eitaa logo
در محضر آیت‌الله میرباقری
28.1هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
288 ویدیو
123 فایل
🎙 نظام اندیشه: https://mirbaqeri.ir/جاری-حکمت.html 🌐 پایگاه اینترنتی: www.mirbaqeri.ir ☎️ دفتر استاد: 02532603861 09127593462 📚 خرید کتاب‌های استاد: 09104646212
مشاهده در ایتا
دانلود
⚡️ پذیرفتنِ اخبار و حقایق غیبی، مدار زندگی انسان را متحول می‌کند. ⚡️ در قرآن کریم چهره‌های واقعی و پنهانی وقایع مورد حکایت قرار می‌گیرد که دیگران به آن دسترسی ندارند، مثل داستان حضرت یوسف، داستان حضرت هود و نوح و وقایع دیگر. مورخان نمی‌توانند دست‌های پشت پرده و زوایای ملکوتی این وقایع را بازگو کنند، بلکه پرده‌های غیبی فقط توسط قرآن بیان می‌شود. 🔵 استاد سید محمدمهدی میرباقری، ۹۹/۸/۲۲: 🔸 طبق نقل صحیح حضرت معصومه سلام‌الله علیها به مدت ۱۷ روز در شهر مقدس قم سکنی گزیده و سپس در این شهر رحلت نموده و در این شهر مدفون شدند که امروزه محل زیارت ایشان، پناهگاه علاقه‌مندان و ارادتمندان است. 🔸 در قرآن کریم چهره‌های واقعی و پنهانی وقایع مورد حکایت قرار می‌گیرد که دیگران به آن دسترسی ندارند، مثلاً داستان حضرت یوسف از یک خواب و رؤیا شروع می‌شود و چهره‌های پنهانی این واقعه بازگو می‌شود. 🔸 در داستان حضرت هود و نوح و… هم همین‌طور است و مورخان نمی‌توانند دست‌های پشت پرده و زوایای ملکوتی این وقایع را بازگو نمایند بلکه پرده‌های غیبی فقط توسط قرآن بیان می‌شود. 🔸 هجرت رسول خدا از مکه به مدینه نیز یک چهره ظاهری دارد و یک زوایای باطنی که چهره پنهان این هجرت مأموریتی از سوی خداوند برای تشکیل یک مدینه فاضله و تشکیل یک امت اسلامی تاریخی است. 🔸 امام صادق علیه‌السلام قبل از تولد حضرت معصومه سلام‌الله علیها می‌فرماید حرمی برای اهل‌بیت در قم وجود دارد که این مضمون به بیان‌های مختلف توسط اهل‌بیت بیان‌شده و این نشان‌دهنده این است که این شهر و این حرم یک محلی ویژه است. 🔸 شهر قم و ورود حضرت به این شهر و رحلت حضرت در این شهر یک زوایای پنهان غیبی دارد. 🔸 پذیرفتن اخبار و حقایق غیبی مدار زندگی انسان را متحول می‌کند چراکه شهر قم دارای  یک حریم خاصی است و طبق اخبار غیبی مقرر بوده اتفاقات خاصی در این شهر و منطقه روی دهد. طبق روایت اگر کسی به زیارت حضرت معصومه سلام‌الله علیها برود وارد بهشت خواهد شد. 🔸 زمانی که سرآغاز و مبدأ تحولات عظیم و تشکیل یک امت تاریخی بر مبنای هجرت رسول خدا باشد الآن هم می‌توان گفت هجرت حضرت معصومه سلام‌الله علیها با یک مأموریت ویژه سرآغاز یک تحول تاریخی برای شکل گرفتن یک حرم و حرمی برای اتفاقات غیبی بوده است. 🔸 شخصیت بانوی کرامت به حدی باعظمت است که می‌توانند تمام شیعیان را تطهیر و وارد  بهشت نمایند و با  مقام شفاعتی که دارند  صفات رذیله را از شیعیان پاک کنند و این جایگاه و مقام را خداوند به حضرت معصومه سلام‌الله علیها داده است. 🔸 حضرت معصومه سلام‌الله علیها با جایگاه و مقام و منزلتی که دارند می‌توانند از همین دنیا از شیعیان دستگیری نمایند و اقداماتی انجام بدهند که در به سرانجام رساندن کل جامعه شیعه در دنیا مؤثر است و اقدامات حضرت به‌نوعی مسیر بهشت را هموار می‌کند و این دستگیری همواره تا ورود به بهشت استمرار دارد. 🔸 همان‌طور که سفره هدایت رسول خدا از دنیا پهن می‌شود همان‌طور نیز شفاعت و دستگیری حضرت معصومه سلام‌الله علیها و مراحل هدایت از همین دنیا آغاز خواهد شد و شهر قم و هجرت حضرت به این شهر یک حریم غیبی دارد و تصرفات غیبی حضرت معصومه سلام‌الله علیها نیز برای تشکیل و هدایت یک جامعه شیعی در شهر قم است. news.amfm.ir/?p=75473 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2494 ☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚡️ فلسفۀ روش یا فلسفۀ چگونگی، شالودۀ هماهنگ‌سازيِ تكامل حجيت در ، اسلاميت در دانشگاه و جريان اسلام در حاکمیت است. ⚡️ «فلسفهٔ روش» زمینه‌سازِ دستيابی به «اخلاقِ حکومتی، و فقهِ حكومتی» است. 