📌 نکاتی از #دعای_ندبه [ ۳ ]
← توصیه بر جزع در دعای ندبــه...
◾️ فَعَلی الْأَطائِبِ مِنْ أَهْلِ بَیْتِ مُحَمَّدٍ وَ عَلِیٍّ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِما وَ آلِهِما، فَلْیَبْكِ الْباكُونَ، وَ إِیَّاهُمْ فَلْیَنْدُبِ النَّادِبُونَ، وَ لِمِثْلِهِمْ فَلْتذْرفِ الدُّمُوعُ، وَ لْیَصْرُخِ الصَّارِخُونَ، وَ یَضِجَّ الضَّاجُّونَ، وَ یَعِجَّ الْعاجُّونَ
🔶 ترجمه : «پس بر پاکیزگان از اهل بیت محمّد و علی صلی الله عليهما و آلهما ، باید گریه کنندکان، بگریند و زاری کنندگان بر ایشان زاری کنند و برای مانند آنان باید اشک ها روان شود، و فریادکنندگان فریاد زنند و شیون کنندگان شیون کنند و خروشندگان بخروشند.»
📕 مفاتيح الجنان صفحه ۵۴۰ دعای ندبه
@Menhajol_velayat
◾️بسم الله الرحمن الرحیم◾️
#نقد_تصوف #سرور_در_روز_عاشوراء
🔴 علت سُرور سید هاشم حداد در روز عاشورا به بیان جناب علامه محمد حسین طهرانی
ایشان در کتاب «روح مجرد» خود می نویسد:
باید دانست که آنچه را که مرحوم حداد فرموده اند [ از سرور و شوق در روز عاشوراء ] حالات شخصی خود ایشان در آن اوان بوده است که از عوالم کثرات عبور نموده و به فنای مطلق في الله رسیده بودند.!
و به عبارت دیگر : سفر إلى الله به پایان رسیده، اشتغال به سفر دوم في الله است که داشته اند ...
⚠️ ←اما سایر مردم که در عالم کثرات گرفتارند و از نفس برون نیامده اند حتما باید گریه و عزاداری و سینه زنی و نوحه خوانی کنند تا بدین طریق بتوانند راه را طی کنند و بدان مقصد عالي نائل آیند این مجاز قنطره ای است برای آن حقیقت.
📙 روح مجرد صفحهء ۸۵ و ۸۶
↩️ نسبت به فرمایش ایشان دست کَم ۲ نکته قابل ملاحظه است:
❶ روز عاشورا ، روزی است که دشمنان پیامبر و آل او اظهار شادی و مسرت می کردند چنانکه در زیارت عاشورا می خوانیم « و هذا يوم فرحت به آل زیاد و آل مروان»
❓و این چگونه سیر و سلوکی است که سالک را در مقطعی هماهنگ با دشمنان اهل البيت عليهم السلام می گرداند❓
← همنوا شدن با ظالمين ، خود دليل قاطعی بر عدم صحت طريق است، چرا که در برهه ای از زمان از نشان و علامت تشيع فاصله گرفته است زیرا امام عليه السلام علامت تشیع را این گونه بیان مینمایند «ان الله تبارک و تعالی اطلع إلى الأرض فاختارنا واختارنا شيعة ينصروننا و يفرحون لفرحنا و يحزنون لحزننا»
↩️ پیرو مطلب قبل
❷ همانگونه که میدانیم وظیفه پیامبر و آل او بیان راهکارهای رسیدن به کمال و سعادت است و توضیح و شرح مراحل وصول به مراتب کمال از شئون آنان است با توجه به این امر ، سوال دیگری که مطرح می شود این است که چرا امامان معصوم علیهم السلام آنچه را که جناب آقای حداد بدان عمل می کردند ، متذکر نشده اند !؟ حتی یک روایت از آن بزرگواران وارد نشده که روز عاشورا روز مسرت است زیرا که اهل البيت عليهم السلام به فنای مطلق رسیده اند.
👈🏻 بلکه برعکس روایات فراوان نشان می دهند در ایام عاشورا همه وابستگان به پیامبر باشند ، کوچک و بزرگ ، پیر و جوان ، معصوم و غیر معصوم با همه مراتب و درجات مختلفی که داشته اند محزون و عزادار بوده اند و روشن است که امامان معصوم علیهم السلام به خوبی می دانستند که سید الشهداء به حیات ابدی و به نهایت سعادت و کمال رسیده است.
