eitaa logo
تمدن جهانی
204 دنبال‌کننده
113 عکس
4 ویدیو
19 فایل
🔷️دکترسیدضیاءالدین میرمحمدی. 🔹️فارغ التحصیل مقطع دکتری،گرایش تاریخ و تمدن اسلامی؛دانشگاه معارف اسلامی/عضو هیات علمی گروه تاریخ و تمدن اسلامی؛دانشگاه معارف اسلامی ادمین کانال👈 🔹 @SZMM50 🔹eitaa.com/mir_mohammadi5050 @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">🔹ziya.mirmohammadi@gmail.com
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 📙نگارش مقاله علمی_پژوهشی بر اساس الگوی فرآیندی: 1⃣: 🔶طراحی سوال علمی با چهار ویژگی: 🔸؛ سوال علمی باید کوتاه، دقیق، روشن و بدون ابهام باشد. 🔸؛ سوال علمی باید واقع گرا باشد، واقع گرایی عینی یا واقع گرایی معرفتی را داشته باشد. 🔸؛ سوال علمی باید جنبه عملی و عملیاتی داشته باشد.عملیاتی بودن از حیث منابع مرتبط و ازحیث توان علمی محقق. 🔸؛ سوال علمی باید حوزه دانشی یا جغرافیای معرفتی را داشته باشد. ❓سوال فرضی اول: علت جامعه شناختی با تاکید بر کارکرد قبیله که باعث پیدایش پدیده تاریخی سقیفه شد، چیست؟ ❓سوال فرضی دوم: علت روان شناختی با تاکید بر الگوی شخصیتی که باعث پیدایش پدیده تاریخی عاشورا شد، چیست؟ 2⃣: 🔶مطالعه اکتشافی پیرامون سوال علمی در سه فاز زیر: 🔸؛ استخراج پیشینه شناسی مرتبط با سوال علمی طرح شده. 🔸 ؛ بیان تشابه پیشینه های تحقیق با سوال علمی طرح شده. 🔸 ؛ بیان تمایز پیشینه های تحقیق با سوال علمی طرح شده. 3⃣: 🔶 انتخاب الگوی نظری تحقیق در فازهای ذیل: 🔸؛ شناسایی الگوهای نظری تحقیق مرتبط با سوال علمی طرح شده. 🔸 ؛ انتخاب یکی از الگوی های نظری تحقیق مرتبط با سوال علمی طرح شده. 🔸؛ آشکار سازی یا عملیاتی کردن الگوی نظری تحقیق مرتبط با سوال علمی طرح شده؛ 🔶سنخ شناسی الگوهای نظری تحقیق: 🔸 ؛ الگوی نظری از سنخ مبانی مانند اصالت فرد یا اصالت جامعه؛ 🔸 ؛ الگوی نظری از سنخ مفاهیم مانند منزلت اجتماعی یا نقش اجتماعی؛ 🔸 ؛ الگوی نظری از سنخ گزاره های نظری مانند" تعالی جامعه با حضور مهندسی عالمان در راس هرم نظام اجتماعی". 🔸 ؛ الگوی نظری از سنخ" نظریه های علوم انسانی-اجتماعی" مانند " نظریه همبستگی اجتماعی"، "نظریه کنش اجتماعی" و " نظریه کارکرد گرایی ساختاری". 4⃣: 🔶مدل تحلیلی تحقیق مرتبط با سوال علمی: 🔸 ؛ مفهوم شناسی مفاهیم اصلی مرتبط با سوال علمی تحقیق مانند مفهوم شناسی" علت جامعه شناختی"، " علت روان شناختی" ، " کارکرد قبیله" ، "پدیده تاریخی" و" الگوی شخصیتی". 🔸 ؛ طراحی فرضیه ناظر به سوال علمی طرح شده با شش ویژگی پاسخ احتمالی، پاسخ مرتبط، داشتن متغیر مستقل، داشتن متغیر وابسته،بیان رابطه دو متغیر و ارزیابی روابط میان دو متغیر. ⬇️نمونه طراحی فرضیه ناظر به سوال علمی طرح شده: "همبستگی اجتماعی ناشی از کارکرد اجتماعی بیعت در نظام قبیله، باعث پیدایش پدیده تاریخی سقیفه شد". 5⃣: 🔶مشاهد منابع تحقیق مرتبط با سوال علمی طرح شده: 🔸؛ شناسایی منابع تحقیق مرتبط با سوال علمی طرح شده و فرضیه علمی طرح شده. 🔸 ؛ استخراج اطلاعات لازم، کافی و مرتبط با سوال علمی طرح شده و فرضیه علمی طرح شده از منابع تحقیق؛ 🔸 ؛ طبقه بندی موضوعی و معرفتی اطلاعات تحقیق استخراج شده مرتبط با سوال و فرضیه علمی طرح شده. 6⃣: 🔶تحلیل اطلاعات تحقیق: 🔸نسبت سنجی اطلاعات استخراج شده مرتبط با سوال علمی و فرضیه علمی؛ 🔸کشف و تحلیل نسبت همگرایی میان اطلاعات تحقیق با فرضیه تحقیق: یعنی اثبات فرضیه طرح شده؛ 🔸کشف و تحلیل نسبت واگرایی میان اطلاعات تحقیق با فرضیه تحقیق: یعنی رد فرضیه طرح شده؛ 7⃣: 🔶نتیجه گیری تحقیق در چهار حالت زیر: 🔸طرح نقد بینش جدید پیرامون سوال علمی طرح شده؛ 🔸طرح نگرش علمی جدید پیرامون سوال علمی طرح شده؛ 🔸طرح پیشنهادعلمی جدید پیرامون سوال علمی طرح شده؛ 🔸طرح انتقاد علمی جدید پیرامون سوال علمی طرح شده؛ 🟡http://eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚: 📕سال های پایانی قرن نوزدهم را می توان سرآغاز پیدایش دیدگاه های اسلامی در باره علم مدرن دانست. 🔻تاثیر فوق العاده علم و فناوری مدرن برتمدن اسلامی،تاثیری متناظر بر گفتمان اسلام و علم نیز گذاشت که موجب پیدایش دو نوع گفتمان متفاوت در دوره پس از ۱۹۵۰ میلادی شده است. 🔻؛ در واقع ابعاد جدیدی ازهمان گفتمانی است که پیش تر، در دوره ۱۸۰۰ تا۱۹۵۰ شکل گرفته بود. 