مشکات هدایت
#پاسخ_شبهه #عدالت_صحابه 🔺بنابر دلائل متعدد، آیه ۱۰۰ سوره مبارکه توبه شامل تمامی صحابه نمی باشد. بلک
#پاسخ_شبهه #عدالت_صحابه
🔺دلیل دیگری که ثابت می کند منظور از سبقت در این آیه سبقت ایمانی می باشد، به خاطر وجود منافقین در بین مسلمان است.
📖خداوند متعال در ادامه همین آیه محل بحث می فرماید:
«وَمِمَّنْ حَوْلَكُمْ مِنَ الْأَعْرَابِ مُنَافِقُونَ ۖ وَمِنْ أَهْلِ الْمَدِينَةِ ۖ مَرَدُوا عَلَى النِّفَاقِ لَا تَعْلَمُهُمْ ۖ نَحْنُ نَعْلَمُهُمْ ۚ سَنُعَذِّبُهُمْ مَرَّتَيْنِ ثُمَّ يُرَدُّونَ إِلَىٰ عَذَابٍ عَظِيمٍ»
📌ترجمه:«و از (میان) اعراب بادیهنشین که اطراف شما هستند، جمعی منافقند؛ و از اهل مدینه (نیز)، گروهی سخت به نفاق پای بندند. تو آنها را نمیشناسی، ولی ما آنها را می شناسیم. بزودی آنها را دو بار مجازات می کنیم و ؛ سپس بسوی مجازات بزرگی (در قیامت) فرستاده میشوند.»
✅ بر این اساس از بین مهاجرین و انصار کسانی از منافقین هم بودند که در بین مسلمانان زندگی می کردند. که اگر منظور از «السابقون» را سبقت در اسلام و مسلمان شدن بدانیم، شامل حال منافقین هم خواهد شد. چون منافقان گرچه منافق هستند، ولی حکم اسلام بر آنها بار شده و جزء مسلمانان محسوب می شوند.
👈با توجه به مطلب گفته شده، اگر کسی از اصحاب پیامبر از منافقین باشد، آیا باز هم رضایت الهی و بهشت جاویدان نصیب حالش خواهد شد؟ درحالیکه طبق آیه ی ذکر شده برای منافقان عذابی بزرگ، آماده و مهیا شده است.
🔹نکته ای که در اینجا باید مورد توجه قرار گیرد، اینست که رضایت خداوند برای هیچ شخصی بصورت دائمی و همیشگی نمی باشد. بلکه بستگی به ایمان و اعمال بندگان دارد. که اگر ایمان و عمل صالح برای شخصی همیشگی باشد، به دنباله ی آن رضایت خدا هم همیشگی است. و از طرفی اگر شخصی در مقطعی از زندگی خود دارای ایمان و اعمال نیک باشد، دلیل بر این نمی شود که خداوند از او تا پایان عمرش رضایت دائمی و همیشگی داشته باشد.
در نتیجه بنابر دلایلی که مطرح شد، منظور از سبقت در این آیه، سبقت در ایمان و عمل صالح می باشد. که اگر کسی از مهاجرین و انصار، تا آخر حیاتشان اهل ایمان و عمل صالح باشند، شامل حکم این آیه می باشند. در جلسه بعد موارد متعددی را ذکر می نماییم که همه صحابه از چنین ویژگی برخوردار نبودند.
👈ادامه دارد...
🆔@meshkatehedayat
#انتخابات #اقتدار_ملی
🔴 حضور و مشارکت مردم نشان دهنده اقتدار ملی است.
✅مقام معظم رهبری:
«از نظر وجهه ی خارجی هم، انتخابات و حضور و مشارکت مردم نشان دهنده ی اقتدار ملی است. بله امکانات دفاعی مهم است و در این شکی نیست، اما بیش از همه اینها مردم یک کشورند، ملتند که اقتدار می دهند. حضور مردم موجب اقتدار کشور خواهد شد و انتخابات مظهر حضور مردم است».
🆔@meshkatehedayat
#خیانت_قلم #توسل #تحریف_کتب_اهل_تسنن
❌ تحریف توسل در کتب اهل تسنن(۲)❌
🔸در هفته گذشته گزارشی از تحریف وهابیون درباره یکی از متون مربوط به جواز توسل در کتب اهل تسنن ارائه کردیم. در این هفته نیز به نمونه ای دیگر از این گونه تحریفات اشاره می نماییم.
👤ابن قیم جوزیه شاگرد ابن تیمیه، در کتابی به نام «اجتماع الجیوش الاسلامیة» که با موضوع بیان نظرات بزرگان اهل تسنن پیرامون موضوعات صفات خداوند و... نوشته شده است، جمله ای را از «ابن حداد شافعی» (متوفای ۳۴۵ق) نقل می کند که به شرح زیر است:
«وَنَسْتَغْفِرُ اللَّهَ لَهُمْ وَنَتَوَسَّلُ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى 👈بِهِم👉»
📌ترجمه: «ما (اهل سنت) برای صحابه، همسران و آل پیامبر، از خداوند طلب مغفرت نموده و همچنین بواسطه 👈ایشان👉 به خداوند متوسل می شویم.»
✂️این جمله که در نسخه های خطی و برخی از نسخه های چاپی به همین صورت آمده است، بیانگر اعتقاد «ابن حدّاد» به موضوع توسل می باشد. اما در کمال تعجب می بینیم که در برخی از نسخه های چاپی، کلمه 👈«بِهِم»👉به کلمه 👈«بِاتِّبَاعِهِمْ»👉 تغییر یافته است. معنای جمله بر اساس این تحریف چنین است:
«ما بواسطه پیروی از ایشان به خداوند متوسل می شویم !!»
✅ از آنجا که وهابیت توسل به جایگاه و مقام بزرگان را قبول ندارد، به راحتی این متن را تحریف کرده و با جسارت هرچه تمام تر نظر «ابن حداد شافعی» را تغییر داده است. نکته جالب آن است که محقق یکی از چاپ ها، برای تحقیق کتاب به ۳ نسخه اعتماد نموده است. او پس از تحریف این کلمه، در پاورقی اشاره می کند که در هر سه نسخه، کلمه «بِهِم» آمده است. اما چون این عقیده (از منظر وهابیت) اشتباه است، به این صورت تغییر کرده است!!
❌ مهم تر از این تحریفات، سؤالی ست که باید در ذهن هر مخاطب منصفی پدید آید:
شبکه های وهابی ادعا می کنند که هیچ مذهبی به نام وهابیت وجود ندارد. آن ها خود را جزئی از اهل تسنن می دانند. اگر این گونه است، پس چرا عقیده این افراد در این موضوعات مانند سایر مذاهب اهل تسنن نیست؟
🔰مشخصات نسخه خطی: نسخه کتابخانه چستربیتی هلند، به شماره ۳۳۰۵. تاریخ نسخ: قرن ۹ هجری
🔺کاری از کانال مشکات هدایت به همت استاد جلال رضایی
🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#خیانت_قلم #توسل #تحریف_کتب_اهل_تسنن ❌ تحریف توسل در کتب اهل تسنن(۲)❌ 🔸در هفته گذشته گزارشی از
📚اسکن نسخه خطی «إجتماع الجیوش الإسلامیة» بهمراه تحریف نسخه چاپی
🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#خیانت_قلم #توسل #تحریف_کتب_اهل_تسنن ❌ تحریف توسل در کتب اهل تسنن(۲)❌ 🔸در هفته گذشته گزارشی از
28.jpg
6.34M
📚اسکن نسخه خطی «إجتماع الجیوش الإسلامیة» بهمراه تحریف نسخه چاپی
🔺اسکن با کیفیت بالا
🆔@meshkatehedayat
«قال الباقر علیه السلام: فَیا طوبی لِمَن أَدْرَكَهُ وَ كانَ مِن أنصارِهِ، وَ الوَیلُ كُلُّ الوَیلُ لِمَن خالَفَهُ وَ خالَفَ أَمرَهُ وَ كانَ مِن اعدائِه».
📚(الغیبة للنعمانی، ج۱، ص۲۳۴)
📌ترجمه: « امام باقر علیه السلام فرمودند: خوشا به حال آن کس که زمان حضرتش را دریابد و در جمع یاران او باشد، و بدا و بسیار بدا به حال کسی که با او مخالفت و ستیزه کند و از حضرتش فرمان نبرد و در زمره دشمنانش درآید».
#جمعه_های_مهدوی #یا_صاحب_الزمان
#یوسف_زهرا_سلام_الله_علیها
🆔 @meshkatehedayat
مشکات هدایت
#پاسخ_شبهه #عدالت_صحابه 🔺دلیل دیگری که ثابت می کند منظور از سبقت در این آیه سبقت ایمانی می باشد، به
#پاسخ_شبهه #عدالت_صحابه
🔺در پست های گذشته ثابت نمودیم که منظور از سبقت در این آیه سبقت ایمانی می باشد. و هر فردی از صحابه تا زمانیکه اهل ایمان و عمل صالح باشد، خداوند از او رضایت دارد.
👈اگر اهل تسنن و وهابیت بگویند این آیه شامل تمام اصحاب پیامبر اکرم می شود و خداوند از تمامی آن ها در همه احوال رضایت دائمی داشته است، تالی فاسد های فراوانی را برای آنان بهمراه خواهد داشت. به دو نمونه اشاره می نماییم:
1⃣ طبق منابع معتبر اهل تسنن برخی از اصحاب پیامبر اکرم در زمان حیات ایشان، تهمت زنا به عایشه زدند. ابن حجر عسقلانی در رابطه با اسامی آنان می نویسد:
«اسامی کسانی که به عایشه تهمت زنا زدند، مشهور آنها بنابر روایات صحیح، عبد الله بن ابی سلول و مسطح بن أثاثة و حسان بن ثابت و حمنة بنت جحش می باشد».
📚(فتح الباری، ج۸، ص۴۶۴)
✅ اگر اهل تسنن و وهابیت همانطور که ادعا می کنند خداوند بصورت دائمی از اصحاب پیامبر راضی می باشد، آیا می توانند بپذیرند که خداوند از اصحابی که تهمت زنا به عایشه زدند، در آن حالت از آنان رضایت داشته و راضی به تهمتشان بوده است؟
🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#پاسخ_شبهه #عدالت_صحابه 🔺در پست های گذشته ثابت نمودیم که منظور از سبقت در این آیه سبقت ایمانی می با
2⃣ بر اساس روایات صحیح، پیامبر اکرم در وصف عمار فرمودند:
«افسوس برای عمار، كه توسط گروه ياغی به قتل می رسد. عمار آنها را به بهشت فرا می خواند و آنها وی را به سوی آتش دعوت می کنند».
📚(التعلیقات الحسان علی صحیح ابن حبان، ج۱۰،ص۱۷۰)
✅ جالب اینجاست بر اساس منابع اهل تسنن، عمار در جنگ صفین توسط اصحاب پیامبر اکرم به شهادت رسید. از جمله این گروه ستمگر که موجب شهادت عمار شدند: معاویه بن ابی سفیان ، عمرو بن عاص، ابوالغادیة و... می باشند.
👈با وجود نص صریح پیامبر اکرم بر جهنمی بودن قاتلین عمار، چگونه می توان پذیرفت خداوند از تمامی اصحاب در همه حال و بصورت همیشگی رضایت دارد؟
❌بنابراین این آیه شامل جمیع اصحاب پیامبر اکرم نخواهد شد. بلکه شامل آن دسته از اصحابی می شود که دارای ایمان و عمل صالح همیشگی باشند. و برای رسیدن به اینکه کدام افراد از صحابه دارای چنین ویژگی بودند، باید همانند باقی انسان های دیگر فرد فرد آنان را مورد بررسی قرار داد.
🔰پایان
🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
2⃣ بر اساس روایات صحیح، پیامبر اکرم در وصف عمار فرمودند: «افسوس برای عمار، كه توسط گروه ياغی به قتل
📚اسکن فتح الباری
📚اسکن التعلیقات الحسان علی صحیح ابن حبان
📚اسکن منبع شهادت عمار توسط ابوالغادیه بهمراه تصحیح سند
🆔@meshkatehedayat
#کتاب_شناسی
#زندگی_سیاسی_امام_رضا_علیه_السلام
📚الحیاة السیاسیة للإمام الرضا علیه السلام
📌مولف: علامه سید جعفر مرتضی عاملی
📎سید جعفر مرتضی عاملی از علمای معاصر شیعه در حوزه علمیه قم و لبنان بودهاند. ایشان در حوزه تاریخ اسلام، شیعه شناسی و سیرهنگاری زحمات فراوانی کشیده اند که از جمله تالیفات ایشان : الصحیح من سیرة النبی الأعظم، الصحیح من سیره الإمام علی، الغدیر و المعارضون و ... میباشد.
🔺معرفی کتاب:
مولف بر این باور است که تاریخهای موجود، تحت تاثیر فرمانرویان یا دیگر شرایط سیاسی و مذهبی، از مسیر اصلی خود منحرف شده اند. و حوادث آنگونه که باید، بازگو نشده و وقایع سرنوشت ساز مورد کتمان و غفلت قرار گرفتهاند. از جمله این حوادث ماجرای بیعتگیری مامون عباسی برای امام رضا علیه السلام است. وی در این کتاب به دنبال کشف اسباب حقیقی و واقعیتهای موجود در این زمینه است. و همچنین به موضوعاتی همچون تاسیس دولت عباسیان و برخوردهای ضد علوی عباسیان و موضع امام رضا نسبت به مأمون عباسی پرداخته اند.
🔰این کتاب توسط خلیل خلیلیان به زبان فارسی ترجمه شده است.
✔️فایل PDF کتاب به زبان عربی و فارسی را در پست بعدی مشاهده فرمایید.
🆔 @meshkatehedayat
مشکات هدایت
#کتاب_شناسی #زندگی_سیاسی_امام_رضا_علیه_السلام 📚الحیاة السیاسیة للإمام الرضا علیه السلام 📌مولف: عل
ketab-islam-zendegi-siyasi-imam-reza.pdf
1.57M
📚ترجمه فارسی کتاب «الحیاة السیاسیة للإمام الرضا علیه السلام»
✍مولف: علامه سید جعفر مرتضی عاملی
🆔 @meshkatehedayat
مشکات هدایت
#کتاب_شناسی #زندگی_سیاسی_امام_رضا_علیه_السلام 📚الحیاة السیاسیة للإمام الرضا علیه السلام 📌مولف: عل
الحياة السياسية للإمام الرضا (ع) - السيد جعفر مرتضى العاملي(1).pdf
6.65M
📚کتاب «الحیاة السیاسیة للإمام الرضا علیه السلام» (به زبان عربی)
✍مولف: علامه سید جعفر مرتضی عاملی
🆔 @meshkatehedayat
#شبهات #اصحاب #تقطیع_روایت
✍شبهه:
مدح اصحاب پیامبر در کتاب شیعه:
...مردی از امام صادق پرسید (یا بن رسول الله! ما تقول فی حق أبی بكر وعمر؟ فقال علیه السلام: إمامان عادلان قاسطان، كانا على الحق، وماتا علیه، فعلیهما رحمة الله یوم القیامة»
📗(إحقاق الحق للشوشتری: (1/161)).
✅(ای فرزند رسول الله در مورد ابی بكر وعمر چه می گویید؟فرمودند آنها امامانی عادل بودند وبر حق بود وبر عدل وحق هم وفات كردند بر آنها رحمت خداوند باشد تا قیامت).
📌برگرفته شده از کانال وهابی در فضای مجازی
👈آیا چنین مطلبی صحیح می باشد؟
🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#شبهات #اصحاب #تقطیع_روایت ✍شبهه: مدح اصحاب پیامبر در کتاب شیعه: ...مردی از امام صادق پرسید (یا ب
#پاسخ_به_شبهات #اصحاب #تقطیع_روایت
🔺مخالفین شیعه برای خوب جلوه دادن رابطه بین اهل بیت علیهم السلام با خلفاء، از هر روایت ضعیفی حتی با استفاده از تقطیع کردن روایات سعی می کنند چنین مطلبی را ثابت نمایند. از جمله روایاتی که مخالفین شیعه آن را تقطیع کرده و کاملا بازگو نمیکنند، روایت «إمامان عادلان قاسطان» می باشد. ما روایت را بصورت کامل از همان منبعی که به آن ارجاع دادند را ذکر می نماییم و نشان خواهیم داد به خاطر اینکه صدر و ذیل روایت که به نفع مخالفین نبوده است را تقطیع نمودند.
