eitaa logo
تمدن جهانی
201 دنبال‌کننده
114 عکس
4 ویدیو
19 فایل
🔷️دکترسیدضیاءالدین میرمحمدی. 🔹️فارغ التحصیل مقطع دکتری،گرایش تاریخ و تمدن اسلامی؛دانشگاه معارف اسلامی/عضو هیات علمی گروه تاریخ و تمدن اسلامی؛دانشگاه معارف اسلامی ادمین کانال👈 🔹 @SZMM50 🔹eitaa.com/mir_mohammadi5050 @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">🔹ziya.mirmohammadi@gmail.com
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 : 📕یکی از دیدگاه های اصلی در ارتباط با علم در تمدن اسلامی،"دیدگاه مابعدالطبیعه علم" و"دیدگاه علم به عنوان امرمقدس" می باشد. متفکرانی همچون "رنه گنون"، "دکترسیدحسین نصر"،"نقیب العطاس"،"دکتر عثمان بکار"،"دکتر مهدی گلشنی" و "آلپ ارسلان آچیکگنج" این دیدگاه را مطرح کرده اند. ♦️اصول کلان این دیدگاه "" در تمدن اسلامی، مبتنی بر اصول کلان ذیل هست: 🔻: تاکید بر "علم شناسی مابعدالطبیعی" در مقابل "علم شناسی فلسفی" در تمدن اسلامی در این دیدگاه؛ 🔻: هرفعالیت علمی در این دیدگاه بایستی مبتنی بر "چهارچوب مابعدالطبیعه علم" صورت گیرد و اصول فعالیت علمی بایستی براساس "آموزه های نامتغیر وحی الهی" صورت گیرد؛ 🔻: در این دیدگاه مابعدالطبیعه علم،برخلاف "علم شناسی فلسفی" و "علم شناسی اجتماعی"، "مفهوم مقدسی" از طبیعت و جهان هستی توسط علم تبیین می شود؛ 🔻: در این دیدگاه به لحاظ "نگرش مقدس" به جهان طبیعت،"علوم فیزیکی و علوم سنتی" در شکل گیری و عملکرد تابعی از این نگرش مقدس هستند؛ 🔻: دراین دیدگاه، علوم طبیعی نه فقط "در روش و ارزش اخلاقی"،بلکه دلیل "وجودی و مابعدالطبیعی" خودرا نیز از "اصول وحی الهی" دریافت می کنند؛ 📕: جهت مطالعه تفصیلی در زمینه دیدگاه "مابعدالطبیعی علم"، به منبع ذیل مراجعه شود: "فلسفه علم و دین در اسلام و مسحیت"؛ تدپیترز ،مظفر اقبال و سید نعمان الحق؛ ترجمه جواد قاسمی؛ بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی. 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚: ⏪"نظریه شناسی" در حوزه مطالعات تاریخی و تمدنی از مساله های کاربردی "فلسفه علم تاریخ" و "فلسفه علم تمدن" هست. 🔶دو نوع نظریه در مطالعات تاریخی و تمدنی داریم: 🔸الف:""؛ این نوع نظریه ها در مطالعات تاریخی و تمدنی ، نظریه هایی هستند که در "علوم انسانی _ اجتماعی" تولید شده اند ولی به لحاظ تناسب "هستی شناختی"،"معرفت شناختی" و "روش شناختی" با مطالعات تاریخی و تمدنی، در علم تاریخ و علم تمدن هم مورد استفاده قرار می گیرند. مانند ""و "" که به لحاظ تناسب معرفتی و روشی این دو نظریه با مطالعات تاریخی و تمدنی، امکان استفاده از این دو نظربه در علم تاریخ و علم تمدن هست. 🔸ب):"؛ این نظریه ها در مطالعات تاریخی و تمدنی، نظریه هایی هستند که حاصل "مطالعه تاریخی -تمدنی"، "استقرا تاریخی- تمدنی" و "قیاس تاریخی- تمدنی" هستند. بنابراین نظریه های "درون تاریخی و تمدنی" نظریه هایی هستند که در مطالعات "فلسفه علم تاریخ" و "فلسفه علم تمدن" تولید شده اند و درمطالعات تاریخی و تمدنی به کار می روند. مانند نظریه درون تاریخی- تمدنی "" یا "" "آرنولد جوزف توین بی" که در مطالعات تاریخی و تمدنی کاربرد دارد. 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚: 📒مطالعه و تامل در ارتباط با دو مقوله اساسی "تاریخ و تمدن" از منظر نهج البلاغه، نیازمند پیش فرض ها و ملاحظاتی هست. این پیش فرض ها و ملاحظات ورودبه مطالعات تاریخی و تمدنی از منظر نهج البلاغه را به صورت کلان ذیل می توان برشمرد: 🔰1⃣ ادبیات و مساله های تاریخی و تمدنی در نهج البلاغه با ادبیات و مساله های تاریخی و تمدنی علم تاریخ و علم تمدن موجود، تمایزهای اساسی دارد؛ 🔰2⃣ خیلی از مساله های تاریخی و تمدنی علم تاریخ و علم تمدن موجود، به عنوان یک مساله تاریخی و تمدنی از منظر نهج البلاغه مساله نیست. مانند انسان شناسی تاریخی و تمدنی، معرفت شناسی تاریخی و تمدنی و عقلانیت تاریخی و تمدنی؛ 🔰3⃣ البته می توان مساله های تاریخی و تمدنی علم تاریخ و تمدن موجود را از منظر نهج البلاغه مورد مطالعه تطبیقی قرار داد؛ 🔰4⃣ اما آنچه که مساله های تاریخی و تمدنی را از منظر نهج البلاغه از مساله های مطالعات تاریخی و تمدنی موجود متمایز می کند، اکتشاف و تحلیل مساله های تاریخی و تمدنی تاسیسی از منظر نهج البلاغه هست.