باسمه تعالی
کارگاه نقد بهاییت
سرفصل ها:
تاریخچه بهاییت
جریان شناسی بهاییت
شخصیت شناسی بهاییت
عقاید و تعالیم بهاییت
با حضور اساتید محترم
حجت الاسلام علیرضا روزبهانی
حجت الاسلام سید هادی سید وکیلی
زمان دوره: پنجشنبه 18 آبان و پنجشنبه 25 آبان
ساعت 8 الی 12
مکان: موسسه آموزش عالی امام صادق علیه السلام
همراه با اعطای گواهی کعتبر
هزینه ثبت نام ۳۰ هزار تومن
دوره فقط به صورت حضوری برگزار می شود
ویژه برادران
جهت ثبت نام از طریق لینک
https://digiform.ir/wee4d7f88
اقدام نمایید.
26.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❓ چرا قرآن بنی اسرائیل را بر سایر اقوام فضیلت داد؟
❓ چرا قرآن یهود را اشد کفرا خطاب میکند؟
❓آیا قوم یهود همان بنیاسرائیل هستند؟
❓و...
📣 حجتالاسلام دکتر طاهری آکردی پاسخ میدهد
https://eitaa.com/difqom 🆔@meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مجمع عالی حکمت اسلامی با همکاری جمعی از مراکز علمی، فرهنگی و اجرایی برگزار میکند:
💠 کنگره بینالمللی علامه طباطبایی(ره)
▫️افتتاحیه: قم، ۲۴ آبان ۱۴۰۲
▫️کمیسیونهای تخصصی: قم، ۲۵ آبان
▫️دومین برنامه: تبریز، ۲۷ آبان
▫️اختتامیه: تهران، ۳۰ آبان
#کنگره_علامه_طباطبایی
🆔@hekmateislami 🆔@meshkatnoor
HejabDarAyatRevayat.pdf
609K
📕 #مقاله «حجاب در آیات و روایات، نقدی بر کتاب حجاب شرعی در عصر پیامبر ص» که در فروردین سال92 توسط حجت الاسلام دکتر حسین سوزنچی نوشته شد و آقای ترکاشوند هیچگاه بدان پاسخ نداد.
#حجاب
#حجابـ شرعي
@kashkolenab 🆔@meshkatnoor
🔻به همت نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛
🔰کتاب «درآمدی بر مطالعات معنویت در علوم انسانی» روانه بازار نشر شد
🔹به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، کتاب «درآمدی بر مطالعات معنویات در علوم انسانی» اثر وحید سهرابیفر و جمعی از نویسندگان است که در پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ۳۸۱ صفحه تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه به چاپ رسید.
🔹اثر حاضر متشکل از مقالاتی در معرفی نسبت معنویت با شاخههای مختلف علوم انسانی است. مقالات درصددند تا راهنمای دانشجویان و دانش پژوهان علاقهمند به مطالعات معنویت باشند. بر این اساس در هر مقاله تلاش شده، با کمک متخصصان، توصیف جامعی از حیطه مورد بحث ارائه شود و مخاطب با مطالعه آن، شاهد تصویری کلی از حیطه مورد نظر باشد.
📚 خرید نسخه اینترنتی کتاب
🌐 مشاهده متن کامل خبر
🆔@meshkatnoor
سلسله نشست های معنویت شیعی و سبک زندگی انسان معاصر -دکتر محمد لگنهاوزن.mp3
49.71M
📁سلسله نشست های معنویت شیعی و سبک زندگی انسان معاصر (به زبان انگلیسی )
▪️نشست های دور اول
🎙 دکتر محمد لگنهاوزن
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/3ez8t
📒موضوع: معنویت شیعی در عصر حاضر
📆سه شنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۲
📁مجری: پژوهشکده اخلاق و معنویت
🆔@meshkatnoor
📣 انجمن علمی گروه فلسفه علم شریف با همکاری دفتر مطالعات علمودین موازی برگزار میکند.
