📚#تمدن_اسلامی_و_ایجاد_کارکردهای_جهانی:
📙با جریان ظهور تاریخی اسلام، "جهان بینی اسلامی" ، "فلسفه اسلامی" و یا به تعبیری "حکمت اسلامی" به عنوان یک نوع عامل، تمدن اسلامی را ایجاد و تاسیس نمود.
🔶این فرآیند عاملیت منجر به ایجاد و تاسیس تمدن اسلامی، کارکردهای جهانی برای تمدن اسلامی تعریف و عملیاتی کرد.
🔸#کارکرد_اول:
ایجاد یک نوع "انسان گرایی جهانی" با رویکرد دینی با جهت داری تمدنی؛
🔸#کارکرد_دوم:
ایجاد یک نوع "مدنیت جهانی" متمایز در هستی شناختی و معرفت شناختی در مقایسه با سایر تمدن های جهانی؛
🔸#کارکرد_سوم:
ایجاد یک نوع "فرهنگ جهانی" جدید با رویکرد دینی در امتداد فرهنگ تمدنی؛
🔸#کارکرد_چهارم:
ایجاد یک نوع "فلسفه جهانی" مبتنی بر یک نوع فلسفه علم دینی تاسیسی؛
🔸#کارکرد_پنجم:
ایجاد یک نوع "علم تمدنی جهانی" ناظر بر مسئولیت های اجتماعی جدید برای علم از حیث هستی شناسی علم؛
🔸#کارکرد_ششم:
ایجاد یک نوع "عقل تمدنی جهانی" ناظر بر کنش های تمدنی حاصل از تاسیس یک نوع عقلانیت دینی؛
#پرونده_فلسفه_نظری_تمدن
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#008_258
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📗#سیره_پژوهی_قسمت_اول
📚#سنخ_شناسی_سیره_پژوهی:
#چهار_مفهوم_اساسی
#در_سیره_پژوهی وجود دارد که باعث مطالعات هستی شناختی،معرفت شناختی و روش شناختی در سیره می شود.
🔻۱ #سیره؛
🔻۲ #علم_سیره؛
🔻۳ #فلسفه_سیره؛
🔻۴ #فلسفه_علم_سیره؛
🔶#سیره: سیره حوزه مطالعاتی نیست، بلکه ناظر به ماده و هستی سیره هست که در جهان منطقی و جهان تاریخی وجود عینی دارد و ماده مطالعات سیره پژوهی با رویکردهای گوناگون هست.
🔶#علم_سیره: سیره شناسی از نوع معرفت درجه اول هست و چگونگی و چرایی ظهور و تطور پدیده های ناظر به سیره را توصیف و تحلیل زمانی و مکانی می کند
🔶#فلسفه_سیره: سیره شناسی از نوع معرفت درجه اول که با رویکرد فلسفی پدیده های ناظربه سیره رابه صورت فرازمانی و فرامکانی تحلیل فلسفی می کند.قانون شناسی در سیره پژوهی، خروجی اساسی مطالعات فلسفه سیره هست.
🔶#فلسفه_علم_سیره: سیره شناسی از نوع معرفت درجه دوم که علم سیره را با رویکرد فلسفی مورد معرفت و مطالعه قرار می دهد.در واقع فلسفه علم سیره، علم شناسی فلسفی علم سیره هست، که در چهار حوزه هستی شناسی،معرفت شناسی،روش شناسی و روش ،علم سیره را تحلیل می کند.
📚#فسلفه_سیره_یا #فلسفه_نظری_سیره:
🔻#نکته_اول:
یک نوع معرفت درجه اول در ارتباط با پدیده های سیره؛
🔻#نکته_دوم:
یک نوع علم پیشینی در ارتباط با پدیده های سیره؛
🔻#نکته_سوم:
یک نوع فلسفه مضاف به امور در ارتباط با پدیده های سیره؛
🔻#نکته_چهارم:
اکتشاف و تحلیل قانون شناسی از سیره، مساله اساسی فلسفه سیره یا فلسفه نظری سیره؛
🔻#نکته_پنجم:
قانون های حقیقی یا قانون های فلسفی حاکم برانسان شناسی از مساله های اساسی فلسفه سیره یا فلسفه نظری سیره؛
🔻#نکته_ششم:
قانون های حقیقی یا قانون های فلسفی حاکم بر جهان شناسی از مساله های اساسی فلسفه سیره یا فلسفه نظری سیره؛
🔻#نکته_هفتم:
قانون های حقیقی یا قانون های فلسفی حاکم بر عقل شناسی از مساله های اساسی فلسفه سیره یا فلسفه نظری سیره؛
🔻#نکته_هشتم:
قانون های حقیقی یا قانون های فلسفی حاکم بر علم شناسی از مساله های اساسی فلسفه سیره یا فلسفه نظری سیره؛
📙#تذکر_دو_مساله بسیار مهم:
🔻#مساله_اول:
برای شناخت تمدن اسلامی در جهان منطقی و درجهان تاریخی، اکتشاف و تحلیل قوانین انسان شناسی، جهان شناسی، عقل شناسی و علم شناسی در سیره معصومان علیه السلام بسیار ضروری هست؛
🔻#مساله_دوم:
اکتشاف و تحلیل این قوانین از سیره معصومان علیه السلام ضرورت توجه به فلسفه سیره یا فلسفه نظری سیره را خیلی مضاعف می کند؛
#008_259
#پرونده_فلسفه_نظری_سیره
#پرونده_فلسفه_علم_سیره
🟡http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📗#سیره_پژوهی_قسمت_دوم
📚#فلسفه_علم_سیره_یا #فلسفه_تحلیلی_سیره:
در ارتباط با فسلفه سیره که به نوعی می توان آن را "علم شناسی فلسفی علم سیره" نامید،نکات ذیل را می توان ملاحظه کرد.
