#یادداشت
🔰نسبت فلسفه دین و معرفتشناسی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
❓دو مسئله:
1️⃣آیا فلسفه دین ماهیتی معرفتشناختی دارد؟
2️⃣اگر خیر آیا ارتباطی میان این دو دانش برقرار است؟ چه ارتباطی؟
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✅ پاسخ مسئله اول:
🔸#فلسفه_دین همان #معرفتشناسی یا معرفتشناسی مقید نیست، اگرچه برخی از مباحثش چنین خصلتی دارند. فلسفه دین همانطور که در تعریف آن گفته شد، تأمل عقلانی در مورد مهمترین #موضوعات_دینی است و بهخودی خود تداخلی با معرفتشناسی ندارد.
🔹اما اگر برخی موضوعات دینی زمینهمعرفتشناختی داشته باشند، مانند مباحث «#زبان_دین»، «#عقل_و_دین» و «#علم_و_دین»، این موضوعات نیز خصلت معرفتشناختی مییابند.
🔸اما برخی موضوعات فلسفه دین ماهیت معرفتشناختی ندارند، مانند «#براهین_اثبات_خدا»، «#صفات_خدا» و «#مسئله_شر». لذا این موضوعات خصلت معرفتشناختی پیدا نمیکنند، اگرچه حتما از مباحث معرفتشناختی متأثر میشوند.
🔹بنابراین خلاصه پاسخ مسئله اول این است که بخشی از فلسفه دین ماهیت معرفتشناختی دارد و بخشی ندارد ولی با آن در ارتباط است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✅ پاسخ مسئله دوم:
🔸تاثیر معرفتشناسی بر بخش اول فلسفه دین که ماهیت معرفتشناختی دارند، مشخص است. اما در مورد بخش دوم که ماهیت معرفتشناسی ندارد و در عین حال از آن متأثر است، نکات زیادی میتوان ذکر کرد؛ اما اجمالا میدانیم که معرفتشناسی در هر علمی تأثیرگذار است.
🔹در یادداشتهای قبلی هم اشاره شد که یکی از اشکالات فلسفه دین رایج، پذیرش #واقعگرایی_انتقادی است که به نوعی #نسبیت میانجامد یا اساساً حق و باطل معرفتی برایش مهم تلقی نمیشود.
🔸در صورتی که فلسفه دین بر یک معرفتشناسی مستحکم تکیه داشته باشد، میتواند مهمترین مدعیات دینی را بررسی کرده و در مورد آنها داوری قطعی نماید.
🖋# حجت الاسلام دکتر میرباباپور
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#فلسفه_اسلامی #فلسفه #فلسفه_دین_اسلامی
🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 عوامل و نتایج وحشتناک بی حجابی و هرج و مرج جنسی در غرب از نگاه اندیشمندان غربی:
🔺 دو عامل (الحاد و دیدگاه فروید) قبلا در لینک زیر بیان شد:
https://eitaa.com/sajedi_ir/2653
انقلاب جنسی (sex revolution)
🔹 حجت الاسلام و المسلمین دکتر ساجدی
🔹 شبکه جهانی ولایت
#شبهات_فضای_مجازی
#حجاب #ولنگاری
🆔@meshkatnoor
🎙 #کرسی_علمی_ترویجی211
✳️ گروه علمی «کلام و فلسفه دین» مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با همکاری دبیرخانه کرسیها، مؤسسه حکمت و فلسفه ایران و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار میکند.
✅ موضوع: بررسی دیدگاه آیتالله جوادی آملی در باب قلمرو دین و نقد برداشت رایج از دیدگاه ایشان
👤 ارائهکننده: حجت الاسلام و المسلمین آقای #عیسی_معلم
👤 ناقد اول: حجت الاسلام و المسلمین استاد #محمدرضا_مصطفیپور
👤 ناقد دوم: حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر #صفدر_الهی_راد
👤 مدیر کرسی: حجت الاسلام و المسلمین آقای #حسن_قرهباغی
🗓 سهشنبه 24 آبان 1401 ⏰ 18.30
🏢 قم، بلوار جمهوری، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🌐 حضور مجازی👇
🌐 http://iki.ac.ir/live
#کرسی_علمی_ترویجی
💠 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
☎️ 02532113627
✅ پیشنشست همایش تحول در علوم انسانی و نقش آن در پیشرفت ایران اسلامی
🔹کرسی ترویجی
🔸 موضوع: بررسی تحلیلی نسبت نظریه تکامل با خداباوری و الحاد
❇️ باحضور جناب آقای دکتر یوسف دانشور، عضو هیئت علمی گروه کلام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🗓 دوشنبه 1401/8/23 ⏰ 10
🔷 دانشگاه اراک، پردیس سردشت، دانشکده علوم پایه، اتاق شورا
📌 رزومه دکتر دانشور
🌐 https://asatid.iki.ac.ir/?prof=1146
🆔@meshkatnoor
هدایت شده از دفتر ارتباطات فرهنگی
📡 دفتر ارتباطات فرهنگی و کانون طلوع در راستای اهداف خود برگزار میکنند
📋 برنامه دوشنبه 1401/8/23 ساعت 19
🗂 موضوع: وضعیت حجاب در صدر اسلام
💡 سخنران: حجتالاسلام دکتر محمدرضا جباری؛
عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینیره
🚚 رسانه شوید
🔶 نشانی ورود به جلسه👇
🌐https://heyatonline.ir/kanoon.tolloe
🌐 سایت دفتر ارتباطات فرهنگی
🌐 http://dpfqom.iki.ac.ir
🔷 كانال دفتر ارتباطات فرهنگی
🆔 @difqom
🌐 کانال و سايت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
🆔 @difqom
گروه فلسفه دین مجمع عالی حکمت برگزار میکند:
#نشست_علمی
کارکردگرایی دین از منظر علامه طباطبائی
ارائهدهنده:
دکتر احمد کریمی
زمان: ۲۴ آبان ساعت ۱۸:۳۰
برای حضور مجازی👇👇👇
https://b2n.ir/f.din
فلسفه دین 1401.8.10.mp3
23.82M
◀️ نشست « بررسي ديدگاه آيت الله مصباح يزدي در زمينه قلمرو دين »
❇️ حجت الاسلام عيسي معلم، دانش پژوه دکترای فلسفه دین
🔶 ارائه شده در گروه فلسفه دین مجمع عالی حکمت اسلامی / 10 آبان 1401
🔶 در ذیل پاورپوینت این جلسه نیز تقدیم حضور می شود. 👇👇👇
🆔@meshkatnoor
فلسفه دین 1401.7.26.mp3
22.84M
◀️ نشست « جايگاه انسان در نظام آفرينش از منظر اديان؛ نگره مقايسه اي »
❇️ حجت الاسلام والمسلمين دکتر سيد اکبر حسيني قلعه بهمن
🔶 ارائه شده در گروه فلسفه دین مجمع عالی حکمت اسلامی / 26 مهر 1401
🆔@meshkatnoor
1401-08-21-OstadJafari.mp3
1.65M
💡 پاسخ به شبهات اعتقادی
💠 بررسی شبهات حجاب
✅ حدود حوزه خصوصی و عمومی چگونه تعيين میشود؟
✅ آیا اساساً می توان در مورد امور عبادی مانند حجاب الزام نمود؟ آیا عبادت با الزام حکومتی می سازد؟
🎙 سخنران: حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر محمد جعفری
🗓 1401-08-22
🆔 @farhangimoasese 🆔@meshkatnoor
فيلترينگ؛ پرسشها و پاسخها.pdf
1.06M
📚 نسخه PDF
⁉️ پاسخهاي کوتاه و مستدل به شبهات فيلترينگ
✍️کتاب الکترونیک | به قلم کارشناسان فضای مجازی
✅بخشي از عقبماندگي و وابستگي فضاي مجازي ايران، نشئتگرفته از ابهامات و پرسشهايي است که نهتنها ذهن عامه مردم، بلکه ذهن نخبگان و تصميمگيران را به خود مشغول کرده است. اين شبهات مانند سدي در برابر کسب مؤلفههاي قدرت در عرصه فضاي مجازي عمل ميکنند.
✅ از مباحث و مسائل مهم درباره فضاي مجازي، موضوع مسدودسازي و فيلترينگ است. سؤالات و شبهات درباره فيلتر برخي امکانات فضاي مجازي، با توجه به شرايط خاصي که در نتيجه اغتشاشات اخیر در ايران شکل گرفت و دو سکوي مهم خارجي (اينستاگرام و واتساپ) مسدود گرديد، گسترش يافت و با برخي پرسشهاي موردي و مصداقي ناظر به شرايط ايجادشده همراه گرديد.
