eitaa logo
منهاج‌|| محمدمهدی حسین‌زاده
491 دنبال‌کننده
316 عکس
168 ویدیو
22 فایل
⚡تاملات، دغدغه ها و یادداشت‏های محمدمهدی حسین‌زاده اصفهانی @Abdolmahdy1 📞
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️آيت‌الله سعادت‌پرور پهلوانی : اگر انسان ساخته شود، آثار وجودی او بی سر و صدا، خانه به خانه سرایت می‌کند. 📚 کیمیای وصل، ج۲، ص۱۵۹ 🕌@tolooaftabtohid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🤛 پوستر برای نبرد با کفار حربی 💥پی‌نوشت: برای مردم مظلوم و مقتدر که در خط مقدم قرار دارند دعا کنیم🤲 "امن یجیب" بخوانیم. اگر رسانه‌ای داریم تبیین کنیم اگر نداریم اهل تبیین را حمایت کنیم فقط جزو نباشیم... 💔این صحنه، معرکه‌ای است برای امتحان قلب‌ها. گرچه دست‌ها به اسلحه نمی‌رسد و مامور به صبریم‌؛ اما قلب‌ها باید بخروشد. خدا به ها نظر دارد. قلبی که در این جنایت وحشیانه برای مجاهدان فلسطینی نتپیده باشد مثل کسی است که از دستش کاری بر می‌آمد و هیچ نکرد. چه فرقی میکند؟ از قلبش کاری برمی‌آمد و از دعایی دریغ کرد... ✍محمدمهدی حسین زاده 📲 @menhaj_hoseinzade
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 | 🔺️بیانات آیت الله مصباح یزدی قدس سره درباره صفا و خلوصِ سیدحسن نصرالله، ۱۳۸۸/۱۲/۲۴ ✅️ آیت الله مصباح یزدی(قدس سره): «من واقعا در مقابل ایشان احساس حقارت می کنم.» 📲 @menhaj_hoseinzade
🖋امروز چند خطی در خصوص تاریخ سینما و اولین کسانی که سینما را تعطیل کردند خواهم نوشت... بعضی بستن سینما را در زمان ورود به ایران به مخالفت فقها به خصوص شیخ فضل الله نوری نسبت میدن. اما واقعیت چیست؟
📺تهمتی به جان شیخ 🔗سینما در ایران برخلاف دیگر کشورها نه درمیان مردم متولد شد و نه در میان مردم رشد کرد. مظفرالدین‌شاه قاجار در سال‌های آخر سلطنت خود سفری به فرانسه رفت تا از نمایشگاه پاریس دیدن کند. در این هنگام بود که او با سینما یا به گفته خودش «سینموفتوگراف» آشنا شد. 🔗 شاه با دیدن سینما مسحور این پدیده مدرن می‌شود و دستور خرید آن را صادر می‌کند. جالب است که قصد او از وارد کردن سینما به ایران خدمت به مردم نبوده بلکه نمایش فیلم درمیان درباریان یا به قول خودش "نوکران" بوده است. چهار سال ابتدایی فیلم تنها در میان درباریان پخش می‌شده و مردم از این پدیده بی خبر بودند تا اینکه . «میرزا ابراهیم‌خان صحاف‌باشی» مرد متجدد و مشروطه‌خواه سالنی برای پخش فیلم های کوتاه احداث نمود. در این هنگام شاه از ترس فراگیری محبوبیت یک مشروطه خواه اقدام به بستن این سالن سینمایی می کند. 🔗پس از او روسی خان که فردی درباری و مورد حمایت محمدعلی شاه بود سالن سینمایی تاسیس کرده و برای مردم فیلم نمایش میدهد تا اینکه مشروطه خواهان قدرت میگیرند و سالن او را اشغال می‌کنند. بنابرین اولین سالن سینما را یک مشروطه خواه احداث میکند و دربار آن را میبندد و دومین سالن را یک درباری باز میکند و مشروطه خواهان میبندند. 💢آنچه باعث تاسف است تهمتی است که پیش از انقلاب(مجله ستاره سینما) تا به امروز نسبت به شیخ فضل الله نوری نسبت داده اند. بسیاری از اهل قلم شیخ فضل الله نوری را عامل تعطیلی سینما دانسته و اساسا او را مخالف تکنولوژی می دانند درحالی که واقعیت تاریخی نشان می دهد نزاع دو جریان غالب سبب تعطیلی شده است. ✅بر همان مبنای فرمایش امام خمینی ره که فرمود ما مخالف سینما نیستیم؛ بلکه با فحشا مخالفیم، شیخ فضل‌الله نوری هم با اشاعه فحشا و منکر مخالف بوده چه آن که منکر از قانون مشروطه باشد و چه از دل سینما برون آید و بنابر نظر ایشان هم مشروطه می‌تواند مشروعه باشد و هم سینما. ✍ محمدمهدی حسین زاده @menhaj_hoseinzade
رسالت طلبگی هدایت اجتماعی(3).mp3
15.01M
🎙 رسالت طلبگی هدایت اجتماعی ⁉️چگونه می‌توان در ابتدای طلبگی با وجود تمحّض در درس‌و‌بحث از فهم مسائل اجتماعی نیز باز نمانیم؟ 🕌 مدرسه امام باقر(ع)| ۱۴۰۲/۹/۲۲ 📲@menhaj_hoseinzade
هدایت شده از نفی و اثبات
📱این کانال‌ها متعلق به تعدادی از طلاب است که به واسطه حوزه مشترک مطالعات با یکدیگر همکاری داریم. 🎯شرح حال 🏷کانال شخصی حمیدرضا باقری (یاداشت‌هایی در شرح امروز و دیروز) 👉 @sharhe_hal 🎯 آیات و روایات کاربردی 🏷 آیات و روایات کاربردی (آیات و روایات کاربردی برای زندگی که مورد غفلت واقع شده‌اند.) 👉 @ayat_va_revayat 🎯 ترور رسانه 🏷راهبردها و اقدامات آمریکا در مواجهه با ایران همراه با تاریخ معاصر،اطلاعاتی از اقدامات سازمانهای امنیتی 👉 @terrorofmedia 🎯کتاب تاریخی سیاسی 🏷کتاب‌ها از دسته محتواهایی است که نشر مجازی‌اش بلامانع است. هرکتابی که در کانال بارگزاری میشود به معنای تایید محتوای آن نیست 👉 @book_article 🎯 نفی و اثبات 🏷یادداشت‌های محمدطلایی 👉 @nafy_va_esbat 🎯 مِنهاج 🏷تاملات، دغدغه ها و یادداشت‏های محمدمهدی حسین‌زاده 👉 @menhaj_hoseinzade 🎯 غرب از نگاه غرب 🏷 آرشیو محتوایی است درباره مسائل غرب مدرن؛ تا دنباله روی《کور》و حتی گاهی《خیال دنباله روی》را از فکر ایرانی بزداید. 👉 @westernwfw 🎯اضغاث احلام 🏷نوشتجات و خواب های پریشان مصطفی عیدی 👉 @asghaseahlam 🎯 مدرسه تاریخ پژوهی صاد 🏷تبارشناسی واقعیت های امروز 👉 @sadtarikh 🎯 نواظر 🏷دیدنی هایی از یک طلبه 👉 @navazer 🎯 سطور 🏷یادداشت‌های حمید آقانوری 👉 @sotoor_ra 🔅فرهیخته گرامی، از شما دعوت می‌شود در کانال‌های فوق عضو شوید🌹
📝دغدغه‌های پژوهشی 🖋دیروز(۱۴۰۲/۹/۲۲) به دعوت خبرگزاری‌رسا به نشستی با حضور معاون‌محترم‌پژوهش حوزه‌علميه، جناب استاد مقیمی‌حاجی دعوت شدم. این نشست صمیمی به مناسبت هفته پژوهش در سالن نشست‌های خبرگزاری رسا برگزار شده بود. قرار شد هرکس دغدغه‌های پژوهشی خود را بیان کند و از معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور پاسخ بشنود. 🖋بنده نیز تاملات خام خود را به عنوان شاگرد به محضر استاد عرضه کردم و با تاکید بر محوریت "حل مساله" در پژوهش و تقویت چرخه پژوهشی این‌چنین بحثم را آغاز نمودم: 🖋بنابر نظر مقام‌معظم‌رهبری معیار نخبگی "حل مسأله" است. (پیرامون این گزاره ماه‌ها پیش یادداشتی نوشته بودم که بازنشر می‌کنم) تاکید معظم‌له بر "حل مسأله" ریشه در دیدگاه ایشان در باب "جهاد" دارد. حضرت‌آقا جهاد را کار پرتلاش، پرزحمت و پرحجم نمی‌دانند؛ بلکه به کاری که با تلاش انجام گیرد و خلا و نیاز اولویت‌داری را حل نماید جهاد می‌نامند. بنابراین جهاد علمی همان تلاش برای "حل مسأله" و پر کردن خلا های واقعی است. 🖋محوریت "حل مساله" با "موضوع محوری" در پژوهش قدری متفاوت است. چه بسا موضوع واحدی صدها‌‌سال محل بحث علما قرار گیرد و هر پژوهشگری یک مدل حل مسأله ذیل آن موضوع ارائه کند. سیر تطور "اصول فقه" مویّد این روش است؛ چرا که هزارسال علمای اصولی پیرامون موضوعات مشترک بحث کرده‌اند و مدل‌های مختلفی را برای "حل مسأله فقهی" ارائه فرمودند. 🖋از زمان قدمایی چون شیخ طوسی تا معاصرینی چون امام خمینی(ع) موضوعات آن‌چنان تغییر نکرد؛ اما شیوه حل مسأله‌فقهی متحول شد و موضوعات هم به تبع محتوا تغییر یافت. ادامه یادداشت👇 📲@menhaj_hoseinzade
👆ادامه یادداشت قبل(دغدغه‌های پژوهشی) 🖋 این رویکرد با رویکرد "موضوع محوری" فعلی متفاوت است. در حال حاضر پژوهشی پذیرفته می‌شود که موضوع جدیدی داشته باشد. رویکرد فعلی عرضی به پژوهش می‌نگرد و به دنبال کشف جزیره‌های جدید است. در حالی که حل مسأله تنها با تراکم اندیشه‌‌ها بر موضوع واحد محقق می‌شود. 🖋 نکته دوم بنده پیرامون چرخه پژوهشی بود. نهاد متولی پژوهش می‌بایست با همکاری حاکمیت خلاءهای نظری مرحله اجرا را شناسایی کرده و به پژوهشگران عرضه کند و یا حداقل بستر را برای ورود پژوهشگر به نهادهای حاکمیتی هموار کند تا خود او با مشکلات رودررو شود. 🖋 پس از انجام پژوهش توسط پژوهشگر نهاد پژوهشی می‌بایست خریدار این پژوهش باشد. محتوای پژوهشی میوه و سبزی نیست تا در تره‌بار عرضه شود و مردم به‌تبع "میل‌ به‌ خوردن" به سمت مصرف آن بروند. تحقیق پژوهشی نیاز به معرفی و تبیین دارد تا آن غباری که روی "میل به مطالعه" را گرفته، برطرف شود و احساس نیاز به مطالعه درون انسان‌ها روشن شود. ✍محمدمهدی حسین‌زاده 📲@menhaj_hoseinzade
