eitaa logo
مشکات هدایت
1هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
133 ویدیو
230 فایل
کانالی جذاب و پر محتوا در دنیای اعتقادات و باور ها شناخت خطوط بین تحریف و بدعت و حقیقت ما حامی اندیشه ها و باور های ناب شما هستیم تلگرام: https://t.me/meshkatehedayat اینستاگرام: instagram.com/meshkatehedayat ادمین انتقادات و پیشنهادات @meshkat_205
مشاهده در ایتا
دانلود
مشکات هدایت
📌اشکالی که مخالفین شیعه در رابطه با سند این روایت مطرح می نمایند، اینست که این روایت بصورت مرسل نقل
1⃣ احمد بن حنبل: «احمد بن بن حنبل و غیر او گفته اند: مرسلات سعید صحیح می باشند». 📚(تذکرة الحفاظ، ج۱، ص۵۴) 2⃣ إبن عبد البر: «مراسیل سعید بن مسیب و محمد بن سیرین و إبراهیم نخعی نزد علما صحیح می باشند». 📚(التمهید، ج۱، ص۲۹) 3⃣ ذهبی: «به مراسیل سعید احتجاج شده است». 📚(سیر اعلام النبلاء، ج۴، ص۲۲۱) 4⃣ ابن جبرین: «و از [حکم] مرسلات، مراسیل سعید بن مسیب استثنا می شود. علما گفتند: زیرا مرسلات سعید بن مسیب مورد تتبع واقع شد و مسانید آن یافت شد و سعید بن مسیب حدیثی را جز از فرد ثقه یا صحابی ارسال نمی کند». 📚(فتاوی الشیخ إبن جبرین، ج۶۸، ص۴۳) 5⃣ طحان: «مراسیل حسن همانطور که علمای ما گفته اند شبیه به باد می باشد و نه بدان تیکه می شود و نه اخذ می شود. برای اینکه برایش فرقی ندارد از چه کسی ارسال کند. بخلاف مرسلات سعید بن مسیب به همه مرسلاتش اخذ می شود. حتی کسی که حدیث مرسل را قبول ندارد و رد می کند، مرسلات سعید بن مسیب را اخذ می کند. مثل امام شافعی». 📚(خطب و دروس الشیخ عبد الرحیم الطحان، ج۶، ص۲۱۵) 🆔@meshkatehedayat
🏴ای اهل حرم میر و علمدار نیامد علمدار نیامد علمدار نیامد سقای حسین سید و سالار نیامد علمدار نیامد علمدار نیامد🏴 🆔@meshkatehedayat
🏴گوشه ایی از مقتل امام حسین علیه السلام در روز عاشورا: «فَقَصَدُوهُ بِالْحَرْبِ فَجَعَلَ يَحْمِلُ عَلَيْهِمْ وَ يَحْمِلُونَ عَلَيْهِ... فَوَقَفَ يَسْتَرِيحُ سَاعَةً وَ قَدْ ضَعُفَ عَنِ الْقِتَالِ فَبَيْنَا هُوَ وَاقِفٌ إِذْ أَتَاهُ حَجَرٌ فَوَقَعَ عَلَى جَبْهَتِهِ فَأَخَذَ الثَّوْبَ لِيَمْسَحَ الدَّمَ عَنْ جَبْهَتِهِ فَأَتَاهُ سَهْمٌ مَسْمُومٌ لَهُ ثَلَاثُ شُعَبٍ فَوَقَعَ عَلَى قَلْبِهِ فَقَالَ علیه السلام بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ وَ عَلَى مِلَّةِ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله... ثُمَّ أَخَذَ السَّهْمَ فَأَخْرَجَهُ مِنْ وَرَاءِ ظَهْرِهِ فَانْبَعَثَ الدَّمُ كَأَنَّهُ مِيزَابٌ فَضَعُفَ عَنِ الْقِتَالِ وَ وَقَفَ فَكُلَّمَا أَتَاهُ رَجُلٌ انْصَرَفَ عَنْهُ كَرَاهَةَ أَنْ يَلْقَى اللَّهَ بِدَمِهِ حَتَّى جَاءَهُ رَجُلٌ مِنْ كِنْدَةَ يُقَالُ لَهُ مَالِكُ بْنُ الْيُسْرِ فَشَتَمَ الْحُسَيْنَ علیه السلام وَ ضَرَبَهُ عَلَى رَأْسِهِ الشَّرِيفِ بِالسَّيْفِ فَقَطَعَ الْبُرْنُسَ وَ وَصَلَ السَّيْفُ إِلَى رَأْسِهِ فَامْتَلَأَ الْبُرْنُسُ دَماً.» 📚(اللهوف علی قتل الطفوف، ص۱۲۰) 🔹ترجمه: «سپس دشمنان شروع به حمله به امام نموده، حضرتش حملات خود را از سر گرفت [و بعد از حملات متعدد] امام، لحظه‌اى براى استراحت توقّف فرمود و در حالى كه ضعف از جنگ بر وى عارض گرديده بود، در همان حال سنگى از دشمن آمد و به پيشانى حضرت اصابت نمود، امام پيراهن را بالا زد تا خون پيشانى را باز دارد كه تيرى سه شاخه و زهر آلود بيامد و بر قلب مقدس امام نشست، امام فرمود: «بسم اللَّه و باللَّه و على ملّة رسول اللَّه»... سپس تير را از پشت سر بر آورده و خون چون ناودان فوران كرد، و توان جنگ از امام رفت.... تا آن كه مردى از كنده به نام مالك بن یسر، لعنة اللَّه عليه آمد و به امام ناسزا گفت و با شمشير بر سر مباركش زد كه كلاه خود را بريد و به سر مبارك رسيد و كلاه خود حضرت آكنده از خون شد.» 🏴آجرک الله یا صاحب الزمان🏴 شهادت امام حسین علیه السلام و یاران باوفایشان را تسلیت عرض می نماییم. 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#نقد_ها_و_چالش_ها #عایشه #عزاداری ❌ بررسی عزاداری عایشه (۲)❌ ✍ یکی از اشکالاتی که اهل تسنن و وهابی
❌ ادامه بررسی عزاداری عایشه (۲) ❌ ✅ همانطور که در پست گذشته اشاره نمودیم، وهابیت و برخی از اهل تسنن، برپایی محافل نوحه سرایی برای امام حسین علیه السلام توسط شیعیان را بدعت و شیطانی بر می شمارند. و به همین منظور به یک روایتی از کتب مخالفین در رابطه با نوحه سرایی عایشه و ام فروه (خواهر ابوبکر) اشاره نمودیم. 🔺 نقد و چالش: 1⃣ اگر چنین عملی (نوحه سرایی) بدعت آمیز و شیطانی باشد، اهل تسنن و وهابیت قبل از آنکه به شیعیان خُرده بگیرند، در ابتدا باید به عایشه و ام فروه (خواهر ابوبکر) اشکال نمایند که چرا دست به چنین عمل شیطانی و بدعت آمیزی زدند؟ زیرا که آن دو نفر از إقامه کنندگان نوحه سرایی برای ابوبکر بوده اند. 2⃣ در کتاب «صحیح مسلم» پیامبر اکرم در رابطه با عذاب زنان نوحه خوان می فرماید: « روز قیامت درحالی برانگیخته می شود که پیراهنی از قَطِران (ماده سیاه، بدبو و قابل اشتعال) و لباسی که دارای بیماری گرمی است، به تن دارد ». 📚(مختصر صحیح مسلم،ج۱،ص۳۴۶) 👈با توجه به این روایت، اهل تسنن و وهابیت حاضر هستند که بگویند عایشه و ام فروه (خواهر ابوبکر) به خاطر چنین عملی (نوحه سرایی)، لباسی از آتش در روز قیامت به تن می کنند؟ 👈براستی نظر اهل تسنن و وهابیت در رابطه با عایشه و ام فروه که از مروجین عمل شیطانی و بدعت آمیز (نوحه سرایی) بوده اند چه چیزی می باشد؟ 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
‍ #خیانت_قلم #بنی_أمیة #تحریف_کتب_اهل_تسنن ❌تحریف حدیث مبغوض ترین قبیله ها(۱)❌ 👈ان شاءالله در ماه
❌تحریف حدیث مبغوض ترین قبیله ها(۲)❌ ✅ در مطلب گذشته بیان شد که در «مسند أبی یعلی»، جلد۱۳، صفحه۴۱۷ حدیثی نقل شده است که بیان کننده موضع رسول خدا صلی الله علیه و آله، درباره سه قبیله از قبایل عرب می باشد. متن حدیث بدین شرح است: «حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ الدَّوْرَقِيُّ، قَالَ: حَدَّثَنِي حَجَّاجُ بْنُ مُحَمَّدٍ، حَدَّثَنَا شُعْبَةُ، عَنْ أَبِي حَمْزَةَ، جَارِهِمْ، عَنْ حُمَيْدِ بْنِ هِلَالٍ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُطَرِّفٍ، عَنْ أَبِي بَرْزَةَ، قَالَ: «كَانَ 👈أَبْغَضَ👉 الْأَحْيَاءِ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بَنُو أُمَيَّةَ وَثَقِيفٌ وَبَنُو حَنِيفَةَ». 📌ترجمه: «ابوبرزه می گوید: 👈مبغوض ترینِ👉 قبیله ها نزد رسول خدا، بنی امیه، ثقیف، و بنی حنیفه بودند». (✂️) یکی از اتفاقات عجیبی که حول این روایت رخ داد، آن است که «کنانی شافعی» در کتاب «اتحاف الخیرة المهرة بزوائد المسانید العشرة» این حدیث را در دو موضع از کتابش به نقل از «مسند أبی یعلی» آورده است. اما این حدیث در هر دو جا بصورت مشابه نیامده است. او در «کتاب الفتن»، «باب فی ثقیف و بنی حنیفة» این روایت را در مذمت این دو طایفه به صورت کامل و تحریف نشده بیان کرده است. اما همین حدیث در «کتاب المناقب» باب «ما جاء فی الشام و اهله» بدین صورت نقل شده است: «وَعَنْ أَبِي بَرْزَةَ -رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ- قَالَ: " كَانَ 👈أَحَبَّ👉 الْأَحْيَاءِ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ -صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ-: بَنُو أُمَيَّةَ، وَثَقِيفٌ، وَبَنُو حَنِيفَةَ ". رَوَاهُ أبو يعلى الموصلي». 🔰مشاهده می کنید که در این حدیث بجای عبارت «أبغض الأحیاء»، عبارت «أحب الأحیاء» (به معنای محبوب ترین قبیله ها) آمده است، تا معنای حدیث واژگون شده، و باتوجه به موضوع این بخش از کتاب که مربوط به مناقب و فضائل افراد و قبائل می باشد، از حدیث مذمت بنی امیه، به حدیث منقبت و فضیلت برای آن تبدیل شود. 🔹مشخصات نسخه خطی: نسخه مربوط به کتابخانه محمودیه، مدینه. شماره۱۰۱حدیث، تاریخ نسخ: ۹۵۳ق 🆔@meshkatehedayat
📚کتاب: «نفس المهموم» 📌مولف: «شیخ عباس قمی» 📎 محدث «شیخ عباس قمی» در سال ۱۲۹۴ قمری در شهر قم متولد شدند. ایشان مدارس علمیه مشهد، قم و نجف تحصیل نموده، و از محضر اساتیدی همچون محدث نوری و سید محمد کاظم طباطبایی کسب فیض نموده است. از جمله تألیفات أرزنده ایشان، کتاب «سفینة البحار» و «منازل الآخرة» و... می باشد. 🔰 معرفی کتاب: مؤلف ارجمند در این کتاب از ولادت سیدالشهداء علیه السلام شروع کرده و به زندگی اخلاقی و ثواب گریستن بر آن حضرت پرداخته است. و در ادامه بصورت مفصل به واقعه کربلا، نحوه شهادت امام حسین و یارانش، اتفاقات پس از واقعه کربلا مانند: اسارت اهل بیت علیهم السلام، قیام توابین، قیام مختار و... می پردازد. 🔺علامه شعرانی این کتاب را بنام «دمع السجوم» به فارسی ترجمه نموده است. از جمله مزیت های ترجمه ایشان نسبت به دیگر مترجمین اینست که ایشان در پاورقی ترجمه این کتاب، نکات بسیار ارزنده و گرانبهایی در رابطه با مبانی و قواعد تاریخی مطرح نموده، که کمک فراوان و شایانی به علاقمه مندان حوزه مباحث تاریخی خواهد نمود. ✔️فایل PDF کتاب را در پست بعدی مشاهده فرمایید. 🆔@meshkatehedayat
✍شبهه: 🔺برخی از اهل تسنن و وهابیت اشکال می کنند که شیعیان هیچ گونه روایتی برای عزاداری امام حسین علیه السلام در هر سال (سالگرد گرفتن) از طرف اهل بیت و امامانشان ندارند. 👈آیا چنین مطلبی صحیح می باشد؟ 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#شبهه #عزاداری #سالگرد #شیعه ✍شبهه: 🔺برخی از اهل تسنن و وهابیت اشکال می کنند که شیعیان هیچ گونه رو
🔴 پاسخ: (قسمت اول) ✅ اگر کسی اندکی مطالعه در روایات و سیره اهل بیت علیهم السلام داشته باشد، متوجه خواهد شد که برپایی عزاداری برای امام حسین علیه السلام یک امری مسلم و مورد توجه اهل بیت علیهم السلام بوده است. که شیعیان را به چنین عملی سفارش می نمودند. در این زمینه به دو دسته از روایات که بصورت «خاص» و «عام» به این امر سفارش نمودند، اشاره می نماییم. 📌روایات خاص: 🔹منظور از روایات «خاص»، آن دسته از روایاتی هستند که اهل بیت علیهم السلام به شیعیانشان سفارش نمودند که در روز عاشورا به گریه و عزاداری برای امام حسین علیه السلام بپردازند. که در این زمینه به دو روایت اشاره می نماییم: 1⃣ در روایتی معتبر امام رضا علیه السلام می‌فرمایند: «هر که روز عاشورا کارهای خود را تعطیل نماید، خداوند حوائج دنیا و آخرتش را برآورده کند. هر که روز عاشورا را روز مصیبت و حزن و گریه خود قرار دهد، خداوند عزّ و جلّ روز قیامت را روز خرسندی و شادیش سازد و در بهشت چشمش به ما روشن شود». 📚(الأمالی للشیخ الصدوق،ص۱۹۱) 🔰طبق این روایت امام رضا علیه السلام تصریح می نمایند، که اگر شخصی روز عاشورا را روز اندوه و گریه خود قرار دهد خداوند به او پاداش می دهد. 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#پاسخ_شبهه #عزاداری #سالگرد #شیعه 🔴 پاسخ: (قسمت اول) ✅ اگر کسی اندکی مطالعه در روایات و سیره اهل ب
2⃣ در روایتی معتبر از امام رضا علیه السلام نقل شده است که حضرت فرمودند: «هر گاه ماه محرم فرا مى رسید، پدرم (موسى بن جعفر) دیگر خندان دیده نمى شد، و غم و اندوه بر او غلبه مى یافت تا آن که ده روز از محرم مى گذشت. روز دهم محرم که مى شد، آن روز، روز مصیبت و اندوه و گریه پدرم بود و می فرمود: در این روز حسین کشته شد». 📚(الأمالی للشیخ الصدوق،ص۱۹۰) 🔰بر اساس این روایت، امام موسی کاظم علیه السلام هر سال از ابتدای محرم (اول محرم) تا حدی محزون و غمگین می شدند که کسی ایشان را خندان نمی دید. و در روز عاشورا ( دهم محرم) به اوج مصیبت و گریه بر امام حسین علیه السلام می رسیدند. 💠نتیجه: طبق این دو روایت معتبر، اهل بیت علیهم السلام سفارش به سالگرد گرفتن، و برپایی گریه و عزاداری برای امام حسین علیه السلام در روز عاشورا نمودند. 🔺 ادامه دارد... 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#پاسخ_شبهه #عزاداری #سالگرد #شیعه 🔴 پاسخ: (قسمت اول) ✅ اگر کسی اندکی مطالعه در روایات و سیره اهل ب
🔴 ادامه پاسخ: (قسمت دوم) 📌روایات عام: 🔹منظور از روایات «عام»، آن دسته از روایاتی است که بر اساس آن می توان در هر زمانی برای مصیبات وارده بر امام حسین علیه السلام گریان و محزون بود. که روز عاشورا مصداقی از مصادیق آن می باشد. به دو روایت در این زمینه اشاره می‌نماییم: 1⃣ امام سجاد علیه السلام در روایتی معتبر در رابطه با ثواب عزاداری برای امام حسین علیه السلام می‌فرمایند: « هر مومنی که از چشمانش به خاطر مصیبت قتل حسین علیه السلام اشک جاری شود تا به گونه اش برسد، خداوند او را در غرفه هایی از بهشت به مدت بسیار طولانی سکونت دهد. و هر مومنی به خاطر مصائبی که از ناحیه دشمن در دنیا به ما رسیده است، بگرید و اشکش در صورتش جاری شود، خداوند او را در بهشت در جایگاهی شایسته جای دهد». 📚(ثواب الأعمال، ص۱۰۸) 🔰بر اساس این روایت، اگر مومنی در هر زمانی چه در سالروز شهادت حضرات معصومین علیهم السلام و چه در روزهای دیگر بر مصیبات وارده به آنان اشک بریزد، خداوند ثواب های فراوانی به او عطاء خواهند نمود. 🆔@meshkatehedayat
مشکات هدایت
#پاسخ_شبهه #عزاداری #سالگرد #شیعه 🔴 ادامه پاسخ: (قسمت دوم) 📌روایات عام: 🔹منظور از روایات «عام»، آ
2⃣ در روایتی معتبر امام رضا علیه السلام به ریان بن شبیب می فرمایند: «ای پسر شبیب، اگر بر حسین گریه کنی تا اشک بر گونه هایت جاری شود، خداوند هر گناهی که مرتکب شده باشی، چه کوچک و چه بزرگ و چه کم و چه زیاد خواهد بخشید... ای پسر شبیب، اگر دوست داری با ما در درجات عالی بهشت همراه باشی، در حزن و اندوه ما محزون و غمگین، و در شادی ما خوشحال باش ». 📚(الأمالي للشیخ الصدوق، ص۱۹۲) 🔰در این روایت امام رضا علیه السلام یکی از راه های بخشیده شدن گناهان را اشک ریختن بر امام حسین علیه السلام مطرح می نمایند. که فرد می تواند چنین عملی را در طول سال (به عنوان آمرزش گناهان) انجام دهد. و از طرفی امام رضا علیه السلام تاکید می نمایند، که اگر کسی می خواهد با ما در درجات بالای بهشت همنشین باشد، در حزن های آنان محزون و در خوشحالیشان شادمان باشد. که مصداق کامل و بارز حزن و مصیبت اهل بیت علیهم السلام در روز عاشورا بوده است. که شخص می تواند بر این اساس سالانه (سالگرد) در روز عاشورا برای امام حسین علیه السلام عزاداری نماید. 🆔@meshkatehedayat
