eitaa logo
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
3.1هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
768 ویدیو
280 فایل
اطلاع رسانی گروه کلام و فلسفه دین ارتباط با ادمین جهت تبادل اطلاعات . . @sahbayeandisheh. @Hasanusofian @javadgoli @Slmmv30
مشاهده در ایتا
دانلود
@studiesofshia_Theology_and_Philosophy_in_Islamic_Tradi.pdf
575.3K
@studiesofshia ✳️ الهیات و فلسفه در سنت اسلامی: کتابشناسی منتخب ✳️ Theology & Philosophy in Islamic Traditions: A Select Bibliography 🔹پاتریک دانل 🔹Patrick S. O'Donnell مرجع تخصصی 🆔@meshkatnoor
🌀 ظلم بزرگ به حوزه و روحانیت 📝 بی‌اعتبار جلوه‌دادن تحصیلات حوزوی توسط یکی از نامزدها ✳️ بخش نخست 🖋 علی مهدوی 🔸 در مناظرات امروز دو بی‌تقوایی و ظلم آشکار توسط یکی از نامزدها اتفاق افتاد. به آقای رییسی نسبت داده شد که تحصیلات آکادمیک وی فقط شش کلاس ابتدایی بوده است و آقای رییسی صرفا تحصیلات حوزوی دارد. 1️⃣ ظلم اول دروغی است که درباره آقای رییسی گفته شد در حالی که وی علاوه بر تحصیلات حوزوی، مدرک دکتری دانشگاهی نیز دارد. این افترا با انتشار گسترده سوابق تحصیلی آقای رییسی در رسانه‌ها و فضای مجازی رسوا و عیان شد. 2️⃣ اما ظلم دیگری که به حال خود باقی ماند و از کنارش عبور شد؛ ظلم به حوزه و روحانیت است. ❓یعنی اگر آقای رییسی مدرک تحصیلات دانشگاهی نداشت، لیاقت و صلاحیت نشستن بر مسند حکمرانی جمهوری اسلامی را نداشت؟!! 🔻 این برداشت و تلقی، حاصل چندین دهه تلاش گفتمانی سکولارهای روشنفکرنما است. افرادی که سواد و علمیت روحانیت را در بیان احکام طهارات و نجاسات و نهایت، پیش‌نمازی و اقامه‌ی نماز میت نشان دادند و روحانیت را فاقد صلاحیت ورود به عرصه‌های سیاستی و حاکمیتی معرفی کردند. ✅ اما امام امت، بنیانگذاری جمهوری اسلامی، مهر باطلی بر این انگاره پوچ زد و نشان داد بالاترین عرصه مدیریتی و حاکمیتی در اختیار علمای متقی باید قرار بگیرد که سر سفره فقه آل محمد نشسته‌اند؛ نه افرادی که صرفا جیره‌خوار علوم الحادی وارداتی و ترجمه‌شده غربی هستند. 📌 ادامه دارد... 🆔@meshkatnoor
به سوی دولت جوان انقلابی... 🔸💠🔸💠🔸 ♨️ دسترسی جامع به محتوای موجود در فضای مجازی 👌🏻یکجا و به صورت دسته بندی شده 🔰 با عضویت در🔰 ◾️▫️کانال جامع حامیان اصلح ▫️◾️ موضوعات محوری: 1️⃣ 2️⃣ 🔸💠🔸💠🔸 https://eitaa.com/joinchat/939327610C896e9413fd
🔴جنگ شناختی و انتخابات 1400 توهم یا واقعیت 🖊 📊 🔹مهم‌ترین ترفندهای جنگ شناختی آشنایی با شیوه‌ها و ترفندهای مهم و تأثیر گذار جنگ شناختی، اولین قدم در مواجهه مناسب با این جنگ مرموز در ایام سرنوشت ساز انتخابات 1400 است، چرا که وجود نورانی امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) در باره کسب شناخت و معرفت در امور، خطاب به کمیل زیاد می‌فرمایند: «يَا كُمَيْلُ‏ مَا مِنْ حَرَكَةٍ إِلَّا وَ أَنْتَ مُحْتَاجٌ فِيهَا إِلَى مَعْرِفَة؛ ای کمیل هیچ حرکت و اقدامی نیست مگر این که در آن نیازمند معرفت و شناخت هستی». 