📗 سیری در آثار علامه طهرانی صفحهء ۳۷ و ۳۸
@Menhajol_velayat
🏴 سالروز فرا رسیدن اربعین حضرت امام حسین علیه السلام را محضر حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه و همهٔ شیعیان و عاشقان أباعبدالله علیه السلام تسلیت عرض میکنیم
● امام صادق علیه السلام فرمودند:
... «مَن أراد الله به الخير قذف في قلبه حُبّ الحسين عليهالسلام وحُبّ زيارته ، ومَن أراد الله به السّوء قذف في قلبه بُغض الحسين وبُغْض زيارته»
➖ ترجمه:
کسی که خداوند برایش خیر اراده کرده باشد، در قلبش محبّت امام حسین علیهالسلام و علاقه به زیارت آن حضرت را میاندازد؛ و کسی که خداوند سوء و بدی را برایش بخواهد، در قلبش بغض امام حسین علیهالسلام و بغض زیارت آن حضرت را میاندازد
📕 کامل الزيارات ط- مکتبة الصدوق صفحه ۱۵۳
@Menhajol_velayat
#اربعین_حسینی #اشک #حزن
↩️ چرا فقط برای سید الشهداء علیه السلام "اربعین" گرفته میشود!؟
✎ گرامیداشت یاد و خاطرهٔ شخص وفات یافته پس از مرگ او، در همهٔ ملل و ادیان رسمیت دارد و بعضی با گذشت یک ماه و بسیاری نیز پس از چهل روز از زمان فوت شخص، برای وی تجلیل و بزرگداشت میگیرند. در میان مسلمانان، به ویژه شیعیان، شهادت امام حسین علیه السلام این ویژگی را دارد که در روز اربعین ایشان هر ساله این گرامیداشت صورت گرفته و ان شاء الله تا قيامِ قیامت ادامه خواهد داشت. #شاید بتوان دو دلیل عمده برای این امر برشمرد:
❶ واقعهٔ عاشوراء دارای دو جنبه است: یک. شهادت؛ دو. إسارت
در روز عاشوراء امام حسین علیه السلام، فرزندان، خویشان و یاران آن حضرت را به شهادت رساندند و اسیران کربلاء را به کوفه و شام بردند 👈🏻 و همین اسیران داغ دیده، روز اربعین شهادت امام حسین و یارانش، به کربلاء رسیدند و همهٔ مصائب روز عاشوراء در آن روز تجدید شد.
☑️ بنابراین مصیبت و سوگواری تا اربعین ادامه پیدا کرد و شیعیان با الگوبرداری از اهل البیت علیهم السلام فقط برای سید الشهداء علیه السلام اربعین میگیرند چون این ویژگی [ دو جنبه بودن عاشوراء ] اختصاص به امام حسین علیه السلام دارد.
❷ امام جعفر صادق علیه السلام به راوی گرانقدر زُراره فرمودند: " ای زراره! آسمان تا چهل روز بر حسین بن علی علیهما السلام خون بارید و زمین تا چهل روز تار و تاریک بود... و فرشتگان تا چهل روز بر آن حضرت گریستند"
📕 کامل الزیارات ط-مکتبة الصدوق صفحه ۸۳
از این حدیث شریف که در یکی از صحیح ترین کتب شیعی نقل شده، استفاده میشود که گریه آسمان، زمین و فرشتگان بر سید الشهداء علیه السلام تا چهل روز، روش و عادتی را در میان شیعیان به وجود آورده است که هر ساله غم و ماتم خود را بر سید مظلومان تا اربعین نگاه میدارند. بعید نیست که یکی از دلایل چهل روز عزاداری بر امام حسین علیه السلام نیز این باشد
@Menhajol_velayat
⭕️ عاجل: العتبة العباسية تعلن أن عدد الزائرين الكلي لزيارة الأربعين 1446هـ/2024م بلغ 21.480.525 مليون زائر
#الحسين_نهج
#العتبة_العباسية_المقدسة
@Menhajol_velayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سخن_علماء #نکات_اخلاقی
⚪️ بهترین راه برای دعوت دیگران به اهل البیت علیهم السلام
💠 آیت الله سید علی حسینی میلانی حفظه الله تعالی
↔️ عَنِ ابْنِ أَبِي يَعْفُورٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع كُونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ بِغَيْرِ أَلْسِنَتِكُمْ لِيَرَوْا مِنْكُمُ الْوَرَعَ وَ الِاجْتِهَادَ وَ الصَّلَاةَ وَ الْخَيْرَ فَإِنَّ ذَلِكَ دَاعِيَةٌ.
📚 نام کتاب : الكافي- ط الاسلامية نویسنده : الشيخ الكليني جلد : 2 صفحه : 78
@Menhajol_velayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 لحظهٔ اهتزاز پرچم عزای #شهادت_پیامبر_اعظم بر فراز ایوان نجف
🔸امام صادق علیه السلام فرمودند:
عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ عَمْرٍو النَّخَعِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَنْ أُصِيبَ بِمُصِيبَةٍ فَلْيَذْكُرْ مُصَابَهُ بِالنَّبِيِّ ص فَإِنَّهُ مِنْ أَعْظَمِ الْمَصَائِبِ.
➖ترجمه:
هر كس گرفتار مصيبتى شد، مصيبتی که بر رسول اکرم صلی الله علیه وآله پیش آمد را به ياد بیاورد چرا که [ این مصیبت ] از بزرگترين مصائب بود
📕 الکافی ط - الاسلامية جلد ۳ صفحه ۲۲۰
@Menhajol_velayat
#طلب_علم
🗯 علم همه پیامبران در نزد رسول خدا و امیرالمومنین سلام الله علیهما است
● الکافی مُحَمَّدٌ عَنْ أَحْمَدَ عَنْ عَلِیِّ بْنِ النُّعْمَانِ رَفَعَهُ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ: قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ علیه السلام: یَمَصُّونَ الثِّمَادَ (۱) وَ یَدَعُونَ النَّهَرَ الْعَظِیمَ❗ قِیلَ لَهُ وَ مَا النَّهَرُ الْعَظِیمُ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله وَ الْعِلْمُ الَّذِی أَعْطَاهُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ جَمَعَ لِمُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله سُنَنَ النَّبِیِّینَ مِنْ آدَمَ علیه السلام وَ هَلُمَّ جَرّاً إِلَی مُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله قِیلَ لَهُ وَ مَا تِلْکَ السُّنَنُ قَالَ عِلْمُ النَّبِیِّینَ بِأَسْرِهِ وَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه و آله صَیَّرَ ذَلِکَ کُلَّهُ عِنْدَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام
🔸ترجمه:
از امام محمد باقر علیه السلام روایت شده که ایشان فرمود: مردم رطوبت را میمکند و آن نَهر عظیم را رها میکنند. عرض شد: آن نهر عظیم چیست؟ فرمود: رسول خدا صلّی الله علیه و آله است و دانشی که خداوند عزّ و جلّ به ایشان عطا فرموده است. خداوند متعال برای حضرت محمد صلّی الله علیه و آله سنتهای همه پیامبران از آدم تا برسد به خود حضرت را گرد آورده است. عرض شد: آن سنتها چیست؟
فرمود: تمامیِ دانش پیامبران و رسول خدا صلّی الله علیه و آله نیز همه آن را نزد امیرالمومنین علیه السلام نهاد.
(۱) مرحوم علامه مجلسی اعلی الله مقامه الشریف راجع به واژهٔ «ثَماد» میفرمایند:
بيان: الثماد ككتاب : الماء القليل الذي لا مادة له ، أو ماء يظهر في الشتاء ويذهب في الصيف.
📚 بحار الأنوار، ط - دار احیاء الثراث، جلد ۱۷ صفحهٔ ۱۳۲
@Menhajol_velayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مکارم_اخلاق #پیشنهاد_دانلود
▪️مهمترین ویژگی رسول خدا صلی الله علیه وآله
❗️پیامبر اعظم «عَبد» عَلَی الإطلاق خداوند عزوجل
🎙حجت الاسلام حامد کاشانی حفظه الله
@Menhajol_velayat
🏴 #شهادت_پیامبر_اعظم صلی الله علیه وآله
#حدیث_قرطاس❶ #مطاعن_خلیفه_دوم
🥀 يوم الخميس و جسارت خلیفهٔ دوم به رسول خدا صلی الله علیه وآله
🖋 آیت الله سید اسماعیل طبرسی صاحب کتاب شریف "کفایة الموحدین" می نویسد:
🔴" از جمله مطاعن او [ خلیفهٔ دوم ] که از مسلّمات طرفین است، قول عمر بن خطاب است در حین وفات رسول خدا صلی الله علیه وآله که امر به احضار دوات و کاغذ نموده است تا آنکه کتابی از برای امت بنویسد تا بعد از آن گمراه نشوند، و عُمَر منع نمود از احضار دوات و کاغذ و گفت:« إنّ رسولَ الله یَهجُرُ، حَسبُنَا کتابُ اللّه»
• چنانکه مُسلِم در صحیح خود نقل نموده [ صحیح مسلم جلد ۳ صفحه ۱۲۵۹ ]
• بخاری نیز در صحیح خود در هفت موضع حدیث مذکور را نقل نموده. [ از باب نمونه: صحیح بخاری جلد ۶ صفحه ۹ ]
⚠️ و در بعضی از مواضع از کتاب صحیح مسلم و بخاری چنین روایت کرده اند از ابن عباس که گفته بود: يَومُ الخَميس، و مَا يَومُ الخَميس!؟ و آن قدر گریه کرد تا زمین از اشک او تَر شد.❗️راوی سؤال نمود که: يابن عباس! چه چیز است يوم الخميس؟ گفت: چون مرض بر رسول خدا صلی الله علیه وآله مستولی شد، أمر فرمود به احضار دوات و کتف، و فرمود که: بنویسم برای شما کتابی که هرگز به ضلالت و گمراهی نیفتید.
پس بعضی حاضرین در محضر رسول خدا منازعه نمودند و غوغای ایشان بلند شد - و حال آنکه جایز نبود در محضر رسول خدا منازعه نمایند - و گفتند که: چه شده است که هَجر [ هَذَیان] میگوید؟ پس رسول خدا فرمود که: واگذارید مرا به حال خود.
