نشست تخصصی نقد آتئیسم
«از علم تا خدا: چالشهای الاهیاتیِ فیزیک کوانتوم و کیهانشناسی الحاد جدید»
اساتید:
👤حجتالاسلاموالمسلمین زمانیفرد
👤دکتر عباس جوارشکیان
👤دکتر محمود رضایی
👤دکتر میثم توکلیبینا
👤دکتر هادی رستگار مقدم رضائیون
🔸زمان: پنجشنبه و جمعه ۳۰ آذر و ۱ دی
🔸آخرین مهلت ثبتنام: ۲۵ آذر ۱۴۰۲
📍مکان: مشهد، میدان آزادی، دانشگاه فردوسی، دانشکده علوم، تالار دکتر سعادت
🔹نشانی ثبتنام حضوری:
https://survey.porsline.ir/s/xUT3bjh0
🔹نشانی ثبتنام مجازی:
https://survey.porsline.ir/s/RsX5GoHm
🆔@meshkatnoor
✍ نشریه تخصصی «پژوهشنامه معارف کلامی تفسیری»
#مرکز_تخصصی کلام اسلامی و تفسیر واحد کرمانشاه که با همکاری گروه الهیات #دانشگاه_رازی آغاز به کار نموده است، موفق به دریافت مجوز انتشار گردیده است🌹☘🌹
✅ فراخوان دریافت مقالات ارزشمند شما فرهیختگان هم به زودی منتشر خواهد شد 🔻▫️
@kalamkermanshah
🔰🔰🔰🔰🔰🔰
گروه کلام و فلسفه دين مؤسسه امام خمینی این موفقیت را به مرکز تخصصی کلام استان کرمانشاه تبریک می گوید.
🆔@meshkatnoor
هدایت شده از فلسفه دین اسلامی
📄#معرفی_مقاله
🟪 بررسی رابطه دین و اخلاق از منظر سم هریس
✍🏻 نویسندگان:
مرتضی فقیهی فاضل و یوسف دانشور نیلو
📒منتشر شده در پژوهشنامه فلسفه دین، شماره ۴۱، بهار و تابستان ۱۴۰۲
📮DOI: 10.30497/PRR.2022.242538.1741
🌐 لینک دانلود مقاله:
https://prrj.isu.ac.ir/article_76454.html
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻چکیده
چکیده
سم هریس، یکی از سردمداران خداناباوری جدید، به تعارض رابطه دین و اخلاق معتقد است. بر خلاف آنچه عموم متدینان فکر میکنند، او دین را نه مبنای اخلاق، بلکه ویرانگر آن میداند. برای اثبات این مدعا، او به دو طریق عمل میکند. نخست، تمسک به بررسیهای میدانی و استنباط این که در کشورهای دیندار اخلاق نوعاً در سطحی نازل قرار دارد و بالعکس در کشورهای خداناباور در وضعیت مناسبی است. او در شیوه اول از معیارهایی همچون رفاه مادی، حقوق زنان، رعایت مسائل بهداشتی، رعایت حقوق بشر، دسترسی همگانی به آموزش و غیره به عنوان شاخصهای یک جامعه اخلاقی نام میبرد. در اینجا او به کمک آمارهای میدانی به دنبال القای آن است که کشورهای خداناباور در شاخصهای فوق در موقعیت به مراتب بهتری نسبت به کشورهای خداباور قرار دارند، و در نتیجه این خداناباوری است که جامعه را اخلاقیتر کرده است. دوم، از طریق بررسی آموزههای دینی و توجه به آموزههایی همچون جهاد و شهادت و تأکید بر خشونتبار بودن آن، که در این صورت دیگر جایی برای دفاع از منبعیت دین باقی نمیماند. در این مقاله به طرح و بررسی مدعیات سم هریس راجع به رابطه دین و اخلاق پرداختهایم و به این نتیجه رسیدهایم که این مدعیات دچار اشکالات مهمی از جمله تلقی نادرست از اخلاق و ارزشها و مبانی آنها، عدم تعیین دقیق معنای خداباروی و خداناباوری، عدم توجه به شاخصهای مختلف در حیات اخلاقی انسان، رویکرد غیرعلمی در ارزیابی شاخصهای اخلاقی کشورهای خداباور و خداناباور، بیتوجهی به جنایات خداناباوران در طول تاریخ و نیز نگاه سطحی و نادرست به آموزههای دینی است.
کلیدواژهها: #سم_هریس #خداناباوری_جدید #دین #اخلاق #خداباوری
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🟪 A Study of the Relationship between Religion and Morality from Sam Harris's Perspective
✍🏻 Authers:
Morteza Faghihi Fazel & Yousef Daneshvar Nilo
____________
Abstract
A leading figure of "new atheism", Sam Harris, maintains that religion and morality are in conflict. He, despite what religious believers generally think, does not take religion to be a basis for morality, instead, he believes that religion devastates morality and the moral system. In order to substantiate this claim, Harris takes two ways. First, based on some surveys, he argues that religious countries witness a moral decline, while atheist countries are morally in an acceptable situation. Accordingly, he seeks to induce by field studies that atheist countries are in a much better position than the theist countries in the moral indicators such as material well-being, respect for women's rights, human rights, etc.. As a result, it is atheism that has made society more moral. Second, by inspecting some religious doctrines, he decides that they are sources of violence and clashes among human beings and, consequently, lead societies toward moral decline. In this article, we examine Harris' claims concerning the relationship between religion and morality, concluding that they suffer from following flaws: not accurately determining the meaning of theism and atheism, misunderstanding about moarality and values, not paying attention to various indicators in human moral life, taking a weak scientific approach in evaluating the moral indicators of theist and atheist countries, not paying attention to the crimes of atheists throughout history, and having a superficial and false understanding of religious teachings.
