eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
762 ویدیو
276 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
تحلیل جایگاه مردم در حکومت اسلامی در اندیشه علامه مصباح یزدی-شبان نیا.pdf
306.4K
🌐 پاسخ به شبهات اخیر در مورد دیدگاه استاد مصباح درباره نقش مردم در حکومت ✅ تحليل جايگاه مردم در حكومت اسلامی در انديشه علامه مصباح يزدی(ره) 🖊 نوشته حجت الاسلام و المسلمین دکتر قاسم شبان‌نیا، عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔷 از مباحث حائز اهمیت در هر نظام سیاسی، بحث از مشروعیت حكومت حاكم و به تبع آن، جایگاهی است كه برای مردم در آن نظام سیاسی در نظر گرفته شده است. از آن جا كه در اندیشه سیاسی اسلام، مشروعیت الهی است، بحث از جایگاه مردم اهمیت دوچندان می‌یابد. 🔷 از این جهت، این مبحث در آثار سیاسی علامه مصباح یزدی نمود روشنی یافته است و از زوایای مختلف، این جایگاه به تصویر كشیده شده است. در این پژوهش تلاش شده است تا با روش توصیفی تحلیلی و با تمركز بر روی آثار مكتوب ایشان، جایگاه مردم در حكومت اسلامی تحلیل شود. 🔷 در پاسخ به این پرسش كه با توجه به مشروعیت الهی حكومت، مردم در چه عرصه‌هایی در حكومت اسلامی نقش آفرینی می‌كنند، یافته تحقیق حاكی از این نكته است كه حكومت اسلامی؛ هم در شكل‌گیری و هم در استمرار منوط به نقش آفرینی مردم است؛ كما اینكه از طریق نظارت و ایجاد تشكل‌های غیر رسمی اسلامی، این مشاركت جلوه‌های متنوعی به خود می‌گیرد. اساساً نظام سیاسی اسلام، نظامی مردم‌سالار است كه از مبانی و نیز آفت‌های روشی دموكراسی مبرّا می‌باشد. 🆔@meshkatnoor
📣📣 پاسخی کوتاه به اتهامات آقای محسن هاشمی نسبت به مرحوم آیت الله مصباح یزدی(ره)و طرفداران ایشان: 📺 آقای محسن هاشمی در برنامه مناظره تلویزیونی این دروغ پر تکرار را بار دیگر تکرار کردند که از نظر آیت الله مصباح یزدی و طرفدارانشان نقش مردم در حکومت اسلامی زینتی است. 🔵 آنقدر طیف مطلوب آقای محسن هاشمی این دروغ را تکرار کرده اند که واقعا باورشان شده است که آیت الله مصباح یزدی(ره)، چنین نظری دارند. ✅ آنچه در این میان باعث تعجب شده این است که ببینید چه کسانی چنین دروغی را به چه کسی نسبت می دهند!! 1️⃣ کسی این نسبت دروغ را به ایشان می دهد که پدر مرحومش معتقد بود اگر مشارکت حداقلی باشد ولی ما سر کار باشیم بهتر از این است که مشارکت بالا باشد و ما سر کار نباشیم. این را با یک جستجوی ساده می توانید به نقل از حسن روحانی که از مریدان مرحوم هاشمی رفسنجانی است پیدا کنید.(آدرس لینک: B2n.ir/a61747 ) 2️⃣ کسانی این دروغ را به ایشان نسبت می دهند که در فتنه سال 88 نشان دادند که رای مردم در نظر آنها ارزش چندانی ندارد و نشان دادند، مردم که هیچ، حاضرند حتی نسبت به نظام جمهوری اسلامی اتهام تقلب بزنند اما خودشان را در اریکه قدرت نگه دارند. 