🔻مدرسه زمستانه شبههپژوهی «زمینههای روانی و اجتماعی خداناباوری در جامعه ایران»
پژوهشگاه علوم و معارف اسلامی خاتم النبیین صلی الله علیه و آله و سلم و مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم با همکاری پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهراء سلام الله علیها برگزار مینماید.
▪️به صورت حضوری
▪️همراه با اعطای گواهی شرکت در دوره
⭕️ با حضور اساتید:
▫️حجت الاسلام و المسلمین دکتر مسعود آذربایجانی
▫️دکتر مهدی نساجی
▫️دکتر وحید تقیپور
▫️دکتر میثم توکلی
▫️دکتر نیما نریمانی
▫️دکتر ناصر بروجردیان
🔻دبیر علمی:
حجت الاسلام محمد میرلوحی
حجت الاسلام وحید عابد
🗓 زمـــان بـــرگــــزاری: 14و15 دی ماه 1402
📍مکان برگزاری: قم، خ صفائیه، کوچه 37 ،مدرسه باقرالعلوم علیه السلام، سالن اجتماعات
⏰ مهلت ثبت نام: تا 10 دی ماه 1402
ثبت نام از طریق لینک زیر:
🌐 https://survey.porsline.ir/s/mfHJNqkg
🆔@meshkatnoor
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
Sound_2023_12_24_19_36_15_91.mp3
23.86M
💠💫نشست علمی_پژوهشی💫
با عنوان:
⚜️آسیب شناسی دوره های قانون جذب، مثبت اندیشی و شکر گزاری
🎙حجة الاسلام و المسلمین دکتر محمد جعفری
🗓زمان : یکشنبه ۳ دیماه 1402
#مثبت_اندیشی
#شکر_گزاری
#قانون_جذب
🆔@mjafari_ir
هدایت شده از یادداشتهای اعتقادی _ فاریاب
📌آیا اسلام برده داری را تأیید کرده است؟
👈پاسخ
1⃣ برده داری با اسلام نیامده، بلکه بسیار قبل از اسلام در بسیاری از اقوام و امتها به طور گسترده و بدون حد و مرز وجود داشته است. در سوی مقابل، حکم اولیه اسلام، حرمت برده گیری انسان آزاد است. پیامبر اسلام (ص) بدترین انسانها را کسی میداند که انسانی را بفروشد. (مستدرک الوسایل، ج۱۳، ص۵)
2⃣اسلام برده داری را محدود به یک مورد ـ یعنی اسیران جنگی ـ کرد، آن هم در جنگ اسلام علیه کفر.
3⃣ اسیران جنگی، اگر مسلمان شوند، به بردگی گرفته نمی شوند(مجمع البیان، ج۹، ص۱۴۷) و اسلام توصیه می کند که ابتدا ایشان را به اسلام دعوت کنید.(انفال، 70)
4⃣بردگی تنها گزینۀ اسلام برای اسیران جنگی نیست، بلکه آزادساختن اسیران نیز در شرایطی که حاکم جامعه اسلامی صلاح ببیند، یکی از گزینه های روی میز است. همچنین اگر شرایط تبادل اسیران مسلمان با اسیران کافر وجود داشته باشد، و نیز اگر دشمن، حاضر به پرداخت غرامت نسبت به آزادی اسیران جنگی خود باشد، این راهها بر برده گرفتن آنها اولویت دارد. بنابراین، بردگی اسیران جنگی، آنجاست که آزادساختن آنها، به مصلحت نیست، امکان تبادل یا گرفتن غرامت نیز وجود ندارد. (محمد، 4)
5⃣در اینجا، اسلام میان کشتن این اسیران و بردگی گرفتن آنها، حکم به بردگی آنها می کند؛ چراکه آزاد ساختن آنها، به مصلحت مسلمانان نیست و روشن است که بردگی و اجازه زندگی دادن به آنها، بهتر از کشته شدن است.
