eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
762 ویدیو
276 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
شهادت امام زین العابدین(ع) تسلیت باد. @hekmateislami
دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه فضای مجازی برگزار می‌کند: ✅ چهارمین نشست علمی دفتر مطالعات اسلامی با موضوع "هوش مصنوعی؛ آسیب ها و فرصت ها برای زندگی دینی" توسط حجت الاسلام دکتر انبیائی 🗓 زمان: پنج‌شنبه 27 شهریور،ساعت 9 صبح 🌐 لینک پخش آنلاین: https://room.live-class.ir/b/wxr-4ku-4a4 🏢 مکان: زنبیل آباد، بلوار فردوسی، بعد از خیابان شهید حسن‌پور، ساختمان دفتر مطالعات اسلامی (ساختمان نعیم) دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی @oisc_majazi
بسمه‌تعالی قرائت‌های مدرن عاشورا بخش‌هایی از نوشتار: عاشورا واقعه‌ای نیست که در این عالم کسی بتواند در قبال آن سکوت کند و یا از کنار آن خاموش درگذرد. اندیشه‌های مدرن نیز پس از ورود به حوزهٔ فرهنگی مسلمانان ناگزیر از مواجهه با این واقعهٔ عظیم بوده و هستند. آنان در برخی از مقاطع و خصوصاً در هنگام غلبهٔ سیاسی جریان منورالفکری در دورهٔ رضاخان کمر به حذف این واقعه از عرصهٔ فرهنگ و زیست جامعه بستند؛ ولکن عاشورا با امواج خروشان خود نشان داد که تقابل حذفی با آن به حذف مقابله‌کنندگان منجر می‌شود. رویکردهای روشنفکری چپ در دههٔ پنجاه برای نخستین بار قرائت و تفسیر ایدئولوژیک انقلابی و در عین حال سکولار و مدرن خود را از عاشورا ارائه دادند. بدین ترتیب تصویر خود را در کنار تصاویر تاریخی‌ای قرار دادند که سنت متکثر فرهنگی جهان اسلام در آینهٔ عاشورا ترسیم کرده بود . افول روشنفکری چپ در سطح جهانی و منطقه‌ای و غلبهٔ لیبرالیسم متأخر ناگزیر قرائت‌ها و روایت‌های جدیدی از عاشورا را به دنبال آورده و می‌آورد. این قرائت‌ها به‌رغم مخالفت با بعد انقلابی چپ قرائت‌های روشنفکرانه، در تقابل با روایت‌های متکثر تاریخی عاشورا نیز قرار داشته و از مبانی و اصول معرفتی مدرن بهره می‌برند. ویژگی مشترک قرائت‌های مدرن حذف ابعاد قدسی و معنوی متعالی و آسمانی عاشورا و فروکاستن عاشورا به ابعاد تاریخی‌فرهنگی آن به‌عنوان برساختی صرفاً بین‌الاذهانی است. در این قرائت‌ها از همهٔ ظرفیت‌های منازعات تاریخی ظاهرگرایان و متکلمان اشعری برای تبدیل عنصر محوری عاشورا یعنی امام(علیه‌السلام) به انسانی صرفاً زمینی و دنیوی استفاده می‌شود. به‌موازات آن هم به‌گونه‌ای شتاب‌زده همهٔ آنچه که در باب ابعاد ملکوتی و آسمانی مقام امام بیان می‌شود، به‌عنوان غلو تاریخی دوران صفویه و مانند آن معرفی می‌گردد. بدون آنکه موازین اولیهٔ مربوط به سنجش میراث مکتوب و یا قواعد و ضوابط علمی برای توصیف منازعات تاریخی کلامی شیعی رعایت شود. چشم‌فروبستن بر مقام و منزلت امام نشان از عبور از مقام انسان و ظلم به حقیقت انسانیت دارد. این امر نیز به‌نوبهٔ خود حاکی از نسیان و فراموشی حق(سبحانه‌وتعالی) است. متن کامل: http://resanedanesh.ir/?p=1259 @hparsania
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤فایل صوتی ⭕️ موضوع : # نسبت دین و معنویت 🔷 شانزدهم (نقد پروژه معنویت و عقلانیت آقای مصطفی ملکیان) ✅ مقایسه ایمان و عقلانیت در معنویت مدرن و معنویت دینی ✅ آیا معنویت ، لزوماً برآمده از دین است یا خارج از دین هم می توان به معنویت دست یافت؟ 🔴 مجموعه مباحث حجت الاسلام دکتر # محمد جعفری، دانشیار فلسفه دین موسسه امام خمینی که در برنامه رواق معرفت رادیو معارف پخش شده است. 🆔 @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 اخبار فوری و مهم از سلبریتی‌های کوفه 🔴 به مناسبت اعدام نوید افکاری 🎥 اگه اون زمان شبکه‌های اجتماعی بود؟! 😁😁 🆔 @meshkatnoor
فلسفه دين-ساجدي.pdf
654.6K
📕 چيست و چه نسبتي با كلام جديد دارد؟ براي آشنايي دقيقتر اعضاي كانال با اصطلاح فلسفه دين مقاله دکتر ساجدی تقدیم حضور می گردد. اين مقاله كه در نشريه علمي پژوهشي قبسات به چاپ رسيده، چیستی فلسفه دین غربي و اسلامي و مفاهيم قريب به آنها مخصوصا كلام قديم و جديد را مورد بحث قرار داده است . 🟣 🆔 @sajedi_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 علم سرشار مدعی ! 🔰 یکی از مدعیان دروغین مهدویت شخصی به نام علیرضا بابایی آریا و یا است که خود را می‌داند . 💠 او که به ادعای خود و طرفدارانش دارای علم سرشار و رمزگشای قرآن است در تفسیر حروف مقطعه قرآن، تفسیر و تحلیل بسیار مضحکی دارد. ♨️ این کلیپ را ببینید تا از این آگاه شوید. استاد @meshkatnoor
4_5954040732116322061.pdf
530.8K
💠 انقلابی که پس از انقلاب در نظام معرفتی حوزه رخ نداد!! 💠 نوشناری تامل برانگیز از دکتر پارسانیا @meshkatnoor
💠 نقدهایی کوتاه از مدرسه وتر به مطالب مهدی نصیری در برنامه زاویه : 🔰‏حجاب اجباری یک مسأله‌نما است؛ مسأله‌ی واقعی آن است که حکومت اسلامی آیا مکلف به اقامه‌ی شریعت است... ‏🔰جالب‌ترین کنش ‎ دست انداختن به شریعت برای نفی اقامه‌ی شریعت به دست حکومت است... 🔰‏سکولارهای نسل یک و دو و سه‌ی ایرانی از جمله مهدی نصیری به صراحت پا بر این آیه‌ی وحی نهاده‌اند: ألذین إن مکناهم فی الأرض ، اقاموا الصلوه .... @meshkatnoor
📍 📰 ✅ پیشنهاد دانلود ♦️دیده‌بان (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشه‌ای) 🔰موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه ⏰ ویژه مردادماه 1399 🔻(شماره نهم) 🔹در این شماره، دیده‌بان‌اندیشه تلاش کرده است در بخش ویژه، به بررسی تحلیل‌هایی که امسال از این موضوع ارائه شد، به‌نحو مختصر بپردازد. 🔹مدتی است که بحث معاهده و توافق ایران و چین مطرح است؛ اما چندی پیش با جنجال آفرینی برخی، دوباره این موضوع بر سر زبان‌ها افتاد. در این شماره دیده‌بان اندیشه، منتشر شد. 🔹 منتسبین جریان اصلاحات، بعد از ناکارآمدی و ضعف‌هایی که در حوزه سیاست از خود نشان دادند و نیز مشکلات متعددی که آفریدند، برآن شدند تا به بازنگری و اصلاح جریان خود بپردازند. 🔹در این شماره، یک‌ سری از رویدادها و تحلیل‌های متفاوت در حوزه اندیشه دین ارائه شده است. 🔹در این شماره سخنرانی حجت‌الاسلام کمال حیدری در خصوص مسأله دین و کرونا و واکنش و نقد آنرا خواهید خواند. لینک دانلود از سایت: 🌐http://fekrat.net/?p=2390 لینک شماره هشتم: 🆔https://eitaa.com/fekrat_net/1976 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