3️⃣ کسانی که حاضرند حتی با ژست تحریم انتخابات و قهر با صندوق نیز نظرشان را به نهاد قانونی شورای نگهبان تحمیل کنند(هر چند در حد ژست باشد). این کارشان صدای برخی از دوستان خود را نیز به اعتراض بلند کرد و هشدار دادند که قهر با صندوق مساوی با حذف اصلاح طلبان از سیاست است. 4️⃣ کسانی این نسبت دروغ را می دهند که با حمایت قاطع خود از رئیس جمهور سابق و عملکرد بسیار ضعیف آن دولت، بیشترین تاثیر را در عدم مشارکت مردم رقم زده اند. ✅ مسئله دیگر این است که به کسی این نسبت دروغ را می دهند که اتفاقا در همین زمینه نظریه پردازی کرده است و کتاب ها و سخنرانی هایش کاملا مکتوب شده است و در سایت ایشان نیز وجود دارد. کسی که از طرف مقام معظم رهبری، لقب «استاد فکر» را گرفت و بعید است که این استاد فکر در مورد نقش مردم در حکومت اسلامی، فکر درستی نداشته باشد. ❇️ آیت الله مصباح نقش مردم در حکومت اسلامی را بسیار اساسی و حیاتی می دانند. ایشان به صراحت معتقدند که «اگر مردم موافق نباشند، حاکمیت دینی برقرار نمی‌شود؛ چراکه چنین حاکمیتی با قهر و غلبه تحقق نمی‌یابد.»(حکیمانه ترین حکومت، ص339) ❇️در مستند آن زمستان که در مورد زندگی علامه مصباح یزدی(ره) است ایشان در مورد نقش مردم می فرمایند: «حرف خدا این است که ما زمینه را آماده کنیم اما اینکه چه می شود، هرچه که مردم انتخاب کنند می شود... این سنت خداست که کارها با انتخاب مردم پیش برود وگرنه می توانست کاری کند که یزید سکته کند و امام حسین(ع) شهید نشود ولی این کار را نکرد.» (دقیقه 51 تا 55 مستند: B2n.ir/t89466 ) ❇️ خصوصیت بارز آیت الله مصباح این است که مسائل را به صورت جامع و منسجم می بینند لذا در عین اینکه نقش مردم را حیاتی می دانند اما مشروعیت حکومت اسلامی را مبتنی بر رای مردم نمی دانند و می فرمایند: «برگزاری انتخابات و مراجعه به آرای مردم، از دیدگاه عقیدتی ما هیچ‌گاه مشروعیت‌آور نیست تا با منفی‌شدن آرای عمومی، مشروعیت نظام باطل شود، بلکه آرای مثبت و موافق مردم، عامل تحقق حاکمیت دینی است»(همان) این بیانات ایشان همان چیزی است که در قانون اساسی کشور ذیل اصل چهارم و پنجاه و ششم آمده است.(لینکی برای اطلاعات بیشتر از دیدگاه آیت الله مصباح: B2n.ir/p89932 ✅مسئله آخر اینکه اگر نقش مردم صرفا در مقبولیت نظام(نه مشروعیت آن) به معنای زینتی دانستن رای مردم است، پس اکثر فقهای شیعه از جمله مقام معظم رهبری ( B2n.ir/b21296 ) و همچنین امام خمینی(ره) نیز رای مردم را زینتی می دانند. امام خمینی(ره) می فرمایند: « اصولاً آنچه باید در نظر گرفته شود خداست نه مردم، اگر صد میلیون آدم، اگر تمام مردم دنیا یک طرف بودند و شما دیدید که همه آنان حرفی می زنند که بر خلاف اصول قرآن است، بایستید و حرف خدا را بزنید(صحیفه امام، ج ۱۳، ص ۵۳)» و اساسا مسئله تنفیذ حکم توسط ولایت فقیه در قانون اساسی به همین معناست که رای مردم مقبولیت آور است نه مشروعیت آور. کافی است متن تنفیذهای امام خمینی(ره) را مرور کنیم تا دیدگاه ایشان در مورد نقش مردم را متوجه شویم ( B2n.ir/f14414 ) 🧐آقای محسن هاشمی! اگر رای زینتی همان چیزی است که امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری و فقهای شیعه می فرمایند ما چنین رای زینتی ای را به دموکراسی غربی شما ترجیح می دهیم. ✍ حجت الاسلام عیسی معلم؛ دانش پژوه دکترای گروه کلام و فلسفه دين ❇️ واحد پاسخگویی به شبهات موسسه امام خمینی ره 🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ آیت الله مصباح ره :خدا می‌خواهد مردم انتخاب کنند. 