6⃣ زمانی که حکم جواز بردگی صادر شد، عملاً چاره ای جز بردگی آنها وجود نداشت؛ چراکه نه امکان تبادل وجود داشت نه غرامت ؛ و نه آزادی آنها به صلاح مسلمانان بود و نه امکان نگهداری آنها در زندان و تأمین آب و غذای آنها. امروزه با تغییر شرایط، محملی برای اجرای این حکم نیز وجود ندارد.
7⃣نکتۀ مهم آنکه اولاً اسلام بیش از آنکه به گرفتن برده، حکم کند در موقعیت های گوناگون به آزادی بندگان دستور داده است.
ثانیاً توصیه اکید به خوش رفتاری با بردگان داشته است. جرجى زيدان" در تاريخ تمدن خود چنين میگويد:
" اسلام به بردگان فوق العاده مهربان است پيغمبر اسلام ص در باره بردگان سفارش بسيار نموده، از آن جمله مىفرمايد:" كارى كه برده تاب آن را ندارد به او واگذار نكنيد، و هر چه خودتان مىخوريد به او بدهيد" (تاریخ تمدن، ج4، 54)
ثالثاً شخصیت آنها را هرگز پایمال نمی کند، بلکه اجازه حضور در تمام عرصه های اجتماعی را به آنها می دهد تا آنجا که بردگان می توانند پست مهم قضاوت را نیز عهده دار شوند. (شرائع الاسلام، ج4، ص60)
8⃣امروزه، دولتها و گروهها ملتزم به عقود و معاهدات نیز میباشند در زمان ما پذیرش کنوانسیون منع بردگی و معاهدات تکمیلی آن توسط دولتها حتی دولتهای اسلامی به معنی آن است، که حکومت اسلامی بر اساس عهود پذیرفته شده نیز نمیتواند اسیران جنگی کافر را به بردگی بگیرد.
https://eitaa.com/Faryab110
1287724801_-811758291.mp3
25.83M
#صوت نشست علمی
🔹«روش شناسی علم کلام با رویکرد پژوهشی»
🔹ارائه: دکتر حمیدرضا #شاکرین
استاد عالی حوزه و عضو هیأت علمی پژوهشکده فرهنگ و اندیشه اسلامی
نویسنده کتاب «روش شناسی علم کلام»
🆔@meshkatnoor
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
✅ کارگاه: نگرش تحلیلی، بنیادی و تمدنی به هوش مصنوعی
👤 ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر حمید محسنی، دانش آموخته دکتری مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) و دبیر کارگروه علوم شناختی و هوش مصنوعی مجمع عالی حکمت اسلامی
🗓 پنجشنبه 14 دی ⏰ 8:30
🏢 مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)
👈👈برای ثبت نام، نام و نام خانوادگی، شماره دانش پژوهی و مقطع تحصیلی خود را به آی دی زیر در پیام رسان ایتا اطلاع دهید
@AMIN126
🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
✍️ تفکر آیتالله مصباح نسبت به جایگاه مردم در حکومت اسلامی چه بود؟
◻️ آثار علامه مصباح در حوزه مشـروعیت سیاسـی و جایگـاه مـردم در حکومـت، از مباحث کتاب «حقوق و سیاست در قرآن» گرفته که در دهة ۱۳۶۰ مطرح گردیده اسـت تا کتاب «حکیمانه ترین حکومت» که در سال ۱۳۹۴ انتشار یافت و آخـرین اثـر علمـی چاپ شده ایشان در این زمینه و در زمان حیـاتشـان اسـت، گویـای انسـجام و منطـق مشخص در ارائه مباحث است.
