eitaa logo
مهر ماه
232 دنبال‌کننده
441 عکس
146 ویدیو
23 فایل
کانال شخصی قاسم ترخان مدیر گروه تخصصی علوم انسانی قرآنی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برنامه بی سابقه مجری مصری خارج نشین: مُشتی ژنرال قهوه‌خانه‌ای هستید! حمله ایران نمایشی بود؟! خیلی خب مرد باشید، شما هم شروع کنید و از این حملات نمایشی انجام دهید، شما هم نمایشی کاری کنید تا نتانیاهو به پناهگاه زیرزمینی برود اما مشکل اینجاست که تا شما هستید اسرائیل گنبد آهنین نمی‌خواهد! "کاوش مدیا | Kavoshmedia " https://eitaa.com/mehremah_tarkhan
◽️ باید نوع نگاهمان را نسبت به پیروزی و شکست عوض کنیم 🔹 در گفتگو با حجت‌الاسلام والمسلمین مدیر گروه تخصصی علوم انسانی قرآنی پژوهشگاه مطرح شد: 🔸من نگاهم این است با این تحولات، چهره واقعی مکتب اهل بیت(ع) در دنیا روشن می‌شود یعنی خود همین امر، زمینه ظهور حضرت را فراهم می‌کند. 🔍 ادامه را بخوانید: 🌐 iict.ac.ir/piroozi 🆔 @iictchannel
⭕️ امکانات دشمن، شما را نترساند 🔹 اوج گرفتن سختی‌ها و شدائد هست ولی یقین بدانیم خداوند این عالم را دارد تدبیر می‌کند، خدا در این عالم قانون دارد و هیچکس نمی‌تواند از قانون الهی سرپیچی کند. ❎ بر اساس سنت الهی مشروط، یقیناً پیروزی با مؤمنین است، بر اساس سنت مطلق رقابت‌پذیر مثل استخلاف صالحان هم یقیناً پیروزی از آن مؤمنان و صالحان است. 🎙 📖 برای مطالعه متن کامل کلیک کنید... 🆔 @iictchannel
هدایت شده از مهر ماه
عن الإمام العسكري(ع): «جُعِلَتِ الخَبائِثُ في بَيْتٍ وَجُعِلَ مِفْتاحُهُ الكَذِبَ» زشتی ها را در خانه ای گذاشته اند و دروغ را کلید آن خانه قرار داده اند. جامع السعادات ، ج 2 ، ص 318 ولادت با سعادت امام حسن عسکری(ع) مبارک باد.
🔴حضرت امام عسكرى عليه السلام : «إنَّ الوُصولَ إلَي اللّه عز وجل سَفَرٌ لا يُدرَكُ إلاّ بامتِطاءِ اللَّيلِ» 🔹رسيدن به خداوند عز وجل ، سفري است كه جز با نشستن بر مركب شب ، پيموده نشود https://eitaa.com/mehremah_tarkhan
هدایت شده از مهر ماه
✅ شعری از علی اکبر لطیفیان برای حضرت معصومه (س) حرم امن تو کافی است هراسان شده را مثل شه راه بده آهوی گریان شده را دل سپردیم به آن معجزه ی چشمانت تا که آباد کنی خانه ی ویران شده را مِهر تو باعث خاموشی آتشـدان است خارج از دست خلیل است ، گلستان شده را گندم ری به تنور کرمت پخته شود از تو داریم پس این مزرعه ی نان شده را هرچه شد خرج حرم ارزش او بیشتر است از طلا حرف نزن، نقره ی ایوان شده را به درخانه ی تو بسته و وابسته شدیم چه نیازی است به جنّت سگ دربان شده را گر قرار است جبینش به قدومت نرسد کافرش بیش نخوانیم مسلمان شده را در محلّه خبر لطف تو بهتر پیچید پخش کردند اگر قصه مهمان شده را شدنی نیست کرم داشته باشی ، امّا دستگیری نکنی دست به دامان شده را پنجره ساخته ای دور ضریح کرمت تا ببندند به آن زلف پریشان شده را ما فقط ظاهری از اوج تو را می بینیم گذری نیست به معراج ِ تو حیران شده را جلوه ای کردی و زهرای پر از جذبه ی تو تا قم آورد دل شاه خراسان شده را https://eitaa.com/mehremah_tarkhan