✅در چنين شرايطي، بررسي شبهات کلي و موردي در زمينه فيلترينگ ضرورت و اولويت پيدا کرد و کتابچه "فيلترينگ؛ پرسشها و پاسخها" در پاسخ به اين نياز، توسط برخي کارشناسان فضاي مجازي و محققان اين حوزه تدوين شد و در فضاي مجازي انتشار مييابد.
🆔@meshkatnoor
💠 تمایز میان اصول اخلاقی از حیث ثبات و عدم ثبات و پاسخ به یک شبهه
🔶 میان اصول اخلاقی در پارهای از موارد از جهت ثبات و تغییر تمایزاتی وجود دارد. برخی اصول اخلاقی همچون «خوبی عدالت» و «زشتی ظلم» دارای حکمی ثابتاند. بدین معنا که عدالت همیشه و در هر جا خوب است؛ چنانکه ظلم هماره و در هر حال زشت است.
🔆 با این همه، پارهای از اصول اخلاقی دارای حکمی ثابت نبوده و به اقتضای شرایط گوناگون تغییر میپذیرند. از جمله این اصول، قبح دروغگویی است که حکمی ثابت و غیرقابل تغییر نیست. چراکه در شرایطی خاص نهتنها قبیح نبوده بلکه جواز هم مییابد. مانند نجات انسان بیگناه با دروغگویی، از دست عدهای ستمگر و فاش نساختن مخفیگاه وی.
🔸 نکتهای که در اینجا وجود دارد این است که تحصیل مصلحت واقعی و اهم در این مورد خاص (نجات انسان بیگناه) بر دروغگویی مترتب است. لذا در این هنگام برای دروغگویی قبحی باقی نمیماند. البته شایان ذکر است، عدم قبح دروغهایی اینچنین که در راستای تحصیل مصلحت ملزمه و واقعی است، بسیار متمایز از دروغهایی است که صرفا جهت جلب نفع شخصی یا دفع ضرر شخصی صورت میپذیرد. به نظر میرسد حد و مرز اینکه در چه مواردی دروغگویی دارای مصلحت واقعی و نوعی است تا عنوان قبح بر آن بار نشود، تا حدودی توسط عقل کشف میشود؛ اما در بیشتر موارد آموزههای دین میتوانند در این عرصه مدد رسان انسان باشند. مانند «اصلاح ذات البین» که در آموزههای دینی نکاتی در این باره بیان شده است.
🔻اینک بر اساس نکته ظریف پیشگفته به سهولت میتوان کتمان واقعیت و به تعبیر بهتر توریه را از سوی حضرت ابراهیم علیهالسلام که برای برخی منشأ اشکال و شبهه شده است، فهم کرد.
✴️ بدین بیان که در موردی که حضرت ابراهیم با کتمان واقعیت خود را مریض خواند و از رفتن به جشن صرف نظر کرد (آیه 89 سوه مبارکه صافات) و نیز در آنجاکه با قرار دادن تبر بر دستان بت بزرگ خود را از شکستن بتها تبرئه کرد (آیه 63 سوره مبارکه انبیاء)، چون در راستای هدایتگری قوم گمراه خود (مصلحت واقعی و اهم) بوده است، مرتکب قبحی نشده است. به تعبیر دیگر، کتمان واقعی که در اینجا از سوی حضرت ابراهیم محقق شد، از مصادیق «کذب قبیح» به شمار نمیرود.
✳️جالب آنکه در همین باره روایت بسیار خواندنی در منابع شیعی بیان شده که شخصی از امام باقر علیهالسلام درباره عمل حضرت ابراهیم پرسش میکند که آیا ایشان مرتکب دروغگویی نشده است؟ امام باقر علیهالسلام پاسخ میدهند: خیر. سپس امام صادق علیهالسلام در تفسیر روایت پدر شریفشان توضیح میدهند: چون حضرت ابراهیم «اراده اصلاح» داشت، از او قبحی سر نزده است.
🙏پیشنهاد میکنم خوانندگان محترم به این روایت زیبا در آدرس ذیل مراجعه کنند:
اصول کافی (ط ـ اسلامیه) ج2، ص342.
خوانندگان گرامی همچنین میتوانند با جستجوی عبارت «احب الکذب فی الاصلاح» این روایت را در نرم افزارهای حدیثی مشاهده نمایند.