🔹این روزها سخنانی پیرامون عدم اعتقاد مرحوم آیت الله مصباح یزدی به جایگاه مردم در حکومت اسلامی شنیده می شود که به این مناسبت به انتشار مقاله حجت الاسلام والمسلمین قاسم شباننیا، با موضوع «تحلیل جایگاه مردم در حکومت اسلامی در اندیشه علامه مصباح یزدی» خواهیم پرداخت:👇
https://hawzahnews.com/xcBqY
🆔@meshkatnoor
📢 #اطلاع_رسانی | نشست علمی با موضوع: فلسفه بعثت و قلمروی دین از دیدگاه آیت الله مصباح (ره)
❇️ ارائه توسط : حجت الاسلام و المسلمین دکتر الهی راد، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🗓 یکشنبه ۱۰ دیماه ⏰ ۱۵:۳۰ الی ۱۷:۰۰
🏢 استان تهران _ حوزه علمیه آیت الله مجتهدی (ره) _ سالن جلسات استاد حاج آقا جواد کاشانی(ره)
#بزرگداشت_علامه_مصباح
#بزرگداشت1402
🆔@meshkatnoor
🔹تبریک و تقدیر
گروه کلام و فلسفه دین انتخاب حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر محمدحسین فاریاب، عضو هیات علمی گروه را به عنوان پژوهشگر "شایسته تقدیر" از طرف معاونت پژوهش موسسه امام خمینی، تبریک عرض کرده و از خدای متعال دوام توفیق و موفقیت روزافزون ایشان را خواستار است.🌷
🆔@meshkatnoor
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 #اعلام_برنامه | کنگره بینالمللی استاد فکر
💠 سومین کنگره بین المللی بزرگداشت آیت الله مصباح یزدی قدس سره
🔸 در آستانه سومین سالگرد رحلت علامه محمد تقی مصباح یزدی قدس سره الشریف و به همراهی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمة الله علیه کنگره بین المللی بزرگداشت علامه محمدتقی مصباح یزدی(ره) برگزار میشود.
✅ با سخنرانی آیت الله رئیسی، ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
🔸 و با حضور شخصیتهای ملی و بین المللی
🗓 شنبه ۹ دی ماه ۱۴۰۲ ⏰ ۸ صبح
🏢 تهران سالن اجلاس سران
🕯 #بزرگداشت_علامه_مصباح
💻 @mesbahyazdi_ir
🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✋
آیتالله مصباح فقط شاگردپرور نبود بلکه جریان ساز بود
🔺رئیسجمهور در کنگره اندیشه علامه مصباح یزدی:
🔹تأکیدی که رهبر فرزانه انقلاب داشتهاند که اندیشه آیتالله مصباح در همه جا باید بتواند مورد استفاده باشد و همه مراکز علمی و فرهنگی از آن بهره مند شوند .
🔹چون ایشان یک چهره اندیشه ورز بود و دارای اندیشه های نو بود و چهره آزاداندیشی بود؛ در نوآوری ها و همراه کردن نواندیشی با آزاداندیشی آن هم مبتنی بر مبانی موفق بود؛ حرف نو را ممکن است کسانی داشته باشند اما باید دید آیا مبنایی است و با یک مبنایی می سازد یا خیر؟ آیا بر مبانی محکمی استوار است یا صرفا سخنی نو است؟
🔹این بنا، یک مبنای استوار اندیشه ای و فکری دارد که نکته مهمی است؛ ایشان فقط شاگردپرور نبود بلکه جریان ساز بود؛ این جریان سازی محدود به زمان حیات وی نبود و بعد از رحلت ایشان هم این جریان فکری ادامه داشت و منشأ آثار و برکاتی بود.
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
🔴 خبر ویژه | روز علوم انسانی اسلامی
با حضور ریاست جمهوری محترم و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، ۱۲ دیماه، سالروز رحلت علامه مصباح یزدی(قدس سره) به عنوان روز علوم انسانی اسلامی نامگذاری شد.
