بسم الله الرحمن الرحیم
#فرمول_پوشش
#بخش_دوم
معمولاً هم در ابتدا ها اینجوری هست که آدم در سوالات که قرار میگیرد در کسب فضایل هست.
معمولاً اینجوری هست اکثریت انسان ها یک همچین حالتی را دارند اگر بالای کسب فضایل، مثل رد شدن یا در درجات مختلف قرار میگیرند این ها موقتی است وموضعی است
در یک ظهور می بینیم در این حالت قرار میگیرد ولی در ظهورات دیگر این حالت را ندارد
معمولاً هم ما چون در مکتب شیعه هستیم دوست داریم که در بهترین جایی که مد نظر خدا هست قرار بگیریم
و دوست داریم که حداقلش آدم برود بهشت وجهنم نرود. اآدم این را طالب است
اگر به یک مسلمان به یک شیعه بگویند که تو مردی کجا میخواهی بروی؟ میگوید من دوست دارم بروم بهشت
و طبیعتاً هم ظهورات میروددر آن جهت حالا در بین اینها چون آغشتگی ها به دنیا هست می بینی که یک وقتی همین ها یادشان میرود که میخواهند بروندبهشت اشتباهی میروند جهنم.
سوالشون میرود در آن در رذایله قرار میگیرند مثلاً در فرمول نگاه می کنیم دومین فقر ه را انتخاب میکنند
اگر یادشان باشد سومین فقره رو کسب فضایل را انتخاب می کنند یا همان بهشت یعنی ظهورات مقابل دار
ادامه دارد ........
#جهاد_تبیین
#شرح_معراج_السعاده
🇮🇷@merajosaade786
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
02 روز باقی مانده تا عید غدیر
پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: اگر تمام درختان قلم، و دریاها جوهر، و جنیّان حسابگر و آدمیان نویسنده شوند نخواهند توانست فضائل علی بن ابیطالب علیه السلام را اِحصا و شمارش نمایند!
تذکرة الخواص سبط ابن الجوزی، صفحه ١٣ـ و کفایة الطالب گنجی شافعی ، صفحه ١٢٤ـ١٢٣
#جهاد تبیین
#شرح_معراج_السعاده
🇮🇷@merajosaade786
بسم الله الرحمن الرحیم
#فرمول_پوشش
#بخش_چهارم
آدم وقتی در یک ظهور میخواد قرار بگیرد میگوید خدایا من در این ظهور قرار میگیرم که یک زبان اعترافی داشته باشم یک ظهورات اعترافی داشته باشم
و بتوانم قادر باشم باهات حرف بزنم هم ظهوری هم کلامی همه جوره بتوانم باهات حرف بزنم
بعضی هستند که نمیتوانند با خدا حرف بزنند مثلاً یک عبادتی که می کنند فکر میکنند همان است و تمام شد
در صورتی که باید یک زمان های خاصی بگذاریم مخصوصا اونهایی که در مسیر قرار می گیرند باید شب داشته باشند
ده دقیقه یک ربع شروع کنند ولی بعداً باید میل و رغبت پیدا بشودآدم با خداوند گفتگو داشته باشد
یه وقت میبینی که آدم گفت و گوهایش کم است خداوند یک کاری میکند که این زیاد بشودچون سوالش را دارد
آدم رو در یک ظهوراتی قرار میدهد در یک امتحانی قرار میدهد که این گفتگو با خداوند بیشتر بشود
و ما یک وقتی اگر اختیارا در این سوال ما قرار بگیریم و انتخاب کنیم این برای آدم بسیار خوب خواهد بود و این برای آدم دلچسب تر خواهد بود
چون از قبل خودش سوالش بوده این هم که میگوییم این ها هست نه اینکه همینجوری بگوییم اتفاق میافتد
باید آدم این رو در نظر بگیرد اگر خواست یک اعتراف خوبی را در درگاه خدا داشته باشد
مثلا میاد در یک ظهور قرار میگیردمیگوید خدایا امروز مثلاً من یک هزار تومانی صدقه میدهم برای اینکه من شب بتوانم خوب اعتراف داشته باشم
یا فلان کاررا انجام میدهم مشکل فلانی را حل می کنم و سوالش این باشد برای این که من بتوانم خوب باهات حرف بزنم
یعنی دیگر حرف از بهشت نیست گفتگو با خداوند تبارک و تعالی است
یا مثلاً خدایا من فلان چیز رو در مسیر بی نهایتی طلب دارم میرود به سمت پوشش هی درجات میرودبالاتر د
مثلا میگه خدایا این ظهور را انجام میدهم که فلان چیز برای من محقق بشود فلان چیز چیه مثلاً در فلان جلسه قرار بگیرم
جلسه بینهایتی یا توفیق پیدا کنم عبادت های بینهایتی داشته باشم
توفیق پیدا کنم که در طی روز دائم با خودت گفتگو داشته باشم این ها را آدم از خدا میخواد اینها هم از سوال برای آدم رقم می خورد
#جهاد_تبیین
#شرح_معراج_السعاده
🇮🇷@merajosaade786
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ پاشو بریم نجف...
🔸حال و هوای حرم مطهر در ایام جشن #غدیر
#عید_غدیر
#جهاد تبیین
#شرح_معراج_السعاده
🇮🇷@merajosaade786
توجه
توجه
🟥🟥🟥🟥🟥
سلام دوستان
عزیز
کانال در حال به روز رسانی است
از شکیبایی. شما سپاسگذاریم
بسم الله الرحمن الرحیم
#شرح_معراج_السعاده
#جلسه_سیزدهم
#بخش_اول
صفت پانزدهم : کبر
#کبر عبارت است از حالتی که آدمی خود را بالاتر از دیگران ببیند و اعتقاد برتری خود را بر غیر داشته باشد .
کبر صفتی است در نفس و باطن و از برای این صفت ، در ظاهر آثار و ثمراتی چند است که اظهار آن آثار را تکبر گویند .
این یکی از آن صفت هایی است که در درون آدم کارهای زیادی انجام می دهد و موانع خیلی زیادی به وجود می آورد .
با وجود معرفی این صفت و تعریفی که از آن شد باز هم در جاهای مختلف ؛ شاید تشخیص آن برای انسان مشکل باشد و اگر کسی دچار این مشکل شد ؛ در آمدن از این حالت برایش سخت است.
باید چنین توجهی داشته باشیم و اگر بخواهیم دنبالش بگردیم در درون خودمان که آیا چنین حالتی درونمان هست یانه ؟ مستلزم اینست که آدم در یک افقی قرار بگیرد تا بتواند این را تشخیص بدهد چون در حالی که این رذیله را انجام می دهد تشخیص آن سخت است .شاید آدم سالها در یک حالتی باشد و خودش هم متوجه نباشد . فکر کند در مسیر هم هست و بعدها ببیند برایش شکوفایی ها به وجود نیامده است .
وقتی توجه پیدا می کند می بیند که چنین رذایلی در وجودش بوده و خودش خبر نداشته و این ها موانعی بودند که مانع شکوفایی های بعدی شده اند .
برای تشخیص آن در فرمول نگاه می کنیم می بینیم سوالاتی برای ما به وجود آمده و یک مقداری در ابتدا ترک رذایل کرده ایم و بعد در کسب فضایل قرار گرفته ایم. و این زنجیر وار به اول بر می گردد. یعنی در دایره دور می زنیم .
اگر از این حالت در نیاییم و در رد شدن از فضائل قرار نگیریم ؛ نمی توانیم تشخیص دهیم که چنین حالتی داریم یا نه و چون به صورت دایره وار در آن حرکت می کنیم هیچ موقع پی نمی بریم که چنین رذیله ای داریم و البته همه ی رذائل همینطور است .
اگر با این دید نگاه کنیم برای ما ملموس تر خواهد بود ؛ بنابراین برای این که بتوانیم تشخیص دهیم که این صفت را داریم یا نه ، باید از فضائل بگذریم و برای رسیدن به این ؛ آدم باید در عبادت ها و معارف گوناگون قرار بگیرد و اشباع شود تا بتواند از آن بگذرد .
کسی که در این رذائل هست ؛ حتی اگر تذکر کسی را هم بشنود ،قبول نخواهد کرد .چون در حالتی است که همه ی کارهای خودش را درست جلوه می دهد .
و این برمیگردد به جهل مرکب ....
البته ضعف های دیگری هم هست ولی اینجا بیشتر جهل مرکب تجلی دارد .
پس ریشه یابی این رذیله برمی گردد به جهل مرکب از قوه عاقله .
الحمدلله رب العالمین
#جهاد تبیین
#شرح_معراج_السعاده
🇮🇷@merajosaade786
بسم الله الرحمن الرحیم
#شرح_معراج_السعاده
#جلسه_سیزدهم
#بخش_دوم
اگر بخواهیم رذیله ی #کبر را با مثال تهران تا مکه مطابقت بدهیم ؛ می بینیم که در آن جا خلق ناقصی صورت گرفته است .
چون آدم احساس بزرگی می کرده ؛ خلقش یک خلق کوچک و ضعیفی بوده است .چرا که در آن جا حقیقت ظاهر می شود .
هر چه اینجا تکبر بیشتر باشد در آن جا خلقش ، خلق جزیی با نواقص خاص خودش خواهد بود .
طریقه ی برطرف کردنش ، کسب فضائل خیلی خوب و رد شدن از آن هاست .
شاید در ابتدای مسیر ، رذیله ها طوری جاخوش کرده باشند که آدم مجبور باشد چندین سال زحمت بکشد تا آن ها را از خودش خارج کند و آن هم بنابر ظهورات است .
این رذیله ها به صورت علمی برطرف نمی شوند و حتما باید به صورت ظهور باشد .
هر چه قدر آدم به صورت علمی این ها را درون خودش بپروراند و بگوید من این ها را از خودم خارج کردم و دیگر درون من نیستند ؛ این یک لایه ی سطحی است که دارد از این ها برداشته می شود .
اگر کاملا بخواهد از آدم کنده شود ، در ظهورات باید این را مشاهده کند .
اقسام تکبر :
۱ - تکبر بر خدا
۲ - تکبر بر پیامبران
۳ - تکبر بر مردم
اگر هر کدام از این ها را آدم ریشه یابی کند می بیند که برمی گردد به جهل مرکب که آدم فکر می کند چیزی هست و خودش را برتر از دیگران می بیند .
درجات تکبر :
۱ - در دل مستقر بود و در کردار و گفتار ظاهر شود که بدترین درجه است .
۲ - در دل مستقر باشد و کردار متکبرین نیز از او صادر شود ولی به زبان نیاورد .
۳ - در دل مستقر باشد ولی در کردار و گفتار مطلقا اظهار ننماید و نهایت سعی در تواضع و فروتنی کند .
معالجاتی که در معراج السعاده آمده این است که در احوالات خود اندیشیده که از کجا آمده و به کجا می رود .
یعنی اینکه توجه داشته باشد که این شرایطی که دارد از ابتدا تا انتهای خلقتش و به همین صورت ظاهری چگونه به وجود آمده است .
گذشتگان او چه کسانی بوده اند و چگونه زندگی کرده اند و حتی آن هایی که تصورات خاصی نسبت به خودشان داشته اند ؛ عاقبتشان چه شد ؟
یک توجه ظاهری باید داشته باشیم .
ولی معالجه اصلی برای کبر ، رد شدن از فضائل است .
می تواند در این مورد مثال های گوناگونی برای خودش داشته باشد.
برای کسی که در این مسیر و دنبال معارف است و می خواهد معارف برایش شکوفا شود راه معالجه ی کبر این گونه است که توجه به دوستان گوناگونی که هم مسیر هستند بکند و بداند که آن ها هم باید پیشرفت داشته باشند و هیچ وقت حالت برتری در درون آدم حس نشود .
این حالت را در خودمان تقویت کنیم و برای دوستانمان دعا کنیم که شکوفایی آن ها خیلی بیشتر باشد و به همان مقدار برای ما هم باشد .
البته هر کس بنابر طلبی که دارد این اتفاق برایش می افتد و فکر نکنیم که کسی که طلب ندارد با دعا در توحید واقع می شود و نسبت به طلبی که دارند باید برایشان دعا شود و چون با ما هم مسیر هستند مشخص است که در چه شرایطی هستند و چه دعاها و چه طلبی دارند و اگر طلب توحید دارند برایشان طلب توحیدی داشته باشیم .
به این صورت این بخش از تکبر برای ما برطرف می شود چون دیگر احساس بزرگی نسبت به دیگران نمی کنیم و دوست داریم دیگران هم پیشرفت داشته باشند .