🎥 برای پاسخ به ادعاهای کذبی که اخیرا به استاد مصباح ره در مورد بی اعتنایی به جایگاه مردم در حکومت و زینتی دانستن رای آنها، نسبت داده می شود، کافی است برشی متفاوت از مستند را ببینید. ❇️ حرف خدا این است که ما زمینه را آماده کنیم اما اینکه چه می شود، هرچه که مردم انتخاب کنند، می شود... این سنت خداست که کارها با انتخاب مردم پیش برود... ❇️ واحد پاسخگویی به شبهات موسسه امام خمینی ره 🆔@meshkatnoor
🌀 دانشکده الهیات دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی با همکاری دانشکده مهندسی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران برگزار می‌کند: 💢 سلسله نشست‌های «فلسفه هوش مصنوعی» نشست چهارم موضوع نشست: 🔻 هوش مصنوعی و خطر وجودی 👤 ارائه‌کننده: دکتر محمدحسن مرصعی دانشگاه صنعتی شریف 🗓 سه‌شنبه ۵ دی ۱۴۰۲ ⏰ ساعت ۱۰:۱۵ تا ۱۲ 📍 قم، ابتدای جاده قدیم تهران، دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، دانشکده مهندسی، سالن اجتماعات 📌 https://balad.ir/p/POi01R3IoFzLRV 🔵 لینک شرکت در جلسه به‌صورت برخط: 🔗 http://vroom.cysp.ir/a 🔴 پخش زنده مستقیم رویداد از سایبرنما: 🔗 http://tv.cysp.ir پیوستن به کانال رویداد: https://eitaa.com/joinchat/2269512280C234b9605d6 https://t.me/+gpuBw16Y-SZhNThk 🆔@meshkatnoor
🔻مدرسه زمستانه شبهه‌پژوهی «زمینه‌های روانی و اجتماعی خداناباوری در جامعه ایران» پژوهشگاه علوم و معارف اسلامی خاتم النبیین صلی الله علیه و آله و سلم و مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم با همکاری پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهراء سلام الله علیها برگزار می‌نماید. ▪️به صورت حضوری ▪️همراه با اعطای گواهی شرکت در دوره ⭕️ با حضور اساتید: ▫️حجت الاسلام و المسلمین دکتر مسعود آذربایجانی ▫️دکتر مهدی نساجی ▫️دکتر وحید تقی‌پور ▫️دکتر میثم توکلی ▫️دکتر نیما نریمانی ▫️دکتر ناصر بروجردیان 🔻دبیر علمی: حجت الاسلام محمد میرلوحی حجت الاسلام وحید عابد 🗓 زمـــان بـــرگــــزاری: 14و15 دی ماه 1402 📍مکان برگزاری: قم، خ صفائیه، کوچه 37 ،مدرسه باقرالعلوم علیه السلام، سالن اجتماعات ⏰ مهلت ثبت نام: تا 10 دی ماه 1402 ثبت نام از طریق لینک زیر: 🌐 https://survey.porsline.ir/s/mfHJNqkg 🆔@meshkatnoor
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠💫نشست علمی_پژوهشی💫 با عنوان: ⚜️آسیب شناسی دوره های قانون جذب، مثبت اندیشی و شکر گزاری 🎙حجة الاسلام و المسلمین دکتر محمد جعفری 🗓زمان : یکشنبه ۳ دیماه 1402 🆔@mjafari_ir