🧠 اراده آزاد؟
گفتگویی درباره مسئله اراده آزاد
👤 سخنرانان
دکتر سید حسن حسینی
دکتر عبدالرحمن نجل رحیم
دکتر نیما نریمانی
🛑 حضور برای همه افراد ثبتنام شده آزاد است.
📅 زمان برگزاری: سهشنبه ٢٣ آبان - ساعت ۱۷
📍محل برگزاری: سالن جابر بن حیان، دانشگاه شریف
⚠️ جهت شرکت در برنامه حتما در این لینک ثبتنام کنید.
————————
انجمن علمی فلسفه علم 🆔: تلگرام | اینستاگرام | سایت
دفتر مطالعات علمودین موازی 🆔: تلگرام | اینستاگرام | پادکست | سایت
«سلسله نشست های نسبت علم با الهیات و فلسفه نشست هفتم «فعل الهی و فیزیک مدرن.mp3
48.35M
🌀شنیدن و دریافت نشست های قبل
📁سلسله نشست های نسبت علم با الهیات و فلسفه
📁 نشست هفتم: «فعل الهی و فیزیک مدرن»
🎙با حضور حجج اسلام آقایان:
#دکتررضابرنجکار
#دکترحمیدرضاشاکرین
#دکترمیثمتوکلی
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/elhade_modern
📅زمان: پنجشنبه 402/08/11
🏢مکان: قم، چهار راه شهداء، ابتدای خیابان معلم، سالن الغدیر (جنب بوستان کتاب)، طبقه منفی2
🆔@meshkatnoor
🔆 پاسخ:
1️⃣ جالب است که افراد ملحد و فاسد افراد متدین را متعصب مینامند در حالی که خود آنها در افکار باطل و پوچ خود دارای تعصب هستند و حتی وقتی پی به حق میبرند معمولا حق را نمیپذیرند و از باطل خود دست نمیکشند.
2️⃣ متأسفانه در فضای مجازی در این ایام با مغالطات مختلف به یاری رژیم صهیونیستی شتافتهاند و علیه مردم مظلوم فلسطین به لجنپراکنی مشغول هستند.
3️⃣ آیا صهیونیستها و حامیان غربی آنها حقیقتا پیروان پیامبران بزرگ الهی هستند؟؟؟
🔹کدام یک از انبیاء الهی اجازهی غصب و ظلم در حق دیگران و کشتار زنان و کودکان بیگناه را دادهاند؟؟؟
🔸آیا رژیم صهیونیستی و حامیانش واقعا پیرو حضرت موسی و عیسی علیهماالسلام هستند؟؟؟
🔹 آیا حضرت موسی علیه السلام دستور داده که سرزمینهای اسلامی را غصب کنند و مسلمانان را آواره کنند و زنان و کودکان فلسطینی را به قتل برسانند و مردم مظلوم فلسطین را اسیر و شکنجه کنند.
🔸حاکمان و حامیان رژیم صهیونیستی در واقع پیروان شیطان و هوای نفس خود هستند و اعتقادی به پیامبران الهی ندارند.
4️⃣ چطور مبارزان فلسطینی که برای آزادی خود و سرزمینشان میجنگند و از زنان و کودکان خود دفاع میکنند ظالم شدهاند؟؟؟
🔹 آیا اگر عدهای به زور وارد خانهی شما شدند و زن و فرزند شما را مورد شکنجه قرار دادند و آنها را کشتند اما در ادامه شما آنها را غافلگیر کردید و بعضی از آنها را کشتید شما ظالمید و آن غاصبان و زورگویان مظلوم؟؟؟
✍️ حجت الاسلام قاضوی؛ دکترای دانشگاه باقر العلوم
═━⊰🍂🌺🌺🌺🍂⊱━═╮
✅انعکاس نور⬇️
https://eitaa.com/enekasnoor
🆔@meshkatnoor
📌جواز زدن زن؛ سازگار یا ناسازگار با کرامت زن؟
✍️ حجت الاسلام و المسلمین دکتر فاریاب دانشیار گروه کلام موسسه امام خمینی ره
👈در آیه ۳۴ سوره نساء، از جواز زدن زن از سوی شوهر پرده برداشته شده است. در این باره، توجه به چند نکته ضروری است:
یک. از نظر اسلام، با توجه به ویژگی های مرد و زن، مرد به عنوان مدیر خانه معرفی شده است.
دو. اصل مجازات فرد خاطی یک اصل عقلایی در تمام دنیاست.
سه. در اسلام، زدن زن با شرایط و هدفی خاص تجویز شده که توجه به این شرایط و هدف، پرده از حکمت صحیح این کار برمیدارد.
شرایط:
الف. زن حقوق همسری را ادا نکرده باشد،
ب. در این وضعیت، مرد به عنوان مدیر خانه، برای حل این مشکل، که میتواند به گناه یا خیانت کشیده شود، باید چند گام را به ترتیب بردارد: موعظه، ترک خوابگاه و در مرحله آخر، زدن.
ج. زدن، بر اساس روایات ، اولا باید لطیف و ملایم باشد، به گونهای که باعث جرح و تبعات دیگر نشود، ثانیاً به قصد یادآوری و مطیع ساختن زن نسبت به حقوق همسری باشد.
چهار. بر این اساس، زن در این شرایط، خاطی و خلافکار به شمار میرود. در این صورت، به جای آنکه، مرد از زن در دادگاه شکایت کند که خود موجب فاش شدن مسایل خصوصی خانواده و بروز مشکلات جدی تری میشود، قرآن کریم، در وهله نخست، از مرد که مدیر خانواده است، میخواهد با سه راهکاریادشده این مسأله را حل و فصل کند، ضمن آنکه زدن زن، پیش از انجام دو گام اول، به هیچ وجه جایز نیست.
پنج. زن از طریق بندگی خدا که یکی از مصادیق مهم آن، رعایت حقوق همسری است، کرامت اصیل خود را پیدا میکند و راهکارهای سه گانه برای توجه دادن به همین مسأله است.
👌روشن است که راهکار قرآن، بسیار حکیمانه و روشنفکرانه است.
https://eitaa.com/Faryab110
#اختتامیه_دومین_جشنواره_پاسخ_برتر
📍با پیام مرجع عالیقدر حضرت آیتاللهالعظمی #مکارمشیرازی (دامظلهالعالی)
🎙 با سخنرانی مدیر حوزههای علمیه حضرت آیتالله #اعرافی (دامتبرکاته)
✅ تجلیل از #منتخبان عرصۀ پاسخگویی به شبهات، چهرههای فعال و مراکز برتر
📅 زمان: سهشنبه ۲۳ آبانماه ۱۴۰۲
⏰ از ساعت 12:30 الی 14:30
🏛 مکان: قم، جمکران، بلوار انتظار، مرکز مدیریت حوزههای علمیه، سالن اجتماعات امین
🔰وبگاه اطلاعرسانی جشنواره پاسخ برتر
🌐 Jpb.pasokh.org
🆔@meshkatnoor
♦️ دوفصلنامه اسلام و مطالعات معنویت
مقاله علمی_پژوهشی می پذیرد.
👈 همراه با پرداخت حق التالیف برای مقالات پذیرفته شده.
◀️ چهارده محور برای ارایه مقالات (پوستر پیوست)
🕧مهلت ارسال آثار: ۳۰ آذر ۱۴۰۲
ارسال مقالات از طریق سامانه نشریه:
🌐 Http://jsr.isca.ac.ir
🆔@meshkatnoor
برای اولین بار اتفاق میافتد؛ «نظارت آنلاین مردم بر آثار و کتب منتشر شده»
دفتر توسعۀ کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن اطلاعیهای اعلام کرد:
🔻از عموم اهالی کتاب، پژوهشگران، کتابفروشان، کتابخوانان، والدین و گروههای ترویجی کتاب دعوت میشود تا موارد مغایر با ضوابط نشر را برای بررسی دقیقتر، برخورد و جبران در سامانۀ نظارت مردمی گزارش کنند.
