پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
📣 اطلاعرسانی دروس خارج فقه و درسگفتارهای نظامهای اسلامی؛ 📌 عنوان درس: استنباط حکم اخلاقی از مناب
💯مروری بر #درس_گفتار استنباط حکم اخلاقی از منابع دینی
📌پیشنهاداتی پیرامون ساختار درونی علم برای تنظیم و تبویب ابواب علم
🌐 https://eitaa.com/meftaah_com/3833
📌سرفصلهای اخلاقی مرتبط با وظایف امت اسلامی باید وارد کتابهای اخلاقی شود
🌐 https://eitaa.com/meftaah_com/3852
📌تمام ابواب فقهی میتواند موضوع علم اخلاق قرار گیرد
🌐 https://eitaa.com/meftaah_com/3896
📌کاربرد نظریه اخلاقی در اخلاق مانند کاربرد علم اصول در فقه است
🌐 https://eitaa.com/meftaah_com/3942
📌تفاوت فقه اخلاق با علوم همجوار
🌐 https://eitaa.com/meftaah_com/3972
📌برای رسیدن به علم دینی باید تمام منابع معرفتی را شناخت
🌐 https://eitaa.com/meftaah_com/4023
📌ارتباط تنگاتنگ علوم انسان شناسی، تربیت و اخلاق
🌐 https://eitaa.com/meftaah_com/4100
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ نشست «الگوهای سبک زندگی دینی در گام دوم» برگزار میشود
🔻 سخنرانان؛
🔹 خانم دکتر علاسوند
🔹 خانم دکتر ظهیری
📆 زمان: دوشنبه ۲۱ بهمن ماه/ ساعت ۱۰ الی ۱۲
🕌 مکان: بلوار امین، سه راه سالاریه، مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه(س) خواهران
❇️ شرکت برای عموم آزاد است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_علمیه
#زنان_و_خانواده
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 حمایت از کالای ایرانی در فرض جنگ اقتصادی واجب است
✅ استاد احمدعلی یوسفی در درسگفتار «فقه اقتصاد مقاومتی با رویکرد حمایت از کالای ایرانی» عنوان کرد؛
📕 هر نوع اقدام اقتصادی اگر ضرورت نداشته باشد و موجب تقویت کافر حربی شود، غیرمجاز است.
📕 وقتی دشمن در جنگ اقتصادی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و مردم کشور ما باشد، هر نوع تقویت اقتصادی او باعث قدرت گرفتن علیه کشور و مردم ایران میشود. بنابراین به طریق اولی اگر کافر حربی باشد، خرید کالا و تقویت جریان اقتصادی آنها غیر مجاز است.
📕 امام خمینی(ره) معتقدند به حکم عقل تقویت کشور ظالم که علیه اسلام و مسلمین در حال جنگ است، غیر مجاز است. زیرا چنین اقدامی ظلم به مسلمین محسوب میشود و ظلم نیز از نظر عقل قبیح و از نظر شرع حرام است.
📕 وقتی تقویت اقتصادی کفار غیر مجاز باشد، هر نوع اقدامی از سوی مسئولین نظام در هر رتبهای باشند و نیز از سوی مردم زمینه واردات کالاهای کشورهای آمریکا و رژیم صهیونیستی را به کشور فراهم کنند که موجب تقویت اقتصاد آن کشورها گردد، مصداق تعاون بر اثم خواهد بود و غیرمجاز است.
📕 حمایت از کالای ایرانی در فرض جنگ اقتصادی واجب است. بنابراین وقتی حمایت از کالای ایرانی در جنگ اقتصادی امر واجبی باشد، مقدمه آن(ترک خرید کالا از کافر حربی) نیز واجب است.