❌تحریف نفرین پیامبر بر معاویه(۱)❌ در منابع اهل تسنن، حدیث مشهوری وجود دارد با این مضمون که رسول خدا صلی الله علیه و آله، به دلیل اتفاقی که باعث دلخوری ایشان شد، «معاویه» را نفرین نمودند. 🔹متن حدیث در کتاب صحیح مسلم، جلد۴، صفحه۲۰۱۰ چنین است: «حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْمُثَنَّى الْعَنَزِيُّ، ح وَحَدَّثَنَا ابْنُ بَشَّارٍ، - وَاللَّفْظُ لِابْنِ الْمُثَنَّى - قَالَا: حَدَّثَنَا أُمَيَّةُ بْنُ خَالِدٍ، حَدَّثَنَا شُعْبَةُ، عَنْ أَبِي حَمْزَةَ الْقَصَّابِ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ، قَالَ: كُنْتُ أَلْعَبُ مَعَ الصِّبْيَانِ، فَجَاءَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَتَوَارَيْتُ خَلْفَ بَابٍ، قَالَ فَجَاءَ فَحَطَأَنِي حَطْأَةً، وَقَالَ: «اذْهَبْ وَادْعُ لِي 👈مُعَاوِيَةَ👉» قَالَ: فَجِئْتُ فَقُلْتُ: هُوَ يَأْكُلُ، قَالَ: ثُمَّ قَالَ لِيَ: «اذْهَبْ فَادْعُ لِي 👈مُعَاوِيَةَ👉» قَالَ: فَجِئْتُ فَقُلْتُ: هُوَ يَأْكُلُ، فَقَالَ: «لَا أَشْبَعَ اللهُ بَطْنَهُ» 📌ترجمه: «ابن عبّاس می گوید: من با كودكان بازی می كردم كه رسول خدا آمد. خودم را پشت دری مخفی كردم. حضرت به پشتم زد و فرمود: برو به 👈معاويه👉 بگو بيايد. من آمدم و گفتم: او دارد غذا می خورد. دوباره به من فرمود: برو به 👈معاویه👉 بگو بیاید. پس برگشتم و گفتم: او دارد غذا می خورد. حضرت فرمود: خدا شكمش را سير نكند.» ✅ این حدیث دلالت بر این می کند که رسول خدا صلی الله علیه و آله پس از دو بار درخواست از معاویه، و عدم اعتناء او به پیامبر اکرم، از معاویه دلخور شده، و او را نفرین نمودند. ✂️نقل این اتفاق نیز همچون اتفاقات دیگر، بر مذاق برخی از راویان یا مؤلفان خوش نیامد. به همین دلیل این جریان به صورت های گوناگونی در منابع اهل تسنن تحریف شده است. یکی از تحریفات، در کتاب «طبقات المحدثین بأصبهان»، جلد۳، صفحه۳۳ صورت گرفته است. چنان که در تصویر کتاب پیداست، در متن حدیث بجای نام معاویه از کلمه 👈«فلان»👉 استفاده شده است تا مشخص نشود آن شخصی که پیامبر صلی الله علیه و آله او را نفرین نمودند، چه کسی می باشد. 🔺ادامه دارد... 🆔@meshkatehedayat
✍شبهه: 🔺گاهی اوقات اهل تسنن و وهابیت اشکال می کنند که شیعیان نظرشان بر اینست که جایگاه و فضیلت مزار و حرم امام حسین علیه السلام از کعبه بالاتر است. که به دنباله آن چنین اعتقادی را نشانه غلو، مبالغه، هتاکی و وهن نسبت به دین بر می شمارند. 👈به این اشکال چگونه باید پاسخ دهیم؟ 🆔@meshkatehedayat