eitaa logo
در محضر آیت‌الله میرباقری
32.6هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
401 ویدیو
137 فایل
💠 پایگاه اطلاع‌رسانی و نشر دیدگاه‌های آیت‌الله میرباقری ☑️ @mirbaqeri_ir 💠 کانال نشر آثار چندرسانه‌ای (صوت، فیلم، پادکست، سخن‌نگاشت) ☑️ @mirbaqeri_resane
مشاهده در ایتا
دانلود
💥 لذت‌های دنیا مثل «بادامِ بوداده» و «گوشتِ کباب‌شده» است. «انسان باید ارزیابی کند که آیا به قافله سیدالشهداء(ع) رسیده است یا نه؟ همراهی با ولیّ خدا دارای مراتبی است، اگر به قافله رسیده است در کدام مرحله است؟ اگر رسیده است، مراتب کامل‌تر را در نظر بگیرد و خود برای رسیدن به این مراتب را آغاز کند. اما اگر کسی جا مانده است باید مراقبه دیگری را آغاز کند. پس از ورود به این وادی خواهیم دید که همه این وادی آسایش، رحمت و امنیت است، اما برای کسی که بیرون از این مسیر است امتحانات و سختی راه، جلوۀ بسیار سخت و صعبی دارد: «ألجَنَّهُ حُفَّت بالمَکَارِهِ وَ النّارُ حُفَّت بِالشَّهَواه». لذّت‌هایی است که جهنم را در برگرفته‌اند و انسان را به جهنم دعوت می‌کنند، و مکارهی است که بهشت را محاصره کرده‌اند. سخت‌ترین مسئله برای یک دسته، اصل ورود و اهل راه شدن است؛ آنجایی که باید حجاب نفس و خودخواهی را کنار بزنند. از برخی علمای اخلاق نقل شده است که لذت‌های دنیا مثل و است. این‌همه بوی وسوسه‌برانگیز طعام برای آن است که او را در این بکشانند، تله‌ای که از آن نجات و رهایی نیست. باطن دنیا نیز مکاره است اما ظاهر اغواگر آن انسان را دعوت می‌کند.» ☑️ @mirbaqeri_ir
💥 متن تنظیم‌شده و صوت سخنرانی‌های استاد میرباقری در دهه اول ماه محرم ۱۳۹۹، در پایگاه اطلاع‌رسانی ایشان ( mirbaqeri.ir ) بارگذاری شد: 🔵 در حسینیۀ حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) ▪️جلسه اول/ فضای ظلمانی و لهو و لعب دنیا و امتحانات سنگین الهی برای رسیدن به امام ▫️ b2n.ir/183376 ▪️جلسه دوم/ تأویل آیات قرآنی داستان بنی‌اسرائیل ▫️ b2n.ir/417831 ▪️جلسه سوم/ ابتلائات مربوط به تغییر قبله/ ابتلائات الهی، مرکب انسان برای سیر الی الله ▫️ b2n.ir/367632 ▪️جلسه چهارم/ بلا، مطهّر مومن در سیر الی الله/ ابتلائات الهی، راه نجات انسان از اضطرار ▫️ b2n.ir/924697 ▪️جلسه پنجم/ تحقق حقیقت کعبه در مرحله امت‌سازی/تحمل درد های عظیم مقدمه تحقق طرح عظیم خداوند متعال در عالم ▫️ b2n.ir/840042 ▪️جلسه ششم/ شرط برخورداری از برکات صلوات و عبور از سختی‌ها و ابتلائات به‌واسطه آن ▫️ b2n.ir/971533 ▪️جلسه هفتم/ حقیقت ابتلائات معصومین/ چگونگی برخورد مؤمنین با حوادث و ابتلائات ▫️ b2n.ir/872945 ▪️جلسه هشتم/ برکات فتح نبی اکرم برای امت ذیل آیات سوره فتح/ توجه به عهدها و تجدید آن ذیل تبیین فرازهایی از دعای ندبه ▫️ b2n.ir/511601 ▪️جلسه نهم/ قرار گرفتن در فتح دائمی در گرو همراهی با نبی اکرم/ دلیل واقعی جاماندگان از فتح رسول الله ▫️ b2n.ir/651383 ▪️جلسه دهم/ غدیر؛ غنیمت حقیقی نبی اکرم و راه رسیدن به آن ذیل تفسیر سوره مبارکه فتح ▫️ b2n.ir/361013 ▪️جلسه یازدهم/ تبیین مسیر کلی فتح و خصوصیات همراهان نبی اکرم در این مسیر ▫️ b2n.ir/560611 ▪️جلسه پایانی/ اضطرار به امام برای کشف سوء دستگاه شیطان، شرط رسیدن به فتح و تحقق ظهور ▫️ b2n.ir/317005 🔵 در هیئت ثارالله قم (در مدرسه فیضیه) ▪️جلسه اول/ بیان مصیبت عظیم سیدالشهدا و رهایی امت از تاریکی و ضلالت به‌واسطه این مصیبت ▫️ b2n.ir/466352 ▪️جلسه دوم/ تبیین اهداف قیام سیدالشهداء و مفهوم فساد ذیل توضیح وصیت‌نامه اباعبدالله ▫️ b2n.ir/092246 ▪️جلسه سوم/ وجود میزان الهی و شیطانی در همه روابط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی/ شکل‌گیری جوامع و تبیین روابط بر اساس تربیت الهی و شیطانی ▫️ b2n.ir/948491 ▪️جلسه چهارم / استعلاء و برتری‌جویی ریشه همه مفاسد/ داشتن بینه و رزق حسن، شرط داشتن توانایی برای اصلاح جامعه ▫️ b2n.ir/480927 ▪️جلسه پنجم/ دنیای مدرن و اعلام استغناء از تعالیم انبیاء و تنظیم ساختارهای اجتماعی بر محور طواغیت ▫️ b2n.ir/603504 ▪️جلسه ششم/ ریشه فساد؛ فسق و قطع رشته‌های رحمت الهی/ حضور شیطان در ارتباطات غیرالهی ▫️ b2n.ir/325332 ▪️جلسه هفتم/ ترازوی دنیای مدرن برای سنجش ملت‌ها/ به هم خوردن همه ترازوهای انسانی و برقرار شدن میزان حق ▫️ b2n.ir/509773 ▪️جلسه هشتم/ جریان الدّ الخصام؛ یکی دیگر از منشأهای فساد/ سیاست‌های جمعیتی و از بین بردن نسل توسط جریان غرب‌گرا ▫️ b2n.ir/205327 ▪️جلسه نهم/ جریان نفاق؛ تحریف دین، ایجاد فساد و برگرداندن جامعه از مدار توحید ▫️ b2n.ir/491061 ▪️جلسه دهم/ اعراض از ولایت اهل بیت به‌عنوان مصلحان حقیقی عالم؛ یکی دیگر از ریشه‌های فساد ▫️ b2n.ir/435693 ▪️جلسه یازدهم/ بزرگ‌ترین فساد؛ الحاد در اسماء و انحراف از ولایت امیرالمومنین ▫️ b2n.ir/000953 ▪️جلسه پایانی/ لزوم تببین مفاهیم اصلاح و فساد بر اساس معارف و پرهیز از عرفی‌سازی مفاهیم دینی ▫️ b2n.ir/564080 🔵 در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) ▪️جلسه اول/ دستورات امام رضا علیه السلام برای سلوک در ماه محرم و رسیدن به رزق‌های آن ▫️ b2n.ir/285934 ▪️جلسه دوم/ آخرالزمان؛ دوران غربالگری/ راه رسیدن به مقام خونخواهی سیدالشهدا ▫️ b2n.ir/530302 ▪️جلسه سوم/ خصوصیات اصحاب سیدالشهدا علیه السلام/ مراحل سیر با امام ▫️ b2n.ir/246305 ▪️جلسه چهارم/ برنامه‌ریزی و استفاده از فرصت‌ها ویژگی مهم یاران سیدالشهداء /امام؛ تنها مسیر الی الله ▫️ b2n.ir/733149 ▪️جلسه پنجم/ سیر و سلوک یاران حسین علیه السلام در مقام محبت ایشان/زیارت عاشورا؛ سیر در مقام بلای امام ▫️ b2n.ir/859068 ▪️جلسه ششم/ خصوصیات اصحاب سیدالشهدا در لسان امام صادق علیه السلام/ ربّیّون سیدالشهداء علیه السلام ▫️ b2n.ir/638061 ▪️جلسه هفتم/ خصوصیات اصحاب سیدالشهداء/مقام زهد؛ مقدمات و چگونگی نیل به آن / مقام یقین و مقام رضا ▫️ b2n.ir/625012 ▪️جلسه هشتم/ رضای سیدالشهداء در گودی قتگاه باب هدایت امت به سوی عصر ظهور/ گریه عالمیان بر مصیبت اباعبدالله ▫️ b2n.ir/933600 ▪️جلسه نهم/ توضیح مقام تسلیم، تصدیق، وفاء و نصیحه در شأن حضرت قمر بنی‌هاشم علیه السلام ▫️ b2n.ir/692200 ▪️جلسه دهم/ پیروزی قطعی سیدالشهداء در روز عاشورا/ شفاعت و انفتاح تاریخی اباعبدالله ▫️ b2n.ir/731490 ▪️جلسه پایانی حرم مطهر/ سه جلوه ضیافت بلای عاشورا ▫️ b2n.ir/763044 ☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️ توحید به این معنا نیست که انسان بگوید «خدا هست» «کفایت نمی‌کند که انسان بگوید خدا هست. خب، ابلیس هم می‌گفت خدا هست. با این حرف که موحد درست نمی‌شود. توحید یعنی اینکه انسان بپذیرد که او ولیّ است، او حق فرماندهی دارد، و من باید عبد باشم و باید تبعیت بکنم ولو اینکه حالا یک جایی در عمل تخلف کنم‌؛ «الهی لم أعصک حین عصیتک و أنا بربوبیتک جاحد». اگر کسی قبول کرد که او خالق است و ما مخلوق هستیم و ما باید ولایت الهیه را قبول کنیم، او وارد دایره توحید شده است». ☑️ @mirbaqeri_ir
🔴 پروندۀ نکته‌ها دربارۀ و 📜 تحول در عدالت باید متّکی به یک مبنای فکری و اندیشۀ متقن و شکل‌یافتۀ قرآنی و روایی باشد (رهبر معظم انقلاب) https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2925 📜 عدالت در عالَم، چيزي جز بسط جريان الوهيتِ حضرت حق نيست/ همه بي‌عدالتي‌ها ريشه در خروج از وادي توحيد دارد. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2154 📜 نظريه عدالت تاريخی یعنی نظريه تحقق ولايت نبي اکرم(ص) در تاریخ/ عاشورا محور عدالت‌خواهی تاریخی است. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2155 📜 ولایت فقیه، نظریه عدالت اجتماعی اسلام است/ پیشبرد انقلاب اسلامی و مبارزه با نظام سرمایه‌داری، برنامه تحقق عدالت اجتماعی است. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2156 📜 باید با ادبیات دینی از عدالت دفاع کنیم، نه ادبیات غیردینی. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2157 📜 اگر نظریه «عدالت دینی» را خوب تبیین نکنیم، ممکن است در عدالتخواهی دچار انحراف شویم/ عدالتخواهیِ مصداقی اشکالی ندارد، اما نباید به «فرسایش جبهه مؤمنان» منتهی شود. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2189 📜 انرژی متراکم عدالت‌خواهی باید در مسیر درستی به کار گرفته شود https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/1108 📜 بعضی‌ها می‌خواهند الآن بکارند و پاییز هم برداشت کنند و بخورند، حوصله ندارند درخت گردو بکارند که چند دهه یا چند قرن بماند و نسل‌های آینده از ثمره‌اش بهره ببرند. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2269 📜 ریشۀ بسیاری از اشتباهات ما تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی ‌بر اساسِ عقلانیت مدرن و علوم انسانیِ سکولار بوده است https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2270 📜 در مسئله عدالت، در چارچوب بیانیه گام دوم باید تئوری‌پردازی صورت گیرد./ امروز جوانانی که حاضرند برای دفاع از امنیت کشور و در دفاع از حرم اهل بیت (ع) در سوریه جان بدهند، چالش عدالت دارند. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2302 📜 انتظار به‌معنای اقدام در چارچوب طرح ولیّ خدا برای تحقق آرمان «توحید، عدالت، آزادی، امنیت و رفاه» است. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2659 📜 پرداختن به مسئلۀ عدالت از ضرورت‌های انقلاب اسلامی است https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3023 📜 بزرگ‌ترین حجابِ عدالت، «مدرنیزم» است/ تمدن مدرن مبتنی بر «جور»، یعنی «ظلم پنهان»، است. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3024 📜 با سازوکارهای مدرن نمی‌توان عدالت را دنبال کرد. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3240 📜 مدل سرمایه‌داری مثل ترازویی است که بازوي گشتاورش به نفع طبقۀ سرمایه‌دار طراحی شده است. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3241 📜 ما محور تحقق عدالت تاريخی نيستيم؛ بلکه در درون اين جريان بايد عمل کنيم و در مسیر عدالت‌خواهی گام بر‌داریم. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3242 📜 تحقق عدالت در امروز، با کمک به تحقق حکمرانی اسلامی ممکن است. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3244 📜 انسان نمی‌تواند بگوید می‌خواهم عدالت را محقق کنم، ولی با خدا و امام زمان(عج) و ولایت فقیه کاری ندارم. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3249 📜 شفافيت و نقد _ اگر در ذیل اندیشه اسلامی انجام شود، نه ذیل ادبیات مارکسیستی و غربی _ به تحقق عدالت کمک می‌کند. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3252 📜 اگر نظامی، صفات رذيله را محور قرار دهد _ چه نظام سلطۀ قديم باشد، چه نظامِ بازار و چه حکمرانی مجازی _ نمی‌تواند عدالت را محقق کند. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3254 📜 جوانان عدالت‌خواه از سرمايه‌های انقلاب اسلامی هستند. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3260 📜 خطاهایی که در مسیر عدالت‌خواهی وجود دارد، نباید موجب شود که مانع از گسترش عدالتخواهی شویم. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3263 📜 اول باید عدالت را در خودمان محقق کنيم و خودمان عادل بشویم. انسان تا خودش عادل نشود، عدل را نمی‌تواند محقق کند. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3264 📜 ادعیه مهدوی (نظیر دعاي عصر غيبت، دعاي ضراب، دعاي يونس‌ بن ‌عبدالرحمن، دعاي عهد، دعای ندبه و...) را مکرر بخوانيم تا جنس عدالت‌خواهیِ امام زمان(عج) را بفهميم و در ما شکل بگيرد. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3265 📜 عامل اصلیِ بی‌عدالتی‌ها و فشارهای اقتصادی بر طبقه ضعیف، نگاه نئوليبرالی به اقتصاد بوده است. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3268 📜 چرا به عدالت مطلوب نرسیده‌ایم؟ مهم‌ترین عامل، الگوهای نئولیبرال بوده است و عوامل بعدی، سوء‌تدبیرها و اشرافی‌گری‌ها هستند. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3269 📜 اگر مي‌خواهيم مبارزۀ ما با بی‌عدالتی، يک مبارزۀ دقيق و علمي باشد، مفاهيمي وجود دارند که مبدأ اشاعۀ بي‌عدالتي در عالم‌اند. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3270 📜 برای تحقق عدالت باید چارۀ کوتاه‌مدت هم داشته باشیم و نمی‌توانیم فقط منتظر طرح‌های درازمدت بمانيم. https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3271
⚡️ با سازوکارهای مدرن نمی‌توان عدالت را دنبال کرد. «مشکل امروز ما این است که انقلاب اسلامی به‌دنبال تحقق است، ولی سازوکارهای آن برای تحقق عدالت، است؛ و همين دوگانگی، در کشور بحران ايجاد کرده است. بايد مبتنی بر مکتب باشد. برای تحقق چنين عدالتی، بايد نرم‌افزارها و فناوری‌های متناسب با آن را توليد کنيم تا بتوانیم عدالتِ مبتنی بر مکتب خودمان را دنبال کنيم.» ☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️ مدل سرمایه‌داری مثل ترازویی است که بازوي گشتاورش به نفع طبقۀ سرمایه‌دار طراحی شده است. ⚡️ هر توسعه‌ای حامل عدالت نيست. الگوهاي توسعۀ غربی اصلي‌ترين مانع عدالت در جهان هستند. 💠 : «عدالت را باید در سه سطح مورد توجه قرار بدهيم: ، عدالت خُرد و بهره‌وری است؛ معمولاً وقتی گفته می‌شود "عدالت"، اين سطح از عدالت مقصود است. ، عدالت ساختاری است. اگر در سطح بهره‌وري اقتصادي در جامعه، تناسبات عادلانه حاکم باشد، حتماً ساختارها و عدالت ساختاري پشوانۀ آن است. این سطح، سطح کلان عدالت است. اگر ساختارهاي اجتماعي، ساختارهاي عادلانه‌اي نباشند، عدالتِ در بهره‌وري ممکن نيست. به‌عنوان مثال، اگر قانون اساسي يک کشوري عادلانه نباشد، يعني اگر اساس نظام یک کشور عادلانه نباشد، طبيعي است که بهره‌وري هم در آن نظام، عادلانه نيست. درواقع ساختارها مثل ترازو هستند؛ اگر ساختارها خودشان عادلانه نباشند، به این معناست که در اين ترازو، بازوي گشتاور به نفع يک کفه است؛ بنابراین، آنچه محقق مي‌شود، هرچند به‌حسب ظاهر ترازو مي‌شود، اما خود ترازو، جائرانه است. اين، جور است. جور يعني ظلم پنهان. خدا استاد ما را رحمت کند؛ ایشان قپون‌هاي قدیمی را مثال می‌زند؛ این قپون‌ها بازوي گشتاوری داشتند که به نفع يک کفه طراحی شده بود؛ وزنۀ صد گرمی در یک کفه، برابر بود با صد کيلو در کفۀ دیگر. هم به همین صورت است؛ يعني ساختار اين نظام، جائرانه است و تمام امکانات، اعم از قدرت، ثروت و اطلاع، به نفع يک طبقه خاص مصادره مي‌شوند. لذا در جهان، مثلاً پنجاه نفر پيدا مي‌شوند که برابر با پنجاه درصد مردم جهان ثروت دارند. یعنی بازوي گشتاور در نظام سرمایه‌داری، به نفع يک طبقه است و به‌تعبير ديگر ساختارهاي اجتماعي، جائرانه است. ، عدالت در مرحلۀ تکامل است؛ يعني ساختارها، ذيل تکامل شکل مي‌گيرند. اگر تکامل حقيقي واقع شود، ساختار و تعادلی که ذيل آن تکامل حقيقي ایحاد مي‌شود، عادلانه است. ذيل چنین ساختاری می‌توانیم از نحوۀ بهره‌وري صحبت کنيم. البته نسبت عدالت با توسعه [و تکامل] را باید در جاي خودش بحث کنيم؛ ولی هر توسعه‌اي حامل عدالت نيست. توسعه اگر در مسير خروج از مدار اصلي عالم باشد، يعني اگر جهت توسعه، استکبار بر خداي متعال باشد، خودش اصلي‌ترين مانع عدالت است؛ لذا الان اصلي‌ترين مانع عدالت در جهان، الگوهاي توسعۀ پايدار است. اين الگوها، ساختارهاي جهانيِ جائرانه ایجاد کرده است و ذيل ساختار جائرانه، قطعاً بهره‌وري جائرانه شکل مي‌گيرد. این ساختارهای جائرانه ـ که ذيل الگوهاي توسعه شکل مي‌گيرد ـ ثروت و محرومیت را شکل مي‌دهد؛ لذا اين ساختارهای جائرانه و مدل‌هاي توسعه، بزرگ‌ترين مانع تحقق عدالت هستند.» ☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️ جريان تحقق عدالت، يک جريان بزرگ تاريخي است که با انبياء شروع شده و به ظهور ختم مي‌شود («لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْميزانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ»...)؛ بنابراین، ما محور تحقق عدالت تاريخی نيستيم؛ بلکه در درون اين جريان بايد عمل کنيم و در مسیر عدالت‌خواهی گام بر‌داریم. 💠 : «ما محور تحقق نيستيم. هيچ عدالت‌خواهي نمي‌تواند بگويد بار عدالت‌خواهي در کل تاریخ، بر دوش من است. حتي حضرت امام(ره) که در مقياس انقلاب اسلامي و در مقیاس ايجاد يک عصر جديد، تحقق عدالت را دنبال مي‌کردند، ذيل نبي‌اکرم(ص) و امام زمان(عج) اقدام مي‌کنند و می‌فرمایند انقلاب اسلامي، مقدمه تحقق انقلاب جهاني اسلام به دست حضرت بقيت الله(عج) است. بنابراین عدالت، امر بسیار رفیعی است؛ کسي نباید خيال کند عدالت يک امر ساده و کوچکي است که من و شما مي‌توانيم کل آن را محقّق کنيم. این یک توهم است و انسان با این توهم، مبتلا به مي‌شود. آنها که دنبال دولت مستعجل هستند و مي‌خواهند عدالت تاریخی خیلی سریع محقق شود، ابعاد عدالت را در عالَم نمي‌فهمند. «لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْميزانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ». جريان تحقق عدالت، يک جريان بزرگ تاريخي است که با انبياء شروع شده و به ظهور ختم مي‌شود؛ [بنابراین] ما محور تحقق عدالت در تاريخ نيستيم؛ ما باید در درون اين جريان بايد عمل کنيم. کمااینکه جریان جور و ظلم در عالم، يک جريان تاريخي است که در نقطه اوج خودش، در نظام ليبرال محقق مي‌شود و يا به‌شکل پيچيده‌تري در حکمرانی مجازی محقق خواهد شد. يعني [دستگاه ظلم،] يک دستگاه بزرگ است و ابليس محور این جریان تاریخی در عالم است. ما بايد جايگاه خودمان و مقياس توانايي‌هايمان را بشناسيم و بدانيم کجا بايد بايستيم تا عدالت محقق شود. ما بايد دنبال تحقق عدالت به دست حضرت بقيت الله باشيم، در مسير حضرت عمل کنيم. بنابراین ما باید بدانيم جای ما در تحقق عدل چیست و متوهم نشويم. اگر تحقق عدالت، يک فرايند تاريخي دارد که تا این حد گسترده است، ما نباید دنبال دولت مستجعل باشيم؛ نه اینکه اقدام نکنيم؛ بلکه اقدام ما باید در طرح بزرگ خدای متعال و در طرح انبياء و امام زمان (عج) ـ که برنامه حرکت در تاريخ است بگیرد.» ☑️ @mirbaqeri_ir