مانند خداشناسی تاریخی و تمدنی، جهان شناسی تاریخی و تمدنی،انسان شناسی تاریخی و تمدنی و جهان تاریخی-تمدنی از منظر نهج البلاغه ؛ 🔰5⃣ از چهار منظر ، ، و ، می توان وارد فضای مطالعات تاریخی و تمدنی از منظر نهج البلاغه شد؛ 🔰6⃣ ، می توان ماده و حقیقت بیرونی تاریخ و تمدن را از منظر نهج البلاغه مورد مطالعه اکتشافی و تحلیلی قرار داد؛ 🔰7⃣ ، می توان نوع توصیف و تبیین تاریخ وتمدن را از منظر نهج البلاغه مورد مطالعه اکتشافی و تحلیلی قرار داد؛ 🔰8⃣، مساله هایی مانند قانون شناسی تاریخی و قانون شناسی تمدنی را از منظر نهج البلاغه می توان مورد مطالعه اکتشافی و تحلیلی قرار داد؛ 🔰9⃣،مساله هایی مانند عینیت تاریخی و عینیت تمدنی را از منظر نهج البلاغه می توان مورد مطالعه اکتشافی و تحلیلی قرارداد؛ 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚 : 📗"اخلاقی بودن علوم انسانی" و یا "علوم انسانی به مثابه علوم اخلاقی"، ریشه ای تاریخی و تجربه ای تاریخی در تمدن اسلامی هست. در دوره ای از "تاریخ علم در تمدن اسلامی"، علوم انسانی با عنوان "علوم اخلاقی" شناخته میشد. "ابن سینا" و "ابن مسکویه" دو تقریر تاریخی در تمدن اسلامی در زمینه اخلاقی بودن علوم انسانی و یا علوم انسانی به مثابه علوم اخلاقی را تبیین و ارائه نمودند. 🔰؛ : تقریر ابن سینا از "علوم انسانی به مثابه علوم اخلاقی" به عنوان تجربه ای از "علم شناسی فلسفی علوم انسانی" در تمدن اسلامی، به حضور "عنصر اخلاق" در سیر مطالعات متافیزیکی در مورد "انسان شناسی" بر می گردد. در علم شناسی فلسفی علوم انسانی در "منطق و حکمت سینوی" به عنوان یک "تجربه علم شناسی" در تمدن اسلامی، علوم اخلاقی تحلیل بخشی از "کنش های انسانی" را برعهده می گیرد. 🔰؛ : تقریر ابن مسکویه از "علوم انسانی به مثابه علوم اخلاقی" به عنوان "تجربه ای از علم شناسی فلسفی علوم انسانی" در تمدن اسلامی،به حضور "علوم اخلاقی در کنش های انسانی" برمی گردد. برمبنای تقریر ابن مسکویه، علوم انسانی به مثابه علوم اخلاقی،علومی هستند که به خلق و خوی انسان ها در جوامع و آثار فردی و اجتماعی این خلق و خوی می پردازد. ✅ تذکر:جهت مطالعه تفصیلی در زمینه علوم انسانی به مثابه علوم اخلاقی به منبع ذیل مراجعه شود: 📖 ؛ دکتر سید حمیدرضا حسنی ودکترهادی موسوی؛ گروه فلسفه علوم انسانی؛پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛ 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚 و : ⏪ یکی از مساله های اساسی و کاربردی فلسفه علم تمدن، "تحقیق تمدنی" می باشد. ⬅️مانند هرتحقیق علمی، تحقیق تمدنی هم از "چهار ساحت و بخش اصلی" تشکیل شده است. این چهارساحت و بخش عبارتند از: ♦️الف) : هستی شناسی تحقیق تمدنی بیشتر به حوزه "چیستی و ماهیت تحقیق تمدنی" می پردازد و مساله های ذیل در هستی شناسی تحقیق تمدنی بحث می شود: 1⃣ چیستی جهان تمدنی در تحقیق تمدنی؛ 2⃣ چیستی انسان در جهان تمدنی در تحقیق تمدنی؛ 3⃣ چیستی عناصر جهان تمدنی در تحقیق تمدنی؛ 4⃣ چیستی کنش تمدنی در جهان تمدنی در تحقیق تمدنی؛ ♦️ب) : معرفت شناسی تمدنی بیشتر به حوزه "اعتبار و کاربست معرفت تمدنی" در تحقیق تمدنی می پردازد و مساله های ذیل در معرفت شناسی تحقیق تمدنی بحث می شود: 1⃣ اعتبار معرفت شناسی تمدنی در تحقیق تمدنی؛ 2⃣ کاربست معرفت شناسی تمدنی در تحقیق تمدنی؛ 3⃣ الگوهای معرفتی و نظم های موجود در جهان تمدنی در تحقیق تمدنی؛ 4⃣ اصول شناخت معرفت جهان تمدنی در تحقیق تمدنی؛ 5⃣ کشف و تحلیل روابط علی در جهان تمدنی در تحقیق تمدنی؛ ♦️ج) شناسی_تحقیق_تمدنی: روش شناسی تحقیق تمدنی به مقوله "انواع روش شناسی ها و اعتبار روش شناسی ها" در تحقیق تمدنی می پردازد و مساله های ذیل در روش شناسی تحقیق تمدنی بحث می شود: 1⃣اعتبار روش شناسی های کمی و کیفی در جهان تمدنی در تحقیق تمدنی؛ 2⃣انواع و اعتبار استراتژی های تحقیق(استراتژی قیاسی ، استراتژی استقرایی،استراتژی پس کاوی و استراتژی استفهامی) در تحقیق تمدنی؛ 3⃣روش شناسی رفتار انسانی در جهان تمدنی در تحقیق تمدنی؛ ♦️د) : روش تحقیق تمدنی به "فنون تکنیک ها و ابزارهای استخراج اطلاعات" تحقیق تمدنی می پردازد واز مساله های ذیل در روش تحقیق تمدنی بحث می شود: 1⃣مشاهده های مشارکتی و غیر مشارکتی در جهان تمدنی در تحقیق تمدنی؛ 2⃣مصاحبه های ساخت بندی شده،مصاحبه های غیرساختارمندومصاحبه های متمرکز شده در تحقیق تمدنی؛ 3⃣اطلاعات تجربی و اطلاعات غیرتجربی و پرسش نامه ها در تحقیق تمدنی؛ 🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚: ⏪براساس "گزاره های دینی"، علم در منطق اسلام بایستی ذیل سه محور کلان؛ 🔸"آیه محکم"، 🔸"فریضه عادله" 🔸و "سنت قائمه" قرارگیرد."علم تاریخ و تمدن" را می توان گونه و مدلی از سنخ "آیه محکم" دانست. 🔶چیستی علم تاریخ و تمدن ذیل آیه محکم می تواند شامل گونه های زیر باشد: 🔸: "علم تاریخ و تمدن" به "مثابه آیه محکم"؛ یعنی تبدیل مطالعات تاریخی و تمدنی به "خداشناسی تاریخی و تمدنی"؛ 🔸: "علم تاریخ و تمدن" به "مثابه آیه محکم"؛ یعنی تبدیل مطالعات تاریخی و تمدنی به "جهان شناسی تاریخی و تمدنی"؛ 🔸: "علم تاریخ و تمدن" به "مثابه آیه محکم"؛ یعنی تبدیل مطالعات تاریخی و تمدنی به "انسان شناسی تاریخی و تمدنی"؛ 🔸: "علم تاریخ و تمدن" به "مثابه آیه محکم" ؛ یعنی تبدیل مطالعات تاریخی و تمدنی به "عبرت شناسی تاریخی و تمدنی"؛ 🔸: "علم تاریخ و تمدن" به "مثابه آیه محکم"؛ یعنی تبدیل مطالعات تاریخی و تمدنی به "الگو شناسی تاریخی و تمدنی"؛ 🔸: "علم تاریخ و تمدن" به "مثابه آیه محکم"؛ یعنی تبدیل مطالعات تاریخی وتمدنی به "هویت شناسی تاریخی و تمدنی"؛ 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚: 📙تحقیق و پژوهش تاریخی و تمدنی را بر اساس الگوهای متنوعی می توان طراحی و ساماندهی کرد. از جمله "" و "" که در مطالعات تاریخی و تمدنی می توان از این الگوهای تحقیق استفاده کرد. 