🔻؛ نوعی کاملا جدید از گفتمان در باره علم مدرن است که براساس یکی از دسته بندی های کلی از گفتمان موجود در باره اسلام و علم مدرن،به سه دیدگاه تقسیم می شود. 1⃣؛ نگاه اخلاقی به علم که در این دیدگاه اخلاقی و پاک دینانه به علم که شایع ترین دیدگاه در جهان اسلام است، علم مدرن را اساسا خنثی و بی طرف می داند که به کتاب طبیعت، آن چنان که هست، می پردازد بدون آنکه هیچ مولفه فلسفی یا ایدئولوژیکی همراهش باشد. 2⃣؛ نگاه معرفت شناختی به علم دارد که عمدتا به اینها می پردازد: وضعیت شناختی علوم فیزیکی مدرن،داعیه های این علوم در باره حقیقت،روش های کسب دانش صحیح و کارکردشان برای جامعه درکل.مکتب شناختی که علم را ساختاری اجتماعی فرض می کند، تاکید ویژه ای برتاریخ و جامعه شناسی علم دارد. 3⃣؛ نگاه هستی شناختی یا متافیزیکی به علم که در این دیدگاه،به جای نگاه فلسفی به علم، نگاهی متافیزیکی به علم دارد.مهم ترین ادعای این دیدگاه، تاکیدش بر تحلیل بنیادهای متافیزیکی و هستی شناختی علوم مادی جدید است. ♦️: مطالب فوق دیدگاه های "دکتر مظفر اقبال" در کتاب"شکل گیری علم اسلامی" در ارتباط با" اسلام وعلم جدید؛مسائل معاصر" می باشد. ⬇️ جهت مطالعه تفصیلی به منبع ذیل مراجعه شود: 📕شکل گیری علم اسلامی؛ دکتر مظفر اقبال؛ ترجمه محمد رضا قائمی نیک و دیگران؛ نشر ترجمان علوم انسانی؛ چاپ بهار ۱۳۹۶؛ 🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚: 🔶 مطالعات فلسفی تاریخ به لحاظ تمایزهای "" و "" به دو نوع "" و "" منجر می شود. با ملاحظه این دو نوع تمایز و واگرایی بین این دو گونه و مدل فلسفه تاریخ، در مجموع تمایزهای بین آنها را به صورت ذیل می توان برشمرد: 1⃣: فلسفه نظری تاریخ از نوع مطالعات "معرفت درجه اول" هست، اما فلسفه علم تاریخ از نوع مطالعات "معرفت درجه دوم" می باشد. 2⃣: فلسفه نظری تاریخ از نوع "علم پیشینی" هست، اما نوع علم در فلسفه علم تاریخ از نوع "علم پسینی" می باشد. 3⃣: فلسفه نظری تاریخ از نوع "فلسفه های مضاف به امور" هست، اما فلسفه علم تاریخ از نوع "فلسفه های مضاف به علوم" می باشد‌. 4⃣ ها: مساله های فلسفه نظری تاریخ، مساله های ناظر به "پدیده های تاریخی" هست، اما مساله های فلسفه علم تاریخ، مساله های ناظر به "علم تاریخ" هست. 5⃣: مفهوم تاریخ در فلسفه نظری تاریخ به معنی و مفهوم ناظر به "واقع تاریخی" هست، اما مفهوم تاریخ در فلسفه علم تاریخ به معنی و مفهوم ناظر به " علم تاریخ" می باشد. 6⃣: موضوع فلسفه نظری تاریخ، در بین فیلسوفان تاریخ، دائر مدار "نفی و اثبات" هست، اما موضوع فلسفه علم تاریخ در بین فیلسوفان تاریخ "حیث اثباتی" دارد. 📙البته لازم به یاد آوری هست که تمایز های شش گانه فوق بین "" و "" تابع تمایزهای پارادایمی نیز هست و هر گونه و مدل از این فلسفه های تاریخ، ذیل هر "" تمایزهای "" و "" دارند. 🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚 : 📗فلسفه علم تاریخ به مثابه یک دانش "" و به مثابه یک دانش ناظر به "" و به مثابه یک نوع و مدل از "" در حوزه جغرافیای معرفتی اش، مساله هایی دارد که در ذیل می توان به آنها اشاره کرد: 🔰: تحلیل تعامل هستی شناختی، معرفت شناختی و روش شناختی علم تاریخ با علوم همگون و علوم غیر همگون در فرآیند تحلیل تاریخی؛ 🔰: تحلیل انواع تبیین تاریخی در فرآیند مطالعه تاریخی و بیان ارتباط و مکانیسم تبیین تاریخی با تحلیل تاریخی؛ 🔰: تحلیل چیستی، اعتبار و کاربست حضور روش شناسی های کیفی در فرآیند تحقیق تاریخی؛ 🔰: تحلیل چیستی عینیت تاریخی در مطالعات تاریخی و تحلیل موانع معرفت شناختی و موانع روش شناختی عینیت تاریخی در توصیف تاریخی و تحلیل تاریخی؛ 🔰: تحلیل چیستی، اعتبار و کاربست معرفت شناختی و روش شناختی انواع نظریه های تاریخی در مطالعات تاریخی؛ 🔰: تحلیل مطالعه رشته ای، دو و چند رشته ای، میان رشته ای و فرارشته ای مطالعات تاریخی و تحقیقات تاریخی؛ 🔰: تبیین انواع تحلیل های مضاف و تحلیل های غیر مضاف در مطالعه و تحقیق تاریخی مبتنی بر نظریه های درون تاریخی و برون تاریخی؛ 🔰: تبیین و تحلیل انواع پارادایم های تحقیق متناسب با فضای مطالعات تاریخی و تحقیقات تاریخی؛ 🔰: تبیین و تحلیل انواع استراتژی های تحقیق متناسب با فضای مطالعات تاریخی و تحقیقات تاریخی؛ 🔰: تحلیل فرآیندی ارتباط بین تحلیل های تاریخی با نظریه های تاریخی و معرفت های تاریخی در فرآیند مطالعه تاریخی؛ 🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚: 📘نظریه های اجتماعی و استفاده از آنها در مطالعات تمدنی و تحلیل های تمدنی، تمدن پژوهی را وارد فضای مطالعات دو و چند رشته ای می کند. 🔷تعامل علوم اجتماعی با مطالعات تمدنی در حوزه نظریه های اجتماعی، چهارچوب ها و الگوهای نظری برای تحلیل های تمدنی ایجاد می کند. 