🔹 رهبر معظم انقلاب اسلامی: «بهانه‌ی آزادی بیان برای محکوم نکردن جرم بزرگ اهانت به چهر‌ه‌ی قدسی حضرت رسول اعظم (صلّی الله علیه و آله) که از سوی برخی سیاستمداران فرانسوی گفته شده کاملاً مردود و غلط و عوام‌فریبانه است.» ۹۹/۶/۱۸ 💻 @khamenei_ir
1⃣ تمدن مدرن، جائرانه است، نه به‌معناي اينکه تماماً ظلم است؛ جور يعني ظلمِ آميخته با عدل؛ اتفاقاً همین آمیختگی کار را دشوار ساخته است. 2⃣ در مقابلِ جور مدرنیته، باید عصر جدیدی ايجاد می‌شد تا انسان دوباره با عالم غيب مرتبط شود و از بستر ارتباط با حضرت حق، مفاهیمی مثل سعادت، آزادي، عدالت و کرامت محقق شود. 3⃣ انقلاب اسلامي يک حرکت عدالت‌خواهانه در مقابل نظام جائرانۀ مدرن است که بايد پنج مرحله را طي کند؛ ۱. انقلاب اسلامی؛ ۲. نظام اسلامی؛ ۳. دولت (حکمراني اسلامی)؛ ۴. جامعه اسلامی: ۵. تمدن اسلامی. 4⃣ تحقق عدالت در امروز، با کمک به تحقق حکمرانی اسلامی ممکن است. 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «اگر بخواهیم عدالت را در مقياس اجتماعي در نظر بگيريم، مقياس اجتماعی آن انقلاب اسلامي است. انقلاب اسلامي يک حرکت عدالت‌خواهانه، در مقياس جامعۀ جهاني و در مقابل نظام جائرانۀ مدرن است که به‌اصطلاحِ خودشان بعد از دورۀ روشنگري، شکل گرفته است. بزرگ‌ترین جور در دورۀ روشنگري اين است که رابطۀ انسان را با غيب عالم بریدند و او را زمینی و محبوس کردند؛ به‌جای اينکه انسان مبتني بر ارادۀ حق و تعالیم قدسی در عالم زندگي کند، به او گفتند مبتني بر نفسانيت خودت زندگي کن و به عقلانيت خودبنياد خودت تکيه کن. این بزرگ‌ترين جوری است که اتفاق افتاده است؛ يعني ايدئولوژي مدرن که زيرساختي‌ترين لايۀ تمدن مدرن است، بنيان جور جدید در عالم است. البته اين جور، به اسم عدل در عالم واقع می‌شود. مکتب مارکسيسم و سرمايه‌داری، هر دو مدعي عدالت هستند، یعنی عدالت مکتب رفاه و عدالت مارکسيستي. گرچه این دو مکتب، وقتي با هم مي‌جنگيدند، يکي از آنها شعار آزادي مي‌داد و دیگری شعار عدالت؛ ولي هر دو، هم مدعي آزادي هستند و هم مدعي عدالت؛ اما هر دو می‌خواهند عدالت و آزادي را در بستر انانيت انسان محقق کنند؛ در حالی که اين بستر، از بنيان، خلاف عدالت و آزادي است؛ یعنی مبتني بر پرستش نفس، نه عدالت محقق مي‌شود و نه آزادي. تمدن مدرن از این ايده‌ها شروع شد و در ادامه به یک انقلاب فلسفي تبدیل شد و حول آن، انديشه‌هاي فلسفي شکل گرفت و فيلسوفان مدرنِ دوران روشنگري، يکي پس از ديگري آمدند و بعد، انديشه‌هاي اجتماعي، و دانش و انقلاب علمي، و انقلاب صنعتي، و بعد هم ساختارهاي جهاني، و سبک‌زندگي جهاني، شکل گرفت. اين تمدن، جور است؛ نه به‌معناي اينکه تماماً ظلم است، جور يعني ظلمِ آميخته با عدل. اتفاقاً همین آمیختگی کار را دشوار ساخته است؛ استیلای شیطان همان جاست که حق و باطل، و عدل و ظلم، با هم آمیخته مي‌شوند؛ «فَهُنَالِكَ يَسْتَوْلِي‏ الشَّيْطَانُ‏ عَلَى أَوْلِيَائِهِ». عدالت‌خواهان بايد به این نکته توجه کنند که نظام جائرانه‌اي بر جهان حکومت مي‌کند که ايدئولوژي و فلسفه دارد، و دانش و فناوری‌های متناسب با ایدئولوژی و فلسفه‌اش را ایجاد کرده و ساختارهاي اجتماعي و نظام جهاني متناسب با خودش را شکل داده و هر روز هم می‌خواهد سيطره‌اش را بر جهان گسترش دهد. پس از یک سو، آنچه در این تمدن محقق مي‌شود، در همه زوايايش جور است و از سوی دیگر، اين جور مبتني بر انديشه‌هاي فلسفي و علمي است؛ يعني یک نظام علمي، مبتني بر دانش‌هاي اجتماعي، ایجاد کرده است. با این جور، که چنین وسعت و پیچیدگی‌ای دارد، چگونه باید مقابله کرد؟ طبيعتاً بايد در مقابل عصر مدرنیته، دوران و عصر دیگری ايجاد می‌شد تا انسان دوباره با عالم غيب و عالم الهي مرتبط شود و از بستر ارتباط با حضرت حق، مفاهیمی مثل سعادت، آزادي، عدالت و کرامت اجتماعي، محقق شود. اين اتفاق، نياز به يک انقلاب بزرگ جهاني داشت که حضرت امام (ره)، چنین انقلابی را ایجاد کردند. اين انقلاب، به‌تعبير رهبر بزرگوار انقلاب اسلامي (حفظه الله) بايد را طي کند؛ مرحلۀ اول و دوم، یعنی انقلاب اسلامی و نظام اسلامی، محقق شده و در مرحلۀ سوم، باید دولت اسلامی ـ يعني حکمراني اسلامي ـ محقق شود. اين مرحله‌بندی به‌معنای تئوريزه کردنِ حرکت انقلاب اسلامي است و تحقق عدالت، با کمک به تحقق ممکن است. عدالت‌خواهي اگر در اين مسير قرار نگیرد و به اين وسعت نرسد، یک عدالت‌خواهي کور است و به نتيجه هم نخواهد رسيد. در مراحل بعدی هم بايد جامعۀ اسلامي و تمدن اسلامي ایجاد شود. اما آیا اين تمام عدالت است؟ قطعاً این‌گونه نیست. تمدن اسلامی، تنها بخشي از آن طرح بزرگي است که نبي‌اکرم(ص) براي عالم دارند و ذيل طرح نبي‌اکرم(ص) و ذيل پرچم‌داري امام زمان (عج) محقق خواهد شد.» ☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️ عدالت‌خواهی یک جریان بزرگ تاریخی است. ⚡️ ما محور تحقق نیستیم، بلکه در ذیل آن حرکت می‌کنیم. 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3239