📙تحقیق تاریخی و تمدنی براساس "الگوی فرآیندی" از که ترتب منطقی دارند، تشکیل شده است. به صورت اجمال این هفت مرحله فرآیندی به ترتیب ذیل هست: 🔶: طراحی یک سوال یا یک مساله تاریخی و تمدنی با ویژگی های واقع گرایی معرفتی، وضعیت عملیاتی داشتن و در بردارنده حوزه جغرافیایی دانشی؛ 🔶: انجام مطالعات اکتشافی پیرامون سوال یا مساله طراحی شده تاریخی و تمدنی با توجه به تشابه شناسی و تمایز شناسی تحقیق با پیشینه های تحقیق؛ 🔶: آشکار سازی الگوی نظری تحقیق مرتبط با سوال یا مساله طراحی شده تاریخی و تمدنی؛ 🔶: ساماندهی مدل تحلیلی تحقیق با تمرکز بر تعریف مفاهیم اصلی تحقیق تاریخی و تمدنی مرتبط با سوال و مساله طراحی شده و طرح فرضیه تاریخی یا تمدنی مرتبط با سوال اصلی تحقیق؛ 🔶: مشاهده تحقیق تاریخی و تمدنی با تمرکز بر استخراج اطلاعات لازم،کافی و مرتبط با سوال تحقیق از منابع تاریخی و تمدنی؛ 🔶: تحلیل اطلاعات تحقیق تاریخی وتمدنی براساس الگوی نظری تحقیق و اکتشاف و تحلیل نسبت هم گرایی و واگرایی میان سوال تحقیق و فرضیه تحقیق؛ 🔶: نتیجه گیری تحقیق و تمرکز بر یک نوع نگرش معرفتی،بینش معرفتی،انتقاد علمی جدید و پیشنهاد علمی جدید حاصل از تحقیق تاریخی و تمدنی؛ 🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚 و : ⏪ از مساله های کاربردی و اساسی دیگر فلسفه علم تاریخ، تحلیل تعامل علم تاریخ با علوم همگون هست. ⏪ علوم همگون علومی هستند که؛ "" با علم تاریخ دارند و از این حیث علم تاریخ می تواند با علوم همگون تعامل برقرار کند. ⏪تعامل علم تاریخ با علوم همگون در چهار سطح ذیل می تواند، تحقق پیدا کند: 🔻سطح اول تعامل: تعامل هستی شناختی علم تاریخ با علوم همگون مانند؛ "استفاده علم تاریخ از اصل مفاهیم، سازه ها و گزاره های علوم همگون در مطالعات تاریخی". 🔻سطح دوم تعامل: تعامل معرفت شناختی علم تاریخ با علوم همگون مانند؛ "استفاده علم تاریخ از نوع معتبر گزاره های نظری و نظریه های علوم همگون در مطالعات تاریخی". 🔻سطح سوم تعامل: تعامل روش شناختی علم تاریخ با علوم همگون مانند؛ "استفاده از روش شناسی های کیفی علوم همگون مانند روش شناسی پدیدار شناسی در مطالعات تاریخی". 🔻سطح چهارم تعامل: تعامل روش تحقیقی علم تاریخ با علوم همگون مانند؛ "استفاده از فنون و تکنیک های استخراج اطلاعات علوم همگون در مطالعات تاریخی". ⏪تذکر یک نکته اساسی: تعامل های سطوح چهارگانه فوق علم تاریخ با علوم همگون به صورت ذیل، می تواند ایجاد شود: 🔻الف) تعامل علم تاریخ با یک علم همگون؛ 🔻ب) تعامل علم تاریخ همزمان با دو علم همگون؛ 🔻ج)تعامل علم تاریخ همزمان باچند علم همگون؛ 🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚: ⏪ "فلسفه نظری تاریخ" از نوع "فلسفه های مضاف به امور" و از نوع "علوم پیشینی" و از نوع "معرفت های درجه اول" هست."فلسفه نظری تاریخ"با"رویکردی فلسفی"، تاریخ و پدیده های تاریخی را مطالعه و تحلیل می کند. 🔶 پرسش های اساسی ذیل، از جمله پرسش های محوری در "فلسفه نظری تاریخ" هست که این نوع "فلسفه مضاف" در صدد پاسخگویی به آنهاست. 1⃣ : 🔸۱-جایگاه هستی شناختی فلسفه نظری تاریخ در طبقه بندی علوم؛ 🔸۲-جایگاه معرفت شناختی فلسفه نظری تاریخ در طبقه بندی علوم؛ 🔸۳-جایگاه روش شناختی فلسفه نظری تاریخ در طبقه بندی علوم؛ 🔸۴-اعتبار و ارزش فلسفه نظری تاریخ در طبقه بندی علوم؛ 2⃣ : 🔸۱-مبانی خداشناختی فلسفه نظری تاریخ؛ 🔸۲-مبانی جهان شناختی فلسفه نظری تاریخ؛ 🔸۳-مبانی انسان شناختی فلسفه نظری تاریخ؛ 🔸۴-مبانی ارزش شناختی فلسفه نظری تاریخ؛ 🔸۵-مبانی معرفت شناختی فلسفه نظری تاریخ؛ 🔸۶-مبانی روش شناختی فلسفه نظری تاریخ؛ 🔸۷-مبانی دین شناختی فلسفه نظری تاریخ؛ 3⃣ : 🔸۱-قانونمندی تاریخ از دیدگاه پارادایم های اثبات گرایی، تفسیر گرایی،انتقادگرایی و الگوی اجتهادی دینی؛ 🔸۲-تکامل تاریخی از دیدگاه پارادایم های اثبات گرایی،تفسیرگرایی،انتقادگرایی و الگوی اجتهادی دینی؛ 🔸۳-پایان تاریخ از دیدگاه پارادایم های اثبات گرایی،تفسیرگرایی،انتقادگرایی و الگوی اجتهادی دینی؛ 🔸۴-نقش اراده خدا در جهان تاریخی از دیدگاه پارادایم های اثبات گرایی،تفسیرگرایی،انتقادگرایی و الگوی اجتهادی دینی؛ 🔸۵-نقش اراده انسان در جهان تاریخی از دیدگاه پارادایم های اثبات گرایی،تفسیرگرایی،انتقادگرایی و الگوی اجتهادی دینی؛ 🔸۶-قانون تاریخی،جبرتاریخی و اراده انسان ازدیدگاه پارادایم های اثبات گرایی،تفسیرگرایی،انتقادگرایی و الگوی اجتهادی دینی؛ 4⃣ : 🔸۱-الگوی مطالعاتی فلسفه نظری