🔸#نکته_اول:
یک نوع معرفت درجه دوم در ارتباط با علم سیره و ابعاد هستی شناختی،معرفت شناختی و روش شناختی علم سیره؛
🔸#نکته_دوم:
یک نوع علم پسینی در ارتباط با علم سیره و ابعاد هستی شناختی،معرفت شناختی و روش شناختی علم سیره؛
🔸#نکته_سوم:
یک نوع فلسفه مضاف به علوم در ارتباط با علم سیره و ابعاد علم سیره؛
🔸#نکته_چهارم:
ازمساله های اساسی فلسفه علم سیره،شناخت انواع تبیین های عقلانی، علی و روایی و تحلیل فرآیند به کارگیری این تبیین ها در مطالعات سیره پژوهی؛
🔸#نکته_پنجم:
از مساله های اساسی فلسفه علم سیره،تحلیل عینیت تاریخی و موانع معرفت شناختی و روش شناختی آن در مطالعات سیره پژوهی؛
🔸#نکته_ششم:
از مساله های اساسی فلسفه علم سیره،تحلیل تعامل معرفت شناختی و روش شناختی علم سیره با علوم همگون؛
🔸#نکته_هفتم:
ازمساله های اساسی فلسفه علم سیره،تحلیل چیستی، اعتبار و کاربست نظریه پردازی در مطالعات سیره پژوهی؛
🔸#نکته_هشتم:
ازمساله های اساسی فلسفه علم سیره،تحلیل تعامل معرفت شناختی و روش شناختی مطالعات میان رشته ای با مطالعات سیره پژوهی؛
🔸#نکته_نهم:
ازمساله های اساسی فلسفه علم سیره،تحلیل معرفت شناختی و روش شناختی مطالعات فرارشته ای با مطالعات سیره پژوهی؛
🔸#نکته_دهم:
از مساله های اساسی فلسفه علم سیره، تحلیل دینی مطالعات سیره پژوهی براساس گزاره های دینی و علم دینی؛
📙هم چنان که اشاره شد فلسفه نظری سیره مساله های متنوع گوناگون مرتبط با پدیده های سیره را مورد مطالعه فلسفی قرار می دهد. یکی از این مساله های بسیار مهم و اساسی شناخت "#قوانین_انسان_شناسی" می باشد.
📙فلسفه نظری سیره مجموعه قوانین ناظر به "#جهان_انسانی_و_انسان_شناسی" را دراختیار مطالعات سیره پژوهی فلسفی قرار می دهد. بنابراین "#فلسفه_نظری_سیره" یک نوع "#منطق_انسان_شناسی" و "#قانون_انسان_شناسی" را در اختیار ما قرار می دهد.
📙این منطق انسان شناسی و قانون انسان شناسی حاصل از مطالعات فلسفی سیره، در مساله ها و مصادیق ذیل می تواند ظهور و بروز پیدا کند:
1⃣منطق و قانون ناظر به انسان شناسی فرهنگی؛
2⃣منطق و قانون ناظر به انسان شناسی سیاسی؛
3⃣منطق و قانون ناظر به انسان شناسی اقتصادی؛
4⃣منطق و قانون ناظر به انسان شناسی تاریخی؛
5⃣منطق و قانون ناظر به انسان شناسی تمدنی؛
6⃣منطق و قانون ناظر به علم شناسی تمدنی در جهان تمدنی؛
7⃣منطق و قانون ناظر به عقل شناسی تمدنی در جهان تمدنی؛
8⃣منطق و قانون ناظر به کنش های تمدنی در جهان تمدنی؛
📙بنابراین در یک فرآیند مطالعاتی اکتشافی و تحلیلی با رویکرد فلسفی در سیره پژوهی، مجموعه ای از منطق ها و قوانین ناظربه انسان شناسی کشف و تحلیل فلسفی می شود.
#008_260
#پرونده_فلسفه_نظری_سیره
#پرونده_فلسفه_علم_سیره
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
🔰#اطلاع_رسانی
🔰#نشست
🔰گروه سیره معصومین(ع) پژوهشکده تاریخ اسلام برگزار می کند:
🏟 لینک ورود به نشست:
🌏 https://www.skyroom.online/ch/a2m/lecture
#008_261
🟡http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#وحدت_و_تنوع
#در_فرآیند_تمدن_اسلامی:
📗در ارتباط با چیستی، ماهیت و فرآیند حرکتی تمدن اسلامی در ادوار تاریخی آن، از حیث "#وحدت_و_تنوع" حاکم برآن به صورت کلان، سه دیدگاه یا نظریه ذیل را می توان اکتشاف و تحلیل کرد:
🔰#دیدگاه_یا_نظریه_اول؛ چیستی،ماهیت و فرآیند حرکتی تمدن اسلامی مبتنی بر یک نوع "وحدت گرایی تمدنی"؛
🔰#دیدگاه_یا_نظریه_دوم؛ چیستی،ماهیت و فرآیند حرکتی تمدن اسلامی مبتنی بر یک نوع "تنوع گرایی تمدنی"؛
🔰#دیدگاه_یا_نظریه_سوم؛ چیستی، ماهیت و فرآیند حرکتی تمدن اسلامی مبتنی بر یک نوع "تنوع گرایی بربستر وحدت گرایی تمدنی"؛
❇️در ارتباط با این "تنوع گرایی" یا "تنوع گرایی بر بستر وحدت گرایی" در ماهیت و چیستی تمدن اسلامی،علت های فلسفی ذیل را می توان برشمرد:
📌#علت_فلسفی_اول:
حاکمیت و جریان "تنوع پارادایمی فلسفه علم" در تمدن اسلامی؛
📌#علت_فلسفی_دوم:
حاکمیت و جریان" تنوع فلسفه تاریخ الهیاتی" در تمدن اسلامی؛
📌#علت_فلسفی_سوم:
حاکمیت و جریان" تنوع فلسفه تمدن الهیاتی" در تمدن اسلامی؛
📌#علت_فلسفی_چهارم:
حاکمیت و جریان" تنوع عقلانیت تمدنی" در تمدن اسلامی؛
📌#علت_فلسفی_پنجم:
حاکمیت و جریان" تنوع جهان بینی تمدنی" در تمدن اسلامی؛
#پرونده_فلسفه_نظری_تمدن
#009_262
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#اصالت_و_اعتبار_انسان_شناسی_تاریخی_تمدنی:
📒یکی از فلسفه ها و کارکردهای معرفتی فلسفه علوم انسانی-اجتماعی، مقوله و مساله انسان شناسی است.
📒انسان شناسی انواع و گونه های متفاوتی دلرد، از جمله انسان شناسی تجربی،انسان شناسی عرفانی، انسان شناسی فلسفی، انسان شناسی فرهنگی و سایر انسان شناسی ها که محصول نظریه های تجربی، نظریه های فلسفی، نظریه های عرفانی، نظریه های فرهنگی و سایر نظریه هاست.
📒انسان شناسی تاریخی-تمدنی نوع و گونه ای از انسان شناسی هاست که از اصالت و اعتبار هستی شناختی و معرفت شناختی برخوردار هست و در عرض سایر انسان شناسی ها قرار دارد.
📒اصالت و اعتبار انسان شناسی تاریخی-تمدنی،حاصل حضور هستی شناسانه و معرفت شناسانه نظریه های تاریخی-تمدنی در مطالعات تاریخی و تمدنی است.
📒انسان شناسی تاریخی-تمدنی، یک نوع انسان شناسی عینی هست که شدت تجریدی و انتزاعی آن به مراتب کمتر از سایر گونه های انسان شناسی است.
📒انسان شناسی تاریخی-تمدنی،تابع پارادایم حاکم بر نظریه های تاریخی-تمدنی هست.
📒نظریه های تاریخی-تمدنی ذیل پارادایم اثبات گرایی، نسبت به پارادایم تفسیر گرایی و پارادایم انتقاد گرایی، انسان شناسی تاریخی-تمدنی متمایزی تولید می کنند.
