eitaa logo
موسسه فرهنگي ميرداماد گرگان
268 دنبال‌کننده
578 عکس
48 ویدیو
4 فایل
کانال رسمی موسسه فرهنگي ميرداماد در ایتا
مشاهده در ایتا
دانلود
☘️شیوه های مناسب  تربیت در زندگی 👈 11) پنج گام اساسی برای مهارت حل مسئله: اول: بپذیریم در زندگی مشکل وجود دارد. دوم: مشکل را اینگونه تعریف کنیم، هرگونه انحراف و اختلال در حالت طبیعی بدن و روان انسان. سوم: فکر کنیم و راه حل های مختلف را یاداشت کنیم. چهارم: نتیجه و پیامدهایی (خوبیها ـ بدی ها) که هر راه حل دارد بررسی کنیم. پنجم: از بین راه حل ها، بهترین راه حل را انتخاب کنیم. 🗞مطالعه متن کامل مقاله از طریق لینک زیر:👇👇 mirdamad.org/fa/news/729 🌐https://eitaa.com/mirdamad_org ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
سازهای ایران گیلان و مازندران 🍀کتاب حاضر ( سازهای ایران - گیلان و مازندران ) سومین جلد از مجموعه دوازده جلدی سازهای ایران بوده که شامل معرفی سازهای منطقه گیلان و مازندران می باشد که در اندازه جیبی و با چاپ رنگی روی کاغذ گلاسه طبع گردیده است. مجموعه سازهای ایران، سازهای موسیقی سنتی ایران و سازهای مناطق ایران را بررسی میکند. این مجموعه جیبی دوازده جلدی توسط استاد دکتر محمد تقی مسعودیه موسیقی شناس تاریخی، آهنگساز و اتنوموزیکولوگ (موسیقی شناس تطبیقی) برجسته ایران به رشته تحریر درآمده است. این کتاب در سال 1401 توسط انتشارات زرین و سیمین در 48 صفحه چاپ و منتشر شده است. ✍️محمدتقی مسعودیه 📇انتشارات زرین و سیمین 🌐https://eitaa.com/mirdamad_org ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
🚩 قد قامت عشق🚩 📢 (ع) 🍃از عموم شعرای محترم استان دعوت می شود، آخرین سروده های خود با موضوع (ع) را بر اساس شرایط اعلام شده، برای دبیرخانه فراخوان ارسال فرمایند. 🔸علاقمندان می توانند آثار خود را از طریق پست الکترونیک info@mirdamad.org و یا شماره 09931964002 (ایتا، بله، روبیکا، سروش، تلگرام و واتس اپ) ارسال کنند. ⏰مهلت ارسال آثار: 25 خرداد 1402 🏆 به 5️⃣ اثر برگزیده هدایایی اهدا و آثار منتخب در کتابی منتشر خواهد شد. 💠مجمع شعرای اهل بیت(ع) 🌐https://eitaa.com/mirdamad_org ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
72 ☘️8) از نگاه مولانا گاه ظاهر هر چیز، پرده از درون آن بر می دارد و راز آن را آشکار می‏کند. در دفتر پنجم مثنوی این مطلب را در قالب مثالی از درخت و آنچه ریشه می ‏آورد و در برگ های او ظاهر می‏شود بیان می کند : گرچه پنهان بیخ هر بیخ آور است برگ سیماهم وجوهم اخضرست بیخ اگر بی‌برگ و از مایه تهی است برگهای سبز اندر شاخ چیست 🗞مطالعه متن کامل مقاله از طریق لینک زیر:👇👇 http://mirdamad.org/fa/news/731/72 🌐https://eitaa.com/mirdamad_org ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
🟠 در یازده کیلومتری جنوب غربی شهر قرار دارد. این روستا در حاشیه جنگل انبوه و در جوار تپه ها و رودخانه ي قرار گرفته است. ادامه مقاله👇👇 🌐https://eitaa.com/mirdamad_org ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