#Sam_Harris #New_atheism #Religion #Morality #Theism
#فلسفه #فلسفه_دین #فلسفه_دین_اسلامی #فلسفه_اخلاق #دین_و_اخلاق #اخلاق_دینی #اخلاق_علمی #اخلاق_سکولار
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📬کانال فلسفه دین اسلامی
|ایـتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات | یوتیوپ|
#معرفی_کتاب
📙فلسفه یونان و خداشناسی ادیان ابراهیمی/ حجت الاسلام سید محمد حسن صالح دانش آموخته گروه کلام
🔹بیشک فلسفه یونان به جهت تأثیری که در دیگر مکاتب بشری داشته است، دارای اهمیت ویژهای است.
🔹در یونان باستان علاوه بر محوریت انسان بر خودبسندگی عقل تأکید ویژهای شد. همچنین تمام واقعیات از جمله وجود خدا زمانی مورد پذیرش خواهند بود که مبرهن بشوند. خداوند بیش از آنکه فعال معرفی شود فکور است. شناخت خداوند عمومی نبوده و مخصوص طبقات خاصی است.
🔹از حیث روش هم منطق ارسطویی به عنوان یک دستگاه مدون فکری که قابلیت تحلیل تمام واقعیات را از راه جنس و فصل دارد مورد پذیرش واقع شد و ازاینرو برای هر ادعایی باید برهانی ارائه میشد که با میزان منطق ارسطو هماهنگ باشد.
🔹آنچه در این کتاب به آن پرداخته شده نوع مواجهه الهیات عقلانی ادیان ابراهیمی با فلسفه یونان است. آیا سه دین یهودیت، مسیحیت و اسلام به نحو یکسانی با میراث فلسفی یونان برخورد و استفاده نمودند یا اینکه استفاده برخی از آنها از فلسفه صرفاً ابزاری بوده است؟
🔹نتایج بررسی نشان میدهد در دین اسلام اگرچه برخی آموزههای فلسفی ریشه یونانی دارد اما این دین دارای بنمایههای عقلانی است که میتوان تفکر منطقی و استدلالی را اصیل برشمرد. هم چنین یهودیت به واسطه اعتقاد به برتر بودن نژادی، عملا در مواجهه با همه تفکرات وارداتی از جمله فلسفه مقاومت نموده و کمتر تاثیر پذیرفته است. در مقابل الهیات مسیحی در طول تاریخ بیشترین تاثیر را از فلسفه یونان پذیرفته و میتوان ادعا نمود که چیزی به عنوان فلسفه مسیحی اصلا وجود ندارد.
🆔@meshkatnoor
۳. هرمنوتیک کلاسیک- الهیراد.mp3
27.57M
3️⃣ هرمنوتیک کلاسیک
👤 حجتالاسلام دکتر صفدر الهیراد ؛ عضو هیات علمی گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#فلسفه_دین #فلسفه_دین_اسلامی #هرمنوتیک #منطق_فهم_دین
🆔@meshkatnoor
🔹فراخوان مقاله علمی
باسمه تعالی
دوفصلنامه «راهنماشناسی» با هدف جستار و واکاوی تخصصی مسائل نبوت و امامت آماده دریافت نگاشته های علمی فرهیختگان محترم است.
✅ آدرس سایت مجله:
https://rahnama.isri.ac.ir
ایمیل مجله:
rahnama@isri.acir
شماره تماس دبیر تخصصی مجله:
۰۹۱۲۷۴۸۲۷۸۵
نشانی: قم میدان شهید محلاتی بلوار شهید محلاتی، پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام
❇️ به پاس تلاش نویسندگان و پژوهشگران گرانقدر حق الزحمه پرداخت خواهد شد.
🆔@meshkatnoor
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
1401-09-27-OstadJafari.mp3
1.89M
💠 باز نشر به مناسبت روز 27 آذر ماه؛ روز وحدت حوزه و دانشگاه
✅ گونه شناسی وحدت حوزه و دانشگاه
✅ بیان دیدگاه حضرت امام راحل و رهبر معظم انقلاب درباره وحدت حوزه و دانشگاه
✅ وظیفه راهبردی حوزه در قبال وحدت حوزه و دانشگاه
🎙 سخنران: حجت الاسلام جعفري
🗓 1401-09-27
🆔@mjafari_ir
🔻بسیج دانشجویی با همکاری #موسسه_کلامی_احیاء برگزار میکند؛
💢واکاوی مسئله علم و دین؛ تقابل یا تعامل
🔹با حضور حجت الاسلام حسن قرهباغی
(دانش آموخته مقطع دکتری فلسفه دین از موسسه امامخمینی"ره)
#مکان: دانشگاه آزاد همدان، دانشکده یادگار امام(ره)، سالن خوارزمی
#زمان: سهشنبه 28 آذر، ساعت 10:30 صبح
🆔@meshkatnoor
🔻چرا مخالفان علامه مصباح(ره) راهی جز مغالطه در برخورد با او ندارند؟
سیدعلی مهدیون، دانشجوی دکتری اندیشه سیاسی دانشگاه تهران، در یادداشتی پیرامون حملات اخیر برخی از افراد و جریانهای خاص به شخصیت علامه مصباح یزدی(ره) نوشت:
🔹مرحوم علامه مصباح(ره) عمر شریف خود را صرف کسب و نشر علم در سطوح مختلف کردند. ایشان در طول حیات علمی خود از محضر بزرگانی چون آیتالله بروجردی(ره)، حضرت امام (ره)، آیتالله اراکی، علامه طباطبایی، آیتالله بهجت و دیگر بزرگان بهره بردند که هر کدام جزو سرآمدانِ حوزه علمیه بودند.