📒نظریه های تاریخی-تمدنی ذیل پارادایم های علم دینی و پارادایم های علوم انسانی-اجتماعی اسلامی، گونه و مدلی از انسان شناسی تاریخی-تمدنی دینی متمایز تولید می کنند.
#فلسفه_نظری_تاریخ_و_تمدن
#فلسفه_علم_تاریخ_و_تمدن
#009_293
🟡http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
🔊#کرسی_ترویجی
📙کرسی ترویجی با عنوان «انسانشناسی تمدنی با رویکرد دینی» به همت معاونت پژوهشی دانشگاه معارف اسلامی
🗓در تاریخ پنجشنبه ۲ دیماه ۱۴۰۰
🕰ساعت ۱۰ تا ۱۲
🏢در دانشگاه معارف اسلامی (بلوار جمهوری اسلامی، بین کوچه ۴ و ۶) برگزار میگردد.
🛑با توجه به محدودیتهای بهداشتی، امکان حضور در کرسی از طریق مجازی فراهم شده است.
🔸ارائه کننده: جناب آقای دکتر سید ضیاءالدین میرمحمدی (استادیار دانشگاه معارف اسلامی)
🔸دبیر علمی: جناب آقای دکتر ابوذر رجبی (استادیار دانشگاه معارف اسلامی)
🔸ناقدین:
1⃣حجتالاسلاموالمسلمین جناب آقای دکتر حبیبالله بابایی (استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
2⃣جناب آقای دکتر غلامحسین گرامی (استادیار دانشگاه معارف اسلامی)
🔸لینک ورود به جلسه:
https://maaref.ac.ir/korsi2day/
#009_294
🟡http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
#گزارش کرسی ترویجی با عنوان «انسانشناسی تمدنی با رویکرد دینی»
1⃣کرسی ترویجی با عنوان «انسانشناسی تمدنی با رویکرد دینی» به همت معاونت پژوهشی دانشگاه معارف اسلامی، با ارائه دکتر سید ضیاءالدین میرمحمدی استادیار دانشگاه معارف اسلامی و نقد و ارزیابی آقایان حجتالاسلام دکتر حبیبالله بابایی استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دکتر غلامحسین گرامی استادیار دانشگاه معارف اسلامی و دبیری آقای دکتر ابوذر رجبی استادیار دانشگاه معارف اسلامی روز پنجشنبه دوم دیماه ۱۴۰۰ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار شد.
#0010_295
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
#گزارش کرسی ترویجی با عنوان «انسانشناسی تمدنی با رویکرد دینی»
2⃣در ابتدا دکتر میرمحمدی درباره اصل نظریه خود توضیحاتی ارائه کردند و گفتند ضرورت بحث از انسانشناسی تمدنی و عدم کارهای پژوهشی در این زمینه، مقتضی است تا به این مقوله مهم توجه جدی شود. ایشان در ادامه بیان داشتند انسانشناسی تمدنی با رویکرد دینی، مسألهای است که از حیثی در فلسفه نظری تمدن با رویکرد دینی و از حیثی در فلسفه علم تمدن با رویکرد دینی مورد مطالعه و شناخت قرار میگیرد. انسانشناسی تمدنی به معنی شناخت و تحلیل انسان و کنشهای انسانی در جهان تمدنی، مسألهای اساسی در فلسفه نظری تمدن است. در انسانشناسی تمدنی در حوزه معرفتی فلسفه نظری تمدن به سطحی از انسانشناسی پرداخته میشود که کنشهای انسانی در جهان تمدنی را مورد تحلیل فلسفی قرار میدهد. این استادیار دانشگاه معارف در ادامه مباحث خود اشاره کردند که انسانشناسی تمدنی ظرفیتهایی را برای مطالعات تمدنی و تمدنپژوهی ایجاد میکند. این ظرفیتهای مطالعاتی درحوزههای هستیشناسی تمدنی، معرفتشناسی تمدنی و روششناسی تمدنی میتواند صورت گیرد. وی در ادامه به ظرفیتشناسی مطالعات انسانشناسی تمدنی در دو ساحت فلسفه نظری تمدن و در فلسفه علم تمدن اشاره کردند.
#0010_296
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
#گزارش کرسی ترویجی با عنوان «انسانشناسی تمدنی با رویکرد دینی»
3⃣در این کرسی حجهالاسلام دکتر بابایی به عنوان یکی از ناقدان جلسه اصل توجه به این موضوع را قابل توجه و تشکر دانستند. در ادامه ملاحظاتی را درباره موضوع ارائه شده بیان کردند که عبارتند از: درباره رویکرد دین بهتر بود قید الهیات تمدنی را میآوردیم. انسانشناسی تمدنی با رویکرد دینی، چه نسبتی با انسان جدید و معاصر دارد؟ پاسخ آن باید در موضوع انسانشناسی تمدنی با رویکرد دینی مشخص شود. استنطاق از علم النفس فلسفی و عرفانی ممکن است برخی از سوالات و مسائل ما در حوزه انسانشناسی تمدنی را پاسخ دهد. باید ارائه این امر به نصوص انسانشناسی فلسفی و عرفانی صورت گیرد. نکته دیگر آنکه در میان پروژههایی که درباره انسانشناسی در میان برخی از صاحبنظران مانند گولن، آصفی و مالک بن نبی صورت گرفته، ممکن است مسئله انسانشناسی تمدنی قابل پیگیری باشد. برای انضمامی شدن بحث و فاصله گرفتن از مباحث انتزاعی مناسب است مسئله تاریخ انسان به صورت عام و تاریخ انسان تمدنی به صورت خاص برای تصویر انسانهای تمدنی بیان شود و نمودار آن به تصویر کشیده شود.
#0010_297
🟡http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
#گزارش کرسی ترویجی با عنوان «انسانشناسی تمدنی با رویکرد دینی»
4⃣دکتر گرامی به عنوان ناقد دوم گرهزدن بحث انسانشناسی را به تمدن در موضوع این کرسی قابلتوجه دانستند. از ابهامات موضوع ارائه شده مشخص نبودن تعریف انسانشناسی و تمدن و دین است. از آنجا که امروزه واژه انسانشناسی تعاریف متعددی دارد، باید در متن ارائه شده این کرسی مراد از انسانشناسی مشخص شود. اگر مراد معنای رایج در غرب باشد، که تناسب با آنتروپولوژی پیدا میکند. عمدتاً آنتروپولوژی ناظر به فرهنگها است و به گونهای با عنوان این کرسی هم ارتباط پیدا میکند. اما از سویی قید رویکرد دینی در انتهای عنوان این کرسی با آنتروپولوژی تناسبی ندارد. برای رفع ابهام باید تعریف مشخصی از انسانشناسی بیان شود. در واژه تمدن هم همین مشکل وجود دارد. انبوهی از تعارف ذیل تمدن وجود دارد. در این کرسی مراد از تمدن کدام یک از این معانی است. همینطور قید رویکرد دینی در این موضوع ابهام دارد و اعلام موضع در هر یک از این موارد لازم است. بعد از رفع این ابهامات باید الگوی انسان تمدنی دینی ارائه شود.
