eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
762 ویدیو
276 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀 درآمدی انتقادی بر فیلم پویانمایی روح (Soul) 📥دریافت PDF محتوا: dte.bz/ssuu 🌐 @meshkatnoor
🌐 پروفسور «ابوالفضل درویزه» از مفاخر برجسته علمی گیلان ✍️پروفسور «ابوالفضل درویزه» یکی از چهره‌های برجسته علمی استان گیلان و عضو هیئت علمی بازنشسته گروه مهندسی مکانیک دانشگاه گیلان و دارای مرتبه علمی استاد تمامی بود. از این استاد نمونه کشوری، بیش از ۶۰ مقاله منتشر شده است و کتاب «آفرینش حیات» یکی شاخص‌ترین آثار وی است که در آن به بررسی علمی تئوری‌های تکاملی منشا حیات پرداخته شده است. آدرس رزومه http://diyarmirza.ir ☑️این استاد و اندیشمند بزرگ گیلانی پس از سالها تلاش علمی و فرهنگی، (جمعه ۱۵ اسفند ۹۹) در سن ۶۴سالگی بر اثر بیماری دار فانی را وداع گفت و جامعه علمی استان گیلان و کشور را به سوگ نشاند. 📚معرفی کتاب«آفرینش حیات» ⬅️این کتاب در 3 جلد به بررسی علمی تئوری‌ها و نظریه‌های تکاملی مربوط به آفرینش حیات پرداخته شده است و با توضیحی درباره بیوشیمی حیات، مهندسی ساختار سلول بررسی شده است تا نشان داده شود حتی کوچک ‌ترین واحد حیاتی را نمی‌توان صرفاً برحسب فرآیندهای فیزیکی و شیمیایی تحلیل نمود. ⬅️ماهیت تئوری‌های تکاملی؛ دیدگاه معتقدین به خلقت؛ شواهدی از ریخت‌شناسی؛ محدودیت‌های علم؛ اثرات مدل‌های تکاملی بر حوزه‌های اندیشه؛ گستره نفوذ تکامل‌گرایی؛ ارزیابی خود انسان؛ محورهای جریان لیبرالیسم دینی؛ داروینیسم و جریان روشنفکری؛ نقد تحلیلی اصول مانیفیست اومانیسم؛ مروری بر اعتبار علمی مدل‌های تکاملی؛... و دهها موضوع مهم دیگر از جمله مباحث مطرح شده در این سه جلد از کتاب ارزشمند علمی است. 🌐 @meshkatnoor
🌐 مافیای ترجمه کتب در ایران! ✍️دکتر مهدی گلشنی در یادداشتی در سایت شخصی خود به اشتباهات و دستهای پشت پرده در ترجمه کتب اشاره نمود: برای مثال، «آنتونی فلو»، فیلسوف معروف غربی، یکی از ملحدان درجه‌یک در جهان شناخته می‌شد و مناظرات زیادی هم در این باب داشت که خیلی هم بازتاب خبری داشت. این شخص یک‌مرتبه به خدا بازگشت و الحاد را کنار گذاشت. خبر به این مهمی در ایران ترجمه و منعکس نشد! شاید بنده اولین کسی بودم که خبرش را در سمیناری در قم دادم. بعداً دیدم که فقط یکی از روزنامه‌ها، در دو سطر به آن اشاره کرده بود. سال‌ها بود که کتاب‌های ژان پل سارتر، نویسنده‌ی معروف فرانسوی، به فارسی ترجمه می‌شد. چقدر هم غرب‌زدگان ایرانی مرید او بودند. سارتر در آخر عمرش به خدا بازگشت و این را در مصاحبه‌ای با یک خبرنگار کمونیست متذکر شد. چنین موضوعی به هیچ وجه در جامعه‌ی ما منعکس نشد و کسی آن مصاحبه را ترجمه نکرد. در صورتی که این موضوع در یک مجله‌ی آمریکایی معروف منتشر شد. بقیه‌ی اخبار آن هم در غرب آمد، اما در ایران نه. برعکس، وقتی مثلاً یک کتاب الحادی از ریچارد داکینز منتشر می‌شود، بلافاصله ترجمه و چاپ می‌شود. با مجوز همین وزارت ارشادی که می‌گویند سخت‌گیری می‌کند، چاپ می‌شود! اما در نقطه‌ی مقابل، ده‌ها کتاب بر ضد این کتاب و با استدلال‌های علمی نوشته می‌شود، حتی یکی‌ از آن‌ها هم ترجمه نمی‌شود. بعضی از فلاسفه‌ی غربی حرف‌هایشان نزدیک به بعضی از مواضع فیلسوفان ماست، اما این کتاب‌ها اصلاً ترجمه نمی‌شود. مثلاً یک روز من داشتم در کتاب‌فروشی آکسفورد در قسمت‌های مختلفش چرخ می‌زدم. یک‌مرتبه سه کتاب دیدم که بر ضد نسبی‌گرایی منتشر شده است. می‌دانید که نسبی‌گرایی مکتبی است که منکر اصالت همه چیز می‌شود. اما من در آنِ واحد، سه کتاب روی آن میز دیدم. متأسفانه حتی یکی از آن‌ها هم به فارسی ترجمه نشده است. برعکس، تا دلتان بخواهد راجع به نسبی‌گرایی و پوچ‌گرایی و غیره در ایران کتاب ترجمه شده و مقاله نوشته شده است. مشروح این مطلب را در آدرس ذیل نمایید . 👇👇👇 http://mgolshani.ir/331/ 🌐 @meshkatnoor
✅ اطلاعات همایش‌ها، نشست‌ها و کرسی‌های علمی را در سایت «همایش و نشست‌های علمی» مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) پیگیری کنید 🌐 نشانی سایت 👇👇👇 🌐 https://hamayesh.iki.ac.ir 🔹 زمان برگزاری نشست و کرسی 🔹 چکیده مباحث 🔹 صوت جلسات 🌐 @meshkatnoor
📚 شماره 17 از دوفصل‌نامه علمی ـ ترويجي «عيار پژوهش در علوم انساني» منتشر شد ✅ مقايسه تأثير گستره دين در فرايند اسلامي‌سازي علوم از منظر آيت‌الله جوادي آملي و آيت‌الله مصباح يزدي / محمود فتحعلي / عباس مطيعي (ص5) ✅ مباني فلسفي اقدام‌پژوهي فمينيستي / سميه حاجي اسمعيلي (ص23) ✅ نگاهي به چيستي و چرايي پژوهش گروهي / غلامعلي عزيزي‌كيا (ص41) ✅ تحقيق ميدانى (چيستي و چرايي) / سيدحسين شرف‌الدين (ص55) ✅ چرايي و ضرورت «ميان‌رشتگي» در عرصه آموزش و پژوهش / علي ابراهيم‌پور (ص75) ✅ تحليل و پژوهش در ادبيات اسلامي‌سازي علم / محمد قمي اويلي (ص97) 🌐 @meshkatnoor
✍️ پاسخ آیت‌الله علیدوست به دکتر سروش 🔹 آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در یادداشتی به دکتر سروش پاسخ داده است. متن کامل یادداشت:👇 hawzahnews.com/xb5xR 🌐 @meshkatnoor
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺به چه دلیل مهریه برای زنان واجب شده است؟ 🔺حجت الاسلام جعفری پاسخ می دهند؟ @hashtagdin 🌐 @meshkatnoor
📛صرفا جهت اندکی تفکر...📛 💎 فقط یک لحظه تصوُر کنید که چهارشنبه سوری مراسمی مذهبی بود که هر سال به طور میانگین بیش از 10کشته، بیش از 500 نفر مجروح، صدهامیلیون تومان خسارات و این‌مقدار رُعب و وحشت ایجاد می‌کرد. حتما تا حالا شاهد انواع و اقسام تحلیل‌های مذهب‌ستیز به دلیل این مراسم بودیم. شاید آقای دبیرکلِ سازمان ملل هم میانه‌ی چُرت‌زدن‌هایش از این وضعیت ابراز نگرانی کرده بود. 👈اما واکنش‌ها نسبت به این مراسمِ سنتی چیست؟ میگویند سنتی صحیح است! که باید به روش صحیح اجرا شود و اجرای آن به روش کنونی هیج ربطی به بنیان‌گذاران آن ندارد. این نوع تحلیل، حتماً روش صحیحی است اما چرا پای باقی انحرافات و اشتباهات که می‌رسد، شمشیر را از رو بسته و بابت یک مساله‌ی جزئی تمام یک کلیت زیر سوال می‌رود؟ ✅ پاسخ ساده است. ناز و اداهای روشنفکری میگوید به هر چه رنگ دینی دارد، (که اتفاقا همیشه عقلانی و مفید هم هست) با شدت هر چه تمام حمله کن و هر چه که رنگ غیردینی دارد، حتی اگر خرافی و مضر،از آن دفاع و ترویج کن... 🍁حال، این روشنفکری است یا جاهلیت؟ @Ahmadhoseinsharifi 🌐 @meshkatnoor
🗓سالروز ولادت سیدالساجدین 🏳و امر و خواهش مکرر رهبری 🏳بر انس‌و‌تدبر در کتاب مهجور 🏳صحیفه کامله مبارکه سجادیه/۹ 💠رهبرانقلاب ‼️حقیقتا صحیفه سجادیه در میان ما غریب و مهجور است؛ اگر این حقایق کلمات حضرت سجاد را یکی از فلاسفه بزرگ برای اولین بار کشف کرده و بیان میکرد، دنیا نامشان را شیپور و فریاد میزد، در حالی که حرف‌های دست دوم اینها را ما دست اولش را داریم منتها این کلمات پرارزش را دفن کردیم و استفاده نمیکنیم اما رقبای ما که دست دوم و بدل این کلمات را دارند و به نام خود میزنند دیگران چه های و هویی برایش میکنند؛این گناه ماست. ما این کلمات دست اول ناب را داریم و مَثَل آن ثروتمند بخیلی هستیم که "نه خود خورد، نه کس دهد" این ثروت را دفن کردیم، تا اینکه میمیریم و از این ثروت بهره هم نمیبریم، ما با عدم استفاده از این ثروت باید دلمان و رویمان و دنیا و آخرتمان از سرمای ضلالت سیاه شود، ما از این کلمات و کتب با ارزش بسیار داریم، آن از نهج البلاغه غریب و این هم از صحیفه سجادیه مهجور! ۶۵/۴/۲۸ @Jahade_tabeini
🔹 معرفی چند کانال مفید 🔸 دوستان عزیز می‌توانند بررسی کنند. اگر برایشان مفید و در راستای برنامه‌ها و مطالعاتشان بود،‌ عضو شوند: https://eitaa.com/mesbahyazdi_ir https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi https://eitaa.com/meshkatnoor https://eitaa.com/sharafoddin_ir https://eitaa.com/maab_iki 🆔 https://eitaa.com/sajedi_ir فهرست مطالب كانال:👇🏼 https://eitaa.com/sajedi_ir/672
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سکولاريسم پنهان (بررسي انديشه‌‌هاي دکتر داود فيرحي.pdf
3.88M
🔴گروه تاريخ انديشه معاصر مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) به صورت غير‌رسمي منتشر کرد: 🔴سکولاريسم پنهان: بررسي انتقادي انديشه‌هاي دکتر داود فيرحي 🔴 مجموعه‌‌اي از مناظره‌‌ها و گفت‌وگوهاي انتقادي، يادداشت، مصاحبه، سخنراني و مقالات متعدد که به صورت غير‌رسمي انتشار مي‌يابد. 🔴با نوشتارها و گفتار‌هايي از: 🔵حجج اسلام: 🔸سيدمحمدمهدي ميرباقري 🔸حميد پارسانيا 🔸 عبدالحسين خسروپناه 🔸داود مهدوي‌زادگان 🔸محمدجواد نورزوي 🔸مهدي اميدي 🔸ذبيح‌الله نعيميان 🔸 محمدعلي ليالي 🔸 ابوذر مظاهري 🔸علي احمد‌ي‌خواه 🔵و آقايان: 🔸موسي نجفي 🔸علير‌ضا جوادزاده 🌐 @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 توصیه ای اخلاقی از پیر فرزانه و استاد سفر کرده علامه مصباح 🔹 خطورات را چگونه کنترل کنیم ؟ 🌐 @meshkatnoor