⚡️ انسان نمی‌تواند بگوید می‌خواهم عدالت را محقق کنم، ولی با خدا و امام زمان(عج) کاری ندارم. ⚡️اين یک شوخی است که کسی خيال کند بیرون از انقلاب اسلامي، یا با تضعیف محورِ نظام اسلامی (يعنی ولايت فقيه)، عدالت محقق می‌شود. 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «نظام سیاسیِ تحقق عدالت، نظام خلافت الهي بر محور معصوم است. اصلي‌ترين رکن اين عدالت در مقیاس کل تاریخ، خود معصوم است؛ خود او، کلمۀ عدل است. در مقیاس نظام اجتماعي، نظام سياسيِ عادلانه در مقابل تمدن جور، نظام ولايت فقيه است. رکن اصلي در این نظام، خود فقيه عادل جامع‌الشرايط است. لذا اگر کسي خيال کند دنبال عدالت است، ولی بخواهد خارج از دایرۀ ولایت امام زمان(عج) اقدام کند، همۀ اقداماتش جائرانه است؛ کمااینکه انسان نمی‌تواند بگوید مي‌خواهم عدالت را محقق کنم، ولی با خدا کاری ندارم؛ این انسان حتماً ظلم مي‌کند؛ عدالت بدون توحید، ممکن نيست. وقتي انسان از مدار بندگي بیرون رفت، خودش يک ابليس می‌شود. تحقق عدالت در مقياس تاريخ و جامعه، قواعدي دارد؛ کمااينکه دستگاه شيطان، وقتی يک تمدن جائرانه ایجاد مي‌کند و به‌دنبال طرح توسعۀ پايدار در مقياس جامعه جهاني است، همه الزامات آن را هم ايجاد مي‌کند و براي همۀ جامعۀ جهاني، طرح دارد، اَسناد بين‌المللي تصويب مي‌کند و بعد اِعمال مي‌کند. بنابراین، يک ساختار جهانيِ هماهنگ وجود دارد که مبتني بر یک ايدئولوژي جائرانه شکل گرفته و فلسفه‌ها و دانش‌هایش هم جائرانه است. در مقابل چنین نظامی، چه اقدامی باید انجام بدهیم؟ اقدام ما باید بزرگ باشد؛ انقلاب اسلامی، اقدام بزرگ جامعۀ مؤمنين در عصر غیبت است که بر محور امام زمان (عج) شکل گرفته تا مقدمۀ ظهور باشد. امتي بر محور وليّ فقيه و نيابت عامۀ امام زمان (عج) قيام کرده و اين قيام به يک نظام تبدیل شده و در مرحلۀ بعد، اين نظام باید به تبدیل شود. بنابراين عدالت‌خواهي يعني تلاش براي تحقق مراحل بعدیِ انقلاب اسلامي. اين یک شوخی است که کسی خيال کند بیرون از انقلاب اسلامي، یا با تضعیف محور نظام اسلامي ـ يعني ولايت فقيه ـ عدالت محقق مي‌شود؛ عدالت، تعریف دارد و ساختار کلان می‌خواهد. کمااینکه در يک قدم بالاتر، کسي نمی‌تواند بگويد با امام زمان(عج) کاری ندارم اما می‌خواهم عدالت را محقق کنم! جواب او این است که عِرض خود مي‌بري و زحمت ما مي‌داري. این نگاه، انسان را در دام شيطان می‌اندازد و او را جزو قواي شيطان قرار می‌دهد، تا آنجا که شيطان به‌وسيلۀ او، جور خودش را محقق مي‌کند؛ این یک توهم است که انسان خيال کند من به امام کار ندارم و خودم محور عدالت در عالم هستم. عدالتِ نازل شده در حيات تاريخي و اجتماعي انسان‌ها، بر محور انسان عادل شکل مي‌گيرد؛ کمااینکه کسی نمی‌تواند عدالت را در عرض توحيد قرار دهد، چون عدالت از صفات فعل حضرت حق است. اگر جهان بر مدار عدل مي‌چرخد، به این دلیل است که اله عالم، عادل است. پس عدالت در عرض توحید نیست و‌ در عرض خلیفة‌الله هم نیست، بلکه خليفة الله ـ که مقام عصمت دارد و محل مشيت الهی است ـ خودش کلمۀ عدل است؛ لذا آیۀ شریفۀ ««وَ تَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ صِدْقاً وَ عَدْلاً»، به امام تأويل مي‌شود. لذا همان‌طور که عبوديت در عالم، با امام محقق مي‌شود (بِنَا عُبِدَ اللَّهُ‏ وَ بِنَا عُرِفَ‏ اللَّهُ‏)، عدالت هم با امام محقق مي‌شود و اگر ما منتظر عدالت هستيم، منتظر ظهور فعل امام هستيم. اگرچه عدالت به‌وسيله حضرت حق محقق مي‌شود، و منتظر عدالت، در انتظار ظهور فعل الهي است و مي‌خواهد خداي متعال عالم را پر از عدل کند (اللَّهُمَّ امْلَأْ بِهِ‏ الْأَرْضَ‏ عَدْلًا وَ قِسْطاً)، اما آن دست الهی که حضرت حق، عدالت را با آن محقق مي‌کند، خود امام است. عدالت، جداي از امام نیست، بلکه ظهور فعل خود امام است؛ لذا ما دنبال تجلیِ خود امام هستيم؛ حتی عادل شدن انسان، بر محور امام ممکن است. گاهي در فلسفه اخلاق مي‌گويند عدالت، حاکميت قوۀ عاقله بر قواي ديگر است؛ اين تعريف، ناقص است. عدالت یعنی انسان بر محور معصوم حرکت کند. اگر تمام قواي انسان، ذيل معصوم بود و ارادۀ معصوم در قوای انسان ظاهر شد، انسان، عادل است؛ مثلاً سلمان، انسان عادل است. اما اگر انسان بر مدار نفس خودش حرکت کرد، جائر است. حرکت کردن بر مدار خدا، به حرکت بر مدار امام بر مي‌گردد؛ یعنی پرستش خدا، که پايگاه اساسي عدل است، بر محور تولي به امام واقع مي‌شود. امام همان عبد حقيقی است که با او، هم عبادت در عالم جاري مي‌شود و هم عدالت». 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3239 ☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️ امام سجاد(ع) دو اقدام را به انجام رساندند: یکی ایجاد یک معنویت حقیقی در تاریخ اسلام، و دیگری، احیای گرایش به اهل بیت(ع) بر محور سید الشهداء(ع). ⚡️ تربیت انسان به این است که یک عمر برای امام حسین(ع) گریه کرده باشد. «امام سجاد(ع) دو اقدام را به انجام رساندند: یکی ایجاد یک معنویت حقیقی در تاریخ اسلام، و دیگری، احیای گرایش به اهل بیت(ع) بر محور سید الشهداء(ع). یکی از کارهای ایشان که جزء عبادات علنی امام سجاد(ع) بود بکاء بر سیدالشهداء(ع) است. گاهی به نظر می‌رسد که این چه مبارزه‌ای است؟ گریه، مبارزه مسن‌ها و پیرمردها و پیرزن‌ها است! در‌حالی‌که این‌گونه نیست. این درک از کار حضرت سجاد(ع) غلط است. برخی از انقلابی‌های قبل انقلاب اسلامی، می‌گفتند «چرا از مردم اشک می‌گیرید، اسلحه به دستشان بدهید!». متوجه نبودند که اسلحه را مارکسیست‌ها هم می‌دهند! کشته دنیا که به دردی نمی‌خورد. اگر بخواهید آدمی تربیت کنید که هستی‌اش را برای امام و در راه ولایت بدهد باید یک عمر برای امام حسین(ع) گریه کرده باشد، صاف شده باشد و حق و باطل را شناخته باشد، انگیزه جهادش درست شده باشد. زیارت عاشورا همین است، انگیزه درگیری بین حق و باطل را بر محور عاشورا ایجاد می‌کند.» ☑️ @mirbaqeri_ir
در محضر آیت‌الله میرباقری