در پایان جلسه دکتر میرمحمدی به برخی از اشکالات ناقدان پاسخ دادند.
#0010_298
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#روش_مقاله_نویسی
📙نگارش مقاله علمی_پژوهشی بر اساس الگوی فرآیندی:
1⃣#فرآیند_اول:
🔶طراحی سوال علمی با چهار ویژگی:
🔸#ویژگی_اول؛ سوال علمی باید کوتاه، دقیق، روشن و بدون ابهام باشد.
🔸#ویژگی_دوم؛ سوال علمی باید واقع گرا باشد، واقع گرایی عینی یا واقع گرایی معرفتی را داشته باشد.
🔸#ویژگی_سوم؛ سوال علمی باید جنبه عملی و عملیاتی داشته باشد.عملیاتی بودن از حیث منابع مرتبط و ازحیث توان علمی محقق.
🔸#ویژگی_چهارم؛ سوال علمی باید حوزه دانشی یا جغرافیای معرفتی را داشته باشد.
❓سوال فرضی اول:
علت جامعه شناختی با تاکید بر کارکرد قبیله که باعث پیدایش پدیده تاریخی سقیفه شد، چیست؟
❓سوال فرضی دوم:
علت روان شناختی با تاکید بر الگوی شخصیتی که باعث پیدایش پدیده تاریخی عاشورا شد، چیست؟
2⃣#فرآیند_دوم:
🔶مطالعه اکتشافی پیرامون سوال علمی در سه فاز زیر:
🔸#فاز_اول؛ استخراج پیشینه شناسی مرتبط با سوال علمی طرح شده.
🔸#فاز_دوم ؛ بیان تشابه پیشینه های تحقیق با سوال علمی طرح شده.
🔸#فاز_سوم ؛ بیان تمایز پیشینه های تحقیق با سوال علمی طرح شده.
3⃣#فرآیند_سوم:
🔶 انتخاب الگوی نظری تحقیق در فازهای ذیل:
🔸#فاز_اول؛ شناسایی الگوهای نظری تحقیق مرتبط با سوال علمی طرح شده.
🔸#فاز_سوم ؛ انتخاب یکی از الگوی های نظری تحقیق مرتبط با سوال علمی طرح شده.
🔸#فاز_سوم؛ آشکار سازی یا عملیاتی کردن الگوی نظری تحقیق مرتبط با سوال علمی طرح شده؛
🔶سنخ شناسی الگوهای نظری تحقیق:
🔸#سنخ_اول ؛ الگوی نظری از سنخ مبانی مانند اصالت فرد یا اصالت جامعه؛
🔸#سنخ_دوم ؛ الگوی نظری از سنخ مفاهیم مانند منزلت اجتماعی یا نقش اجتماعی؛
🔸#سنخ_سوم ؛ الگوی نظری از سنخ گزاره های نظری مانند" تعالی جامعه با حضور مهندسی عالمان در راس هرم نظام اجتماعی".
🔸#سنخ_چهارم ؛ الگوی نظری از سنخ" نظریه های علوم انسانی-اجتماعی" مانند " نظریه همبستگی اجتماعی"، "نظریه کنش اجتماعی" و " نظریه کارکرد گرایی ساختاری".
4⃣#فرآیند_چهارم:
🔶مدل تحلیلی تحقیق مرتبط با سوال علمی:
🔸#فاز_اول ؛ مفهوم شناسی مفاهیم اصلی مرتبط با سوال علمی تحقیق مانند مفهوم شناسی" علت جامعه شناختی"، " علت روان شناختی" ، " کارکرد قبیله" ، "پدیده تاریخی" و" الگوی شخصیتی".
🔸#فاز_دوم ؛ طراحی فرضیه ناظر به سوال علمی طرح شده با شش ویژگی پاسخ احتمالی، پاسخ مرتبط، داشتن متغیر مستقل، داشتن متغیر وابسته،بیان رابطه دو متغیر و ارزیابی روابط میان دو متغیر.
⬇️نمونه طراحی فرضیه ناظر به سوال علمی طرح شده:
"همبستگی اجتماعی ناشی از کارکرد اجتماعی بیعت در نظام قبیله، باعث پیدایش پدیده تاریخی سقیفه شد".
5⃣#فرآیند_پنجم:
🔶مشاهد منابع تحقیق مرتبط با سوال علمی طرح شده:
🔸#فاز_اول؛ شناسایی منابع تحقیق مرتبط با سوال علمی طرح شده و فرضیه علمی طرح شده.
🔸#فاز_دوم ؛ استخراج اطلاعات لازم، کافی و مرتبط با سوال علمی طرح شده و فرضیه علمی طرح شده از منابع تحقیق؛
🔸#فاز_سوم ؛ طبقه بندی موضوعی و معرفتی اطلاعات تحقیق استخراج شده مرتبط با سوال و فرضیه علمی طرح شده.
6⃣#فرآیند_ششم:
🔶تحلیل اطلاعات تحقیق:
🔸نسبت سنجی اطلاعات استخراج شده مرتبط با سوال علمی و فرضیه علمی؛
🔸کشف و تحلیل نسبت همگرایی میان اطلاعات تحقیق با فرضیه تحقیق: یعنی اثبات فرضیه طرح شده؛
🔸کشف و تحلیل نسبت واگرایی میان اطلاعات تحقیق با فرضیه تحقیق: یعنی رد فرضیه طرح شده؛
7⃣#فرآیند_هفتم:
🔶نتیجه گیری تحقیق در چهار حالت زیر:
🔸طرح نقد بینش جدید پیرامون سوال علمی طرح شده؛
🔸طرح نگرش علمی جدید پیرامون سوال علمی طرح شده؛
🔸طرح پیشنهادعلمی جدید پیرامون سوال علمی طرح شده؛
🔸طرح انتقاد علمی جدید پیرامون سوال علمی طرح شده؛
#0010_299
🟡http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟠http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#اسلام_و_علم_جدید_مسائل_معاصر:
📕سال های پایانی قرن نوزدهم را می توان سرآغاز پیدایش دیدگاه های اسلامی در باره علم مدرن دانست.
🔻تاثیر فوق العاده علم و فناوری مدرن برتمدن اسلامی،تاثیری متناظر بر گفتمان اسلام و علم نیز گذاشت که موجب پیدایش دو نوع گفتمان متفاوت در دوره پس از ۱۹۵۰ میلادی شده است.
🔻#گفتمان_نوع_اول؛ در واقع ابعاد جدیدی ازهمان گفتمانی است که پیش تر، در دوره ۱۸۰۰ تا۱۹۵۰ شکل گرفته بود.