چند نکته درباره پیر شدن جمعیت ایران 👆👆👆 🆔 @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻حوزه های علمیه چرا سکوت کرده‌اند؟ بروید قم و را توجیه کنید! 💠 بار هم هشدار رهبری نسبت به پیری جمعیت 👆👆👆👆👆👆 🆔 @meshkatnoor
🚫 هر دم از این باغ بری می رسد... جریان شیرازی با رونمایی از ابزارهای عزاداری بدعت گونه، همواره مایه ی بی آبرویی و تحقیر شعائر اسلامی در جهان شده است. 🆔 @ meshkatnoor
👓 تکذیب آمار ادعایی مهدی نصیری بر اساس مستندات نصیری گفته: «براساس آمار وزارت ارشاد 70 درصد مردم ایران مخالف الزام به حجاب هستند.» در حالیکه در پیمایش ارزش­ها و نگرش­های ایرانیان (پژوهشی که در سال 1394 و در سطح شهری و روستایی کشور انجام شده است) سوال شده «تا چه اندازه با این جمله که "همه خانم­ها باید حجاب داشته باشند حتی اگر به آن اعتقاد نداشته باشند" موافق یا مخالف هستید؟». براساس نتایج به دست آمده از این پیمایش 53.1 درصد موافق این گزینه بوده و تنها 22.2 درصد با آن مخالفت کرده­اند. 24.8 درصد نیز گزینه نه موافق نه مخالف را انتخاب کرده ­اند. لذا برداشت و اظهارنظر آقای نصیری با یافته‌های این پژوهش کاملا ناهمخوان است. https://www.ricac.ac.ir/news/3147 🆔 @meshkatnoor
** ** ✍️محسن مهدیان 💥آقای نصیری در برنامه زاویه،شبکه چهار جمهوری اسلامی، با حجاب قانونی مخالفت کرد. کل استدلال آقای نصیری دو جمله است. 🔻اول اینکه با زور نمی شود جامعه را با حجاب کرد چه آنکه تجربه رضاخان نیز همین نشان داده است. 🔻 دوم اینکه مردم مخالفند. 👇چند نکته در این رابطه: 🔸اول اینکه ما حجاب اجباری نداریم. الزام قانونی داریم. الزام قانونی خودش برآمده و با امضای رای اکثریت است. اگر وجاهت دموکراتیک قانونگذاری رازیر سوال ببریم سنگ روی سنگ بند می شود؟ ازفردا هر کس بگوید فلان قانون رامردم مخالفند چه کنیم؟ با کدام منطق باید بپذیریم شاخص اکثریت نزدشماست؟ 🔸مقایسه الزام حجاب در جمهوری اسلامی با الزام رضاقلدر از مبنا دچار اشکال است. مثل اینکه کسی قانون در دیکتاتوری را با قانون درجمهوریت مقایسه کند. انشالله که روشنست دچار چه اشتباه فاحشی شده اند. الزام قانون در جمهوریت پشتوانه رای مردمی دارد نه قلدری یک دیکتاتور. 🔸آقای نصیری گفته اند الزام حجاب ثمر نداشته است. از کجا فهمیدند؟ اینکه وضع حجاب بدتر شده است یعنی الزام ثمرنداشته است؟ بازهم دچار اشتباه عجیب شدند. جامعه ما در یک مبارزه است. اساسا مقایسه نقطه ای در فهم رفتار جامعه در حال مبارزه غلط است. جامعه ای که تحت هجمه های فرهنگی و تمدنی است با همین میزان حجاب نیز یک جامعه عفیف است. سوال اینست که اگر الزام حجاب نبود وضع بدتر بود یا بهتر؟ مثل اینکه فردی خلاف جریان اب پارو بزند. قدرت فرد را در عقبگردش نباید دید. مهم اینکه اگر خلاف آب پارو نزده بود، همین میزان عقب رفته بود؟ 🔸آقای نصیری معقدند مردم بدحجاب شده اند. این حرف نیز غلط است. اساسا مقایسه تقوا و دینداری مردم در مبارزه آنهاست نه تغییر ظاهری شان. مساله حجاب در ایران ناشی از غربزدگی است نه کاهش دینداری. لذا اتفاقا مردم با همین میزان حجاب نیز رشد دینداری داشته اند. 🔸گفتند قانون حجاب نتواسته مردم را باحجاب کند. آیا تصور کردیم الزام حجاب برای باحجاب کردن بی حجاب هاست؟ الزام حجاب برای صیانت از یک جامعه دینی است. لذا هدف الزام تنها باحجاب کردن نیست و دفاع از حیا و عفت جامعه است که هم برای مرد است و هم زن. برای صیانت از ظاهر یک جامعه دینی است. 🔸میگویند چرا وقتی تبعیض وجود دارد قانون حجاب باید اجرا شود. این هم از آن استدلال های آنچنانی است. اگر سازمان ثبت احوال به وظیفه اش عمل نکرد، سازمان آب و فاضلاب هم تعطیل کند؟ فردا اگر دزد، خانه آقای نصیری را زد بگوئیم چون بقیه نهادها درست عمل نمی کند پی گیری دزد هم اشتباه است؟ 🔸می گویند حجاب را باید فرهنگی ترویج کرد. سلمنا. خب؟ ترویج فرهنگی به معنی نفی الزام است؟ همه قوانین نیازمند فرهنگ سازی دارند. مگر بستن کمربند فرهنگ سازی نمی خواهد؟ خود الزام هم جزئی از ساخت فرهنگ است. 🔸گفته اند در پذیرفتن دین و اعتقادات آزادی است پس مردم حق دارند حجاب را نپذیرند. مقدمه درست و نتیجه غلط. مردم در انتخاب دین آزادند نه انتخاب اجزای دین.ضمن اینکه حجاب امری اجتماعی است نه فردی. مردم درانتخابی آزادند که به دیگری ضربه نزند. آیا حجاب درخیابان مثل نماز در پستوخانه است؟ 🔸می گویند با حجاب موافقم اما با الزامش نه. مثل اینکه کسی بگوید با دروغ مخالفم اما با حرمتش نه. برادرم حجاب خودش یک الزام دینی است. چطور ممکن است با حجاب موافق باشید ولی با الزامش نه. همان که از ضرورت حجاب گفته از الزامش گفته است. 🆔 @meshkatnoor
⚡️شعله فتنه در پاکستان⚡️ ✍️ در این روزها، تظاهرات و تجمعات مختلفی علیه شیعیان پاکستان توسط افراط‌گرایان صورت گرفته است، تجمع‌کنندگان با شعارهای «زنده باد معاویه» و «زنده باد یزید»، شیعیان را تکفیر نمودند، از میان این تجمعات، دو تجمع بسیار حانز اهمیت است. ✅ 1. تجمع بریلویان پاکستان با محوریت جریان تحریک لبیک پاکستان (Tlp). ✅ 2.تجمع دیوبندیان و اهل حدیث پاکستان با محوریت دو جریان اهل سنت و الجماعة (Aswj) و جماعة الدعوة. بریلویان در این تجمع با شعار «زنده‌باد معاویه» و دیوبندیان و اهل حدیث با شعار ««زنده باد معاویه» و «زنده باد یزید» به دنبال مبارزه با شیعیان پاکستان هستند‼️ این جریان‌ها با حمایت سه محور غربی، عبری ✡️ و عربی، به دنبال تضعیف جریان مقاومت در منطقه و به حاشیه‌راندن وحدت مسلمانان هستند. از سوی دیگر با نفوذ و حمایت مالی Mi6 انگلیس💰، میان افراط‌گرایان شیعه در پاکستان بر شعله این فتنه دمیده شد. 📛 این اشخاص با اهانت به مقدسات اهل سنت، باعث شدند که جریان‌های افراط‌گرای بریلوی، دیوبندی و اهل حدیث پاکستان علیه شیعیان متحد شوند.