📌آیا اسلام برده داری را تأیید کرده است؟ 👈پاسخ 1⃣ برده داری با اسلام نیامده، بلکه بسیار قبل از اسلام در بسیاری از اقوام و امتها به طور گسترده و بدون حد و مرز وجود داشته است. در سوی مقابل، حکم اولیه اسلام، حرمت برده گیری انسان آزاد است. پیامبر اسلام (ص) بدترین انسان‌ها را کسی می‌داند که انسانی را بفروشد. (مستدرک الوسایل، ج۱۳، ص۵) 2⃣اسلام برده داری را محدود به یک مورد ـ یعنی اسیران جنگی ـ کرد، آن هم در جنگ اسلام علیه کفر. 3⃣ اسیران جنگی، اگر مسلمان شوند، به بردگی گرفته نمی شوند(مجمع البیان، ج۹، ص۱۴۷) و اسلام توصیه می کند که ابتدا ایشان را به اسلام دعوت کنید.(انفال، 70) 4⃣بردگی تنها گزینۀ اسلام برای اسیران جنگی نیست، بلکه آزادساختن اسیران نیز در شرایطی که حاکم جامعه اسلامی صلاح ببیند، یکی از گزینه های روی میز است. همچنین اگر شرایط تبادل اسیران مسلمان با اسیران کافر وجود داشته باشد، و نیز اگر دشمن، حاضر به پرداخت غرامت نسبت به آزادی اسیران جنگی خود باشد، این راهها بر برده گرفتن آنها اولویت دارد. بنابراین، بردگی اسیران جنگی، آنجاست که آزادساختن آنها، به مصلحت نیست، امکان تبادل یا گرفتن غرامت نیز وجود ندارد. (محمد، 4) 5⃣در اینجا، اسلام میان کشتن این اسیران و بردگی گرفتن آنها، حکم به بردگی آنها می کند؛ چراکه آزاد ساختن آنها، به مصلحت مسلمانان نیست و روشن است که بردگی و اجازه زندگی دادن به آنها، بهتر از کشته شدن است. 6⃣ زمانی که حکم جواز بردگی صادر شد، عملاً چاره ای جز بردگی آنها وجود نداشت؛ چراکه نه امکان تبادل وجود داشت نه غرامت ؛ و نه آزادی آنها به صلاح مسلمانان بود و نه امکان نگهداری آنها در زندان و تأمین آب و غذای آنها. امروزه با تغییر شرایط، محملی برای اجرای این حکم نیز وجود ندارد. 7⃣نکتۀ مهم آنکه اولاً اسلام بیش از آنکه به گرفتن برده، حکم کند در موقعیت های گوناگون به آزادی بندگان دستور داده است. ثانیاً توصیه اکید به خوش رفتاری با بردگان داشته است. جرجى زيدان" در تاريخ تمدن خود چنين میگويد: " اسلام به بردگان فوق العاده مهربان است پيغمبر اسلام ص در باره بردگان سفارش بسيار نموده، از آن جمله مى‏فرمايد:" كارى كه برده تاب آن را ندارد به او واگذار نكنيد، و هر چه خودتان مى‏خوريد به او بدهيد" (تاریخ تمدن، ج4، 54) ثالثاً شخصیت آنها را هرگز پایمال نمی کند، بلکه اجازه حضور در تمام عرصه های اجتماعی را به آنها می دهد تا آنجا که بردگان می توانند پست مهم قضاوت را نیز عهده دار شوند. (شرائع الاسلام، ج4، ص60) 8⃣امروزه، دولت‌ها و گروهها ملتزم به عقود و معاهدات نیز می‌باشند در زمان ما پذیرش کنوانسیون منع بردگی و معاهدات تکمیلی آن توسط دولتها حتی دولتهای اسلامی به معنی آن است، که حکومت اسلامی بر اساس عهود پذیرفته شده نیز نمی‌تواند اسیران جنگی کافر را به بردگی بگیرد. https://eitaa.com/Faryab110