🔻#گفتمان_نوع_دوم؛ نوعی کاملا جدید از گفتمان در باره علم مدرن است که براساس یکی از دسته بندی های کلی از گفتمان موجود در باره اسلام و علم مدرن،به سه دیدگاه تقسیم می شود.
1⃣#دیدگاه_اول؛ نگاه اخلاقی به علم که در این دیدگاه اخلاقی و پاک دینانه به علم که شایع ترین دیدگاه در جهان اسلام است، علم مدرن را اساسا خنثی و بی طرف می داند که به کتاب طبیعت، آن چنان که هست، می پردازد بدون آنکه هیچ مولفه فلسفی یا ایدئولوژیکی همراهش باشد.
2⃣#دیدگاه_دوم؛ نگاه معرفت شناختی به علم دارد که عمدتا به اینها می پردازد: وضعیت شناختی علوم فیزیکی مدرن،داعیه های این علوم در باره حقیقت،روش های کسب دانش صحیح و کارکردشان برای جامعه درکل.مکتب شناختی که علم را ساختاری اجتماعی فرض می کند، تاکید ویژه ای برتاریخ و جامعه شناسی علم دارد.
3⃣#دیدگاه_سوم؛ نگاه هستی شناختی یا متافیزیکی به علم که در این دیدگاه،به جای نگاه فلسفی به علم، نگاهی متافیزیکی به علم دارد.مهم ترین ادعای این دیدگاه، تاکیدش بر تحلیل بنیادهای متافیزیکی و هستی شناختی علوم مادی جدید است.
♦️#تذکر: مطالب فوق دیدگاه های "دکتر مظفر اقبال" در کتاب"شکل گیری علم اسلامی" در ارتباط با" اسلام وعلم جدید؛مسائل معاصر" می باشد.
⬇️ جهت مطالعه تفصیلی به منبع ذیل مراجعه شود:
📕شکل گیری علم اسلامی؛ دکتر مظفر اقبال؛ ترجمه محمد رضا قائمی نیک و دیگران؛ نشر ترجمان علوم انسانی؛ چاپ بهار ۱۳۹۶؛
#پرونده_فلسفه_نظری_تمدن
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#0010_300
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#تمایز_و_واگرایی_دو_نوع_فلسفه_تاریخ:
🔶 مطالعات فلسفی تاریخ به لحاظ تمایزهای "#هستی_شناختی" و "#معرفت_شناختی" به دو نوع "#فلسفه_نظری_تاریخ" و "#فلسفه_علم_تاریخ" منجر می شود. با ملاحظه این دو نوع تمایز و واگرایی بین این دو گونه و مدل فلسفه تاریخ، در مجموع تمایزهای بین آنها را به صورت ذیل می توان برشمرد:
1⃣#تمایز_در_نوع_معرفت:
فلسفه نظری تاریخ از نوع مطالعات "معرفت درجه اول" هست، اما فلسفه علم تاریخ از نوع مطالعات "معرفت درجه دوم" می باشد.
2⃣#تمایز_در_نوع_علم:
فلسفه نظری تاریخ از نوع "علم پیشینی" هست، اما نوع علم در فلسفه علم تاریخ از نوع "علم پسینی" می باشد.
3⃣#تمایز_در_نوع_فلسفه_مضاف:
فلسفه نظری تاریخ از نوع "فلسفه های مضاف به امور" هست، اما فلسفه علم تاریخ از نوع "فلسفه های مضاف به علوم" می باشد.
4⃣#تمایز_در_نوع_مساله ها:
مساله های فلسفه نظری تاریخ، مساله های ناظر به "پدیده های تاریخی" هست، اما مساله های فلسفه علم تاریخ، مساله های ناظر به "علم تاریخ" هست.
5⃣#تمایز_در_نوع_مفهوم_تاریخ:
مفهوم تاریخ در فلسفه نظری تاریخ به معنی و مفهوم ناظر به "واقع تاریخی" هست، اما مفهوم تاریخ در فلسفه علم تاریخ به معنی و مفهوم ناظر به " علم تاریخ" می باشد.
6⃣#تمایز_در_نفی_و_اثبات_موضوع:
موضوع فلسفه نظری تاریخ، در بین فیلسوفان تاریخ، دائر مدار "نفی و اثبات" هست، اما موضوع فلسفه علم تاریخ در بین فیلسوفان تاریخ "حیث اثباتی" دارد.
📙البته لازم به یاد آوری هست که تمایز های شش گانه فوق بین "#فلسفه_نظری_تاریخ" و "#فلسفه_علم_تاریخ" تابع تمایزهای پارادایمی نیز هست و هر گونه و مدل از این فلسفه های تاریخ، ذیل هر "#پارادایم_تحقیق" تمایزهای "#هستی_شناختی" و "#معرفت_شناختی" دارند.
#پرونده_فلسفه_نظری_تاریخ
#پرونده_فلسفه_علم_تاریخ
#0011_301
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#مساله_های_ناظر_به
#حوزه_جغرافیای_معرفتی_فلسفه_علم_تاریخ:
📗فلسفه علم تاریخ به مثابه یک دانش "#معرفت_درجه_دوم" و به مثابه یک دانش ناظر به "#علم_پسینی" و به مثابه یک نوع و مدل از "#فلسفه_های_مضاف_به_علوم" در حوزه جغرافیای معرفتی اش، مساله هایی دارد که در ذیل می توان به آنها اشاره کرد:
🔰#مساله_اول:
تحلیل تعامل هستی شناختی، معرفت شناختی و روش شناختی علم تاریخ با علوم همگون و علوم غیر همگون در فرآیند تحلیل تاریخی؛
🔰#مساله_دوم:
تحلیل انواع تبیین تاریخی در فرآیند مطالعه تاریخی و بیان ارتباط و مکانیسم تبیین تاریخی با تحلیل تاریخی؛
🔰#مساله_سوم:
تحلیل چیستی، اعتبار و کاربست حضور روش شناسی های کیفی در فرآیند تحقیق تاریخی؛
🔰#مساله_چهارم:
تحلیل چیستی عینیت تاریخی در مطالعات تاریخی و تحلیل موانع معرفت شناختی و موانع روش شناختی عینیت تاریخی در توصیف تاریخی و تحلیل تاریخی؛
🔰#مساله_پنجم:
تحلیل چیستی، اعتبار و کاربست معرفت شناختی و روش شناختی انواع نظریه های تاریخی در مطالعات تاریخی؛
🔰#مساله_ششم:
تحلیل مطالعه رشته ای، دو و چند رشته ای، میان رشته ای و فرارشته ای مطالعات تاریخی و تحقیقات تاریخی؛
🔰#مساله_هفتم:
تبیین انواع تحلیل های مضاف و تحلیل های غیر مضاف در مطالعه و تحقیق تاریخی مبتنی بر نظریه های درون تاریخی و برون تاریخی؛
🔰#مساله_هشتم:
تبیین و تحلیل انواع پارادایم های تحقیق متناسب با فضای مطالعات تاریخی و تحقیقات تاریخی؛
🔰#مساله_نهم:
تبیین و تحلیل انواع استراتژی های تحقیق متناسب با فضای مطالعات تاریخی و تحقیقات تاریخی؛
🔰#مساله_دهم:
تحلیل فرآیندی ارتباط بین تحلیل های تاریخی با نظریه های تاریخی و معرفت های تاریخی در فرآیند مطالعه تاریخی؛
#پرونده_فلسفه_علم_تاریخ
#0012_303
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
مقاله واگرایی و تمایز فلسفه ی نظری تاریخ و فلسفه ی علم تاریخ.pdf
281.9K
📚#معرفی_مقاله
#واگرایی_و_تمایز_فلسفه_ی_نظری_تاریخ
#و_فلسفه_ی_علم_تاریخ
#نویسنده: دکتر سید ضیاءالدین میرمحمدی
#منبع: حوزه و دانشگاه، سال۱۱،ش۴۲،بهار۸۴.