🔵 در کانالهای مجازی مطلبی تحت عنوان «در عبادات هم باید تجدید نظرهایی بشود» از آقای دکتر محمد مجتهد شبستری منتشر شده است. این مطلب حاصل گفتگوی مولود بهرامیان با استاد شبستری می باشد و در کانال تلگرامی ایشان نیز قرار داده شده است. بر طبق این دیدگاه در عبادات باید مفهوم «وجوب» را کنار گذاشت و به جای آن مفهوم «توصیه» را قرار داد! ایشان فرموده¬اند به نظر من امروزه دیگر مفهوم وجوب که می¬گوید ظهر را باید چنین نماز خواند و یا واجب است مردم روزه بگیرند اعتبار خود را از دست داده است! ... باید ساختار فضیلتی آدم¬ها عوض شود، والّا هزار بار دولّا- راست شدن هم ارزشی ندارد . 👆این مطلب البته مربوط به سال های گذشته است که اخیرا هم در فضای مجازی مطرح شده است. این گونه سخنان را نمی توان اجتهاد جدید ولو اجتهاد غلط نامید. اجتهاد استنباط حکم شرعی از منابع دینی است. با هیچ مبنا و روشی از منابع دینی نمی توان چنین حکمی را استنباط کرد. نظر اسلام در این باره روشن است. مگر ممکن است هیچ انسانی که اندک آشنایی با اسلام داشته باشد بگوید نماز در اسلام واجب نیست! بنا بر این ایشان در مقام بیان نظر اسلام نیستند، بلکه تنها فرض قابل تصور این است که ایشان درمقام تشریع جدید هستند. می خواهند بگویند از نظر خدا عباداتی مانند نماز واجب است، اما از نظر "من" این وجوب معنا ندارد. اینها توصیه است. این توصیه هم برای بعضی ها می تواند مفید باشد نه برای همه. البته ایشان زبان دینی و فقهی را بکار نمی گیرند که بگویند نماز برای بعضی افراد مستحب است، اما معلوم است که اگر امر مطلوبی واجب نباشد مستحب است. اما همانطور که ایشان تشریع جدیدی دارند اصطلاح جدید هم دارند. حاصل نظر ایشان این است که: خدا می گوید نماز واجب است، اما "من" می گویم واجب نیست. توضیحی هم که برای این نظر آورده اند، موجه نیست. ارزشمندی فضائل اخلاقی و خلق شریف هیچ منافاتی با وجوب عبادات ندارد. مگر کسانی که قایل به وجوب نماز هستند منکر فضیلت های اخلاقی هستند؟ ظاهرا همانطور که خودشان گفته اند ایشان نماز را فقط دولا راست شدن می دانند. نماز اگر فقط دولا راست شدن باشد حق با ایشان است. اما در آن صورت حتی ارزش توصیه کردن هم ندارد، بلکه کار لغو بیهوده ای خواهد بود و معلومنیست چرا خدا به چنین چیزی امر کرده است! محتوای این سخن و "نظریه جدید" در حدی نیست که ارزش نقد فقهی و کلامی داشته باشد. اما جا دارد بررسی شود که چگونه شخصی از نظر فکری به اینجا می رسد. علل و عوامل و زمینه های روانی و اجتماعی آن چیست؟ مناسب است صاحب نظران این رشته ها این مسئله را واکاوی کنند. ✍️ دکتر محمد فنایی @dreshkevari 🌐 @meshkatnoor