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بِٱسؔمِهۧ‌تَعٰالیٰ‌شَأنُهُ‌ٱلۡعَزیۡزُ 📢📢 برای اطلاع از آخرین اخبار، رویدادها، آثار پژوهشی، جستارهای پژوهشگران و دوره‌های آموزشی پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام در کانال زیر عضو شوید: 👇👇 🆔@rboresearch 📌 فعال در پیام‌رسان‌های ایتا و بله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞تیزر | صریح و صمیمی با معاون پژوهش حوزه 🎥جمعی از پژوهشگران حوزه در نشستی صریح و صمیمی با معاون پژوهش حوزه‌های علمیه به بیان دغدغه‌ها و دیدگاه‌های خود درباره مشکلات، ظرفیت‌ها و آسیب‌های عرصه پژوهش پرداختند. ✔ 🆔️ @rasanewsagency 👈 @menhaj_hoseinzade
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 شاهکار نمونه متعالی از هنرانقلابی ✍با عرض تسلیت شهادت بانوی دوعالم حضرت زهرا(س) چند خطی پیرامون این مرثیه هنری تقدیم میکنم‌. ▪️مرثیه "بی‌مردم" یک اثر هنری نمونه است. اثری که فرم و محتوای انقلابی را به‌خوبی به‌هم آمیخته است. ◾️توصیف تنهایی امیرالمؤمنین و ایستادگی بانوی دوعالم حضرت زهرا(س) و نقش امت در حاکمیت امام به زیبایی با بهره از عمیق‌ترین واژه‌ها به نظم درآمده است. ▪️ ملودی، صلابتی مثال‌زدنی دارد و روح آدمی را به خروش درمی‌آورد. اجرای حاج‌مهدی رسولی تاثیر شعر و ملودی را به اوج می‌رساند. او لحن‌های هر مصرع بلکه هر واژه‌ای را به زیبایی ادا می‌کند. ◾️ تا اینجا دل از طریق گوش متاثر می‌شود؛ اما با حرکات پرشور دست و فرم صورت او، چشم مخاطب نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. ▪️پشت صحنه هیئت که با عکس‌های مجاهدان مزیّن شده این معنا را به مخاطب منتقل می‌کند که ما دیگر آن مردم منفعت‌طلب نیستیم و قیام را بر قعود ترجیح می‌دهیم. ◾️حاج مهدی رسولی این مداحی را در محضر رهبرانقلاب نیز خواندند و بنابه نقلی حضرت‌آقا با اشاره به این مداحی فرمودند: این مرثیه‌ی شما کار یک منبر نه بلکه کار چند منبر رو با هم کرد. محمدمهدی حسین‌زاده @menhaj_hoseinzade
هدایت شده از مشکات
✅سلسله جلسات 💡حکمرانی توحیدی فرهنگ 🔸ارائه دهنده: 🔺حجت‌الاسلام استاد حسین زاده 🔰تشریح وضعیت فعلی جمهوری اسلامی 🔰تبیین نگاه اسلامی در سیاستگذاری فرهنگی 🔰تعیین راهبرد های فرهنگی برای عصر جدید 🕰زمان: یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه ها ⏰ساعت ۱۸ الی ۱۹:۳۰ 📝جهت ثبت نام به آیدی زیر پیام دهید: ✏️ @alirezaei_gilani هیأت عبدالله ابن الحسن 🆔 https://eitaa.com/heyatabdollahebnehasan
هدایت شده از خبرگزاری رسا
✍یادداشت؛ آکتور حوزوی 🔹️فردی که شهوت و عطش دیده شدن دارد همواره سعی می کند روی امواج سوار شود و اهداف و مقاصدش را دنبال کند؛ محمدتقی اکبرنژاد را باید در زمره چنین افرادی قرار داد، فردی که روزگاری داعیه تمدن سازی و روزگاری داعیه تحول داشت و اکنون «شاذ گویی برای جلب توجه» را در دستور کار قرار داده است. 📎ادامه یادداشت _کلیک کنید ،،،_____________________،،، ✔ 🆔️ @rasanewsagency 👈 ،،،_____________________،،،
🎭 آکتور حوزوی 🖋کسی که عطش دیده‌شدن داشته باشد همیشه روی موج‌ها سوار می‌شود. اگر موج "تمدن‌سازی" در جامعه رو به خروش است و سخن از آن بُرد اجتماعی دارد، شخصی به نام اکبرنژاد پیشگام می‌شود و تابلوی "تمدن سازی" بلند می‌کند. بعد وقتی می‌بیند دکانش آنچنان شلوغ نشد و حرفی هم برای گفتن ندارد از ادعای خویش دست برمی‌دارد و به امثال مهدی نصیری نزدیک می‌شود‌. مات و مبهوتم که چطور در برهه‌ای کوتاه از تمدن‌سازی انقلابی به عصرحیرت مهدی نصیری گرایش پیدا کرد؟ فاصله این دو نگاه کاملا در تضاد است و او در کمال ناباوری جمع متضادین. 