🔹 علامه مصباح با جد و جهدی که در کسب علم داشت و با تملذّ در محضر اساتید خود توانست در ۲۷ سالگی به مقام اجتهاد برسد. جدای از فقه و اصول که از دروس سنتی حوزه قلمداد میشد، فلسفه و عرفان هم از مهمترین دغدغههای ایشان بود. علاوهی بر این با توجه به اقتضائات زمان توجه ایشان به علوم انسانی غربی جلب شد و ایشان از اولین افرادی در حوزهی علمیه قم بودند که شاگردان خود را ترغیب به خواندن کتب و مطالبی در این حیطه کردند. نوشتن کتب و مقالات متعدد در حوزههای مختلف من جمله فلسفههای مضاف و ارائهی مباحث خود در این قالب نشانگر توجه ایشان به رویکردها و قالبهای جدید علمی است. با این وجود خیلی عجیب است که برخی مخالفان غیر منصف، علامه مصباح(ره) را به جمود فکری متهم میکنند درحالی که ایشان در طول حیات علمی خود همواره راههای جدیدی را در مقابل اهل علم و فکر گشودهاند.
🔹مرحوم علامه مصباح جزو روحانیونی بودند که چه پیش از انقلاب و چه پس از آن دایرهی عمل خود را محدود به حوزهی علمیه و تدریس دروس سنتی نکردند. یکی از مهمترین دغدغههای ایشان عرصهی عمومی و عرصهی سیاسی و کنشگری در این حوزه بود. همین مطلب موجب حملات فراوانی از سوی گروههای مختلف به ایشان بود. کنشگری متفاوت ایشان در حوزهی عمومی مطلوب بسیاری از افراد نبود؛ از طرفی روحانیون سنتیای که حضور روحانیت در عرصهی سیاست را نادرست میدانستند در مقابل ایشان قرار داشتند و از سوی دیگر گروههایی که نگاه فلسفی علامه مصباح را برنمیتابیدند.
🔹گروه دیگری که خود را در مقابل مرحوم علامه(ره) میدیدند، روشنفکرنماهایی بودند که برای آنها دین محدود به حوزهی خصوصی میشد و نگاه حداقلی آنها در مقابل نگاه همه جانبهی علامه مصباح(ره) قرار میگرفت. سیاستمدارانی که رویکردهای جدید در غرب را پذیرفته بودند هم از دیگر مخالفان ایشان بودند. اشکال و نقد این دسته از افراد در فهم فضای سیاسی و احکام سیاسی بود. قدرت محوریترین مفهوم در اندیشهی این افراد بود و ورود احکام اخلاقی و احکام دینی را به این حوزه روا نمیدانستند.
🔹در مقابل محوریترین مفهوم در این حوزه برای علامه مصباح(ره) نه ارادهی معطوف به قدرت بلکه ارادهی معطوف به حقیقت بود. از طرفی ایشان فضای سیاسیِ تهی از احکام دینی و اخلاقی را نمیپذیرفتند و سیاست را واجدِ این احکام میدانستند. جدای از رویکرد تئوریک، رویکرد عملی ایشان هم در سیاست رویکرد به دور از زد و بندهای سیاسی برای استمساک به قدرت به بود.
مقابلهی غیرعلمی با علامه مصباح(ره) از سر ناتوانی
🔹کسانی که با مرحوم مصباح آشنا هستند، حال چه مخالف ایشان و چه موافق ایشان باشند به توانایی و دقت علمی ایشان گواهی میدهند. عبدالکریم سروش، البته سروشِ متاخر، که خود از منتقدین علامه مصباح است در جایی بعد از بیان نقدهای نابجا، در مورد ایشان گفته بود: «مصباح یک فیلسوف بود، فلسفهخوانده بود و خوب هم فلسفه خوانده بود. بنده در حدی که ایشان را میشناسم میتوانم گواهی بدهم که فلسفهی اسلامی را نیکو میدانست، از مدرسین خوب فلسفه بود».
🔹مخالفین مرحوم مصباح وقتی توانایی ایشان در فضای علمی را میبینند و همچنین عدم توانایی خود در نقد و رد مدعاهای علمی ایشان، لاجرم مجبور میشوند که شخصیت ایشان را مورد حمله قرار دهند. در منطق مغالطهای وجود دارد تحت عنوان مغالطهی حمله شخصی “Ad hominem fallacy”. این مغالطه زمانی رخ میدهد که به جای پرداختن به استدلال یا موضع یک شخص، به طور نامربوط به شخص یا جنبهای از شخص استدلالکننده حمله شود.
🔹عموم حملاتی که در طی این سالها به علامه مصباح(ره) شدهاست مصداقی از مغالطهی مذکور است. از مزدوران جیره مواجب بگیر چه در داخل و چه در خارج از کشور انتظاری جز این نمیرود اما جای تعجب است افرادی که خود را روشنفکر قلمداد میکنند هم جز راه توهین و تهمت نتوانستهاند راهی برای مقابلهی علمی و عقلی با مرحوم مصباح پیدا کنند.
🔹البته مشکل از این افراد نیست، قوت استدلالهای مرحوم مصباح در حوزههای گوناگون علمی برای مخالفان راهی جز تخریب شخصیت ایشان باقی نگذاشتهاست.
✅ @Rajanews_com
🆔@meshkatnoor
۲۰ جمله از رهبر انقلاب درباره «علم و پژوهش»
#هفته_پژوهش
بدون شک علم پایه تمدّن است. ۲۲/۰۲/۱۳۸۲
علم، پایهی پیشرفت همهجانبهی یک کشور است. ۱۴/۱۱/۱۳۹۰
علم برای یک ملّت مهمترین ابزار آبرو و پیشرفت و اقتدار است. ۲۰/۰۸/۱۳۹۴
علم و دست برتر علمی، راز پیشرفت هر کشوری در اقتدار اقتصادی، سیاسی، نظامی و روحیهای است. ۱۳۸۴/۱۲/۰۸
علم باید با اخلاق و ایمان همراه شود تا ما به همان چالهای نیفتیم که غرب در آن افتاد. ۲۵/۰۶/۱۳۸۵
علم با دین و اخلاق هست که برای بشریت مفید خواهد بود. علم هر چه هم پیشرفت کند، اگر از اخلاق و دین فاصله بگیرد، به حال بشریت مفید نخواهد بود. ۲۵/۰۶/۱۳۸۵
تحصیل علم و خود علم و تأثیر آن در آیندهی کشور، یک نقطهی برجسته و اساسی برای نظام جمهوری اسلامی است. ۲۵/۰۶/۱۳۸۵
ما باید علم را با همهی معنای کامل آن به عنوان یک جهاد دنبال کنیم. ۱۳۸۵/۰۱/۰۱
نوآوری و ابتکار، شجاعت علمی، اعتماد به نفس شخصی و ملی و کارِ متراکم و انبوه، علاج کارِ پیشرفت علمی ماست. ۱۳/۰۷/۱۳۸۵
پیشرفت علمی بایستی با خودباوری :
اولاً؛ امید به موفقیت
ثانیاً؛ حرکت جهادگونه
ثالثاً؛ همراه باشد. ۰۳/۰۷/۱۳۸۷
رویکرد مصرفکنندگیِ علم را باید به رویکرد تولید علم تبدیل کنیم. ۲۰/۰۳/۱۳۹۷
پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّهی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد. ۲۰/۰۳/۱۳۹۷
در زمینهی علم و فناوری، آن کاری را که ذهن بشر به آن دست نیافته است، آن را وجههی همت قرار بدهید و دنبال بکنید؛ این طوری است که ما خط مقدم علم را شکستهایم و یک قدم به جلو برداشتهایم. ۱۳/۰۷/۱۳۸۵
ما باید به آنجا برسیم که اگر در اکناف عالم یک پژوهشگر، یک دانشمند، بخواهد به فلان نظریهی علمی یا نظریهی فلسفی دست پیدا کند، ناچار باشد زبان فارسی را یاد بگیرد. ۱۴/۰۲/۱۳۸۴
علم مجرد و به تنهایی کافی نیست؛ باید علم را به فناوری، فناوری را به صنعت و صنعت را به توسعهی کشور وصل کنیم. ۱۳۸۵/۰۱/۰۱
پژوهش اولاً مورد اهتمام قرار بگیرد، ثانیاً سمت و سوی پرداختن به نیازهای کشور را پیدا کند. پژوهش را تابع نیاز خودمان قرار بدهیم. ۱۳۸۸/۰۶/۰۸
هدف پژوهش دو چیز است:
یکی رسیدن به مرجعیّت علمی و حضور در جمع سرآمدان علم و فنّاوری
دوّم حلّ مسائل کنونی و آیندهی کشور. ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
اگر علم نباشد، هیچچیز نیست؛ و اگر فناوری هم باشد، فناورىِ عاریهیی و دروغی و وامگرفتهی از دیگران است. ۱۳۸۳/۰۹/۱۱
بهترین مشوق برای گسترش علم، تکریم دارندهی علم است. ۱۳۸۷/۰۷/۰۳
آن کسانی که دانشگاهها، مراکز تحقیقی، مرکز علمی را میخواهند از علم و از تحقیق و پژوهش دور کنند، برای دشمن کار میکنند. ۱۴/۰۳/۱۳۸۵
🆔@meshkatnoor
ثبت نام تریبون آزاد طلاب
تریبون آزاد با موضوع الحاد معاصر برگزار می گردد.
با حضور اساتید گرامی
حجت الاسلام دکتر محمد جعفری
( دانشیار موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی)
جناب دکتر نریمانی
(پژوهشگر علم و دین )
- از جامعه المصطفی بعنوان یک نهاد علمی بین المللی در زمینه نقد الحاد علمی چه انتظاری دارید ؟
_ اگر ملحدی بگوید علم برای همه چیز تبیینی دارد، و نیازی به خدا برای تبیین این جهان نداریم چه پاسخی دارید ؟
_ ملحدی اگر ادعا کند حیات از یک تصادف کوچک ایجاد شده و به وسیله انتخاب طبیعی موجودات متفاوت به وجود آمده اند چگونه پاسخ می دهید ؟!
_ اگر کسی ادعا کند علم ثابت کرده عالم از هیچ به وجود آمده پاسخ شما به او چیست؟
و...
پاسخ شما به این سوالات و سوالات دیگری که برای ملحدین یا جوانان ایجاد میشود چیست ؟
شما بعنوان طلبه المصطفی چگونه با موج جدید الحاد مقابله می کنید و از چه روش هایی استفاده می نمایید؟
با توجه به تنگی وقت از عده محدود و در زمان کوتاهی خدمت عزیزان شرکت کننده در تریبون آزاد خواهیم بود.
