eitaa logo
مسابقه معراج السعاده 🇮🇷
2.1هزار دنبال‌کننده
892 عکس
214 ویدیو
1 فایل
🌺 مسابقه از شرحی ساده وکاربردی بر 📚 کتاب معراج السعاده ✍اثر فاخر مرحوم ملا احمد نراقی ارتباط و پرسش و پاسخ : @yekta786
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم ۴_ : این هم یکی از آن چیزهایی است که آدم نگاه می کند می بیند که اصل و نسبش به کجا برمی گردد . و بعضی ها این را در درون خودشان و برای خودشان کمال می دانند . می گویند ما برمی گردیم به آن امامزاده یا فلان شخص معروف و حالا ما فقط زمینه های مثبت آن را در نظر می گیریم نه منفی آن را ... کسانی که این طور فکر می کنند در همین می مانند و بعضی هم در درون خودشان است و زیاد بر زبان نمی آورند و عجب بزرگی دارند و در درونشان غوغاست و همین باعث می شود نتوانند حرکت کنند. این فقط مربوط به کسانی که خود را منتسب به اجدادشان و قوم و طایفه و عشیره شان می کنند نیست . کسانی هم هستند که می گویند ما شاگرد فلان استاد هستیم و این را اصل می دانند و به واسطه ی آن حس بزرگی به ایشان دست می دهد . افرادی هستند که سالیان سال در مسیر هستند و برایشان حاصلی ندارد به این دلیل که نسبت به استاد یا طریق خود دچار عجب می شوند و باید از این رها شوند . باید بداند که در آن استاد هم ؛ " دیگری " ظاهر است و اگر به این دید نگاه کند برایش ثمر خواهد داشت و دیگر خودش را چیزی نمی داند و وقتی می بیند استادی که خیلی بالاتر از ماست ؛ دیگری را نشان می دهد ؛ پس دیگر چیزی برای ما که یک هزارم استاد نیستیم هم نمی ماند . پس وقتی خداوند تبارک و تعالی ظاهر است دیگر جایی برای عجب باقی نمی ماند . ۵- : ممکن است کسی به صفتی که در ظاهرش است ببالد و فکر کند که تا آخر الزمان چنین حالتی دارد مثلا به اندام قوی و یا صورت زیبایشان توجه دارند و حتی آن را عیان می کنند و یکی از آن صفات رذیله ای است که باید برطرف شود . البته کسانی که در سیر هستند در مراحل ابتدایی از این رد می شوند و در صفت هایی که قبلا ذکر شد می افتند . یعنی اینها درجه بندی است از یک جایی شروع می شود ؛ از یکی رها می شود و در بعدی می افتد و از آن عبور می کند و در بعدی می افتد تا زمانی که در توحید واقع شود . و اینکه فکر نکنیم اینها برای دیگران است .برای خودمان است و در مقاطع مختلف با آن روبرو می شویم فقط گاهی آن ها را دور می زنیم و فکر می کنیم چنین صفاتی نداریم و نمی خواهیم در درون خودمان به این ها توجه کنیم . الحمدلله رب العالمین تبیین 🇮🇷@merajosaade786
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم ۶- عجب به مال : آدم ثروت ظاهری که دارد پیش خودش احساس دارایی می کند . خیلی ها مبتلا به این هستند و خودشان را به واسطه ی ثروت ، بزرگ می بینند بخصوص در جوامع سرمایه داری .... باید به این موضوع توجه کرد و از آن رد شد و فکر هم نکنیم از این صفات دور هستیم و برای دیگران است. مثلا اگر ما فقیر باشیم می گوییم ما به آن مبتلا نیستیم چون میدان برای ما آماده نبوده در آن واقع نشده ایم. اگر ثروتی دست ما بیاید باید از آن رد شویم و زمان ماندگاری در این ها برایمان کم باشد . این آغشتگی ها برای هر کس به وجود خواهد آمد و زمانش بهتر است کم باشد . از ائمه علیهم السلام پرسیدند : شما در جهنم وارد شدید ؟ (جهنم دنیا) فرمودند ما وارد شدیم و برای ما سرد بود یعنی با سرعت خیلی زیاد از این ها گذشتند . خب برای ما هم به اندازه ای که در مسیر هستیم باید زمانش را کم کنیم و سریعا از ان رد شویم چرا که این ها موانع ماست . ۷- عجب به قدرت : توجه به قدرت ذکر شده است و علاجش همان است که توجه کند که همه این ها از دیگری است و هیچ کس چیزی از خودش ندارد . ۸- عجب به جاه و منصب : زمانی که برای آدم مقام و منصبی به وجود می آید ؛ بداند که این ها گذرا هستند و برای آدم ماندگار نیستند و این ها شکل ظاهری هستند. ۹- عجب به عقل و زیرکی : باید آدم بداند عقلی که از آن استفاده می کند ؛ انتقال دهنده است ولی اگر چنین عجبی در آدم ایجاد بشود ؛ پس عقلش شکوفا نشده است ‌. حتی از آن یک واحد هم پایین تر امده که چنین تصوری برایش ایجاد شده است . این هم برمی گردد به رذائل قوه عاقله و جهل مرکب خودش را نشان می دهد . الحمدلله رب العالمین تبیین 🇮🇷@merajosaade786