🔷از نظریه های اجتماعی که می توان در مطالعات تمدنی بهره برد، نظریه هایی همچون ""، "" و "" را می توان نام برد‌. 🔷نظریه همبستگی اجتماعی به عنوان الگو و چهارچوبی نظری در مطالعات اجتماعی، فضایی معرفتی را از حیث نوع همبستگی اجتماعی، در مطالعات و تحلیل های تمدنی ایجاد می کند. 🔷نظریه همبستگی اجتماعی بر چهار محور""، ""، "" و "" استوار هست. 🔷بر اساس نظریه همبستگی اجتماعی،دوره های تمدنی، نظام های تمدنی، مساله های تمدنی و کارکردهای تمدنی را ناظر به انواع همبستگی اجتماعی از حیث مکانیکی و ارگانیکی می توان تحلیل تمدنی کرد. 🔹به عنوان مثال ادوار تاریخی تمدن اسلامی را از حیث همبستگی اجتماعی مکانیکی و ارگانیکی می توان مقایسه تطبیقی کرد. 🔹به عنوان مثالی دیگر، تمدن دوره خلافت اموی و تمدن دوره خلافت عباسی را بر اساس نظریه همبستگی اجتماعی، از حیث این نوع همبستگی های اجتماعی می توان تحلیلی مقایسه ای کرد. 🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚 : 📙جریان شناسی فکری ناظر به علوم انسانی اسلامی در ایران معاصر و در جهان اسلام معاصر که به مثابه هسته مرکزی تمدن نوین اسلامی عمل می کند، دارای طیف های متمایزی هست که می توان به صورت ذیل تبیین اجمالی کرد: 🔶: از رهبران فکری این جریان فکری، اسماعیل راجا الفاروقی و سید محمد نقیب العطاس هستند. این جریان، فراگیرترین گفتمان فکری در چند دهه اخیر در جهان اسلام بوده است.در این جریان بر کاربردی کردن مفاهیم بنیادی تاکید می شود و تهذیب اصول تفکر مدرن از دیگر ویژگی های اساسی این جریان فکری مرتبط با علوم انسانی اسلامی هست. 🔶: گفتمانی هست که رهبری این جریان را ضیاالدین سردار پاکستانی برعهده دارد.ضیاءالدین سردار با انتشارات کتاب ها و مقالات بسیاری در این زمینه، هنوز هم به عنوان رهبر فکری این جریان علوم انسانی اسلامی در کانون توجه قرار دارد. 🔶: رهبری این جریان فکری مرتبط با علوم انسانی اسلامی، دکتر حسین نصر هست و عثمان بکار و مظفر اقبال را هم می توان در طیف این جریان فکری مرتبط با علم انسانی دینی دانست. 🔶: این جریان و رویکرد فکری، در پی ایجاد تحول در علوم انسانی اسلامی نبود، بلکه به دنبال اثبات علمی بودن قرآن بود. موریس بوکای فرانسوی بعد تشرف به دین اسلام، رهبری این جریان فکری را برعهده گرفت. 🔶: مسعود العالم چودری، نماینده این جریان فکری مرتبط با علوم انسانی اسلامی می باشد. وی تلاش بسیاری کرده تا مدلی از رابطه میان اسلام و علم و شکل گیری علم اسلامی ارائه دهد. 📙 که جریان های فکری مرتبط با علوم انسانی اسلامی در ایران معاصر، در مجالی مستقل بیان خواهد شد. 📙 در ارتباط با جریان های فکری پنج گانه فوق، به کتاب ذیل مراجعه شود: 📙 ( مدلی روش شناختی از علم اسلامی)، دکتر محمدتقی ایمان، احمد کلاته ساداتی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه،چاپ زمستان ۱۳۹۲. 🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚: 📕درجهان اسلام، گروه ها و مجموعه هایی فکری‌ وجود دارند که در ارتباط با علم اسلامی و علوم انسانی اسلامی فعال هستند. ♦️؛ : یکی از مهم ترین گروه ها و مجموعه های فکری مرتبط با گفتمان علم اسلامی، علوم انسانی اسلامی و اسلامی سازی دانش، موسسه جهانی تفکر اسلامی هست. در ارتباط با شناخت و تبیین این موسسه جهانی در حوزه علم دینی موارد ذیل را می توان بیان کرد: 🔻: این موسسه در سال ۱۹۸۱ میلادی با تدبیر دکتر اسماعیل راجا الفاروقی و مجموعه همفکرانش در هرندون در ایالت ویرجینیای آمریکا تاسیس شد. 🔻: زمینه تاسیس این موسسه جهانی، کنفرانس ۱۹۷۷ میلادی درباره اسلامی سازی دانش بود که در سوگانوی سوئیس برگزار شد. 🔻: در این کنفرانس که در آن سی نفر از اندیشمندان مسلمان شرکت داشتند،به این نتیجه رسیدند که بحران امت جهان اسلام،بحران در حوزه تفکر واندیشه هست. 🔻: پنج عضو برجسته این گروه و موسسه جهانی: دکتر اسماعیل راجا الفاروقی، دکتر عبدالحمید ابوسلیمان، دکتر طاها جابر العلوانی، دکتر جمال البرزینگی و انور ابراهیم. 🔻: این موسسه از زمان شکل گیری به لحاظ اجرایی سه راهبرد مشخص را طی کرده است: 1⃣؛ چاپ و نشر کتاب های مرتبط با علوم اسلامی و یا مسائل مرتبط با اسلامی سازی دانش؛ 2⃣؛ چاپ و نشر کتاب ها و مقالات با رویکرد اسلامی سازی دانش؛ 3⃣؛ راه اندازی مجله علمی و پژوهشی بین المللی بود تا ازاین طریق مطالب علمی مرتبط با اسلامی سازی دانش به اشتراک گذاشته شود؛ 🔻: این موسسه جهانی در سه دهه اخیر از سرشناس ترین مجامع فکری اسلامی در سطح جهان بوده و کمک شایانی به توسعه و گسترش گفتمان اسلامی سازی دانش کرده است. 