🔸 فراخوان مقالات #همایش_ملی"علامه مصباح یزدی(ره) #فیلسوف_علوم_اجتماعی_اسلامی"
🔰 محورهای همایش:
🔻 از منظر علامه مصباح یزدی:
1️⃣ فلسفه #علوم_انسانی و اجتماعی اسلامی
2️⃣ فلسفه جامعه شناسی اسلامی
3️⃣ فلسفه #سیاست_اسلامی
4️⃣ فلسفه اخلاق و #عرفان_اسلامی
5️⃣ فلسفه #حقوق_اسلامی
6️⃣ فلسفه #اقتصاد_اسلامی
7️⃣ فلسفه #مدیریت_اسلامی
8️⃣ فلسفه روانشناسی اسلامی
9️⃣ فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی
🔟 فلسفه تاریخ، تمدن و #فرهنگ_اسلامی
📅 مهلت ارسال اصل مقالات:
پایان شهریور ماه ۱۴۰۰
🗓 برگزاری همایش:
پاییز سال ۱۴۰۰
📱دریافت اطلاعات بیشتر: ۰۲۵۳۷۶۰۳۵۷۱ داخلی 137 (دبیرخانه همایش)
⚜️ بیشتر بخوانید:
🌐 iict.ac.ir/mesbahconff
#همایش
#فراخوان_مقاله
#علامه_مصباح_یزدی
🆔@meshkatnoor
✅مهبانگ نظریهای برای انکار خدا
🔸 در اولین مرحله باید دقت که مهبانگ صرفاً یک نظریه و تحلیل است و نباید آن را قطعی تلقی کرد.
🔻در مرحلۀ دوم اما با صرف نظر از مرحلۀ اول اگر نظریه مهبانگ را مسلّم تلقی کردیم و نتیجه گرفتیم که جهان آغازی دارد؛ آیا این نظریه میتواند درباره اثبات یا نفی وجود خدا یا همان علت فاعلی داوری کند؟
🔹باید گفت پاسخ این سئوال نیز منفی است و نمیتوان بر اساس نظریات تجربی مانند مهبانگ و هیچ نظریۀ دیگری، درباره واقعیتهای متافیزیکی و فرامادی مانند وجود خدا نفیاً و اثباتاً سخن گفت.
🔹اساسا نظریات علوم طبیعی بر اساس دادههای محدودی در حوزۀ حواس مادی انسانها هستند و از ارائۀ هرگونه تحلیل متافیزیکی دربارۀ معارف و شناختهای متعلق به جهان ماورایی عاجزند.
🔸بر این اساس نظریاتی که در محدودهی حواس بشری ساماندهی شدهاند شایستگی ارزیابی و قضاوت دربارۀ اثبات یا نفی عالم غیب را ندارند و قضاوت دربارۀ وجود خدا تنها بر اساس مبانی عقلی مبتنی بر قضایای یقینی امکانپذیر است.
🔸برهمین مبنا اگر به داوریهای دو گروه مثبتین و منکرین وجود خدا از طریق مهبانگ بنگریم خواهیم دید که به محض تلاش برای تبیین نظر خود، از مرزهای تجربه فراتر رفته و وارد استدلال عقلی شدهاند.
#مهبانگ
#اندیشه_دینی
#حجت_الاسلام_دکتر_فاضل
@Andyshedini 🆔@meshkatnoor
✨کانال رسمی نشر آثار طلبه مجاهد مرحوم استاد فرج نژاد
📔پژوهشگر، نویسنده و مدرّس تخصصی حوزههای #رسانه، #سینما_غرب_و_شرق، #یهود، #صهیونیسم، #انیمیشن، #جنگ_هیبریدی، #جنگ_شناختی، #جنگ_سایبری، #اقتصاد، #غرب_شناسی و...
📝برای بهرهگیری از فایلهای آموزشی و دورههای علمی ایشان روی لینک زیر کلیک کنید:
🆔 @farajnezhad110|استاد انقلابی
🔹استغنای دین در هدایت
مرحوم آقای حکیمی معتقد بود، اسلام در هدایت و تفهیم پیام خود، وابسته به هیچ مکتب بشری نیست یعنی کاملترین مفاهیم هدایتگر و بهترین شیوههای تبیین و استدلال را در خود دارد، از رو میتواند؛ بدون اینکه به ضمیمهکردن معارف بشرساخته، نیازی داشته باشد، انسان را از «عقلانیت فطری» به «عقلانیت دینی» تعالی بخشیده و حتی «عقلانیت بشری» را نیز نقد کند.
ایشان از این نظریه دو نتیجه گرفتند؛
(1) انسانها برای فهم هیچکدام از لایههای دین، نیازی به معارف تخصصیِ بشری؛ فلسفی و غیرفلسفی ندارند.(استغنای بالذات دین)
(2) برای فهم دین، هیچیک از معارف بشرساخته را نباید به کار گرفت تا خلوص معارف دینی از بین نرود، گرچه دانستن آنها لازم است.(تفکیک معارف بشری از معارف وحیانی)
این نظریهی مرحوم آقای حکیمی بود و نتایجی که از آن گرفت.
اصل جامعیتِ مفهومی، روشی و ساختاریِ دین، گرچه سخنی بهغایت صحیح و متعالی است اما نتایج گرفته شده، محل تأمل است. مرحوم علامهی طباطبائی در این زمینه میگوید: «این معارف، طریق به فهم دین هستند و طریق غیر از تکمیل است» (بررسیهای اسلامی ج2 ص85)
پس گرچه دین در هدایت، کامل، مستغنی و مکتفی بالذات است اما همچنانکه مفاهیم عرفی، طریقی به سوی فهم لایهی عرفی دیناند، مفاهیم تخصصی نیز طریقی به سوی فهم لایهی متعالی دیناند، و همچنانکه مفاهیم عرفی، محتاج به وضع لغات خاصیاند(عرفعام)، مفاهیم تخصصی نیز محتاج به وضع لغات خاصیاند(عرفخاص) و همچنانکه لغات عرف عام، زبان تفاهم عرفیاند، لغات عرف خاص نیز زبان تفاهم علمیاند و بشر برای فهم دین محتاج به این مبادی است.
معارف بشری، طریق فهم دیناند، نه ضمیمههایی که دین را تکمیل کنند.
خدا ایشان را با اولیاء الهی محشور فرماید. ✍️ حجت الاسلام و المسلمین استاد احمد فربهی
https://eitaa.com/farbehi 🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹ادعای عجیب سید صادق شیرازی : مخالفین قمه زنی جهنمی اند !!!!
🆔@meshkatnoor
📌تيغ تيز سکولاريسم بر صورت طرح صيانت
✍️دکتر علی رضا جوادزاده*
استاد و پژوهشگر موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی ره
💐طرح «حمايت از حقوق کاربران و خدمات پايهکاربردي فضاي مجازي» (که در نسخه اوليه، « طرح صيانت» نامگذاري شده بود)، و واگذاري آن از سوي مجلس شوراي اسلامي به کميسيون ويژه بر اساس اصل 85 قانون اساسي، انعکاس زيادي در جامعه داشت و موافقان و مخالفان، نظراتشان را در روزهاي گذشته مطرح کردهاند. در ميان انتقادات طرحشده، البته يک نقد مهم پذيرفته شده است؛ اين که طرح، پيوست رسانهاي نداشته است. عدم اطلاعرساني مناسب و توضيح طرح و توجيه افکار عمومي قبل از بررسي طرح در مجلس، بستر مناسبي را براي مخالفان و منتقدان نظام فراهم نمود تا به تشويش اذهان عمومي و بدبين کردن مردم به اين طرحِ بسيار ضروري و مفيد اقدام نمايند.
⭕️متن کامل مقاله در زیر👇👇
https://kayhan.ir/fa/news/224223/
#طرح_صیانت
#تيغ_تيز_سکولاريسم 🆔@meshkatnoor
PWQ_Volume 9_Issue زمستان 96 - مسلسل 34_Pages 7-32.pdf
667.7K
⭕️ باز نشر یک مقاله به مناسبت فوت مرحوم آقای محمد رضا حکیمی👆👆👆
⭕️ چیستی و حجیت عقل از دیدگاه میرزا مهدی اصفهانی ( موسس مکتب تفکیک)
⭕️در ضمن این مقاله، به نقد برخی اندیشه های آقای حکیمی و نیز به برخی تشابهات مکتب تفکیک و تفکر اخباری گری هم اشاره شده است.
✍️ محمد جعفری
🆔@meshkatnoor
⚫️ انا لله و انا الیه راجعون
با تأسف و تأثر اطلاع یافتیم که پدر بزرگوار استاد دکتر علیرضا کرمانی( قائم مقام گروه عرفان و استاد گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی) دار فانی را وداع گفته است.
به استاد دکتر کرمانی و سایر بازماندگان تسلیت عرض می کنیم و از خداوند متعال، رحمت و رضوان الهی برای آن مرحوم و صبر و اجر برای استاد معظم و سایر بازماندگان مسألت می کنیم.
📝 گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی
♻️ زیارتنامه امام خمینی(ره) درست یا غلط؟
🔰 حمید رسایی: در روزهای اخیر موضوع قرائت زیارتنامه در حرم امام خمینی (ره) به هنگام حضور هیأت دولت، به محل بحث در فضای مجازی تبدیل شده و جماعتی از عمامه بهسرهایی که میخواهند پز روشنفکری بدهند و خود را متفاوت نشان دهند، در فضای مجازی فریاد وا اسلاما سر دادهاند که چه نشستهاید بدعتی جدید در دین رخ داده! برای برخی هم سئوال شده که آیا این کار درست است یا غلط؟
۱. «بدعت» در لغت به معنای نو و جدید است و در اصطلاح دینی یعنی «وارد کردن چیزی در دین درحالی که از دین (شرع) نیست.» (ذکری الشیعه، شهید اول، ج۲، ص۱۸۳)
۲. اگر به متون دینی مراجعه کنیم، روایات متعددی از زبان اهل بیت پیامبر در خصوص سفارش به زیارت قبور انبیاء و اولیاء و علما و مؤمنین میبینیم. (کافی: ج۳، ص۲۲۸، ج۷، ص۴۱۵، بحارالانوار: ج۹۹، ص۲۹۵ و ...)
۳. در زیارت قبور از اهل اسلام و خصوصا علمای دینی یا شهدای اسلام حتی در زیارت قبور پدر و مادر، توصیه شده تا برای آنها طلب رحمت و مغفرت کنیم، آنها را مورد اکرام قرار دهیم، با احترام خطابشان کنیم و حتی از آنها طلب شفاعت کنیم.
۴. در خصوص زیارت ائمه معصومین(ع) به صورت مستند، از زبان ایشان زیارتنامههایی نقل شده است که در بردارنده مضامین عالی و ارزشمندی است، مثل زیارت امین الله، زیارت جامع کبیره، زیارت عاشورا و ... در خصوص متون برخی از زیارتنامههای معصومین و حتی زیارتنامه برخی از امامزادگان مشهور اما وضعیت به این روشنی نیست. این البته به معنی باطل بودن این زیارتنامهها نیست. مضمون این زیارتنامهها نیز طلب آمرزش و مغفرت و سلام و درود بر آن فرد محترم است که از زبان زائر گفته میشود و هیچ مشکلی هم ندارد.
۵. زیارتنامهها غالبا به زبان عربی و با سلام و صلوات بر صاحب قبر و پیشوایان دینی آغاز میگردد و در آن به جایگاه صاحب قبر و مفاهیمی مانند محبت، مودت، موالات، اطاعت، شفاعت، توسل، وفا، دعوت، تسلیم، تصدیق، امر به معروف و نهی از منکر، جهاد، تولی، تبری و لعن دشمنان پیامبر و خاندان معصوم ایشان اشاره میشود.
۶. بر این اساس، خواندن متنی عربی که شامل سلام و درود بر امام خمینی(ره) به عنوان پیشوا و رهبر جامعه اسلامی است که در آن بر تلاش ایشان بر تقویت دین جدش اذعان میشود و ... بدون این ادعا که این زیارتنامه مأثور و به نقل از اهل بیت عصمت و طهارت است، هیچ امر عجیبی نیست. نه بدعت در دین است و نه امری خلاف عرف!
۷. مسأله در زیارت مرقد حضرت روحالله از این قاعده مستثنی نیست. کسی رهبر فقید انقلاب را فرد معصوم نمیداند. اطلاق واژه "امام" به معنای پیشوای معصوم نیست بلکه به معنای رهبر جامعه اسلامی است. مضمون متن زیارتنامهای که درباره ایشان است نیز حاوی هیچ مسأله و موضوع خلاف شرعی نيست الا صلوات بر انبیای الهی و رسول گرامی اسلام و خاندان معصوم ایشان و سپس سلام بر ایشان به عنوان یک عالم دینی که برای گسترش دین خدا تلاش کرده است و برای ایشان دعا شده است. دست روی سینه گذاشتن و اموری از این دست، نه واجب است و نه مختص زیات اهل بیت، عملی عرفی به نشانه اکرام و احترام ایشان است. در صفحه اینترنتی و رسمی مختص به امام خمینی (ره) تصریح شده که "زیارتنامه ای برای ایشان توسط آیت الله جوادی آملی انشاء شده که در برخی کتابها نیز آمده است."
🆔@meshkatnoor
💢 بررسی 4 وظیفه مهم حوزه در قبال دولت اسلامی در گفتوگوی مفتاح با آیتالله رجبی
1️⃣ شناسایی نیازهای دولت اسلامی و در اختیار قرار دادن دیدگاههای اسلام: حوزه، نهاد متولی شناخت و ارائه موازین دینی است. یعنی وظیفه دارد نیازهای دولت اسلامی در زمینه موازین دینی را شناسایی و دیدگاههای اسلامی را در این زمینه استخراج و ارائه دهد.
2️⃣ رصد عملکرد دولت اسلامی: از آنجایی که حوزه نسبت به موازین دینی آشناست، باید ببیند مسیر حرکت دولت اسلامی در چارچوب موازین دینی است یا خیر؟ اگر خدای ناکرده دولت در مسیری اشتباه حرکت کرد به او هشدار و تذکر دهد.
3️⃣ حمایت از حرکتهای صحیح دولت اسلامی: حوزه وظیفه دارد هر جایی که دید دولت براساس موازین حرکت میکند از او پشتیبانی، حمایت و او را تشویق کند. البته این دو وظیفه اختصاصی به روحانیت ندارد بلکه وظیفه همۀ اقشار جامعه است.
4️⃣ فرهنگ سازی قوانین دولت اسلامی: از دیگر وظایف حوزههای علمیه آگاه سازی مردم نسبت به اجرای قوانین اسلامی دولت است. یعنی باید یار و بازوی دولت در اجرایی قوانین درست و صحیح باشد.
📚 دولت باید ارتباط خود را با حوزه بسیار وسیع کرده و از نقطه نظرات آن بهره ببرد. نیازهای خود را به حوزه عرضه کند و پشتیبانی لازم را برای استخراج و عرضۀ آن داشته باشد و از سوی دیگر ضمانتهای لازم برای استفاده از آنها و اجرای آن را در نظر گیرد.
📕 متن کامل: http://meftaah.com/? p=24179 🆔@meshkatnoor
نشست و هم اندیشی استادان و نخبگان جایگاه خداباوری در دهه های اخیر در غرب با حضور پروفسور مهدی گلشنی
دوشنبه 1400/06/08 ساعت 16-18 🌐 لینک ورود به جلسه:
http://www.skyroom.online/ch/nahad110/hamandishi
💠 معرفی مجموعه دو جلدی «فلسفه دین»
🔸مجموعه دو جلدی «فلسفه دین (وحی، مکاشفه و تجربه دینی) و (چیستی دین و معرفت دینی)» نوشته یحیی کبیر در ۶۸۰ و ۷۹۲ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب منتشر شد.
🔹در این نوشتار، مقصود از دین بیشتر سنت ادیان توحیدی (اسلام، مسیحیت و یهودیت) است. موقف این اثر در مورد اصل وجود خداوند پدیدارشناختی است، زیرا تا درک حقیقتی برای انسان عینیت نیابد، انسان هرگز سراغ آن نمی رود.
🔸ساختار فلسفی این اثر تحلیلی است، زیرا تحلیل و آنالیز تصوری و تصدیقی آن ضروری است و بنای آن بر رعایت گونه گویی است اما کوشش شده است که مدعیان، استدلال ها و نتیجه گیری ها در عین ایجاز، روشن و بدون ابهام بیان شوند.
🔹این اثر دو جلدی در شش بخش و ۴۱ فصل تهیه و تنظیم شده است.
🔰عناوین بخش های این اثر:
👈 جلد اول تحت عنوان «فلسفه دین (وحی، مکاشفه و تجربه دینی)»
✅ تجربه دینی
✅ مشاهدات، مکاشفات و وحی
👈جلد دوم با عنوان «فلسفه دین (چیستی دین و معرفت دینی)»
✅ چیستی و تعریف دین
✅ قلمرو دین و انتظار بشر از دین
✅ خدا و عقل – بررسی براهین خداشناسی
✅ خدا و زبان دین
🔹خرید اینترنتی این کتاب از سایت موسسه بوستان کتاب مشمول ۲۰ درصد تخفیف خواهد بود.
🆔@meshkatnoor
🔰به مناسبت درگذشت استاد محمد رضا حکیمی
🔷نقد عقل خودبنیاد دینی ( 1)
🔸همواره در مباحثات و کلاسهای درس بر این نکته تاکید کرده ام که مکتب تفکیک و از جمله جناب آقای حکیمی، نه تنها عقل فلسفی بلکه تفکر عقلی را نشانه رفته اند که التبه عمدتا هم با تعجب و انکار مخاطبین همراه بوده است . تلقی همگان این است که مدرسه معارفی خراسانی صرفا با قیل و قالهای فلسفی و تفکر قیاسی با سبک منطقی مخالفت دارد .
🔸آری عقل در مکتب تفکیک ارج و قیمت والایی دارد. این مکتب به دلیل دعوت همیشگی قرآن به تعقل، انحصار فهم تجریدی قرآن در تعقل، دعوت همیشگی معصوم به تعقل و انحصار فهم تعالیم معصوم در تعقل، بر به کارگیری عقل و بهره وری از تعقل تأکید ویژه ای دارد. آقای حکیمی در عين اذعان به حجيت ذاتي عقل ، بر این باور است که عقل تربيت شده در نظام وحياني ، داراي عاليترين سطوح عقل و بالاترين عقلانيتهاي متصور است.
آنجا که زلف عقل به زلف بلندبالای شرع گره می خورد و دست توانای وحی به امدادش می آید، توانایی عقل نامحدود می شود. بنابراین عقل سطوحی ( عقل ابزاری، عقل ابتدایی، عقل فلسفی، و...) راهگشای کامل نیست و از آنجایی که اصل، رسیدن به «عقل دفائنی» یعنی دفائن و اعماق عقل و نه سطوح آن است و این مهم بر اساس تعالیم اوصیای دین که فرمودند: «و یثیروا لهم دفائن العقول»(نهج البلاغه، خطبه اول)، از جمله رسالتهای اختصاصی انبیای الهی است، باید دست نیاز را ذیل دامان بی نیازی چون وحی آویخت و برای رسیدن به آن هدف مقدس و لازم از او یاری جست، از اینروست که مکتب تفکیک توجه عمده اش را به «عقل اعماقی و دفائنی» و یا «عقل خودبنیاد دینی» معطوف کرده است ( مقام عقل، صص 68 – 73).
🔸استاد محمدرضا حکیمی مکانیزم تقویت عقل ابتدایی را تن دادن به سلوک متشرعانه با رعایت تمامی شرایط قلبی و قالبی بیان می کند و نتیجه آن را بازگشت به فطرت الستی و تعقل به عقل نوری می داند (حکیمی، مقام عقل، ص41).
❌ تا این جای ماجرا ، گویا مخالفتی با عقل مستقل از دین در اندیشه جناب حکیمی صورت نمی گیرد اما در ادامه ایشان می گوید: « معلومات حاصله از عقل ورزی منقطع از وحی، آمیخته با مجهولات بسیاری است و این آمیختگی، معلومات را نیز دچار خدشه کرده، از اعتبار ساقط می کند(همان،ص 52) و در جای دیگر: «کم دانستن یعنی ندانستن. هنگامی که یک معلوم نسبی... غرق در هزارها مجهول به دست انسان می آید، به راستی به چه اندازه به «علم صحیح» و «حقایق نفس الامری» دست یافته است؟...علم قلیل جهل کثیر را با خود به همراه دارد». (الهیات الهی و الهیات بشری، ص 149) .
❌حال نکته اینجاست که سیر و سلوک متشرعانه با رعایت تمامی شرایط قلبی و قالبی زمانی به انجام می رسد و نتایج مطلوب به بار می آورد که سالک بداند و بفهمد که چه می کند؛ به عبارت دیگر از جمله شرایط سلوک متشرعانه تام، توانایی عقل سالک در فهم حقایقی است که شریعت بر او عرضه می کند. اما حکیمی بر این باور بود که معلومات عقل ابتدایی ( چه عقل روشی و چه عقل منبعی) به مجهولات آمیخته است و لذا قابل اعتماد نیست. حال سوال این جاست که این عقل ابتدایی که در فهم اولیه حقایق شریعت دچار اضطراب است، چگونه می خواهد در ذیل تعالیم نورانی دین کامل شود ؟ ( این بحث ادامه دارد.... )
✍️ محمد جعفری
🆔@meshkatnoor
جایگاه خداباوری ... - دکتر گلشنی 1.mp3
44.75M
💥فایل صوتی جلسه
جایگاه خداباوری در دهه های اخیر در غرب (نسخه ای برای تعمیق خداباوری در دانشگاه های ایران)
🎤پروفسور مهدی #گلشنی
1400/06/08
#کلام_اسلامی
#کلام_جدید
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
🔴 @kashkolenab 🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️بزرگانی از مراجع تقلید مقیّد بودند که زیارت عاشورایشان ترک نشود بخاطر اخبار رسیده، تجربیات و آثاری که دیده بودند.
#علامه_مصباح_یزدی_ره
🆔@meshkatnoor
#نشست_تخصصی
حضوری(بسیار محدود) و مجازی
📌موضوع: تاملات فلسفی در باب تجربیات بیرون از بدن
3️⃣ نشست سوم
🔰با ارائه:
جناب آقای دکتر عباس جوارشکیان
⏰زمان: 5 شنبه، (11 شهریور 1400)
ساعت: 10 صبح
مکان : شهید کاشانی 25، موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
وبینار:
https://nhr.lms2.hozehkh.com/ws/neshast00-06-11
..🌿....🌿....🌿....🌿
مراکز تخصصی آموزش فلسفه وکلام اسلامی نور حکمت رضوی و فقه و اصول امام رضا علیه السلام
🏫 @nhrazavi 🆔@meshkatnoor
🔰 نقد و بررسی مقاله تفکیک
▫️به مناسبت رحلت استاد فرزانه، محمدرضا حکیمی رضواناللهعلیه، نشست نقد و بررسی مقاله تفکیک با ارائه استاد علی امینینژاد برگزار میگردد.
▫️زمان: یکشنبه، ۱۴ شهریور ۱۴۰۰
ساعت ۱۸
▫️این نشست به صورت مجازی در صفحه مؤسسه در روبیکا و اسکایروم به آدرسهای ذیل پخش میشود؛
Rubika.ir/nafahat_eri
skyroom.online/ch/nafahat_eri/neshast
#منتشر_شد
✳️ #شناخت_قرآن_و_عهدین
🖊 نوشته جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر جواد باغبانی آرانی، عضو هیئت علمی گروه ادیان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
✅ رويارویی با شرک و الحاد در جهان معاصر، از اهداف مشترک پيروان اديان ابراهيمی است.
✅ تفاهم پيروان اين اديان موضع آنان را در اين رويارویی تقويت میکند. نزديکی برخی آموزهها، احکام و داستانهای قرآن و عهدين میتواند محور همزيستی و گفتوگو قرار گيرد و بر اين تفاهم بيفزايد.
✅ قرآن کريم، اهل کتاب را به چنين تعاملی در توحيد و خداپرستی دعوت کرده است. جلوگيری از پیشداوریهای غلط پیروان اديان ابراهيمی، نيازمند اطلاعاتی است که با مطالعه متون مقدس اين اديان به دست میآيد.
✅ مسلمانان نيز با شناخت عهدين به نقاط قوت قرآن بهتر پی میبرند؛ زيرا ادعای برتری قرآن مجيد از مقايسه آن با کتابهای ديگر روشنتر میشود.
🔷 کتاب حاضر اين کار را آسان میکند.
🔵 رزومه علمی آقای دکتر باغبانی
🌐 https://asatid.iki.ac.ir/?prof=1117
🔶 مشاهده و خرید اینترنتی
🌐 https://eshop.iki.ac.ir/shop/7/Product/4522 🆔@meshkatnoor
🔰به مناسبت درگذشت مرحوم استاد محمد رضا حکیمی
🔷نقد عقل خودبنیاد دینی (2)
🔸استاد حکیمی مدعی است آنگاه که عقل به تنهایی یا با کمک عناصری مانند تجربه، مشاهده عینی و کشف پای در کارزار فهم حقایق می گذارد به جهت محدودیت ذاتی عقل و محدودیت تواناییهای عوامل امدادی مذکور، در درک و کشف تام واقیتهای موجود در عالم هستی کامیاب نیست، و لذا عقل باید دست تمنا به سوی دین دراز نماید.
🔸تفکیکیان از سویی عقل را در علوم الهی، نوری خارجی(اصفهانی، ابواب الهدی، ص141) و حقیقتی مجرد و بیرون از ذات انسان می دانند (ملکی میانجی، توحید الامامیه، ص38) و از سوی دیگر بر عدم تجرد نفس انسانی تاکید می ورزند و آن را حقیقتی ظلمانی که ذاتا فاقد شعور، عقل، علم، فهم، قدرت و قوه و استعداد می شناسند.
آقای حکیمی نیز با پذیرش همین مبنا تاکید می کند که «حقیقت و ماهیت و تقسیم بندی عقل بر مبنای نظام فکری فلسفی، در دیدگاه تفکیکیان مورد پذیرش نیست» (حکیمی،الهیات الهی و الهیات بشری،ص137 و 138)
❌حال سخن از امداد عقل به توسط وحی و تقویت و تجهیز آن سخنی لغو و بی تناسب با مبانی مکتب تفکیک است. اگر نفس انسانی حقیقتی مادی، مظلم و فاقد هر گونه درک و شعور و حتی استعداد فهم است، چه چیزی را بناست تقویت کنیم و با بازوان پر توان وحی به یاریش بشتابیم!؟تا زمانی که اذعان به وجود عقل و حجیت معرفتی آن ( چه عقل روشی و چه عقل منبعی)، به عنوان یک ابزار شناخت مستقل از دین نشود ، اساسا نمی توان به رشد و تحول آن در ذیل تربیت دینی پرداخت . با اين توصيف ادعايِ عقل خود بنياد ديني (که حجیت و اعتبار عقل را در ذیل دین می بیند)، بي معنا و شعارگونه است.
.
( این بحث ادامه دارد.... )
✍️ محمد جعفری
🆔@meshkatnoor
📚 کتابها و مقالات الکترونیکی رایگان
#منابع_تحقيق
🆔@meshkatnoor
📚 #معرفی_کتاب دیوبندیه و اندیشه هـای کلامی آن
✍️ حجت الاسلام محمدطاهر رفیعی
🔹 دیوبَندی نام یک جنبش اسلامی از شاخه سنی صوفی است که در سال 1866م، در منطقه "دیوبند" هند بهوجود آمد و در دوران معاصر به افغانستان، آفریقای جنوبی و بریتانیا نیز گسترش یافتهاست. و تاکنون نقش اصلی را در بسیاری از تحولات سیاسی و اجتماعی بخصوص تربیت مذهبی جوانان اهل سنت داشته است.
🔸 دیوبندیان، در اعتقادات ماتریدی و در فقه حنفی مذهباند و اگرچه تمام شاخههای صوفی و طریقتهای آنها را قبول دارند، ولی طریقه چشتیه را طریقه خود قرار دادهاند و به طرق نقشبندیه، قادریه و سهروردیه ارادت دارند. آنان شاه ولیالله دهلوی را بزرگ طریقت خود میدانند.
🔹 در کتاب حاضر پس از بررسی اجمالی سیر تاریخی، جریانها و فعالیتهای این جریان، افکار و باورهای دینی آن تبیین و ارزیابی میگردد.
🛍 www.hatif.ir 🛍
🗓 لازم به ذکر است که این کتاب از پروژه های تحقیقی گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام بوده است. با توجه به گرایشهای دیوبندی طالبان، مطالعه این کتاب برای شناخت بیشتر اندیشه های این گروه توصیه می شود.
🆔@meshkatnoor
🔶عناوین فوق، که مربوط به بخشی از دروس عالی فقه در سال جاری #حوزه_علمیه قم است، از نشانههای تحولات علمی بزرگ در حوزههای علمیه است که از سالیان پیش آغاز شده است و اکنون خود را در عالیترین سطوح آموزشی و پژوهشی فقه اجتهادی نشان میدهد.
🔷این آغاز تحولات عظیم و البته عالمانهای است که امید است با جهاد علمی حوزویان در آیندهای نه چندان دور، حوزههای علمیه را در جایگاه پیشرانی و پیشتازی خود در همه عرصههای علوم انسانی بنشاند.
✳️بدون تردید، در گام دوم انقلاب هیچ مرکز علمیای جز حوزههای علمیه نمیتواند نرمافزارهای لازم برای فردسازی، جامعهپردازی و تمدنسازی اسلامی را فراهم کند.
@Ahmadhoseinsharifi 🆔@meshkatnoor
💠مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزه های علمیه) به صورت مجازی برگزار میکند:
🔵 نشست علمی مجازی «طالبان و داعش: اشتراکات و افتراقات»
🔰 با حضور:
🎤 حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید مهدی علیزاده موسوی
🔹بررسی تطبیقی زمینه های ظهور و افول طالبان و داعش
🎤 حجت الاسلام والمسلمین دکتر مهدی فرمانیان
🔹اشتراکات و افتراقات فکری و عقیدتی طالبان و داعش
🎤 جناب آقای دکتر یاسر قزوینی
🔹اشتراکات و افتراقات سیاسی (فلسفه سیاسی) طالبان و داعش
🔰 دبیر علمی نشست:
🎤 حجت الاسلام و المسلمین حمید الله رفیعی
⏰زمان: پنج شنبه 18 شهریور 1400 ساعت 11 الی 13
📺 پخش زنده از طریق آپارات، اینستاگرام و سایت پاسخ تی وی از طریق لینکهای زیر:
►pasokh.tv
► aparat.com/pasokhtv/live
► instagram.com/pasokhtv
🚫 دسته چهارم از روایاتی که طرفداران دیدگاه بیتفاوت نسبت به زمینهسازی و تشکیل حکومت برای اثبات ادعای خود به آن استناد میکنند:
🛑 ۴) ظهور امام زمان (علیهالسلام) در بستری از معجزات و امدادهای غیبی محقق میشود.
⚠️ از امام باقر (ع):
«اگر قائم خاندان محمّد (صلی الله علیه و آله) خروج کند، خداوند، او را با فرشتگان نشان داری که پیاپی نازل میشوند و از فرشتگان مقرّب درگاه الهی اند، یاری می دهد. جبرئیل، جلویش، میکائیل در سمت راستش و اسرافیل در سمت چپش است، و هراس [در دل دشمن]، به اندازۀ یک ماه راه، جلو و پشت سر و چپ و راستش حرکت میکند و فرشتگان مقرّب، کنارش هستند». (📚الغیبه، نعمانی، ص۲۳۴)
⚠️ از امام باقر (ع):
«فرشتگانی که در جنگ بدر به زمین آمده و محمّد (صلی الله علیه و آله) را یاری دادند، دیگر به آسمان نرفتند و نمی روند تا صاحب این امر (ولایت و قیام) را یاری کنند و آنان، پنج هزار تن هستند». (📚تفسیر العیاشی، ج۱، ص۱۹۷)
〽️ بنابراین تشکیل حکومت یا تمدن اسلامی برای زمینهسازی جهت ظهور امام زمان (ع) ضرورتی ندارد، زیرا هر وقت زمان قیام فرابرسد، خداوند با امدادهای غیبی و معجزات، حضرت را به پیروزی نهایی خواهد رساند؛ پس فراهم بودن اسباب و وسایل مادی ضرورتی ندارد.
✅ پاسخ
1️⃣ اگر پیروزیهای حضرت تنها با امدادهای غیبی محقق میشود، چرا در ظهور امام ۱۲۰۰ سال تأخیر شده است؟ چرا از همان ابتدا خداوند با فرستادن ملائکه و ایجاد ترس بساط طواغیت را در هم نپیچید؟
🔅 مهمتر آنکه طبق روایات یکی از اصلیترین علتهای غیبت، خوف حضرت از کشته شدن عنوان شده است. (📚بحارالانوار، ج۵۲، ص۹۰-۹۸)
اگر قیام حضرت تنها به پشتوانه این امدادهای غیبی است، چرا باید نسبت به حفظ جان ایشان نگرانی وجود داشته باشد؟
2️⃣ بنابراین باید تصور خود را نسبت به «نصرت الهی» اصلاح کنیم. یاری و نصرت خداوند گترهای نیست؛ بلکه تنها زمانی فرا میرسد که جامعه اسلامی اهل ایمان، تقوا، صبر، استقامت، تلاش و کوشش باشند:
📖 «آری، اگر استقامت ورزید و پرهیزگاری نمایید، و دشمن با همین جوش و خروش سراغ شما بیاید. پروردگارتان شما را به پنج هزار فرشته نشاندار یاری خواهد کرد.» (آل عمران/۱۲۵)
🔅 آری نصرت الهی متوقف بر یاریرسانی و زحمات جانفرسای مؤمنان است، و با عافیتطلبی و تنآسایی، نباید توقع امداد غیبی داشت:
📖 «ای کسانی که ایمان آوردهاید! اگر دین خدا را یاری کنید، خداوند شما را یاری می کند و گامهایتان را ثابت و استوار می دارد.» (محمد/۷)
📖 «آیا گمان کرده اید که داخل بهشت میشوید و حال آنکه مانند آنچه که بر سر پیشینیان شما آمد، هنوز بر سر شما نیامده است؟ سختی و زیان به آنها رسید، و آنچنان تکان خوردند تا که پیامبر و کسانی که با او ایمان آورده بودند، گفتند: «یاری خدا کی خواهد بود؟» آگاه باشید که یاری خدا نزدیک است.» (بقره/۲۱۴)
🔅 به همین خاطر در جنگ بدر که مسلمانان با تمام وجود به یاری جبهه حق شتافتند، خداوند نیز آنان را با سپاهی از ملائکه یاری رساند. (آل عمران/۱۲۳-۱۲۷)
اما در جنگ احد که اکثریت مسلمانان با طمع نسبت به دنیا یا ترس از کشته شدن، از رسول خدا (ص) نافرمانی کرده و جبهه را خالی کردند، دیگر خبری از نصرت ملائکه نبود. (آل عمران/۱۵۲-۱۵۳)
🔅 جالب اینکه طبق روایت پیشگفته همان ملائکهای که در جنگ بدر به یاری مسلمانان شتافتند، در ظهور امام زمان نیز کمککار خواهند بود. شاید سر تأکید بر این تشابه همین باشد که این امداد غیبی متوقف بر تلاش و کوشش مسلمانان است.
3️⃣ به همین جهت امام باقر (ع) در پاسخ به کسی که گفته بود: «مردم میگویند هنگامی که موعود قیام کند، کارها برایش درست میشود و به اندازۀ پیمانۀ حجامتی هم خون نمیریزد.» فرمودند: «سوگند به آن که جانم به دست اوست، هرگز چنین نیست، تا ما و شما عرقمان در آید و خونمان ریخته شود (و اشاره به پیشانیشان کردند.)» (📚الغیبة نعمانی، ص۲۸۳)
4️⃣ روایات فراوانی که حاکی از لزوم زمینهسازی برای ظهور، توصیف و مدح قیامهای منتهی به ظهور، وجود ۳۱۳ یار ویژه برای امام زمان (ع) و غیره است، نشاندهنده وجود بسترهای انسانی و اجتماعی غیر ماورایی قبل از قیام حضرت است.
در تحلیل سایر رویکردها این روایات را بررسی میکنیم، انشاءالله.
📖 مطالعه بیشتر:
📌دانشنامه امام مهدی، ج۸، ص۲۲۴-۲۳۲
📌تحلیل روایی نقش امدادهای غیبی در قیام جهانی مهدی موعود، خدامراد سلیمیان، «مشرق موعود»، شماره ۴۲
📣 @tafakoraat 🆔@meshkatnoor
🔰به مناسبت درگذشت مرحوم استاد محمد رضا حکیمی
🔷نقد عقل خودبنیاد دینی (3)
🔸مرحوم استاد جکیمی بر این باور است که باید دست نیاز را ذیل دامان بی نیازی چون وحی آویخت و برای رسیدن به آن هدف مقدس و لازم از او یاری جست، از اینروست که مکتب تفکیک توجه عمده اش را به «عقل اعماقی و دفائنی» و یا «عقل خودبنیاد دینی» معطوف کرده است ( مقام عقل، صص 68 – 73)؛ در بخشهای قبل شواهدی از گفتار استاد حکیمی آوردیم که عقل خارج از نطاق دینی و یا به تعبیری عقل مستقل از دین ، به تنهایی حجیت معرفتی نداشته و مجهولات را با معلومات در می آمیزد.
🔸بدیهی است که ما نیز معنقد به ضرورت تربیت عقل در ذیل دین هستیم که بر اساس لسان روایات از این عقل به عقل منوّر یاد می کنیم. به تعبیر امیر المومنین یکی از حکمتهای بعثت انبیاء ، اثاره و برانگیزی عقل انسانهاست ( لیثیرو ا لهم دفائن العقول / خطبه اول نهج البلاغه ) اما این مهم وقتی صورت می گیرد که ابتدائا خود عقل ، استقلال معرفتی اولیه داشته باشد و بر خلاف نظر استاد حکیمی ، بنیاد آن بر دین نباشد.
🔸چگونه می توان بدون هیچ گونه اتکایی به معارف عقلانی وارد فهم معارف دینی شد؟ اساسا هر کسی در مقام فهم هر متنی قرار می گیرد، ، فهم او مبتنی بر یک سلسلسه مبانی هستی شناسانه، معرفت شناسانه ، انسان شناسانه و ارزش شناختی است که بدون آن اساسا فهم او شکل نمی گیرد. با این توصیف چگونه می توان با انقطاع ازادراکات عقلی مستقل از دین، به سراغ فهم متون دینی رفت و انتظار درک خزائن و دفائن عقلی را داشت؟
🔸 جناب حکیمی سخن از عقل خود بنیاد دینی بر زبان می آورند که برای خود، روشهای مستقل برای تعقل دارد. تاکید حکیمی بر استقلال روشی، تداعی کننده متدهای فکری و اندیشه ای خردورزی متمایز با روشهای متعارف منطق و فلسفه است. در واقع آقای حکیمی همان ایده آمیرزا مهدی را در لفافه ای جدید دنبال می کند که روش علوم الهی بر خلاف روش علوم بشری (که استنباط علوم نظری از بدیهیات است)، می باشد. ( ر.ک ابواب الهدی، صص 62- 65). حال بر عهده طرفداران مکتب تفکیک است که شاخصه های این روش تعقلی مستقل را نشان دهند که مع الاسف پس از گذشت سه دهه هنوز این کار انجام نشده است! با این توصیف، این سوال پیش می آید که آیا اساسا چنین روشهای مستقل از قواعد مرسوم منطقی و عُقلائی، قابل تعریف است ؟! ( این بحث ادامه دارد.... )
✍️ محمد جعفری 🆔@meshkatnoor