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نشست علمی 🔹«روش شناسی علم کلام با رویکرد پژوهشی» 🔹ارائه: دکتر حمیدرضا استاد عالی حوزه و عضو هیأت علمی پژوهشکده فرهنگ و اندیشه اسلامی نویسنده کتاب «روش شناسی علم کلام» 🆔@meshkatnoor
✅ کارگاه: نگرش تحلیلی، بنیادی و تمدنی به هوش مصنوعی 👤 ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر حمید محسنی، دانش آموخته دکتری مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) و دبیر کارگروه علوم شناختی و هوش مصنوعی مجمع عالی حکمت اسلامی 🗓 پنجشنبه 14 دی ⏰ 8:30 🏢 مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) 👈👈برای ثبت نام، نام و نام خانوادگی، شماره دانش پژوهی و مقطع تحصیلی خود را به آی دی زیر در پیام رسان ایتا اطلاع دهید @AMIN126 🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir
✍️ تفکر آیت‌الله مصباح نسبت به جایگاه مردم در حکومت اسلامی چه بود؟ ◻️ آثار علامه مصباح در حوزه مشـروعیت سیاسـی و جایگـاه مـردم در حکومـت، از مباحث کتاب «حقوق و سیاست در قرآن» گرفته که در دهة ۱۳۶۰ مطرح گردیده اسـت تا کتاب «حکیمانه ترین حکومت» که در سال ۱۳۹۴ انتشار یافت و آخـرین اثـر علمـی چاپ شده ایشان در این زمینه و در زمان حیـاتشـان اسـت، گویـای انسـجام و منطـق مشخص در ارائه مباحث است. 🔹این روزها سخنانی پیرامون عدم اعتقاد مرحوم آیت الله مصباح یزدی به جایگاه مردم در حکومت اسلامی شنیده می شود که به این مناسبت به انتشار مقاله حجت الاسلام والمسلمین قاسم شبان‌نیا، با موضوع «تحلیل جایگاه مردم در حکومت اسلامی در اندیشه علامه مصباح یزدی» خواهیم پرداخت:👇 https://hawzahnews.com/xcBqY 🆔@meshkatnoor
📢 | نشست علمی با موضوع: فلسفه بعثت و قلمروی دین از دیدگاه آیت الله مصباح (ره) ❇️ ارائه توسط : حجت الاسلام و المسلمین دکتر الهی راد، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🗓 یکشنبه ۱۰ دی‌ماه ⏰ ۱۵:۳۰ الی ۱۷:۰۰ 🏢 استان تهران _ حوزه علمیه آیت الله مجتهدی (ره) _ سالن جلسات استاد حاج آقا جواد کاشانی(ره) 🆔@meshkatnoor
🔹تبریک و تقدیر گروه کلام و فلسفه دین انتخاب حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر محمدحسین فاریاب، عضو هیات علمی گروه را به عنوان پژوهشگر "شایسته تقدیر" از طرف معاونت پژوهش موسسه امام خمینی، تبریک عرض کرده و از خدای متعال دوام توفیق و موفقیت روزافزون ایشان را خواستار است.🌷 🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 | کنگره بین‌المللی استاد فکر 💠 سومین کنگره بین المللی بزرگداشت آیت الله مصباح یزدی قدس سره 🔸 در آستانه سومین سالگرد رحلت علامه محمد تقی مصباح یزدی قدس سره الشریف و به همراهی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمة الله‌ علیه کنگره بین المللی بزرگداشت علامه محمدتقی مصباح یزدی(ره) برگزار می‌شود. ✅ با سخنرانی آیت الله رئیسی، ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران 🔸 و با حضور شخصیت‌های ملی و بین المللی 🗓 شنبه ۹ دی ماه ۱۴۰۲ ⏰ ۸ صبح 🏢 تهران سالن اجلاس سران 🕯 💻 @mesbahyazdi_ir 🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیت‌الله مصباح فقط شاگردپرور نبود بلکه جریان ساز بود 🔺رئیس‌جمهور در کنگره اندیشه‌ علامه مصباح یزدی: 🔹تأکیدی که رهبر فرزانه انقلاب داشته‌اند که اندیشه آیت‌الله مصباح در همه جا باید بتواند مورد استفاده باشد و همه مراکز علمی و فرهنگی از آن بهره مند شوند . 