📕 خرید و واردات کالاهای آمریکایی و صهیونیستی که مشابه داخلی ندارد باعث تقویت اقتصاد کشور حربی میشود که براساس ادله ارائه شده اگر مصلحت اهمی وجود نداشته باشد، خرید و واردات آنها جایز نیست.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#اقتصاد
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 ماهیت فقهی- حقوقی تأمین اجتماعی بیمهای
🔻 استاد سیدرضا حسینی در درسگفتار «فقه نظام تأمین اجتماعی» تشریح کرد؛
🔹 ماهیت فقهی-حقوقی تأمین اجتماعی بیمهای از این جهت که آیا همانند بیمههای تجاری عقد مستقلی است که باید تابع ضوابط حاکم بر صحت عقود باشد یا اینکه نوعی حمایت تبرعی از ناحیه دولت، الزامات قانونی یا شروط ضمن عقد قراردادهای استخدامی است که احراز مشروعیت و عدم فساد شرط در آن کفایت میکند، محل اختلاف است.
🔹 در خصوص بیمه، فقهای شیعه قائلند در مقابل حق بیمهای که بیمهگذار میپردازد، تضمین و اطمینانبخشی از سوی بیمهگر قرار میگیرد و حالت غرری هم ندارد.
🔹 در بیمه گفته میشود، بیمهگر متعهد میشود که در صورت تحقق مخاطره از بیمهشده حمایت کند. سؤال اینجاست که در بیمه بازنشستگی چه مخاطرهای اتفاق میافتد؟ اگر فرد ناتوان شده باشد، خود این ناتوانی یک مخاطره است؛ اما اگر پس از رسیدن به سن بازنشستگی، ناتوان نباشد چطور؟
🔹 به نظر میرسد در مباحث اجتماعی، به منظور مدیریت عمومی و قانونگذاری، چارهای جز وضع شاخص و معیار وجود ندارد. چون بررسی وضعیت تک تک افراد منطقی به نظر نمیرسد، یک سن معیار برای ناتوانی افراد در نظر گرفته میشود و همه با آن سنجیده میشوند.
🔹 اگر بپذیریم که تنها راه حل این مشکل، راهکار بیمهای است و حالت اضطرار وجود دارد، بدون شک، این روش توجیه شرعی دارد؛ اما وقتی میتوان برای حل این مسئله راه حل بهتری داد، چه لزومی بر استفاده از روش بیمهای وجود دارد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#اقتصاد
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ در قالب کرسیهای نظریهپردازی نقد و مناظره؛
💯 «فطرت به مثابه موضوع علوم انسانی اسلامی» بررسی میشود
🔹 ارائه کننده: حجتالاسلام حسین پناهی آزاد
🔹 ناقد: ابوذر رجبی
🔹 دبیر علمی: امیر سیاهپوش
📆 زمان: چهارشنبه ۲۳ بهمن ۹۸/ ساعت ۱۰ الی ۱۲
📌 مکان: قم، بلوار جمهوری اسلامی، بین کوچه ۴ و ۶، دانشگاه معارف اسلامی- سالن امام رضا(ع)
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 وجود یا عدم وجود تلازم میان حق و قابلیت اسقاط، نقل و ارث
💥 آیتالله حسین شوپایی در درس خارج «عقود مستحدثه» خاطرنشان کرد؛
🔹 محقق اصفهانی: حق، اعتبار خاصی است که به لحاظ سه اثر قابل تقسیم است و تلازمی بین حق و قابلیت اسقاط یا قابلیت نقل یا ارث نیست و هیچ کدام از این آثار، مقوّم حق بودن نیست، بلکه برخی از حقوق نه قابل اسقاط اند، نه قابل نقل و نه قابل ارث.
🔹 در کلمات محققین دیگر بحث شک در حق و حکم، به لحاظ آثار حق مطرح شده است، در حالی که بحث به نحوی که در کلام محقق اصفهانی مطرح شده، هیچ اثری بر آن مترتب نمیشود؛ چون با قطع نظر از آثار سه گانه، حق و حکم بودن، موضوع هیچ اثری نیست تا بحث کنیم اعتبار شارع به نحو حق است یا حکم.
🔹 آیتالله خوئی: اگر شک کردیم در اینکه اعتبار وضعی خاصی مثل حقالقصاص قابل اسقاط است یا نه، ابتدا باید ببینیم دلیلی که این حق و اولویت را اثبات میکند اطلاق دارد یا نه. اگر دلیل اطلاق داشت اقتضاء میکند که این اولویت و حق وجود دارد چه ذی حق آن را اسقاط کند چه نکند و طبعا نتیجهالحکم ثابت میشود.
🔹 حاصل کلام مرحوم آقای خوئی این است که اگر از حیث اثر مورد احتیاج که بحث قابلیت اسقاط است شک کردیم مسیری که باید برای تبیین حکم شک طی کنیم این است که: ابتدا باید دلیل دال بر حکم وضعی ملاحظه شود و اگر نسبت به حالت بعد از اسقاط دلالت نداشت، نوبت به اصل عملی میرسد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=15161
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#اقتصاد
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 دبیرخانه مفتاح با همکاری مرکز تحقیقات زن و خانواده برگزار میکند؛
🔰 سلسله نشستهای تخصصی «زن، خانواده و مطالعات فقه»
✅ اساتید: حججاسلام والمسلمین محمدرضا زیبایینژاد، مجید دهقان، امیر مهاجر میلانی، قاسم باصری، احمد فلاحزاده، محمدرضا عشایری و حمید حاج امینی
📆 زمان برگزاری:
🔹 روزهای شنبه ساعت 16
🔹 روزهای سهشنبه ساعت 11
📌 مکان برگزاری: صفائیه، کوچه 19، انتهای کوچه سمت چپ، کوچه ناصر، پلاک 82، دفتر دبیرخانه مفتاح
💯 (ظرفیت محدود)
📝 همراه با اعطای گواهینامه
🌐 ثبت نام: http://meftaah.com/m4423618
☎️ تماس: 09103949296 و 02537740279
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#زنان_و_خانواده
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ صیانت از طلاب جوان به معنای انقلابی ماندن فکرشان است
💯 آیتالله علی اکبر سیفی مازندرانی در گفتوگوی اختصاصی با مفتاح:
📚 فقه اهلبیت(ع) پس از امیرمؤمنان(ع) تنها در نظام جمهوری اسلامی است که توانسته در میان شیعه حکومت ایجاد کرده و جنبه عملیاتی به خود بگیرد.
📚 در چنین حکومت مهمی حوزه نقش بی بدیل و اصلی دارد، چون متکفل تعیین شاکله و ماهیت نظام است.
📚 اگر حکومت از حوزه و دادههای فرهنگی حوزه جدا شود، هر چند به تمام پیشرفتها و اوج تمدن دنیا برسد، ولی مسلماً به اهدافی که رسول اکرم(ص)، انبیا و علما مشخص کردهاند، نمیرسد.
📚 تنها حوزه انقلابی است که در راستای رسالت نبی اکرم(ص) حرکت میکند، حوزه غیر انقلابی از رسالت حضرت رسول(ص) خارج شده است.
📚 منظور از صیانت از طلاب جوان این است که فکر آنها حفظ شود، یعنی در جهت اهداف و ارزشهای انقلاب هدایت شوند. درس را به گونهای نخوانند که از ارزشهای نظام فاصله بگیرند.
📚 طلاب جوان را باید از انحراف از ارزشهای انقلاب حفظ کرد و درس خواندنشان حجاب اکبر و سببی برای فاصله گرفتن از نظام نشود.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=15167
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_علمیه
#گفتگو
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 مرکز تخصصی علم کلام دانشپژوه میپذیرد
✅ این مرکز از میان طلاب واجد شرایط برای تحصیل در دوره سطح ۴ رشته «کلام تطبیقی بینالمذاهب» برای سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ دانشپژوه میپذیرد.
🔻 شرایط؛
🔹 اتمام سطح سه
🔹 موفقیت در آزمون و مصاحبه
🔹 تعهد نسبت به رعایت قوانین
📆 زمان ثبتنام: ۱۹ بهمن تا ۱۹ اسفند ماه سال جاری/ ساعت ۱۱ الی ۱۳ و ۱۶ الی ۲۰
📌 مکان: قم، پردیسان، بلوار امام صادق(ع)، مؤسسه امام صادق(ع)
❇️ این مرکز تحت اشراف حضرت آیتالله جعفر سبحانی میباشد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_علمیه
#فراخوان
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 کار اسلام اولاً و بالذات حکومتداری نیست/ برای گسترش اسلام نیازمند حکومت هستیم
🔰 استاد سیدسجاد ایزدهی در درس خارج «کتاب الجهاد(فقه روابط بین الملل)» مطرح کرد؛
🔹 کار اسلام اولاً و بالذات حکومتداری نیست، بلکه هدفش گسترش احکام الهی است.
🔹 برای گسترش اسلام نیازمند حکومت هستیم و حکومت نیز به مرز نیاز دارد، به همین دلیل مسئله مرز مطرح میشود.
🔹 دارالاسلام و دارالکفر فیالواقع تعیین حدود برای مسلمانان بود نه ملاکی برای مرزبندی و نشان دادن مرزهای دیگران.
🔹 شارع وارد مسئله تحدید مرز نمیشود چراکه همانگونه که یک خانه یا قلعه یا شهر مرز دارد یک کشور نیز مرز دارد و این امر برای افرادی که در آن کشور زندگی میکنند مشخص است که مرزها تا کجا است.
🔹 مرز یک مسئله عرفی و اعتباری است. مردم درباره فردی میگویند که او شمالی است یا بابلی است و یا اینکه ایرانی است و اینها باهم تعارضی ندارند و در مقایسه گفته میشود.
🔹 بناء عقلا از دیگر دلائل مرز عرفی است. ما هر بنایی را نمیپذیریم بلکه بنایی که از جانب شارع تأیید شود و یا لااقل با اراده شارع منافات نداشته باشد را میپذیریم.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#سیاست
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 ویژه اساتید و طلاب فعال در حوزه زن و خانواده؛
❇️ آسیب شناسی مسائل اجتماعی زنان و خانواده برگزار میشود
💢 با حضور؛ خانم دکتر خزعلی و آقای صالح قاسمی
🔻 زمان؛
🔹 نشست اول: ۲۱ بهمنماه ساعت ۸:۳۰ الی ۱۰:۳۰
🔹 نشست دوم: ۲۸ بهمنماه ساعت ۸:۳۰ الی ۱۰:۳۰
🔹 نشست سوم: ۵ اسفندماه ساعت ۸:۳۰ الی ۱۰:۳۰
📌 مکان: قم، انتهای بلوار امین، نبش کوچه ۵۱، مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران/ طبقه اول، سالن جلسات
💻 مشاهده آنلاین: http://farhangi.whc.ir/news/view/88678/
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#زنان_و_خانواده
#نشست_تخصصی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
✅ صیانت از طلاب جوان به معنای انقلابی ماندن فکرشان است 💯 آیتالله علی اکبر سیفی مازندرانی در گفتوگ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 گفتوگوی اختصاصی مفتاح با آیتالله علی اکبر سیفی مازندرانی/۱؛
📌پیرامون بیانات اخیر رهبر انقلاب در دیدار با اعضای شورای عالی حوزه
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#کلیپ
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🎥 https://www.aparat.com/v/R27kY
❇️ حدیث سلطنت فقط اصل تصرف سلطه را ثابت میکند نه کیفیت تصرفات
🔹 استاد محمدعلی خادمی کوشا در درس خارج «فقه بازیهای رایانهای»، گفت:
🔻 دیدگاههای ناظر بر معانی قاعده سلطنت؛
📚 در دیدگاه سوم که دیدگاه مختار آیتالله خویی(ره) است، صرفاً از یک سری امور سلبی تعبیر به سلطنت شده و این غیر از ظاهر عبارت قاعده سلطنت است.
📚 ضمن اینکه این دیدگاه اساساً افادهی هیچ فایدهای نمیکند. در واقع هیچ کارکردی ندارد و صرفاً یک إخبار سلبی است. این در حالی است که فقها از قاعده سلطنت برای اثبات انواع تصرفات بارها و بارها استفاده کردهاند.
📚 دیدگاه چهارم(دیدگاه مختار): حدیث «الناس مسلّطون علی أموالهم» ناظر به سلطهی مالک بر مِلک خود است از جهت اینکه ملک اوست. یعنی صرفاً از این حیث که هر مالکی نسبت به مِلک خودش حقی دارد. این حدیث ناظر به حقوق مالک است نه ناظر به حقوق شارع.