🔻: این موسسه و گروه جهانی سه هدف اصلی را دنبال کرده است: 1⃣؛ اتحاد مجدد دانش و ارزش؛ 2⃣؛ وصل به دو منبع دانش الهی( وحی الهی در قرآن و آفرینش وی در طبیعت)؛ 3⃣؛ بازجویی از فلسفه غرب و مشکلات نامحدود پیش روی این فلسفه؛ 🔻: مفروض اصلی این موسسه جهانی، این بود که برای رسیدن به دانش اسلامی،باید روش شناسی آن را که مبتنی بر قرآن و سنت پیامبر(ص) است، تدوین کرد. 📕 در ارتباط با موسسه جهانی تفکر اسلامی به منبع ذیل مراجعه شود: 📕روش شناسی علوم انسانی نزد اندیشمندان مسلمان( مدلی روش شناختی از علم اسلامی)،دکتر محمد تقی ایمان، احمد کلاته ساداتی، نشر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، زمستان ۱۳۹۲. 🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚: 📒درجهان اسلام،گروه ها و مجموعه هایی فکری وجود دارند که در ارتباط با علم اسلامی و علوم انسانی اسلامی فعال هستند. 📒 ؛ : این موسسه به طور رسمی در سال ۱۹۹۱ میلادی در مسجدی در کوالالامپور مالزی با مدیریت و اشراف دکتر سید محمد نقیب العطاس و با حمایت جدی دکتر انور ابراهیم،وزیر آموزش و پرورش وقت مالزی تاسیس شد.در ارتباط با شناخت این موسسه بین المللی مرتبط با علم اسلامی و علوم انسانی اسلامی نکات ذیل را به صورت اجمالی می توان برشمرد: 🔰: دکتر نقیب العطاس موسس این مرکز بین المللی، آموزش و پرورش را زیربنای علم و تولید معرفت علمی در اندیشه اسلامی می داند. 🔰: این موسسه اهداف وسیعی را طرح کرده بود تا بتواند در همه حوزه های علمی و معرفتی و به خصوص آموزش و پرورش اسلامی نقش فعالی داشته باشد. 🔰: تشخیص و روشن کردن مساله های علمی و معرفتی ای که جهان اسلام با آنها روبروست در اولویت مطالعاتی این موسسه بین المللی هست. 🔰: یافتن پاسخ های اسلامی به کوشش های معنوی و فرهنگی دنیای جدید و مکتب های گوناگون فکری و دینی و عقیدتی، از اولویت های دیگر مطالعاتی این مرکز بین المللی می باشد. : تبیین فلسفه اسلامی درباره آموزش و پرورش (شامل تعریف و اغراض و اهداف آموزش و پرورش اسلامی) به منظور صورت بندی فلسفه اسلامی برای علم از دیگر اهداف مرتبط با این موسسه جهانی هست. 🔰: تحقیق در باره معنی و فلسفه هنر ومعماری اسلامی و آماده ساختن وسایل راهنمایی برای اسلامی ساختن هنرها و آموزش های هنری،از دیگر حوزه های فعالیت علمی این مرکز بین المللی می باشد. 🔰: این موسسه بین المللی بیشتر از همه تحت تاثیر اندیشه های دکتر سید محمد نقیب العطاس هست که به دنبال ابداع نوعی از روش شناسی اسلامی است که از قرآن و سنت استفاده کند. 🔰: دکتر عطاس موسس این موسسه بین المللی در زمینه اندیشه و تمدن اسلامی، اعتقاد دارد اسلام با سکولاریزم قابل جمع نیست. برای رهایی امت اسلامی از سکولاریزم، آگاهی به زبان عربی و یافتن ریشه های بسیاری از مفاهیم قرآنی و به ویژه در حوزه آموزش و پرورش اسلامی را پیش نیاز این رهایی می داند. 🔰: دکتر نقیب العطاس اعتقاد دارد انسان که تادیب شد، جامعه و علم نیز تادیب می شوند واهداف اسلامی بدین وسیله شکل عملی به خود می گیرند. 🔰: از نظر موسسه بین المللی اندیشه و تمدن اسلامی، یافتن مفاهیم بنیادی در اسلام که به لحاظ آموزشی با بحث علم در ارتباط باشد، زمینه سازی و شکل عملی علم اسلامی را انجام می دهد. 📒 در ارتباط با موسسه بین المللی اندیشه و تمدن اسلامی به منبع ذیل مراجعه شود: 📒روش شناسی علوم انسانی نزد اندیشمندان مسلمان( مدلی روش شناختی از علم اسلامی)،دکتر محمد تقی ایمان، احمد کلاته ساداتی، نشر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، زمستان ۱۳۹۲. 🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚: 📙درجهان اسلام، گروه ها و مجموعه هایی فکری وجود دارند که در ارتباط با علم اسلامی و علوم انسانی اسلامی فعال هستند. 📙؛ : این گروه و موسسه مرتبط با علم اسلامی و تمدن اسلامی، مجموعه نسبتا پراکنده و غیر منسجمی بود که شخصیت اصلی این گروه دکتر ضیاءالدین سردار پاکستانی هست. در مجموع نکات ذیل را در ارتباط با این گروه به صورت مختصر می توان بیان کرد: 🔶: در این گروه، مهمترین همکاران دکتر ضیاءالدین سردار، شخصیت هایی همچون منور احمد انیس،مریل وین دیویس، پرویز منظور، جروم آر.راوتز و آتشین بودند. 🔶: این گروه، واژه اجمالیون را در معنای تسخیر نوعی حرکت زیبایی شناسانه کل نگرانه،برای معرفی رهیافت های نظری خود در موضوعات مرتبط با اسلام ، انتخاب کرد. 🔶: برخلاف ایده های محوری بنیانگذاران اسلامی سازی دانش و موسساتی چون موسسه جهانی تفکر اسلامی و موسسه بین المللی تفکر اسلامی، اجمالیون معتقد بودند تفکر غرب دارای مبانی متضادی با مبانی موجود در جهان بینی اسلامی است. 