زمان :
شنبه ۲ دی ، ساعت ۱۰ تا ۱۲
مکان : میدان جهاد ، مجتمع امام خمینی سالن عارف الحسینی
برای ثبت نام برای سخنرانی و شرکت در تریبون آزاد به آیدی زیر پیام دهید
@gomnam143
🆔@meshkatnoor
#ابزار_پژوهش
📲 نسخه جدید نرمافزار اندرویدی #جامع_الاحادیث عرضه شد!
✅امکانات و قابلیت ها :
• جستجوی حدیث در منابع روایی شیعه
• مشاهده احادیث موجود در منابع روایی شیعه
• دسترسی به شروح و سند روایات
• مشاهده دیگر احادیث هم موضوع با حدیث مورد نظر (احادیث مرتبط)
• مشاهده ترجمه روایات
• امکان نمایهزنی بر احادیث
• امکان تعین دامنه احادیث
• امکان ایجاد قفسه دلخواه از روایات
• اتصال روایات به کتاب در پایگاه کتابخانه دیجیتال نور
📤 دریافت رایگان نرمافزار موبایلی جامع الأحادیث:
www.noorsoft.org/fa/software/View/73958
┄┅═══••✾••═══┅┄
🆔@meshkatnoor
سیر مطالعاتی فلسفه دین.pdf
500.1K
بازنشر سیر مطالعاتی فلسفه دین
🆔@meshkatnoor
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
27.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تیزر
✳️ ثبت نام مقطع کارشناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ویژه طلاب برای سال ۱۴۰۴-۱۴۰۳
🔵 دوره حضوری در ۱۳ رشته ویژه برادران: علوم قرآنی، فلسفه، کلام، تاریخ، ادیان، اخلاق، علوم تربیتی، اقتصاد، حقوق، مدیریت، جامعهشناسی، روانشناسی و علوم سیاسی
🔵 دوره مجازی در ۷ رشته ویژه برادران و خواهران: علوم قرآنی، فلسفه، کلام، تاریخ، ادیان، اخلاق، علوم تربیتی
🔷 مزایا:
🔶 آشنایی طلاب با مبانی اندیشههای اسلامی در رشتههای علوم انسانی
🔶 اعطای دانشنامه رسمی کارشناسی وزارت علوم
🔶 امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر در رشتههای علوم انسانی با رویکرد اسلامی
🔶 پرداخت شهریه «ویژه دوره حضوری»
✅ شرایط داوطلبان:
1️⃣ اتمام سطح یک حوزه برای برادران و اتمام سطح ۲ حوزه برای خواهران
2️⃣ اشتغال رسمی به تحصیل در حوزه
3️⃣ موفقیت در آزمون کتبی و سنجش استعداد تحصیلی
✅ محل تحصیل: برای متقاضیان دوره حضوری: شهر مقدس قم، تهران، شیراز
✅ محل برگزاری آزمون: قم، مشهد، تهران، شیراز و اهواز
✅ ثبت نام تا ۱۰ دی ۱۴۰۲
✅ آزمون کتبی: جمعه ۴ اسفند ۱۴۰۲
☎️ ۰۲۵۳۲۱۱۳۶۱۸ – ۰۲۵۳۲۱۱۳۶۲۸ – ۰۲۵۳۲۱۱۳۶۶۴
🏢 قم، بلوار امین، ابتدای بلوار جمهوری اسلامی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدیریت پذیرش
🌐 جهت ثبت نام، کسب اطلاعات بیشتر و دریافت دفترچه راهنمای آزمون به سایت پذیرش مراجعه فرمایید.
🌐 http://paziresh.iki.ac.ir
#کارشناسی #ثبت_نام #ثبت_نام_کارشناسی
🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
تحلیل جایگاه مردم در حکومت اسلامی در اندیشه علامه مصباح یزدی-شبان نیا.pdf
306.4K
🌐 پاسخ به شبهات اخیر در مورد دیدگاه استاد مصباح درباره نقش مردم در حکومت
#معرفی_مقاله
✅ تحليل جايگاه مردم در حكومت اسلامی در انديشه علامه مصباح يزدی(ره)
🖊 نوشته حجت الاسلام و المسلمین دکتر قاسم شباننیا، عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔷 از مباحث حائز اهمیت در هر نظام سیاسی، بحث از مشروعیت حكومت حاكم و به تبع آن، جایگاهی است كه برای مردم در آن نظام سیاسی در نظر گرفته شده است. از آن جا كه در اندیشه سیاسی اسلام، مشروعیت الهی است، بحث از جایگاه مردم اهمیت دوچندان مییابد.
🔷 از این جهت، این مبحث در آثار سیاسی علامه مصباح یزدی نمود روشنی یافته است و از زوایای مختلف، این جایگاه به تصویر كشیده شده است. در این پژوهش تلاش شده است تا با روش توصیفی تحلیلی و با تمركز بر روی آثار مكتوب ایشان، جایگاه مردم در حكومت اسلامی تحلیل شود.
🔷 در پاسخ به این پرسش كه با توجه به مشروعیت الهی حكومت، مردم در چه عرصههایی در حكومت اسلامی نقش آفرینی میكنند، یافته تحقیق حاكی از این نكته است كه حكومت اسلامی؛ هم در شكلگیری و هم در استمرار منوط به نقش آفرینی مردم است؛ كما اینكه از طریق نظارت و ایجاد تشكلهای غیر رسمی اسلامی، این مشاركت جلوههای متنوعی به خود میگیرد. اساساً نظام سیاسی اسلام، نظامی مردمسالار است كه از مبانی و نیز آفتهای روشی دموكراسی مبرّا میباشد.