🖋اکبرنژاد آن زمان که تشخیص می‌دهد مطالبات رهبری بعد از سال‌ها در زمینه "تحول حوزه" بین طلاب تبدیل به یک مطالبه عمومی شده و ظرفیت پیدا کرده، کاسه داغتر از آش می‌شود و با رفتارهای افراطی و هوچی‌گری، پرچم "تحول حوزه" را به گونه ای بلند می‌کند که انگار اولین نفری است که به این مساله پی برده و همه باید جزوات او را بخوانند؛ اما او و حلقه شاگردانش نیازی به خواندن کتب علما ندارند چراکه ذهنشان مشوش می‌شود! به او می‌گویند مباحث علمی را در فضای آرام و دوستانه مطرح کن؛ گویی دوست دارد همهمه ای به پا کند و قهرمان داستان باشد برای همین نقش های داغ بر می‌گزیند و هر هفته جلو دوربین قسمتی را به اجرا در می‌آورد. به او می‌گویند سخنان تو دسیسه شبکه های معاند می‌شود، در جواب می‌گوید خاصیت فضای رسانه‌ای است! نمی‌دانند او زنده به همین وایرال شدن است. 🖋به نظر می‌رسد امروز پروژه "تمدن سازی" و "تحول حوزه" برای او به حاشیه رفته و از آنجا که "سیاست" محل سروصدا و هیاهو است، او این فضا را مناسب دیده و با مطرح کردن مسائل سیاسی و کنایه زدن به رهبرانقلاب قصد دارد در قامت یک "معترض" در جامعه مطرح شود. 🖋آقای اکبرنژاد نمی‌دانید فلسطین میدان جنگ ایران است و با رها کردن آن جنگ به شهرهای مرزی ایران می‌رسد. این در حالی است که فلسطین پیش از انقلاب هم مساله اول مسلمان بوده است. شما اگر قصد دیده شدن ندارید با چه مبنایی چنین سخنانی را بر زبان جای کردید‌؟ آیا "بسته جامع اجتهادی"، شما را به چنین استنباطاتی کشانده است؟ کاش در میدانی که حق و باطل بیش از صحنه های دیگر روشن است جملات نسنجیده‌ای نمی‌گفتید که آخرت خود را ببازید. ✍ محمدمهدی حسین‌زاده دی ۱۴۰۲ @menhaj_hoseinzade
کانال اکبرنژاد یادداشت بنده را مصداق بی‌تقوایی رسانه‌ای می‌داند! به نظر شما نسبت به کسی که مصداق روشن است چه باید نوشت؟ من ایشان را اهل فکر می‌دانم و فکرشان را بازیچه شهرت‌طلبی. آقای اکبرنژاد ترین فرد تحول‌خواه حوزوی بود و مدت ها فضای حوزه را به آتش کشید و الان از تنش‌زایی نظام می‌نالد و کلیپ پر می‌کند. او داعی تمدن داشت و الان از نفی تمدن سخن می‌گوید. او آن‌زمان که مطرح نبود انتظار داشت اَعلام حوزه به مناظره وی بشتابند و جزواتش را خط‌به‌خط بخوانند؛ اما الان او دست رد به اساتید غیرمطرح می‌زند و راضی به مناظره نمی‌شود. این‌ها اگر مصداق تناقض نیست پس چیست؟ سرعت تغییر حال او از سرعت تبدّل شب و روز بیشتر است. @menhaj_hoseinzade
27.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️🎥 دغدغه‌های پژوهشی 🎙صحبت‌های بنده در دیدار جمعی از پژوهشگران با معاون پژوهش حوزه علمیه استاد مقیمی‌حاجی ❓ دغدغه‌های پژوهشی شما چیست؟ @menhaj_hoseinzade
هدایت شده از درنگ
✂️↔️دوگانه نهضت و نظام 🖋به قلم: عباس حیدری پور 1️⃣ از 2️⃣ برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم. چرا چنین است؟ واضح است؛ بنی‌بشر آینده را به تفصیل در ذهن و عین نمی‌تواند مجسم کند ولی وقتی کارها و فکرها جلو رفت، تودرتوهای جدید و دوراهی‌های جدید را می‌شناسد که اقتضای مسیر طی‌شده است؛ ای‌بسا اگر از مسیری دیگر می‌رفت مطلبی دیگر و پرسشی دیگر و دوگانه‌ای دیگر روبه‌رویش گشوده می‌شد. 📆این روزها با مقاومت جانانه غزه و فلسطین و بیداری جهانی نسبت به حجم سبعیت و ددمنشی یک رژیم کودک‌کش مواجهیم و در بخشی از فضای نخبگانی ایران دعوای نهضت و نظام در گرفته است. برخی، عملکرد و حتی ماهیت جریان‌های نهضتی را با نظام جمهوری اسلامی مقایسه می‌کنند؛ این مقایسه و حتی ترجیح‌دادن تا چه اندازه درست است؟ اینجا باید دو بحث را از هم تفکیک کرد؛ یکی مسئله قضاوت ما درباره میزان مطلوبیت ورود جمهوری اسلامی در قصه غزه و فلسطین و مقایسه آن با حد مطلوب است و دیگری ادبیاتی که پیش از این مصداق، از شکل‌گیری این پرسش حمایت می‌کند و آن هم ادبیاتی است که دوگانه نهضت-نظام را برمی‌کشد و ازطریق برتری‌دادن به یکی درصدد ارائه پاسخ از منظر خود است. 