👈🏻 و بخاری در موضع دیگر چنین روایت کرده که: رسول خدا فرمود که: ائْتُونِي بِکتابٍ أَكْتُبْ لَكُمْ كِتَابًا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدَهُ أَبَدًا، قَالَ عُمَرُ إِنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ غَلَبَهُ الوَجَعُ، وَعِنْدَنَا كِتَابُ اللَّهِ حَسْبُنَا. فَاخْتَلَفُوا وَكَثُرَ اللَّغَطُ و قال: قُومُوا عَنِّي، وَلاَ يَنْبَغِي عِنْدِي التَّنَازُعُ [ صحیح بخاری جلد ۱ صفحه ۳۴ ]
•... اعتراف کرده اند بعضی [ از علمای عامه ] که: حدیث قرطاس و دوات، از احادیث متواتره بین فریقین است، و شهرستانی در کتاب ملل و نحل گفته است که: اول خلافی که در اسلام واقع شد، منع عُمَر بود از دوات و کاغذ و قلم❗️
[ الملل و النحل صفحه ۳۰ ]
📚 کفایه الموحدین جلد ۴ صفحه ۴۴۴ الی ۴۴۶
👈🏻 چرا بحث از مطاعن!؟
@Menhajol_velayat
💠 دو روایت در مدح و عظمت پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله
❶ امام باقر علیه السلام فرمود:
«عَلِيٌّ أَوَّلُنَا وَ أَفْضَلُنَا وَ خَيْرُنَا بَعْدَ النَّبِيِ .»
➖ ترجمه:
علی علیه السلام نخستین و بافضیلت ترین و بهترین ما بعد از رسول خدا صلی الله علیه و آله است.
📙 بصائر الدرجات صفحه ۲۱۶
❷ امام صادق علیه السلام فرمود:
اِتَّقُوا اَللَّهَ، وَ عَظِّمُوا اَللَّهَ، وَ عَظِّمُوا رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلِّمْ، وَ لاَ تُفَضِّلُوا عَلَى رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ أَحَداً، فَإِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى قَدْ فَضَّلَهُ. وَ أَحِبُّوا أَهْلَ بَيْتِ نَبِيِّكُمْ حُبّاً مُقْتَصِداً وَ لاَ تَغُلُّوا
➖ ترجمه:
از خدا بترسید و او و رسولش را بزرگ دارید و کسی را بر رسول خدا صلی الله علیه و آله برتری ندهید زیرا خداوند او را برتری داده و اهل بیت پیامبر خود را به طور میانه دوست داشته باشید و غلوّ نکنید.
📙 قرب الإسناد صفحه ۱۵۹
@Menhajol_velayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 #شهادت_پیامبر_اعظم صلی الله علیه وآله
#حدیث_قرطاس❸ #مطاعن_خلیفه_دوم
🔴 مراد از واژهٔ «هَجر» در قول عمر بن خطاب
➖ استاد سید محمد حسینی قزوینی
📔 النهايه في غريب الحديث والأثر جلد ۵ صفحه ۲۴۵
📔 لسان العرب جلد ۵ صفحه ۲۵۹ [ طبق چاپ دیگری ]
نکته:
دو کتاب مذکور، از زمرهٔ کتب لغوی ای هستند که علمای عامه نویسنده آن میباشد
@Menhajol_velayat
🏴 #شهادت_پیامبر_اعظم صلی الله علیه وآله
#حدیث_قرطاس❹ #مطاعن_خلیفه_دوم
🥀 مکتوب رسول خدا صلی الله علیه وآله چه بود که خلیفهٔ دوم مانع آن شد!؟
🖋 استاد سید قاسم علی احمدی در کتاب شریف"حقانیت در اوج مظلومیت" مینویسد:
⚫️ " واضح است که وصیت و عهدی که مناسب آن وقت و آن حالت است و امری که آن حضرت می خواست در این وقت کَم، در کتفی و استخوان شانهٔ گوسفندی بنویسد، وصایای مفصل و جمیع شرایع دین نبود، بلکه باید امر مجملی باشد که مشتمل بر مصالح جميع امت تا روز قیامت باشد و آن جز وصیت به خلافت و جانشینی نبود. و اهتمام بر این امر به این جهت بود که رسول خدا صلی الله علیه وآله می دانست که سفارش هایی را که در حال حیات به خلافت امیرالمؤمنین علیه السلام کرده بود [ همچون حدیث ثقلین - سفینه - غدیر - يوم الدار - منزلت - سد الباب - أخوت و... ] نادیده میگیرند و انکار میکنند، می خواست حجت را بر آنها با نوشتن نوشتهٔ صریحی، بیش از پیش تمام کند تا نتوانند آن را انکار کنند. عمر بن خطاب وقتی این مطلب را فهمید، گفت: مرض بر آن حضرت غالب شد و هذیان می گوید❗️- العیاذ بالله -
▪️به عبارت دیگر: رسول خدا صلی الله علیه وآله تصمیم داشت چه مطلبی بنویسد که فرمودند: «أکتب لکم کتابا لن تضلوا بعدی» چیزی بنویسم تا هرگز بعد از من گمراه نشوید!
این عبارت را در حدیث شریف ثقلین هم می بینیم آنجا که رسول خدا صلی الله علیه وآله می فرماید: «اگر به این دو ثقل ( کتاب و عترت ) تمسک کنید هرگز گمراه نشوید ( لن تضلوا بعدی أبدا ) و هدایت همیشگی را در پی دارد.
◄ پس معلوم میشود که «لن تضلوا» در این حدیث در وقت احتضار رسول خدا صلی الله علیه وآله همان «لن تضلوا» در حدیث ثقلین است؛ چون اگر مطلب جدیدی بود امر سومی می شد و در این صورت، حديث ثقلین درست و تمام نبود❗️
👈🏻 علاوه بر این که بر طبق آیه اکمال دین، دین در وقت نزول آیه، کامل و تمام شد لذا اگر پیامبر میخواستند مطلب جدیدی بنویسند ( که نوشته نشده بود ) این آیه و حدیث ثقلین خلاف می شد، پس می شود ادعای قطع کرد که پیامبر نمیخواستند مطلب تازه ای بنویسند.
⚠️ علاوه بر این که ابن ابالحدید معتزلی در شرح نهج البلاغه روایتی نقل میکند از عُمَر که میگوید:
"پیامبر چیزهایی درمورد علی علیه السلام گفته بود، ولی خیلی واضح نبود و در وقت مرگ میخواستند به اسم علی تصریح کنند من مانع شدم چون..."
[ النص:لقد أراد في مرضه أن يصرح باسمه فمنعت من ذلك!!! شرح نهج البلاغه ابن ابالحدید جلد ۱۲ صفحه ۲۱ ]
📙 حقانیت در اوج مظلومیت جلد ۲ صفحه ۱۵۶ - ۱۶۹ و ۱۷۰
@Menhajol_velayat
#مکارم_اخلاق #صفات_الشیعه
⚠️ این کارها روش من نیست و شیعیانم را به آن دستور نداده ام!!!
◄ عَنْهُ عَنْ مُعَلًّی عَنْ أَحْمَدَ بْنِ غَسَّانَ عَنْ سَمَاعَةَ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَی أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام فَقَالَ لِی مُبْتَدِئاً یَا سَمَاعَةُ مَا هَذَا الَّذِی کَانَ بَیْنَکَ وَ بَیْنَ جَمَّالِکَ!؟ إِیَّاکَ أَنْ تَکُونَ فَحَّاشاً أَوْ صَخَّاباً أَوْ لَعَّاناً فَقُلْتُ وَ اللَّهِ لَقَدْ کَانَ ذَلِکَ أَنَّهُ ظَلَمَنِی فَقَالَ إِنْ کَانَ ظَلَمَکَ لَقَدْ أَرْبَیْتَ عَلَیْهِ! 👈🏻 إِنَّ هَذَا لَیْسَ مِنْ فِعَالِی وَ لَا آمُرُ بِهِ شِیعَتِی اسْتَغْفِرْ رَبَّکَ وَ لَا تَعُدْ قُلْتُ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ لَا أَعُودُ.
➖ ترجمه:
سَماعه گوید: داخل شدم بر امام صادق علیه السّلام، آن حضرت بدون مقدمه به من فرمودند: ای سماعه این چه رفتاری بود میان تو و شتربانت؟ بپرهیز از دشنام گوئی و عربده کشی و لعنت گوئی.
گفتم: به خدا سوگند اگر من چیزی گفته ام بخاطر ظلم و ستمی است که شتردار بر من روا داشته است.
امام فرمودند: اگر او به تو ظلم و ستم کرده تو نیز ( با فحش و فریاد و لعن او ) به او سرافتادی (یعنی تو ظلم بیشتری کردی)❗️
✓ این کارها روش من نیست و شیعیانم را به آن دستور نداده ام، إستغفار کن و دیگر از این کارها نکن.
گفتم: إستغفار می کنم و دیگر چنین کاری نمی کنم.
📔 الكافي- ط الاسلامية، جلد ۲ صفحه ۳۲۶
🖋قال الملاصالح المازندراني رحمه الله:
(فقال: إن كان ظلمك لقد أربيت عليه) أي إن كان جمالك ظلمك لقد أربيت أي زدت عليه، والإرباء " أفزون شدن وأفزون كردن ".