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم خلاصه کتاب : ضد صفت ؛ و خود را و ذلیل و پست دانستن است ‌. هیچ کس خود را ذلیل نشمارد مگر اینکه خدا عزیزش شمارد . همه ی اینها زمانی است که انسان در فقر قرار بگیرد ؛ همان فقری که مدنظر امام حسین علیه السلام است . چرا ؟؟؟ چون فقر یکی از پارامترهایی است که آدم را در به سمت حرکت می دهد . و توجه داشته باشیم که ائمه اطهار علیهم السلام به نوع های مختلف در دعاهایشان فقر را مطرح کرده اند و این مشهود است و باید بدانیم این حقیر شمردن دین نیست که آدم فکر کند حقیر است بلکه خداوند تبارک و تعالی با صفاتش در درون ما ظاهر می شود و خودش را نمایان می کند . برای تمام مراتب ما خداوند تبارک و تعالی خاصیت و کارایی قرار داده است . و هر فردی موظف است آن فرامین را به اجرا بگذرد و ما هم باید به این توجه داشته باشیم . یک وقتی هست آدم می خواهد شکسته نفسی داشته باشد و بگوید من حقیرم ، من فقیرم و بعد این اظهار فقر باعث بشود در یک حالت سستی و کاهلی بیفتد و این مد نظر نیست . حقیر بودن و فقیر بودن این است که فقط باید فرامین خداوند تبارک و تعالی در وجود آدم تجلی پیدا کند و این نوع حقیر بودن خوب است . و اگر فرد بخواهد حقارت را به خودش القاء کند و دنبال معرفت و عبادت و وظایفش نرود ؛ درست نیست . پس فقط باید فرامین خداوند تبارک و تعالی در درون آدم جاری بشود و اگر جاری شد؛ شخص متوجه می شود حقارت یعنی چه !!! بنابراین متوجه شدیم این حقارت برمی گردد به عزتی که خداوند تبارک و تعالی برای بندگانش قرار داده است . الحمدلله رب العالمین 🇮🇷@merajosaade786
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امشب فرشتگان بر خانه‌ی خورشید نُهُم سبد سبد گل می‌پاشند امشب، نوزادِ مبارکی به دنیا می‌آید تا خورشیدِ هدایتِ انسان‌به ملکوت شود. مولا می آید، تا پرچمدار علم مکتب جعفری باشد. مولا می آید، تا با نورِ دانش، ظُلمت متوکل عباسی را بشکافد. او می آید تا خون خدا را در شریان جهان مرده جاری کند. او می آید تا آسمان را چون کوله‌بار سبز بر دوش گیرد و رسالت هزاران ساله دین را به مقصد برساند مقدمش گلباران 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 تبیین 🇮🇷@merajosaade786
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم فقرات بحث فرمول تا پوشش گفته شد درخواست هایی که آدم از خداوند تبارک و تعالی دارد و اجابت هایی که برای آدم صورت میگیرد در فرمول به عنوان پوشش مطرح شده است و این یک حقیقت است و در آیات قرآن و درکلام معصومین به نوع های مختلف این دیده میشود وقتی آدم در یک ظهور خیلی خوبی قرار بگیردکه سوالش مشخص هست، الان بعضی افراد در یک کارهایی قرار می گیرند در یک ظهورات قرار می‌گیرند این ها نمی دانند اصلاً برای چه در آن ظهور قرار گرفتن شاید بگویند ما میدانیم فلان نیاز را داشتیم رفتیم درآن ظهور قرار گرفتیم سوال ما این بوده خب اون سوال، میشود سوال محدود! در صورتی که آدم وقتی بخواد یک وجه بینهایتی داشته باشد سوال باید نامحدود باشد باید فرمانش رااز خداوند تبارک و تعالی بگیرد و از آن قالب ها این رادریافت کند خب وقتی که سوال آدم با توجه به درجاتی که در فرمول هست آدم آن را در نظر گرفت به این سمت حرکت میکند و ظهور صورت می گیرد. تبیین 🇮🇷@merajosaade786
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
03 روز باقی مانده تا عید غدیر پیامبر اکرم صلی‌ الله علیه و آله و سلم فرمودند: علی علیه السلام بعد از من مولی و صاحب‌ اختیار شماست کنزالعمال ، جلد ١١ ، صفحه ٦١٢ تبیین 🇮🇷@merajosaade786
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا