eitaa logo
مسابقه معراج السعاده 🇮🇷
2.1هزار دنبال‌کننده
892 عکس
214 ویدیو
1 فایل
🌺 مسابقه از شرحی ساده وکاربردی بر 📚 کتاب معراج السعاده ✍اثر فاخر مرحوم ملا احمد نراقی ارتباط و پرسش و پاسخ : @yekta786
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم ممکن است بعضی ها در عبادات شور و شعفی به صورت های مختلفی پیدا کنند؛ باید بررسی کنند ببینند منشا آن کجاست ؛ آن را مورد توجه قرار دهند تا بتوانند ان شاءالله برطرف کنند . نباید از تجزیه و تحلیل عبادات خوبی که انجام داده ایم بترسیم و نخواهیم که ان را نقد کنیم چرا که بعدها در مراحل بالاتر همین ها تبدیل به حجاب های سنگینی می شود . بنابراین حجاب را باید در زمان خودش برطرف کنیم که مشکل ساز نشود . البته این اتفاق برای کسانی که تازه وارد عبادات شده اند نمی افتد . اینها برای کسانی است که چندسالی است عبادت کرده اند و معارفی را کسب کرده اند ولی باید این دیدگاه را داشته باشند که چنین رذایلی اتفاق می افتد و باید از آن ها رها شد . ۳- عجب به ورع و تقوی و نحو اینها : آدم باید بداند که وقتی صفات گوناگونی درون آدم ایجاد می شود و ظهورات خوبی برایش اتفاق می افتد ؛ برایش ایجاد انبساط می کند و اگر به آن انبساط به صورت استقلالی توجه کند و آن را به منبع اصلی اش متصل نکند ؛ مشکل ساز می شود و در این صفات دچار عجب می شود . زیرا انسان فقط در صفات دنیایی و ظاهری و یا در گناهان مبتلا نیست و ممکن است در صفتهای خیلی خوب که در مسیر هست مبتلا شود و مثلا گرفتار مقایسه شود با دیگران یا در درون خودش ؛ مثلا نسبت به گذشته اش . مثلا با خودش می گوید من تا چندسال پیش این حالت را نداشتم و حالا دارم و این باعث می شود یک حالت بزرگی برایش ایجاد شود و همین که حس شد از حالت فقر در می آید و فکر می کند چیزی را دارا شده و یک مانع سنگین برایش ایجاد می شود و مانع پیشرفتش می شود و متوقفش می کند. علاج آن اینست که بداند این صفت ها که تاکنون نداشته و حالا به آن آغشته شده از لطف و عنایت خداوند بوده و اگر آدم شرایط سیر خودش را بررسی کند متوجه می شود حقیقتا این لطف و عنایت خداوند بوده و به مراتب خودش برنمی گردد . اینها نکات ظریفی است که در معراج السعاده به آن اشاره شده و حتما باید مورد توجه قرار بگیرد تا به سلامتی بشود عبور کرد .هر کدام از اینها اگر در درون آدم باقی بماند موجب توقف می شود . مثلا الان در جامعه ی خودمان ؛ شخصی به صفت نیکوکاری معروف است در همان می ماند و از آن بالاتر نمی رود چرا که دیگران از او تعریف می کنند و او هم فکر می کند یک صفت خیلی عالی پیدا کرده و در همان ماندگار می شود و دیگر به سمت بالاتر حرکت نمی کند. توجه داشته باشیم و مثالهایی که در اطرافمان می بینیم نباید برای ما اتفاق بیفتد و اگر به هر صفتی هم آغشته می شویم بدانیم لطف و عنایت خداوند است که در وجود ما تجلی می کند . البته اگر آدم کم کم در توحید واقع شود ؛؛همه ی این ها برطرف می شود و سیر هم حرکت به سوی توحید است . الحمدلله رب العالمین تبیین 🇮🇷@merajosaade786
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم ۴_ : این هم یکی از آن چیزهایی است که آدم نگاه می کند می بیند که اصل و نسبش به کجا برمی گردد . و بعضی ها این را در درون خودشان و برای خودشان کمال می دانند . می گویند ما برمی گردیم به آن امامزاده یا فلان شخص معروف و حالا ما فقط زمینه های مثبت آن را در نظر می گیریم نه منفی آن را ... کسانی که این طور فکر می کنند در همین می مانند و بعضی هم در درون خودشان است و زیاد بر زبان نمی آورند و عجب بزرگی دارند و در درونشان غوغاست و همین باعث می شود نتوانند حرکت کنند. این فقط مربوط به کسانی که خود را منتسب به اجدادشان و قوم و طایفه و عشیره شان می کنند نیست . کسانی هم هستند که می گویند ما شاگرد فلان استاد هستیم و این را اصل می دانند و به واسطه ی آن حس بزرگی به ایشان دست می دهد . افرادی هستند که سالیان سال در مسیر هستند و برایشان حاصلی ندارد به این دلیل که نسبت به استاد یا طریق خود دچار عجب می شوند و باید از این رها شوند . باید بداند که در آن استاد هم ؛ " دیگری " ظاهر است و اگر به این دید نگاه کند برایش ثمر خواهد داشت و دیگر خودش را چیزی نمی داند و وقتی می بیند استادی که خیلی بالاتر از ماست ؛ دیگری را نشان می دهد ؛ پس دیگر چیزی برای ما که یک هزارم استاد نیستیم هم نمی ماند . پس وقتی خداوند تبارک و تعالی ظاهر است دیگر جایی برای عجب باقی نمی ماند . ۵- : ممکن است کسی به صفتی که در ظاهرش است ببالد و فکر کند که تا آخر الزمان چنین حالتی دارد مثلا به اندام قوی و یا صورت زیبایشان توجه دارند و حتی آن را عیان می کنند و یکی از آن صفات رذیله ای است که باید برطرف شود . البته کسانی که در سیر هستند در مراحل ابتدایی از این رد می شوند و در صفت هایی که قبلا ذکر شد می افتند . یعنی اینها درجه بندی است از یک جایی شروع می شود ؛ از یکی رها می شود و در بعدی می افتد و از آن عبور می کند و در بعدی می افتد تا زمانی که در توحید واقع شود . و اینکه فکر نکنیم اینها برای دیگران است .برای خودمان است و در مقاطع مختلف با آن روبرو می شویم فقط گاهی آن ها را دور می زنیم و فکر می کنیم چنین صفاتی نداریم و نمی خواهیم در درون خودمان به این ها توجه کنیم . الحمدلله رب العالمین تبیین 🇮🇷@merajosaade786
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم ۶- عجب به مال : آدم ثروت ظاهری که دارد پیش خودش احساس دارایی می کند . خیلی ها مبتلا به این هستند و خودشان را به واسطه ی ثروت ، بزرگ می بینند بخصوص در جوامع سرمایه داری .... باید به این موضوع توجه کرد و از آن رد شد و فکر هم نکنیم از این صفات دور هستیم و برای دیگران است. مثلا اگر ما فقیر باشیم می گوییم ما به آن مبتلا نیستیم چون میدان برای ما آماده نبوده در آن واقع نشده ایم. اگر ثروتی دست ما بیاید باید از آن رد شویم و زمان ماندگاری در این ها برایمان کم باشد . این آغشتگی ها برای هر کس به وجود خواهد آمد و زمانش بهتر است کم باشد . از ائمه علیهم السلام پرسیدند : شما در جهنم وارد شدید ؟ (جهنم دنیا) فرمودند ما وارد شدیم و برای ما سرد بود یعنی با سرعت خیلی زیاد از این ها گذشتند . خب برای ما هم به اندازه ای که در مسیر هستیم باید زمانش را کم کنیم و سریعا از ان رد شویم چرا که این ها موانع ماست . ۷- عجب به قدرت : توجه به قدرت ذکر شده است و علاجش همان است که توجه کند که همه این ها از دیگری است و هیچ کس چیزی از خودش ندارد . ۸- عجب به جاه و منصب : زمانی که برای آدم مقام و منصبی به وجود می آید ؛ بداند که این ها گذرا هستند و برای آدم ماندگار نیستند و این ها شکل ظاهری هستند. ۹- عجب به عقل و زیرکی : باید آدم بداند عقلی که از آن استفاده می کند ؛ انتقال دهنده است ولی اگر چنین عجبی در آدم ایجاد بشود ؛ پس عقلش شکوفا نشده است ‌. حتی از آن یک واحد هم پایین تر امده که چنین تصوری برایش ایجاد شده است . این هم برمی گردد به رذائل قوه عاقله و جهل مرکب خودش را نشان می دهد . الحمدلله رب العالمین تبیین 🇮🇷@merajosaade786
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم خلاصه کتاب : ضد صفت ؛ و خود را و ذلیل و پست دانستن است ‌. هیچ کس خود را ذلیل نشمارد مگر اینکه خدا عزیزش شمارد . همه ی اینها زمانی است که انسان در فقر قرار بگیرد ؛ همان فقری که مدنظر امام حسین علیه السلام است . چرا ؟؟؟ چون فقر یکی از پارامترهایی است که آدم را در به سمت حرکت می دهد . و توجه داشته باشیم که ائمه اطهار علیهم السلام به نوع های مختلف در دعاهایشان فقر را مطرح کرده اند و این مشهود است و باید بدانیم این حقیر شمردن دین نیست که آدم فکر کند حقیر است بلکه خداوند تبارک و تعالی با صفاتش در درون ما ظاهر می شود و خودش را نمایان می کند . برای تمام مراتب ما خداوند تبارک و تعالی خاصیت و کارایی قرار داده است . و هر فردی موظف است آن فرامین را به اجرا بگذرد و ما هم باید به این توجه داشته باشیم . یک وقتی هست آدم می خواهد شکسته نفسی داشته باشد و بگوید من حقیرم ، من فقیرم و بعد این اظهار فقر باعث بشود در یک حالت سستی و کاهلی بیفتد و این مد نظر نیست . حقیر بودن و فقیر بودن این است که فقط باید فرامین خداوند تبارک و تعالی در وجود آدم تجلی پیدا کند و این نوع حقیر بودن خوب است . و اگر فرد بخواهد حقارت را به خودش القاء کند و دنبال معرفت و عبادت و وظایفش نرود ؛ درست نیست . پس فقط باید فرامین خداوند تبارک و تعالی در درون آدم جاری بشود و اگر جاری شد؛ شخص متوجه می شود حقارت یعنی چه !!! بنابراین متوجه شدیم این حقارت برمی گردد به عزتی که خداوند تبارک و تعالی برای بندگانش قرار داده است . الحمدلله رب العالمین 🇮🇷@merajosaade786
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امشب فرشتگان بر خانه‌ی خورشید نُهُم سبد سبد گل می‌پاشند امشب، نوزادِ مبارکی به دنیا می‌آید تا خورشیدِ هدایتِ انسان‌به ملکوت شود. مولا می آید، تا پرچمدار علم مکتب جعفری باشد. مولا می آید، تا با نورِ دانش، ظُلمت متوکل عباسی را بشکافد. او می آید تا خون خدا را در شریان جهان مرده جاری کند. او می آید تا آسمان را چون کوله‌بار سبز بر دوش گیرد و رسالت هزاران ساله دین را به مقصد برساند مقدمش گلباران 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 تبیین 🇮🇷@merajosaade786
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا