eitaa logo
مشکات هدایت
1هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
133 ویدیو
231 فایل
کانالی جذاب و پر محتوا در دنیای اعتقادات و باور ها شناخت خطوط بین تحریف و بدعت و حقیقت ما حامی اندیشه ها و باور های ناب شما هستیم تلگرام: https://t.me/meshkatehedayat اینستاگرام: instagram.com/meshkatehedayat ادمین انتقادات و پیشنهادات @meshkat_205
مشاهده در ایتا
دانلود
مشکات هدایت
#نقد_ها_و_چالش_ها #عایشه #عزاداری ❌ بررسی عزاداری عایشه (۱) ❌ ✅ بر اساس منابع اهل تسنن یکی از کار
✍ اشکال: اشکالی که اهل تسنن و وهابیت نسبت به این روایت مطرح می کنند، اینست که عایشه در رابطه با این عملش (لطمه و سینه زنی) گفته است: «فمن سفهی و حداثة سنی» یعنی از روی کم عقلی و کم سن و سال بودنم به لطمه و سینه زنی پرداختم. که این نشان می دهد عایشه از این کارش پشیمان شده است. بنابراین دیگر به این روایت در باب عزاداری نمی توان استناد نمود. ❌سفاهت در لغت بمعنای «نقصان در عقل» می باشد. 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#نقد_ها_و_چالش_ها #عایشه #عزاداری ✍ اشکال: اشکالی که اهل تسنن و وهابیت نسبت به این روایت مطرح می ک
📌جواب: 1⃣ بفرض هم حتی اگر قبول نماییم عایشه از لطمه زدن و سینه زنی خود پشیمان شده است، در رابطه با دیگر زنانی که جزء اصحاب پیامبر اکرم بوده اند چه خواهید گفت؟ به خاطر اینکه طبق همین روایت آنان هم در عزای پیامبر اکرم به سر و صورت و سینه خود زده اند. و از طرفی هم در هیچ زمانی از چنین عملی اظهار پشیمانی نکرده اند. 👈آیا اهل تسنن و وهابیت حاضر هستند همانند ابن تیمیه و ابن‌کثیر که چنین عزاداری هایی را بدعتی زشت و شیطانی بر می شمارند، نسبت به اصحاب هم چنین کلامی را بگویند؟ 👈آیا حاضر هستند که این اصحاب را به‌خاطر این نوع از عزاداری از عدالت خارج نمایند؟ 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#نقد_ها_و_چالش_ها #عایشه #عزاداری 📌جواب: 1⃣ بفرض هم حتی اگر قبول نماییم عایشه از لطمه زدن و سینه ز
2⃣ اگر کسی بگوید که عایشه از عمل ( لطمه و سینه زنی) خود پشیمان شده است، در اشتباه می باشد. زیرا جمله «فمن سفهی و حداثة سنی» مربوط به لطمه و سینه زنی عایشه نمی باشد، بلکه این پشیمانی بنابر قرائنی مربوط به این بوده است، که نباید سر پیامبر را از دامن خود بر می داشت و مشغول به کار دیگری می شد(به دو قرینه در این رابطه اشاره می نماییم). 🔺قرینه اول: اگر پشیمانی عایشه به خاطر لطمه و سینه زنی بوده است، پس چرا این سفاهت را فقط به خود نسبت داده و به مابقی زنان که همانند او مشغول به لطمه و سینه زنی بوده اند نسبت نمی دهد؟ و به جای جمله «فمن سفهی (یعنی از سفاهت من) از جمله «فمن سفهنا» (یعنی از سفاهت ما) استفاده ننموده است؟ این نشان می دهد که این سفاهت مربوط به کاریست که فقط به عایشه اختصاص داشته است. که آن هم برداشتن سر مبارک پیامبر از دامنش بوده است. 🔺قرینه دوم: در روایتی که به عنوان قرینه می توان از آن استفاده نمود، آمده که عایشه گفته است: « از کمی سن خود در عجب بودم که پیامبر در آغوش من رحلت فرمود و من ایشان را تا هنگامی که غسل دادند تنها نگذاشتم. ولی بالشتی آوردم و زیر سر رسول خدا نهادم. سپس برخاستم و همراه با زنان گریستم و بر سر و صورت خود زدم. و در آن لحظه (عزاداری) سر پیامبر را بر روی بالشت گذاشتم و آن حضرت را از آغوش خود کنار نهادم ». 📚(الطبقات الکبری، ج۲،ص۲۲۹) ✅ طبق این روایت، عایشه در تمام لحظات تا زمان غسل دادن بدن پیامبر اکرم به غیر از هنگام عزاداری، سر حضرت را از دامن خود جدا ننمود. که چنین مطلبی نشان می دهد پشیمانی و تعجب عایشه از این بوده است که چرا سر پیامبر را در آن لحظه (عزاداری) از خود جدا کرده و مشغول به کار دیگری شده است. که بدین خاطر متذکر شده است که سر پیامبر را تا زمان غسل ایشان به غیر از آن لحظه (عزاداری)، از دامن خود جدا ننمود. 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
2⃣ اگر کسی بگوید که عایشه از عمل ( لطمه و سینه زنی) خود پشیمان شده است، در اشتباه می باشد. زیرا جمله
📚 اسکن کتاب « الطبقات الکبری» 📚 اسکن کتاب « منهاج السنة » 📚اسکن کتاب « البدایة و النهایة » 📚 اسکن کتاب « المصباح المنیر » 🆔@meshkatehedayat
❌تحریف حدیث مبغوض ترین قبیله ها(۱)❌ 👈ان شاءالله در ماه های محرم و صفر به بررسی و بیان تحریفات صورت گرفته با هدف تطهیر خلفای أموی می پردازیم. ✅ در «مسند أبی یعلی»، جلد۱۳، صفحه۴۱۷ حدیثی نقل شده است که بیان کننده موضع رسول خدا صلی الله علیه و آله درباره سه قبیله از قبایل عرب می باشد. متن حدیث بدین شرح است: «حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ الدَّوْرَقِيُّ، قَالَ: حَدَّثَنِي حَجَّاجُ بْنُ مُحَمَّدٍ، حَدَّثَنَا شُعْبَةُ، عَنْ أَبِي حَمْزَةَ، جَارِهِمْ، عَنْ حُمَيْدِ بْنِ هِلَالٍ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُطَرِّفٍ، عَنْ أَبِي بَرْزَةَ، قَالَ: «كَانَ أَبْغَضَ الْأَحْيَاءِ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ 👈بَنُو أُمَيَّةَ👉 وَثَقِيفٌ وَبَنُو حَنِيفَةَ» 📌ترجمه: «ابوبرزه می گوید: مبغوض ترینِ قبیله ها نزد رسول خدا، 👈بنی امیه👉، ثقیف، و بنی حنیفه بودند». (✂️) حال با کمال تعجب می بینیم که این روایت در کتاب «مسند احمد بن حنبل» نیز با سند مشابه آمده است. اما کلمه « بنی أمیة» از متن حدیث حذف شده است: «حَدَّثَنَا حَجَّاجٌ، أَخْبَرَنَا شُعْبَةُ، عَنْ أَبِي حَمْزَةَ جَارِهِمْ قَالَ: سَمِعْتُ حُمَيْدَ بْنَ هِلَالٍ يُحَدِّثُ، عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ مُطَرِّفٍ،عَنْ أَبِي بَرْزَةَ قَالَ: " كَانَ أَبْغَضَ النَّاسِ أَوْ أَبْغَضَ الْأَحْيَاءِ إِلَى رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، (✂️) ثَقِيفُ، وَبَنُو حَنِيفَةَ» 🔺ادامه دارد... 🆔@meshkatehedayat
❌ بررسی عزاداری عایشه (۲)❌ ✍ یکی از اشکالاتی که اهل تسنن و وهابیت بر علیه شیعیان مطرح می کنند، درباره برپایی محافل نوحه سرایی برای امام حسین علیه السلام می باشد. که چنین عملی را شیطانی و بدعت آمیز قلمداد می نمایند. در حالیکه با سند صحیح در کتب اهل تسنن و وهابیت نقل شده است، که «عایشه» و «ام فروه» (خواهر ابوبکر) مجلس نوحه خوانی برای عزای ابوبکر برپا نمودند. 👤ابن سعد در این رابطه نقل می کند: «هنگامی که ابوبکر از دنیا رفت، 👈عایشه مجلس نوحه خوانی برای او برپا نمود👉. هنگامی که خبر این مجلس به عمر بن خطاب رسید، آنان را از نوحه خوانی بر ابوبکر نهی نمود. اما آن زنان قبول نکردند. به همین دلیل عمر بن خطاب به هشام بن ولید گفت: 👈دختر ابو قحافه را از این مجلس بیرون بیاور. (مقصود ام فروه خواهر ابوبکر است)👉 سپس عمر بن خطاب، ام فروه خواهر ابوبکر را با چند ضربه ی تازیانه زد و زنان نوحه خوان هنگامی که این را شنیدند پراکنده شدند. عمر بن خطاب به آنان گفت: آیا می خواهید که ابوبکر با گریه ی شما عذاب شود؟ رسول خدا فرمودند: مرده با گریه ی خانواده اش عذاب می شود». 📚(الطبقات الکبری، ج۳، ص۱۹۱) 🔺ابتدا در این پست به بررسی سند این روایت پرداخته، و ان شاء الله در روز های آینده نحوه استدلامان به این حدیث را مطرح می نماییم. 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#نقد_ها_و_چالش_ها #عایشه #عزاداری ❌ بررسی عزاداری عایشه (۲)❌ ✍ یکی از اشکالاتی که اهل تسنن و وهابی
✅ علمای متعددی از اهل تسنن و وهابیت تصریح به صحت سند این روایت نمودند. در ذیل به چند نمونه از آن اشاره می نماییم: 1⃣ ابن حجر عسقلانی: «وصله إبن سعد في «الطبقات» بإسناد صحیح» 📚(فتح الباری، ج۷، ص۵۵۰) 2⃣ عبد الله بن محمد الدویش [محقق کتاب أخبار المدینة النبویة]: «ورجاله رجال الصحیح» 📚(أخبار المدینه النبویة، ج۲، ص۲۴۱) 3⃣ دکتر عبد الله بن وکیل [محقق کتاب حدیث هشام بن عمار]: «هذا إسناد صحیح» 📚(حدیث هشام بن عمار، ص۱۸۹) 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
✅ علمای متعددی از اهل تسنن و وهابیت تصریح به صحت سند این روایت نمودند. در ذیل به چند نمونه از آن اشا
📌اشکالی که مخالفین شیعه در رابطه با سند این روایت مطرح می نمایند، اینست که این روایت بصورت مرسل نقل شده است. یعنی «سعید بن مسیب» که راوی این جریان می باشد اصلا زمان وفات ابوبکر را درک نکرده است تا بتواند این ماجرا را پس از مشاهده نمودن نقل نماید. بلکه او در زمان خلافت عمر بن خطاب بدنیا آمده است. و در نتیجه حکم چنین روایتی (مرسل) ضعیف بوده و استدلال نمودن به آن اشتباه می باشد. ✍پاسخ: ما فعلا در صدد بررسی حجیت داشتن مرسلات تابعی یا عدم حجیت آن در نزد اهل تسنن و وهابیت نمی باشیم. بلکه آنچه که مهم است اینست که علمای اهل تسنن و سلفی، بعضی از مرسلات تابعین را مستثنی نموده و آن را صحیح و قابل احتجاج می دانند. که از جمله آن مرسلات، مرسلات «سعید بن مسیب» می باشد. که در اینجا به چند نمونه از این اقوال اشاره می نماییم: 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
📌اشکالی که مخالفین شیعه در رابطه با سند این روایت مطرح می نمایند، اینست که این روایت بصورت مرسل نقل
1⃣ احمد بن حنبل: «احمد بن بن حنبل و غیر او گفته اند: مرسلات سعید صحیح می باشند». 📚(تذکرة الحفاظ، ج۱، ص۵۴) 2⃣ إبن عبد البر: «مراسیل سعید بن مسیب و محمد بن سیرین و إبراهیم نخعی نزد علما صحیح می باشند». 📚(التمهید، ج۱، ص۲۹) 3⃣ ذهبی: «به مراسیل سعید احتجاج شده است». 📚(سیر اعلام النبلاء، ج۴، ص۲۲۱) 4⃣ ابن جبرین: «و از [حکم] مرسلات، مراسیل سعید بن مسیب استثنا می شود. علما گفتند: زیرا مرسلات سعید بن مسیب مورد تتبع واقع شد و مسانید آن یافت شد و سعید بن مسیب حدیثی را جز از فرد ثقه یا صحابی ارسال نمی کند». 📚(فتاوی الشیخ إبن جبرین، ج۶۸، ص۴۳) 5⃣ طحان: «مراسیل حسن همانطور که علمای ما گفته اند شبیه به باد می باشد و نه بدان تیکه می شود و نه اخذ می شود. برای اینکه برایش فرقی ندارد از چه کسی ارسال کند. بخلاف مرسلات سعید بن مسیب به همه مرسلاتش اخذ می شود. حتی کسی که حدیث مرسل را قبول ندارد و رد می کند، مرسلات سعید بن مسیب را اخذ می کند. مثل امام شافعی». 📚(خطب و دروس الشیخ عبد الرحیم الطحان، ج۶، ص۲۱۵) 🆔@meshkatehedayat
🏴ای اهل حرم میر و علمدار نیامد علمدار نیامد علمدار نیامد سقای حسین سید و سالار نیامد علمدار نیامد علمدار نیامد🏴 🆔@meshkatehedayat
🏴گوشه ایی از مقتل امام حسین علیه السلام در روز عاشورا: «فَقَصَدُوهُ بِالْحَرْبِ فَجَعَلَ يَحْمِلُ عَلَيْهِمْ وَ يَحْمِلُونَ عَلَيْهِ... فَوَقَفَ يَسْتَرِيحُ سَاعَةً وَ قَدْ ضَعُفَ عَنِ الْقِتَالِ فَبَيْنَا هُوَ وَاقِفٌ إِذْ أَتَاهُ حَجَرٌ فَوَقَعَ عَلَى جَبْهَتِهِ فَأَخَذَ الثَّوْبَ لِيَمْسَحَ الدَّمَ عَنْ جَبْهَتِهِ فَأَتَاهُ سَهْمٌ مَسْمُومٌ لَهُ ثَلَاثُ شُعَبٍ فَوَقَعَ عَلَى قَلْبِهِ فَقَالَ علیه السلام بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ وَ عَلَى مِلَّةِ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله... ثُمَّ أَخَذَ السَّهْمَ فَأَخْرَجَهُ مِنْ وَرَاءِ ظَهْرِهِ فَانْبَعَثَ الدَّمُ كَأَنَّهُ مِيزَابٌ فَضَعُفَ عَنِ الْقِتَالِ وَ وَقَفَ فَكُلَّمَا أَتَاهُ رَجُلٌ انْصَرَفَ عَنْهُ كَرَاهَةَ أَنْ يَلْقَى اللَّهَ بِدَمِهِ حَتَّى جَاءَهُ رَجُلٌ مِنْ كِنْدَةَ يُقَالُ لَهُ مَالِكُ بْنُ الْيُسْرِ فَشَتَمَ الْحُسَيْنَ علیه السلام وَ ضَرَبَهُ عَلَى رَأْسِهِ الشَّرِيفِ بِالسَّيْفِ فَقَطَعَ الْبُرْنُسَ وَ وَصَلَ السَّيْفُ إِلَى رَأْسِهِ فَامْتَلَأَ الْبُرْنُسُ دَماً.» 📚(اللهوف علی قتل الطفوف، ص۱۲۰) 🔹ترجمه: «سپس دشمنان شروع به حمله به امام نموده، حضرتش حملات خود را از سر گرفت [و بعد از حملات متعدد] امام، لحظه‌اى براى استراحت توقّف فرمود و در حالى كه ضعف از جنگ بر وى عارض گرديده بود، در همان حال سنگى از دشمن آمد و به پيشانى حضرت اصابت نمود، امام پيراهن را بالا زد تا خون پيشانى را باز دارد كه تيرى سه شاخه و زهر آلود بيامد و بر قلب مقدس امام نشست، امام فرمود: «بسم اللَّه و باللَّه و على ملّة رسول اللَّه»... سپس تير را از پشت سر بر آورده و خون چون ناودان فوران كرد، و توان جنگ از امام رفت.... تا آن كه مردى از كنده به نام مالك بن یسر، لعنة اللَّه عليه آمد و به امام ناسزا گفت و با شمشير بر سر مباركش زد كه كلاه خود را بريد و به سر مبارك رسيد و كلاه خود حضرت آكنده از خون شد.» 🏴آجرک الله یا صاحب الزمان🏴 شهادت امام حسین علیه السلام و یاران باوفایشان را تسلیت عرض می نماییم. 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#نقد_ها_و_چالش_ها #عایشه #عزاداری ❌ بررسی عزاداری عایشه (۲)❌ ✍ یکی از اشکالاتی که اهل تسنن و وهابی
❌ ادامه بررسی عزاداری عایشه (۲) ❌ ✅ همانطور که در پست گذشته اشاره نمودیم، وهابیت و برخی از اهل تسنن، برپایی محافل نوحه سرایی برای امام حسین علیه السلام توسط شیعیان را بدعت و شیطانی بر می شمارند. و به همین منظور به یک روایتی از کتب مخالفین در رابطه با نوحه سرایی عایشه و ام فروه (خواهر ابوبکر) اشاره نمودیم. 🔺 نقد و چالش: 1⃣ اگر چنین عملی (نوحه سرایی) بدعت آمیز و شیطانی باشد، اهل تسنن و وهابیت قبل از آنکه به شیعیان خُرده بگیرند، در ابتدا باید به عایشه و ام فروه (خواهر ابوبکر) اشکال نمایند که چرا دست به چنین عمل شیطانی و بدعت آمیزی زدند؟ زیرا که آن دو نفر از إقامه کنندگان نوحه سرایی برای ابوبکر بوده اند. 2⃣ در کتاب «صحیح مسلم» پیامبر اکرم در رابطه با عذاب زنان نوحه خوان می فرماید: « روز قیامت درحالی برانگیخته می شود که پیراهنی از قَطِران (ماده سیاه، بدبو و قابل اشتعال) و لباسی که دارای بیماری گرمی است، به تن دارد ». 📚(مختصر صحیح مسلم،ج۱،ص۳۴۶) 👈با توجه به این روایت، اهل تسنن و وهابیت حاضر هستند که بگویند عایشه و ام فروه (خواهر ابوبکر) به خاطر چنین عملی (نوحه سرایی)، لباسی از آتش در روز قیامت به تن می کنند؟ 👈براستی نظر اهل تسنن و وهابیت در رابطه با عایشه و ام فروه که از مروجین عمل شیطانی و بدعت آمیز (نوحه سرایی) بوده اند چه چیزی می باشد؟ 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
‍ #خیانت_قلم #بنی_أمیة #تحریف_کتب_اهل_تسنن ❌تحریف حدیث مبغوض ترین قبیله ها(۱)❌ 👈ان شاءالله در ماه
❌تحریف حدیث مبغوض ترین قبیله ها(۲)❌ ✅ در مطلب گذشته بیان شد که در «مسند أبی یعلی»، جلد۱۳، صفحه۴۱۷ حدیثی نقل شده است که بیان کننده موضع رسول خدا صلی الله علیه و آله، درباره سه قبیله از قبایل عرب می باشد. متن حدیث بدین شرح است: «حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ الدَّوْرَقِيُّ، قَالَ: حَدَّثَنِي حَجَّاجُ بْنُ مُحَمَّدٍ، حَدَّثَنَا شُعْبَةُ، عَنْ أَبِي حَمْزَةَ، جَارِهِمْ، عَنْ حُمَيْدِ بْنِ هِلَالٍ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُطَرِّفٍ، عَنْ أَبِي بَرْزَةَ، قَالَ: «كَانَ 👈أَبْغَضَ👉 الْأَحْيَاءِ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بَنُو أُمَيَّةَ وَثَقِيفٌ وَبَنُو حَنِيفَةَ». 📌ترجمه: «ابوبرزه می گوید: 👈مبغوض ترینِ👉 قبیله ها نزد رسول خدا، بنی امیه، ثقیف، و بنی حنیفه بودند». (✂️) یکی از اتفاقات عجیبی که حول این روایت رخ داد، آن است که «کنانی شافعی» در کتاب «اتحاف الخیرة المهرة بزوائد المسانید العشرة» این حدیث را در دو موضع از کتابش به نقل از «مسند أبی یعلی» آورده است. اما این حدیث در هر دو جا بصورت مشابه نیامده است. او در «کتاب الفتن»، «باب فی ثقیف و بنی حنیفة» این روایت را در مذمت این دو طایفه به صورت کامل و تحریف نشده بیان کرده است. اما همین حدیث در «کتاب المناقب» باب «ما جاء فی الشام و اهله» بدین صورت نقل شده است: «وَعَنْ أَبِي بَرْزَةَ -رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ- قَالَ: " كَانَ 👈أَحَبَّ👉 الْأَحْيَاءِ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ -صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ-: بَنُو أُمَيَّةَ، وَثَقِيفٌ، وَبَنُو حَنِيفَةَ ". رَوَاهُ أبو يعلى الموصلي». 🔰مشاهده می کنید که در این حدیث بجای عبارت «أبغض الأحیاء»، عبارت «أحب الأحیاء» (به معنای محبوب ترین قبیله ها) آمده است، تا معنای حدیث واژگون شده، و باتوجه به موضوع این بخش از کتاب که مربوط به مناقب و فضائل افراد و قبائل می باشد، از حدیث مذمت بنی امیه، به حدیث منقبت و فضیلت برای آن تبدیل شود. 🔹مشخصات نسخه خطی: نسخه مربوط به کتابخانه محمودیه، مدینه. شماره۱۰۱حدیث، تاریخ نسخ: ۹۵۳ق 🆔@meshkatehedayat
📚کتاب: «نفس المهموم» 📌مولف: «شیخ عباس قمی» 📎 محدث «شیخ عباس قمی» در سال ۱۲۹۴ قمری در شهر قم متولد شدند. ایشان مدارس علمیه مشهد، قم و نجف تحصیل نموده، و از محضر اساتیدی همچون محدث نوری و سید محمد کاظم طباطبایی کسب فیض نموده است. از جمله تألیفات أرزنده ایشان، کتاب «سفینة البحار» و «منازل الآخرة» و... می باشد. 🔰 معرفی کتاب: مؤلف ارجمند در این کتاب از ولادت سیدالشهداء علیه السلام شروع کرده و به زندگی اخلاقی و ثواب گریستن بر آن حضرت پرداخته است. و در ادامه بصورت مفصل به واقعه کربلا، نحوه شهادت امام حسین و یارانش، اتفاقات پس از واقعه کربلا مانند: اسارت اهل بیت علیهم السلام، قیام توابین، قیام مختار و... می پردازد. 🔺علامه شعرانی این کتاب را بنام «دمع السجوم» به فارسی ترجمه نموده است. از جمله مزیت های ترجمه ایشان نسبت به دیگر مترجمین اینست که ایشان در پاورقی ترجمه این کتاب، نکات بسیار ارزنده و گرانبهایی در رابطه با مبانی و قواعد تاریخی مطرح نموده، که کمک فراوان و شایانی به علاقمه مندان حوزه مباحث تاریخی خواهد نمود. ✔️فایل PDF کتاب را در پست بعدی مشاهده فرمایید. 🆔@meshkatehedayat
✍شبهه: 🔺برخی از اهل تسنن و وهابیت اشکال می کنند که شیعیان هیچ گونه روایتی برای عزاداری امام حسین علیه السلام در هر سال (سالگرد گرفتن) از طرف اهل بیت و امامانشان ندارند. 👈آیا چنین مطلبی صحیح می باشد؟ 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#شبهه #عزاداری #سالگرد #شیعه ✍شبهه: 🔺برخی از اهل تسنن و وهابیت اشکال می کنند که شیعیان هیچ گونه رو
🔴 پاسخ: (قسمت اول) ✅ اگر کسی اندکی مطالعه در روایات و سیره اهل بیت علیهم السلام داشته باشد، متوجه خواهد شد که برپایی عزاداری برای امام حسین علیه السلام یک امری مسلم و مورد توجه اهل بیت علیهم السلام بوده است. که شیعیان را به چنین عملی سفارش می نمودند. در این زمینه به دو دسته از روایات که بصورت «خاص» و «عام» به این امر سفارش نمودند، اشاره می نماییم. 📌روایات خاص: 🔹منظور از روایات «خاص»، آن دسته از روایاتی هستند که اهل بیت علیهم السلام به شیعیانشان سفارش نمودند که در روز عاشورا به گریه و عزاداری برای امام حسین علیه السلام بپردازند. که در این زمینه به دو روایت اشاره می نماییم: 1⃣ در روایتی معتبر امام رضا علیه السلام می‌فرمایند: «هر که روز عاشورا کارهای خود را تعطیل نماید، خداوند حوائج دنیا و آخرتش را برآورده کند. هر که روز عاشورا را روز مصیبت و حزن و گریه خود قرار دهد، خداوند عزّ و جلّ روز قیامت را روز خرسندی و شادیش سازد و در بهشت چشمش به ما روشن شود». 📚(الأمالی للشیخ الصدوق،ص۱۹۱) 🔰طبق این روایت امام رضا علیه السلام تصریح می نمایند، که اگر شخصی روز عاشورا را روز اندوه و گریه خود قرار دهد خداوند به او پاداش می دهد. 🆔@meshkatehedayat