🔻گزارشهای رصدی مردمی در سریعترین زمان ممکن بررسی، رسیدگی و نتیجه آن اعلام خواهد شد.
https://www.farhang.gov.ir/fa/news/716882/سامانۀ-نظارت-مردمی-بر-آثار-منتشره-در-دسترس-عموم-مردم-قرار-می-گیرد
🆔@meshkatnoor
❇️ افتخاری دیگر از مبلغان تخصصی گروه کلام و فلسفهٔ دین مؤسسه امام خمينی(ره)
🥉کسب مقام سومِ #کشوری مقالهٔ «نقد الحاد عملگرایانه ریچارد داوکینز با تکیه بر کتاب توهم خدا»
#جشنوارهٔ_کشوری_علامه_حلی
📌 توسط اعضای تشکل تبلیغ تخصصی یاوران اندیشهٔ دینی حجج اسلام «حمیدرضا رمضانی؛ دانشپژوه دکترای کلام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی» و «روح الله نظری؛ دانشآموختهٔ مؤسسه و دانشجوی دکترای دانشگاه قم» با هدایت و همکاری حجت الاسلام دکتر محمد جعفری، دانشيار گروه فلسفه دین موسسه امام؛
این موفقیت را به این عزیزان و تشکل تخصصیِ کلام و فلسفهٔ دینِ «یاوران اندیشهٔ دینی» تبریک و تهنیت عرض میکنیم. 🌷🌹🌷
مقاله فوق را در لینک ذیل دانلود نمایید 👇👇
https://eitaa.com/mjafari_ir/357
گروه کلام و فلسفه دين مؤسسه امام خمینی (ره)
🆔@meshkatnoor
#ویژهبرنامه #علامه_طباطبایی
مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار میکند:
✳️ نهمین ویژهبرنامه های بزرگداشت علامه طباطبایی
🗓 ۱۳ لغایت ۳۰ آبانماه ۱۴۰۲
🌐 در شهرهای قم، مشهد، کرمانشاه، ارومیه
📝 در قالب گروهها و نشستهای علمی
🆔@hekmateislami
🆔@meshkatnoor
برسد به دست اون دسته اشخاصی که خودشون رو نماد دین و انقلاب میدونن و نیات و اعمال پستشون رو پشت تحریف اسلام و انقلاب پنهان کردند، همین جماعت اصلی ترین عامل ضربه به انقلاب اسلامی و به عبارتی دشمنی بدتر از آمریکا و اسراییل هستند.
✍ #علی_تقوی
❇️ #علامه_مصباح (ره):اگر قرار است #حکومت_اسلامی،احکام اسلام را رعایت نکند،پس چرا مردم صدها هزار #شهید دادند،شاه هم که همین رویه را داشت،می گفت هر کس می خواهد حجاب داشته باشد هر کس نمی خواهد،نداشته باشد.۷۹/۶/۲۹
🔰علت کینه های قدرت طلبان از ایشان بخاطر این مبانی محکم ایشان و بدون تعارف بودنشان است.
#حکومت_اسلامی
WWW.BEYTOSAJJAD.ORG
eitaa.com/BEYTOSAJJAD
🆔@meshkatnoor
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
1_6141641908.pdf
395.6K
💢 نقد الحاد عملگرایانه ریچارد داوکینز
نشریه جستارهایی در فلسفه و کلام اسلامی
✍️ نویسندگان : حمید رضا رمضانی، روح الله نظری و حجت الاسلام دکتر محمد جعفری
بهار و تابستان 1402
https://jphilosophy.um.ac.ir/article_43872.html
🆔@mjafari_ir
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
#معرفی_کتاب
📚 تبشیرشناسی، عملکرد مبشران مسیحی در جهان اسلام
🖊 نوشته حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی صانعی، عضو هیئت علمی گروه ادیان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔷 حوزه تبشير مسيحيت بسيار گسترده است و بررسی و تحلیل مبسوط آن به حجم چندين جلد کتاب نیاز دارد؛ اما آنچه در اين پژوهش بيشتر مورد توجه نويسنده بوده، تبيين آموزه تبشير با تأکيد بر عملکرد ميسيونرهای مسیحی در جهان اسلام است.