📌ترجمه روایت:
«شخصی از 👈مخالفین👉، از امام صادق علیه السلام پرسید:
نظرتان در مورد عمر و ابوبکر چیست؟ حضرت در جواب فرمودند:
👈«هما کانا إمامان عادلان قاسطان کانا على الحق، وماتا علیه، فعلیهما رحمة الله یوم القیامة»👉
هنگامی که آن شخص از مجلس خارج شد، شخصی از شیعه از حضرت سوال نمود: یا ابن رسول الله! از آنچه که درباره ابوبکر و عمر فرمودید خیلی تعجب نمودم.
حضرت فرمودند: آری، آن دو 👈امام اهل آتش اند.👉 همان گونه که خداوند سبحان میفرماید:
«و آنان را امامانی قرار دادیم که به آتش دوزخ فرا میخوانند» (القصص، آیه ۴۱)
و اما اینکه آن دو قاسط بودند در این رابطه خداوند متعال میفرماید:
«و امّا👈 قاسطان و ظالمان هیزم دوزخند!👉» (الجن،آیه ۱۵)
و اما اینکه آن 👈دو نفر عادل هستند یعنی از حق عدول کرده و مخالفت کرده اند.👉 همانگونه که خداوند در قرآن میفرماید:
«کافران برای پروردگارشان شریک و همتا قرار می دهند.»(الانعام، آیه ۱)
و مراد از 👈حق امیر المومنین علیه السلام می باشد که آن دو با او مخالفت کرده و حقش را غصب نمودند.👉
و 👈مراد از این که آن دو تا آخر بر این راه باقی ماندند و از دنیا رفتند این است که، آن دو تا آخر بر عداوت و دشمنی خود باقی ماندند، بدون این که پشیمان از کار خود باشند.👉
👈و مراد از رحمت خداوند، رسول الله صلى الله علیه و آله است که «رحمة للعالمین» بود. و آن حضرت در آن دنیا دشمن آن دو و انتقام گیرنده از آنها خواهد بود».👉
🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#پاسخ_به_شبهات #اصحاب #تقطیع_روایت 🔺مخالفین شیعه برای خوب جلوه دادن رابطه بین اهل بیت علیهم السلام
❌نکات:
🔰سند:
بر اساس تحقیق انجام گرفته، قدیمی ترین کتبی که این روایت را ذکر نمودند، کتاب «مثالب النواصب» ابن شهر آشوب و «أسرار الامامة» عماد الدین طبری و بعد از اینان افرادی همچون قاضی نور الله در کتاب «إحقاق الحق» به این روایت اشاره می نمایند. که همگی آنان هیچ گونه سندی برای این روایت ذکر نمی کنند. بنابراین سند روایت ضعیف می باشد.
🔰متن:
بر اساس ابتدای متن روایت هنگامیکه فردی از مخالفین امام صادق از حضرت در مورد ابوبکر و عمر می پرسد. در جواب حضرت به خاطر تقیه سخنی دو پهلو می گویند و آنان را «امام، عادل و قاسط» معرفی می نمایند. ولی هنگامی که به تمامی کتب نام برده در بالا مراجعه می نماییم مشاهده میکنیم، هنگامیکه آن شخص از مجلس بیرون می رود، حضرت منظور خودشان را از این کلمات آشکار می سازند و با استناد به آیات قرآن کریم می فرمایند:
1⃣ منظور از «امامان» یعنی امامان دعوت کننده به آتش اند.
2⃣ منظور از «قاسطان» یعنی ظالمان که هیزم جهنم اند.
3⃣ منظور از «عادلان» یعنی عدول کنندگان از حق می باشند.
🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
❌نکات: 🔰سند: بر اساس تحقیق انجام گرفته، قدیمی ترین کتبی که این روایت را ذکر نمودند، کتاب «مثالب الن
📚اسکن کتاب «مثالب النواصب»
📚اسکن کتاب « أسرار الإمامة»
📚 اسکن کتاب «إحقاق الحق»
🆔@meshkatehedayat
«ای حجت هشتم که خدا خوانده رضایت
مدح تو جز از خالق دادار نیاید
دیدم همه جا بر در و دیوار حریمت
جایی ننوشته است گنهکار نیاید»
🌸ولادت امام رضا علیه السلام مبارک باد
🆔@meshkatehedayat
#نقد_ها_و_چالش_ها #توهین_به_پیامبر
❌بزرگترین توهین به پیامبر(۴)❌
✅ یکی دیگر از توهین ها و تهمت هایی که در منابع معتبر اهل تسنن در رابطه با پیامبر اکرم وجود دارد، «نسبت فراموشی» به شخصیت مقدس ایشان در موارد متعدد می باشد. به سه نمونه از این موارد اشاره می نماییم:
1⃣ فراموش کردن رکعات نماز:
«عبد الله بن مسعود گفت: رسول خدا پنج رکعت نماز خواند. گفتیم: ای رسول خدا! آیا در نماز افزوده شده است؟ رسول خدا فرمود: چطور؟ گفتند: پنج رکعت نماز خوانده اید. فرمود: من نیز همچون شما بشرم. به یاد می آورم همان گونه که شما به یاد می آورید و فراموش می کنم همان گونه که شما فراموش می کنید».
📚(صحیح مسلم، ص۲۵۸)
2⃣ فراموش نمودن تشهد نماز:
«ابن بحینه میگوید: پیامبر اکرم در رکعت دوم نماز ظهر ایستادند و تشهد را فراموش کردند؛وقتی نماز تمام شد دو سجده سهو بجا آوردند و سلام دادند».
📚(سنن ابن ماجه، ج۱، ص۲۱۴)
3⃣ فراموش نمودن آیات قرآن توسط پیامبر:
«عایشه نقل می کند: پیامبر شنید مردی داخل مسجد قرآن می خواند و فرمود: خدا رحمتش کند که آیه چنین و چنان را بیادم آورد که از فلان و فلان سوره ساقطشان کرده بودم را بیادم آورد».
📚(صحیح البخاری، ص۶۴۵)
🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#نقد_ها_و_چالش_ها #توهین_به_پیامبر ❌بزرگترین توهین به پیامبر(۴)❌ ✅ یکی دیگر از توهین ها و تهمت ه
❌سوال:
👈هنگامیکه مردم در زمان پیامبر و بعد از ایشان موارد متعددی از فراموشی پیامبر اکرم را ببینند و بشنوند، آیا حق ندارند که در اصل نبوت پیامبر و دیگر دستورات دینی دچار شک و تردید شوند، و موجب سلب اعتماد آنان از پیامبر اکرم شود؟
آیا کسی از مردم حق ندارد که بگوید پیامبر اکرم در بقیه دستورات دینی هم دچار فراموشی و اشتباه شده است؟
آیا غیر مسلمانان و ملحدین با استفاده از این احادیث اهل تسنن، نمی توانند اصل نبوت پیامبر و دستورات دینی را زیر سوال برده و بازیچه دست خود قرار دهند؟
👈در آیات متعددی همچون سوره نساء آیه ۸۰ (مَنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ، کسی که از پیامبر اطاعت کند، خدا را اطاعت کرده)و سوره نساء آیه ۵۹ (أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ) خداوند دستور به اطاعت محض و مطلق نسبت به پیامبر اکرم می دهد.