☝️☝️ 🟠 در یازده کیلومتری جنوب غربی شهر قرار دارد. این روستا در حاشیه جنگل انبوه و در جوار تپه ها و رودخانه ي قرار گرفته است. 🔹در بین اهالی روستا، ریشه در نام فردی به نام «میرعباس» دارد که در این روستا زندگی میکرد و پس از مرگ، در قبرستان آبادی دفن شد، بعدها این محل به «اِجاق میرعباس» مشهور شد که گفته میشود سیدمیران هم از نام وی گرفته شده است. 🔸در جنوب روستا، مکانی مشهور به «سِیداسَر» وجود دارد که گفته میشود محل دفن سیدها از جمله دو برادر است. برخی منابع متأخر، درباره ‏ی وجه تسمیه روستا دو روایت مطرح کرده اند: حضور سادات میرمیران و حسینی در منطقه وسیعی در غرب ایالت از جمله در سیدمیران 🔹بیماری وبا و طاعون در عصر فتحعلیشاه در این ناحیه از ، ، تا ، سیدکلاته، و ‏آبادکتول، سبب مرگ و میر زیادی شد و بسیاری از مردم در ارتفاعات و مناطق کوهستانی اقامت گزیدند. به احتمال زیاد، این بیماری جمعیت انبوه سید (سادات) در منطقه سیدمیران را از بین برد و بازماندگان، بعدها این مکان را «» نامیدند، یعنی جایی که بسیاری از سیدها مردند. «آنچه که مسلم است آن که: حضور سادات و جمعی از سیدها در این ناحیه سبب گردیده نام روستا را سیدمیران بنهند.» 🔸وجود برخی آثار زندگی از جمله آجر، بقایای حمام و ... در میان جنگل و منطقه کیاخل واقع در غرب روستا، نشانگر وجود مکانی برای زندگی و شاید هم محل اولیه روستاست. گفته شده «جایگاه اصلی روستای قبل از واقعه شوم [مرگ سیدها]، در حاشیه تپه بلند «گران کوه» که «کیاخل» هم نامید میشد و هم اکنون در حاشیه غربی روستا واقع شده، قرار گرفته بود.» همچنین در شرق و جنوب شرقی روستا نیز آثاری از زندگی انسانی دیده می‏شود. 🔹در حال حاضر، سیدمیران دارای دو محله ی کهنه ده و نوده است. بر اساس بررسی نام خانوادگی ساکنان آن میتوان گفت: نخستین کسانی که در سیدمیران ساکن شدند، افرادی بودند که در منطقه ی ساور واقع در جنوب روستای حاجی آباد می زیستند و ییلاق و قشلاق میکردند. 👈کیاها و ساوری ها در نوده و چکرها، قمبرانی ها و تازیکه ها در کهنه ده، از ساکنان قدیمی و اولیه سیدمیران بودند. ساورعلیاها، تازیکه ها، غریب ها، مطهری ها و ... مهمترین گروههای جمعیتی این روستا هستند. در کنار اینها، نامهای خانوادگی همچون احمری، رجائی، کاظمی، خانی، و... هم وجود دارد. ✍️رحمت الله رجایی 🌐https://eitaa.com/mirdamad_org ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
☘️شیوه های مناسب  تربیت در زندگی 👈12) تربیت مناسب در زندگی این است که انسان ها موقعیت ها را خوب تشخیص دهند و بدانند به خاطر چه چیزی باید در زندگی مبارزه کنند و بر سر چه چیزی باید توافق و سازش نمایند. 🗞مطالعه متن کامل مقاله از طریق لینک زیر:👇👇 mirdamad.org/fa/news/729 🌐https://eitaa.com/mirdamad_org ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
برگزار می کند 🔰دوره جدید کلاس 💠مدرس: دکتر محمد حکیمی 📚علاقمندان می توانند برای حضور در این دوره، نام و نام خانوادگی خود را از طریق پیامک و یا پیام رسان های فضای مجازی، به شماره 09931964002 ارسال کنند. ⏰زمان ثبت نام: 27 الی 31 خرداد 1402 🌐https://eitaa.com/mirdamad_org ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
☘️ موسسه فرهنگي ميرداماد برگزار مي کند 🔸 تفسير عرفاني قرآن کريم توسط استاد برجسته دانشگاه تهران 🔹دکتر اميرعباس علي زماني زمان: شنبه 27 خرداد 1402 ⏰ ساعت 21 از طريق اسکاي روم لينک زير👇 https://www.skyroom.online/ch/mirgorgan/qoran 🌐https://eitaa.com/mirdamad_org ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
72 ☘️9) کسی از مولانا می ‏پرسد: یا حضرت مولانا! عارفان روشن بین که از قند معرفت برخوردارند آیا بهتر نیست که آن قند را از کسی دریغ نکنند؟ مولانا پاسخ داد. آنها از دادن قند معارف به اسیران جسم دریغ نمی‏کنند، اما سرشت آنها به گونه ‏ای است که نمی ‏فهمند و کاه را به جای قند می ‏پسندند. 🗞مطالعه متن کامل مقاله از طریق لینک زیر:👇👇 http://mirdamad.org/fa/news/731/72 🌐https://eitaa.com/mirdamad_org ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