#علوم_انسانی_اسلامی
📱 @mesbahyazdi_ir
🌹با سلام و احترام
✅ کانال رسمی گروه فلسفه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) راهاندازی شد:
♻️ زیر نظر مدیریت گروه فلسفه
🆔 https://eitaa.com/philosophy_iki_ac_ir
🆔 @philosophy_iki_ac_ir
🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
45.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ پاسخ به شبهات حجاب
🎤 حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر محمدرضا جباری؛ عضو هیئت علمی و مدیر گروه تاریخ مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره)
🔷 کانال رسمی حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدرضا جباری
🆔 @mjabbari_ir 🆔@meshkatnoor
هدایت شده از فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘#کلیپ ا #مصباح_فکر
☑️ منطق علمی علامه مصباح
🎙حجتالاسلام صفدر الهیراد
✔️وقتی دوم خرداد شکل گرفت مهمترین مسئله برای آقای مصباح مباحث فکری قضیه بود چرا که میدانست پشت صحنه دوم خرداد همان مباحثی بود که اینها از غرب به انقلاب اسلامی پمپاژ کردند. لذا هم آثار آیت الله مصباح و هم شاگردانی که ایشان تربیت کردند و هم دوره طرح ولایت ایشان برای مواجهه با همین جریانات روشنفکری بود.که منطق علم نیز همین است.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
هدایت شده از Amin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مستند چراغ اندیشه و عرفان
روایت زندگی سراسر رحمت عمار انقلاب ،آیت الله مصباح یزدی رضوان الله علیه
🗓دوشنبه ۱۱ دیماه ⏰ ساعت ۱۰ صبح از شبکه یک سیما
🔰کاری از معاونت تبلیغات و روابط عمومی سازمان عقیدتی سیاسی انتظامی جمهوری اسلامی ایران
✅مجری طرح و کارگردان :سیدجوادمیری
🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕋 نمازِ دلتنگی! ❤️
❗️نسخهای معنوی از آیتالله مصباح(ره) که تاکنون نشنیدهاید!
🎙 استاد سید احمد فقیهی
🆔@meshkatnoor
1_5129655436487688920.mp3
25.98M
🌀 گفتگوی سیدامیرحسین اصغری با دکتر ویلیام چیتیک در سال ۱۹۹۹ میلادی
🔹بخش اول
🌐رندان تشنه لب
https://eitaa.com/AGLOESHG
1_5131907236301374281.mp3
4.85M
🌀 گفتگوی سیدامیرحسین اصغری با دکتر ویلیام چیتیک در سال ۱۹۹۹ میلادی
🔹بخش دوم
🌐رندان تشنه لب
https://eitaa.com/AGLOESHG
♦️ ششمین کمیسیون همایش معنویتهای نوظهور و معنویت اسلامی در تهران برگزار می شود؛
🟡 عنوان: «نسبت معنویتهای نوظهور با معنویت اسلامی»
مقالات و ارائهدهندگان:
-شادی از منظر ابن عربی و سلیگمن؛ دکتر هادی وکیلی.
-بررسی انتقادی «ذهنآگاهی» در مقایسه با «حضور قلب»؛ دکتر احمد شاکرنژاد.
- مقایسه «عشق معنوی» در معنویت پستمدرن و عرفان اسلامی؛ دکتر بهزاد حمیدیه.
-معنویت سکوت؛ دکتر اسماعیل سلیمانی.
-بازخوانی رویکردهای مواجهه با معنویتها در ایران معاصر با تاکید بر رویکرد مقایسهای؛ دکتر محمد حسن یعقوبیان.