🔶 این سبک نگارش دستکم چند فايده دارد:
1️⃣ اولاً خواننده را با ماهيت، قلمرو، تاريخچه و فرقههای تبشيری مسيحيت آشنا میسازد؛
2️⃣ ثانياً عملکرد ميسيونرهای تبشيری در جهان اسلام، و روشها، رويکردها و مدلهای تبشیری آنان را شرح میدهد؛
3️⃣ ثالثاً ميزان اثرگذاری فعاليتهای تبشيری مسيحيت را در مواجهه با مسلمانان ارزیابی میکند؛ و سرانجام نیز راهکارهای مواجهه با تبشير مسيحيت را پیش مینهد.
👈👈مشاهده و خرید اینترنتی
🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
هدایت شده از صفدر الهی راد (بنیان)
بررسی مشروعیت «انتخاب اهل حلّ و عقد» و ادله آن در کلام سیاسی اهل سنت.pdf
550.1K
📘بخوانید | مقاله علمی "بررسي مشروعيت «انتخاب اهل حلّ و عقد» و ادلة آن در كلام سياسي اهلسنت"
نوع مقاله : علمی - پژوهشی
نویسنده: صفدر الهی راد | عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى (ره)
مجله: دو فصلنامۀ علمی | معرفت سیاسی | سال پانزدهم، شمارۀ 29
بهار و تابستان 1402 | ص79-96.
چکیده مقاله
«مشروعيت سياسي» بهمنزله مهمترين مسئله کلام سياسي اسلام، حجم عظيمي از مباحث سياسي متکلمان اسلامي را به خود اختصاص داده است. نظريه «انتخاب» با قالبهاي گوناگون، يکي از مهمترين ديدگاههاي مشروعيت در کلام سياسي اهلسنت بهشمار ميرود. يکي از اين قالبها «انتخاب اهل حلّ و عقد» است؛ به اين معنا که وقتي شخصي از سوي ـ حتي ـ يک تن از اهل حل و عقد انتخاب گردد، امامت و حکومت وي داراي مشروعيت خواهد بود. سؤالات اساسي اين است که متکلمان اهلسنت چه کساني را «اهل حلّ و عقد» ميدانند؟ چه تعدادي از افراد براي صدق اين مفهوم لازم است؟ ادله ايشان بر اثبات مشروعيت از طريق اهل حل و عقد چيست؟ آيا ملاکها و ادله ايشان قابل دفاع است؟ اين مقاله که با رويکرد توصيفي ـ تحليلي و روش «عقلي» و «نقلي» و با استفاده از منابع معتبر کلامي، حديثي و تاريخي اهلسنت تدوين شده، به تحليل مسائل مزبور پرداخته و به اين نتيجه رسيده که اصل ديدگاه و ادله ايشان با اشکالاتي اساسي مواجه است و حتي براساس منابع خودشان نيز قابل دفاع نيست.
📥 کانال بنیان (صفدر الهی راد) :
✅https://eitaa.com/joinchat/1848573997Ca2cdb11590
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
✳️ عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در گفتوگو با قدس تشریح کرد/ چرا خداوند در برابر جنایتکاران سکوت کرده؟
✅ ما انسانها با وجود دستورات مکرر در قرآن، احادیث، روایات و... برای دفاع از مظلوم در این برهه زمانی، چه وظیفهای داریم؟ از آن بالاتر اینکه چرا خداوند در برابر ظالمان و جنایتکاران سکوت کرده و آنان را مجازات نمیکند؟
🔷 بیش از یک ماه است چنگال ظالمان دنیا بر گلوی مردم ستمدیده فلسطین بیشتر از چند دهه پیش فشرده شده و سردمداران ظلم و شر برای نجات رژیم از پا افتاده صهیونیستی از هیچ کاری فروگذار نکردهاند. نکته قابل تأمل این است ما انسانها با وجود دستورات مکرر در قرآن، احادیث، روایات و... برای دفاع از مظلوم در این برهه زمانی، چه وظیفهای داریم؟ از آن بالاتر اینکه چرا خداوند در برابر ظالمان و جنایتکاران سکوت کرده و آنان را مجازات نمیکند؟
🔶 در گفتوگو با حجتالاسلام دکتر محمد جعفری، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و پژوهشگر عرصه دین این نکته را واکاوی کردیم.