📚 مالک از حیث مالک بودنش منعی از تصرفات ندارد. حقوق شارع که ناظر به حکم ذات موضوع است، با حقوق مالک که ناظر به مالک بودن مالک است، دو حیثیت جدا از هم و متباین است و هیچ تنافی با هم ندارد.
📚 حدیث سلطنت فقط میتواند نسبت به اصل تصرف، سلطه را ثابت کند نه نسبت به کیفیت تصرفات. تعیین جواز یا عدم جواز انواع کیفیتهای مختلف تصرف، جزو حقوق شارع است نه مالک. این دیدگاه در واقع به همان دیدگاه دوم، یعنی قول شیخ انصاری میانجامد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#جامعه_و_فرهنگ
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ ثبتنام آزمون ورودی متمرکز مراکز و مدارس فقهی
🔹 آزمون ورودی متمرکز مراکز و مدارس فقهی جهت تحصیل در مقطع سطح 2(پایه 7) برای سال تحصیلی 1400-1399 از سوی مرکز مدیریت حوزههای علمیه برگزار میشود.
📆 زمان ثبتنام: 15 بهمن تا 8 اسفند سال 98
📝 زمان آزمون: 16 اسفند 98
💢 علاقهمندان میتوانند جهت ثبتنام و اطلاع از شرایط به سایت معاونت آموزش حوزههای علمیه قسمت ثبتنامها مراجعه نمایند.
💻 آدرس سایت: www.howzeh-qom.ir
🔰 نکته: مدارس آزمون کتبی برگزار نمیکنند، لذا طلاب پایه هفتم علاقهمند به حضور در مراکز و مدارس فقهی، بایستی از طریق آزمون متمرکز اجرایی توسط مرکز مدیریت اقدام نمایند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حوزه_علمیه
#فراخوان
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 مبادی و اصول ساختاربندی فقهالحکومه/ اشکالات نظرات پیشنهادی فقها پیرامون تبویب فقه
✅ آیتالله علی اکبر رشاد در درس خارج «فقه القضاء» مطرح کرد؛
🔻 مبادی و اصول ساختاربندی فقهالحکومه؛
🔹 لحاظ مؤلفههای رکنی پنجگانه فقهالسیاسه بهمثابه یک دانش مستقل.
🔹 لحاظ اقتضائات فقه که از مباحث فقهالسیاسه مطالبه یا دنبال میکند.
🔹 لحاظ مباحثی که در کتب روایی و فقهی پیرامون سیاست، حکومت و مسایل آن مطرح شده است.
🔹 لحاظ اقتضائات اداره حکومت و مقام اجرای احکام الهی در عرصه سیاست و حکومت.
🔹 نیازهای واقعی انسان و جامعه و نیز شرایط زمان و مکان. همچنین دستاوردهای تجربی عقلا و ملل و علوم گوناگون در امر حکمرانی.
🔻 اشکالات اکثر نظرات پیشنهادی فقها پیرامون تبویب فقه؛
🔹 فردگرا و شخصمحور بودن، غیراجتماعی و غیرحکومی بودن.
🔹 کلي و غیرکاربردی بودن.
🔹 عدم انسجام و عدم التزام کامل به معیار.
🔹 عدم جامعیت و عدم شمول بر ابواب و مباحث مستحدثه.
🔹 غیر روزآمد بودن و عدم تطور ساختاری.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=15175
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#حقوق
#درس_خارج
#تهران
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📣 اطلاعرسانی دروس خارج فقه و درسگفتارهای نظامهای اسلامی؛
📌 عنوان درس: نظام سیاسی در اسلام
👤 استاد: حجتالاسلام والمسلمین ذبیحالله نعیمیان
📆 زمان برگزاری: سهشنبهها ساعت ۸:۱۵ الی ۹:۳۰ صبح
🕌 مکان برگزاری: قم، دفتر دبیرخانه مفتاح
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#سیاست
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 دبیرخانه مفتاح برگزار میکند؛
💢 سلسله درسگفتارهای نظام حقوق در اسلام
✍️ موضوع: بررسی فقهی حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران
👤 استاد: حجتالاسلام والمسلمین محسن ملکافضلی
🕓 زمان برگزاری: پنجشنبهها، ساعت ۹:۳۰
💫 مکان برگزاری: قم، حوزه علمیه امام کاظم(ع)، ساختمان امام رضا(ع)، طبقه اول، مدرس ۱۲۴
🌐 ثبت نام: http://meftaah.com/?p=13053
☎️ پاسخگویی: ۰۹۱۰۳۹۴۹۲۹۶
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💯 مصرفگرایی؛ مفهوم بنیادی در تمدن غربی/ میزان نفوذ فرهنگی است که میتواند برای تمدن اعتبار ایجاد کند
🔻 فریبا علاسوند در نشست «الگوهای سبک زندگی در گام دوم انقلاب» گفت:
📚 مفاهیمی مانند مدرنیته، سبک زندگی و پیشرفت را نباید با سادهسازی به تلقی دیگری مبدل سازیم و تصور کنیم که آن را اسلامیسازی کردهایم؛ حوزه و جریانات انقلابی باید روزی به این سادهسازیها خاتمه دهند.