⏰زمان چهارشنبه 20 دی 1402 | ساعت 9 الی 12
💠 مکان برگزاری:
تهران، خیابان شهید مطهری، تقاطع شهید مفتح، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، ساختمان شماره 2، طبقه سوم، سالن شهید مطهری
🌐 لینک شرکت در جلسه به صورت مجازی:
http://dte.bz/ethicsconf
🔰مجری: پژوهشکده اخلاق و معنویت
♻️ با همکاری: قطب تعمیق ایمان و باورهای دینی
@isca_ethics
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
✍️ محمد جعفری
💠 مرزبان اندیشه
آیت الله مصباح، خصوصیات و فعالیتهای مختلفی در طی هفت دهه زندگی پربار خود داشت اما می توان مهمترین کارویژه این اندیشمند فرزانه را مقابله با انحرافات عقیدتی دانست .در روایت می خوانیم :
عُلَمَاءُ شِيعَتِنَا مُرَابِطُونَ- فِي الثَّغْرِ الَّذِي يَلِي إِبْلِيسَ وَ عَفَارِيتَهُ يَمْنَعُونَهُمْ عَنِ الْخُرُوجِ عَلَى ضُعَفَاءِ شِيعَتِنَا وَ عَنْ أَنْ يَتَسَلَّطَ عَلَيْهِمْ إِبْلِيسُ؛ عالمان دینی مرزداران عقیده و اندیشه اند و در برابر شیاطین و دزدان دین از کیان اعتقادات شیعیان محافظت می نمایند و مانع از آن می شوند که آنها به باورهای ایمانی آنها ، شبیخون بزنند . ( احتجاج طبرسی، جلد 2، ص 385).
استاد مصباح حقیقتا مصداق این فرمایش امام صادق هستند زیرا او بود که از دهه 40 تا انتهای دهه 90 به پاسبانی از اندیشه دینی و مقابله با انحرافات پرداخت و امروزه باید هر آن کسی که دغدغه دینمداری دارد حال با هر گرایش فکری، سیاسی و اجتماعی ، باید خود را مدیون آیت الله مصباح بداند زیرا اگر نبودند امثال مصباحها ، اساسا چیزی به نام دین و ایمان باقی نمی ماند. آن علامه ذو فنون در دهه 40 به مقابله با علم زدگی و تفکر پوزیتویستی و تفسیر علمی و تجربه گرایانة از دین پرداخت و در دهه 50 به نقد اسلام چپ و رویکرد التقاطی مشغول شد و در دهه 60 به نقد مارکسیسم و در دهه 70 تا 90 به مبارزه با اسلام رحمانی و اسلام لیبرال و اسلام با قرائت مدرن اهتمام ورزید . همه و همه این مجاهدتها و به جان خریدن تبعات اجتماعی آن، برای حفاظت از اندیشه و اعتقادات دینی بود و بس. به عنوان نمونه در دهه 70 که اندیشه « قرائتهای مختلف از دین » مطرح شد ، آن استاد فکر با ذکر مبانی هرمنوتیکی آن، به نقد این ادعا و لوازم خطرناک آن پرداخت و بیان نمود که از صدر اسلام تا کنون هیچ شبهه ای مخربتر از این تفکر در جهان اسلام مطرح نشده است زیرا تا قبل از این ، مرز میان کفر و اسلام آشکار بود اما بعد از طرح این اندیشه ، حتی کفرآمیز ترین اندیشه ها را هم می توان از متن دین با تحمیل پیش فرضهای انحرافی به قرآن بیرون کشید.
با این توصیف چه نمک نشناسند کسانی که آن استاد فرزانه را آماج تمهتها ، توهینها و تخریب شخصیت قرار دادند و البته ایشان هم به شهادت آیه « ان اولیاء الله لا خوف علیهم و لا هم یحزنون» هیچ هراسی به دل راه نداده و مسیر پر استقامت خود را تا اخر ادامه دادند .
بی تردید آن علامه عزیر دارای وجوه و خصوصیات متعددی برای الگو گیری است اما شاید این جنبه از زندگی ایشان که همیشه در صدد رفع شبهات فکری و مقابله با آن بودند، باید بیشتر الگوی رهروان و شاگردان و علاقه مندان ایشان قرار گیرد؛ تا جایی که در روزهای آخر زندگی و در بستر بیماری هم به نزدیکان خود می گفتند که هنوز دغدغه شبهات روی زمین مانده را دارند و توصیه به نحوه و روش پاسخگویی به آنها می کردند.