🔶: از جهت تضاد مبانی، این گروه اعتقاد دارند، اسلام قابلیت سازگاری با علم غرب را ندارد و با تهذیب علم غرب، نمی توان به علم و دانش اسلامی دست یافت. 🔶: از نظر این گروه، نمی توان بنیاد های روش شناختی و معرفت شناختی غرب را مورد ارزیابی قرار داد و گزاره هایی از آن را که با تفکر اسلامی متناقض هست، با مفاهیم اسلامی جایگزین کرد. 🔶: از نظر این گروه، برای رسیدن به اندیشه، علم و دانش اسلامی، باید روش شناسی خاص اسلام طراحی شود و تفکر و علم اسلامی، باید مبتنی برجهان بینی اسلامی طراحی و ارائه گردد و مبانی معرفت شناختی و اسلامی باید به عنوان الگو و زیر بنای معرفتی علم اسلامی در نظر گرفته شود. 🔶: طبق نظر این گروه، معرفت شناسی اسلامی نیز در قرآن و سنت نهفته است.در اسلام، اهداف وابزار علم به وسیله نظام اخلاقی اسلام معرفی و محول شده است. 🔶: اجمالیون معتقدند غرب در همه ابعاد تمدنی،فرهنگی، اقتصادی و... تهدیدی جدی برای دنیای اسلام به شمار می رود.تهدید جدی غرب این است که تلاش دارد ایده های خود را با ادعای جهان شمولی به صورت سلطه آمیزی بر کشور های اسلامی تحمیل کند. 🔶: ضیاءالدین سردار و همکارانش به بسیاری از حوزه های علوم انسانی، از سیاست گرفته تا مردم شناسی و حتی پست مدرنیزم پرداخته اند.این گروه در اواخر قرن بیستم، از هم گسسته شد، البته ضیاءالدین سردار با خانم دیویس، فعالیت های فکری خودرا تداوم بخشید. 🔶: آرای دکتر ضیاءالدین سردار حوزه و گستره وسیعی را شامل می گردد که می توان گفت عمده فعالیت های فکری سردار از سال ۱۹۷۷م، آغاز می شود که در سه حوزه اصلی فعال بوده است. این سه حوزه عبارتند از: 1⃣؛ بررسی رابطه اسلام، علم و تکنولوژی. 2⃣؛ نظریه پردازی نسبت به آینده تمدن اسلامی. 3⃣؛ مطالعات فرهنگی و پرداختن به پست مدرنیزم. 📙 در ارتباط با گروه اجمالیون، به منبع ذیل مراجعه شود: 📙روش شناسی علوم انسانی نزد اندیشمندان مسلمان(مدلی روش شناختی از علم اسلامی)، دکتر محمد تقی ایمان و احمد کلاته ساداتی، نشر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، زمستان سال ۱۳۹۲. 🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
20120328151356-2017-7.pdf
234.9K
📚 *نقد و بررسی نظریه توین بی در فلسفه تاریخ* : علمی - پژوهشی (حوزوی) : سید ضیاءالدین میرمحمدی : تاریخ در آیینه پژوهش، سال هفتم، بهار 1389، شماره 1، (پیاپی 25). 🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
20131211081914-9893-7-۱.pdf
890.7K
*قانونمندی تاریخ و ویژگی‌های آن در قران* : سید ضیاءالدین میرمحمدی، محسن الویری : تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی، سال دوم، پاییز 1390، شماره 4. 🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
مصاحبه اقای دکتر میرمحمدی- فلسفه نظری تاریخ.pdf
3.58M
با دکتر سید ضیاءالدین میرمحمدی: ؛ فلسفه نظری تاریخ؛ قانونی هستی شناختی و معرفت شناختی در تاریخ *مرکز پژوهش‌های علوم اسلامی صدرا* 🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
20131124145302-9484-41.pdf
378.7K
*درآمدی بر چیستی تمدّن اسلامی از دیدگاه مستشرقان* : علمی-پژوهشی (حوزوی) : سید ضیاءالدین میرمحمدی، محمدرضا بارانی : تاریخ اسلام، سال سیزدهم، تابستان 1391، شماره 50. 🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚: 📙با جریان ظهور تاریخی اسلام، "جهان بینی اسلامی" ، "فلسفه اسلامی" و یا به تعبیری "حکمت اسلامی" به عنوان یک نوع عامل، تمدن اسلامی را ایجاد و تاسیس نمود. 🔶این فرآیند عاملیت منجر به ایجاد و تاسیس تمدن اسلامی، کارکردهای جهانی برای تمدن اسلامی تعریف و عملیاتی کرد. 🔸: ایجاد یک نوع "انسان گرایی جهانی" با رویکرد دینی با جهت داری تمدنی؛ 🔸: ایجاد یک نوع "مدنیت جهانی" متمایز در هستی شناختی و معرفت شناختی در مقایسه با سایر تمدن های جهانی؛ 🔸: ایجاد یک نوع "فرهنگ جهانی" جدید با رویکرد دینی در امتداد فرهنگ تمدنی؛ 🔸: ایجاد یک نوع "فلسفه جهانی" مبتنی بر یک نوع فلسفه علم دینی تاسیسی؛ 🔸: ایجاد یک نوع "علم تمدنی جهانی" ناظر بر مسئولیت های اجتماعی جدید برای علم از حیث هستی شناسی علم؛ 🔸: ایجاد یک نوع "عقل تمدنی جهانی" ناظر بر کنش های تمدنی حاصل از تاسیس یک نوع عقلانیت دینی؛ 🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚: 📒یکی از فلسفه ها و کارکردهای معرفتی فلسفه علوم انسانی-اجتماعی، مقوله و مساله انسان شناسی است. 