🆔@meshkatnoor
📣📣 پاسخی کوتاه به اتهامات آقای محسن هاشمی نسبت به مرحوم آیت الله مصباح یزدی(ره)و طرفداران ایشان:
📺 آقای محسن هاشمی در برنامه مناظره تلویزیونی این دروغ پر تکرار را بار دیگر تکرار کردند که از نظر آیت الله مصباح یزدی و طرفدارانشان نقش مردم در حکومت اسلامی زینتی است.
🔵 آنقدر طیف مطلوب آقای محسن هاشمی این دروغ را تکرار کرده اند که واقعا باورشان شده است که آیت الله مصباح یزدی(ره)، چنین نظری دارند.
✅ آنچه در این میان باعث تعجب شده این است که ببینید چه کسانی چنین دروغی را به چه کسی نسبت می دهند!!
1️⃣ کسی این نسبت دروغ را به ایشان می دهد که پدر مرحومش معتقد بود اگر مشارکت حداقلی باشد ولی ما سر کار باشیم بهتر از این است که مشارکت بالا باشد و ما سر کار نباشیم. این را با یک جستجوی ساده می توانید به نقل از حسن روحانی که از مریدان مرحوم هاشمی رفسنجانی است پیدا کنید.(آدرس لینک: B2n.ir/a61747 )
2️⃣ کسانی این دروغ را به ایشان نسبت می دهند که در فتنه سال 88 نشان دادند که رای مردم در نظر آنها ارزش چندانی ندارد و نشان دادند، مردم که هیچ، حاضرند حتی نسبت به نظام جمهوری اسلامی اتهام تقلب بزنند اما خودشان را در اریکه قدرت نگه دارند.
3️⃣ کسانی که حاضرند حتی با ژست تحریم انتخابات و قهر با صندوق نیز نظرشان را به نهاد قانونی شورای نگهبان تحمیل کنند(هر چند در حد ژست باشد). این کارشان صدای برخی از دوستان خود را نیز به اعتراض بلند کرد و هشدار دادند که قهر با صندوق مساوی با حذف اصلاح طلبان از سیاست است.
4️⃣ کسانی این نسبت دروغ را می دهند که با حمایت قاطع خود از رئیس جمهور سابق و عملکرد بسیار ضعیف آن دولت، بیشترین تاثیر را در عدم مشارکت مردم رقم زده اند.
✅ مسئله دیگر این است که به کسی این نسبت دروغ را می دهند که اتفاقا در همین زمینه نظریه پردازی کرده است و کتاب ها و سخنرانی هایش کاملا مکتوب شده است و در سایت ایشان نیز وجود دارد. کسی که از طرف مقام معظم رهبری، لقب «استاد فکر» را گرفت و بعید است که این استاد فکر در مورد نقش مردم در حکومت اسلامی، فکر درستی نداشته باشد.
❇️ آیت الله مصباح نقش مردم در حکومت اسلامی را بسیار اساسی و حیاتی می دانند. ایشان به صراحت معتقدند که «اگر مردم موافق نباشند، حاکمیت دینی برقرار نمیشود؛ چراکه چنین حاکمیتی با قهر و غلبه تحقق نمییابد.»(حکیمانه ترین حکومت، ص339)
❇️در مستند آن زمستان که در مورد زندگی علامه مصباح یزدی(ره) است ایشان در مورد نقش مردم می فرمایند: «حرف خدا این است که ما زمینه را آماده کنیم اما اینکه چه می شود، هرچه که مردم انتخاب کنند می شود... این سنت خداست که کارها با انتخاب مردم پیش برود وگرنه می توانست کاری کند که یزید سکته کند و امام حسین(ع) شهید نشود ولی این کار را نکرد.» (دقیقه 51 تا 55 مستند: B2n.ir/t89466 )
❇️ خصوصیت بارز آیت الله مصباح این است که مسائل را به صورت جامع و منسجم می بینند لذا در عین اینکه نقش مردم را حیاتی می دانند اما مشروعیت حکومت اسلامی را مبتنی بر رای مردم نمی دانند و می فرمایند: «برگزاری انتخابات و مراجعه به آرای مردم، از دیدگاه عقیدتی ما هیچگاه مشروعیتآور نیست تا با منفیشدن آرای عمومی، مشروعیت نظام باطل شود، بلکه آرای مثبت و موافق مردم، عامل تحقق حاکمیت دینی است»(همان) این بیانات ایشان همان چیزی است که در قانون اساسی کشور ذیل اصل چهارم و پنجاه و ششم آمده است.(لینکی برای اطلاعات بیشتر از دیدگاه آیت الله مصباح: B2n.ir/p89932
✅مسئله آخر اینکه اگر نقش مردم صرفا در مقبولیت نظام(نه مشروعیت آن) به معنای زینتی دانستن رای مردم است، پس اکثر فقهای شیعه از جمله مقام معظم رهبری ( B2n.ir/b21296 ) و همچنین امام خمینی(ره) نیز رای مردم را زینتی می دانند. امام خمینی(ره) می فرمایند: « اصولاً آنچه باید در نظر گرفته شود خداست نه مردم، اگر صد میلیون آدم، اگر تمام مردم دنیا یک طرف بودند و شما دیدید که همه آنان حرفی می زنند که بر خلاف اصول قرآن است، بایستید و حرف خدا را بزنید(صحیفه امام، ج ۱۳، ص ۵۳)» و اساسا مسئله تنفیذ حکم توسط ولایت فقیه در قانون اساسی به همین معناست که رای مردم مقبولیت آور است نه مشروعیت آور. کافی است متن تنفیذهای امام خمینی(ره) را مرور کنیم تا دیدگاه ایشان در مورد نقش مردم را متوجه شویم ( B2n.ir/f14414 )
🧐آقای محسن هاشمی! اگر رای زینتی همان چیزی است که امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری و فقهای شیعه می فرمایند ما چنین رای زینتی ای را به دموکراسی غربی شما ترجیح می دهیم.