🔻1- ترفند برچسب زنی ترفند برچسب زنی یکی از قدیمی‌ترین ترفندهاست که امروزه نیز در دستور کار اسلام و اسلامی و برخی غرض ورزان داخلی قرار دارد. در طول تاریخ انبیا الهی، خدا با انواع زنی‌ها نسبت به فرستاده‌گان الهی، سعی داشتند از نفوذ در بین ملت‌ها که منافع ایشان را تهدید می‌کرد جلوگیری کنند، به همین جهت برچسب‌هایی چون؛ ساحر، مجنون را به الهی می‌زدند. قرآن کریم با اشاره به این ترفند دشمنان درباره پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و اله) می‌فرماید فرستادگان قبل از ایشان نیز مورد آماج حملاتی از این دست بوده‌اند: «كَذَالِكَ مَا أَتىَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِم مِّن رَّسُولٍ إِلَّا قَالُواْ سَاحِرٌ أَوْ مجَنُون؛‏ همچنين هيچ پيامبرى بر كسانى كه پيش از اينان بودند نيامد مگر اينكه گفتند: جادوگر يا ديوانه است!».(ذاریات، 52). امروزه ترفند برچسب زنی نسبت به افراد شایسته، کار آمد و معتقد به اسلام و انقلاب یکی از ماموریت‌های ویژه دشمنان و جریان ناکار آمد داخلی است. در این ترفند بدون ارائه دلیل، یا وارونه جلوه دان حقیقت، سیلی از صفات منفی را درباره افراد مذکور مطرح کرده و با استفاده از جلوه‌های سمعی، بصری و ابزار گوناگون رسانه و نیز فنون تأثیر گذاری؛ مثل تأکید و تکرار سعی می‌کنند مطالب خود را به ملکه ذهن مردم تبدیل نمایند که در این صورت در حیطه رفتار ایشان هم تأثیر گذار خواهند بود چرا که نیک می‌دانند انسان، بر اساس افکار خود رفتار می‌کند. 🔻2- ترفند شایعه سازی یکی دیگر از ترفندهای جنگ شناختی که دشمنان از گذشته دور و حتی در کنار جنگ سخت از آن بهره می‌گرفتند، ترفند شایعه سازی است. هدف از این ترفند ایجاد یأس و ناامیدی در جامعه از طریق تأثیرگذاری در حیطه شناختی است. در طول تاریخ اسلام نیز مصادیق متعددی از بکار گیری این ترفند توسط دشمنان و منافقان در جامعه سلامی به چشم می‌خورد؛ شایعه شهادت پیامبر اکرم ( صلی الله علیه واله ) در جنگ احد از جمله مصادیق بارز این ترفند است که باهدف ایجاد ناامیدی و شکاف در بین رزمندگان اسلام صورت گرفت که در آیه 144 سوره آل عمران مورد اشاره قرار گرفته است. در ایام انتخابات پیش رو دشمنان و منافقان داخلی و خارجی هم صدا و هماهنگ شایعاتی چون انتخابات مهندسی شده، عدم شرکت مردم در انتخابات، رئیس جمهور بعدی هم یکی مثل قبلی ، تقلب در انتخابات، و همچنین شایعاتی درباره کاندیداهای اصلح و کارآمد را مطرح می‌کنند تا از این طریق به اهداف شوم خود دست یازند. ادامه دارد ... 🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 احمدحسین شریفی 🔸ببینید نگاه کاندیدای مدعی اقتصاددانی را! 🔸به اعتقاد بنده از این چهارده ثانیه می‌توان علت‌العلل مشکلات اقتصادی ایران اسلامی را در همه سالیان حکمرانی غربزدگان بر مراکز اقتصادی کشور فهمید. این آقای محترم، همچون سایر اسلاف غربزده خود در مدیریت‌های اقتصادی کشور، هیچ باوری به اقتصاد اسلامی ندارد و می‌خواهد همچون گذشته، مشکلات اقتصادی ایران اسلامی را با نسخه‌های غربی و شرقی حل کند! مردم ایران ثمره اجرای سیاست‌های اقتصادی نئوکینزی را در هشت سال حاکمیت تفکرات لیبرالی، با همه وجود خود لمس کرده‌اند. «دیگر بس است». @Ahmadhoseinsharifi 🆔@meshkatnoor
✋ این یادداشت، سیاسی نیست 🔺این یادداشت سیاسی نیست و من هم سیاسی نیستم، هر چند بی اخلاقی‌های سیاسی، قلم را در این وجیزه به حرکت در آورده است. 🔹در مناظره اخیر انتخابات ریاست جمهوری 1400 یکی از نامزدها به تحصیلات حوزوی نامزد دیگر جسارت کرد و این تحصیلات را برای اداره کشور ناکافی دانست. فارغ از اینکه روحانیون باید وارد عرصه‌های اجرایی بشوند یا نشوند، این نوشته به دنبال دفاع از حوزه و کیان روحانیت و علم حوزوی و دینی و وسعت و عمق آن است. 