🔑ما در این نوشتار عمدتاً به مسئله دوم می‌پردازیم و یادآوری می‌کنیم استفاده از قواعد برای حل مصادیق و مسائل جاری علاوه بر ضرورت تنقیح ادبیات و مفاهیم و قواعد پشتیبان، پیچیدگی‌هایی دارد که در صورت سهل‌گرفتن نمی‌توان وجه تفاوت پاسخ دو فرد یا جریان را به یک مسئله واحد با استفاده آن‌ها از قواعد یکسان دریافت. اما درعین‌حال عدم تنقیح قواعد و نظام مفهومی، مسیر حل مسائل را در هاله‌ای از ابهام فروخواهد برد زیرا عدم پاسخ به دوگانه‌ها آن هم در سطح قواعد و نظام مفهومی ناخواسته باعث خواهد شد که ما بدون بررسی تفصیلی و دقیق گاه به یک‌سو و گاه به سوی دیگر بغلطیم. با این مقدمه پرسش این خواهد بود که ما در دوگانه نهضت یا نظام باید کدام را برگزینیم و کدام‌یک به مطلوبیت و آرمان ما نزدیک است: قبل از اینکه به پرسش پاسخ دهیم باید بدانیم اساساً از نهضت و نظام چه چیز را مراد می‌کنیم و تا این معلوم نشود، انتخاب هم درست نخواهد بود. این احتمال بعید نیست که برخی مخالف‌خوانی‌ها هم در این مسئله ناشی از تفاوت در معنای مقصود از این کلمات باشد. 🌪به نظر می‌رسد نهضت هویتی سیال، فعال و گرم دارد، دعوتی است که با گرمای وعده‌ها و افق آرمانی خویش علیه وضع موجود، جمعیت‌هایی به سرعت را حول خویش سامان می‌دهد و بر وضع موجود هجوم می‌برد و درواقع قیامی را ساز می‌کند. نهضت می‌تواند سریع منتشر شود و تنوعات فراوان را گرد هم آورد زیرا در مقام اجمال قرار دارد و هنوز افق خویش را در مقام عینیت خارجی مجسد نساخته است. این ابهام و اجمال البته غیریت‌هایی چون وضع موجود را برنمی‌تابد و با آن دشمنی می‌کند اما با همین ابهام و اجمال انواعی از گروه‌ها و اصناف و عقاید و آراء را ولو با اشتراکات حداقلی گاه می‌تواند حول آرمانش به هم نزدیک سازد. ☀️اما هویت نظام یک هویت مستقر، آرام، انضباط‌یافته و روندمند است. ارزیابی آن در همان وضعیت استقراری و موجود انجام می‌شود و لذا در نگاه آرمان‌گرایانه بسیار مستعد پرخاش و اعتراض است زیرا بسیاری از واقعیات فاصله‌ای جدی از آرمان‌ها دارند. گاه بدبینانه‌تر شرّ گریزناپذیری دیده می‌شود که منتقدانش دوست دارند آن را از جا برکنند و به جایش نظمی نو درافکنند؛ با این سودا که نظم جای‌گزین توان حمل و حمایت از آرمان‌ها را داشته باشد. نظام به‌خلاف نهضت چندان سیال و پویا نیست و اینرسی سکون بالایی دارد و همه‌گرایی و هم‌گرایی اندک‌تری در باب آن شکل می‌گیرد ولی درعین‌حال تاب‌آوری بیشتری درقبال تمایل به حرکت و دگرگونی و حتی تکانه‌های بیرونی از خود نشان می‌دهد. قرار و بی‌قراری، حرکت و ثبات، گرمی و سردی دوگانه‌هایی است که می‌توانند دوگانه نهضت و نظام را توضیح دهند. گرچه این سؤال صورت‌بندی‌های دیگر و ادبیات دیگری نیز یافته است مانند اینکه همین دوگانه جدی است که اسوالد اشپلنگر را وادار کرد که روح سیال و فعال فرهنگ را بر جمود و خشکی تمدن دروضعیتی که تصور او از آن ازکارافتادگی فرهنگ بود، ترجیح دهد. با این توضیحات وقت انتخاب و پاسخ است که در دوگانه نهضت و نظام ما کدام را اصیل و کدام را بدیل می‌دانیم؛ اما پس از تأمل باید اعتراف کرد این دوگانه هیچ پیروزی ندارد زیرا: ادامه در پست بعدی⏬ @abbas_heidaripour
هدایت شده از درنگ
ادامه دوگانه نهضت و نظام به قلم: عباس حیدری پور 2️⃣ از 2️⃣ ⏺حیات انسان در وجه فردی و جمعی، همان میزان که نیازمند تحرک و پویایی و جولان و گرما و حرارت است به همان میزان نیازمند نظم و ثبات و استقرار است. انسان موجودی در میانه قرار و بی‌قراری است و شاید راز پایان نماز در حالت تشهد و سلام همین وضع میانه آدمی باشد. اینکه انسان هم جان دارد و هم کالبد همین را اقتضاء می‌کند. روح آدمی در عالم نمی‌تواند سرگردان باشد و بلکه اقتضای زیست دنیایی آرام‌گرفتنش در تعلق به یک کالبد و بدن است؛ بدنی که تاب تحمل قرار دنیایی را به این روح می‌دهد و امکان ساخت و تکاپو را برایش فراهم می‌کند اما راست می‌گویند که اگر آدمی وجه فرامادی خویش را هرگاه فراموش کند، همان زمان را باید زمان مرگش دانست. 