وَ سَلاٰمٌ عَلَيْهِ يَوْمَ وُلِدَ وَ يَوْمَ يَمُوتُ وَ يَوْمَ يُبْعَثُ حَيًّا
🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ببینید|| احترام ویژه #علامه_مصباح به آیتالله #شهید_بهشتی بعد از اختلافات مربوط به #دکتر_شریعتی
#انتشار_برای_نخستینبار
حجتالاسلام و المسلمین علی مصباح:
▫️هيچ موقع از حاج آقا چيز منفی راجع به شهيد بهشتی نشنيدم. يک نمونهاش هم اين است بعد اينکه اين اتفاق [اختلافات در خصوص برخورد با آقای شریعتی و خروج آیتالله مصباح از مدرسه حقانی] افتاد، تابستان بعدش در خوانسار يک برنامهای بود. مدرسه تازهسازی را مرحوم آقای ابنالرضا در خوانسار میساختند يک بخشی از آن ساخته شده بود و يک بخشی هم داشت ساخته میشد، ايشان [از آيتالله مصباح] دعوت کرده بودند که يک برنامه بگذاريد اينجا براي طلبهها و هوا هم خوب است و يک برنامهای بود، يک عده از طلبهها بودند، آيتالله مصباح بود. آقاي يوسفی غروی و مرحوم آقای تسخيری و اينها، يک عده از اساتيدی بودند که درس میدادند؛ آقای تسخيری اقتصادنا درس میدادند... و آيتالله مصباح هم درس خودشناسی و...
▪️اين برنامه آنجا بود و يک نيمهشعبانی بود که شهيد بهشتي آمدند آنجا در آن مدرسه. اين نشان میداد که هم شهيد بهشتی آن احترام و علاقه را حفظ کردند [هم حاج آقا] تا آنجا که شهيد بهشتی تشريف آوردند، حاج آقا به من گفتند که دست آقا را ببوس! و آن جلسه هم خيلی جلسه انسی بود...
▫️من هیچوقت پشت سر بهشتی حرف تضعیفکننده از ایشان نشنیدم البته هميشه میفرمودند که اختلاف نظر وجود دارد و ايشان نظرشان اين است و من نظرم اين و هر کسی بايد به نظر خودش عمل بکند.
🆔@meshkatnoor
هدایت شده از صفدر الهی راد (بنیان)
مناظره تهران دانشگاه علامه- دی ۱۴۰۲.mp3
26.83M
🎧 بشنوید | مناظره قمار دموکراسی
▪️مبنای معرفتشناختی غربزدهها در باب تعدد قرائتها
▪️دموکراسی غربی یا مردمسالاری دینی
▪️دیدگاه علامه مصباح ره در باب نقش مردم
با حضور:
احمد زیدآبادی (فعال سیاسی اصلاحطلب)
و
حجت الاسلام دکتر صفدر الهی راد (عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی)
10 دی 1402
دانشگاه علامه طباطبائی تهران
📥 کانال بنیان
https://eitaa.com/joinchat/1848573997Ca2cdb11590
💠 متن شبهه: در ذیل به بخشی از استدلال آقای مصطفی ملکیان در مورد اینکه با گواهی تاریخ و انسانهای گذشته نمی توان به طور عقلانی و فلسفی، وجود پیامبران را اثبات کرد، اشاره می نماییم. 👇👇
اولا : استدلال به اینکه گذشتگان ما، معتقد بودند، برخی افراد چون صادق بودند و دروغ نمی گفتند، لذا این افراد فرستادگان خدا بودند..
عقلا این مدل استنتاج کردن، قابل اثبات، منطقی و عقلانی نیست؛ چراکه هیچکس نمیتواند میلیونها گفته ی یک فرد را در طول عمرش بشنوند و تحقیق کند که دروغ نگفته باشد!!