#0012_304
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
1645251640-9893-45-1.pdf
473.4K
📚#معرفی_مقاله
*نسبت سیالیت واکنشی- تجدیدی علم در قرآن و جهان علم سنتی در تمدن اسلامی*
#درجه_علمی: علمی-پژوهشی
#نویسندگان: محمد کرمانی کجور، عبدالحسین خسروپناه، سید ضیاءالدین میرمحمدی.
#منبع: تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی سال دوازدهم زمستان 1400 شماره 45، شماره صفحات: ۷-۳۴
#0012_305
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#نظریه_های_اجتماعی_و_تحلیل_های_تمدنی:
📘نظریه های اجتماعی و استفاده از آنها در مطالعات تمدنی و تحلیل های تمدنی، تمدن پژوهی را وارد فضای مطالعات دو و چند رشته ای می کند.
🔷تعامل علوم اجتماعی با مطالعات تمدنی در حوزه نظریه های اجتماعی، چهارچوب ها و الگوهای نظری برای تحلیل های تمدنی ایجاد می کند.
🔷از نظریه های اجتماعی که می توان در مطالعات تمدنی بهره برد، نظریه هایی همچون "#نظریه_همبستگی_اجتماعی"، "#نظریه_کنش_اجتماعی" و "#نظریه_کارکرد_گرایی_ساختاری" را می توان نام برد.
🔷نظریه همبستگی اجتماعی به عنوان الگو و چهارچوبی نظری در مطالعات اجتماعی، فضایی معرفتی را از حیث نوع همبستگی اجتماعی، در مطالعات و تحلیل های تمدنی ایجاد می کند.
🔷نظریه همبستگی اجتماعی بر چهار محور"#همبستگی_مکانیکی"، "#همبستگی_ارگانیکی"، "#تراکم_دینامیکی" و "#وجدان_جمعی" استوار هست.
🔷بر اساس نظریه همبستگی اجتماعی،دوره های تمدنی، نظام های تمدنی، مساله های تمدنی و کارکردهای تمدنی را ناظر به انواع همبستگی اجتماعی از حیث مکانیکی و ارگانیکی می توان تحلیل تمدنی کرد.
🔹به عنوان مثال ادوار تاریخی تمدن اسلامی را از حیث همبستگی اجتماعی مکانیکی و ارگانیکی می توان مقایسه تطبیقی کرد.
🔹به عنوان مثالی دیگر، تمدن دوره خلافت اموی و تمدن دوره خلافت عباسی را بر اساس نظریه همبستگی اجتماعی، از حیث این نوع همبستگی های اجتماعی می توان تحلیلی مقایسه ای کرد.
#پرونده_فلسفه_علم_تمدن
#پرونده_فلسفه_نظری_تمدن
#0012_306
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
1567406812-9445-54-5.pdf
252.7K
#معرفی_مقاله
*چیستی،اعتبار و کاربست نظریه دینی در علم تاریخ*
#عنوان_عربی: (ماهيّة واعتبار وتطبيق النظرية الدينية في علم التاريخ)
#درجه_علمی:علمی-پژوهشی
#نویسندگان: سید ضیاءالدین میرمحمدی
#منبع: اندیشه نوین دینی سال چهاردهم پاییز 1397 شماره 54، شماره صفحات: ۸۷-۱۰۶
#0012_307
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#جریان_های_فکری
#مرتبط_با_علوم_انسانی_اسلامی:
📙جریان شناسی فکری ناظر به علوم انسانی اسلامی در ایران معاصر و در جهان اسلام معاصر که به مثابه هسته مرکزی تمدن نوین اسلامی عمل می کند، دارای طیف های متمایزی هست که می توان به صورت ذیل تبیین اجمالی کرد:
🔶#جریان_اول_اسلامی_سازی_دانش:
از رهبران فکری این جریان فکری، اسماعیل راجا الفاروقی و سید محمد نقیب العطاس هستند. این جریان، فراگیرترین گفتمان فکری در چند دهه اخیر در جهان اسلام بوده است.در این جریان بر کاربردی کردن مفاهیم بنیادی تاکید می شود و تهذیب اصول تفکر مدرن از دیگر ویژگی های اساسی این جریان فکری مرتبط با علوم انسانی اسلامی هست.
🔶#جریان_دوم_اجتهاد_اسلامی:
گفتمانی هست که رهبری این جریان را ضیاالدین سردار پاکستانی برعهده دارد.ضیاءالدین سردار با انتشارات کتاب ها و مقالات بسیاری در این زمینه، هنوز هم به عنوان رهبر فکری این جریان علوم انسانی اسلامی در کانون توجه قرار دارد.
🔶#جریان_سوم_علم_مقدس:
رهبری این جریان فکری مرتبط با علوم انسانی اسلامی، دکتر حسین نصر هست و عثمان بکار و مظفر اقبال را هم می توان در طیف این جریان فکری مرتبط با علم انسانی دینی دانست.
🔶#جریان_چهارم_علمی_بودن_قرآن:
این جریان و رویکرد فکری، در پی ایجاد تحول در علوم انسانی اسلامی نبود، بلکه به دنبال اثبات علمی بودن قرآن بود. موریس بوکای فرانسوی بعد تشرف به دین اسلام، رهبری این جریان فکری را برعهده گرفت.
🔶#جریان_پنجم_پارادایم_جهانی_اسلام:
مسعود العالم چودری، نماینده این جریان فکری مرتبط با علوم انسانی اسلامی می باشد. وی تلاش بسیاری کرده تا مدلی از رابطه میان اسلام و علم و شکل گیری علم اسلامی ارائه دهد.
📙#لازم_به_یادآوری_هست که جریان های فکری مرتبط با علوم انسانی اسلامی در ایران معاصر، در مجالی مستقل بیان خواهد شد.