🌿تقابل نهضت و نظام هم همین است و به همین بنیادها باز می‌گردد. نظام وضعیت باثبات جمعی یک گونه زیست است که مطلوبیتش در محاکات و بازتاب و تجسد آرمان‌ها و ارزش‌های یک نهضت است و یک نهضت غایتی جز تحقق و استقرار و تجسد در قابل یک نظم فراگیر و باثبات نمی‌تواند داشته باشد. اساساً اگر نهضتی نتواند مطلوب خویش را بر چهره دنیا تثبیت کند و به نمایش درآورد چرا باید در دنیایی که چنین است این همه دست‌وپا زد. نهضت حالت گذاری از یک نظم نامطلوب به یک نظم مطلوب است و ازقضا هنر آدمی باید آن باشد که بتواند آرمان را در چهره نسبتاً با ثباتش هم نمایش دهد نه آنکه در وضع نهضتی فقط افسانه‌اش را بسراید؛ نظام تعبیر خوابی است که نهضت می‌بیند و اگر نهضت به نظام نرسد خوابی بی‌تعبیر و رؤیایی دروغین است. در نقطه مقابل اگر نظام گرمای آرمان نهضت را از دست بدهد، کالبدی است بی‌روح و جسدی است که درنهایت بوی تعفنش همگان را خواهد آزرد. ⚠️جمع میان نهضت و نظام آسان نیست و به همین خاطر پاسخ ساده را در انتخابی واحد و با دوگانه‌ای ساختگی به نام نهضت یا نظام جست‌وجو می‌کنیم. این دوگانه در ذات خویش مجعول و نامعتبر نیست بلکه اگر به پاسخی یک‌سویه برسد، پاسخی مجعول گرفته است زیرا حقیقت وجود آدمی را که در میانه وجه آرمانی و استعلایی و وجه ماندگار و خاکی قرار دارد، تحریف کرده‌ایم. انتخاب یکی از دو وجه تحریف خود و انسانیت است. این را هم باید افزود که صیرورت جماعت انسانی گاه اقتضای تکیه بر دارایی‌ها و توانایی‌های نهضت را دارد و گاه اقتضای تکیه بر چهره نظام‌مند را دارد. اگر نظامی مبتنی بر آرمان‌ها حاصل شد باید آن را پاس داشت و دانست که بهترین پشتیبان برای نهضت است و بدون این پشتیبان نهضت همچنان روح ناآرام و مضطربی خواهد بود که ممکن است هر لحظه اصحاب قدرت و ثروت او را به گوشه‌ای برانند و نفسش را تنگ کنند. باید نظام را پشتیبان نهضت کرد و نهضت را به قراری عمیق فراخواند تا دارایی خویش را نه فقط شعار دهد که نمودار هم سازد. 🌿نظام نهضتی یا نظام انقلابی همان چیزی است که هر میزان بدان تقرب جوییم بیشتر اهل نهضت و بیشتر اهل نظام خواهیم شد و هرمیزان بین این دو تفکیک قائل شویم همزمان هر دو را از دست خواهیم داد. 🔰 حال با فراغت از بحث درباره نسبت نظام و نهضت اگر بخواهیم نیم‌نگاهی به مناسبت این روزها یعنی مسئله غزه بیاندازیم چه باید بگوییم؟ آیا جمهوری اسلامی در مسئله فلسطین ورود موفقی داشته است یا خیر؟ طبیعی است که آنچه اکنون در فلسطین می‌گذرد بی‌نسبت با درخشان‌ترین چهره شهید عرصه مقاومت نیست. اکنون که در ایام شهادت حاج قاسم به دست استکبار جهانی قرار گرفته‌ایم باید به یاد آوریم او هم یک وجه تعلقی جدی به نظام جمهوری اسلامی داشت زیرا نیروی رسمی نظامی ما بود و هم درعین‌حال امتی‌ترین چهره کشورمان در اتصال فعال با آزادی‌خواهان کشورهای مختلف جهان و به‌ویژه منطقه غرب آسیا بود. وجود همین یک چهره حجتی جدی است بر اینکه استقرار نظام‌مند می‌تواند چهره‌ای جدی و البته باورپذیر از هم‌گرایی امتی را به خود امت اسلام نشان دهد. اکنون نیز اصل انکار طراحی عملیات طوفان الاقصی از سوی ایران که هم در سطح رهبری و هم در سطح بسیاری از مقامات کشورمان رخ داد، نشان می‌دهد نظام ایران نمی‌خواهد مواجهه خویش را با امت اسلامی ضرورتاً رابطه‌ای از دریچه معادلات نظام تعریف کند، حتی در آن‌جایی که تجهیز جدی نظامی و رابطه پشتیبانی وجود داشته است. بدین‌ترتیب باید این بلوغ و فهم را ستود که نه کشور از الگوهای عملی برای تعامل چندوجهی و پیچیده و مرکب خالی بوده است و نه اینک عقب‌گردی از این سرمایه رخ داده است. گرچه آشکار است که هم می‌توان در جزییات کنش‌ها و حتی طراحی‌ها انتقاداتی را داشت و هم برای بهبود و ارتقاء اهتمام نمود و طرح بدیل به میدان آورد. @abbas_heidaripour
▪️حادثه تروریستی رخ داده در گلزار شهدای کرمان را خدمت ملت ایران و خانواده‌های داغدار تسلیت عرض می‌کنم.