📒انسان شناسی انواع و گونه های متفاوتی دلرد، از جمله انسان شناسی تجربی،انسان شناسی عرفانی، انسان شناسی فلسفی، انسان شناسی فرهنگی و سایر انسان شناسی ها که محصول نظریه های تجربی، نظریه های فلسفی، نظریه های عرفانی، نظریه های فرهنگی و سایر نظریه هاست. 📒انسان شناسی تاریخی-تمدنی نوع و گونه ای از انسان شناسی هاست که از اصالت و اعتبار هستی شناختی و معرفت شناختی برخوردار هست و در عرض سایر انسان شناسی ها قرار دارد. 📒اصالت و اعتبار انسان شناسی تاریخی-تمدنی،حاصل حضور هستی شناسانه و معرفت شناسانه نظریه های تاریخی-تمدنی در مطالعات تاریخی و تمدنی است. 📒انسان شناسی تاریخی-تمدنی، یک نوع انسان شناسی عینی هست که شدت تجریدی و انتزاعی آن به مراتب کمتر از سایر گونه های انسان شناسی است. 📒انسان شناسی تاریخی-تمدنی،تابع پارادایم حاکم بر نظریه های تاریخی-تمدنی هست. 📒نظریه های تاریخی-تمدنی ذیل پارادایم اثبات گرایی، نسبت به پارادایم تفسیر گرایی و پارادایم انتقاد گرایی، انسان شناسی تاریخی-تمدنی متمایزی تولید می کنند. 📒نظریه های تاریخی-تمدنی ذیل پارادایم های علم دینی و پارادایم های علوم انسانی-اجتماعی اسلامی، گونه و مدلی از انسان شناسی تاریخی-تمدنی دینی متمایز تولید می کنند. 🟡http://eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📗 📚: ‌‌ وجود دارد که باعث مطالعات هستی شناختی،معرفت شناختی و روش شناختی در سیره می شود. 🔻۱ ؛ 🔻۲ ؛ 🔻۳ ؛ 🔻۴ ؛ 🔶: سیره حوزه مطالعاتی نیست، بلکه ناظر به ماده و هستی سیره هست که در جهان منطقی و جهان تاریخی وجود عینی دارد و ماده مطالعات سیره پژوهی با رویکردهای گوناگون هست. 🔶: سیره شناسی از نوع معرفت درجه اول هست و چگونگی و چرایی ظهور و تطور پدیده های ناظر به سیره را توصیف و تحلیل زمانی و مکانی می کند 🔶: سیره شناسی از نوع معرفت درجه اول که با رویکرد فلسفی پدیده های ناظربه سیره رابه صورت فرازمانی و فرامکانی تحلیل فلسفی می کند.قانون شناسی در سیره پژوهی، خروجی اساسی مطالعات فلسفه سیره هست. 🔶: سیره شناسی از نوع معرفت درجه دوم که علم سیره را با رویکرد فلسفی مورد معرفت و مطالعه قرار می دهد.در واقع فلسفه علم سیره، علم شناسی فلسفی علم سیره هست، که در چهار حوزه هستی شناسی،معرفت شناسی،روش شناسی و روش ،علم سیره را تحلیل می کند. 📚 : 🔻: یک نوع معرفت درجه اول در ارتباط با پدیده های سیره؛ 🔻: یک نوع علم پیشینی در ارتباط با پدیده های سیره؛ 🔻: یک نوع فلسفه مضاف به امور در ارتباط با پدیده های سیره؛ 🔻: اکتشاف و تحلیل قانون شناسی از سیره، مساله اساسی فلسفه سیره یا فلسفه نظری سیره؛ 🔻: قانون های حقیقی یا قانون های فلسفی حاکم برانسان شناسی از مساله های اساسی فلسفه سیره یا فلسفه نظری سیره؛ 🔻: قانون های حقیقی یا قانون های فلسفی حاکم بر جهان شناسی از مساله های اساسی فلسفه سیره یا فلسفه نظری سیره؛ 🔻: قانون های حقیقی یا قانون های فلسفی حاکم بر عقل شناسی از مساله های اساسی فلسفه سیره یا فلسفه نظری سیره؛ 🔻: قانون های حقیقی یا قانون های فلسفی حاکم بر علم شناسی از مساله های اساسی فلسفه سیره یا فلسفه نظری سیره؛ 📙 بسیار مهم: 🔻: برای شناخت تمدن اسلامی در جهان منطقی و درجهان تاریخی، اکتشاف و تحلیل قوانین انسان شناسی، جهان شناسی، عقل شناسی و علم شناسی در سیره معصومان علیه السلام بسیار ضروری هست؛ 🔻: اکتشاف و تحلیل این قوانین از سیره معصومان علیه السلام ضرورت توجه به فلسفه سیره یا فلسفه نظری سیره را خیلی مضاعف می کند؛ 🟡http://eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📗 📚 : در ارتباط با فسلفه سیره که به نوعی می توان آن را "علم شناسی فلسفی علم سیره" نامید،نکات ذیل را می توان ملاحظه کرد. 🔸: یک نوع معرفت درجه دوم در ارتباط با علم سیره و ابعاد هستی شناختی،معرفت شناختی و روش شناختی علم سیره؛ 🔸: یک نوع علم پسینی در ارتباط با علم سیره و ابعاد هستی شناختی،معرفت شناختی و روش شناختی علم سیره؛ 🔸: یک نوع فلسفه مضاف به علوم در ارتباط با علم سیره و ابعاد علم سیره؛ 🔸: ازمساله های اساسی فلسفه علم سیره،شناخت انواع تبیین های عقلانی، علی و روایی و تحلیل فرآیند به کارگیری این تبیین ها در مطالعات سیره پژوهی؛ 🔸: از مساله های اساسی فلسفه علم سیره،تحلیل عینیت تاریخی و موانع معرفت شناختی و روش شناختی آن در مطالعات سیره پژوهی؛ 🔸: از مساله های اساسی فلسفه علم سیره،تحلیل تعامل معرفت شناختی و روش شناختی علم سیره با علوم همگون؛ 🔸: ازمساله های اساسی فلسفه علم سیره،تحلیل چیستی، اعتبار و کاربست نظریه پردازی در مطالعات سیره پژوهی؛ 🔸: ازمساله های اساسی فلسفه علم سیره،تحلیل تعامل معرفت شناختی و روش شناختی مطالعات میان رشته ای با مطالعات سیره پژوهی؛ 🔸: ازمساله های اساسی فلسفه علم سیره،تحلیل معرفت شناختی و روش شناختی مطالعات فرارشته ای با مطالعات سیره پژوهی؛ 🔸: از مساله های اساسی فلسفه علم سیره، تحلیل دینی مطالعات سیره پژوهی براساس گزاره های دینی و علم دینی؛ 📙هم چنان که اشاره شد فلسفه نظری سیره مساله های متنوع گوناگون مرتبط با پدیده های سیره را مورد مطالعه فلسفی قرار می دهد. یکی از این مساله های بسیار مهم و اساسی شناخت "" می باشد. 