دوما: از کجا مشخص است که بر فرض فردی مدتی از زندگی را راستگو بوده ، تا آخر عمر راستگو باقی مانده باشد!؟ و در اصل برای یک کلاهبرداری بزرگ از ابتدا راستگو نبوده است!؟
سوما: از کجا مطمئن باشیم که راویانی که حکایت پیامبران را برای ما نقل کرده اند راستگو بوده اند و یا تبانی بر دروغ نکرده اند !؟
چهارم اینکه: برفرض افرادی دارای قدرتها و معجزاتی بوده اند( که هیچ دلیل و عقلانیت علمی و تاریخی ندارد) چگونه میتوانند بواسطه آنها ارتباط خود با خدا را اثبات کنند!!؟
و در نهایت اینکه هیچ راه عقلانی و فلسفی برای پذیرفتن گواهی افراد، به وجود پیامبران و متدین شدن وجود ندارد.
🔶 پاسخ شبهه: اصل نبوت و ضرورت آن را ما از طریق استدلالهای متقن عقلی مثل برهان حکمت اثبات میکنیم؛ اما برای اثبات وجود تاریخی پیامبران اصلا نباید به دنبال استدلال عقلی و فلسفی باشیم بلکه باید به شواهد و قرائن و نقل متواتر راویان در طول تاریخ بسنده کنیم. چنين روشی یقین منطقی و فلسفی برای ما نمیآورد اما همین ظن و اطمینان قوی برای اعتقاد به وجود آنها کافی است چرا که عقلای عالم با همین یقین روانشناختی و اطمینان قوی امورات زندگی خود را رتق و فتق میکنند و مطابق سیرهی عقلاست.
🔶 در مورد پیامبران پیش از اسلام شاید ما به راحتی نتوانیم وجود تاریخی آنان را اثبات کنیم.
اما وجود تاریخی نبی مکرم اسلام از طریق آثار باستانی، کتب خطی به جا مانده، کتب تاریخی و روایی و نقل متواتر در طول زمان به آسانی قابل اثبات است.
🔶 قرآن معجزهی جاوید رسول اکرم صلی الله علیه و آله است. از آنجا که هیچ کس حتی یک سوره همسنگ آن نياورده الهی بودن آن اثبات میشود. سپس بعد از مراجعهی به این کتاب مقدس میبینیم که از وجود پیامبر اسلام و بسیاری از پیامبران الهی در آن صحبت شده است و وجود باقی انبیاء نیز اثبات میشود.
🔶 مورد اولی که بیان کردهاند کاملا باطل است. در کجا آمده است که گذشتگان ما معتقد بودند چون برخی افراد هرگز دروغ نگفتهاند و صادق بودند پس پیامبر بودند؟!!؟
از سویی دیگر اگر با کسی رفت و آمد و نشست و برخاست داشته باشیم و دروغی از زبانش نشنویم میتوانیم باور داشته باشیم که فرد صادق و راستگویی است و هیچ نیازی نیست که تمام سخنان او را در طول عمرش بررسی کنیم. اولا ما به دنبال اثبات عقلی و فلسفی نیستیم و یقین منطقی لازم نیست. ثانیا روش عقلا هم چنین نیست و اطمینان قوی را کافی میدانند.
🔶 در مورد نکته دوم ایشان باید گفت زندگی پیامبران الهی از جمله پیغمبر مکرم اسلام از ابتدا تا انتهای عمر در مقابل دیدگان مردم بوده است و هیچ کس هیچ دروغی از آنها نشنیده و نقل نکرده است. همین برای اطمينان مردم کافی است و نیازی به یقین فلسفی ندارند.
🔶 در رابطه با مورد سوم میتوان گفت: راویان بسیاری زیادی وجود پیامبر مکرم اسلام و سخنان ایشان را در طول تاریخ برای ما به شکل نوشتاری و سینه به سینه نقل کردهاند و عادتا غیرممکن است که تمام آنها با هم تبانی نموده و همه دروغ گفته باشند. وجود بسیاری از پیامبران دیگر نیز از طریق قرآن کریم و سخنان رسول اکرم صلی الله علیه و آله قابل اثبات است.