‼️ ✅ این در حالی‌ است که آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای و آیت‌الله العظمی سیستانی، فتوا به حرمت اهانت به مقدسات اهل سنت داده‌اند و عموم شیعیان به پیروی از این دو مرجع تقلید همواره به دنبال وحدت میان مسلمانان و احترام به اهل سنت بوده‌اند. ✅ بر این اساس علمای شیعه پاکستان به پیروی از این دو مرجع تقلید، درروزهای اخیر به‌دنبال روشن‌گری بوده و همه مذاهب اسلامی را به وحدت دعوت نمودند. ✍️ برای نابودی این فتنه دو راه‌کار پیشنهاد می‌گردد: ✅ ۱. علمای اهل سنت ‌به‌مانند علمای شیعه باید دعوت به وحدت اسلامی نمایند و در مقابل این گروه افراطی اعلان برائت نمایند. ✅۲. در این روزها، عموم شیعیان و اهل سنت در پاکستان گردهمایی بزرگی علیه این اقلیت افراطی برگزار کنند. 🆔 @meshkatnoor
🔴 توئیت عمار ملکی مدیر موسسه نظرسنجی گمان 🔺🔺عمار ملکی از ضدانقلاب های خارج نشین است که در توییت هایش به نظام جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری توهین می کند. ⚫️ مهدی نصیری با استناد به آمار موسسه نظر سنجی این ضدانقلاب معلوم الحال ادعا کرد هفتاد درصد مردم ایران با الزام به حجاب مخالف هستند. ⚫️در ادعای مضحک دیگری این موسسه نظرسنجی ضدانقلابی اعلام کرده که طبق نظرسنجی ها، ۳۲ درصد مردم ایران به مذهب شیعه اعتقاد دارند!!!! ❓❓آقای مهدی نصیری مدعای شما درباره مخالفت اکثریت جامعه ایران با الزام به حجاب زنان، نیازمند بینه ثقه است و استناد به آمار موسسه ای که در رأس آن یک ضدانقلاب طرفدار اسراییل و آمریکا است از شما که سوابق مطبوعاتی از جمله مدیریت مسئول و سردبیری روزنامه کیهان را داری و آشنا با جریانهای سیاسی هستی ، بعید است. 📝 جواد گلی
🔺🔺نظر سازی های «موسسه افکارسنجی گمان» به مدیریت عمار ملکی صدای اصلاح طلبان تندرویی مانند جلایی پور از اعضای حزب منحله مشارکت را هم درآورده است. 🔆 جلایی پور با ارائه دلیل، آمارهای این موسسه را مخدوش اعلام می کند. ❇️ به عنوان مثال، این موسسه ضد انقلابی اعلام کرده که طبق نظرسنجی ها، سلطنت طلبان بیشترین طرفدار را در میان جریانات سیاسی در ایران دارند. ❓❓تعجب از آقای مهدی نصیری است که چگونه برای مبارزه با الزام حکومتی حجاب به آمار موسسه ای استناد می کند که حتی در میان اصلاح طلبان تندرو مطرود است و آمارش مضحک و فریبکارانه معرفی می شود.
🔶 دکتر محمد فنايي اشکوري سردبير دوفصلنامه علمي ترويجي معارف عقلي؛ 👈🏼 دكتر فنايي در جواب برتراند راسل كه معتقد است خدا شواهد کافی بر وجود خود در اختیار بشر قرار نداده است مي‌گويد: در خداشناسی دینی و عرفانی، هستی خدا بدیهی یا نزديک به بدیهی است و در خداشناسی عقلی و فلسفی، برای اثبات هستی خدا سه راه عمده وجود دارد: ✅ شناخت از راه آفاق یا جهان بیرون؛ ✅ شناخت از راه انفس یا جهان درون؛ ✅ شناخت خدا به خود خدا. 📄🗒📄 منبع: دو فصلنامه علمي ترويجي معارف عقلي، سال چهاردهم، شماره ۳۸، بهار و تابستان ۱۳۹۸، صص ۵ و ۶ 📔📔📔 🌺 🌼🌼 🍃🍃🍃 🔰 @daeratolmaaref 🆔 @meshkatnoor
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فایل صوتی مناظره مهدی نصیری و حسین سوزنچی در باره حجاب الزامی در برنامه زنده زاویه شبکه چهارم سیما، چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ 🆔 @meshkatnoor