⚡️ انسان نمی‌تواند بگوید می‌خواهم عدالت را محقق کنم، ولی با خدا و امام زمان(عج) کاری ندارم. ⚡️اين ی
⚡️بني‌اميه جلوی معرفی را گرفتند تا بتوانند شرک را به اسم به مردم تحمیل کنند. ⚡️ اگر انسان، دستگاه را نشناسد، نمی‌تواند را به پا کند؛ چون ممکن است جور را با عدل اشتباه بگیرد. ⚡️ و _ اگر در ذیل اندیشه اسلامی انجام شود، نه ذیل ادبیات مارکسیستی و غربی _ به تحقق عدالت کمک می‌کند. 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «ما که مي‌خواهيم عدالت به پا کنيم، بايد بفهميم جور و ظلم چيست؟ اگر ظلم و جور را نشناسيم، نمي‌توانيم دنبال عدالت باشيم. امام صادق(ع) در روایتی فرمودند بني‌اميه مانع معرفي توحيد نشدند، بلکه جلوی معرفي شرک را گرفتند تا مردم شرک را نشاسند. نظامي که بنی‌امیه به پا مي‌کند، مشرکانه است و خودش محور شرک است؛ این نظام را به اسم توحيد، به مردم قالب می‌کنند. اگر انسان، جور را نشناسد، نمی‌تواند عدل را به پا کند. اگر کسي خيال کرد عدالت سوسياليستي، عدالت است، ديگر چه ظلمي بدتر از اين مي‌تواند انجام بدهد؟ یا اگر کسي خيال کند می‌تواند ذيل نظريۀ اجتماعي غرب و ذیل نظریۀ بازار، عدالت ایجاد کند و بعد بخواهد با ایجاد شفافيت ذیل این نظریات، عدالت درست کند، مبتلا به ظلم می‌شود. مقصود این نیست که شفافيت را دنبال نکنيم؛ شفافيت به عدالت کمک مي‌کند؛ اما شفافيتی که در دستگاه نبي‌اکرم (ص) واقع می‌شود، اقتضائات و مناسک و شريعت خودش را دارد. برخی خيال مي‌کنند صرف نقد به عدالت منتهی می‌شود؛ البته در ادبيات مارکسيستي این‌گونه است، کسی که نقد می‌کند، آنتي‌تزي است که جبراً به يک سنتز مي‌رسد، یعنی نقد، به تحقق سنتز کمک مي‌کند. ولي در دستگاه نبي‌اکرم (ص) که این‌چنین نیست؛ اگر جهت‌گيري انسان در نقد، جهت‌گيري حقی نباشد، يعني اگر انسان در جهت پرستش خدای متعال نقد نکند، خودش به عامل ضد عدالت تبدیل می‌شود. الگوهاي توسعۀ مدرن، محور جور در عالم هستند و عالم را از جور پر کرده‌اند ـ «كَمَا مُلِئَتْ‏ ظُلْماً وَ جَوْراً» ـ به‌خصوص که این الگوها در شکل اخير، توسعۀ پايدار را در مقياس جهاني دنبال می‌کنند و باز به‌خصوص که نظام سلطه در حال تبدیل توسعه به حکمراني مجازي است. لذا اين توسعه، ضد عدالت است. ساختارهايي که ذيل این توسعه برای تحقق عدالت شکل گرفته‌اند، اصل در جور هستند و جور را محقق می‌‌کنند، چون ساختارهای تکامل نفسانيت هستند؛ يعني ترازوها، جائرانه هستند. در این نظام، آن نفس‌هايي که غليظ‌ترند، بقيه را تحت سلطۀ خودشان درمي‌آورند؛ کمااينکه این اتفاق افتاده است و مردم را این‌گونه فریب داده‌اند که نظام سلطه، نظام طولي بود، اما نظام بازار، نظام عرضي است؛ در حالی که در نظام بازار، تسلط نفوس خبيثه از نظام سلطۀ قديم بیشتر است؛ يعني برده‌داري مدرن پيچيده‌تر از برده‌داري قديم است. امروزه تسلط نظام سلطه و نفوس خبیثه ـ از ثروتمندان و قدرتمندان بزرگ روي صحنه تا ثروتمندان و امپراطوري‌هاي بزرگ پشت صحنه ـ سلطه‌شان بر جهان بيشتر از برده‌دارهاي قديم است و بيش از گذشته مردم را مي‌دوشند! اينها دارايي‌هاي انسان را به فعلیت رسانده و آن را تبدیل به ثروت کرده و مصادره مي‌کنند؛ حتی عواطف انسان یا جاذبه‌هاي وجودی بانوان را به فعليت رسانده، و به اسم کرامت، عدالت و آزادي، مصادره می‌کنند. بنابراین ما برای برپایی عدالت، بايد جور را بشناسيم، به‌خصوص جورِ تاريخي و اجتماعي. جور، يک نظام تاريخي دارد که بر محور اولياء طاغوت و مستکبرين است. اين فراعنه، يک نظام تاريخيِ استکبار برپا کرده‌اند. ما باید این نظام جائرانۀ تاريخي را بشناسيم. همچنین باید نظام اجتماعي جور و اضلاع مختلفش را در مقياس جهاني بشناسيم. اين نظام جائرانۀ جهانی، هم بُعد فرهنگي دارد، هم بُعد اقتصادي و هم بُعد سياسي. همۀ این ابعاد، جائرانه است. محور این ظلم، استکبار بر خداي متعال است؛ هروقت استکبار بر خداي متعال شکل گرفت، ظلم به مخلوقات هم شکل مي‌گيرد. نمی‌توان بر خدا استکبار کرد و در عین حال به مخلوق او، محبت کرد؛ کسي که زير بار خدا نمي‌رود، زير بار مخلوقات هم نمي‌رود؛ کسي که حاضر نيست ذيل خدای متعال که واجد همۀ اسماء حسناست، قرار بگيرد، ذيل مخلوق هم قرار نمی‌گیرد؛ این یک توهم است که گمان کنیم انسانی که بر خدا استکبار می‌کند، به دیگران فکر می‌کند. ما باید اين جورِ گسترده را که يک دستگاه جهانی است و شکل جديد آن، شامل کل تمدن جديد غرب می‌شود، بشناسیم. جور يعني عدل و ظلمِ به هم آميخته؛ و همين آمیختگی، کار را سخت مي‌کند؛ «فَلَوْ أَنَّ الْبَاطِلَ خَلَصَ مِنْ مِزَاجِ‏ الْحَقِ‏ لَمْ يَخْفَ عَلَى الْمُرْتَادِينَ‏»؛ اگر باطل از آميختگي با حق جدا شود و شفاف عرضه شود، کساني که دنبال حق هستند ترديد نمي‌کنند. وقتي حق و باطل آمیخته مي‌شود، کار، دشوار مي‌شود. اين نظام جائرانۀ جهانی، اصلي‌ترين حجاب عدالت است؛ بنابراین بايد آن را کنار بزنيم.» 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3239 ☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚡️ اگر نظامی، صفات رذيله را محور قرار دهد _ چه نظام سلطۀ قديم باشد، چه نظامِ بازار و چه حکمرانی مجازی _ نمی‌تواند را محقق کند. ⚡️ انسان‌ها و قدرت‌های سلطه‌طلب نمی‌توانند به عدالت فکر کنند و به‌دنبال حفظ کرامت دیگران باشند. 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «در بحث ، گاهی عدالت را این‌گونه توضيح می‌دهند که در گذشته سلسله نظام‌هايی وجود داشته که روابط در آنها طولي بوده، يک نفر برده‌دار بوده و دیگری برده، یعنی رابطه‌ها از بالا به پايين تعریف می‌شده؛ طبیعتاً در اين نظام‌ها، ظلم تحقق پیدا می‌کرده است. اما نظام دیگری وجود دارد که روابط در آنها، برابر است؛ در ، که نظام عرضه و تقاضاست، هرکس مقدورات و توانايي‌هاي خودش را بالفعل کرده و عرضه مي‌کند و در نتیجه مبادله اتفاق می‌افتد، یعنی همه هم‌عرض هستند. مدعی‌اند که در اين نظام، عدل محقق مي‌شود. اما انسان‌هايي که در این نظام با هم مبادله مي‌کنند، چگونه انسان‌هايي هستند؟ آیا در اين مبادله‌ها به هم محبت دارند، نسبت به یکدیگر عشق مي‌ورزند و براي همديگر ایثار می‌کنند؟ اصلاً اين‌گونه نيست. ◀️ يکي از فيلسوفان عصر روشنگري، که شاید بزرگ‌ترين فيلسوف عصر روشنگري هم باشد، در مقاله‌ای با عنوان «اجتماعي شدنِ انسانِ غيراجتماعي» مي‌گويد ما اشتباه مي‌کرديم که خيال مي‌کرديم جامعه را بايد با صفات حميده درست کرد؛ از دل صفاتی مثل عشق و محبت و نوع‌دوستي و فداکاري، جامعۀ شباني به دست می‌آید، در چنین جامعه‌ای نوآوري و ابتکار شکل نمي‌گيرد؛ انسان اگر دنبال ايثار و فداکاري و محبت باشد و بخواهد بر این صفات تکیه کند، در دورۀ نطفگي مي‌ماند. طبیعت، صفاتی مثل حرص، حسد و سلطه‌طلبی را در ما قرار داده و اخلاقی را در ما ایجاد کرده است؛ لذا ما طبیعتاً سلطه‌طلب هستيم؛ بنابراین دلیلی ندارد صفتي را که طبيعت در ما قرار داده، نابود کنيم؛ اصلاً بر محور اين صفات، رشد و نوآوری واقع مي‌شود. اين صفات در جامعۀ بازار، نوآوري و ابتکار ایجاد می‌کند. به‌عنوان مثال برای اینکه کالاي یک فروشنده، خريده شود، بايد دائماً نوآوري داشته باشد. در این جامعه براي اينکه مقدورات انسان بيشتر مورد توجه قرار بگيرد، انسان بايد مقدوراتش را ظهور بدهد؛ لذا زن بايد جاذبه‌هاي زنانۀ خودش را ظهور بدهد. این اقتضای بازار است. قوانین جبری طبیعت، دست پنهانی است که در این بازار وجود دارد و منفعت عمومي و عدالت را محقق می‌کند. این نگاهی است که در غرب وجود دارد. اما واقعیت این است که این ، اراده‌هاي مسلط و منفعت‌طلبی هستند که ساختارها را شکل مي‌دهند و با اين ساختارها، توازن را برقرار می‌کنند. بنابراین ترازو را به‌گونه‌ای تنظیم مي‌کنند که منافع خودشان تأمين شود؛ لذا این ساختارها جائرانه است. فرعون‌ها در تاريخ، همين کار را مي‌کردند؛ یعنی ساختارها و مناسبات اجتماعي‌ای درست مي‌کردند که دست پنهان بوده است؛ کمااینکه بعد از جنگ دوم جهاني، قدرت‌هاي برنده، ساختارهايي را بر جهان حاکم کردند که امروزه به‌منزله همان دست پنهان جامعۀ جهانی است. در اين دستگاه مي‌گويند انسان‌ها بايد در روابط برابر قرار بگيرند ـ نه در یک نظام طولی ـ ولي انسان‌هاي منفعت‌طلب و سوداگر و به‌تعبیری گرگ‌صفت. مي‌گويند اين صفت را طبیعت در ما ايجاد کرده، لذا صفت بدی نیست، بلکه محترم است و ما بايد به آن دامن بزنيم. لذا دستگاه تمدن مادی دائماً به گسترش صفات رذيله براي تحقق توسعه دامن مي‌زند. سوخت ماشين توسعه، صفات رذيله است، مثل حسد، بخل، سلطه‌طلبي، استکبار. در این دستگاه، اگر براي رسيدن به توسعه، اين صفات را ايجاد کرديد، مدعی‌اند که مي‌توانيد بر محور آن، عدالت را هم ايجاد کنيد؛ یعنی يک دست پنهان، عدالت را ایجاد مي‌کند. البته از نظر ما آن دست پنهان انساني است که دنبال صددرصدِ منافع خودش است و اگر بتواند تمام منافع ديگران را قرباني منفعت خودش مي‌کند؛ چرا چنین انسانی به عدالت رو ‌آورد؟ چنین انسانی موازنه را به نفع خودش تغيير می‌دهد و ترازو را عوض می‌کند؛ کمااينکه اين کار را کردند؛ در این صورت، آن دست پنهان، همان ترازويي است که نظام سلطه ايجاد مي‌کند. بنابراین اگر نظامی، را محور قرار دهد، چه نظامِ طولي باشد مثل نظام سلطۀ قديم، و چه نظامِ هم‌عرض باشد مثل بازار ـ که اسم آن را نظام برابر می‌گذارند ـ و چه به فضاي حکمراني مجازي برسد، در هر صورت آن نظام، نظام سلطه و نظام ظلم است؛ از منظر این نظام‌ها، سلطه‌طلبی جزو خوئی است که طبيعت در ما قرار داده، لذا خوي مطلوبی است. اما از منظر دیگر، قطعاً انسان‌های سلطه‌طلب نمي‌توانند به عدالت فکر کنند یا به‌دنبال کرامت ديگران باشند؛ بنابراین نه فقط دنياي مدرن، بلکه کل دستگاه شيطان که صفات رذيله را رشد مي‌دهد، نمی‌تواند عدالت را تأمین کند.» 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3239 ☑️ @mirbaqeri_ir
🔺استاد سید محمدمهدی میرباقری🔻 «در جنگ‌های جهانی، دست‌هایی را گروگان گرفتند و ملت‌ها را زیر چتر نظم سازمان ملل بردند. امروز هم دست‌هایی در جهان، با سوء‌استفاده از خطر ویروس منحوس کرونا، را گروگان گرفته‌اند تا جامعه حقیقی را به نفع جامعه مجازی، لاغر کنند و بشر را زیر چتر حکمرانی مجازی و سایبری، که مدیریت‌پذیرتر است، ببرند.» ☑️ @mirbaqeri_ir
💥 جوانان عدالت‌خواه از سرمايه‌های انقلاب اسلامی هستند. 💥 در دنيايی که نظام استکباری به‌دنبال ايجاد غفلت، دنياطلبی، چشم‌پوشی از همه حقایق، و اشتغال به نفس است، عده‌ای از انسان‌های دغدغه‌مند، فرهيخته، مجاهد، جهادی، ايثارگر، فداکار، اهل دانش و علم، اهل فهم و بصيرت، و اهل همت، می‌خواهند در مسیر عدالت‌خواهی تلاش کنند. این، سرمایۀ بزرگی است. 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: الحمدلله انقلاب اسلامی در حوزه‌های مختلف، سرمايه‌هاي خوبي ايجاد کرده است. همين هم واقعاً سرمايه‌هاي انقلاب اسلامی هستند. در دنيايی که نظام استکباري به‌دنبال ايجاد غفلت، دنياطلبی، چشم‌پوشی از همه حقایق، و اشتغال به نفس است، عده‌ای از انسان‌های ، فرهيخته، مجاهد، جهادی، ، فداکار، اهل دانش و علم، اهل فهم و بصيرت، و اهل همت، می‌خواهند در این مسیر اقدام و تلاش کنند. باید عنایت کرد که ارتقاء مقیاس عدالت‌خواهی و رسيدن به عدالت در مقیاس انقلاب اسلامی و حرکت به‌سمت ظهور هزينه‌های خودش را می‌برد. عدالت بايد در مقياس جهاني محقق شود و ما تا آن را دنبال نکنیم، نمی‌توانیم عدالتِ در را هم محقق کنيم. تغییر موازنۀ قدرت در جهان به نفع پرچم اسلام و به نفع کلمۀ حق، معناي حقيقي عدالت و عدالتِ محوری است. اين، عدالت‌خواهيِ اصلي است. تا اين رشد ایجاد نشود، ما در داخل هم نمي‌توانيم عدالت را محقق کنيم. مقصود این نیست که اينها امور متوالي هستند؛ ممکن است متوازی و هم‌زمان برنامه‌ريزی شوند؛ ولي باید برنامۀ اصلي، تغيير موازنه به نفع اسلام باشد؛ ذيل این تغییر موازنه، عدالت محقق مي‌شود. عدالت در مقياس ملي، وابسته به تحقق عدالت در مقياس جامعۀ جهاني است و تغيير موازنۀ قدرت در مقياس جامعۀ جهاني، امکان تحقق عدالت در مقیاس ملی را هم فراهم مي‌کند. اگر این امکان فراهم شد، بايد سعي کنيم متناسب با موازنۀ قدرت، دولت‌سازی کنيم؛ یعنی حکمراني را اسلامی کنيم. البته اسلاميت حکمراني بيش از هر چیز، محتاج به نرم‌افزارهاست؛ انسان‌های صالحی که پی‌گیر عدالت‌اند و از انگيزۀ تمامی برخوردارند، بايد دنبال طي اين فرايند باشند تا ان‌شاءالله به عدالت مطلوب برسیم». https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3239 ☑️ @mirbaqeri_ir