🔴 علامه سید منیرالدّین حسینیِ هاشمی: 🔸 «، فقط متكفل از اشياء نيست، بلكه براي تبديل، ارائه می‌دهد. 🔸 فلسفه چگونگي به‌معناي به‌كارگيري در چگونگي اسلامي شدن مي‏‌باشد. اين فلسفه «تحقق اسلامي» را متكفل مي‌‏شود؛ يعني شرط صحتش اين است كه بتواند را در پياده نمايد. 🔸 فلسفه چگونگی متكفل تأسيسِ «منطق تكاملِ رابطه به دين» و نیز «رابطه به كارآمدی» يعني علوم تجربی، و هم «رابطه به نسخه دادن» يعنی اداره عينيت می‌باشد. در غير اين صورت، وقتي كه فلسفه چگونگی نباشد، نظام ارزشی به‌طور مستقل يك محصول خواهد داشت و نظام دانش تجربي محصول ديگري كه بين آنها چالش پيدا مي‏‌شود و نمی‌توان آنها را در مرتبه محصول كرد. 🔸 بايد باشيد؛ يعني بتوانيد نظامات تكامل اجتماعي را بر اساس مقاصد الهي تأسيس كنيد که تأسيس اين مطلب و هماهنگي آن حتماً به نيازمند است. در مرحله اول به نياز داريم كه روش آن از فلسفه چگونگي به دست مي‌آيد. 🔸 روش علوم حسي لازم است كه هم در تغييراتِ متغيرِ محسوس بتواند پيش‌فرض‌هاي ديني را در تعريف متغير وارد كند و هم نسبت آن را به تحقق ارزش‌ها در كنترل تغييرات آن بيان كند؛ يعني نتيجه آن معادلۀ «اگر و آنگاهِ اسلامی» بشود». 🔸 فلسفهٔ شدن اسلامی، پايگاه همدلی، همفكری و همكاری اجتماعی است. اين پايگاه عقلیِ دين‌محور، بستر وحدتِ انديشه مسلمين بر محور سرسپردن به دين است. این فلسفه، شالودۀ هماهنگ‌سازيِ تكامل حجيت در ، اسلاميت در دانشگاه و جريان اسلام در دولت [و حاکمیت] است. (۱۳۷۹/۱۰/۶) 🔸 «بايد بر اساس اين فلسفه‌ای که پايه‌ريزی کرديم، شروع کنيم به : هم روش استنباط احکام الهی، هم روش توليدِ معادلات کاربردی و هم روش برنامه‌ريزی. اين سه روش را متناسب با اين مبنای جديد پايه‌ريزی می‌کنيم. به‌کارگيری اين روش‌ها ما را به محصول می‌رساند. يعنی به‌کارگيری روش استنباط، ما را به استنباطات احکام جديد می‌رساند. به‌کارگيری روش نوين توليد اطلاعات، ما را به معادلات کاربردی جديدی بر مبنای اسلام می‌رساند. در قسمت سوم هم به‌کارگيری روش برنامه‌ريزی، ما را به تنظيم امور جديدی بر مبنای جديد می‌رساند». (۱۳۷۷/۳/۲) 🔸 «ثمرۀ اين فلسفه ، دستيابی به «اخلاق حکومتی، حكمت حكومتی و فقه حكومتی» است و ، قادر به «پيش‌بينی، هدايت و كنترل» تغييرات بر مبنای معادلاتی است كه نيازمندی‌های نظام اسلامی در جريان توسعۀ نياز و ارضاء را رفع می‌کند و در هم، به ارائۀ مدل شناخت حل معضلات سياسی، فرهنگی و اقتصادیِ داخلی و خارجی بر حول محور كلمۀ اسلام می‌پردازد». (۱۳۷۹/۶/۱۶) 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3398 ☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 سخنرانی استاد میرباقری به‌مناسبت سالروز هجرت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها به قم، ۱۳‌۹۹/۸/۲۲ ◽️مکان سخنرانی: حرم مطهر حضرت معصومه(سلام الله علیها) ◽️ موضوع سخنرانی: حکمتِ هجرت حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) و جایگاه شهر قم در روایات و اخبار غیبی اهل بیت(علیهم السلام) 🔶 امام صادق (علیه‌السلام) قبل از تولد حضرت معصومه سلام‌الله علیها می‌فرماید حرمی برای اهل‌بیت در قم وجود دارد؛ این مضمون به بیان‌های مختلف توسط اهل‌بیت بیان‌ شده و که نشان‌دهنده این است این شهر و این حرم یک محلی ویژه در دستگاه اسلام است. 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3405 فیلم: http://www.telewebion.com/episode/2425057 ☑️ @mirbaqeri_ir