عزاداری وفات حضرت فاطمه معصومه(س).mp3
5.13M
🎧 🔴 صوت سخنرانی و ذکر توسل حجت الاسلام و المسلمین ◾️ مراسم سوگواری و عزاداری وفات حضرت فاطمه معصومه(س) 📅 دوشنبه ۲۳ مهرماه ۱۴۰۳ 🕌 حسینیه شهدا (نمازخانه دفتر قم)
متن سخنرانی: اهتمام اهل‌بیت علیهم السلام و بزرگان به حضرت معصومه س دوشنبه, 23 مهر 1403 09:08 ق.ظ مرغ دلم راهی قم میشود در حرم امن تو گم میشود عمه سادات سلام علیک روح عبادات سلام علیک كوثر نوری به كویر قمی آب حیات دل این مردمی عمه سادات بگو كیستی؟ فاطمه یا زینب ثانیستی؟ از سفر كرب و بلا آمدی؟ یا كه به دنبال رضا آمدی؟ من چه كنم شعله داغ تو را درد و غم شاهچراغ تو را کاش شبی مست حضورم كنی باخبر از وقت ظهورم كنی ۱. اهتمام اهل‌بیت (ع) به حضرت معصومه (س) 🌷 با زیارتش بهشت واجب می‌شود: خط سیر احادیث اهل بیت این است: امام صادق علیه السلام فرمود: «انَّ لِلَّهِ حَرَماً وَهُوَ مَکةَ، وَانَ لِلرَّسُولِ حَرَماً وَهُوَ الْمَدینَةُ، وَانَّ لِامیرِالْمُؤْمِنینَ حَرَماً وَهُوَ الْکوفَةُ، وَانَّ لَنا حَرَماً وَهُوَ بَلْدَةُ قُمْ، وَسَتُدْفَنُ فیها امْرَأَةٌ مِنْ اوْلادی تُسَمّی فاطِمَةُ، فَمَنْ زارَها وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ. قالَ الرَّاوی: وَکانَ هذا الْکلامُ مِنْهُ قَبْلَ انْ یولَدَ الْکاظِمُ علیه السلام (بحارالانوار، ج 60، ص 216، ح 41؛ ج 48، ص 317). امام صادق علیه السلام فرمود: انَّ زِیارَتَها تَعْدِلُ الْجَنَّةَ (همان، ج 48، ص 317). امام رضا علیه السلام فرمود: «مَنْ زارَها فَلَهُ الْجَنَّةُ (كامل الزيارات، ص 338، باب السادس والمأة، ح 1؛ بحارالانوار، ج 60، ص 228، ح 60). امام جواد علیه السلام: «مَنْ زارَ عَمَّتی بِقُمْ فَلَهُ الْجَنَّةُ (كامل الزيارات، ص 338، باب السادس والمأة، ح 2). ۳. زیارتش زیارت امام است: امام رضا علیه السلام فرمودند: «مَنْ زارَ الْمَعْصُومَةَ بِقُمْ کمَنْ زارَنی ( كامل الزيارات ، ص 536). در روایت دیگری از امام رضا علیه السلام می خوانیم: «الا فَمَنْ زارَنی وَهُوَ عَلی غُسْلٍ خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِه کیوْمٍ وَلَدَتْهُ امُّهُ (بحارالانوار، ج 60، ص 231، ح 62). 🌷 شفاعت از شیعیان: امام صادق علیه السلام فرمود: «تُقْبَضُ فیها امْرَأَةٌ مِنْ وُلْدی اسْمُها فاطِمَةُ بِنْتُ مُوسی، وَتَدْخُلُ بِشَفاعَتِها شیعَتی الْجَنَّةَ بِأَجْمَعِهِمْ (بحارالانوار، ج 60، ص 228، ح 59). 🌷 پناهگاه شیعیان: امام کاظم علیه السلام فرمود: «قُمْ عُشُّ آلِ مُحَمّدٍ وَمَأْوی شیعَتِهِمْ (بحارالانوار، ج 60، ص 214، ح 31). 