تاریخ ذیل پارادایم اثبات گرایی؛ 🔸۲-الگوی مطالعاتی فلسفه نظری تاریخ ذیل پارادایم تفسیرگرایی؛ 🔸۳-الگوی مطالعاتی فلسفه نظری تاریخ ذیل پارادایم انتقادگرایی؛ 🔸۴-الگوی مطالعاتی فلسفه نظری تاریخ ذیل الگوی اجتهادی دینی؛ 5⃣ : 🔸۱-نظریه های فلسفه نظری تاریخ در پارادایم اثبات گرایی؛ 🔸۲' نظریه های فلسفه نظری تاریخ در پارادایم تفسیرگرایی؛ 🔸۳-نظریه های فلسفه نظری تاریخ در پارادایم انتقادگرایی؛ 🔸۴- نظریه های فلسفه نظری تاریخ در الگوی اجتهادی دینی؛ 6⃣ : 🔸۱-نسبت و نوع تعامل فلسفه نظری تاریخ با فلسفه نظری تمدن؛ 🔸۲-نسبت و نوع تعامل فلسفه نظری تاریخ با فلسفه اجتماعی؛ 🔸۳-نسبت و نوع تعامل فلسفه نظری تاریخ با فلسفه سیاسی؛ 🔸۴-نسبت و نوع تعامل فلسفه نظری تاریخ با فلسفه فرهنگی؛ 🔸۵-نسبت و نوع تعامل فلسفه نظری تاریخ با فلسفه اقتصادی؛ 🔸۶- نسبت و نوع تعامل فلسفه نظری تاریخ با فلسفه دین؛ 7⃣ : 🔸۱-کارکرد فلسفه نظری تاریخ در نظام فرهنگی تمدن ها و تمدن نوین اسلامی؛ 🔸۲- کارکرد فلسفه نظری تاریخ در نظام سیاسی تمدن ها و تمدن نوین اسلامی؛ 🔸۳-کارکردفلسفه نظری تاریخ در نظام اقتصادی تمدن ها و تمدن نوین اسلامی؛ 🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚 : 📘"انسان کنش شناسی" و "انسان شناسی تمدنی"،مساله ای هست که از حیثی در "فلسفه نظری تمدن" واز حیثی در "فلسفه علم تمدن"،مطالعه می شود. 🔷️"نسبت" بین "انسان کنش شناسی" و "انسان شناسی تمدنی" هم مساله ای هست که در دوحوزه معرفتی "" و ""،ازآن بحث می شود. 💠در ارتباط با"" دو رویکرد ذیل قابل طرح هست: 🔹️: چیستی انسان کنش شناسی به معنی شناخت و تحلیل "کنش های انسانی" در "جهان تمدنی"؛ که مساله ای اساسی در فلسفه نظری تمدن؛ 🔹️: چیستی انسان کنش شناسی به معنی کنش های انسانی به عنوان "مساله ای"در "مطالعات تمدنی" و "تمدن پژوهی"؛ که مساله ای اساسی در فلسفه علم تمدن؛ 💠در ارتباط با"" دو رویکرد ذیل قابل طرح هست: 🔹️: "انسان شناسی تمدنی" به معنی شناخت و تحلیل فلسفی سطحی از "انسان شناسی" در "مقیاس تمدنی"؛ که مساله ای در فلسفه نظری تمدن؛ 🔹️: "انسان شناسی تمدنی" به معنی مساله ای فلسفی در حوزه "انسان شناسی مضاف" که در "تمدن پژوهی" و "مطالعات تمدنی" ازآن بحث می شود که ازاین حیث یک مساله فلسفه علم تمدنی هست؛ 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚: ⏪ "فلسفه علم تاریخ" در ادبیات مباحث فلسفی تاریخ، با نام های دیگری نیز شناخته می شود. "پل ادواردز" در "دائره المعارف فلسفه" با نام هایی همچون "فلسفه تحلیلی تاریخ"، "فلسفه انتقادی تاریخ"، "فلسفه نقدی تاریخ" و "فلسفه صوری تاریخ" از این نوع مطالعات فلسفی تاریخ نام می برد. درادبیات موجود مباحث فلسفی تاریخ، "فلسفه علم تاریخ" شایع ترین عنوانی هست که برای این نوع مطالعات فلسفی تاریخ به کار می برد. ♦️در ارتباط با چیستی فلسفه علم تاریخ نکات ذیل را می توان ملاحظه کرد: 🔻 فلسفه علم تاریخ یک نوع "علم شناسی فلسفی علم تاریخ" هست که علم تاریخ را با "رویکرد فلسفی" مورد مطالعه قرارمی دهد. 🔻 فلسفه علم تاریخ یک نوع "منطق شناسی و اصول شناسی علم تاریخ" هست که "منطق و اصول فلسفی" حاکم بر علم تاریخ را کشف و مطالعه می کند. 🔻 فلسفه علم تاریخ یک نوع "معرفت درجه دوم" هست که در آن علم به "علم تاریخ" صورت می گیرد و ابعاد گوناگون "علم تاریخ" در "سطح معرفتی درجه دوم" تحلیل می شود. 🔻 فلسفه علم تاریخ یک نوع "فلسفه مضاف به علوم" هست که درمقابل "فلسفه مضاف به امور" قراردارد. 🔻 فلسفه علم تاریخ یک نوع "علم پسینی" هست که در آن "علم تاریخ" مورد "علم شناسی پسینی" واقع می شود. 🔻 مفهوم "تاریخ" در "فلسفه علم تاریخ" به معنی "پدیده تاریخی" نیست به معنی"علم تاریخ" هست. 🔻 مساله های "فلسفه علم تاریخ" مساله های ناظر به "ابعاد علم تاریخ" هست، نه مساله های ناظر به "ابعاد پدیده های تاریخی". 🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚: 📌فلسفه نظری تاریخ؛ در ادبیات موجود مباحث فلسفه تاریخ، با عناوین دیگری همچون "" و "" و "" نیز شناخته می شود، اما اصطلاح "" اصطلاح شناخته تری شده است. 📌فلسفه نظری تاریخ؛ یک نوع معرفت درجه اول و یک نوع علم پیشینی و از نوع فلسفه های مَضاف به امور هست که تاریخ و پدیده های تاریخی را با رویکرد فلسفی تحلیل می کند وبه مساله های اساسی ذیل می پردازد: 🔻مساله اول: چیستی، مولفه ها و ارکان اصلی جهان تاریخی با تاکید بر نوع حضور عناصر جهان تاریخی؛ 🔻مساله دوم: تحلیل قانون حاکم برتاریخ و فرآیند حرکتی تاریخ ونوع قانون تاریخی (قانون فلسفی، قانون منطقی و قانون تجربی)؛ 🔻مساله سوم: تحلیل چیستی، ابعاد و عرصه های تکامل تاریخ باتاکید بر نوع تکامل در تاریخ ؛ 🔻مساله چهارم: تحلیل پایان تاریخ به خصوص پایان دینی و پایان غیر دینی تاریخ ؛ 🔻مساله پنجم: تحلیل نقش و اراده خداوند متعال در تاریخ و جهان تاریخی و کیفیت نوع حضور خدا در جهان تاریخی؛ 🔻مساله ششم: تحلیل نقش و اراده انسان در تاریخ و جهان تاریخی و کیفیت نوع حضور انسانی در جهان تاریخی؛ 🔻مساله هفتم: چیستی ،فرآیند ونوع حرکت تاریخ به لحاظ خطی و ادواری بودن آن؛ 🔻مساله هشتم: تحلیل جمع جبر تاریخی و قانون تاریخی و اراده انسان در جهان تاریخی؛ 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚: ⏪ از مساله های اساسی و کاربردی که در "فلسفه علم تاریخ"و "فلسفه علم تمدن" ازآن بحث می شود، "الگوی نظری تحقیق" و نسبت آن با "تحلیل تاریخی و تمدنی" هست. "تحلیل تاریخی و تمدنی" به واسطه "الگوی نظری تحقیق" عینیت و تحقق پیدا می کند. 