eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
762 ویدیو
276 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸تصویر بالا نشان میدهد که #شفقنا، خبرگزاری فعال در حوزه دین و روحانیت، نسبت به سران فتنه چه دیدگاهی دارد. 🔸از حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین #شهرستانی که همواره در مسئولیت خطیر خود سرچشمه برکات فراوانی بوده اند انتظار داریم، تا با بازنگری در هیئت تحریریه این خبرگزاری نسبت به سوءاستفاده از بیت معظم مرجعیت اقدام لازم را مبذول فرمایند. همچنین انتظار میرود که نقش سید مجتبی حسینی متوسل (جانشین کمیته تبلیغات میرحسین موسوی) مدیر فعلی این خبرگزاری در جهتگیری های شفقنا بررسی و در صورت لزوم نسبت به تغییر وی اقدام شود. 🔸مطالعات حوزوی پیشتر نمونه های دیگری از رفتارهای نامناسب شفقنا را گوشزد کرده بود. @motaleatehawzavi
صوت تدریس آموزش فلسفه، توسط استاد سربخشی بر اساس کتاب حضرت آیت الله مصباح یزدی دامت برکاته ۱. درس اول، بخش اول https://t.me/msarbakhshi/3 ۲. درس اول، بخش دوم https://t.me/msarbakhshi/4 ۳. درس دوم https://t.me/msarbakhshi/11 ۴. درس سوم https://t.me/msarbakhshi/12 ۵. درس چهارم https://t.me/msarbakhshi/17 ۶. درس پنجم و ششم https://t.me/msarbakhshi/18 ۷. ادامه درس ششم و درس هفتم https://t.me/msarbakhshi/19 ۸. درس هشتم https://t.me/msarbakhshi/20 ۹. درس نهم و دهم https://t.me/msarbakhshi/21 ۱۰. ادامه درس دهم https://t.me/msarbakhshi/22 ۱۱. درس یازدهم و دوازدهم https://t.me/msarbakhshi/23 ۱۲. درس سیزده، بخش اول https://t.me/msarbakhshi/24 ۱۳. درس سیزده، بخش دوم https://t.me/msarbakhshi/25 ۱۴. درس سیزده، بخش سوم https://t.me/msarbakhshi/27 ۱۵. درس چهارده، بخش اول https://t.me/msarbakhshi/28 ۱۶. درس چهارده، بخش دوم https://t.me/msarbakhshi/29 ۱۷. درس پانزده، بخش اول https://t.me/msarbakhshi/30 ۱۸. درس پانزده، بخش دوم https://t.me/msarbakhshi/31 ۱۹. درس شانزده https://t.me/msarbakhshi/35 ۲۰. درس هفده https://t.me/msarbakhshi/36 آدرس کانال آموزش فلسفه در سروش @amozeshe_falsafeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ ببینید: خاطره شنیدنی دکتر آقاتهرانی در مورد حضرت آیت‌الله مصباح یزدی در دانشگاه آمریکا. #فیلم #علامه_مصباح @Hosein_jalali
🔰 سخن‌نگاشت | حوزه؛ مرکز آموزش و تحقق عملی معارف اسلامی 🔺️ رهبرانقلاب: #حوزه، مرکز آموزش اسلامی است. #اسلام باید فهمیده شود. اسلام فقط آموزش معرفت نیست؛ تحقق عملی این معارف هم جزو اسلام است...شما موظفید به‌عنوان عالم دین، اسلام را محقق کنید؛ این کاری است که #امام_بزرگوار کرد. ۹۸/۲/۱۸ 💻 @Khamenei_ir
‌منشور روحانیت حضرت امام خمینی (قدس سره).pdf
324.4K
🔵متن کامل منشور روحانیت امام خمینی (قدس سره)🔵 🔆روز هجدهم اردیبهشت، طلاب حوزه علمیه قم دیداری به یادماندنی با رهبر معظم انقلاب داشتند که در آن هم‌چون گذشته مطالب ارزش‌مندی مطرح شد. از ترسیم چیستی و تا پاسخ به برخی شبهات غیرعلمی و کارشناسی نشده معدود محافل و تشکل‌های . نکته جالب توجه این دیدار، چندبار اشاره و تأکید ایشان نسبت به خوانش مجدد و مکرر حضرت امام خمینی (قدس سره) بود ایشان در این زمینه فرمودند: ❇️« منشور روحانیّت را بخوانید، مکرّر بخوانید. امام به معنای واقعی کلمه حکیم بود -حکیم فقط آن کسی نیست که فلسفه بلد است- حکمت در رفتار او، در گفتار او، در نوشتار او موج میزد. » 🗞به همین مناسبت، متن این منشور گهربار را به اشتراک می‌گذاریم. گرچه وظیفه اصلی نهادینه‌سازی و ترویج علمی و عملی آن بر عهده مدیران محترم حوزه علمیه است و جامعه طلاب با امیدواری هرچه تمام منتظر تحقق میدانی آن به دست و شایسته حوزه علمیه خواهد بود. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اصل مطالب آقای سید کمال حیدری صحیح است یعنی این که ما دو نظر داریم یکی اخباری و دیگری اصولی که اولی قرآن را از حجیت می اندازند اما چند تامل در فرمایش ایشان: ۱. این دیدگاه مربوط به اخباریهای قرن ۱۰ و ۱۱ است و هیچ یک از علمای سابق محدث مانند شیخ صدوق و کلینی قایل به تحریف نبودند. ۲. ایشان از سویی می گویند اکثر علما ، دیدگاه تحریف را رد می کنند اما از سوی دیگر دارند که هنوز آن روش اخباری در حوزه حاکم است که به قرآن بی اعتنا هستند. این دو سخن با هم تناقض دارد. خیر امروزه قرآن یکی از منابع اصلی دین در حوزه هاست گرچه می توان البته در برخی موارد از مهجوریت آن هم شکوه کرد. ۳. محدث نوری که خود معتقد به تحریف قرآن بوده، کتابی نوشته به نام فصل الخطاب که روایات دال بر تحریف را جمع کرده و البته پاسخ آن ادعا هم داده شده است. ر.ک انگاره تحریف قرآن ، اقای انواری.
شاخص جدید رهبری در تحلیل دینداری جامعه ما بدون تردید نسبت به بهمن 57 معنوی ترشده است. کافیست در مظاهر باطل نمانیم و عمق دینداری را در تار وپود جامعه دقیق تر شویم. جامعه ما آگاه ترست و همین آگاهی و فهم حق و باطل خودش یک رشد قابل اعتناست. شاخص دیگر مبارزه است. رشد معنویت را باید در میزان مقاومت مردم با هجمه های زشتی و معصیت دید. این شاخصی است که اغلب مورد توجه قرار نمی گیرد و عده ای ظاهرگرا، معنویت را ایستا و نقطه ای ارزیابی می کنند. حال انکه رشد دینداری و اساسا تقوا در حرکت محاسبه می شود. ملاک دیگر اجتماعی شدن دین فردی است. صوفی مسلکی و دینداری در خلوت ها، قدری ندارد که قابل افتخار باشد. شاخص دیگر رشد عینی معنویت است. از شهدای مدافع حرم تا مجالس مذهبی و فعالیت های خیرخواهانه و انسان دوستانه و غیره. پیشنهاد می کنم این شبهای ماه مبارک و از ساعت 12 شب به بعد یک سر به مجالس مناجات خوانی شهر بزنید. هیات هایی مملو از جوان هایی که بسیاری شان روز بعد هم شاغلند. ❤️اما اخیرا رهبرانقلاب در تحلیل وضعیت دینداری در جامعه به یک شاخص متفاوت اشاره کردند که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در تحلیل معنویت یک جامعه و در کنار گرایش به خوبی ها، باید ببینیم چه میزان یک جامعه از بدی و زشتی انزجار دارد و حاضرست آنرا بیان کند و برایش هزینه دهد. مثلا در کنار چهارشنبه های سفید، میزان تنفر اجتماعی ازین عمل را هم باید مورد توجه قرار داد. تنفر از کشف حجاب که یا به جهت مصالح تربیتی و اجتماعی مورد تغافل قرار می گیرد و یا در مواردی هم با نهی از منکر خودش را نشان می دهد و فیلم هایش منتشر می شود. رهبری انقلاب اینبار به همین شاخص اشاره داشتند. فرمودند یک روز در این شهر شیخ فضل الله نوری را اعدام کردند و جز عده اندکی کسی متعرض نشد اما امروز کشته شدن یک طلبه همدانی شهر و کشور را بهم می ریزد. توجه شود فقط شجاعت و جسارت بیان حق مورد توجه نیست. بلکه فهم اینکه چه کسی بر سر دارست و چرا باید چنین ظلمی شود نیز آنروزها برای مردم روشن نبود. امروز، هم آگاهی از حق رشد کرده است و هم جسارت تولی و تبری اجتماعی وجود