سُخته ‏چنار 🍂از دیگر چنارهای مشهور شهر ، چناری واقع در معبر بین میدان‏گاه محله و میدان‏گاه محله بوده است ... ادامه مقاله👇👇 🌐https://eitaa.com/mirdamad_org ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
سُخته ‏چنار 🍂از دیگر چنارهای مشهور شهر ، چناری واقع در معبر بین میدان‏گاه محله و میدان‏گاه محله بوده است که در زمان‏های بسیار دور آتش گرفته و نیم ‏سوز شده بوده است، تنه ‏ی نیمه ‏سوخته ‏ی این چنار تا سال‏های متمادی در این معبر قرار داشته و به همین دلیل این معبر به عنوان یکی از گذره ای محله ، گذر سوخته ‏چنار نامیده می‌‎شده است. 🔸البته که هر چند نام این گذر در تعداد محدودی از سفرنامه ‏های قاجاری آمده و در تعداد قابل توجه ی از اسناد تاریخی نیز به نام این گذر اشاره شده، 🔹اما خاطرات شفاهیِ ساکنان و به ویژه ساکنان این محدوده، کمک چندانی به گردآوریِ اطلاعات در مورد این چنار نکرده است، البته لازم به ذکر است که برخی از ساکنان این گذر روایت می‏کنند که در گذشته (تقریباً تا حدود اوایل دهه ‏ی 50-1340 دهانه ‏ی ورودی معبر لاله 13 از خیابان شهداء کنونی، یک میدانگاهی بزرگ و وسیع بوده و در آن زمان بسیاری از بناهایی که اکنون هستند وجود نداشته ‏اند، آن‏ها می‏گویند در همین میدان‏گاه بقایای تنه‏ ی سوخته ‏ی یک درخت بسیار قطور و تنومند را به خاطر می ‏آورند، که به آن چِنارسُخته یا سُخته ‏چِنار می‏گفته‏ اند ، احتمال می‏رود این چنار همان چنار سوخته‏ ای باشد که نام گذر سوخته ‏چنار را از آن گرفته ‏اند. ✍️محدثه سادات میرحسینی ✅منبع: فصلنامه میرداماد 🌐https://eitaa.com/mirdamad_org ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
⚫️سالروز شهادت امام جواد (ع) بر تمام شیعیان تسلیت باد 🌐https://eitaa.com/mirdamad_org ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
📖تحفه القوامیه فی فقه الامامیه 🍃 نسخه حاضر لُمعه (با موضوع فقه) شهید یکم(محمدبن مکی) است که میرزا قوام الدین محمدبن محمدمهدی حسینی سیفی آن را در چهار ربع و 4793 بیت به نظم درآورده است. 🔸عناوین به رنگ شنگرف (سرخ مایل به نارنجی روشن) مشخص شده است. جلد نسخه تیماج مشکی رنگ با لبه های وصالی به رنگ قهوه ای روشن می باشد. 🔹وقفنامه ای در برگ پنجم از آخوند ملامحمد باقر خلف الصدق رحمت و غفران پناه آخوند ملامحمد ساکن قريه دیده می شود. 🌿نسخه موجود در 190 برگ به ابعاد 21.5* 14.5 س.م به خط نسخ نوشته شده است. 📙این نسخه هم اکنون در گنجینه نسخ خطی نگهداری می شود. 🌐https://eitaa.com/mirdamad_org ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
برگزار می کند 🔰دوره جدید کلاس روزهای چهارشنبه ساعت 18 💠مدرس: دکتر محمد حکیمی 📚علاقمندان می توانند برای حضور در این دوره، نام و نام خانوادگی خود را از طریق پیامک و یا پیام رسان های فضای مجازی، به شماره 09931964002 ارسال کنند. ⏰زمان ثبت نام: 27 الی 31 خرداد 1402 🌐https://eitaa.com/mirdamad_org ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
☘️شیوه های مناسب  تربیت در زندگی 👈13) پیامبر اکرم (ص) در سال هشتم هجری صلح حدیبیه را پذیرفت که باعث تعجب تمام مسلمانان شد، چون تمام شرط های مشرکان را پذیرفت و نرمش فوق العاده از خود نشان داد. 🗞مطالعه متن کامل مقاله از طریق لینک زیر:👇👇 mirdamad.org/fa/news/729 🌐https://eitaa.com/mirdamad_org ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
