانواده ها شده است. ▪️دولت باید این را بفهمد که خانواده کارمند دولت نیست مسأله خانواده با ابلاغیه، بخشنامه و سیاستگذاری حل نمی‌شود و نمیتوان گفت خانواده ها تحکیم شوید از هم نپاشید و بچه بیشتری بیاورید چون ما میگوییم 🌐 متن گزارش: https://ihkn.ir/?p=37843 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘سرطانی تحت عنوان "خانه های نقلی در کلانشهرها"! ▪️ببینید که این سرطان چه بلایی بر سر سبک زندگی ما آورده است... _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com