الحمدلله رب العالمین
#جهاد_تبیین
#شرح_معراج_السعاده
🇮🇷@merajosaade786
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۷۸۶
خاک پای حیدرم
ببینید قشنگ👏🏻🎉
🌻|↫#عید_غدیر✨
🌻|↫#غدیر✨
•🌻اللّٰھـُم ؏جِّل لِوَلیڪَ الفَرَجْـ🌻
#جهاد_تبیین
#شرح_معراج_السعاده
🇮🇷@merajosaade786
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یکی از شیعیان به امام کاظم علیه السلام عرض کرد ، مرا هم در دعای خود فراموش نکنید
حضرت فرمودند آیا فکر میکنی من فراموش می کنم؟
مرد کمیتعمل کرد و عرض کرد خیر آقاجان. امام فرمود ازکجا میدانی؟
گفت چون شما همیشهبرای شیعیان دعا میکنید، من هم از شیعیان شما هستم
امام کاظم علیه السلام فرمود: چیز دیگری هم به ذهنت می رسد؟
عرض کرد: خیر آقا جان
امام فرمود: هرگاه خواستی جایگاه خود ، در نزد من را بدانی به خودت نگاه کن ببین جایگاه من در پیش تو چگونه است
کافی ، باب الاغضاء ، حدیث چهارم
#جهاد_تبیین
#شرح_معراج_السعاده
🇮🇷@merajosaade786
بسم الله الرحمن الرحیم
#شرح_معراج_السعاده
#جلسه_سیزدهم_
#بخش_سوم
باید توجه داشته باشیم همه ی ظهورات درونی و بیرونی که برایمان اتفاق می افتد توسط خداوند تبارک و تعالی انجام می گیرد .
آن جا که می گوییم گذشتن از فضائل ؛ آدم فکر نکند که در مراتب بالا هست !!!
نه نیست .....
توجه کند به همین اندازه که در علم و عمل قرار گرفته است ؛ از همین حد می خواهد بگذرد و توجه کند که این ها را یک زمانی نداشته و خداوند تبارک و تعالی این مسیر را برای آدم باز کرده و توانسته در این ها قرار بگیرد.
وقتی چنین حالتی هست دیگر جایی برای تکبر باقی نمی ماند ؛ چون می داند این ها متعلق به خودش نیست و تمام اسبابش را خداوند مهیا کرده است .
هر کس هم یک سیری در گذشته ی خودش داشته باشد که چگونه به این معارف رسیده است ؛ به این صورت متوجه می شود که چه موانعی را خداوند از آدم برطرف کرده است که توانسته در این ها قرار بگیرد .
وقتی چنین سرگذشتی داشته دیگر تکبر نمی تواند در وجودش جایی داشته باشد؛ نمی تواند به دیگران بگوید من برتر هستم و یا این شکوفایی که در من ایجاد شده است متعلق به من هست .
چون گذشته ی خودش و سیر خودش را دیده است مگر این که چشم ظاهر و باطنش کور باشد و نبیند که مسیرش را چگونه طی کرده و برایش مهیا شده است .
آدم باید به این ها توجه داشته باشد .
چون در بحث معرفت هستیم و چون کسانی که در این مسیر قرار می گیرند آفتشان نسبت به دیگران خیلی بالاتر است .
چون دیگران شکل ظاهری تکبر برایشان محقق است و از نظر مال و سرمایه و یا قدرت جسمانی تکبر دارند و خود را برتر می بینند .
برطرف شدن شکل ظاهری این ها آسان تر است چرا که مثلا با کسی درگیری پیدا می کند و آن جا مغلوب می شود و متوجه می شود که بزرگتر و قدرتمندتر از او هم در این عالم هستند .
با قرار گرفتن در بعضی شرایط این حالت برطرف می شود اما در معارف ، چون درون آدم هست ؛ برطرف شدنش سخت تر خواهد بود مگر این که آدم توجه داشته باشد که این شرایط را چه کسی برایش مهیا کرده است .
این را از خودش سوال کند که این شکوفایی ها چگونه اتفاق می افتد .
دراین صورت دیگر تکبر جایی در وجود آدم نخواهد داشت .
و حتما دعا برای کسانی که هم مسیر هستند داشته باشیم و اگر زمانی احساس کردیم چنین حالتی نسبت به کسی داریم ؛ سریعا در بهترین حالت های خودمان برای او دعا داشته باشیم و کم کم از این حالت در می آییم .
در واقع برای همه ی رذائل و هم چنین صفت #تکبر باید ضد آن را انجام دهیم تا در وجودمان برطرف شود .
الحمدلله رب العالمین
#جهاد تبیین
#شرح_معراج_السعاده
🇮🇷@merajosaade786