🌷 فداها ابوها در عصر امام کاظم علیه السلام جمعی از شیعیان وارد مدینه شدند تا خدمت آن حضرت رسیده و سؤالاتشان را از او بپرسند، امّا حضرت در سفر بود. به ناچار سؤالات را تحویل خانواده حضرت دادند تا در فرصتی دیگر پاسخ آن را بگیرند. به هنگام بازگشت به وطن برای خداحافظی به خانه حضرت رفتند. حضرت فاطمه معصومه علیها السلام سؤالات را به همراه جوابهایش به آنها داد. شادمان به سمت وطن حرکت کردند. اتّفاقاً در مسیر بازگشت امام کاظم علیه السلام را ملاقات کرده، و داستان را برای آن حضرت بازگو نمودند. امام نوشته را گرفت و مطالعه کرد. پاسخ های حضرت معصومه علیها السلام همگی صحیح بود. امام سه بار فرمود: «فِداها ابُوها (حضرت معصومه فاطمه دوم، ص166). ۲. اهتمام مراجع و بزرگان به حضرت معصومه (س) 🌷 مکاشفه صدر المتألهین در حرم فاطمه معصومه(س) ملاصدرا، هنگامی که در کهک زندگی می‌کرد، برای عرض ادب و توسل به بارگاه کریمه اهل بیت فاطمه معصومه (س) مشرف می‌شد. از وی نقل شده: هرگاه در زمینه مسائل علمی، مشکلی برایم پیش می‌آمد که از حلّ آن عاجز می‌ماندم، با پای پیاده از کهک به قم می‌رفتم و به کنار قبر حضرت فاطمه معصومه - سلام الله علیها - رفته، از آن حضرت استمداد می‌نمودم. با این کار، مسأله و مشکل من حل می‌شد و سپس به روستای کهک باز می‌گشتم. در یکی از این سفرها در جوار قبر فاطمه معصومه یک مساله مهم و پیچیده فلسفی یعنی اتحاد عاقل و معقول در یک مکاشفه عرفانی، برایش حل شد. او خود در این زمینه می‌گوید: مساله اتحاد عاقل و معقول از مشکلترین مسایل فلسفی است که تاکنون هیچ فیلسوف مسلمانی توفیق حل آن را پیدا نکرده است. من با توجه کامل به سوی خدای سبحان از او خواستم که مشکل برایم حل شود. دری از رحمت حق بر من گشوده شد و در این مورد معرفت جدیدی برایم حاصل شد. «کنت حین تسوید هذا المقام بکهک من قری قم، فجئت الی قم زائرا لبنت موسی ابن جعفر مستمدا منها و کان یوم الجمعه فانکشف لی هذا الامر» هنگام نوشتن این بحث من درقریه کهک قم بودم. از آنجا رهسپار قم شدم، به زیارت دختر موسی بن جعفر(س) مشرف گردیدم و از آن حضرت در حل این مساله یاری جستم. به برکت او در روز جمعه این مطلب بر من کشف گردید. (اتحاد عاقل و معقول، علامه حسن زاده آملی، ص 108)
🌷 آیة الله جوادی آملی: اگر انسان کتابی و یا مطلب علمی را در شهری که از نظر آب و هوا و موقعیت اقلیمی از قم بهتر است، مطالعه کند؛ بعد عین همان کتاب و یا مطلب را در جوار رحمت بارگاه حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها در قم مطالعه کند، می بیند که برکات دیگری نصیب انسان می شود، و حقایق بالاتری برای انسان کشف می گردد. 🌷 آیت الله بروجردی هنگامی که ایت الله بروجردی بقصد معالجه از بروجرد خارج می شوند، وضع مزاجشان رضایت بخش نبود تقریباً بیهوش بودند تا اینکه ناگهان در دل شب چشم گشوده چراغهای قم را میبینند، آقا می پرسند؟ اینجا کجاست، عرض می کنند قم،.جذبه روحانی و کششی معنوی ایشان را به خود مشغول می کند و تصمیم می گیرند پس از بهبودی بقیّه عمر را در این آستان مقدّس بگذرانند و بالأخره ایشان به برکت حضرت معصومه شفا می یابد و بعداز بازیابی سلامت به قم آمده و آن تحوّل عظیم علمی و فرهنگی را در حوزه بوجود می آورد. در زمان مرحوم آيت الله العظمي بروجردی، سعود بن عبدالعزیز به ایران آمد (سعود بن عبد العزیز پسر اول عبدالعزیز است و عبدالعزیز هم همان فردی بود که مذهب عربستان را به سمت وهابی سوق داد) و فرستاده وزیر خارجه عربستان، به همراه وزیر خارجه ایران، سفیر ایران و وزیر دربار، خدمت آيت الله العظمي بروجردی آمدند و اظهار داشتند که آقای ملک سعود می‌خواهد خدمت شما برسد؛ اما مرحوم آيت الله العظمي بروجردی در همان بدو امر امتناع کردند. خیلی از بزرگان تلاش کردند و حتی برخی از مراجع با ایشان صحبت کردند که شما مدافع تقریب بین مذاهب هستید و اگر آنها به قم بیایند و با شما ملاقات کنند، برای شیعه مایه اعتبار است. ایشان در پاسخ فرمودند: اگر پادشاه سعودی، به قم بیاید، به دیدن من می‌آید، ولی به زیارت فاطمه معصومه (سلام الله عليها) نمی‌رود و اینکه یک پادشاه، به عنوان من، به قم وارد بشود و نسبت به خانم فاطمه معصومه(سلام الله عليها) بی‌احترامی کند، هتک اهل بیت است و من به عنوان مرجع این مذهب، نمی‌توانم تحمل کنم که مذهب، این گونه مورد هتک قرار بگیرد.بنابراین، ایشان به خاطر مقام خانم حضرت معصومه(سلام الله عليها) ملاقات با پادشاه عربستان را نپذیرفتند. 🌷علامه طباطبایی: در ماه رمضان قبل افطار به حرم ملکوتی کریمه اهل بیت حضرت معصومه(س) مشرف می شد و با بوسه بر ضریح آن حضرت روزه اش را می گشود. 🌷 وصیت آیت الله مرعشی: پس از مرگم، جنازه ام را روبروی مرقد مطهر حضرت معصومه قرار داده یک سر عمامه ام را به ضریح مطهر و سر دیگر آن را به تابوت بسته و در این هنگام مصیبت مولایم حسین مظلوم و اهل بیتش را بخوانید 🌷 علامه حسن زاده آملی: اگر برای من ممکن بود و مواجه با مشکل نمی‌‌‌ شدم، برای تجلیل از شخصیتی مانند فاطمه معصومه سلام الله علیها این مسیر را سینه ‌خیز می ‌‌آمدم! نوعاً، اغلب، اکثر، بگویم همیشه هم گزاف نگفته ام، می روم قم به زیارت بی بی حضرت معصومه، خواهر امام هشتم ما سلام الله علیها، بعله، روح مطهرشان گواه که روی بچه گی مان، در و دیوار را می بوسم و این شعر را می خوانم که: ✨ أقبّل أرضاً صار فیها جِمالُها ✨فکیف بدارٍ دارَ فیها جَمالُها بله آن شاعر عرب، می گوید: من آن زمینی را می بوسم که شترانش در آنجا عبور کرده اند، تا چه رسد به آن خانه ای که جمالش در آن جا... 🌷 علامه مصباح یزدی: آقای بهجت حضرت معصومه(س) را می‌شناختند و به خاک پای زوارش تبرک می‌جستند.
هدایت شده از مجله خردورزی
هدایت شده از مجله خردورزی
🔻فطرت‌مندی انسان ➖پلورالیزم معرفتی با مبانی انسان‌شناختی چه نسبتی دارد؟ 🔹دکتر قاسم ترخان، عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی در گفتگو با مجله خردورزی: ▫️ملاک فطری‌بودن مفاهیم یا قضایا در مسائل مربوط به حکمت نظری -ادراک بود و نبودها و هست‏ها و نیست‏ها- و حکمت عملی -ادراک بایدها و نبایدها- بدیهی و اولی‌بودن آنهاست؛ به این معنی که وقتی ذهن بشر به مرحلۀ ادراک برسد، در فهم آنها نیازمند به فراگیری از غیر نیست. ▫️ذهن انسان، گرایش قوی دارد که وقایع اطراف را حتی با وجود شواهد مبهم و ناقص، به یک عامل قصدمند نسبت دهد. این قوۀ شناختی سبب می‌شود عواملی را در اطرافمان لحاظ کنیم که حتی آنها را مشاهده نمی‌کنیم. همین سوگیری شناختی، سبب باورمندی انسان نسبت به هویات فراطبیعی، به‌ویژه خدا می‌شود. ▫️توضیح منشأ طبیعی باورها با استفاده از مکانیزم‌های شناختی و بر اساس یافته‌های علوم‌شناختی، به معنای تضعیف باورهای ما نیست؛ همان‌گونه که کشف مکانیزم‌های شناختی و تحولات طبیعی در مغز در هنگام ادراک یک گُل، به معنای این نیست که گلی را که ما در حال مشاهده و ادراک آن هستیم، وجود ندارد یا ادراک ما دربارۀ آن نامعتبر است. ▫️عشق اصیل آدمی، به کمال مطلق است و جستجوی کمال‌های محدود و حتی وصال به آنها، او را از بی‌قراری نمی‌رهاند. زیرا توجه فطری و عشق ذاتی، متعلق به کمال مطلق است و سایر تعلقات، عرضی و از قبیل خطا در تطبیق است؛ هرچه انسان از ملک و ملکوت دارا شود و هرچه کمالات نفسانی یا کنوز دنیایی یا سلطنت و ریاست پیدا کند، اشتیاقش روزافزون و آتش عشقش افروخته گردد. ▫️هرچند در گِل انسان، خداخواهی هست و بر آن سرشته شده است و آن فطرت و گِل اولی، پاک‌شدنی نیست و هیچ‌وقت خاموش نخواهد شد؛ ولی گاهی شاکله، آن فطرت را ضعیف می‌کند و حجابی می‌سازد و لذا انسان به جهت منافع مادی یا انحراف فکری یا... خلاف فطرت عمل می‌کند. ▫️هرچند دیدگاه «کل بشری» در نقد رویکرد جهان غرب که می‌خواهد فرهنگ و تمدن خود را بر کل جهان حاکم کند و به‌عنوان تنها تمدن نجات‌بخش مطرح باشد، ارزشمند به شمار می‌آید؛ اما با برخی ابهامات و پرسش‌ها روبه‌روست. ➕ جهت خرید شماره پنجم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
هدایت شده از محمد باقر پورامینی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰جمله طلایی شهید سنوار: "علينا أن نمضي قدمًا على نفس المسار الذي بدأناه، أو فلتكن كربلاء جديدة." «باید در همان مسیری که شروع کرده‌ایم پیش برویم، یا بگذار کربلای جدیدی باشد.»
▫️فطرت‌مندی انسان ⁉️ پلورالیزم معرفتی با مبانی انسان‌شناختی چه نسبتی دارد؟ 🔸 حجت‌الاسلام و المسلمین مدیر گروه تخصصی علوم انسانی قرآنی پژوهشگاه در گفتگو با مجلۀ خردورزی تبیین کرد: 🔹 شناخت و گرایش با یک‌دیگر نسبت عموم و خصوص مطلق دارند؛ مثلاً لازمۀ فطری بودن شناخت خدا، فطری بودن گرایش به خدا نیست؛ اما لازمۀ فطری بودن گرایش به خدا، فطری بودن شناخت خداست. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/ensanshenakht-2 🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 روایتی از شوخ‌طبعی‌ پیرمرد مازندرانی در جبهه- (مشتی خیرالله) 🔹خبرگزاری صداوسیمای مازندران پس از جستجوی گسترده برای یافتن نشانه ای از این رزمنده زنده دل که ویدئو از او بنام(مشتی خیرالله) پر بازدید شد، او را که اکنون ۹۹ سال از عمرش گذشته و در یکی از روستاهای شهرستان نور زندگی می کند سوژه گزارش کرده است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 توصیات حکیمانه علامه جوادی آملی در دیدار رئیس جمهور: 1️⃣ ما جنگ طلب نیستیم و نبوده‌ایم؛ ولی جنگ را بی‌پاسخ نمی‌گذاریم... 2️⃣ عناصر ناصالح نباید در دولت جا داشته باشند... کانال مهرماه: https://eitaa.com/mehremah_tarkhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ تفاوت لذت و شادی از منظر روانشناس غربی! ✅ قرآن به لذت قاعده مند و به اندازه و حلال در دنیا و به لذت بی پایان و با اثربخشی فوق العاده در آخرت دعوت می کند؛ اما بیش از التذاذ، به شادمانی فرا می خواند. ✅ شادمانی های معنوی و بی پایان و متنوع در دنیا و آخرت. ✅ عوامل لذت آفرینی محدود است بخلاف عوامل شادی آفرین ✅ عوامل لذت آفرین غالبا فراهم و در دسترس نیستند بخلاف عوامل شادی آفرین ✅ شادمانی: فرحین بما آتاهم الله من فضله (آل عمران/۵۸) قل بفضل الله و رحمته و بذلک فلیفرحوا (یونس/۵۸) https://eitaa.com/mehremah_tarkhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌓آخرین مصاحبه آنتونی فلو؛ دانشمند مشهور آتئیست دانشگاه آکسفورد که خداباور شد. ♨️آقای فلو، چی باعث شد به آتئیسم شک کنی و به بک طراح هوشمند معتقد بشی؟ ✔️ پیچیدگی یکپارچه موجودات زنده که در زیست شناسی می بینیم نشانگر وجود یک طراح هوشمند در عالم است. https://eitaa.com/mehremah_tarkhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یک شاهکار بزرگ ایران را ببینید و به ایران و ایرانی افتخار کنید. https://eitaa.com/mehremah_tarkhan
هدایت شده از مهر ماه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹پدر کریستوفر، کشیش مسیحی که تحقیقات فراوانی درباره تاریخ اسلام بخصوص زندگی حضرت زهرا و حضرت زینب سلام الله علیها کرده میگوید: نیمی از قلب من برای حضرت زهرا و نیمی دیگر برای حضرت زینب است. این کلیپ رو ببینید، چقدر زیبا درباره مقام و عظمت حضرت زینب صحبت میکنه. https://eitaa.com/mehremah_tarkhan
✅مقاله پژوهشی: و فطری در و 🌹 بر اساس مباحث کلامی، روح انسان از ویژگی خاصی برخوردار است. 🌹 با نگاهی به معنای خاص فطرت (فطرت به معنای بخشی از ساختار وجودی انسان) و صدق ویژگی‌های سه‌گانه (اکتسابی نبودن، فراگیری و زوال‌ناپذیری) اموری در بعد ادراکات، گرایش‌ها و توانش‌ها، فطری و بر اساس آن خدا و امور اخلاقی و ... واقعی دانسته می‌شوند. ✅ برخی داده‌های علوم شناختی در تضاد آشکار با این مبنا است. ✅ نوشتار حاضر به منظور دفاع از رکن اساسی تولید علوم انسانی اسلامی، به چهار محور از امور فطری پرداخته و از ناحیه دو علم کلام و علوم شناختی آن‌ها را بررسی و ضمن اثبات فطری بودن این امور، اقتضاءات آن‌ها را بر اساس روش بهترین تبیین و همچنین برهان تضایف تبیین کرده است. 