🔶"الگوی نظری تحقیق" در مطالعات تاریخی و تمدنی به صورت چهار حالت ذیل می تواند جریان پیدا کند: 🔸: استفاده از یک "نوع مبنای علمی" از حوزه "علوم انسانی- اجتماعی" در مطالعات تاریخی و تمدنی که سطحی از "تحلیل تاریخی و تمدنی" را عینیت می بخشد؛ 🔸: استفاده از یک "نوع مفهوم علمی" از حوزه "علوم انسانی-اجتماعی" در مطالعات تاریخی و تمدنی" که سطحی از "تحلیل تاریخی و تمدنی" را تحقق می دهد؛ 🔸: استفاده از یک "نوع گزاره علمی" از حوزه "علوم انسانی-اجتماعی" در مطالعات تاریخی و تمدنی که سطحی از "تحلیل تاریخی و تمدنی" را ایجاد می کند."فرض های علمی"،"قضیه های علمی" و"فرضیه های علمی"، گزاره هایی علمی هستند که سطحی از تحلیل تاریخی وتمدنی را عملیاتی می کنند؛ 🔸: استفاده از یک "نوع نظریه علمی" ازحوزه "علوم انسانی-اجتماعی" در مطالعات تاریخی و تمدنی که سطحی از"تحلیل تاریخی وتمدنی" را ایجاد می کند.نظریه های علمی در مطالعات تاریخی و تمدنی "عالی ترین سطح" "تحلیل تاریخی و تمدنی" را به وجود می آورند."نظریه های برون تاریخی- تمدنی" و "نظریه های درون تاریخی- تمدنی" چنین سطح عالی از تحلیل تاریخی و تمدنی را تولید می کنند. 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚: 📙مفهوم فرهنگ از مفاهیم کلیدی و اساسی در مطالعات علوم انسانی واجتماعی و از مفاهیم بسیار کاربردی در مطالعات تاریخی و تمدنی می باشد. 🔶تعاریف زیادی از مفهوم فرهنگ توسط فرهنگ پژوهان صورت گرفته است که در ذیل به سنخ هایی از این تعاریف اشاره می شود: 🔸: تعریف های وصف گرایانه از فرهنگ؛ تاکید در این سنخ بر عناصر سازه ای فرهنگ؛ ادوارد تایلور، مالینوسکی، کلاکن و کروبر تعریف های وصف گرایانه از فرهنگ ارائه نموده اند؛ 🔸: تعریف های تاریخی از فرهنگ؛ تاکید بر میراث اجتماعی در تعریف فرهنگ در این سنخ؛ فرانتس بوآس،رالف لینتون و تالکوت پارسونز تعریف هایی تاریخی از فرهنگ ارائه کرده اند؛ 🔸: تعریف های هنجاری از فرهنگ؛ تاکید بر قاعده،راه و روش در تعریف فرهنگ؛ بیدنی و بنت و تومن تعریف هایی هنجاری از فرهنگ تبیین نموده اند؛ 🔸: تعریف های روان شناختی از فرهنگ؛ تاکید بر سازواری و حل مساله ای بودن فرهنگ در این سنخ تعریف؛ داوسن و پیدینگتون تعریف های روان شناختی از فرهنگ بیان کرده اند؛ 🔸: تعریف های ساختاری از فرهنگ؛ تاکید بر الگو سازی و سازمانی فرهنگ در این سنخ از تعریف های فرهنگ؛ آگبرن،نیمکف،کلاکن و کلی تعریف های ساختاری از فرهنگ ارائه نموده اند؛ 🔸: تعریف های پیدایش شناختی از فرهنگ؛ تاکید بر فراورده یا ساخته بودن فرهنگ در این سنخ از تعریف های فرهنگ؛ فالسم و سوروکین تعریفی پیدایش شناختی از فرهنگ تبیین کرده اند؛ 📙 در مورد سنخ شناسی تعاریف فرهنگ به منبع ذیل مراجعه شود: ؛ داریوش آشوری؛ نشرآگه؛ 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚: 📕مفهوم تمدن،مانند مفهوم فرهنگ از مفاهیم کلیدی و اساسی در مطالعات علوم انسانی و اجتماعی هست. ♦️مفهوم شناسی تمدن در مطالعات تاریخی-تمدنی یک کار مبنایی و بنایی در تمدن پژوهی محسوب می شود. ♦️تعاریف زیادی از مفهوم تمدن توسط تمدن پژوهان صورت گرفته است که در ذیل به سنخ هایی از این تعاریف اشاره می شود: 🔻: تعریف ماهیت نگر و چیستی نگر از تمدن؛ تاکید در این تعریف بر مولفه ها،ویژگی وعناصر درونی تمدن به عنوان رکن اصلی در تعریف تمدن؛ تعریف الکساندر پی تریم سوروکین تمدن پژوه روسی الاصل آمریکایی، نمونه ای از این سنخ تعریف تمدن؛ 🔻: تعریف تمایز نگر از تمدن؛ تفاوت و تمایز میان فرهنگ و تمدن مبنای تعریف تمدن؛ بازشناسی تمدن از امور مشابه مثل فرهنگ مبنای تعریف تمدن؛ تمدن پژوهان زیادی بر مبنای تمایزنگری، تمدن را تعریف کرده اند؛ هنری لوکاس،دنی کوش و آلفرد وبر نمونه هایی از این سنخ تعریف تمدن ارائه داده اند؛ 🔻: تعریف علت نگر از تمدن؛ تاکید در این تعریف بر علت وجودی تمدن؛ رویکرد غالب در این تعریف یک رویکرد فلسفی؛ تمدن پژوهانی همچون اسوالد اشپنگلر و آرنولد جوزف توین بی در جهان غرب و ابن خلدون در جهان اسلام، این سنخ از تعریف تمدن را بیان نموده اند؛ 🔻: تعریف کارکرد نگر ازتمدن؛ تاکید در این تعریف بر فلسفه کارکرد و کارآمدی تمدن؛ علامه جعفری و یوکیجی فوکوتساوا ژاپنی تعریفی کارکرد نگر از تمدن تبیین کرده اند؛ 🔻: تعریف مفهوم نگر از تمدن؛ تاکید در این تعریف بر تحلیل مفهوم تمدن و تحلیل مفاهیم سازنده تمدن؛ تاکید بر مقوله مدنیت ناشی ازتمدن در این تعریف جایگاه خاصی دارد.