◀️ پاسخ نصیری به مهدیان را ملاحظه کنید و خود قضاوت نمایید .به ترتیب شماره: 🔸1. بنده از تعبیر اجبار استفاده نکردم بلکه از الزام قانونی سخن گفتم و در دموکراتیک بودن تصویب چنین قانونی از نظر من بحثی نیست. بحث در باره کارآمد و یا ناکار آمد بودن یک قانون است که نفس چنین بحثی نه تنها خلاف دموکراسی و مردم سالاری نیست بلکه از لوازم آن است و البته یکی از ادله ناکارآمدبودن آن عدم موافقت اکثریت مردم با آن بر اساس برخی آمارهای رسمی است. 🔸 2. قانون الزام به حجاب در جمهوری اسلامی با قانون کشف حجاب رضا خان از این جهت که یکی در پی محو یک امر اعتقادی و اخلاقی با الزام بود و شکست خورد و دیگری در پی حفظ آن با الزام است و توفیقی نداشته، مماثلت دارد و قانونی بودن یا نبودن چندان تاثیری در ناکارآمدی چنین الزامی ندارد. 🔸 3. شما از کجا فهمیده اید که ثمر داشته است؟ آنچه عیان است افت وضعیت رعایت حجاب حداقل در دو دهه اخیر است و این که 60 تا 70 درصد زنان ایرانی حجاب کامل شرعی را رعایت نمی کنند، هر چند به نظرم بیش از این مقدار به وجوب شرعی حجاب باور دارند. یک دیدگاه مدعی است که اگر از آغاز و یا در همین دو دهه الزام رفع شده بود، الان وضع حجاب در ایران نرمال تر بود. البته باید بر سر دو دیدگاه بحث کرد و برای آن استدلال آورد. 🔸 4. من بالاتر از شما معتقدم حتی بسیاری از کسانی که اصلا پوشش اسلامی نداشته باشند، می توانند در زمره متدینین باشند و در عین حال شکاف عاطفی یا سیاسی با جمهوری اسلامی بر سر الزام به حجاب هم نداشته باشند. ضمنا جناب عالی با این دید بازتان بفرمایید اگر زنان ایرانی حتی کسانی که حجاب شرعی را رعایت نمی کنند دیندارند و مشکل از هجمه فرهنگی غرب است پس این همه دو قطبی سازی و پمپاژ تنفر از برخی تریبونها نسبت به این زنان، ناشی از چیست و بیمارستان های متعلق به فلان ارگان انقلابی چرا حتی زنان با حجاب کامل اسلامی (مانتو) را وادار و ملزم به پوشیدن چادر می کند؟ 🔸 5. من هم اگر این قانون به تثبیت درونی و اعتقادی حجاب می انجامید و نتیجه اش صیانت اخلاقی بیشتر جامعه بود، با آن موافق بودم اما همه بحث بر سر این است که این قانون نه تنها نتوانسته چنین مقصودی را در حد انتظار تامین کند بلکه نتایج سوء دیگری را نیز به دنبال داشته است. ظاهر جامعه ما از حیث حجاب و پوشش و آرایش زنان برای بسیاری از مسلمانان و شیعیان و غیر مسلمانان خارج از ایران و حتی غربی ها بهت آور است. 🔸 6. اگر سازمان ثبت به وظابفش عمل نکرد حتما نباید شهرداری هم به وظایفش عمل نکند اما اگر قوه قضاییه و مقننه و مجریه سرشار از ناکارآمدی و برخی از فسادهای شرم آور و اعتماد و ایمان سوز باشند و استقرار عدالت را که به گفته امام صادق علیه السلام : «العدل اساس الاحکام» به فراموشی یا حاشیه رانده باشند، حتما نباید رسانه ملی و تریبون های نماز جمعه و علمای اعلام و نهادهای تبلیغی نظام به حجاب زنان گیر بدهند و تلاش کنند ویترین دینی نظام را با آن آرایش دهند. این امری خلاف عقل و عدل و ارتکاز عقلا و طبعا خلاف شرع است. 