✳️ حجت الاسلام علی قربانی دانش پژوه دکترای فلسفه دین
🆔@meshkatnoor
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
🌸 #عکس_نوشت | زندگی، شبیه مسابقات است!
🔸یک تیم ورزشی مدتها تمرین میکنند و شرایط مختلف، سختی و گرما و سرما را تحمل میکنند برای یک مسابقه؛ تا میرسد به مسابقات جهانی که برای شرکت در آن مدتهای زیادی تمرین میکنند و شرایط را میسنجند که در مسابقات جهانی برنده شوند. شرایط زندگی ما بیشباهت به این جریان مسابقات نیست. مخصوصاً تعبیر قرآن را هم در این زمینهها داریم [مانند:] «وَفِي ذَلِكَ فَلْيَتَنَافَسِ الْمُتَنَافِسُونَ» [که] تنافس به معنی نهایت رقابت است.
۱۳۸۸/۱۱/۰۱
✅ سایت
🌐 https://mesbahyazdi.ir
✅ کانال
🔰 @mesbahyazdi_ir
🌐 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir
🌐 https://iki.ac.ir
☎️ 02532113627
✅ تاسیس واحد پاسخگویی به شبهات
🔸 در پرتو عنایات الهی، واحد پاسخگویی به شبهات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در بخش دفتر ارتباطات فرهنگی تأسیس شده و فعالیتهای خود را آغاز کرده است. هدف از تشکیل این واحد پاسخگویی به شبهات بنیادین، جریان ساز و تأثیرگذار دینی، فرهنگی، فکری و سیاسی جامعه در قالبهای متنوع با استفاده از ظرفیتهای علمی مؤسسه است. بدین منظور از اساتید، پژوهشگران، دانشپژوهان و فارغالتحصیلان معظم دعوت میشود در زمینههای ذیل با این واحد همکاری فرمایند:
🔹 رصد شبهات و ارسال آنها به واحد پاسخگویی؛
🔹 پاسخگویی به شبهات در قالب متنی، صوتی یا تصویری با قابلیت پخش در فضای مجازی و دیگر رسانهها؛
🔹 ارائه راهکارها برای رصد، پاسخگویی و نشر پاسخ های داده شده به شبهات در سطح وسیع؛
🔹 همکاری در نشر محتواهای تولید شده.
❇️ راههای ارتباطی:
🔻 ادمین: 09107540889
🔻 تلفن: 02536624811 – 02536622597
🆔@meshkatnoor
🌐 سلسله نشست های دوهفتگی کلام و معارف اهل بیت علیهم السلام
نشست سوم ؛ با گرامیداشت سالگرد ارتحال آیت ا... میرزا ابوالقاسم موسوی زنجانی رضوان الله تعالی علیه از مفاخر کلام و معارف
🔸 با ارائه ارزشمند : استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن ربانی بیرجندی
〰️〰️〰️〰️
🕘 زمان برگزاری:
یکشنبه ۶ آذرماه ، ساعت ۱۲ الی ۱۳.۳۰
🕌 مکان برگزاری:
مشهد،خیابان شهید هاشمی نژاد ، بین هاشمی نژاد ۹و۱۱ ، درب جنب افق کوروش ، پژوهشکده کلام و معارف اهل بیت علیهم السلام
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
موسسه علمی پژوهشی کلامنا
🆔@meshkatnoor
#معرفیکتبپژوهشی
✴️ کتاب الکترونیک
❇️ تولید کتاب الکترونیک با موضوع حجاب اجباری توسط مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
✅ گروه اخلاق و تربیتِ بخش مکتوب و رسانه مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی، کتاب الکترونیکی با عنوان «حجاب اجباری» تولید و منتشر کرد.
✳️ در این کتاب به پنج پرسش پیرامون حجاب پاسخ داده شده است که در لینک ذیل به صورت صوتی هم خلاصه پاسخها آمده است . 👇👇
https://my.pasokhgoo.ir/book/146
#حجاب
#فرهنگوحجاب
#حجاباجباری
#قانونحجاب
#تحریصبیحجابی
#انقلابوحجاب
#کتابشناسی
#حجاباجباری
🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥شبهات حجاب
⁉️سوال: آیا در حکومت پیامبر اکرم و امام علی مقابله ای با بدحجابی وجود نداشته است؟
🔺چنین سخنی ناشی از ضعف در مطالعه تاریخ است و اساسا ما بد حجابی و بی حجابی در صدر اسلام به عنوان یک معضل اجتماعی نداشتیم.