تمدن پژوهان در تعریف تمدن از این سنخ تعریف، تمدن را تحلیل مفهومی کرده اند.بخشی از تعریف یوکیجی فوکوتساوا ناظر به این سنخ تعریف تمدن هست؛ 📕 در مورد مفهوم شناسی تمدن به دو منبع ذیل مراجعه شود: 1⃣📚؛ گروهی از نویسندگان؛نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛ 2⃣📚؛ چنگیز پهلوان؛ نشر نی؛ 🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚: 📗از حیث تاریخی و منطقی، با می توان تمدن را تعریف کرد.حیث رویکرد تاریخی در تعریف تمدن، ناظر به تحقق بیرونی تمدن می باشد. حیث رویکرد منطقی در تعریف تمدن، ناظر به تمدن معیارمی باشد. 🔰: تعریف تمدن با رویکرد تاریخی، براساس ملاحظه هویت تاریخی تمدن صورت می گیرد. به تعبیری با مطالعه تاریخی تمدن های شکل گرفته، تعریفی از تمدن ارائه می شود. ویل دورانت در کتاب تاریخ تمدن، در کتاب "تاریخ تمدن" و حتی در کتاب "مطالعه تاریخ"، با مطالعه تاریخی تمدن ها، تعریفی از تمدن تبیین نموده اند؛ 🔰: تعریف تمدن با رویکرد منطقی،ناظر به یک تمدن معیار و ایده آل صورت می گیرد،هرچند این تعریف ما به ازای تاریخی و بیرونی نداشته باشد.به تعبیری دقیق، در مقام بایسته از تمدن تعریفی صورت می گیرد، هرچند این تعریف مصداق عینی و بیرونی تا حالا نداشته باشد. علامه در کتاب "فلسفه تاریخ و تمدن" و ژاپنی در کتاب "نظریه تمدن" تعریفی با رویکرد منطقی از تمدن ارائه داده اند؛ 🔰: در این رویکرد تعریفی از تمدن، با ملاحظه هویت تاریخی تمدن و هویت منطقی تمدن،تمدن تعریف می شود.هم ناظر به جریان تاریخی تمدن و هم ناظر به جریان منطقی تمدن، تعریفی از تمدن ارائه می شود. در کتاب "فلسفه تمدن" و سوروکین در کتاب "نظریه های جامعه شناسی و فلسفه های نوین تاریخ"، تعریفی با رویکرد تاریخی-منطقی از تمدن تبیین کرده اند؛ 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚 : 📕از حیث و ،نظریه پردازی دینی در مطالعات تاریخی-تمدنی،ضرورت هایی دارد، به صورت ذیل به آنها اشاره می شود: 📌: حرکت به سمت ایجاد نوعی تحلیل دینی در مطالعات تاریخی-تمدنی، در عرض تحلیل های علوم انسانی-اجتماعی مطالعات تاریخی-تمدنی؛ 📌: تحلیل تعامل هستی شناختی،معرفت شناختی و روش شناختی مطالعات تاریخی-تمدنی با علوم همگون با رویکرد دینی به واسطه نظریه پردازی دینی در مطالعات تاریخی-تمدنی؛ 📌: حضور مبانی دینی، مفاهیم دینی و گزاره های دینی در تحلیل های تاریخی-تمدنی به واسطه نظریه پردازی دینی در مطالعات تاریخی-تمدنی؛ 📌: تبدیل مطالعات تاریخی-تمدنی به مطالعات چند رشته ای،میان رشته ای و فرا رشته ای با رویکرد دینی به واسطه نظریه پردازی دینی در حوزه مطالعات تاریخی-تمدنی؛ 📌: تحلیل انسان شناسی تمدنی دینی،عقل شناسی تمدنی دینی و علم شناسی تمدنی دینی به واسطه نظریه پردازی دینی در حوزه مطالعات تاریخی-تمدنی؛ 📌: تحلیل جهان شناسی تاریخی و جهان شناسی تمدنی با رویکرد دینی به واسطه نظریه پردازی دینی در مطالعات تاریخی-تمدنی؛ 🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚 : 📘حصول حکمت شناسی تاریخی و انسان شناسی تاریخی در مطالعات تاریخی بر اساس فرآیندی معرفت شناختی، عینیت پیدا می کند. این فرآیند معرفت شناختی به صورت ذیل تحقق می یابد: 🔹: تبدیل "تاریخ" به " فلسفه تاریخ" بر اساس یک استقراء تاریخی؛ 🔹: تبدیل "فلسفه تاریخ" به "متافیزیک تاریخی" بر اساس یک قیاس تاریخی؛ 🔹: تبدیل "متافیزیک تاریخی" به " حکمت تاریخی" بر اساس یک قانون تاریخی؛ 🔹: تبدیل "حکمت تاریخی" به " انسان شناسی تاریخی به مثابه حکمت عملی" بر اساس یک قانون دینی؛ 🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚: ⏪قرآن رکن اصلی "اکتشاف و تحلیل" تمدن اسلامی در "مقام ثبوت" هست. ⬅️قرآن در جریان تاریخی تمدن اسلامی و به تعبیری "مقام اثبات" تمدن اسلامی عنصر و مولفه ای از نوع "متغیر مستقل" هست. ⬅️قرآن در جریان تاریخی تمدن اسلامی به عنوان یک متغیر مستقل، علاوه بر "تاثیر منطقی" در تمدن اسلامی، "تاثیری تاریخی" بر تمدن اسلامی داشته است. 🔶مصادیق بر تمدن اسلامی را می توان به صورت ذیل برشمرد: 🔸: قرآن سرچشمه "معرفت دینی"، "دانش دینی"، "عقلانیت دینی"و منبع اصلی "وحدت علم و معرفت" در جریان تاریخی تمدن اسلامی؛ 🔸: گزاره های قرآنی بیانگر "اصول علم"، "مبانی مابعدالطبیعی علم" وارتباط "علم با عقلانیت" در جریان تاریخی تمدن اسلامی؛ 🔸: اثر قرآن و گزاره های قرآنی در "حضور دین و معنویت" در "دانش ها و علوم" در تمدن اسلامی به عنوان "الگویی هوشمند در تاریخ علم" تمدن اسلامی؛ 🔸: ورود انواع "علوم و دانش ها" در تمدن اسلامی به مطالعه جنبه ای از "هستی ها و معرفت های نظام طبیعت" تحت تاثیر گزاره های قرآنی؛ 🔸: ورود "علوم" در تمدن اسلامی جهت نشان دادن "وحدت در طبیعت" به عنوان "صورتی از وحدت مبدا الهی" تحت تاثیر گزاره های قرآنی؛ 🔸: توجه "علوم طبیعی"، "علوم انسانی" و "علوم اسلامی" در تمدن اسلامی به مطالعه همه جانبه "جهان طبیعی"،"جهان انسانی" و "جهان تمدنی" تحت تاثیر گزاره های قرآنی؛ 🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚 : ⏪ "عموم نظریه ها" و به خصوص "نظریه های برون و درون تاریخی -تمدنی"، به لحاظ "هستی شناختی" مبتنی بر مختصات ذیل هستند: 🔸الف) ؛ مفاهیم نظری از اجزا سازنده نظریه های برون و درون تاریخی-تمدنی هستند. "هویت وجودی" و "واقعیت عینی" این نظریه ها بدون "مفاهیم نظری" امکان تحقق خارجی ندارد. 