▪️عزاداری دهه اول صفر | با سخنرانی استاد میرباقری | از جمعه به‌مدت پنج شب
⚡️ خطاهایی که در مسیر عدالت‌خواهی وجود دارد، نباید موجب شود که مانع از گسترش عدالتخواهی شویم. ⚡️ گفتمان عدالتخواهی نباید به فرسایش جبهه مومنان منتهی شود. 🔵 استاد سید محمدمهدی میرباقری: 🔸 درباره موضوع عدالتخواهی، در قدم اول باید به «نظریه اجتماعی اسلام» و مبحث «عدالت اجتماعی» مراجعه و آن را به‌درستی تبیین کرد و براساس مؤلفه‌هایی که در مبانی اسلامی آمده است، شاخص‌هایی مثل «عدالت» را سامان دهیم. پس از تبیین این مباحث و در مرحله بعد است که می‌توانیم ساختارهای اجتماعی طراحی کرده و نهادسازی کنیم. 🔸 خطاهایی که در مسیر عدالت‌خواهی وجود دارد، نباید موجب شود ما مانع از شویم و هر فردی که وارد این عرصه شد و مباحث عدالتخواهانه را مطرح کرد، به سوسیالیسم و مارکسیسم منتسب کنیم. نباید این اتفاق بیفتد که مخالفان عدالتخواهی از این موضوع سوءاستفاده کنند و هر جنبش یا جریانِ عدالتخواه را متهم به مارکسیسم و چپ‌روی کرده و هجو جریان‌های عدالتخواه را پیگیری ‌کنند. از طرف دیگر هم، گفتمان عدالتخواهی نباید به منتهی شود، بلکه باید هم‌افزایی در جامعه اسلامی را به‌همراه داشته باشد. بر این اساس، اگر دیدیم طرح موضوع عدالتخواهی موجب فرسایش جبهه خودی شده است باید بدانیم بخشی از راه را اشتباه رفته‌ایم و باید در روش و ادبیات خود تجدیدنظر کنیم. 🔸 اینکه برخی مطرح می‌کنند در عدالتخواهی نباید وارد مصادیق شد، درست نیست. اگر اخلاق اسلامی و قواعد فقهی مراعات شود و گفتمان عدالتخواه هم‌افزا باشد، ورود مصداقی و جزئی هیچ اشکالی ندارد. مسئله این است که نباید سبب فرسایش جبهه مومنان شود. بنابراین اگر برخی اصول مثل اخلاق اسلامی رعایت شود و حرکت هم براساس نظریه عدالت دینی باشد و درنهایت فرسایش در جبهه مومنان پیش نیاید، ورود به عرصه عدالتخواهی هیچ مسئله‌ای ایجاد نمی‌کند.» (۱۳۹۸) https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3239 ☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️ اول باید عدالت را در خودمان محقق کنيم و خودمان عادل بشویم. انسان تا خودش عادل نشود، عدل را نمی‌تواند محقق کند. ⚡️ محور تحقق عدل، انسان‌هاي عادل هستند. در نظام انسان‌هاي عادل هم، اراده‌های محوري در مدار این نظام قرار می‌گیرند. لذا در تاريخ، در محور قرار می‌گیرد و در نظام اجتماعي، جامع‌الشرايط که در ذيل او عمل مي‌کند، محور می‌شود. 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «اگر ما دنبال عدالت هستيم، عدالت مورد نظر ما بايد مبتني بر مکتب خود ما باشد. البته مکتب کافي نيست، بلکه [به‌معنای اخلاق، کلام، فقه] باید فرآوری شده و ذیل آن، و فن‌آوری و و امثال اينها شکل بگیرد. تحقق عدالت در نظام تکوين براساس فعل الهي است و در نظام اختيارات انساني، بر محور پرستش خداي متعال است. لذا آن اولياء الهي و خلفاي حضرت حق، که معصوم هستند و در پرستش خداي متعال هيچ تخلفي ندارند و اراده‌شان محل مشيت خداست، محور تحقق عدالت در حيات انساني هستند. انسان فاعل مختار است و مي‌تواند جائرانه یا عادلانه عمل کند. تحقق عدالت در معصوم این‌گونه؟۰ است که مشيت خدا در او جاري شود و او در مقابل مشيت خدا، از خودش هیچ شأني نداشته باشد، مجراي فعل الهي، باشد، ««وَ ما رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَ لكِنَّ اللَّهَ رَمى‏»»، ««إِنَّ الَّذينَ يُبايِعُونَكَ إِنَّما يُبايِعُونَ اللَّهَ»»، بیعت با او بيعت با خداست، فعل او فعل خداست. اما در مادون معصوم، عدالت این‌گونه محقق می‌شود که [انسان] بر محور معصوم حرکت کند و تمام قواي او، ظهور فعل معصوم بشود. اين ویژگیِ جامعۀ دین‌محور امام‌محور است. در طرف دیگر، دستگاه شيطان است که قوايي دارد و صفات رذيله را در عالم بسط مي‌دهد. شيطان بر محور استکبار حرکت مي‌کند و جمع و جامعه‌اي براي خودش درست مي‌کند که جامعه‌ای استکباری است. این جامعه، جامعۀ جائرانه است. بنابراین جايگاه ما در عدالت معلوم است. اگر ما بخواهيم خودمان عادل بشويم، بايد تمام قواي ما ذيل معصوم قرار بگیرد و اگر بخواهيم براي تحقق عدالت حرکت کنيم، بايد با تمام قوا را در عالم محقق کنيم. طرح معصوم هم يک طرح تاريخيِ بزرگ و به بزرگي خود معصوم است و ما باید در ظرف خودمان برای تحقق آن طرح اقدام کنيم. اول باید عدالت را در خودمان محقق کنيم و خودمان عادل بشویم. انسان تا خودش عادل نشود، کدام عدل را مي‌خواهد محقق کند؟ در قدم بعد باید تلاش کنيم که با قواي خودمان، طرح معصوم را به‌اندازه ظرف وجودی خودمان محقق کنيم. یعنی محور تحقق عدل، اراده‌هاي انساني و هستند. در نظام انسان‌هاي عادل هم، اراده‌های محوري در مدار این نظام قرار می‌گیرند. لذا در تاريخ، معصوم در محور قرار می‌گیرد و در نظام اجتماعي، فقيه جامع‌الشرايط که در ذيل او عمل مي‌کند، محور می‌شود». https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3239 ☑️ @mirbaqeri_ir