[ شرح اصول کافی جلد ۹ صفحه ۳۶۴ ]
@Menhajol_velayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 #شهادت_رسول_الله صلی الله علیه و آله
🎥 در شناخت پیامبر اعظم کوتاهی کرده ایم
🎙 استاد معاونیان حفظه الله
@Menhajol_velayat
🏴 #شهادت_پیامبر_اعظم صلی الله علیه وآله
#حدیث_قرطاس❺ #مطاعن_خلیفه_دوم
❌ تحلیل و بررسی جسارت خلیفهٔ دوم در يوم الخميس
🖋 استاد سید قاسم علی احمدی در کتاب شریف"حقانیت در اوج مظلومیت" می نویسد:
🔘 " خلاف هایی که عمر بن خطاب در این اعتراض وقیحانه مرتکب شد بسیار است از جمله:
❶ او نسبت خطا و هذیان به رسول خدا صلی الله علیه وآله داده و حال آنکه حق تعالی در قرآن مجید می فرماید:
"وَمَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَىٰٓ | إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَىٰ" ( سوره نجم آیه ۳ و ۴ ) یعنی: رسول خدا صلی الله علیه وآله از روی خواهش نفس خود سخن نمی گوید و سخن او غیر از وحی که از جانب خدا به او می رسد، نیست❗️
❷ این سخن نشانه نهایت بی ادبی و بی حیایی بلکه دلیل بر ... گوینده است که میگوید:
• «این مرد هذیان می گوید»
• «واگذارید او را که هذیان می گوید»
• «چه شده است که او هذیان میگوید!؟»
هر کس اندک حیا و ادبی داشته باشد، نسبت به کمترین کس چنین سخنی نمی گوید، چه رسد به خاتم الانبیاء که حق تعالی در قرآن مجید با القاب شریف آن حضرت را مورد خطاب قرار داده مثل:
•"يَآ أَيُّهَا النَّبِيُّ" ( سوره انفال آیه ۶۴ )
•"يَآ أَيُّهَا الرَّسُولُ" ( سوره مائده آیه ۴۱)
👈🏻 •"لَا تَجْعَلُوا دُعَآءَ الرَّسُولِ بَيْنَكُمْ كَدُعَآءِ بَعْضِكُمْ بَعْضًا ۚ" ( سوره نور آیه ۶۳ ) یعنی: قرار ندهید خواندن [ و مورد خطاب قرار دادن ] آن حضرت را در میان خود مثل خواندن و ندا کردن بعضی از شما بعضی را
👈🏻 •"يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَرْفَعُوٓا أَصْوَاتَكُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِيِّ وَلَا تَجْهَرُوا لَهُ بِالْقَوْلِ كَجَهْرِ بَعْضِكُمْ لِبَعْضٍ أَنْ تَحْبَطَ أَعْمَالُكُمْ وَأَنْتُمْ لَا تَشْعُرُونَ" ( سوره حجرات آیه ۲ ) یعنی: ای مؤمنان! صدایتان را بلندتر از صدای پیامبر نكنید، و آن گونه كه با یكدیگر بلند سخن میگویید با او بلند سخن نگویید، مباد آنكه اعمالتان پوچ و بیاثر شود و شما پوچ شدنش را درك نكنید.
❸ او با این کار حکم خداوند را ردّ کرده است که فرمود:
•" يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوٓا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ" ( سوره نساء آیه ۵۹ )
•"وَمَآ آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا" ( سوره حشر آیه ۷ )
👈🏻 •"وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُٓ أَمْرًا أَنْ يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ ۗ وَمَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا مُبِينًا" ( سوره احزاب آیه ۳۶ ) یعنی: هیچ مرد و زن با ایمانی حق ندارد هنگامی که خدا و پیامبرش امری را لازم بدانند، اختیاری [ در برابر فرمان خدا ] داشته باشد، و هرکس که خدا و پیامبرش را نافرمانی کند یقیناً به صورتی آشکار گمراه شده است.❗️"
📙 حقانیت در اوج مظلومیت جلد ۲ صفحه ۱۵۸ و ۱۵۹
↩️ ادامه دارد...
@Menhajol_velayat
🥀 يوم الخميس و جسارت خلیفهٔ دوم به رسول خدا صلی الله علیه وآله
▪️خلاصه ای از واقعهٔ يوم الخميس در منابع عامه
https://eitaa.com/menhajol_velayat/1813
▪️تصریح مرحوم شیخ مفید بر اجماعی بودن ماجرای يوم الخميس بین شیعه و عامه
https://eitaa.com/menhajol_velayat/1815
▪️مراد از «هَجر» در قول عمر بن خطاب چیست؟ [ کتب لغت اهل تسنن ]
https://eitaa.com/menhajol_velayat/1817
▪️مکتوب رسول خدا صلی الله علیه وآله چه بود که خلیفهٔ دوم مانع آن شد⁉️
https://eitaa.com/menhajol_velayat/1818
▪️تحلیل و بررسی جسارت خلیفهٔ دوم در يوم الخميس 👌🏻
https://eitaa.com/menhajol_velayat/1827
https://eitaa.com/menhajol_velayat/1833
▪️کلام مرحوم #امام_خمینی راجع به يوم الخميس و جسارت خلیفهٔ دوم
https://eitaa.com/menhajol_velayat/1851
● فضائل #امام_حسن_مجتبی علیه السلام...❤️
✍🏻 مرحوم علامه مجلسی اعلی الله مقامه الشریف در کتاب شریف "بحار الأنوار" می نویسد:
◄ وَ قَالَ مُعَاوِیَهُ لِلْحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ عَلَیْهِ السَّلاَمُ أَنَا أَخْیَرُ مِنْکَ یَا حَسَنُ قَالَ وَ کَیْفَ ذَاکَ یَا اِبْنَ هِنْدٍ قَالَ لِأَنَّ اَلنَّاسَ قَدْ أَجْمَعُوا عَلَیَّ وَ لَمْ یُجْمِعُوا عَلَیْکَ قَالَ هَیْهَاتَ هَیْهَاتَ لِشَرِّ مَا عَلَوْتَ یَا اِبْنَ آکِلَهِ اَلْأَکْبَادِ؛ اَلْمُجْتَمِعُونَ عَلَیْکَ رَجُلاَنِ بَیْنَ مُطِیعٍ وَ مُکْرَهٍ فَالطَّائِعُ لَکَ عَاصٍ لِلَّهِ وَ اَلْمُکْرَهُ مَعْذُورٌ بِکِتَابِ اَللَّهِ ☜ وَ حَاشَ لِلَّهِ أَنْ أَقُولَ أَنَا خَیْرٌ مِنْکَ فَلاَ خَیْرَ فِیکَ وَ لَکِنَّ اَللَّهَ بَرَّأَنِی مِنَ اَلرَّذَائِلِ کَمَا بَرَّأَکَ مِنَ اَلْفَضَائِلِ.
💠 ترجمه:
روزی معاویه به امام حسن علیه السلام اعلام گفت: من از تو بهترم. امام علیه السّلام در جوابش فرمودند: چگونه ای پسر هند ؟!
• معاویه گفت: زیرا مردم در أطراف من جمع شده اند، ولی کسی در أطراف تو نیست.❗️
امام حسن علیه السّلام فرمودند: هیهات هیهات!! ای پسر هند جگر خوار! این بدترین مقامی است که تو به دست آورده ای، و آن افرادی که در أطراف تو جمع شده اند، دو دسته اند: یا مطیع تو هستند ( و مختار بوده و با رغبت تو را برگزیدند ) و یا مجبور. آنان که مطیع تو هستند معصیت خدا را می کنند، و آنان که به إجبار از تو فرمانبرداری می کنند، طبق قرآن خدا عذر موجه دارند.
حاشا که من بگویم از تو بهترم، زیرا اصلا در وجود تو خیری نیست، بلکه می گویم: خداوند مرا از صفات پست و رذیله دور کرده، همچنان که تو را از صفات نیکو و پسندیده محروم نموده است.
📚 بحار الأنوار ط - دار احیاء التراث جلد ۴ صفحه ۱۰۴
@Menhajol_velayat
هدایت شده از منهاج الولاية
▫️بسم الله الرحمن الرحيم ▫️
⚠️ پس چرا برق نمی آید...؟
#مهدویت #پیشنهاد_مطالعه
✍🏻 این تجربه را همه ی ما داشته ایم: در حال انجام کارهای روزمره ناگهان فیوز می پرد. مخصوصا اگر شب باشد همه سراسیمه شده و دنبال علّت مشکل می گردند. اگر فیوز پریده باشد که تا بعد از چند ثانیه همه چیز عادی می شود؛ اما اگر مشکل برق منطقه باشد کم کم همه کلافه می شوند. هر چقدر زمان بیشتری بگذرد، اوضاع خانه به هم ریخته تر شده و كارها متوقّف می شود، همه منتظر آمدن برق هستند.
حال تصور کنید این قطعی برق در تمام شهر اتفاق بیافتد، پس از 24 ساعت، اوضاع عجیب و غریبی خواهد شد؛ از همه جا صدای اعتراض بلند است. هیچ کس نمی تواند زندگی بدون برق را حتی برای یک روز هم تحمل کند.دیگر برای قطعی سراسر برق کشور مثال نمی زنم....
💠 در همین وضعیّت، منطقه ی محرومی را تصور کنیم که کلّاً برق کشی نشده و بهره ای از این نعمت نبرده است. برای افراد ساکن این منطقه هیچ فرقی نمی کند برق یک ساعت قطع شود یا یکسال؛ و حتی ممکن است شهرنشینان را برای این همه تلاطم برای لحظه ای قطع برق تمسخر کنند! اگر به چنین شخصی از فوائد برق بگویید برای او قانع کننده نیست، در نظر او همان فانوس و ابزار آلات مکانیکی از نیروی برق بی نیاز می کند!
🔆 حال جهان را تجسّم کنیم که نور مطلق آن در پس ابر غیبت پنهان شده است...آن هم نه یک ساعت و یکروز و یکسال، بلکه چیزی در حدود هزار و دویست سال! 💔
اما چرا همه چیز عادیست؟ چرا هیچ تکاپویی میان جویندگان این نور نمی بینیم؟ اگر یکساعت پریدن فیوز منزلمان قابل تحمّل نیست، چطور توانستیم هزار و دویست سال در ظلمت هستی به سر کنیم؟
✅ پاسخ مشخّص است: وضعیّت ما همان مثال دهات محرومی است که چیزی از نعمت برق نمی داند...معرفت ما هم به قدری پایین است که نمی فهمیم بهره مندی از نور حجّة الله (علیه السلام) چه طعمی دارد...آن قدر جایگزین برای او ساخته ایم که دلمان به همان ها خوش است!
اگر جایگاه او را درک می کردیم، آن وقت بود که می فهمیدیم حقیقتاً چقدر بیچاره و نگون بخت هستیم! و آن وقت بود که تک تک لحظه های دنیای بدون او، از سیاهچال بدون آب و برق هم عذاب آور تر است...