🔺برخوردهای پیامبر با زنان شل حجاب و جنگی که به خاطر حجاب رخ داد و سایر حقایق تاریخی و قرآنی این ادعا را نفی می کند.
🆔@meshkatnoor
💢 دوره آشنایی با الحاد مدرن در علوم جدید
🔰 توسط مرکز رشد و خانه خلاق و نوآوری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با همکاری مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه برگزار می شود:
🎙عناوین کارگاه ها:
1️⃣ الحاد فلسفی و رابطه آن با دین و علم
دکتر حمیدرضا شاکرین و دکتر نیما نریمانی
2️⃣ الحاد مدرن و فیزیک نوین
دکتر مهدی گلشنی، دکتر علی رفسنجانی و دکتر جواد تقی زاده فیروزجایی
3️⃣ الحاد مدرن و زیست شناسی تکاملی
دکتر یوسف دانشور و دکتر نیما نریمانی
4️⃣ الحاد مدرن و علوم شناختی
دکتر علیرضا قائمی نیا و دکتر محمد جمالی
5️⃣مطالعات کاربردی در رابطه با الحاد عملی
دکتر ابوالفضل ساجدی و دکتر محمد جعفری
📍 به همراه ارتباط رسانه ای با اندیشمندان غربی در حوزه های مختلف
⏰ شروع دوره : از 14 آذرماه 1401
🗞 هزینه ثبت نام: 250 هزار تومان
📦 تخفیف 30 درصدی ویژه دانشجویان دکتری و طلاب سطح 3 به بالا
🏷 50 درصد تخفیف ثبتنام گروهی
📡 ثبت نام در دوره و دریافت برنامه زمانبندی:
🌐 iict.ac.ir/kargah
📱کسب اطلاعات بیشتر : 09331002672 (آقای جهانی)
🆔@meshkatnoor
Argue for AI.mp3
16.82M
🔎 ارزیابی سه استدلال بر هوش مصنوعی قوی
هوش عمومی
یادگیری ماشینی
نوخاستگی
👤 استاد #علیرضا_قائمینیا
📚 #علوم_شناختی | #تخصصی
🆔@meshkatnoor
✳️کاهش جمعیت مسیحیان و افزایش جمعیت مسلمانان در انگلستان
✅طبق دادهها ۴۶.۲ درصد جمعیت انگلستان خود را مسیحی میداند. این رقم در سرشماری یک دهه پیش ۵۹.۳ درصد بود.
✅تعداد افرادی که در انگلستان خود را مسلمان میدانند به ۶.۵ درصد رسیده است. این در حالی است که این رقم یک دهه پیش ۴.۹ درصد بود.
✅بیش از یک سوم جمعیت انگلستان (۳۷ درصد) در سرشماری اعلام کردهاند که پیرو هیچ کدام از ادیان نیستند. این رقم در سرشماری سال ۲۰۱۱ تنها ۲۵ درصد بود.
📝منبع: یورونیوز( خبرگزاری رسمی اتحادیه اروپا)
📡https://per.euronews.com/2022/12/01/uk-christians-become-a-minority-in-england-and-wales-for-first-time
🆔@meshkatnoor
راهنمای کانال های درسی و علمی و ... :
https://eitaa.com/joinchat/2877816889C2015afa665
🔷 استقبال از همافزایی پاسخکده های دینی مراکز تخصصی حوزوی
🔸اولین نشست هم اندیشی نمایندگان پاسخکده های دینی مراکز تخصصی حوزوی با حضور رئیس مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه برگزار شد.
🎤 برخی از محورهای مباحث مطرح شده در این نشست:
◻️ تولید ۷۴ عنوان کتاب توسط مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه
◻️ در پاسخ گویی به شبهات از موازی کاری پرهیز شود
◻️ با همافزایی و اولویتبندی می توان بر کارایی فعالیتها افزود
◻️ نپرداختن به شبهات اعتقادی، از نقاط ضعف نظام درسی حوزه های علمیه است
◻️ شبهات در عصر جدید با خلق حوادث و رویدادهای اجتماعی ایجاد می شوند
◻️ افتتاح کتابخانه ای با محوریت پاسخ گویی به شبهات
🔹🔷💠🔷🔹
🔻مشروح خبر:
🌐 https://pasokh.org/fa/News/View/92699/
🔹🔷💠🔷🔹
🔻مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه های علمیه
➡️🆔@meshkatnoor