دارد. اینهمه به جهت بستر اجتماعی و سیاسی است که جامعه را حق طلب و ظلم ستیز بار میاورد. هرجامعه ای ممکن است نسبت به کشتن یک بیگناه متاثر شود، اما وقتی حادثه هویت ایدئولوژیک می گیرد ماجرا متفاوت و موجب برانگیختگی اجتماعی می شود. ❤️اغلب ما اوج حق طلبی دوران طاغوت را بیشتر در قصه لوطی های شهر خوانده ایم. آنجایی که قهرمان قصه مقابل تعرض لات محل به ناموس مردم می ایستد و غیرتی می شود. اما انقلاب ابعاد این قصه ها را برای ما جابجا کرد. لوطی های رویایی یک محله را به ابعاد حقیقی یک ملت توسعه داد که فراتر از جاهل های کلاه شاپویی، مقابل اراذل و اوباش جهانی رگ غیرت شان برجسته می شود. این نشان رشد معنوی یک ملت نیست؟
به بهانه تعرض به دانشجوی محجبه؛ دو سه جمله با چادری‌ها... محسن مهدیان نوشت: تذکر: حجاب در اسلام منحصر به چادر نیست. چه بسیار زنان عفیفه ای که بدون چادر حجاب دارند و حریم شان پاک و شریف است؛ ولی غرض این متن اساسا حجاب نیست. و اما... چند جمله با دختران چادری: اگر چادر را میراث قوم و تبار دانسته اید؛ سلمنا. اما قصه امروز، کهنه سنت گذشته گان نیست! اگر چادر را مصونیت دانسته اید؛ حق است. اما ماجرا ازین نیز فراتر است! اگر چادر را حجاب برتر دانسته اید؛ الحمدالله. اما باز هم کم گذاشته اید! متعالی ببینید! چادر امروز، نماد ایدئولوژی است. نشانه زندگی مومنانه است. هویت زن انقلابی است. چادر را فراتر از حجاب ببینید. چادر امروز ابزار مبارزه است. سیاهی چادر امروز، کراهت که هیچ؛ تقدس رزم سیاسی است و جبهه ای را مدد می دهد... باید قدر دانست و نسبت به این هویت انقلابی معرفت داشت. بروز اجتماعی دختر چادری با همه لوازم و شرایط حیاگونه اش، ذکرست و عبادت. همانطور که قانون دَری اباحه گرها، حیا و عفاف این مردم را هدف گرفته است، گام های استوار دختران چادری فراتر از حجاب شخصی، یک جامعه را به حجاب می کشد. دقیقتر ببینیم! ماجرا اصلا حجاب و غیرحجاب نیست. داستان یک هجمه تمام عیارست که یک وجهش آرایش جنسیتی علیه دین و دنیای این مردم است. حجاب و البته چادر راه و مسیر مبارزه زنان ماست و البته هزینه هم دارد...چه آنکه سیاهی اش بر خناسان داخلی و خارجی، چشم خراش است. طبیعی است که آنچه درین سطور از ظاهر حجاب رفت، به پشتوانه باطن ایمانی و معرفت انقلابی زنان ماست که قدرت ساز می شود. تعرض به دختر چادری در تجمع دوشنبه سیاه دانشگاه تهران را حالا دقیق تر یافتیم! و این داستان ادامه دارد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 واقعا این همه سخت‌گیری لازمه؟! 🔸از ممنوعیت شلوار جین تا سوهان زدن ناخن‌ها در دانشگاه! - کانال #فارس_پلاس: @Fars_plus
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رهبرانقلاب: از نظر غرب، علت اینکه شما نباید حجاب داشته باشید، این نیست که آزاد باشید! @khamenei_reyhaneh - کانال #فارس_پلاس: @Fars_plus
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#چرا_حجاب_اجباری؟ حرفهای جنجالی رحیم پور ازغدی در موضوع حجاب اجباری دختران سرزمینم، یکبار برای همیشه جواب این سوال را ببینند ✍بیداری ملت 🔴به کمپین #بیداری_ملت بپیوندید👇 http://eitaa.com/joinchat/963837952Cb758f6bd13
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد مهدی #گلشنی: چرا کتاب های #فیزیک دانان ملحدی مثل #هاوکینگ ترجمه می شود ولی نقدهایی که در خود #غرب به او شده ترجمه نمی شود؟! این نشان می دهد که نفوذ هست...