📙فلسفه نظری سیره مجموعه قوانین ناظر به "" را دراختیار مطالعات سیره پژوهی فلسفی قرار می دهد. بنابراین "" یک نوع "" و "" را در اختیار ما قرار می دهد. 📙این منطق انسان شناسی و قانون انسان شناسی حاصل از مطالعات فلسفی سیره، در مساله ها و مصادیق ذیل می تواند ظهور و بروز پیدا کند: 1⃣منطق و قانون ناظر به انسان شناسی فرهنگی؛ 2⃣منطق و قانون ناظر به انسان شناسی سیاسی؛ 3⃣منطق و قانون ناظر به انسان شناسی اقتصادی؛ 4⃣منطق و قانون ناظر به انسان شناسی تاریخی؛ 5⃣منطق و قانون ناظر به انسان شناسی تمدنی؛ 6⃣منطق و قانون ناظر به علم شناسی تمدنی در جهان تمدنی؛ 7⃣منطق و قانون ناظر به عقل شناسی تمدنی در جهان تمدنی؛ 8⃣منطق و قانون ناظر به کنش های تمدنی در جهان تمدنی؛ 📙بنابراین در یک فرآیند مطالعاتی اکتشافی و تحلیلی با رویکرد فلسفی در سیره پژوهی، مجموعه ای از منطق ها و قوانین ناظربه انسان شناسی کشف و تحلیل فلسفی می شود. 🟠http://eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡http://sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚 و : ⏪ تحول در مطالعات تمدنی وتمدن پژوهی و ضرورت تحول در این نوع مطالعات،ازمساله های دیگری هست که در فلسفه علم تمدن از آن بحث می شود. تحول و ضرورت تحول در مطالعات تمدنی و تمدن پژوهی را در "پنج محور کلان" ذیل می توان ایجاد کرد: 1⃣: رویکرد آموزشی در مطالعات تمدنی در نظام آموزشی موجود برای "دانستن مطالب تمدنی"، "انتقال مطالب تمدنی" و "وضعیت شناسی مطالعات تمدنی" هست. تحولی که باید صورت گیرد، خارج کردن رویکرد آموزشی مطالعات تمدنی از این وضعیت موجود هست. رویکرد آموزشی مطالعات تمدنی با "رویکرد نقدگرایانه" و"رویکرد نظریه گرایانه" تحولی هست که در مطالعات تمدنی ضروری به نظر می رسد. 2⃣ : در نظام آموزشی موجود در حوزه مطالعات تمدن پژوهی، ساختار این مطالعات مبتنی بر "تمدن پژوهی رشته ای" و یا "تمدن پژوهی دو رشته ای" بنیانگذاری شده است. ضرورت تحول در ساختار آموزشی مبتنی بر "تمدن پژوهی میان رشته ای" و "تمدن پژوهی فرارشته ای" از الزامات لازم درساختار آموزشی مطالعات تمدنی هست. 3⃣ و: رویکرد موجود دانش و پژوهش مطالعات تمدنی تمرکز بر "وضعیت شناسی مطالعات تمدنی" و "نقد شناسی مطالعات تمدنی" دارد. ضروری هست؛ رویکرد "نظریه شناسی تمدنی در حوزه مطالعات تمدنی"،"معرفت شناسی تمدنی در حوزه مطالعات تمدنی"، "انسان شناسی تمدنی در حوزه مطالعات تمدنی" به رویکرد رایج دانش و پژوهش تمدنی تبدیل شود. 4⃣: علاوه بر تحول در رویکرد آموزشی،ساختارآموزشی ورویکرد دانشی مطالعات تمدنی،ضروری هست رویکرد سازمانی مطالعات تمدنی هم تحول لازم را داشته باشد. رویکرد سازمانی مطالعات تمدنی بایستی از "سیاستگذاری مطالعات تمدنی" ، "برنامه ریزی مطالعات تمدنی" و" الگوی نظارتی و مدیریتی مطالعات تمدنی" بهره مند شود. 5⃣: در تحول ساختار سازمانی مطالعات تمدنی بایستی، این مطالعات تبدیل به "یک سیستم اجتماعی هوشمند" شود. حضور پررنگ "فضای مجازی در جهان تمدنی" در ساختار سازمانی مطالعات تمدنی نهادینه شود. "کارکرد بین المللی مطالعات تمدنی" در این ساختار سازمانی مطالعات تمدنی لحاظ شود. 🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚: 📗جایگاه ثبوتی علم در اسلام، جایگاه اثباتی متمایزی نسبت به سایر مکاتب برای علم در تمدن اسلامی تعریف و نهادینه کرد. ❇️ پارادایم های علمی از حیث تعریف متفاوت از هستی شناسی علم و معرفت شناسی علم، مسئولیت اجتماعی متمایزی برای علم تعریف و تاسیس نموده اند. ❇️ مسئولیت اجتماعی علم، به معنی موضع گیری هر پارادایم علمی، نسبت به مساله هایی مانند چیستی علم و نقش ارزش ها در روند تولید و توسعه علمی هست. ❇️ مسئولیت اجتماعی علم، ارتباط مستقیم با تعریف انسان و جایگاه انسان در جهان هستی، جهان تاریخی - تمدنی و جهان انسانی دارد. ❇️ اسلام و تمدن اسلامی با توجه به تعریف جدیدی از جهان هستی، جهان تاریخی - تمدنی و جهان انسانی، مسئولیت متمایزی از سایر پارادایم های علمی، برای مسئولیت اجتماعی علم تعریف می کند. ❇️ با توجه به اصالت دانش و علم در اسلام و تمدن اسلامی، نوعی مسئولیت اجتماعی بر دوش عالمان و دانشمندان تعریف و نهادینه شده است. ❇️ با توجه به اینکه انسان در اسلام، ماهیتی این جهانی و آن جهانی دارد، مسئولیت اجتماعی علم در اسلام، ناظر به هر دو جهان تعریف شده است. ❇️ مسئولیت اجتماعی علم در اسلام و تمدن اسلامی،با مفاهیم اساسی مانند عدالت و اخلاق پیوند خورده است.