👈👈مشروح مصاحبه
🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
هدایت شده از ابوالفضل ساجدی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺اعترافی جالب و شنیدنی از دبیر کل سازمان ملل در رابطه با اسلام:
🍃 حمایت ویژه قرآن از پناهندگان غیرمسلمان، قرنها پیش از پیمان 1951 در این موضوع
🍃 اسلام، پیام آور صلح، همدلی و شفقت
#کارکرد_اسلام
🔰@Sajedi_ir
📣📣📣به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا ـ نشست علمی «خدمات متقابل هوش مصنوعی و اخلاق اسلامی» با حضور و ارائه حجت الاسلام و المسملین دکتر «حسینعلی رحمتی» و حجت الاسلام و المسلمین دکتر «حمید محسنی» در تحریریه خبرگزاری ابنا برگزار شد.
❇️حجت الاسلام و المسملین دکتر «حسینعلی رحمتی» :
✅میزان تأثیر و اهمیت هوش مصنوعی به گونهای است که اگر بگوییم دنیای امروز به دوران ماقبل هوش مصنوعی و مابعد آن تقسیم شده، حرفی به اغراق نگفتهایم. یکی از نکاتی که بیان کننده این اهمیت است این است که اصطلاح هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۳ به عنوان قابل توجهترین کلمه و کلمۀ سال انتخاب شد....
❇️حجت الاسلام و المسلمین دکتر «حمید محسنی»:
✅آیا هوش مصنوعی دارای مبانی فلسفی، اخلاقی، حکمرانی و فرهنگی است؟
سوالی که پیش میآید این است که آیا مقوله هوش مصنوعی یک فناوری صرف و ابزار است یا دارای مبانی فلسفی، اخلاقی، حکمرانی و فرهنگی است؟ کسانی که در عرصه فنی و مهندسی دارای تخصص هستند، گمان میکنند که هوش مصنوعی مانند صنایع دیگر، تنها یک ابزار در خدمت بشر است. آیا هوش مصنوعی چنین ابزاری است؟ لذا باید بحث کنیم که پیرامون مباحث اخلاقی آن چه باید کرد؟...
متن کامل نشست:
https://fa.abna24.com/story/1410777
🆔@Brain_Mind
🆔@meshkatnoor
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
📚 شماره 30 از دوفصلنامه علمی #معرفت_كلامی منتشر شد
1️⃣ بررسی نقش قرآن کریم در راهبری کلام اسلامی با رویکرد نقادانه به آراء خاورشناسان / علیرضا اسعدی (ص7)
2️⃣ تحلیل رویکرد محمد غزالی در نسبت ایمان با یقین / مریم نوروزی، عزیزالله افشار کرمانی، امیر محبیان (ص25)
3️⃣ تبیین و نقد عقلورزی وهابیان / محمدحسین فاریاب (ص39)
4️⃣ ارزیابی تقریرهای «برهان تمانع» و لوازم آنها / آفرین قائمی (ص57)
5️⃣ شأن و آثار وجودی و ولایت تشریعی پیامبر و معصومان(ع) در هستی از منظر امام خمینی(ره) / محمدحسین احمدزاده فرد، محمد محمدرضایی، یدالله دادجو، رجب اكبرزاده (ص77)
6️⃣ بررسی نسبت ادله عصمت انبیاء با جواز ترک اولی و پاسخ به اشکالات / علی فقیه (ص97)
7️⃣ ارزیابی روشی عنوان «افسانههای حسین» از مدخل «حسین بن علی» در دائرةالمعارف اسلام لایدن هلند براساس باورهای کلامی امامیه / فاطمه رئوفیتبار (ص115)
8️⃣ دلالت آتوسکوپی بر اثبات وجود بُعد غیرمادی انسان / منصور کثیری (ص129)
9️⃣ بازخوانی نظریه شیخ مفید درباره تجرد روح / غلامحسین گرامی (ص141)
🔟 بررسی انتقادی اندیشه معادشناسی دکتر علی شریعتی / فاطمهسادات حسینی چاوشی، محمد محمدرضایی (ص161)