🟠ن‍م‍ای‍ی‌ اس‍ت‌ از خ‍ی‍اب‍ان‌ ل‍ش‍گ‍ر ب‍ا دو س‍م‍ت‌ درخ‍ت‍ک‍اری‌ و گ‍ل‍ک‍اری‌ ش‍ده‌ ک‍ه‌ ب‍ه‌ ی‍ک‌ م‍ی‍دان‌ و م‍ج‍س‍م‍ه‌ واق‍ع‌ در آن‌، م‍ن‍ت‍ه‍ی‌ م‍ی‍ش‍ود تاریخ احتمالی تصویر: دهه پنجاه خورشیدی 🌐https://eitaa.com/mirdamad_org ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
72 ☘️10) قرآن کریم در معرفی الگو، اسوه و تجلیل از شخصیت‌ها، فرقی میان زن و مرد قائل نشده است. قرآن زنان نمونه‌ای را برای الگوسازی به صورت مستقیم یا غیر مستقیم معرفی و سرگذشت آن‌ها را نقل کرده است؛ زنانی که قابلیت الگو شدن برای دیگران، اعم از مرد و زن را دارند. 🗞مطالعه متن کامل مقاله از طریق لینک زیر:👇👇 http://mirdamad.org/fa/news/731/72 🌐https://eitaa.com/mirdamad_org ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
برگزار می کند 🔰دوره جدید کلاس روزهای چهارشنبه ساعت 18 💠مدرس: دکتر محمد حکیمی 📚علاقمندان می توانند برای حضور در این دوره، نام و نام خانوادگی خود را از طریق پیامک و یا پیام رسان های فضای مجازی، به شماره 09931964002 ارسال کنند. ⏰زمان ثبت نام: 27 الی 31 خرداد 1402 🌐https://eitaa.com/mirdamad_org ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
📚سی‌امین شماره از فصلنامه اختصاصی مطالعات فرهنگی میرداماد منتشر شد فهرست مطالب این شماره: •حال «فرهنگ عامه» خوب نیست •احوال و اشعار میرمحمّدمؤمن استرآبادی •لغات و اصطلاحات بومی در اسناد تاریخی منطقه کتول •باورهای عامیانه ترکمنان : باورهای مرتبط با جانوارن •تاریخ ادبیات قزاق و تورمحمد ایزتئلواوغلو •میرزا غلامرضا و سفری به طهران •داستان کوتاه «بوی باران» •نوازندگان شاخص دوتار کتولی •ضرب المثلها و زبان ‏زدهای استرآبادی •ای سنگ صبور، بشنو! •معرفی کتاب: فهرست نسخه ‌های خطی مشاهیر جرجان (گرگان تاریخی) •منازعه داروفروشان و عطارهای گرگان در دوره پهلوی اول •اخبار فرهنگی پژوهشگران و نویسندگان محترم می توانند آثار خود را در حوزه فرهنگ گرگان زمین برای این نشریه ارسال کنند. نشانی الکترونیک: www.Fmirdamad.ir info@Mirdamad.org https://eitaa.com/mirdamad_org/279
☘️شیوه های مناسب  تربیت در زندگی 👈14) نرمش بزرگ تاریخی پیامبر اکرم(ص) در فتح مکه است که مسلمانان شعار می دادند «امروز روز انتقام است» پیامبراکرم(ص) فرمود نه بلکه «امروز روز لطف و رحمت است» و حتی ابوسفیان را که دشمن سرسخت و کینه توز اسلام بود و اذیت و آزارهای فراوانی نسبت به پیامبر و مسلمانان داشتند خانه اش را امن اعلام فرمودند. 🗞مطالعه متن کامل مقاله از طریق لینک زیر:👇👇 mirdamad.org/fa/news/729 🌐https://eitaa.com/mirdamad_org/279 ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
🪴دکترفرانکل روانپزشک و نویسنده، گاهی از بیماران خود را که از اضطراب ها و دردهای کوچک و بزرگ رنج می بردند و شکوه می کردند می پرسید،«چرا خودکشی نمی کنید؟» او اغلب می توانست از پاسخ بیماران خود خط اصلی روان درمانی خویش را بیابد. در زندگی هر کسی چیزی وجود دارد. در زندگی یک نفر عشق وجود دارد که او را به فرزندانش پیوند می دهد. در زندگی دیگری استعدادی که بتواند آن را به کارگیرد. در زندگی دیگر شاید خاطرات کشداری که ارزش حفظ کرد دارد. یافتن رشته های ظریف زندگی فروپاشیده، از معنا و هدف و مسئولیت، موضوع مبارزه طلبی «لوگوتراپی» است که تعبیر نویسنده از تحلیل اگزاستانسیالیستی نوین (هستی درمانی) است. دکتر فرانکل بر ناکامی در معنا طلبی تاکید دارد. ✍️ ویکتور فرانکل 📕 🌐https://eitaa.com/mirdamad_org/279 ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