✍ حجت الاسلام عیسی معلم؛ دانش پژوه دکترای گروه کلام و فلسفه دين
❇️ واحد پاسخگویی به شبهات موسسه امام خمینی ره
🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ آیت الله مصباح ره :خدا میخواهد مردم انتخاب کنند.
🎥 برای پاسخ به ادعاهای کذبی که اخیرا به استاد مصباح ره در مورد بی اعتنایی به جایگاه مردم در حکومت و زینتی دانستن رای آنها، نسبت داده می شود، کافی است برشی متفاوت از مستند #آن_زمستان را ببینید.
❇️ حرف خدا این است که ما زمینه را آماده کنیم اما اینکه چه می شود، هرچه که مردم انتخاب کنند، می شود... این سنت خداست که کارها با انتخاب مردم پیش برود...
❇️ واحد پاسخگویی به شبهات موسسه امام خمینی ره
🆔@meshkatnoor
🌀 دانشکده الهیات دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران
با حمایت
ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی
با همکاری
دانشکده مهندسی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران
برگزار میکند:
💢 سلسله نشستهای «فلسفه هوش مصنوعی»
نشست چهارم
موضوع نشست:
🔻 هوش مصنوعی و خطر وجودی
👤 ارائهکننده:
دکتر محمدحسن مرصعی
دانشگاه صنعتی شریف
🗓 سهشنبه ۵ دی ۱۴۰۲
⏰ ساعت ۱۰:۱۵ تا ۱۲
📍 قم، ابتدای جاده قدیم تهران،
دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران،
دانشکده مهندسی، سالن اجتماعات
📌 https://balad.ir/p/POi01R3IoFzLRV
🔵 لینک شرکت در جلسه بهصورت برخط:
🔗 http://vroom.cysp.ir/a
🔴 پخش زنده مستقیم رویداد از سایبرنما:
🔗 http://tv.cysp.ir
پیوستن به کانال رویداد:
https://eitaa.com/joinchat/2269512280C234b9605d6
https://t.me/+gpuBw16Y-SZhNThk
🆔@meshkatnoor
🔻مدرسه زمستانه شبههپژوهی «زمینههای روانی و اجتماعی خداناباوری در جامعه ایران»
پژوهشگاه علوم و معارف اسلامی خاتم النبیین صلی الله علیه و آله و سلم و مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم با همکاری پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهراء سلام الله علیها برگزار مینماید.
▪️به صورت حضوری
▪️همراه با اعطای گواهی شرکت در دوره
⭕️ با حضور اساتید:
▫️حجت الاسلام و المسلمین دکتر مسعود آذربایجانی
▫️دکتر مهدی نساجی
▫️دکتر وحید تقیپور
▫️دکتر میثم توکلی
▫️دکتر نیما نریمانی
▫️دکتر ناصر بروجردیان
🔻دبیر علمی:
حجت الاسلام محمد میرلوحی
حجت الاسلام وحید عابد
🗓 زمـــان بـــرگــــزاری: 14و15 دی ماه 1402
📍مکان برگزاری: قم، خ صفائیه، کوچه 37 ،مدرسه باقرالعلوم علیه السلام، سالن اجتماعات
⏰ مهلت ثبت نام: تا 10 دی ماه 1402
ثبت نام از طریق لینک زیر:
🌐 https://survey.porsline.ir/s/mfHJNqkg
🆔@meshkatnoor
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
Sound_2023_12_24_19_36_15_91.mp3
23.86M
💠💫نشست علمی_پژوهشی💫
با عنوان:
⚜️آسیب شناسی دوره های قانون جذب، مثبت اندیشی و شکر گزاری
🎙حجة الاسلام و المسلمین دکتر محمد جعفری
🗓زمان : یکشنبه ۳ دیماه 1402
#مثبت_اندیشی
#شکر_گزاری
#قانون_جذب
🆔@mjafari_ir
هدایت شده از یادداشتهای اعتقادی _ فاریاب
📌آیا اسلام برده داری را تأیید کرده است؟
👈پاسخ
1⃣ برده داری با اسلام نیامده، بلکه بسیار قبل از اسلام در بسیاری از اقوام و امتها به طور گسترده و بدون حد و مرز وجود داشته است. در سوی مقابل، حکم اولیه اسلام، حرمت برده گیری انسان آزاد است. پیامبر اسلام (ص) بدترین انسانها را کسی میداند که انسانی را بفروشد. (مستدرک الوسایل، ج۱۳، ص۵)
2⃣اسلام برده داری را محدود به یک مورد ـ یعنی اسیران جنگی ـ کرد، آن هم در جنگ اسلام علیه کفر.
3⃣ اسیران جنگی، اگر مسلمان شوند، به بردگی گرفته نمی شوند(مجمع البیان، ج۹، ص۱۴۷) و اسلام توصیه می کند که ابتدا ایشان را به اسلام دعوت کنید.(انفال، 70)
4⃣بردگی تنها گزینۀ اسلام برای اسیران جنگی نیست، بلکه آزادساختن اسیران نیز در شرایطی که حاکم جامعه اسلامی صلاح ببیند، یکی از گزینه های روی میز است. همچنین اگر شرایط تبادل اسیران مسلمان با اسیران کافر وجود داشته باشد، و نیز اگر دشمن، حاضر به پرداخت غرامت نسبت به آزادی اسیران جنگی خود باشد، این راهها بر برده گرفتن آنها اولویت دارد. بنابراین، بردگی اسیران جنگی، آنجاست که آزادساختن آنها، به مصلحت نیست، امکان تبادل یا گرفتن غرامت نیز وجود ندارد. (محمد، 4)
5⃣در اینجا، اسلام میان کشتن این اسیران و بردگی گرفتن آنها، حکم به بردگی آنها می کند؛ چراکه آزاد ساختن آنها، به مصلحت مسلمانان نیست و روشن است که بردگی و اجازه زندگی دادن به آنها، بهتر از کشته شدن است.
6⃣ زمانی که حکم جواز بردگی صادر شد، عملاً چاره ای جز بردگی آنها وجود نداشت؛ چراکه نه امکان تبادل وجود داشت نه غرامت ؛ و نه آزادی آنها به صلاح مسلمانان بود و نه امکان نگهداری آنها در زندان و تأمین آب و غذای آنها. امروزه با تغییر شرایط، محملی برای اجرای این حکم نیز وجود ندارد.
7⃣نکتۀ مهم آنکه اولاً اسلام بیش از آنکه به گرفتن برده، حکم کند در موقعیت های گوناگون به آزادی بندگان دستور داده است.
ثانیاً توصیه اکید به خوش رفتاری با بردگان داشته است. جرجى زيدان" در تاريخ تمدن خود چنين میگويد:
" اسلام به بردگان فوق العاده مهربان است پيغمبر اسلام ص در باره بردگان سفارش بسيار نموده، از آن جمله مىفرمايد:" كارى كه برده تاب آن را ندارد به او واگذار نكنيد، و هر چه خودتان مىخوريد به او بدهيد" (تاریخ تمدن، ج4، 54)
ثالثاً شخصیت آنها را هرگز پایمال نمی کند، بلکه اجازه حضور در تمام عرصه های اجتماعی را به آنها می دهد تا آنجا که بردگان می توانند پست مهم قضاوت را نیز عهده دار شوند. (شرائع الاسلام، ج4، ص60)
8⃣امروزه، دولتها و گروهها ملتزم به عقود و معاهدات نیز میباشند در زمان ما پذیرش کنوانسیون منع بردگی و معاهدات تکمیلی آن توسط دولتها حتی دولتهای اسلامی به معنی آن است، که حکومت اسلامی بر اساس عهود پذیرفته شده نیز نمیتواند اسیران جنگی کافر را به بردگی بگیرد.
https://eitaa.com/Faryab110
1287724801_-811758291.mp3
25.83M
#صوت نشست علمی
🔹«روش شناسی علم کلام با رویکرد پژوهشی»
🔹ارائه: دکتر حمیدرضا #شاکرین
استاد عالی حوزه و عضو هیأت علمی پژوهشکده فرهنگ و اندیشه اسلامی
نویسنده کتاب «روش شناسی علم کلام»
🆔@meshkatnoor
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
✅ کارگاه: نگرش تحلیلی، بنیادی و تمدنی به هوش مصنوعی
👤 ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر حمید محسنی، دانش آموخته دکتری مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) و دبیر کارگروه علوم شناختی و هوش مصنوعی مجمع عالی حکمت اسلامی
🗓 پنجشنبه 14 دی ⏰ 8:30
🏢 مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)
👈👈برای ثبت نام، نام و نام خانوادگی، شماره دانش پژوهی و مقطع تحصیلی خود را به آی دی زیر در پیام رسان ایتا اطلاع دهید
@AMIN126
🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
✍️ تفکر آیتالله مصباح نسبت به جایگاه مردم در حکومت اسلامی چه بود؟
◻️ آثار علامه مصباح در حوزه مشـروعیت سیاسـی و جایگـاه مـردم در حکومـت، از مباحث کتاب «حقوق و سیاست در قرآن» گرفته که در دهة ۱۳۶۰ مطرح گردیده اسـت تا کتاب «حکیمانه ترین حکومت» که در سال ۱۳۹۴ انتشار یافت و آخـرین اثـر علمـی چاپ شده ایشان در این زمینه و در زمان حیـاتشـان اسـت، گویـای انسـجام و منطـق مشخص در ارائه مباحث است.
🔹این روزها سخنانی پیرامون عدم اعتقاد مرحوم آیت الله مصباح یزدی به جایگاه مردم در حکومت اسلامی شنیده می شود که به این مناسبت به انتشار مقاله حجت الاسلام والمسلمین قاسم شباننیا، با موضوع «تحلیل جایگاه مردم در حکومت اسلامی در اندیشه علامه مصباح یزدی» خواهیم پرداخت:👇
https://hawzahnews.com/xcBqY
🆔@meshkatnoor
📢 #اطلاع_رسانی | نشست علمی با موضوع: فلسفه بعثت و قلمروی دین از دیدگاه آیت الله مصباح (ره)
❇️ ارائه توسط : حجت الاسلام و المسلمین دکتر الهی راد، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🗓 یکشنبه ۱۰ دیماه ⏰ ۱۵:۳۰ الی ۱۷:۰۰
🏢 استان تهران _ حوزه علمیه آیت الله مجتهدی (ره) _ سالن جلسات استاد حاج آقا جواد کاشانی(ره)
#بزرگداشت_علامه_مصباح
#بزرگداشت1402
🆔@meshkatnoor