1️⃣1️⃣ بررسی انتقادی استدلالهای متکلمان اسلامی در اثبات اعاده معدوم / سید مهدی موسوی اردستانی، كرامت ورزدار (ص179)
2️⃣1️⃣ بررسی روایات جرجیر درباره عدم خلود در جهنم / محسن ایزدی، وحید فرهادی، مهدی یگانه (ص195)
💠 سایت نشریه معرفت كلامی
🌐 kalami.nashriyat.ir
💠 کانال مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
📌 تفاوت دیه مرد و زن؛ عدالت یا بی عدالتی؟
قسمت دوم
👈دفاع عقلانی از حکم تفاوت دیه
یک. احکام حقوقی در تمام کشورهای دنیا برای نوع و غالب انسانها وضع می شود و ناظر به استثناءها نیست و هیچگاه به دلیل وجود استثناءها، قانون کلی را تغییر نمی دهند، بلکه می کوشند تا با تصویب تبصره هایی به رفع نقایص آن بپردازند. احکام حقوقی دین نیز، برای نوع و غالب انسانها وضع شده و ناظر به استثناء ها نیست؛ چنانکه به دلیل تفاوتهای عقلانی و عاطفی مرد و زن، شهادت دو زن، معادل شهادت یک مرد در دادگاه به شمار میرود؛ اگرچه موارد نقض نیز وجود دارد.
دو. هر نظام مکتبی ـ لیبرالی، سرمایه داری و ... ـ بر یک چارچوب خاص برای رسیدن به غایت خاصی تنظیم می شود. روشن است که ارزش ها و تلقی از عدالت در این نظام ها متفاوت است. نظام دینی نیز از این قاعده مستثنا نیست و دارای چارچوبی خاص برای رسیدن به کمال و سعادت حقیقی است، ازاینرو، اموری مانند خانواده، بخشش، تکثر نوع انسانی، برادری میان اعضای جامعه و ... در این نظام بسیار برجسته است.
سه. در اسلام، میزان دیه تعیین کنندۀ ارزش اخلاقی و انسانی انسان ها نیست؛ چنانکه دیۀ باتقواترین و عالم ترین افراد با دیه فاسق ترین و بیسوادترین افراد تفاوتی نمی کند؛ بنابراین تفاوت دیه تنها نشان دهندۀ میزان مسئولیتی است که از آنها انتظار می رود.
چهار. برنامه دین وحیانی به گونهای است که اگر به تمام اضلاع آن عمل شود، هیچگاه به چنین چالشهایی برنمیخوریم؛ برنامه دین آن است که با توجه به تفاوت ویژگیهای فیزیولوژی مرد و زن، مسئولیت ها متفاوت شده که این تفاوت خود را در اموری همچون ارث و دیه نشان می دهد. بله، مشکل از جایی شروع می شود که انسان ها زندگی خود را به سبک دیگری پایه ریزی کنند، آنگاه انتظار داشته باشند، احکام دین تغییر کند!
پنج. در اسلام، در هیچ صورتی مسئولیت اقتصادی به عهدۀ زن قرار داده نشده است و اگر زنی سر کار برود، نمی تواند در قبال آن انتظار داشته باشد که ارث یا دیه او مانند مردان شود. مقولۀ زنان سرپرست خانوار نیز، حاصل عمل نکردن به دین است؛ وقتی زنی شوهر خود را از دست می دهد، در هیچ صورتی مخارج فرزندان به عهدۀ آن زن نیست؛ بلکه به عهدۀ پدر یا پدر شوهر و در صورت فقدان این دو، و نیاز مالی، به عهدۀ حاکم اسلامی است. (دقت شود که فعلا بحث ما روی درستی یا نادرستی حکم دین است نه درستی یا نادرستی اجرای آن در جامعه) بنابراین در برنامه دین، خلأ وجود ندارد.
✍️ حجت الاسلام و المسلمین دکتر فاریاب دانشیار گروه کلام موسسه امام خمینی ره
https://eitaa.com/Faryab110
🆔@meshkatnoor