🟠دِلِ آدم سولاخ ‏سولاخ باشه، خانه آدم یَگ‏دانه سولاخ نِداشته باشه [dele Ɂɑdam sulɑX-sulɑX bɑʃe Xɑne Ɂɑdam Ɂjaɡdɑne sulɑX nedɑʃte bɑʃe] (مَثَل/ خاص) 🍃در ادبیات عامه گاهی این زبان‏زد به صورت دل آدم سولاخ داشته باشه، خانه آدم سولاخ نِداشته باشه نیز بیان می‏شود. 🔸دِل: در این‏جا به معنی قلب است و در برخی موارد به هریک از اعضاء داخلی بدن در محدوده ‏ی شکم و قفسه ‏ی سینه اطلاق می‏شود. 🔹 سولاخ [sulɑX]: سوراخ 🔸خانه: در این‏جا، به طور عام به مفهوم حریم خصوصی است که خانه را هم شامل می‏شود. ☘️ مفهوم مَثَل: 1- وجود و حضور شخص خائن و نامَحرم و غیرقابل اعتماد، به حریم خصوصی انسان، به مراتب شکننده ‏تر و مهلک ‏تر از اصابت تیر به قلب انسان است. 2- نهایتِ دلخوری و دل‏شکستی از کسی که انتظار خیانت از او نمی‏رفته؛ چنان‏که مُردن، بهتر و گواراتر از باور و تحمل این خیانت است. 👈کاربرد مَثَل: 1- در بیان گلایه از اعضاء خانواده یا دوستان نزدیک که انتظار فاش کردن اسرار، یا بروز رفتاری را از آنان نداشته ‏اند، به کار می‏رود. 2- در گلایه و ابراز تأسف از رفتار کسی که به او اعتماد شده و او را مَحرَم دانسته ‏اند، اما او از این اعتماد، سوءاستفاده کرده است. 3- در بیان هشدار، در باب شناخت دقیق نزدیکان و نظارت بر حریم خصوصی. 🌐https://eitaa.com/mirdamad_org/279 ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
☘️ موسسه فرهنگي ميرداماد برگزار مي کند 🔸 تفسير عرفاني قرآن کريم توسط استاد برجسته دانشگاه تهران 🔹دکتر اميرعباس علي زماني زمان: شنبه 3 تیرماه 1402 ⏰ ساعت 21 از طريق اسکاي روم لينک زير👇 📡https://www.skyroom.online/ch/mirgorgan/tafsir 🌐https://eitaa.com/mirdamad_org/279 ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
🟠سدن رستاق یکی از بلوکات در عصر قاجار و دوره ي پهلوي اول 🍃سدن رستاق در غرب شهر () قرار داشت و تا بلوک انزان (بندرگز) ادامه داشت و روستاهای بسیاری را دربرمی گرفت. 🔸از نظر رابینو، بلوک سدن رستاق از دریا تا دامنه ی کوهستان امتداد دارد و محدود است از مغرب به انزان و دریای خزر، از شرق به دروازه شهر ، از شمال به سیاه آب که شعبه ی [رودخانه] قراسو است، از جنوب به کتل جهان نما که سر راه هزارجریب میباشد. مسافت آن از شرق به غرب پنج فرسخ و از شمال به جنوب دو و نیم فرسخ است. 🔹در حالی که رابینو در سفرنامه خود از 67 روستای سدن رستاق نام میبرد، خواجه مظفر پتکچی از 634 قريه در بلوک سدن رستاق یاد می‌کند که این امر، نشانگر آن است که سدن رستاق در گذشته دارای روستاهای بسیار زیادی بوده است. 🔸بلوک سدن رستاق پرجمعیت ترین بلوک ایالت بود. علی اکبر دهخدا در لغتنامه خود، خانوار تقریبی این بلوک را 4299 و سکنه آن را 18522 نفر ذکر میکند. 🔹مردمان ساکن در بلوک سدن رستاق، همگي شیعه اثنی عشری هستند و به زبان تبری صحبت میکنند. 🍃هم اکنون قلمرو بلوک سدن رستاق میان دو شهرستان و تقسیم شده است. اما آنچه که باقی ماند، پیوستگی فرهنگی، مذهبی، اقتصادی، جغرافیایی و زبان اهالی این منطقه است. امروزه بلوک سدن رستاق وجود خارجی ندارد، ولی در زبان محاوره مردم غرب و شرق ، همچنان واژه ی «سدن رستاق» شنیده می‏شود و ساکنان آن خود را متعلق به آنجا می دانند. ✅منبع: ، جلد دوم ✍️ رحمت اله رجایی 🌐https://eitaa.com/mirdamad_org/279 ┗━━━🍃🌺🍃━━━┛