🔹کتاب‌های درسی حوزه و روش آموزشی آن نزدیک هزار سال است که روحانیون و علمای زیادی را مجهز به مبانی دینی کرده تا حدی که ملاحظه می کنیم ده ها تن از آن ها جریان سازان سیاسی- اجتماعی جامعه بوده اند. 🔹ملا احمد اردبیلی، میرزای شیرازی، عبدالکریم حائری یزدی، سید جمال الدین اسدآبادی، شیخ فضل الله نوری، میرزای نائینی، آخوند خراسانی، سید محمد طباطبایی، عبدالله مازندرانی، سید محمد کاظم یزدی، سید عبدالله بهبانی، سید ابوالقاسم کاشانی، شهید بهشتی، شهید مطهری و در رأس آن ها حضرت امام خمینی رحمت الله علیه و مقام معظم رهبری فقط تعدادی از روحانیونی هستند که در تاریخ اجتماعی- سیاسی ایران نقش آفرینی کرده اند. 🔹و جالب آنکه عمده آن ها شاید شش کلاس هم سواد کلاسیک نداشته باشند! اما کتاب هایی را خوانده اند که در مدرسه و دانشگاه یافت نمی شود و برای خواندن هر کتاب، زحمات زیادی را متحمل شده اند و به قول معروف، غیر از عاشورا، هر روز آن ها را آموخته و مباحثه کرده اند. 🔹 کتاب سیوطی و مطول در ادبیات عرب را دانشجویان دکتری و ارشد رشته زبان عربی در کشورهای عربی می خوانند، اما طلاب در همان سنین کم و در آغاز ورود به حوزه با آن دست و پنجه نرم می کنند. 🔹لمعه که فقه نیمه استدلالی است را در همه ابواب فقهی اعم از عبادات، جهاد، تجارت و ... می آموزند. عبور اولیه از این ابواب فقهی همان آشنایی اولیه و مبانی با تمام مناسبات جامعه نیز هست. 🔹در ادامه، کتاب مکاسب محرمه که اساس اقتصاد اسلامی است چند سال مورد مطالعه و مباحثه طلبه قرار می گیرد. همه این ها در کنار اصول فقه قدرتی علمی در طلبه بوجود می آورد که گویی فن مواجهه با هر مسأله جامعه خویش را بدست می آورد و ابزار لازم برای تحلیل و حل را در اختیار خواهد داشت. 🔹تمام این ها را بگذارید کنار بدایه و نهایه و اسفار فلسفی که ذهن طلبه را آماده پیچیده ترین مسائل می کند. 🔹کتاب‌های غیر درسی حوزه اما شاید مهم‌تر هم باشند. کتاب تنبیه الامه و تنزیه المله محمدحسین نائینی را خوانده‌اید؟ کتابی که یک روحانی که شش کلاس سواد آکادمیک نداشته است، نگاشته و نظریه سیاسی شیعی را چنان تدوین کرده که هنوز روش تدوین آن ناب و تازه است. 🔹 کتاب اقتصادنا نوشته بینظیر شهید صدر در اقتصاد را کسانی که دکترای اقتصاد از دانشگاه دارند نیز شاید به چشم ندیده باشند، اما آن را یک حوزوی نوشته و بسیاری از روحانیون خوانده اند 🔹کسی که اندکی زیست اجتماعی و مطالعه عمومی در تاریخ ایران داشته باشد بدون توجه به ماهیت نظام آموزشی حوزه براحتی خواهد فهمید که روحانیون همیشه در رأس امور جامعه بوده اند و این، نه به دلیل ریاست طلبی و حب مقام بلکه به خاطر این بوده که آن ها زودتر از دیگران مسأله را کشف و برای آن کنشگری عینی مبتنی بر راه حل دینی اختیار می کردند. 🔹دیگر پس از گذشت 42 سال از انقلاب اسلامی صحبت از بی فایده بودن تحصیلات حوزوی برای امور جاریه کشور یا از سر کم سوادی است یا از سر غرض ورزی. 🔹قطعا اگر قرار باشد صرف تحصیلات ملاک قرار گیرد، تحصیلات حوزوی با آن عقبه و عمقی که بیان شد برای اداره کشور مفید تر است. اگر تحصیلات حوزوی ناکافی است به طریق اولی تحصیلات اقتصادی هم در کشوری اسلامی که مسائل آن ذو ابعاد است و با مبانی دینی گره خورده است، ناکافی خواهد بود. 🔺 در پایان ذکر چند نکته لازم است؛ 🔸اول؛ این یادداشت در تأیید یک نامزد انتخاباتی نیست بلکه در دفاع از کیان حوزه و تحصیلات حوزوی نگاشته شده است. 🔸دوم؛ ورود روحانیون به عرصه های اجرایی مانند پست ریاست جمهوری مسأله ای پیچیده است که باید متخصصان امر بحث کنند. اما امکان آن را دوران ریاست جمهوری مقام معظم رهبری که موفقیت آمیز نیز بود، اثبات می کند. 🔸سوم؛ عملکرد ضعیف برخی روحانیون نباید به اسم حوزه و روحانیت نوشته شود. حوزه و روحانیت همیشه با صلابت و متکی به علم دینی در صحنه حاضر است. 🔸چهارم؛ شورای نگهبان در گزاره‌های توهین‌آمیز این چنینی که نه فقط فرد بلکه یک نهاد را جریحه‌دار می‌کند، می تواند ورود کرده و برخورد کند. . ✍️ احمد اولیایی 🆔@meshkatnoor