چطور می توان پذیرفت که خداوند دستور به اطاعت مطلق از پیامبر را می دهد ولی از طرفی دیگر پیامبر دچار اشتباه و فراموشی های متعدد شود؟
🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
❌سوال: 👈هنگامیکه مردم در زمان پیامبر و بعد از ایشان موارد متعددی از فراموشی پیامبر اکرم را ببینند و
📚اسکن کتاب صحیح مسلم
📚اسکن کتاب سنن ابن ماجه به همراه تصحیح ألبانی
📚اسکن کتاب صحیح البخاری
🆔@meshkatehedayat
#خیانت_قلم #طلقاء #تحریف_کتب_اهل_تسنن
❌تحریف تحقیر صحابه توسط عمر بن خطاب❌
👤فاکهی (متوفای ۲۷۲ق) در کتاب «اخبار مکه» حدیثی نقل می کند که بیانگر تحقیر بخشی از جامعه اسلامی توسط عمر بن خطاب و محرومیت آنان از بیت المال توسط او می باشد. متن حدیث بدین شرح است:
«حَدَّثَنَا أَبُو الْعَبَّاسِ أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ قَالَ: ثنا سَعِيدُ بْنُ أَبِي مَرْيَمَ، عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عُمَرَ، عَنْ نَافِعٍ، عَنِ ابْنِ عُمَرَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُمَا قَالَ: " إِنَّ عُمَرَ بْنَ الْخَطَّابِ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ لَمْ يَكُنْ يُعْطِي أَهْلَ مَكَّةَ عَطَاءً، وَلَمْ يَكُنْ يَضْرِبُ عَلَيْهِمْ بَعْثًا وَيَقُولُ: 👈هُمْ طُلَقَاءُ👉 »
📚(اخبار مکة، ج3، ص57)
📌ترجمه: «عبدالله بن عمر گوید: عمر به اهل مکه عطاء نمیداد و آنها را به عنوان فرماندههای لشکر قرار نمیداد و میگفت که مردم اهل مکه از 👈طلقاء👉 هستند.»
✅ ابتدا لازم به توضیح است که رسول خدا صلی الله علیه و آله مشرکان مکه را پس از فتح مکه طلقاء (آزاد شدگان) نامیده، و آنان را پس از اسلام آوردنشان عفو نموده و مانند سایر مسلمانان با آنان رفتار نمود. اما بر اساس این حدیث، عمر بن خطاب تنها به این دلیل که اهل مکه از طلقاء بودند، آنان را تحقیر نموده و از بیت المال محرومشان کرد.
🔹حال همین حدیث با سند مشابه در کتاب «الأموال» نوشته ابن زنجویه (متوفای ۲۵۱ق) به این صورت تحریف شده است:
«قَالَ: أَبُو عُبَيْدٍ: وَحَدَّثَنِي سَعِيدُ بْنُ أَبِي مَرْيَمَ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ الْعُمَرِيِّ، عَنْ نَافِعٍ، عَنِ ابْنِ عُمَرَ، أَنَّ عُمَرَ، كَانَ لَا يُعْطِي أَهْلَ مَكَّةَ عَطَاءً، وَلَا يَضْرِبُ عَلَيْهِمْ بَعْثًا , وَيَقُولُ: 👈هُمْ كَذَا وَكَذَا كَلِمَةٌ لَا أُحِبُّ ذِكْرَهَا👉.»
📚 (الأموال، ج۲، ص۵۱۶)
📌ترجمه: «عبدالله بن عمر گوید: عمر به اهل مکه عطاء نمیداد و آنها را به عنوان فرماندههای لشکر قرار نمیداد و میگفت که 👈مردم اهل مکه چنین و چنان هستند. کلمه ای (در این حدیث وجود دارد) که خوش ندارم آن را بیان کنم !!👉»
✂️علت تحریف این حدیث توسط ابن زنجویه، وجود جمعیت چشمگیر از اهل مکه که از اصحاب پیامبر صلی الله علیه و آله به شمار می آمدند، می باشد. از آنجا که عمر بن خطاب با بیان این کلمه، بسیاری از اصحاب پیامبر را تحقیر نمود، ابن زنجویه تصمیم به حذف این کلمه گرفت تا به اصحاب پیامبر طعن و خدشه ای وارد نسازد.
🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#خیانت_قلم #طلقاء #تحریف_کتب_اهل_تسنن ❌تحریف تحقیر صحابه توسط عمر بن خطاب❌ 👤فاکهی (متوفای ۲۷۲ق)
📚اسکن کتاب « اخبار مکة» به همراه روایت تحریف شده در کتاب «الأموال»
🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#خیانت_قلم #طلقاء #تحریف_کتب_اهل_تسنن ❌تحریف تحقیر صحابه توسط عمر بن خطاب❌ 👤فاکهی (متوفای ۲۷۲ق)
32.jpg
4.42M
📚اسکن کتاب « اخبار مکة» به همراه روایت تحریف شده در کتاب «الأموال»
🔺فایل با کیفیت بالا
🆔@meshkatehedayat
#شبهه #علم_غیب
✍شبهه:
🔺وهابیت معتقد هستند که علم غیب به خداوند اختصاص دارد. و هر شخصی که قائل به علم غیب برای غیر خداوند باشد مخالف قرآن صحبت کرده است و دچار غلو شده است. زیرا خداوند در قرآن می فرماید:
1⃣ وَعِنْدَهُ مَفَاتِحُ الْغَيْبِ لَا يَعْلَمُهَا إِلَّا هُوَ (انعام،۵۹)
🔸ترجمه: «کلیدهای خزائن غیب نزد اوست، کسی جز او بر آن آگاه نیست».
2⃣ وَلَا أَقُولُ لَكُمْ عِنْدِي خَزَائِنُ اللَّهِ وَلَا أَعْلَمُ الْغَيْبَ (هود۳۱)
🔸ترجمه: [پیامبر می فرماید:]من هرگز به شما نمیگویم خزائن الهی نزد من است! و غیب هم نمیدانم.
👈آیا چنین برداشتی از این آیات قرآن صحیح است؟
🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#شبهه #علم_غیب ✍شبهه: 🔺وهابیت معتقد هستند که علم غیب به خداوند اختصاص دارد. و هر شخصی که قائل به ع
#پاسخ_به_شبهات #علم_غیب
🔴پاسخ:
🔰اگر بخواهیم از قرآن در رابطه با موضوعی برداشت صحیح و جامعی داشته باشیم، نباید فقط به قسمتی از آیات قرآن توجه نماییم. بلکه باید تمامی آیاتی که درباره آن موضوع آمده است را مورد بررسی قرار دهیم، تا همانند وهابیت دچار اشتباه و سطحی نگری نشویم.
با توجه به مطلب گفته شده با یک مثال قرآنی به توضیح این شبهه می پردازیم.
✅خداوند در قرآن از یک سو گرفتن جان ها و قبض روح نمودن آنها را به خودش نسبت می دهد. خداوند در سوره «مبارکه زمر آیه ۴۲» در این رابطه می فرماید:
«اللَّهُ يَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ حِينَ مَوْتِهَا»
📌ترجمه: «خداوند ارواح را به هنگام مرگ قبض میکند».
ولی از سویی دیگر خداوند در قرآن تصریح می کند، که ملک الموت مأمور گرفتن جان ها می باشد. در سوره مبارکه «سجدة آیه ۱۱» خداوند می فرماید:
«قُلْ يَتَوَفَّاكُمْ مَلَكُ الْمَوْتِ الَّذِي وُكِّلَ بِكُمْ ثُمَّ إِلَىٰ رَبِّكُمْ تُرْجَعُونَ»
📌ترجمه: «فرشته مرگ که بر شما مأمور شده، (روح) شما را میگیرد؛ سپس شما را بسوی پروردگارتان بازمیگردانند».
👈با توجه به این دو آیه، آیا خداوند دچار تناقض شده است؟
خیر؛ بلکه خداوند بدون آنکه احتیاج به قدرت کسی داشته باشد و یا از کسی قدرتی گرفته باشد، گرفتن جان انسانها را برای خودش به صورت استقلالی و بالذات اثبات می کند. و از طرفی خداوند همین قدرتش را به هر کسی همانند ملک الموت اگر بخواهد در اختیارش قرار میدهد. که ملک الموت و هر شخص دیگری بدون اذن و اجازه خداوند توان چنین کاری را ندارد.
✅حال در مسأله علم غیب هم چنین می باشد که خداوند در یکسری از آیات، علم غیب را به صورت استقلالی( محتاج به کسی نیست) و بالذات به خودش نسبت می دهد. و از طرفی در آیاتی دیگر علم غیب را در اختیار پیامبران و صالحان قرار می دهد. که توضیح آن را در روز شنبه مشاهده فرمایید.
🆔@meshkatehedayat