🔸ب) ؛ "مقوله مشاهده ای" ویا "فرامشاهده ای" بودن نظریه های برون و درون تاریخی-تمدنی تابع "نگرش پارادایمی" هست.تجربه "جهان انسانی"، "جهان تاریخی" و "جهان تمدنی" بیش از آنکه یک "مقوله مشاهده ای" باشد یک "مقوله فرامشاهده ای" هست. تعلق این نظریه ها به یک "پارادایم علمی" نسبت آنها را با مقوله "مشاهده ای" و "فرامشاهده ای" روشن می کند. 🔸ج) ؛ نظریه های تاریخی- تمدنی، تابعی از "نوع پارادایم های حاکم" براین نظریه هاست. نظریه های برون و درون تاریخی-تمدنی ذیل هریک از پارادایم های "اثبات گرایی"، "تفسیرگرایی"،"انتقادگرایی" و "اجتهادی دینی" هویت متمایزی دارد. 🔸د) ؛ عینی و ذهنی بودن نظریه های برون و درون تاریخی -تمدنی، مقوله ای هست که ارتباط هستی شناختی بانوع پارادایم های حاکم براین نظریه ها دارد. بنابراین عینی بودن چیستی این نظریه های تاریخی - تمدنی، تابعی از چیستی نظریه های ذیل هر پارادایمی هست. 🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
چهاردهمین کرسی ترویجی مجمع عالی علوم انسانی اسلامی پنج‌شنبه 22 مهرماه 1400 از ساعت 8 صبح به صورت وبینار برگزار خواهد شد. در این نشست حجت‌الاسلام دکتر جواد سلیمانی امیری دانشیار گروه تاریخ مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) از نظریه خود با موضوع «بازشناسی تاریخ‌پژوهی اسلامی؛ مفهوم، اصول، روش» دفاع خواهد کرد. همچنین دکتر سید ضیاءالدین میرمحمدی استادیار گروه تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه معارف اسلامی به عنوان ناقد و دکتر امیر سیاهپوش استادیار دانشگاه معارف اسلامی به عنوان دبیر جلسه حضور خواهند داشت. زمان: | پنج‌شنبه 22 مهرماه 1400 | ساعت 08:00 | علاقه مندان به حضور در این نشست می توانند از طریق http://iwo.ir/korsi14 در جلسه حضور به هم رسانند. مجمع عالی علوم انسانی اسلامی @icihch 🟡http://eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚: ⏪در "" این نوع نظریه های تاریخی-تمدنی، "" و "" آنها مورد واکاوی و تحلیل قرار می گیرد.ابعاد و لایه های معرفتی این نظریه ها را در محورهای کلان ذیل می توان مورد شناسایی قرارداد: 1⃣منطقی؛ هویت معرفتی این نظریه های تاریخی-تمدنی به مثابه یک "الگو و نظام منطقی" هست.این الگو و نظام منطقی علاوه براینکه یک "هویت هستی شناختی" دارد، یک "هویت معرفت شناختی" است.این نظریه ها در مطالعات تاریخی- تمدنی مبتنی بر یک نوع نظام منطقی "اسقرایی-قیاسی" و "قیاسی - اسقرایی" هست. 2⃣ایندهای_علی؛ این نظریه ها در مطالعات تاریخی-تمدنی به مثابه یک "فرآیند علی" و یا یک "نظام علی _ معلولی" رفتار می کنند. هویت معرفتی این نظریه ها در مطالعات تاریخی -تمدنی، مبتنی بر "مفاهیم و گزاره هایی" موقعیت هایی را برای "تبیین و تحلیل تاریخی و تمدنی" فراهم می سازند. 3⃣می؛ این نظریه ها در مطالعات تاریخی - تمدنی به "مثابه نوعی از قانون علمی" در تحلیل های تاریخی و تمدنی حضور دارند.این نظریه ها در مطالعات تاریخی- تمدنی یک "نوع نظمی پایدار" در تحلیل های تاریخی و تمدنی ارائه می کنند. 4⃣ی؛ هویت معرفتی این نظریه های تاریخی- تمدنی تابعی از "نوع پارادایم های حاکم براین نظریه هاست"."جهان تاریخی" و "جهان تمدنی" حاصل از نظریه های برون ودرون تاریخی- تمدنی،ذیل پارادایم های "اثبات گرایی" ، "تفسیرگرایی"، "انتقاد گرایی" و"اجتهادی دینی" تمایز معرفتی باهمدیگر دارند. 🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚 : ⏪تحلیل "نظریه های برون و درون تاریخی-تمدنی" از حیث "" در چند محور کلان ذیل قابل شناسایی و واکاوی هست: 1⃣ "؛ ⬅️ این نظریه ها در مطالعات تاریخی و تمدنی از استراتژی قیاسی می توانند استفاده کنند. نظریه های برون ودرون تاریخی- تمدنی هم در "مقام ساخت" و هم در "مقام کاربرد" از این استراتژی تحقیق استفاده می کنند.