📙#جهت_مطالعه_تفصیلی در ارتباط با جریان های فکری پنج گانه فوق، به کتاب ذیل مراجعه شود:
📙#روش_شناسی_علوم_انسانی
#نزد_اندیشمندان_مسلمان( مدلی روش شناختی از علم اسلامی)، دکتر محمدتقی ایمان، احمد کلاته ساداتی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه،چاپ زمستان ۱۳۹۲.
#پرونده_علوم_انسانی_اسلامی
#پرونده_فلسفه_علم_دینی
#011_308
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#شناخت_گروه_های_فکری_ناظر_به_علم_اسلامی:
📕درجهان اسلام، گروه ها و مجموعه هایی فکری وجود دارند که در ارتباط با علم اسلامی و علوم انسانی اسلامی فعال هستند.
♦️#گروه_اول؛
#موسسه_جهانی_تفکر_اسلامی:
یکی از مهم ترین گروه ها و مجموعه های فکری مرتبط با گفتمان علم اسلامی، علوم انسانی اسلامی و اسلامی سازی دانش، موسسه جهانی تفکر اسلامی هست. در ارتباط با شناخت و تبیین این موسسه جهانی در حوزه علم دینی موارد ذیل را می توان بیان کرد:
🔻#نکته_اول:
این موسسه در سال ۱۹۸۱ میلادی با تدبیر دکتر اسماعیل راجا الفاروقی و مجموعه همفکرانش در هرندون در ایالت ویرجینیای آمریکا تاسیس شد.
🔻#نکته_دوم:
زمینه تاسیس این موسسه جهانی، کنفرانس ۱۹۷۷ میلادی درباره اسلامی سازی دانش بود که در سوگانوی سوئیس برگزار شد.
🔻#نکته_سوم:
در این کنفرانس که در آن سی نفر از اندیشمندان مسلمان شرکت داشتند،به این نتیجه رسیدند که بحران امت جهان اسلام،بحران در حوزه تفکر واندیشه هست.
🔻#نکته_چهارم:
پنج عضو برجسته این گروه و موسسه جهانی: دکتر اسماعیل راجا الفاروقی، دکتر عبدالحمید ابوسلیمان، دکتر طاها جابر العلوانی، دکتر جمال البرزینگی و انور ابراهیم.
🔻#نکته_پنجم:
این موسسه از زمان شکل گیری به لحاظ اجرایی سه راهبرد مشخص را طی کرده است:
1⃣#راهبرد_اول؛ چاپ و نشر کتاب های مرتبط با علوم اسلامی و یا مسائل مرتبط با اسلامی سازی دانش؛
2⃣#راهبرد_دوم؛ چاپ و نشر کتاب ها و مقالات با رویکرد اسلامی سازی دانش؛
3⃣#راهبرد_سوم؛ راه اندازی مجله علمی و پژوهشی بین المللی بود تا ازاین طریق مطالب علمی مرتبط با اسلامی سازی دانش به اشتراک گذاشته شود؛
🔻#نکته_ششم:
این موسسه جهانی در سه دهه اخیر از سرشناس ترین مجامع فکری اسلامی در سطح جهان بوده و کمک شایانی به توسعه و گسترش گفتمان اسلامی سازی دانش کرده است.
🔻#نکته_هفتم:
این موسسه و گروه جهانی سه هدف اصلی را دنبال کرده است:
1⃣#هدف_اول؛ اتحاد مجدد دانش و ارزش؛
2⃣#هدف_دوم؛ وصل به دو منبع دانش الهی( وحی الهی در قرآن و آفرینش وی در طبیعت)؛
3⃣#هدف_سوم؛ بازجویی از فلسفه غرب و مشکلات نامحدود پیش روی این فلسفه؛
🔻#نکته_هشتم:
مفروض اصلی این موسسه جهانی، این بود که برای رسیدن به دانش اسلامی،باید روش شناسی آن را که مبتنی بر قرآن و سنت پیامبر(ص) است، تدوین کرد.
📕#جهت_مطالعه_تفصیلی در ارتباط با موسسه جهانی تفکر اسلامی به منبع ذیل مراجعه شود:
📕روش شناسی علوم انسانی نزد اندیشمندان مسلمان( مدلی روش شناختی از علم اسلامی)،دکتر محمد تقی ایمان، احمد کلاته ساداتی، نشر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، زمستان ۱۳۹۲.
#پرونده_علوم_انسانی_اسلامی
#پرونده_فلسفه_علم_دینی
#011_309
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#شناخت_گروه_های_فکری_ناظر_به_علم_اسلامی:
📒درجهان اسلام،گروه ها و مجموعه هایی فکری وجود دارند که در ارتباط با علم اسلامی و علوم انسانی اسلامی فعال هستند.
📒#گروه_دوم ؛
#موسسه_بین_المللی_اندیشه_و_تمدن_اسلامی:
این موسسه به طور رسمی در سال ۱۹۹۱ میلادی در مسجدی در کوالالامپور مالزی با مدیریت و اشراف دکتر سید محمد نقیب العطاس و با حمایت جدی دکتر انور ابراهیم،وزیر آموزش و پرورش وقت مالزی تاسیس شد.در ارتباط با شناخت این موسسه بین المللی مرتبط با علم اسلامی و علوم انسانی اسلامی نکات ذیل را به صورت اجمالی می توان برشمرد:
🔰#نکته_اول:
دکتر نقیب العطاس موسس این مرکز بین المللی، آموزش و پرورش را زیربنای علم و تولید معرفت علمی در اندیشه اسلامی می داند.
🔰#نکته_دوم:
این موسسه اهداف وسیعی را طرح کرده بود تا بتواند در همه حوزه های علمی و معرفتی و به خصوص آموزش و پرورش اسلامی نقش فعالی داشته باشد.
🔰#نکته_سوم:
تشخیص و روشن کردن مساله های علمی و معرفتی ای که جهان اسلام با آنها روبروست در اولویت مطالعاتی این موسسه بین المللی هست.
🔰#نکته_چهارم:
یافتن پاسخ های اسلامی به کوشش های معنوی و فرهنگی دنیای جدید و مکتب های گوناگون فکری و دینی و عقیدتی، از اولویت های دیگر مطالعاتی این مرکز بین المللی می باشد.
#نکته_پنجم:
تبیین فلسفه اسلامی درباره آموزش و پرورش (شامل تعریف و اغراض و اهداف آموزش و پرورش اسلامی) به منظور صورت بندی فلسفه اسلامی برای علم از دیگر اهداف مرتبط با این موسسه جهانی هست.
🔰#نکته_ششم:
تحقیق در باره معنی و فلسفه هنر ومعماری اسلامی و آماده ساختن وسایل راهنمایی برای اسلامی ساختن هنرها و آموزش های هنری،از دیگر حوزه های فعالیت علمی این مرکز بین المللی می باشد.