اعتراف داوکینز به وجود هوش فراتر از ماده و مادیات: بن استین در یک گفتگو با داوکینز اعترافات جالبی از ریچارد داوکینز خداناباور اگنوستیک ثبت کرد: بن استین: چه کسی آسمان ها و زمین را آفریده است؟ داوکینز: چرا از واژه چه کسی استفاده می کنی؟ دیدی؟ شما بلافاصله میخواهید از واژه "چه کسی" برای پرسیدن استفاده کنی؟ بن استین: خب پس جهان چگونه خلق شد؟ داوکینز: خب طی فرایندی بسیار آرام. بن استین: خب چه جوری آغاز شد؟ داوکینز: هیچ کس نمی داند چگونه آغاز شده است؟ ما چگونگی واقعه ای که باید بوده را می شناسیم. ما نسبتا واقعه ای را که برای مبدأ حیات اتفاق افتاده باشد می شناسیم. بن استین: اون چه بوده؟ داوکینز: آن مبدأ اولین مولکول همتا ساز بود. بن استین: درسته، اما این مولکول همتا ساز چگونه به وجود آمده است؟ داوکینز: به شما گفتم، ما نمی دانیم. بن استین: پس شما نظری درباره اینکه چه جوری آغاز شد ندارید؟ داوکینز: نه نه، نه من و نه هیچ کس دیگری نمی دونه. بن استین: فکر می کنید طراحی هوشمند بتواند پاسخی باشد به تعدادی از پیامدها در ژنتیک یا فرگشت؟ داوکینز: آن می تواند به روشی مشابه اتفاق بیفتد، می توانست در زمانی زودتر در جایی از جهان اتفاق بیفتد؟ یک تمدن تکامل یافته احتمالا با برخی ساز و کارهای داروینی و تکنولوژی بسیار بسیار بالا ... و شکل زندگی طراحی شده که آن ها بذرش را احتمالا در این سیاره کاشتند. این یک امکان است، یک امکان خیلی جالب و من گمان می کنم اگر در این باره جستجو کنید بتوانید در جزئیات آن برایش مدارکی پیدا کنید. ممکن است بتوان در جزئیات زیست شیمی و زیست شناسی مولکولی اثری از برخی برای آن یافت و اون طراح میتواند یک هوش بالاتر نسبت به هر جایی در دنیا باشد؛ اما آن هوش بالاترخودش باید با فرآیندی قابل توضیح یا نهایتا قابل توضیح به وجود آمده باشد، چرا که ممکن نیست که خود به خود به هستی پریده باشد. نکته این است. *************** اگر براي آن طبيعت، علم و قدرت را لازم دانستند، چه چیز آنان را باز مي دارد از پذیرش خالقي كه اينها صفات او باشد؟! و اگر گمان دارند كه طبيعت اين افعال را بدون علم و اراده بجا مي آورد، و با وجود اين در كارهاي طبيعت اين گونه درستي و حكمت مشاهده مي شود، در اين صورت معلوم ميگردد كه اين كارها فعل خالق حكيم ميباشد، و آنچه را كه آنان طبيعت نام نهاده اند، سنتي است از جانب وي كه در مخلوقاتش جاري شده است . https://eitaa.com/meshkatnoor
💠 نگاهی بر ویژگی‌های حضرت خدیجه سلام الله علیها از ویژگیهای سلام‌الله‌علیها اینکه از هوش، عقل و تدبیر سرشاری برخوردار بود، و در همان عصر جاهلیت که جهل و بی سوادی همه جا را گرفته بود، به ویژه زنان به عنوان موجودی بین انسان و حیوان مطرح بوده، و از بیشتر مزایای زندگی محروم و طرد شده بودند، خدیجه سلام الله علیها دارای کمال، ادب، ایمان و عقل در سطح بالا بود. 🏴 دهم ماه مبارک رمضان، مصادف با سالروز وفات حضرت خدیجه سلام الله علیها است که به همین مناسبت، نوشتاری برگرفته از دانشنامه حضرت خدیجه (س) تقدیم حضور شما خواهد شد...👇 hawzahnews.com/detail/News/491969
👈 نسبت اسلام و مدرنیته از دیدگاه استاد شهید مطهری در مناظره مهدی نصیری و مهدی جمشیدی در برنامه مصیر شبکه چهار https://www.telewebion.com/episode/2024088
تصویر بالا جلسه امروز دکتر دانشور(استاد و عضو هیات علمی گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی و فارغ التحصیل دکتری فلسفه دین از دانشگاه تورنتو کانادا) و دکتر عبدالسلام( استاد فیزیک دانشگاه شهید بهشتی و فارغ التحصیل دکتری دانشگاه کمبریج) است. در این جلسه دکتر عبدالسلام علاقمندی خود را برای همکاری با کارگروه "علم و دین" که یکی از کارگروه های در شرف راه اندازی گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی است، اعلام کرد.
🔻 مسیحیان و تعدد زوجات (ص) 🔸 برخی معاندان ، زِنای برگزیدگان خدا (پیامبران)، در کتاب مقدس را امری طبیعی می‌دانند!! ولی بدون اینکه حکمت تعدد زوجات پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) را بدانند، کار ایشان را قبیح دانسته و به حضرت، تهمت‌های ناروایی می‌زنند. 🔹 اما ویل دورانت، مورخ مسیحی، برخی از دلایل این تعدد زوجات را اینگونه بیان می‌کند: «ده زن و دو کنیز وی مایۀ حیرت و خرده گیری مردم مغرب زمین شده‌اند، ولی باید به یاد داشته باشیم که کثرت مرگ و میر مردان... تعدد زوجات را در نظر آنها، به مقام یک وظیفه اخلاقی بالا برده بود... هدف وی اشباع تمایلات جنسی نبود... ازدواج‌های وی به خاطر ترحم به بیوه‌های فقیری بود... بعضی دیگر، ازدواج‌های مصلحتی بود مانند ازدواج با حفصه دختر عمر... یا دختر ابوسفیان... شاید بعضی ازدواج‌ها را به این امید می‌کرد که پسری داشته‌باشد... به جز خدیجه همه زنانش عقیم مانده بودند» [تاریخ تمدن، ویل دورانت، نسخه الکترونیکی، ص 1863] https://eitaa.com/meshkatnoor
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نقد الحاد مدرن - استاد شاکرین - جلسه اول 👇👇👇👇👇 کانال اطلاع رسانی برنامه های انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه قم ایتا: https://eitaa.com/Islamic_theology تلگرام: https://t.me/Islamic_theology1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 روایت علامه مصباح از زمان شناسی امام (ره) 👈 امام (ره) و آیت الله بهاءالدینی برای آمادگی در مقابل شبهات با هم مباحثه می کردند!!! 🔻 آیا امروز شبهات کمتر از آن زمان است که کاری نمی کنیم؟ http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d https://sapp.ir/mesbahedustan
▪️استاد ریاضی گفت: بچه ها به جای #روزه گرفتن ، دلی را به دست آورید ، #گرسنه ای را سیر کنید! ✖️گفتم استاد: اگر ما به جای معادله #ریاضی در برگه امتحانی برای تو #شعر زیبایی بنویسیم به ما نمره قبولی می دهی؟ این دیالوگ، یکی از #مغالطه های مشهور در جامعه ماست 👈این به جای اون.. اون به جای این.. نوعی بهانه جویی برای کتمان دو امر مطلوب #مغالطه ای برای کنار زدن امر خدا 🆘 @Roshangari_ir
🔸 برخی حقوق بشر را فوق دین و وحی می دانند 🔸حوزه محدود به چارچوب سنتی نشود آیت الله #مصباح_یزدی در یازدهمین جلسه از جلسات درس اخلاق: 🔹صدها کتاب درباره سیاسی بودن حقوق بشر در غرب نوشته شده اما برخی در داخل حقوق بشر را بدیهی تلقی کرده و حقوق بشر را فوق دین و وحی می دانند. 🔹حد نصاب این است که کارها ضرری به زندگی آخرت نزند، خوف از عقاب و طمع در ثواب حد وسط است که اگر نباشد ذاتا مطلوبیت ندارد. 🌐 rasanews.ir/002Xwe 🆔 @rasanews_agency
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 چرا با وجود علم خدا، بندگان آزمایش میشوند خداوند بی نیاز از آمتحان است سخنرانی آیت الله در موسسه امام صادق(ع) مهر ۱۳۸۴ 10 رمضان 1426 🆔 Join →@e_sobhani
جدیدترین آیین نامه درجه علمی نشریات.pdf
2.09M
💐مژده به اهالی پژوهش و دانش 🔅مصوبهٔ وزارت علوم دربارهٔ لغو تقسیم مجلات به ترویجی و پژوهشی 🆔 @ghafari_ir
💢اگر حجاب آنقدر اهمیت دارد که زنان باید رعایت کنند، چرا در حتی یک آیه به آن نپرداخته است؟ آیا در قرآن به اشاره ای شده است؟ حجاب، فقط اختصاص به ندارد. متاسفانه در فضای مجازی حملات علیه حجاب به بهانه های مختلف زیاد است. مهمترین نکته این است که عده ای از بغض نسبت به حکومت، به حجاب هم نگاه میکنند. کسانی که کمترین سواد دینی و قرآنی ندارند با قلم های خود به هر بهانه دنبال تضعیف این اصل و واجب مهم می باشند. ✅اما نظر چیست؟ حكم پوشش اسلامی با نزول این آیه از قرآن اعلام گردید:👇👇 مبارکه نور31 و به با ایمان بگو چشمهای خود را (از نگاه هوس‌آلود) فروگیرند، و خویش را حفظ کنند و زینت خود را - جز آن مقدار که نمایان است- آشکار ننمایند و (اطراف) روسری‌های خود را بر سینه خود افکنند (تا گردن و سینه با آن پوشانده شود)، و زینت خود را آشکار نسازند مگر برای شوهرانشان، یا پدرانشان، یا پدر شوهرانشان، یا پسرانشان، یا پسران همسرانشان، یا برادرانشان، یا پسران برادرانشان، یا پسران خواهرانشان، یا زنان هم‌کیششان، یا بردگانشان [=کنیزانشان‌]، یا افراد سفیه که تمایلی به زن ندارند، یا کودکانی که از امور جنسی مربوط به زنان آگاه نیستند؛ و هنگام راه رفتن پاهای خود را به زمین نزنند تا زینت پنهانیشان دانسته شود (و صدای خلخال که برپا دارند به گوش رسد). و همگی بسوی خدا بازگردید ای مؤمنان، تا رستگار شوید!» ✅در این 👆 با جمله «وَلْیضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُیوبِهِنَّ» پوشش اسلامی بیان شده است. این جمله می گوید: زنان مؤمن روسری خودشان را طوری كنند كه گریبانشان با این روسری پوشانده شود و در نتیجه گوشها، گوشواره ها، گردن و پوشانده شود. در شأن این آیه در روایت حضرت امام باقر(ع) آمده است: یكی از مدینه با یكی از زنان مدینه روبرو شد. در آن زمان زنان روسری خود را به پشت گردن می انداختند. وقتی كه آن زن از كنار این جوان گذشت، به آن زن خیره شد و از پشت سر به او نگاه می كرد. این جوان در پی او راه افتاد و داخل كوچه ای شد و در حال راه رفتن، استخوان یا شی ای که از دیوار بیرون زده بود، به او اصابت كرد و زخمی شد. او پیش خود گفت: باید خدمت پیامبر اسلام(ص) برسم و داستان را برای او بگویم. آن جوان نزد پیامبر آمد و پیامبر فرمود: چه شده است؟! در این حال جبرئیل نازل شد و این آیه را برای پیامبر آورد. از این آیه و حدیث، وضع پوشش زنان عرب جاهلی به دست می آید. زنان جاهلی، پیراهنی می پوشیدند كه سینه اش باز می ماند، روسری آنها تنها سر را می پوشانید و ادامه روسری از پشت گوشها به پشت گردن انداخته می شد و در نتیجه گاهی برخی زینتهای آنها دیده می شد. آیه شریفه نازل شد و دستور داد كه روسری خود را طوری بپوشند كه گوش، گردن، سینه و زینتهای آنها دیده نشود و مسلمانان پس از نزول آیه، به آن عمل كردند. 📚وسائل الشیعه۷ ج ۱۴، ص ۱۳۸، باب ۱۰۴ ح ۴ 📚تفسیر نمونه، ج ۱۴، ص ۴۴۰