📚 مدرنیته تنها امر جدید نیست، بلکه اصول، آرمان، ارزش و خانواده و سبک زندگی و ... دارد. بنابراین در مواجهه با آن نباید جامع نگری را از دست بدهیم.
📚 مصرفگرایی یکی از مفاهیم بنیادین تمدن غرب و مدرنیته است، البته مصرفکننده صرفاً مصرف نمیکند، بلکه میخواهد نشان دهد که از قشر ممتاز و متفاوتی است.
📚 برای سبک زندگی ابتدا باید اصولی را ترتیب دهیم و به آن پایبند باشیم؛ زیرا سبک زندگی غربی هم اصولی دارد؛ در مانیفست آنان اصول انسانگرایی مطرح و بر اساس آن ساختارسازی کردند.
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=15178
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#زنان_و_خانواده
#نشست_علمی
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
❇️ طرح رتبه بندی مدارس علمیه و مراکز تخصصی
💯 مرحله دوم و سوم طرح رتبه بندی مدارس علمیه و مراکز تخصصی سراسر کشور برای سال تحصیلی 99-98 اجرا میشود.
📚 در این طرح، طلاب و اساتید مدارس میتوانند ارزیابی خود را ثبت کنند.
📆 مهلت تکمیل فرم نیز تا 15 اسفند با مراجعه به سامانه پیشخوان(نجاح) میباشد.
🔰 مدارس سطح یک بلند مدت، مدارس سطح دو و سه بلند مدت، مدارس سفیران هدایت و مراکز تخصصی واحد تحت پوشش طرح هستند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#فراخوان
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
✅ صیانت از طلاب جوان به معنای انقلابی ماندن فکرشان است 💯 آیتالله علی اکبر سیفی مازندرانی در گفتوگ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 گفتوگوی اختصاصی مفتاح با آیتالله علی اکبر سیفی مازندرانی/۲؛
📌پیرامون بیانات اخیر رهبر انقلاب در دیدار با اعضای شورای عالی حوزه
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#کلیپ
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
✅ کتمان «ما أنزل الله» در موضوعات اصلی دین توسط استادان حرام است
📌 حجتالاسلام والمسلمین سیدنقی موسوی در درسگفتار «فقه معلمی» تصریح کرد؛
🔹 حرمت کتمان: آیات و روایات بیان میدارد کتمان حق حرام است. متعلق کتمان دو نوع است؛ 1) مجموعه دین 2) بخشی از آموزههای دین.
🔹 دال مرکزی متعلق کتمان، آموزههایی است که دین از مجرای وحی رسیده است. بنابراین مطلق «ما انزل الله» چه در عرصه معارف اعتقادی، چه در معارف اخلاقی و چه در عرصه معارف فقهی و احکامی باشد را شامل میشود.
🔹 مراد از کتمان، کتمان وجوب است و منصرف از مستحبات و فروع دین و عقاید غیر اصلی میباشد.
🔹 اگر معلمی آموزههای وحیانی را بداند و بخشی یا مجموع آموزههای آن را اعلام نکند، کتمان محسوب میشود و حرام است. بنابراین معلمینی که ماانزل الله را میدانند و عالمانه آن را اعلام نکنند، کتمان رخ داده و از جهت اینکه کتمان نمودهاند، عمل آنها حرام است.