🔰#نکته_هفتم:
این موسسه بین المللی بیشتر از همه تحت تاثیر اندیشه های دکتر سید محمد نقیب العطاس هست که به دنبال ابداع نوعی از روش شناسی اسلامی است که از قرآن و سنت استفاده کند.
🔰#نکته_هشتم:
دکتر عطاس موسس این موسسه بین المللی در زمینه اندیشه و تمدن اسلامی، اعتقاد دارد اسلام با سکولاریزم قابل جمع نیست. برای رهایی امت اسلامی از سکولاریزم، آگاهی به زبان عربی و یافتن ریشه های بسیاری از مفاهیم قرآنی و به ویژه در حوزه آموزش و پرورش اسلامی را پیش نیاز این رهایی می داند.
🔰#نکته_نهم:
دکتر نقیب العطاس اعتقاد دارد انسان که تادیب شد، جامعه و علم نیز تادیب می شوند واهداف اسلامی بدین وسیله شکل عملی به خود می گیرند.
🔰#نکته_دهم:
از نظر موسسه بین المللی اندیشه و تمدن اسلامی، یافتن مفاهیم بنیادی در اسلام که به لحاظ آموزشی با بحث علم در ارتباط باشد، زمینه سازی و شکل عملی علم اسلامی را انجام می دهد.
📒#جهت_مطالعه_تفصیلی در ارتباط با موسسه بین المللی اندیشه و تمدن اسلامی به منبع ذیل مراجعه شود:
📒روش شناسی علوم انسانی نزد اندیشمندان مسلمان( مدلی روش شناختی از علم اسلامی)،دکتر محمد تقی ایمان، احمد کلاته ساداتی، نشر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، زمستان ۱۳۹۲.
#پرونده_علوم_انسانی_اسلامی #پرونده_فلسفه_علم_دینی
#011_310
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚#شناخت_گروه_های_فکری_ناظر_به_علم_اسلامی:
📙درجهان اسلام، گروه ها و مجموعه هایی فکری وجود دارند که در ارتباط با علم اسلامی و علوم انسانی اسلامی فعال هستند.
📙#گروه_سوم؛
#گروه_اجمالی_یا_اجمالیون:
این گروه و موسسه مرتبط با علم اسلامی و تمدن اسلامی، مجموعه نسبتا پراکنده و غیر منسجمی بود که شخصیت اصلی این گروه دکتر ضیاءالدین سردار پاکستانی هست. در مجموع نکات ذیل را در ارتباط با این گروه به صورت مختصر می توان بیان کرد:
🔶#نکته_اول:
در این گروه، مهمترین همکاران دکتر ضیاءالدین سردار، شخصیت هایی همچون منور احمد انیس،مریل وین دیویس، پرویز منظور، جروم آر.راوتز و آتشین بودند.
🔶#نکته_دوم:
این گروه، واژه اجمالیون را در معنای تسخیر نوعی حرکت زیبایی شناسانه کل نگرانه،برای معرفی رهیافت های نظری خود در موضوعات مرتبط با اسلام ، انتخاب کرد.
🔶#نکته_سوم:
برخلاف ایده های محوری بنیانگذاران اسلامی سازی دانش و موسساتی چون موسسه جهانی تفکر اسلامی و موسسه بین المللی تفکر اسلامی، اجمالیون معتقد بودند تفکر غرب دارای مبانی متضادی با مبانی موجود در جهان بینی اسلامی است.
🔶#نکته_چهارم:
از جهت تضاد مبانی، این گروه اعتقاد دارند، اسلام قابلیت سازگاری با علم غرب را ندارد و با تهذیب علم غرب، نمی توان به علم و دانش اسلامی دست یافت.
🔶#نکته_پنجم:
از نظر این گروه، نمی توان بنیاد های روش شناختی و معرفت شناختی غرب را مورد ارزیابی قرار داد و گزاره هایی از آن را که با تفکر اسلامی متناقض هست، با مفاهیم اسلامی جایگزین کرد.
🔶#نکته_ششم:
از نظر این گروه، برای رسیدن به اندیشه، علم و دانش اسلامی، باید روش شناسی خاص اسلام طراحی شود و تفکر و علم اسلامی، باید مبتنی برجهان بینی اسلامی طراحی و ارائه گردد و مبانی معرفت شناختی و اسلامی باید به عنوان الگو و زیر بنای معرفتی علم اسلامی در نظر گرفته شود.
🔶#نکته_هفتم:
طبق نظر این گروه، معرفت شناسی اسلامی نیز در قرآن و سنت نهفته است.در اسلام، اهداف وابزار علم به وسیله نظام اخلاقی اسلام معرفی و محول شده است.
🔶#نکته_هشتم:
اجمالیون معتقدند غرب در همه ابعاد تمدنی،فرهنگی، اقتصادی و... تهدیدی جدی برای دنیای اسلام به شمار می رود.تهدید جدی غرب این است که تلاش دارد ایده های خود را با ادعای جهان شمولی به صورت سلطه آمیزی بر کشور های اسلامی تحمیل کند.
🔶#نکته_نهم:
ضیاءالدین سردار و همکارانش به بسیاری از حوزه های علوم انسانی، از سیاست گرفته تا مردم شناسی و حتی پست مدرنیزم پرداخته اند.این گروه در اواخر قرن بیستم، از هم گسسته شد، البته ضیاءالدین سردار با خانم دیویس، فعالیت های فکری خودرا تداوم بخشید.
🔶#نکته_دهم:
آرای دکتر ضیاءالدین سردار حوزه و گستره وسیعی را شامل می گردد که می توان گفت عمده فعالیت های فکری سردار از سال ۱۹۷۷م، آغاز می شود که در سه حوزه اصلی فعال بوده است. این سه حوزه عبارتند از:
1⃣#اول؛ بررسی رابطه اسلام، علم و تکنولوژی.
2⃣#دوم؛ نظریه پردازی نسبت به آینده تمدن اسلامی.
3⃣#سوم؛ مطالعات فرهنگی و پرداختن به پست مدرنیزم.
📙#جهت_مطالعه_تفصیلی در ارتباط با گروه اجمالیون، به منبع ذیل مراجعه شود:
📙روش شناسی علوم انسانی نزد اندیشمندان مسلمان(مدلی روش شناختی از علم اسلامی)، دکتر محمد تقی ایمان و احمد کلاته ساداتی، نشر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، زمستان سال ۱۳۹۲.
#پرونده_علوم_انسانی_اسلامی
#پرونده_فلسفه_علم_دینی
#011_311
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
20120328151356-2017-7.pdf
234.9K
📚#معرفی_مقاله
*نقد و بررسی نظریه توین بی در فلسفه تاریخ*
#درجه_علمی: علمی - پژوهشی (حوزوی)
#نویسندگان: سید ضیاءالدین میرمحمدی
#منبع: تاریخ در آیینه پژوهش، سال هفتم، بهار 1389، شماره 1، (پیاپی 25).
#011_312
🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050
🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50