🔸 7. برخی از امور مانند برخورد با خشونت و سرقت و جنایت و بی نظمی (قوانین رانندگی) و اعمال آشکار خلاف عفت عمومی حتما الزام بردار است و مقابله با آن از بدیهی ترین وظایف اولیه یک حکومت است و البته باید در باره آنها فرهنگ سازی هم کرد اما در این که آیا حجاب هم در زمره این امور است، شدیدا تردید وجود دارد و لااقل بین کارشناسان دینی و اجتماعی و فرهنگی در مورد موثر ومفید بودن آن اختلاف نظر جدی وجود دارد و باید در باره آن همچنان به بحث و گفتگو بنشینیم. 🔸 8. به چه دلیل مردم در انتخاب اصل دین آزادند اما در انتخاب برخی از احکام دین آزاد نیستند؟ چطور مردم در انتخاب فرم و محتوای حکومت آزادند و به تعبیر امام خمینی (ره) می توانند حتی یک نظام دیکتاتوری را برگزینند اما در این که می توانند بر سر برخی احکام و قوانین هم در بستر مردم سالاری وارد گفتگو وچانه زنی شوند، به خصوص اگر دارای اکثریت باشند، آزاد و محق نیستند؟ لابد روشن است که منظور امام و بنده طلبه از این حرف این نیست که مردم می توانند حق و باطل را در حیطه شریعت تعیین کنند بلکه منظور این است که خداوند انتخاب هدایت و ضلالت و بهشت و جهنم را به خود انسانها سپرده است و نه به شمشیر و زور حاکمان. 🔸 9. قیاس مع الفارق است. نسبت وجوب شرعی حجاب با الزام قانونی آن مانند نسبت حرمت شرعی دروغ با حرمت آن نیست. حجاب واجب شرعی است اما این که قانونا می تواند الزامی باشد، مورد نقد و رد بسیاری از صاحب نظران است و در زمره اجتهادیات است و نه مسلمات مانند حرمت دروغ، به خصوص اگر الزام بی نتیجه یا اثر معکوس داشته باشد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸پاسخ دکتر غلامی به ادعای مهدی نصیری در مورد این که قانون الزامی بودن حجاب ، باعث شل حجابی شده است؟! 🆔 @meshkatnoor
✍️خلاصه‌ سخنان من () در با 🔰مقدمه با توجه به مشکلات روز، من را مهمترین مساله امروز کشور نمی‌دانم؛ در عین حال، اهمیتش در ردیف یک مساله جزیی فقهی نیست: غیر از کارکرد اصلی‌اش، در جهان امروز وجهه نمادین هم پیدا کرده است؛ قرآن کریم می‌فرماید «بزرگداشت شعارهای دین خودش مایه تقوای قلب است‏ (سوره حج، آيه۳۲). آیا ارزش پرچم یک کشور برای مردمش، فقط در حد قیمت پارچه‌اش است؟ ✅الف. دلیل ضرورت وجود قانون حجاب در جمهوری اسلامی ایران ، ناظر است به حضور زن در مقابل نامحرم، نه در حریم شخصی خود؛ یعنی برای نحوه حضور زن در مجامع عمومی است؛ پس سنخ این حکم، یک حکم اجتماعی است، نه صرفا مربوط به حریم خصوصی افراد. حکومت همان طور که دغدغه مساله مردم (مثلا کرونا) را دارد، نسبت به مردم (از جمله عفت عمومی) هم باید حساس باشد. درجه‌ای از پوشش و الزام به آن، در عرف بشر در جهان وجود دارد، که درجه‌ی کمی هم نیست؛ بحث ما این است که محدوده قانونیِ‌ آن را اسلام تعیین کند یا سلیقه‌های شخصی؟! در جامعه‌ای که عموم مردم مسلمانند، احکام اجتماعی اسلام باید در عرصه قوانین جدی گرفته شود [اصل چهارم قانون اساسی: ‎‎‎‎‎کلیه‏ قوانین‏ و مقررات‏ مدنی‏، جزایی‏، مالی‏، اقتصادی‏، اداری‏، فرهنگی‏، نظامی‏، سیاسی‏ و غیر اینها باید بر اساس‏ موازین‏ اسلامی‏ باشد.] به علاوه، یک کارکرد مهم قانون حجاب، تعیین مرز معین برای رعایت قانون در عرصه عفت عمومی است؛ درست است که حداقل ۷۰-۸۰ و بلکه ۹۰ درصد زنان جامعه ما عفیف‌اند و اگر قانون حجاب برداشته شود اغلب به نحو زننده‌ای پوشش خود را کنار نمی‌گذارند؛ اما آن ۱۰ درصد و حتی کمتری که بی‌عفت‌اند چطور؟! اگر برای حفظ عفت عمومی باید جلوی اینها را گرفت، با چه قانونی؟ با کنار گذاشتن حد و مرزی که خداوند برای رعایت پوشش معین کرده، همواره درباره اینکه چه حدی از عدم پوشش، خلاف عفت عمومی است مناقشه خواهد شد. ✅ب. اشکالات و مخالفت‌ها با قانون حجاب؛ و پاسخ همه اشکالات منطقی‌ای که موجب مخالفت عده‌ای با قانون بودن حجاب می‌شود، ناظر به بد اجرا شدن قانون بوده، نه اصل الزام قانونی؛ اما: 🔹بد اجرا شدن، دلیل موجهی برای «اجرا نکردنِ» قانون نیست: مثلا، آیا اگر پلیس از قانون ممنوعیت عبور از چراغ قرمز سوءاستفاده کرد، باید عبور از چهار‌راه‌ها کاملا دل‌بخواهی شود؟! و 🔹بد اجرا شدن، ناشی از این است که با اینکه مساله حجاب از جنس است، اما جامعه ما فقط را به عنوان می‌شناسد! مساله اصلی در (مثلا قوانین مربوط به دزدی یا قتل)، تعیین مقدار مجازات و سپس مجازات کردن مجرم است. اما مساله اصلی در ، تنظیم روابط افراد جامعه با یکدیگر است؛ مانند قوانین مربوط به معاملات ویا قوانین رانندگی؛ و البته مجازات، آخرین گام آن است. در این دسته از قوانین، نگاه اصلی به قانون، نگاه فرهنگی و اجتماعی است؛ البته حد و مرزها هم مشخص می‌گردد و اگر کسی تخطی کرد مجازات می‌شود. 💢 اشکالات و مخالفت‌های منطقی همه به این برمی‌گردد که چرا می‌خواهید با زور افراد را محجبه کنید؟! منظورشان این است که چرا با «قانون کیفری» می‌خواهید حجاب را مستقر کنید؟! و از این جهت راست می‌گویند. اما اشتباهشان این است که با اصل قانون بودن حجاب مخالفت می‌کنند؛ در حالی که سزاوار بود می‌گفتند: این قانون را به عنوان «قانون مدنی» ببینید و اجرا کنید؛ که الزام گام آخر آن است، نه از ابتدا تا انتهای آن. ✅ج. شرایط دست برداشتن حکومت از اجرای یک قانون اگر واقعا اکثریت مردم در جامعه‌ای با اجرای قانونی مخالفت کنند، هر حکومتی ناچار است در نحوه اجرای آن تجدیدنظر کند؛ اما عمل نکردن افراد، لزوما مخالفت با اصل قانون نیست. از مشاهده افرادی که حجاب شرعی صددرصدی را رعایت نمی‌کنند نمی‌توان نتیجه گرفت آنها مخالف وجود اصل قانون حجاب، و طرفدار غیرالزامی شدن آن هستند؛ مانند این است که گفته شود افرادی که قوانین رانندگی را کامل رعایت نمی‌کنند، مخالف وجود قوانین رانندگی در جامعه، و طرفدار غیرالزامی شدن قوانین رانندگی‌اند؟! همچنین تفاوت بسیار است بین از اجرای برخی از قوانین (= به خاطر مشکلاتی فعلا نتوانیم یک قانونی را اجرا کنیم)، با یک قانون (= به سلیقه خودمان ویا به خاطر عرف، احکام دین را اهم و مهم کرده، از ابتدا اجرای برخی قوانین را معلق کنیم)! قوانین اسلام منظومه‌وار است؛ و خداوند است که مقدار واجب‌الالزام این منظومه را معین کرده است؛‌ ما حق نداریم به تشخیص سلیقه‌ای خود، از قانون دانستن برخی از قوانین اجتماعی اسلام صرف نظر، و این منظومه را کم و زیاد کنیم؛ هرچند ممکن است که گاهی به خاطر شرایط پیرامونی نتوانیم یک قانون را اجرا کنیم. @souzanchi