💢 پرسش و پاسخ انتخاباتی با حضرت امام(ره) 🔸 تمام پاسخ ها مربوط به دیدار امام با طلاب است ⏳ زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۴۴ ثانیه ❇️ وظیفه طلاب در ایام انتخابات چیست؟ 🔻 همانطور كه سپاه ما در جبهه‏ ها مشغول دفاع از اسلام هستند، شما[طلاب] هم مكلفید كه مردم را دعوت كنيد[به انتخابات]. اين را آسان نگيريد! اين امر سياسى به حفظ اسلام مربوط است. 📚صحيفه امام، ج‏۱۵، ص: ۱۷ ❇️ آیا تمام طلاب موظف اند؟ حتی طلاب سطح و مقدمات؟ 🔻در قضيه تعيين رئيس جمهور بر همه مكلّفهاى ايران واجب است كه در اين امر دخالت داشته باشند! اگر دخالت نكنند و يك صدمه‏ اى به اسلام برسد، يك يك ما مسئول هستيم. 📚صحيفه امام، ج‏۱۵، ص: ۱۸ ❇️ آیا در کنار درس فعالیت کنند که به درس لطمه نخورد یا درسها را تعطیل کنند؟ 🔻 در این ایام که مسئله انتخابات رئیس جمهور [است]، آن اشخاص که در حوزه ها هستند باید دست از کارها بردارند، راه بیفتند توی شهرها و دهات و روستاها و نقاط دور افتاده و اگر نکنند، فردا مسئولند پیش خدا. 📚صحیفه امام، ج ۱۵، ص۱۵ ❇️ آیا این قضیه مربوط به اوایل انقلاب نیست؟ قضيه سپردن يك مملكتى است به دست كسى كه اگر ناباب از كار در آيد، صدمه به اسلام مى‏ زند! این را آسان نگیرید. اين يك مسئله حياتى است. 📚صحيفه امام، ج‏۱۵، ص: ۱۷ ❇️ صرفا تشویق به مشارکت کنیم یا تبلیغ نامزد اصلح را هم بکنیم؟ 🔻[طلاب] مردم را دعوت کنند به به انتخاب یک رئیس جمهور صحیح. اگر شما نکنید، آنهایی که بر ضد شما هستند می کنند این کار را. 📚صحیفه امام، ج ۱۵، ص۱۵ ❇️ آیا برای برخی اولویت درس بیشتر نیست؟ 🔻 بايد همه شما[طلاب]، همه اشخاصى كه در هر جا هستند، با كمال جديت، مردم را دعوت كنند به دخالت. حفظ [اسلام] امروز به اين است كه رئيس جمهورش يك رئيس جمهور صحيح باشد. اگر شماها حاضر نشويد و يك رئيس جمهورى مثل سابق برايتان بتراشند و بازى بدهند همه‏ مان را، همه‏ مان مسئول هستيم! 📚صحيفه امام، ج‏۱۵، ص: ۱۶ @aboutalebi57 🌐 @meshkatnoor
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💯🔊 🔰 ششمین نشست از سلسله نشست‌های علمی ؛ 📌 با عنوان «تحول علم انسانی اسلامی از نظر تا عمل در کارنامه علامه مصباح» 🎙با ارائه: دکتر 📅 چهارشنبه ۲۷ اسفندماه ۹۹ 🆔 @iictchannel 🌐 @meshkatnoor
🔴آری، این سخن از هاوکینگ پذیرفتنی است که موجودی می‌تواند (البته به امکان عام) وجود داشته باشد که نیازی به خالق و آفریننده ندارد و این موجود همان "واجب‌الوجود" است. 💠 یعنی موجودی که وجود برایش ضروری بوده و از آن جداناپذیر است. یا به تعبیر دیگر، موجودی که عدم و نیستی برایش محال است. ❎اما جهان که مقصود اینان همان "جهان مادی" است، به علت ویژگی‌هایی که عبارتند از: "نقص، محدودیت در ابعاد مکانی و زمانی، ترکیب از اجزا و عناصر، تغییر و تبدّل، امکان عدم و نیستی، نیازمندی که برخاسته از خصوصیات پیشین است و ..." نمی‌تواند واجب‌الوجود باشد. ✳️ پس جهان مادی "ممکن‌الوجود" است و هر ممکن‌الوجودی به علت و پدیدآورنده نیازمند است. در نتیجه، جهان نمی‌تواند بدون خالق و آفریننده باشد. ✍️ حجت الاسلام علی قربانی ، دانش پژوه دکترای فلسفه دین 🌐 @meshkatnoor