🔹چون ایشان یک چهره اندیشه ورز بود و دارای اندیشه های نو بود و چهره آزاداندیشی بود؛ در نوآوری ها و همراه کردن نواندیشی با آزاداندیشی آن هم مبتنی بر مبانی موفق بود؛ حرف نو را ممکن است کسانی داشته باشند اما باید دید آیا مبنایی است و با یک مبنایی می سازد یا خیر؟ آیا بر مبانی محکمی استوار است یا صرفا سخنی نو است؟ 🔹این بنا، یک مبنای استوار اندیشه ای و فکری دارد که نکته مهمی است؛ ایشان فقط شاگردپرور نبود بلکه جریان ساز بود؛ این جریان سازی محدود به زمان حیات وی نبود و بعد از رحلت ایشان هم این جریان فکری ادامه داشت و منشأ آثار و برکاتی بود.
🔴 خبر ویژه | روز علوم انسانی اسلامی با حضور ریاست جمهوری محترم و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، ۱۲ دی‌ماه، سالروز رحلت علامه مصباح یزدی(قدس سره) به عنوان روز علوم انسانی اسلامی نامگذاری شد. 📱 @mesbahyazdi_ir
🌹با سلام و احترام ✅ کانال رسمی گروه فلسفه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) راه‌اندازی شد: ♻️ زیر نظر مدیریت گروه فلسفه 🆔 https://eitaa.com/philosophy_iki_ac_ir 🆔 @philosophy_iki_ac_ir 🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ پاسخ به شبهات حجاب 🎤 حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر محمدرضا جباری؛ عضو هیئت علمی و مدیر گروه تاریخ مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره) 🔷 کانال رسمی حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدرضا جباری 🆔 @mjabbari_ir 🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 ا ☑️ منطق علمی علامه مصباح 🎙حجت‌الاسلام صفدر الهی‌راد ✔️وقتی دوم خرداد شکل گرفت مهمترین مسئله برای آقای مصباح مباحث فکری قضیه بود چرا که می‌دانست پشت صحنه دوم خرداد همان مباحثی بود که اینها از غرب به انقلاب اسلامی پمپاژ کردند. لذا هم آثار آیت الله مصباح و هم شاگردانی که ایشان تربیت کردند و هم دوره طرح ولایت ایشان برای مواجهه با همین جریانات روشنفکری بود.که منطق علم نیز همین است. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مستند چراغ اندیشه و عرفان روایت زندگی سراسر رحمت عمار انقلاب ،آیت الله مصباح یزدی رضوان الله علیه 🗓دوشنبه ۱۱ دیماه ⏰ ساعت ۱۰ صبح از شبکه یک سیما 🔰کاری از معاونت تبلیغات و روابط عمومی سازمان عقیدتی سیاسی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ✅مجری طرح و کارگردان :سیدجوادمیری 🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕋 نمازِ دلتنگی! ❤️ ❗️نسخه‌ای معنوی از آیت‌الله مصباح(ره) که تاکنون نشنیده‌اید! 🎙 استاد سید احمد فقیهی 🆔@meshkatnoor
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 گفتگوی سیدامیرحسین اصغری با دکتر ویلیام چیتیک در سال ۱۹۹۹ میلادی 🔹بخش اول 🌐رندان تشنه لب https://eitaa.com/AGLOESHG
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 گفتگوی سیدامیرحسین اصغری با دکتر ویلیام چیتیک در سال ۱۹۹۹ میلادی 🔹بخش دوم 🌐رندان تشنه لب https://eitaa.com/AGLOESHG
♦️ ششمین کمیسیون همایش معنویت‌های نوظهور و معنویت اسلامی در تهران برگزار می شود؛ 🟡 عنوان: «نسبت معنویت‌های نوظهور با معنویت اسلامی» مقالات و ارائه‌دهندگان: -شادی از منظر ابن عربی و سلیگمن؛ دکتر هادی وکیلی. -بررسی انتقادی «ذهن‌آگاهی» در مقایسه با «حضور قلب»؛ دکتر احمد شاکرنژاد. - مقایسه «عشق معنوی» در معنویت پست‌مدرن و عرفان اسلامی؛ دکتر بهزاد حمیدیه. -معنویت سکوت؛ دکتر اسماعیل سلیمانی. -بازخوانی رویکردهای مواجهه با معنویت‌ها در ایران معاصر با تاکید بر رویکرد مقایسه‌ای؛ دکتر محمد حسن یعقوبیان. ⏰زمان ‌چهار‌شنبه 20 دی 1402 | ساعت 9 الی 12 💠 مکان برگزاری: تهران، خیابان شهید مطهری، تقاطع شهید مفتح، دانشکده الهیات و معارف اسلامی، ساختمان شماره 2، طبقه سوم، سالن شهید مطهری 🌐 لینک شرکت در جلسه به صورت مجازی: http://dte.bz/ethicsconf 🔰مجری: پژوهشکده اخلاق و معنویت ♻️ با همکاری: قطب تعمیق ایمان و باورهای دینی @isca_ethics
✍️ محمد جعفری 💠 مرزبان اندیشه آیت الله مصباح، خصوصیات و فعالیت‌های مختلفی در طی هفت دهه زندگی پربار خود داشت اما می توان مهمترین کارویژه این اندیشمند فرزانه را مقابله با انحرافات عقیدتی دانست .در روایت می خوانیم : عُلَمَاءُ شِيعَتِنَا مُرَابِطُونَ- فِي الثَّغْرِ الَّذِي يَلِي‏ إِبْلِيسَ‏ وَ عَفَارِيتَهُ يَمْنَعُونَهُمْ عَنِ الْخُرُوجِ عَلَى ضُعَفَاءِ شِيعَتِنَا وَ عَنْ أَنْ يَتَسَلَّطَ عَلَيْهِمْ إِبْلِيسُ؛ عالمان دینی مرزداران عقیده و اندیشه اند و در برابر شیاطین و دزدان دین از کیان اعتقادات شیعیان محافظت می نمایند و مانع از آن می شوند که آنها به باورهای ایمانی آنها ، شبیخون بزنند . ( احتجاج طبرسی، جلد 2، ص 385). استاد مصباح حقیقتا مصداق این فرمایش امام صادق هستند زیرا او بود که از دهه 40 تا انتهای دهه 90 به پاسبانی از اندیشه دینی و مقابله با انحرافات پرداخت و امروزه باید هر آن کسی که دغدغه دینمداری دارد حال با هر گرایش فکری، سیاسی و اجتماعی ، باید خود را مدیون آیت الله مصباح بداند زیرا اگر نبودند امثال مصباحها ، اساسا چیزی به نام دین و ایمان باقی نمی ماند. آن علامه ذو فنون در دهه 40 به مقابله با علم زدگی و تفکر پوزیتویستی و تفسیر علمی و تجربه گرایانة از دین پرداخت و در دهه 50 به نقد اسلام چپ و رویکرد التقاطی مشغول شد و در دهه 60 به نقد مارکسیسم و در دهه 70 تا 90 به مبارزه با اسلام رحمانی و اسلام لیبرال و اسلام با قرائت مدرن اهتمام ورزید . همه و همه این مجاهدتها و به جان خریدن تبعات اجتماعی آن، برای حفاظت از اندیشه و اعتقادات دینی بود و بس. به عنوان نمونه در دهه 70 که اندیشه « قرائتهای مختلف از دین » مطرح شد ، آن استاد فکر با ذکر مبانی هرمنوتیکی آن، به نقد این ادعا و لوازم خطرناک آن پرداخت و بیان نمود که از صدر اسلام تا کنون هیچ شبهه ای مخربتر از این تفکر در جهان اسلام مطرح نشده است زیرا تا قبل از این ، مرز میان کفر و اسلام آشکار بود اما بعد از طرح این اندیشه ، حتی کفرآمیز ترین اندیشه ها را هم می توان از متن دین با تحمیل پیش فرضهای انحرافی به قرآن بیرون کشید. با این توصیف چه نمک نشناسند کسانی که آن استاد فرزانه را آماج تمهتها ، توهینها و تخریب شخصیت قرار دادند و البته ایشان هم به شهادت آیه « ان اولیاء الله لا خوف علیهم و لا هم یحزنون» هیچ هراسی به دل راه نداده و مسیر پر استقامت خود را تا اخر ادامه دادند . بی تردید آن علامه عزیر دارای وجوه و خصوصیات متعددی برای الگو گیری است اما شاید این جنبه از زندگی ایشان که همیشه در صدد رفع شبهات فکری و مقابله با آن بودند، باید بیشتر الگوی رهروان و شاگردان و علاقه مندان ایشان قرار گیرد؛ تا جایی که در روزهای آخر زندگی و در بستر بیماری هم به نزدیکان خود می گفتند که هنوز دغدغه شبهات روی زمین مانده را دارند و توصیه به نحوه و روش پاسخگویی به آنها می کردند. وَ سَلاٰمٌ عَلَيْهِ يَوْمَ وُلِدَ وَ يَوْمَ يَمُوتُ وَ يَوْمَ يُبْعَثُ حَيًّا 🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ببینید|| احترام ویژه به آیت‌الله بعد از اختلافات مربوط به حجت‌الاسلام و المسلمین علی مصباح: ▫️هيچ موقع از حاج آقا چيز منفی راجع به شهيد بهشتی نشنيدم. يک نمونه‌اش هم اين است بعد اينکه اين اتفاق [اختلافات در خصوص برخورد با آقای شریعتی و خروج آیت‌الله مصباح از مدرسه حقانی] افتاد، تابستان بعدش در خوانسار يک برنامه‌ای بود. مدرسه تازه‌سازی را مرحوم آقای ابن‌الرضا در خوانسار می‌ساختند يک بخشی از آن ساخته شده بود و يک بخشی هم داشت ساخته می‌شد، ايشان [از آيت‌الله مصباح] دعوت کرده بودند که يک برنامه بگذاريد اينجا براي طلبه‌ها و هوا هم خوب است و يک برنامه‌ای بود، يک عده از طلبه‌ها بودند، آيت‌الله مصباح بود. آقاي يوسفی غروی و مرحوم آقای تسخيری و اين‌ها، يک عده از اساتيدی بودند که درس می‌دادند؛ آقای تسخيری اقتصادنا درس می‌دادند... و آيت‌الله مصباح هم درس خودشناسی و... ▪️اين برنامه آنجا بود و يک نيمه‌شعبانی بود که شهيد بهشتي آمدند آنجا در آن مدرسه. اين نشان می‌داد که هم شهيد بهشتی آن احترام و علاقه را حفظ کردند [هم حاج آقا] تا آنجا که شهيد بهشتی تشريف آوردند، حاج آقا به من گفتند که دست آقا را ببوس! و آن جلسه هم خيلی جلسه انسی بود... ▫️من هیچ‌وقت پشت سر بهشتی حرف تضعیف‌کننده از ایشان نشنیدم البته هميشه می‌فرمودند که اختلاف نظر وجود دارد و ايشان نظرشان اين است و من نظرم اين و هر کسی بايد به نظر خودش عمل بکند. 🆔@meshkatnoor