👈🏻 آن وقت اگر این درک همگانی می شد، جهان تشیع یک صدا و از تمام وجود، حجّت خدا را می طلبید و به درگاه الهی تضرّع می کرد...آیا قابل تصوّر است در چنین حالتی باز هم خداوند آن نور هستی را از شیعیان دریغ دارد؟
#انتظار
#متی_ترانا_ونراک
@menhajol_velayat
🏴 #شهادت_پیامبر_اعظم صلی الله علیه وآله
#حدیث_قرطاس❻ #مطاعن_خلیفه_دوم
🖋 استاد سید قاسم علی احمدی در کتاب شریف"حقانیت در اوج مظلومیت" می نویسد:
▪️" ❹ ابن ابالحديد نقل میکند که: عمر خود اعتراف کرد که حضرت رسول اکرم در آن وقت خواست تصریح به اسم علی علیه السلام کند، ولی من مانع شدم! [ شرح نهج البلاغه ابن ابالحديد جلد ۱۲ صفحه ۲۱ ]
خداوند متعال میفرمایند:
•" وَمَنْ يُشَاقِقِ الرَّسُولَ مِنْ بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُ الْهُدَىٰ وَيَتَّبِعْ غَيْرَ سَبِيلِ الْمُؤْمِنِينَ نُوَلِّهِ مَا تَوَلَّىٰ وَنُصْلِهِ جَهَنَّمَ ۖ وَسَآءَتْ مَصِيرًا" ( سوره نساء آیه ۱۱۵ ) یعنی: کسی که بعد از آشکار شدن حق، با پیامبر مخالفت و معارضه کند و از راهی جز راه مؤمنان پیروی نماید، ما او را به همان راه که می رود می بریم، و به دوزخ داخل میکنیم❗️و سر انجام بدی است.
❺ عمر بن خطاب با این جسارت خود، پیامبر صلی الله علیه وآله را اذیت کرد و آن حضرت را به غضب آورد به حدی که با آن سعهٔ خُلق که خداوند او را به خُلق عظیم وصف فرموده ( سوره قلم آیه ۴) و او را رحمت بر عالَمین دانسته است ( سوره نساء آیه ۱۰۷ ) از ایشان روی گردانید و فرمود:
"قُومُوا عَنِّي وَ لَا يَنْبَغِي عِنْدِي التَّنَازُعُ" [ صحیح بخاری جلد ۱ صفحه ۳۴ ]
و حق تعالی در قرآن کریم میفرمایند:
•"وَالَّذِينَ يُؤْذُونَ رَسُولَ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ" ( سوره توبه آیه ۶۱) یعنی: برای آنها که رسول خدا را آزار میدهند عذابی درد ناک است.
•"إِنَّ الَّذِينَ يُؤْذُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَأَعَدَّ لَهُمْ عَذَابًا مُهِينًا"( سوره احزاب آیه ۵۷ ) یعنی: به درستی آنها که خدا و رسول او را اذیت میکنند، خداوند ایشان را در دنیا و آخرت لعنت کرده و از برای آنها عذاب خوار کننده ای مهیا کرده است.❗️
⚠️ ❻ رسول خدا قصد داشت چیزی بنویسد که تا قیامت امت گمراه نشوند و اختلافی بین شان پیش نیاید، عُمَر مانع نوشتن رسول خدا شد که اگر نوشته می شد، هیچ گونه گمراهی و اختلافی محقق نمیشد. پس میشود با استدلال به این حدیث اثبات کنیم که منشأ تمام گمراهی های اعتقادی و اخلاقی و غیره که در طول تاریخ - بعد از شهادت رسول خدا صلی الله علیه وآله - رخ داده است قائلِ «إنَّ الرَّجُلَ لَیَهجُر» بوده.
و حاصل سخن اینکه حادثهٔ روز پنجشنبه ریشه تمامی بدبختی ها و گرفتاری ها و گمراهی هاست.
مرحوم سید بن طاووس در این باره می نویسد:
"من أعظم طرائف المسلمين أنهم شهدوا جميعا أن نبيهم أراد عند وفاته أن يكتب لهم كتابا لا يضلون بعده أبدا 👈🏻 و أن عمر بن الخطاب كان سبب منعه من ذلك و سبب ضلال من ضل من أمته و سبب اختلافهم و سفك الدماء بينهم و تلف الأموال و اختلاف الشريعة و هلاك اثنتين و سبعين فرقة من أصل فرق الإسلام و سبب خلود من يخلد في النار منهم "
[ الطرائف في معرفة مذهب الطوائف جلد ۲ صفحه ۴۳۱ ]
📙 حقانیت در اوج مظلومیت جلد ۲ صفحه ۱۶۰ و ۱۶۱ - ۱۶۴ و ۱۶۵ مع تصرّف يسير
↩️ پ ن:
گفتنی است که مؤلف محترم ۱۲ اشکال به این سخن خلیفهٔ دوم مطرح کرده که ما به جهت اختصار به همین ۶ مورد بسنده کردیم و مَن أراد الإطلاع فلیراجع
@Menhajol_velayat