🔶 در رابطه با مورد چهارم نیز باید گفت: انبیاء الهی دارای معجزات فراوانی بودند. این معجزات هیچ تعارضی با عقل قطعی و علم حتمی نداشته است.
همین که پیامبری ادعا میکند از سوی خدا فرستاده شده و معجزهای میآورد که کسی مانند آن را نمیتواند بیاورد اثبات میکند که او واقعاً فرستادهی خداست و کار او الهی است؛ چرا که اگر شیاد و دروغگو باشد خداوند متعال حتما وی را رسوا میکند و اجازه نمیدهد کسی به دروغ ادعا کند که از سوی او آمده و تمام مردم را فریب دهد.
✍️ داوود اسفندیاری؛ دکترای کلام
💠 واحد پاسخگویی به شبهات موسسه امام خمینی ره
🆔@meshkatnoor
هدایت شده از یادداشتهای اعتقادی _ فاریاب
📌آیا می توان هرکشته شده ای را شهید به شمار آورد؟
✅توضیح سوال:
امروز طلابی یا برخی نظامیانی که ترور می شوند، یا کسانی که در مسیر زیارت مزار حاج قاسم، کشته می شوند، کسانی که در حین تماشای رزمایش در اهواز، کشته می شوند و ... شهید نامیده می شوند.
معیار شهیددانستن چیست؟
👈پاسخ
1️⃣شهیددانسته شدن یک معیار عام دارد و یک معیار خاص و یک معیار بین این دو. بر اساس روایات، اگر کسی در راه محبت اهل بیت پیامبر علیهم السلام بمیرد نیز شهید است، طبق این معیار تمام دوستداران ایشان، شهید به شمار می روند. (جامع الاخبار، ص166)
2️⃣شهید در معیار خاص خود، کسی است که در میدان نبرد علیه کسانی که در پی نابودی دین خدا هستند، کشته می شود. طبق این معیار حتی از میان امامان شیعه، تنها و تنها امام حسین علیه السلام شهید به حساب می آید و حتی حضرت زهرا سلام الله علیها نیز شهید به شمار نمی روند.
3️⃣از سوی دیگر، حضرت زهرا و دیگر امامان علیهم السلام در روایات فراوانی، شهید دانسته شده اند. (الکافی، ج1، ص458) حال آنکه در میدان جنگ نبوده اند. پس باید دید طبق کدام معیار بوده است.
4️⃣معیاری که می توان آن را معیار شهیددانستن به شمار آورد، آن است که اگر کسی در راه دین خدا کشته شود، او نیز شهید است، هرچند در میدان جنگ نباشد. امامان علیهم السلام در راه بیان دین حق، مسموم شده و از دنیا رفتند؛ ازاین رو شهید به شمار می روند. حضرت زهرا سلام الله علیها نیز در همین مسیر، مجروح و از دنیا رفتند، پس شهید هستند.
5️⃣بر پایۀ معیار پیش گفته، اگر طلبه یا امام جمعه ای به دلایل شخصی ترور شوند، شهید به شمار نمی روند؛ ولی اگر به دلیل آنکه در راه دفاع از دین یا نظام اسلامی که داعیه دفاع از دین دارد، ترور شود، شهید به شمار می رود.
6️⃣حتی اگر افرادی در صف انتخابات برای تحکیم پایه های نظام اسلامی حاضر باشند، و دشمنان آنها را ترور کند، شهید به شمار می روند. نیز زائران مزار سردار سلیمانی به دلیل آنکه در مسیر پاسداشت سرداری کشته شدند که برای دفاع از اسلام می کوشید، و پاسداشت این سردار، پاسداشت و دفاع از اسلام به شمار می رود، شهید به شمار می روند.
✅برای پیوستن به کانال یادداشتهای اعتقادی از لینک زیر وارد شوید.
https://eitaa.com/Faryab110