: متأسفانه چند کانال تلگرامی، در اقدامی عجیب، این سخنرانیِ روایی و معارفی را به کرونا ربط دادند و نوشتند که قم مرکز پخش کرونا بوده و باعث شده هزاران نفر جان خودشان را از دست بدهند.‼️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚡️ «فلسفۀ روش» سه مسئله را تحلیل می‌کند: ۱. «نسبت وحدت و كثرت»؛ ۲. «نسبت زمان و مکان»؛ ۳. «نسبت اختیار و آگاهی» ⚡️ پديده‌اي است كه هم معطوف به است و هم معطوف به انسان 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: 🔶 فلسفۀ روش «نسبت وحدت و كثرت» و «نسبت زمان و مکان»، يعني هم ساختار شیء و هم تغييرات شيء، را تعريف فلسفی می‌کند [و نمایی از «کُل مُتغیّر» ترسیم می‌شود]. پرسش سومی که این فلسفه پاسخ می‌دهد «نسبت بين اختيار و آگاهی» است که بر اساس آن، معرفت‌شناسی متناسبی ارائه می‌شود. اگر در معرفت‌شناسي معتقد به جبری بودنِ مکانیزم فهم باشيم، حق و باطل از معرفت‌شناسي خارج مي‌شود. اما اگر معتقد به فاعليتی بودن معرفت و تناسب معرفت با عينيت باشيم، علاوه بر پذیرش «صدق و کذب»، «حق و باطل» را هم وارد معرفت‌شناسی كرده‌ايم. ما نیاز به منطقي داریم كه تناسب ادراك را با خارج به صورت دم‌افزا گسترش دهد و در اين ايجاد تناسب، جهت را دائماً حفظ كند و اعتلا بخشد. درواقع، علوم، تناسباتي هستند كه بر اساس نظام فاعليت، براي تصرف و ايجاد يك تمدن ايجاد شده‌اند. 🔶 پديده‌اي است كه هم معطوف به است، و هم معطوف به انسان. دستيابي به معرفت داراي يك فرايند اختياري است. در اين فرايند اختياري، هم اختيار فرد، هم اختيار جمع و هم اختيار تاريخ حضور دارد و حتي عوامل تكويني حضور دارند؛ يعني وقتي کسی شروع به تحقيق و تفحص و توليد يك نظريه مي‌كند، به صورت جزيره‌اي فعاليت نمي‌كند، بلکه فعالیت او درون يك فرهنگ اجتماعي رخ می‌دهد و قبل از آن، معطوف به اختيار خودش كار مي‌كند و اين اختيارات يك نسبيتي براي فرد درست كرده و نسبيت اختيار انسان در نحوۀ فهم او از جهان، اثر می‌گذارد. 🔶 ما منکر [به‌طور کلی] نیستیم، بلکه تفسیرمان از کشف متفاوت است. 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3398 ☑️ @mirbaqeri_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 استاد میرباقری | اضافه‌شدنِ مؤلفۀ جدیدی به ⚡️ فرایند فهم، یک فرایند جبری نیست. ⚡️ هم را قبول داریم و هم در شکل‌گیری معرفت. ⚡️ اختیار در ، کمترین نقش را دارد؛ این سطوح، به‌راحتی تحت اختیار ما واقع نمی‌شوند. اما سطوحی هم داریم که ارادۀ ما نقش بیشتری دارد، مثل امور فکری و روحی. ⚡️ منطق فهم، هم باید را مقنن کند و هم تناسب فهم با وحی. همان‌طور که چشم ما فقه دارد، عقل ما هم فقه دارد؛ هر گونه اندیشیدن جایز نیست. ⚡️ اگر اراده، در سطوحی از معرفت حضور دارد، فهم ما، هم باید ناظر به واقع باشد و هم باید به حقانیت و حجیت برسد. پس مؤلفۀ جدیدی وارد منطق معرفت شد. 💥 منطق، متکفلِ (از لحاظ تناسب با واقع) و (از لحاظ ارتباط با وحی) است؛ چون ما گاهی علاوه بر اینکه خطا می‌کنیم، به باطل هم می‌رویم. منطق باید هم را تأمین کند، هم را. 🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3398 ☑️ @mirbaqeri_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 استاد میرباقری | ، جلسه نهم، ۲۶ آبان ۱۳‌۹۹ ⚡️ تبیین حقیقت جاری شدن حکمت خداوند در حیات بشری/ بررسی مصلحت و مفسده در مأموریت حجج الهی 📜 فهرست جلسات برگزارشده: https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3374 ☑️ @mirbaqeri_ir