پاسخ به هشت پرسش مخالفان فلسفه.pdf
164.6K
✅ پاسخ به هشت اشكال رايج به فلسفه 👤 توسط جناب آقای دکتر محمد فنائي اشكوري، عضو هیئت علمی گروه فلسفه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 📚 رزومه علمی آقای دکتر محمد فنائی 🌐 https://asatid.iki.ac.ir/?prof=1648 🔰 کانال دکتر محمد فنائی اشکوری 🌐 @dreshkevari 🌐 کانال و سايت مؤسسه امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
🎙 ✳️ گروه علمی «اديان» مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با همکاری دبیرخانه کرسی‌ها برگزار می‌کند ✅ موضوع: واقع‌گرايي ديني و نقش آن در اسلامي سازي علوم از منظر علامه مصباح يزدي(ره) 👤 ارائه‌کننده: حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر سيد اكبر حسيني قلعه‌بهمن 👤 ناقد: جناب آقاي دكتر امير خواص 👤 مدیر کرسی: حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر رضا قزي 🗓 سه‌شنبه 18 خرداد 1400 ⏰ 11 🌐 درگاه مجازی شرکت در کرسی علمی👇👇👇 🔸 میهمانان محترم: iki.ac.ir/su/?u=1 🔸 ورود اعضای پرتال: iki.ac.ir 🆔@meshkatnoor
شبهه انتخابات2.pdf
1.8M
💢 فایل کتاب ✅ پاسخ به مهم‌ترین شبهات انتخاباتی 🔻 چرا نظام خود را به نمی‌گذارد؟ 🔻 من رای نمی‌دهم تا نظام از بین برود! 🔻 ۴۰سال رای دادیم چه شد؟ 🔻 در کشوری که نیست رای دادن چه معنا دارد؟ 🔻 ریشه مشکلات کشور چیست؟ 🔻 آیا ممکن است روزی رئیس جمهوری را پایان دهد؟ 📝 برگرفته از پاسخ‌های به شبهات انتخاباتی 🗳 🆔@meshkatnoor
انتخابات.pptx
6.52M
امام خمینی (رحمه الله): در این ایام، که اعلان می‌کنند مسئله انتخاب رئیس جمهور [را]، آن اشخاصی که در حوزه‌ها هستند، باید دست از کارها بردارند و راه بیفتند توی شهرها و دهات و روستاها و آن جاهای دور افتاده و کمک کنند و اگر مسامحه کنند، فردا مسئول‌اند پیش خدا. مردم را دعوت کنند به دخالت در امور، به انتخاب یک رئیس جمهور صحیح... اگر شما نکنید، آنهایی که بر ضد شما هستند، می‌کنند این کار را؛ تبلیغ می‌کنند آنجاها. شماها مبلغ اسلام هستید. 📚 محتوای مخصوص انتخابات ریاست جمهوری 1400 ویژه مبلغین و فعالین فرهنگی ✅ عنوان: پاورپوینت مشارکت اگاهانه در انتخابات 1400 🆔@meshkatnoor
کمپین جمع آوری امضا برای حمایت و تبیین زحمات علمی حوزویان بسم الله الرحمن الرحیم «وَالَّذِینَ یُؤْذُونَ الْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ بِغَیْرِ مَا اکْتَسَبُوا فَقَدِ احْتَمَلُوا بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُّبِینًا؛ و کسانى‌که مردان و زنان مؤمن را بى‌‏آنکه مرتکب عمل زشتى شده باشند آزار مى‌‏رسانند قطعاً تهمت و گناهى آشکار به گردن گرفته‏‌اند». احزاب ۵۸ متاسفانه در مناظرات انتخابات ریاست جمهوری توسط یکی از نامزدها، تهمت و افترا و بی ارزش کردن زحمات دیگران دیده شد، بی ارزش کردن دروس حوزوی، بی ارزش کردن مدارک حوزوی، بی‌ارزش کردن زحمات علمای دین و علمای گذشته، لذا ما طلاب و مؤمنین از شورای نظارت بر صدا و سیما و ریاست محترم آن سازمان تقاضامندیم که فرصتی را در شبکه یک سیما (شبکه‌ای که این اتهام زده شد) در زمان پربیننده، برای رفع اتهام از زحمات علمی علمای دین و طلاب، اختصاص دهند. انتهای پیام /ن (نشر دهید) روی لینک زیر بزنید و حمایت کنید https://farsnews.ir/my/c/71725