🔹 معلم و استاد دانشگاه و حوزه هرکجا کتمان «ما أنزل الله» در موضوعات اصلی دین کند، در صورتی که میداند و عامدانه نمیگوید، فعل حرامی است.
🔹 میثاق گرفتن بر تعلیم: روایاتی داریم که خداوند از عالمان میثاق گرفته که باید تعلیم بدهند. مدلولش این است که معلم بر وی راجح است که تعلیم کند، اما تعلیم یا مقدمه هدایت است و مقدمه واجب نیز واجب است و یا اینکه مصداق هدایت است که واجب است.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#علوم_تربیتی
#درس_گفتار
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔰 پذیرش مدرسه عالی فقه و اصول
💯 مدرسه عالی فقه و اصول تحت اشراف مدیریت حوزه علمیه قم از میان طلاب دانشپژوه میپذیرد.
🔻 شرایط عمومی؛
🔹 فعال بودن پرونده تحصیلی در حوزه علمیه قم
🔹 اتمام سطح یک حوزه
🔹 قبولی در آزمون کتبی
🔹 برخورداری از استعداد، علاقه و انگیزه
🔹 التزام عملی به ولایت مطلقه فقیه و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران
🔻 شرایط اختصاصی؛
1️⃣ کسب حداکثر نصاب پذیرش(معدل، سابقه پژوهش، سابقه تحصیل)
2️⃣ حداکثر سن 25 سال
3️⃣ موفقیت در مصاحبه علمی، گزینشی و شخصیتی
4️⃣ رعایت مقررات آموزشی و عمومی مدرسه
📆 زمان ثبتنام : 15 بهمن الی 8 اسفند 98
📝 زمان برگزاری آزمون: 16 اسفندماه 98
💻 ثبتنام و کسب اطلاعات بیشتر: مراجعه به پنل شخصی در آدرس اینترنتی http://www.howzeh-qom.ir
☎️ تماس: 02532943196
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_علمیه
#فراخوان
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📚 احکام فقهی حیات نباتی و مرگ مغزی/ مسأله حیات نباتی بسیار محل ابتلاء بوده و در همه ابواب فقه دارای ثمره است
🔻 آیتالله محمد قائنی در درس خارج «فقه پزشکی» مطرح کرد؛
🔹 یکی از مسائل مهم پزشکی، بحث حیات نباتی است که اهمیت آن از بحث مرگ مغزی کمتر نیست.
🔹 در مرگ مغزی ادراک و شعور از بین رفته، تنفس و ضربان قلب به خودی خود ادامه پیدا نمیکند، اما در حیات نباتی اگرچه ادراک و شعور نیست، اما تنفس و ضربان قلب برقرار است.
♨️ سوالات فقهی حیات نباتی
1️⃣ آیا حفظ حیات نباتی لازم است؟ برای ادامه این حیات لازم است از دستگاههای مختلف بهره ببریم؟
2️⃣ جایز است کسی خودش را دچار حیات نباتی کند یا اینکه جایز نیست و مثل خودکشی است؟
3️⃣ ازاله و از بین بردن این حیات جایز است؟ برخی بزرگان در همین مساله یا مساله مرگ مغزی دارند که حفظ حیات لازم نیست اما ازاله این حیات جایز نیست.
4️⃣ اخذ اعضای چنین بیماری چه حکمی دارد؟ یعنی میتوان برای دفع ضرورات یا حفظ حیات دیگران از اعضای این بیمار استفاده کرد؟
5️⃣ بر فرض که ازاله حیات نباتی جایز نباشد، آیا ازاله حیات، قتل است و کسی که مرتکب شده به قصاص نفس محکوم میشود؟
6️⃣ آیا ایراد جنایتی که به حیات نباتی مجنی علیه منجر شود به معنای قتل است و قصاص جایز است؟
🔹 مساله حیات نباتی بسیار محل ابتلاء است و در همه ابواب فقه دارای ثمره است. مثلا تقلید از کسی که در مرحله حیات نباتی است جایز است؟
📖 متن کامل در:
🌐 http://meftaah.com/?p=15184
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com