طبق "استراتژی قیاسی" نظریه های تاریخی و تمدنی فراتر از "گزاره های مشاهدتی" بایستی به "گزاره های نظری" استناد کنند. براساس استراتژی قیاسی "همزمانی نظریه" با "تحقیق تاریخی و تمدنی" ضروری هست. 2⃣ ""؛ ⬅️ براساس تفکر و منطق "استراتژی استقرایی"، نظریه های برون و درون تاریخی -تمدنی، بایستی از "گزاره های مشاهدتی تاریخی وتمدنی" مبتنی بر "اندازه گیری های دقیق و عینی" بهره مند شوند. در نظریه های تاریخی و تمدنی مبتنی بر استراتژی استقرایی، "تولید تحلیل های تاریخی-تمدنی" مستند بر "داده های تاریخی-تمدنی قابل مشاهده"، اصالت دارد. 3⃣ ""؛ ⬅️ براساس استراتژی پس کاوی نظریه های تاریخی و تمدنی مبتنی بر جریان "اصل عینیت" شکل می گیرند. در نظریه های برون و درون تاریخی -تمدنی ذیل "استراتژی پس کاوی"، بر ارجاع "پدیده های قابل مشاهده" به "ساختارهاومکانیسم های زیربنایی اجتماعی-تاریخی" تاکید می شود. نظریه های تاریخی- تمدنی مبتنی بر "استراتژی پس کاوی"،بایستی "قواعد وتوالی های منظمی" در "تحقیق های تاریخی و تمدنی" تولید کنند. 4⃣ ""؛ ⬅️ براساس استراتژی استفهامی نظریه های تاریخی و تمدنی برای "تولید مفاهیم و تعابیر تاریخی و تمدنی" باید از "مفاهیم و تعابیر کنش گران تاریخی و تمدنی" استفاده کنند. نظریه های تاریخی -تمدنی ذیل "استراتژی استفهامی"، معناها، تفسیرها، انگیزه ها و مقاصد "جهان تاریخی" و "جهان تمدنی" را بایستی تحلیل کنند. 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚 ؛ ⏪ "اعتبار هستی شناختی" این نظریه ها، ناظر به "ابعاد و احکام وجودی" آنهاست. 🔶 در چهار محور کلان ذیل، اعتبار هستی شناختی نظریه های برون و درون تاریخی-تمدنی، مورد تحلیل قرار می گیرد. 1⃣ ؛ یکی از ارکان اصلی ساختار نظریه های تاریخی-تمدنی، "مفاهیم نظری" هست که در ساختار این نظریه ها قرار گرفته اند. "مفاهیم نظری" واژه های انتزاعی هستند که از رویدادهای قابل "مشاهده وفرا مشاهده" تاریخی و تمدنی منتزع می شوند و "تجربه های انسانی" در "جهان تاریخی" و "جهان تمدنی" را تفسیر وتحلیل می کنند. "اعتبار مفاهیم نظری" در ساختار نظریه های برون و درون تاریخی، "بخشی از اعتبار هستی شناختی" این نظریه هاست. 2⃣ ؛ "سازه ها" مانند مفاهیم، از ارکان اصلی ساختار نظریه های برون ودرون تاریخی-تمدنی هستند."سازه ها" مفاهیم پیچیده ای هستند که از سطح "انتزاع و قدرت تجریدی" بالایی برخوردارند. حضور "سازه ها" در ساختار نظریه های تاریخی-تمدنی "قدرت تبیین و تحلیل" این نظریه ها را از "جهان تاریخی" و "جهان تمدنی" افزایش می دهد. "اعتبارسازه ها" بخشی از "اعتبار هستی شناختی" این نظریه هاست. 3⃣ ؛ "متغیرها" در "ساختار وکارکرد" این نظریه ها، نقشی "هستی شناختی و معرفت شناختی" ایفا می کنند. در نظریه های تاریخی-تمدنی "متغیرهای کیفی" کارآمدی بیشتری دارند و بایستی "شاخص پذیری متغیرهای کیفی" را افزایش داد تا نظریه های تاریخی-تمدنی "اعتبار هستی شناختی" لازم پیدا کنند. "مفاهیم و سازه هایی" که در ساختار نظریه های تاریخی-تمدنی قرار می گیرند، بایستی "قدرت تبدیل شدن به متغیرهای کیفی" را داشته باشند. 4⃣ ؛ "مقیاس ها" مفاهیم مرتبط ترکیبی هستند که به واسطه آنها، "متغیرهای نظریه های تاریخی-تمدنی" را می توان "تعریف مفهومی و تعریف عملیاتی" کرد. در"اعتبار هستی شناختی" نظریه های برون و درون تاریخی -تمدنی "اصل وجود مقیاس ها" در ساختار این نظریه ها ضروری هست. 🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚 ؛ ⏪نظریه های تاریخی و تمدنی را از حیث اعتبار معرفت شناختی در چهار محور کلان ذیل می توان واکاوی و تحلیل کرد: 1⃣ ؛ جایگاه "پیوندهای نظری" و "نوع کارکرد پیوندهای نظری" در ساختار این نظریه های تاریخی و تمدنی ارتباط مستقیمی با "اعتبار معرفت شناختی" این نظریه ها دارد. پایه و اساس پیوندهای نظری به "گزاره های نظری" برمی گردد. گزاره های نظری شامل "فرض ها"، "قضیه ها" و "فرضیه ها" است. استفاده از گزاره های نظری در ساختار نظریه های برون و درون تاریخی و تمدنی "اعتبارمعرفت شناختی" آنها را افزایش می دهد. 2⃣ ؛ جایگاه "پیوندهای عملیاتی" و"نوع کارکرد این پیوندها" مانند پیوندهای نظری در ساختار نظریه های برون و درون تاریخی-تمدنی ارتباط مستقیمی با "اعتبار معرفت شناختی" این نظریه ها دارد. "پیوندهای عملیاتی" ارتباط "مفاهیم متغیرها" و "فرضیه های نظریه های برون و درون تاریخی -تمدنی" را بیان می کنند و از این حیث "اعتبار معرفت شناختی" این نظریه ها را افزایش می دهند. 3⃣ ؛ آزمون پذیری این نظریه ها "اعتبار معرفت شناختی" آنها را افزایش می دهد. "آزمون پذیری" ضریب اعتبار نظریه های تاریخی-تمدنی را تضمین می کند. هر نظریه انسانی-اجتماعی و هر نظریه تاریخی-تمدنی اگر "ظرفیت آزمون پذیری" نداشته باشد، اعتبار معرفت شناختی ندارد. آزمون پذیری نظریه های برون ودرون تاریخی-تمدنی تابع "نوع پارادایم علمی" حاکم براین نظریه هاست. 4⃣ ؛ اعتبار این نظریه ها را ازحیث "کارآمدی وناکارآمدی" هم می توان تجزیه وتحلیل کرد. کارکرد هایی همچون "قدرت پیش بینی کنندگی" و "قدرت تبیین کنندگی" نظریه های تاریخی و تمدنی کارآمدی این نظریه ها را به لحاظ معرفت شناختی ارتقا می دهد. 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50