⭕️ سیاست الاهی 🔰 سوال خبرنگار از امام (ره): ✍️ سوال خبرنگار : شما زندگی خیلی منزوی داشتید، شما اقتصاد جدید و حقوق روابط بین المللی را مطالعه نکرده‌اید. تحصیل شما مربوط به علوم الهی است، شما در سیاست و گیر و دار یک زندگی اجتماعی درگیر نبوده‌اید. آیا این در ذهن شما این شک را به وجود نمی‌آورد که ممکن است عواملی در این معادله باشد که شما نمی‌توانید درک کنید؟ ✍️ پاسخ مرحوم امام : ما معادله جهانی و معیارهای اجتماعی و سیاسی‌ای که تا به حال به واسطه آن تمام مسائل جهان سنجیده می‌شده است را شکسته‌ایم. ما خود چارچوب جدیدی ساخته‌ایم که در آن عدل را ملاک دفاع و ظلم را ملاک حمله گرفته‌ایم. از هر عادلی دفاع می‌کنیم و بر هر ظالمی می‌تازیم ، حال شما اسمش را هرچه می‌خواهید بگذارید. ما این سنگ را بنا خواهیم گذاشت. امید است کسانی پیدا شوند که ساختمان بزرگ سازمان ملل و شورای امنیت و سایر سازمانها و شوراها را بر این پایه بنا کنند ، نه بر پایه نفوذ سرمایه داران و قدرتمندان که هر موقعی که خواستند هرکسی را محکوم کنند، بلافاصله محکوم نمایند. آری با ضوابط شما من هیچ نمی‌دانم و بهتر است که ندانم. https://farsi.rouhollah.ir/library/sahifeh-imam-khomeini/vol/11/page/160 صحيفه امام ج١١ ص١٦٠ 🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌐 چاپ (چاپ دوم) درسنامه دین‌شناسی/ سید لطف‌الله جلالی/ انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب/ چاپ دوم/ سال چاپ: بهار۱۴۰۰ درس‌نامه دين‌شناسی پژوهشگران دين‌شناسی‌را با برجسته‌ترين رويکردها، نگرش‌ها، ديدگاه‌ها، و شخصيت‌ها در تاريخ مطالعه دين، آشنا می‌سازد. نويسندگان اين اثر، با بررسی نگاه‌های متفاوت همسو يا منتقد دين، پژوهشگران را تـرغـيب مـی‌کنند دربـاره نـظريـه‌ها و روش‌های مـورد بحث، به ديد انتقادی بنگرند و برجستگی‌ها و کاستی‌های هر يک را به درستی بازشناسند. اين کتاب با ارائـه جـدول‌های مـتفاوت در زمـينه بـرجستـه‌ترين شـخصيـت‌ها، مـنـابع، رويکردها، جدول‌های‌ زمانی و فهرست واژگان تخصصی در رشته دين‌شناسی، منبعی شايسته برای دانشجويان رشته دين‌شناسی به مثابه يک متن درسی است. ☎️ تلفن سفارش : 📞۰۲۵۳۲۸۰۳۱۷۱ 📱۰۹۱۲۷۵۴۵۷۷۸ 🆔@meshkatnoor
💠 کانال اندیشه دینی: 🔹تبیین آموزه های اعتقادی دین اسلام 🔹 ارتقاء سطح معرفتی و فکری جامعه 🔹پاسخگویی به سوالات و شبهات اعتقادی 🔹نقد ادیان و فرقه های انحرافی 🔹معرفی کتب اعتقادی و مراکز فعال در عرصه عقاید دینی👇👇 https://eitaa.com/Andyshedini تلگرام 🌷👇 https://telegram.me/Andyshedini
35.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 صحبت های شنیدنی دکتر مصباح درباره انتخابات 👆👆👆 🔸 حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر مجتبی مصباح یزدی در تریبون آزاد فلکه شهید دستغیب قم و صحبت در جمع مردم ١۴٠٠/٣/١٧ ✅ @mojtabamesbah_ir 🆔@meshkatnoor
🔐راستی آزمایی سایت یورونیوز( سایت خبری رسمی اتحادیه اروپا) درباره مدرک دکتری شخصی که مدعی ناکارآمدی مدارک حوزوی است 🧐سایت یورونیوز در بررسی سوابق تحصیلی آقای مهرعلیزاده چنین نوشت: ✅مهرعلیزاده در سال ۱۳۵۳ وارد دانشگاه تبریز شد و در سال ۵۷ در رشته مهندسی مکانیک از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد. او بلافاصله دوره کارشناسی ارشد خود را هم در این دانشگاه آغاز کرد و توانست مدرک فوق لیسانس خود را هم از همین دانشگاه دریافت کند. ⛔️مهرعلیزاده بعدها در مقطع دکترای رشته «اقتصاد مهندسی» دانشگاه تیلبرگ هلند ثبت نام می‌کند اما به گفته پسرش «به دلیل مشغله زیاد نتوانسته از پایان نامه دکترای خود دفاع کند.»این در حالیست که مهرعلیزاده در نخستین مناظره چندین بار تاکید کرد که دکترای اقتصاد مهندسی دارد و مدرک خود را از هلند دریافت کرده است. 📡https://per.euronews.com/2021/06/06/fact-cheking-verification-of-diplomas-of-iranian-presidential-election-candidates ❓❓چگونه آقای مهر علیزاده ادعا دارد مدرک دکتری اقتصاد از دانشگاه تیلبرگ هلند دارد در حالی که هنوز از پایان نامه دکتری دفاع نکرده است؟! 🆔@meshkatnoor
بسم الله الرحمن الرحیم «لَّا يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِن دُونِ الْمُؤْمِنِينَ وَمَن يَفْعَلْ ذَٰلِكَ فَلَيْسَ مِنَ اللَّهِ فِي شَيْءٍ» «مؤﻣﻨﺎﻥ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺟﺎﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ، ﺳﺮﭘﺮﺳﺖ ﻭ ﺩﻭﺳﺖ ﺑﮕﻴﺮﻧﺪ ﻭ ﻫﺮ ﻛﺲ ﭼﻨﻴﻦ ﻛﻨﺪ ﺩﺭ ﻫﻴﭻ ﭘﻴﻮﻧﺪ ﻭ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺍی ﺑﺎ ﺧﺪﺍ ﻧﻴﺴﺖ.» مطلب اخیر جناب محمد سروش محلاتی درباره تکلیف دینی در انتخابات را دیدم که متاسفانه مثل همیشه زدن ساز مخالف در دستگاه انتقاد بر جبهه انقلاب مشاهده می شد.جالب اینکه وی رندانه این نوع تکلیف را در آغاز انقلاب از سوی امام خمینی موجه می داند و اما آن را در این چند دهه ناموجه می پندارد. باری چند سوال از ایشان می پرسم: اول: آیا اعلام تکلیف دینی در انتخابات بعد از بحرانهای آغازین انقلاب و استقرار نظام جمهوری اسلامی توسط امام خمینی موجه بود یا اینکه امام هم رفتار فقهی ناموجهی داشت؟ دوم: چگونه و با چه روش فقهی موضوعات مستحدثه از جمله انتخابات را از موضوعات احکام شرعی خارج می دانید و آیا فقدان نص خاص در این امور به معنای خروج از موضوعات احکام شرعی است؟ این ادبیات سروش محلاتی را اگر عبدالکریم سروش داشت خرده ای نمی گرفتم چون سروش بدون داشتن تخصص در علوم اسلامی، نظر می دهد و گاهی فتوای شرعی و حکم فلسفی و الهامات عرفانی صادر می کند و خود را علامه دهر و بقیه را بی سواد می پندارد. اما تعجب از سروش محلاتی است که خود را اصولی می داند و قواعد فقهی را قبول دارد لکن در این بحث، همچون اخباری گرایان حکم می راند. آگاه به فقه هیچگاه تعبیر فاقد حکم شرعی را نباید بکار ببرد بلکه تعبیر دقیق، فقدان حکم شرعی به نص خاص است چون هر فعل مکلفی دارای حکم شرعی با نص عام یا نص خاص است. سوم: آیا سروش محلاتی از فضای مجازی در اختیار سازمان منافقین در آلبانی و فرانسه و فعالیتهای گسترده رژیم صهیونیستی و سلطنت طلبان برای عدم مشارکت مردم در انتخابات خبر ندارد که تکلیف شرعی در انتخابات را در این مقطع زمانی ناموجه می داند؟ آیا مخالفت با این تکلیف در راستای تقویت گفتمان منافقین و رژیم صهیونیستی و سلطنت طلبان نیست؟ چهارم: موضوعات تخصصی را باید از کارشناسان متدین جویا شد و لکن حکم حکومتی و فتوای فقهی را حاکم اسلامی و فقیه جامع الشرایط صادر می کند و کارشناسان موضوعی، تخصصی در حکم و فتوای شرعی ندارند تا بتوانند نقدی نمایند و کارشناسان سکولار هم در حوزه موضوعات اجتماعی برای کشف حکم شرعی نباید ورود کنند چون موضوع اجتماعی را سکولار توصیف و تبیین می کنند. پس رجوع مردم در شناخت موضوعات به کارشناسان متدین و در شناخت احکام به فقیهان لازم است. پنجم: اگر تعیین وظیفه شرعی در مصادیق سیاسی، نابالغ پنداری مردم است بنابراین طبق تناسب حکم و موضوع کلام وی باید گونه تعیین وظیفه شرعی از سوی فقیهان، نابالغ پنداری مردم تلقی شود و با این ادبیات روان شناسانه، باب فقه و فقاهت و اجتهاد تعطیل گردد‌. ششم: همان مبنایی که تکلیف شرعی امام خمینی در انتخابات را توجیه می کند به نحو شدیدتر در عصر کنونی وجود دارد و ادعای فقدان مبنای شرعی از سوی ایشان بر ناآگاهی وی از مقتضیات زمانه است. هفتم: اگر دخالت فقها در صدور احکام سیاسی و اجتماعی، دخالت در امور غیر تخصصی است پس چطور سروش محلاتی به خود اجازه می دهد ورود غیر تخصصی داشته باشد علاوه بر اینکه موضوع شناسی وضعیت کنونی علیه انقلاب اسلامی، آنقدر آشکار است که نوجوانان مدارس با بلوغ سیاسی که دارند از آن باخبر هستند و همگان می دانند مشارکت حداکثری بر تقویت نظام اسلامی تاثیر جدی دارد و وجوب حفظ نظام اسلامی نزد هر شخصی که ذره ای فقه را چشیده باشد آشکار است. هشتم: سخن کلیات ابوالبقاء وی مبنی بر بی تاثیری ادبیات وظیفه شرعی بر مشارکت مردم، هم به لحاظ جامعه شناختی غلط است و هم به لحاظ فقهی. مگر در آغاز گسترش ویروس کرونا، میلیون ها نفر با توصیه فقیهانه و حکیمانه فقیه و حکیم زمانه مرجع تقلید شیعیان آیت الله العظمی خامنه ای مشارکت در اطعام محرومان نداشتند؟! چرا سروش محلاتی فکر می کند مردم عزیز ایران بی تقید شدند و چرا واقعیت نقش دولت تدبیر و امید در بی تدبیری و ناامیدی و مشارکت کم مردم را نادیده می‌گیرد و این نوع مشارکت را معلول بی تقیدی مردم به احکام شرعی می داند. این مردم همان مردمی هستند که حافظ چهار دهه انقلاب بودند شهید دادند و جریان مقاومت بین المللی را با همت شهید حاج قاسم تثبیت کردند. جناب سروش محلاتی شما زمانی شبهات روشنفکران سکولار را پاسخ می دادید چه شده است که هر گاه رهبر معظم انقلاب سخنی بیان می کند هم صدا با جریان های مخالف انقلاب اسلامی با اصطلاحات فقهی اما با روشی غیر علمی و اجتهادی، آن مطالب حکیمانه و فقیهانه را نقد می کنید؟ خداوند عاقبت همه ما را ختم به خیر کند و از سالکان طریقت شهیدان گرداند. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته عبدالحسین خسروپناه طلبه حوزه علمیه قم ۱۹خرداد ۱۴۰۰
👥 👤 حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر صفدر الهی‌راد؛ عضو هیئت علمی گروه کلام و فلسفه دین مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 👤 آقای دکتر سروش دباغ 💠 موضوع: اسلام و سکولاریسم 🗓 چهارشنبه ۱۹ خرداد ⏰ ۲۲:۳۰ 📤 از طریق لینک زیر کلاب سالن اندیشه را دنبال کنید: https://www.clubhouse.com/join/%D8%B3%D8%A7%D9%84%D9%86-%D8%A7%D9%86%D8%AF%DB%8C%D8%B4%D9%87/5ZR5G3uq/m7yAyydE 🔷 رزومه علمی آقای دکتر الهی‌راد 🌐 https://asatid.iki.ac.ir/?prof=2001 🔰 کانال بنیان؛ کانال رسمی دکتر الهی‌راد @elahirad_ir 🌐 کانال و سايت مؤسسه امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
*دکتر دینانی: من حوزوی‌ام. حرف‌های من حوزوی است. من از دانشگاه هیچی یاد نگرفتم. رفتم دانشگاه، یاد دادم.* _ *اتهام آقای مهرعلیزاده، نه توهین به یک فرد، که توهین به یک سنت و میراث اسلامی و ایرانی است که بسان جویباری بر شاخسار حوزه‌های شیعه جریان دارد. و بزرگان بسیاری از محقق طوسی تا امام خمینی و مقام معظم رهبری را به جامعه تقدیم نموده است. 🆔@meshkatnoor
🔴جنگ شناختی و انتخابات 1400 توهم یا واقعیت ؟ 📊 🖊 3- ترفند تأثیرگذاری بر و افراد جامعه. 🔻بعد احساس و هیجان یکی از ابعاد روحی انسان‌هاست. انسان از دیدن صحنه‌های دل‌انگیز یا دل-خراش ناخودآگاه تحت تأثیر عواطف و احساسات خود قرار می‌گیرد. 🔻 تحقیقات نشان می‌دهند دروندادهای حسی که ما دریافت می‌کنیم قبل از آنکه به بخش‌هایی از ما که مربوط به تحلیل منطقی داده‌ها است برسند از مراکز هیجان‌محور مغز می‌گذرند. معنای این سخن به زبان ساده این است که هیجانات و عواطف مقدم بر تفکرند. بنابراین اگر این داده‌های حسی مورد تحلیل و بررسی عقلانی قرار نگیرند چه‌بسا انسان تحت تأثیر این احساسات، به تصمیمات نسنجیده و ناشایستی دست بزند که موجبات فرصت سوزی و پشیمانی عمیق و طولانی در پی داشته باشد. 🔻باید توجه داشت جنگ شناختی از این خاصیت ذهن برای تحریف واقعیت‌ها نهایت استفاده را می‌کنند. به این صورت که در موقعیتی، قبل از آنکه مخاطب فرصت روبه‌رو شدن با اطلاعات درست و واقعی را داشته باشد، عواطف و احساسات او را بر می‌انگیزانند تا در ادامه با ارائه اطلاعات جهت‌دار، روند فکر او را تحت کنترل گرفته و به هدف مورد نظر هدایت کنند؛ نظیر کشته‌سازی های 88 که تا روشن شدن حقیقت پشت پرده زمان لازم بود که دشمن با علم به کشف حقیقت قصد داشت از این فرصت نهایت استفاده را ببرد. بنابراین با توجه به این خباثت‌های دشمنان قسم خورده، دور از ذهن نیست که پس از اتمام زمان قانونی تبلیغات کاندیداها، دشمن با جنگ شناختی و تأثیر در بُعد احساسات جامعه دست در نتیجه انتخابات برده و دخالت کند و جای و را عوض کند. با توجه به توضیحات پیش‌گفته، واقعیت‌های میدانی و نیز سوابق دشمن در جنگ مذکور، نباید از ترفندهای جنگ شناختی دشمن در انتخابات 1400 غفلت ورزیده و آن را انگاره‌ای توهمی پنداشت. ادامه دارد... 🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 اخیرا این شبهه در فضای مجازی طرح شده که اهل سنت حتی در تهران اجازه ساخت مسجد را ندارند ، با این توصیف انتظار شرکت در انتخابات را از آنها دارید ؟ 💠 این شبهه در حالی مطرح می‌شود که اهل سنت در تهران و اطراف آن، صاحب ۹ مسجد اختصاصی هستند؛ هرچند آنان در گستره کشور شیعی ایران، ۱۷ هزار مسجد را به خود اختصاص داده‌اند که این تعداد تا مرداد سال ۹۴ یعنی حدود ۶ سال قبل، تقریبا ۱۵ هزار باب بوده و هر سال، بیش از ۲ درصد بر تعداد این مساجد افزوده شده است. 💠 البته، تمرکز فعالیت مساجد اهل سنت در کشور بیش‌تر در استان‌های مرزی هرمزگان، سیستان و بلوچستان، خراسان‌ها، گلستان، آذربایجان غربی، کرستان، کرمانشاه و خوزستان بوده، اما این به آن معنا نیست که برادران اهل تسنن ما در پایتخت، صاحب مسجدی نباشند. 💠 با یک جست‌وجوی ساده متوجه می‌شویم که نشانی این ۹ مسجد در تهران و اطراف پایتخت عبارتند از: ١ـ مسجد صادقیه، واقع در فلکه‌ دوم صادقیه ٢ـ مسجد تهران ‌پارس، واقع در خیابان دلاوران ٣ـ مسجد شهر قدس، واقع در کیلومتر ٢٠ جاده‌ی قدیم ۴ـ مسجد خلیج فارس، واقع در بزرگراه فتح ۵ـ مسجد النبی، واقع در شهرک دانش ۶ـ مسجد هفت‌جوب، واقع در جاده‌ی ملارد ٧ـ مسجد وحیدیه، واقع در شهریار ٨ـ مسجد نسیم‌ شهر، واقع در اکبرآباد ٩ـ مسجد رضی‌آباد، واقع در سه ‌راه شهریار. 🆔@meshkatnoor