عالمان و دانشمندان در تمدن اسلامی بنا بر مسئولیت اجتماعی، وظیفه نهادینه شدن عدالت و اخلاق اسلامی را دارند. ❇️ مسئولیت اجتماعی علم در تمدن اسلامی، بایستی انسان و جامعه انسانی را متوجه مسئولیت انسان در قبال خداوند کند. ❇️ مسئولیت اجتماعی علم در تمدن انسانی، بایستی انسان را متوجه مسئولیتش در قبال نفس خودش کند. ❇️ مسئولیت اجتماعی علم در تمدن اسلامی، بایستی انسان را متوجه مسئولیتش در قبال سایر انسان ها کند. ❇️ مسئولیت اجتماعی علم در تمدن اسلامی، بایستی انسان را متوجه مسئولیتش در قبال جامعه خویش کند. 📚 به منبع ذیل مراجعه کنید: 📗؛ دکتر محمدتقی ایمان؛احمد کلاته ساداتی؛ نشر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛ 🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚: ⏪ یکی از مساله های اساسی و کاربردی فلسفه علم تمدن، "تحقیق تمدنی" می باشد. ⬅️مانند هرتحقیق علمی، تحقیق تمدنی هم از "چهار ساحت و بخش اصلی" تشکیل شده است. این چهارساحت و بخش عبارتند از: ♦️الف) : هستی شناسی تحقیق تمدنی بیشتر به حوزه "چیستی و ماهیت تحقیق تمدنی" می پردازد و مساله های ذیل در هستی شناسی تحقیق تمدنی بحث می شود: 1⃣ چیستی جهان تمدنی در تحقیق تمدنی؛ 2⃣ چیستی انسان در جهان تمدنی در تحقیق تمدنی؛ 3⃣ چیستی عناصر جهان تمدنی در تحقیق تمدنی؛ 4⃣ چیستی کنش تمدنی در جهان تمدنی در تحقیق تمدنی؛ ♦️ب) : معرفت شناسی تمدنی بیشتر به حوزه "اعتبار و کاربست معرفت تمدنی" در تحقیق تمدنی می پردازد و مساله های ذیل در معرفت شناسی تحقیق تمدنی بحث می شود: 1⃣ اعتبار معرفت شناسی تمدنی در تحقیق تمدنی؛ 2⃣ کاربست معرفت شناسی تمدنی در تحقیق تمدنی؛ 3⃣ الگوهای معرفتی و نظم های موجود در جهان تمدنی در تحقیق تمدنی؛ 4⃣ اصول شناخت معرفت جهان تمدنی در تحقیق تمدنی؛ 5⃣ کشف و تحلیل روابط علی در جهان تمدنی در تحقیق تمدنی؛ ♦️ج) : روش شناسی تحقیق تمدنی به مقوله "انواع روش شناسی ها و اعتبار روش شناسی ها" در تحقیق تمدنی می پردازد و مساله های ذیل در روش شناسی تحقیق تمدنی بحث می شود: 1⃣اعتبار روش شناسی های کمی و کیفی در جهان تمدنی در تحقیق تمدنی؛ 2⃣انواع و اعتبار استراتژی های تحقیق(استراتژی قیاسی ، استراتژی استقرایی،استراتژی پس کاوی و استراتژی استفهامی) در تحقیق تمدنی؛ 3⃣روش شناسی رفتار انسانی در جهان تمدنی در تحقیق تمدنی؛ ♦️د) : روش تحقیق تمدنی به "فنون تکنیک ها و ابزارهای استخراج اطلاعات" تحقیق تمدنی می پردازد واز مساله های ذیل در روش تحقیق تمدنی بحث می شود: 1⃣مشاهده های مشارکتی و غیر مشارکتی در جهان تمدنی در تحقیق تمدنی؛ 2⃣مصاحبه های ساخت بندی شده،مصاحبه های غیرساختارمندومصاحبه های متمرکز شده در تحقیق تمدنی؛ 3⃣اطلاعات تجربی و اطلاعات غیرتجربی و پرسش نامه ها در تحقیق تمدنی؛ 🟠eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟡sapp.ir/d.mir.mohammadi50
📚 : ⏪ "نظریه دینی" در مطالعات تاریخی-تمدنی مبتنی بر "پیش فرض ها و اصول معرفتی" می باشد، سه پیش فرض و اصل معرفتی ذیل برای "جریان نظریه دینی" در مطالعات تاریخی- تمدنی ضروری می باشد. 1⃣ ؛ "نظریه دینی" در مطالعات تاریخی و تمدنی تابع "امکان ،ضرورت واعتبار علم دینی" می باشد. به تعبیر دقیق تر و منطقی،"جریان نظریه دینی" در مطالعات تاریخی-تمدنی "نتیجه منطقی" امکان،ضرورت واعتبار علم دینی می باشد. 2⃣ ؛ "نظریه دینی" در مطالعات تاریخی_تمدنی تابع یک "پیش فرض و اصل معرفتی" دیگری بنام "امکان و اعتبار علم تاریخ دینی و علم تمدن دینی" هست. امکان و اعتبار علم تاریخ دینی و علم تمدن دینی "ضرورت نظریه دینی" در مطالعات تاریخی-تمدنی را تجویز می کند. 3⃣ ؛ پدیده های تاریخی وتمدنی را با "رویکردهای متنوعی" می توان تحلیل کرد. "تحلیل تاریخی و تحلیل فلسفی" تاریخ و تمدن از رویکردهای اساسی تحلیلی در مطالعات تاریخی و تمدنی هست. "تحلیل دینی تاریخ-تمدن" نتیجه منطقی و معرفتی "علم تاریخ دینی" و "علم تمدن دینی" می باشد. 🟡eitaa.com/mir_mohammadi5050 🟠sapp.ir/d.mir.mohammadi50