🎋 قاسم ترخان/ دانشیار گروه کلام و الهیات جدید پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ✅ کلیدواژه‌ها: فطرتمندی انسان، خداباوری شهودی، علوم شناختی دین، بهترین تبیین، تضایف 🎋ادامه در: مجله علمی پژوهشی قبسات/ سال بیست و نهم - شماره ۱۲۳/ پاییز 140۳. https://qabasat.iict.ac.ir/article_717818.html 🎋 آدرس کانال مهر ماه در شبکه های اجتماعی: @mehremah_tarkhan
◽️ کرسی علمی- ترویجی سبک‌شناسی مواجهه با شبهات در فضای شفاهی با رویکرد هدایت محور 🔰 توسط گروه کلام اسلامی و الهیات جدید پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه برگزار می‌شود: 🎙 با حضور: محمد دادسرشت ✍️ دبیرعلمی: 📅 دوشنبه ۲۱ آبان ماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۵ 🏢 قم، سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/naghd 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/sabkshenasi سایت I ایتا I بله I آپارات I اینستاگرام 🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴👈صدای ولی مطهر خدا علامه طباطبایی رضوان الله علیه را درباره تفسیر المیزان بشنوید و تواضع ستودنی او را ببینید. @mehremah_tarkhan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ حیات طیبه مرحوم علامه طباطبایی (ره) و چگونگی شکل‌گیری تفسیر المیزان در کلام مرحوم آیت الله العظمی مرعشی نجفی (ره) ✅ شنیدن بیانات ایشان در سالروز ارتحال ملکوتی این عالم ربانی در ۲۴ آبان ۱۳۶۰ شنیدنی است. @mehremah_tarkhan
هدایت شده از مهر ماه
✳️: به مناسبت شهادت سلام الله علیها ☑️ بخاري در روايت صحيحه‌اي از عايشه آورده است كه او گفت: فاطمه(س) دختر رسول الله غضبناك شد و [از يكي از صحابه] روي برگرداند، بعد از آن طولي نكشيد كه درگذشت (صحيح بخاري، ج 4، ص 42). ☑️ ابن هشام از مهدور الدم اعلام شدن هبار بن الاسود در جریان فتح مکه خبر می‌دهد. جرم وی آن بود که در جریان هجرت زینب دختر رسول خدا (ص) به بمدینه نیزه‌ای به هودج زینب که حامله بود فرو کرد و زینب از ترس...: قال محمد بن إسحاق ... فكان أول من سبق إليها هبار بن الأسود بن عبد المطلب بن أسد بن عبد العزى بن قصي و نافع بن عبد القيس الفهري فروعها هبار بالرمح و هي في الهودج و كانت حاملا فلما رجعت طرحت ما في بطنها و قد كانت من خوفها رأت دما و هي في الهودج فلذلك أباح رسول الله ص يوم فتح مكة دم هبار بن الأسود ( ابن هشام 2: 298، 299). ☑️ ابن‌ابی الحدید می‌گوید این خبر را بر استادم ابی‌جعفر خواندم گفت: وقتی پیامبر (ص) خون کسی که دخترش زینب را ترسانید و او سقط جنین کرد را مباح شمرد، قطعا اگر زنده بود خون کسانی را که دخترش فاطمه (س) را ترسانیدند که باعث شد فرزندش را سقط کند، حتما مباح می‏شمرد؟ قلت و هذا الخبر أيضا قرأته على النقيب أبي جعفر رحمه الله فقال إذا كان رسول الله ص أباح دم هبار بن الأسود لأنه روع زينب فألقت ذا بطنها فظهر الحال أنه لو كان حيا لأباح دم من روع فاطمة حتى ألقت ذا بطنها فقلت أروي عنك ما يقوله قوم‏ إن فاطمة روعت فألقت المحسن‏ (شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد، ج‏14، ص 193) ☑️ شهادت بانوی دوسرا فاطمه زهرا (س) بر همگان تسلیت باد. @mehremah_tarkhan