منهاج‌|| محمدمهدی حسین‌زاده
✂️↔️دوگانه نهضت و نظام 🖋به قلم: عباس حیدری پور 1️⃣ از 2️⃣ برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ول
پس از حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان بحث دوگانگی "نهضت و نظام" و سرزنش نظام بابت دست‌بستگی او در مواجهه با چالش‌ها بیش از پیش داغ خواهد شد. 🖋ان شاالله پیرامون ارتباط "نهضت و نظام" یادداشتی منتشر خواهم کرد.
💢پیرامون دوگانه نهضت و نظام ✍🏻محمدمهدی حسین‌زاده ▪️"دوگانه نهضت و نظام" موضوع داغ این روزها است که برگرد آن تحلیل‌های زیادی در گردش است. چندی پیش حجت‌الاسلام و المسلمين حیدری‌پور پیرامون این موضوع یاداشت قابل استفاده‌ای نگاشته بود که مرا به تأمل واداشت. این یادداشت در پاسخ به افرادی به تحریر درآمده بود که کنش گروه‌های «مقاومت» را نسبت به حملات وحشیانه اسرائیل، گرم و فعال و مواجهه «نظام اسلامی» را سرد و منفعل می‌دانستند. گمان بعضی بر این است که عملکرد پرشور این جریان‌ها بر رفتار کنترل‌شده و بسی محافظه‌کارانه نظام اسلامی ترجیح دارد. ▫️جواب ایشان نسبت به ترجیح هویت فعّال و پویای «نهضت» بر ماهیت ثابت و منضبط «نظام» با الهام از «ابعاد وجودی انسان» تقریر شد. به نظرم جای تفلسف اجتماعی بسیار خالی است. متاسفانه نور اندیشه معارفی آنطور که باید مسیر عینیت را روشن نمی‌نماید و گره‌های میدان را باز نمی‌گشاید و برای عبور از بن‌بست‌ها و انسدادها ایده خلق نمی‌کند. این ضعف معارف اسلامی نیست؛ بلکه ضعف متفکران ماست که نمی‌توانند از دریای شیرین اندیشه اسلامی دَلوی را آب کنند و به کام تشنه‌لبان برسانند و آنان را سیراب نمایند. ▪️یادداشت «دوگانه نهضت و نظام» از این جهت برای من ممتاز است که تلاش دارد با بهره از الهیات اسلامی به تقریر رابطه «نهضت و نظام» که یک بحث داغ اجتماعی است بپردازد. نگارنده با تبیین دو بعد انسان بیان می‌کند که انسان هم جان دارد و کالبد. روح پرشور آدمی با تعلّق به کالبد مادی قرار می‌گیرد و امکان حیات را در این عالم پیدا می‌کند. کالبد هم با وجود این تعلّق است که امکان تحرّک دارد و الا می‌ماند و می‌پوسد. ایشان با الهام از این رابطه، بین نهضت و نظام نیز همین ترابط را جاری می‌کند و معتقد است دوگانه نهضت و نظام همان دوگانه روح و کالبد است. ▫️به‌قطع بین نهضت و نظام ارتباطی وجودی برقرار است و به نظر می‌توان بین این دو به یک جمع سالمی دست‌یافت؛ اما برای صورت‌بندی این رابطه از چه مبنای فلسفی می‌توان بهره جست؟ آیا می‌شود از دوگانه روح و کالبد انسان الهام گرفت و مساله را از ابهام خارج ساخت یا این نوع صورت‌بندی ممکن است گِره را کورتر ‌کند؟ ادامه👇🏻 https://eitaa.com/menhaj_hoseinzade
▪️نسبت مفاهیم کلان فلسفی و معارفی با مصادیق عینی باید ذاتی باشد یعنی آن مقولات فلسفی در وجود خارجی حضور داشته باشند. به نظر دو ساحت روح و کالبد با دو مفهوم نهضت و نظام رابطه ذاتی برقرار نکند و ارتباط آنها تنها یک تشبیه بوده باشد. موارد نقیض زیاد است. چه بسیار نظام‌هایی که از وجود یک نهضت پشتیبان بهره‌مند نبوده و چه بی‌شمار نهضت‌های زنده و کنشگری که به یک نظام رسمی مبدل نشده‌اند. روح بدون بدن، حیات مادی ندارد اما نهضت‌ها از دیرباز تاکنون همیشه نقش‌آفرین بوده‌اند. کالبد بدون روح متعفّن و در حکم جامدات است درحالی که نظام بدون نهضت شاید مطلوب نباشد؛ اما کارآمدی خود را دارد. این تشبیه حتی کمکی هم به حل مسئله نمی‌کند؛ چون به صورت طبیعی بین منافع بدن و روح یا مادی و معنوی تزاحم پیش می‌آید و دین اگرچه منافع مادی را مهم می‌داند؛ اما در مورد تزاحم با سود اخروی را ترجیح می‌دهد و این یعنی عبور از ماده و زوال، به معنا و بقا؛ اما در مساله نهضت و نظام آنگاه که تزاحمی پیش آید می‌توان به‌حتم گفت منافع ‌نهضت مقدم خواهد بود؟ در مقام ارزش‌گذاری روح بر بدن ارزشمندتر است. آیا می‌توانیم بگوییم نهضت از نظام با ارزش‌تر است؟ بدن درخدمت روح است و اینجا میتوان از گفت نظام درخدمت نهضت است؟ این تشبیه نتیجه‌ای به عکس آنچه نتیجه گرفته شد خواهد داشت و در مقام راهبردنگاری در راستای اهداف«نهضت‌گرایان» درخواهد آمد. ▫️به نظر می‌رسد «نهضت» ماده و «نظام» صورت آن است. بنابر سیر رشد وجودی نهضت آن نیروی فعالی است که وقتی به مرحله‌ی هویت خارجی می‌رسد می‌رسد گاها صورت‌ «نظام» می‌پذیرد؛ بنابرین «نظام» مرحله فعلیت یافته نهضت است. البته اینطور نیست که فعلیت هر نهضتی میباست به «نظام» ختم شود. مثل آنکه گفته می‌شود درخت فعلیت دانه است اگرچه قرار نیست هر دانه‌ای درخت شود و ممکن است بوته صورت اخیر آن باشد. در مقام تصور این سیر رشد نباید گرفتار تصور سینوی شد و مسیر رشد را کون و فساد دید؛ بلکه بر اساس حرکت جوهری نهضتی که استعداد ساختارمندی دارد تبدیل به نظام خواهد شد و نظام هم بدون آن که جوهره اولیه خود را ببازد نسبت به نیازهای زمانه و اقتضائات روز صورت نوعیه جدیدی به خود می‌گیرد و به پیش می‌رود. با این نگاه نظام به معنای ایستایی نیست بلکه به معنای شکوفایی نهضتی است که استعداد حکمرانی دارد. بنابر دیدگاه حرکت جوهری در مرحله نظام هم توقت، ایستایی و ساختارگرایی خشک نداریم و همان شور و جهشی که در نهضت می‌بینیم در نظام هم امتداد دارد. 🔳دوگانه نهضت و نظام در مدل انقلاب اسلامی وجود ندارد. در این مدل نهضت رشد می‌کند و بنابر اقتضا به نظام می‌رسد و نظام نهضت‌هایی را خلق می‌کند. رابطه آن دو تباین وجودی نیست در مدل انقلاب رابطه بین نظام و نهضت های همسو وحدت وجود است. وجودی قوی و وجودی ضعیف اما همه از یک اصل اصیل بهره مندند. تقویت خیزش‌های مردمی بحرین یا تشکیل نهضت های نظامی مثل حزب الله یا تقویت نظامی نهضت‌های نسبتا همسو مثل جهاد اسلامی و یا پشتیبانی از نظام‌های دوست مثل سوریه اماره ای از حرکت روبه جلوی نظام است. بنابراین تقریر واژه هایی چون «نظام نهضتی» نه تنها ادبیاتی خلق نمی کند؛ بلکه با اندیشه کلان نیز ناسازگار است و باید از واژه «نظام انقلابی» بهره برد؛ با این صورت‌بندی نظری این متن از بیانیه گام دوم انقلاب را مطالعه بفرمایید:« انقلاب اسلامی پس از نظام‌سازی، به رکود و خموشی دچار نشده و نمیشود و میان جوشش انقلابی و نظم سیاسی و اجتماعی تضاد و ناسازگاری نمیبیند، بلکه از نظریّه‌ی نظام انقلابی تا ابد دفاع میکند. ۱۳۹۷/۱۱/۲۲» https://eitaa.com/menhaj_hoseinzade
سلام و ادب خدمت فرهیختگان عزیز🌹 🏷به‌یقین فریاد بلند "انتقام" را می‌شنوید. همه ما منتظر گرفتن انتقام هستیم. ❓سوال این است: مطالبه مردمی چگونه باید باشد که نیروهای امنیتی تحت فشار قرار نگیرند و از آن‌طرف به مردم نیز احساس تحقیر دست ندهد که‌ چرا واکنش‌ها آنطور می‌خواهیم نیست؟ شیوه ابراز مطالبه انتقام چگونه باید باشد؟ 🖋از نظرات شما بهره‌مند میشم: @Abdolmahdy1
به عنوان نمونه این شیوه مطالبه‌گری را ملاحظه کنید.👇 آیا شما با این روش موافقید؟
هدایت شده از علیرضا پناهیان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 حجت تمام شد! 🔻با این جنایت تروریستی، اکنون جهان به ما حق می‌دهد که اسرائیل را نابود کنیم! 🔻مقام معظم رهبری هم اذن پاسخ را داده‌اند! @Panahian_ir
هدایت شده از مشکات
1_3018850815.mp3
30.8M
🌙 أین الرجبیون❓ 🎧 بشنوید | فضیلت و اهمیت ماه همراه با توصیه‌هایی برای بهره‌مندی هرچه بیشتر از این ماه مبارک 💠ماه رجب، بهار اولیاء الهی است... 🔸 جمعه ۳۰ دی ماه