هدایت شده از دفتر حضرت آيت الله نورمفيدي🇮🇷
❇️نشست صمیمی آیت الله نورمفیدی با دانش آموزان
▫️سالهاست با فرا رسیدن ایام تحصیل و باز شدن مدارس، حضرت آیت ا... نورمفیدی با حضور در مدارس، گفتگوی صمیمی و نزدیک با دانش آموزان دارد، در سال تحصیلی جاری نیز این برنامه ادامه پیدا کرد و ایشان در هفته دوم مهر ماه در دبیرستان پسرانه شاهد گرگان پای صحبت های نوجوانان و جوانان نشست و به پرسشهای آنان پاسخ گفت، ایشان، دلیل حضور خود در مدارس را ارتباط داشتن با نسل نوجوان و جوان و آشنایی با دغدغه های آنان بیان کرد و از مدیران و معلمان خواست که نسبت به تقدیر از دانش آموزان برتر علمی اهتمام ویژه داشته باشند، چرا که این امر مهم باعث توجه و گرایش جوانان به علم و آموختن می شود.
💠عذرخواهی بابت تاخیر
▫️نماینده ولی فقیه در گلستان در ابتدای نشست خود، علت تاخیر و به موقع نرسیدن را معطل شدن در ترافیک شهر گرگان عنوان کرد و از این بابت از دانش آموزان عذرخواهی و ابراز امیدواری کرد، مسئولان اجرایی برای حل مشکلاتی از این دست، توجه ویژه داشته و اقدامات موثری انجام دهند.
💠حجاب مایه عزّت و کرامت است
▫️آیت الله نورمفیدی در پاسخ به سوال دانش آموزی درباره حجاب گفت: نگاه اسلام به زن مبتنی به کرامت و عزت اوست ، خداوند هرگونه رفتاری که به عزّت و کرامت زن و اساسا انسان لطمه بزند را منع کرده، حجاب هم چون سایر احکام الهی جدای از اینکه یک تکلیف شرعی است، در کنار جنبه فردی که دارد، ابعاد اجتماعی هم دارد، اگر رعایت نشود آثار سوء اجتماعی در پی خواهد داشت که این آثار سوء بیش از هر کسی به شخصیت و کرامت زن لطمه می زند. لذا اسلام رعایت آن را واجب دانسته است.
💠من هم به کیفیت خودروی داخلی انتقاد دارم
▫️ایشان در جواب پرسش دانش آموزی در خصوص بی کیفیت بودن خودروی ایرانی، اظهار داشت: بنده هم به این موضوع انتقاد دارم، هر موقعیتی که پیش آمده و با متصدیان امر مواجه شدم، آن را مطرح و متذکر شدم. ولی متاسفانه این اشکال هست، شاید علت اصلی این موضوع دولتی بودن صنعت خودرو است و اگر خودرو سازی از انحصار بخش دولتی خارج و به بخش خصوصی واگذار شود، کمتر شاهد این اشکالات باشیم.
💠استخاره به معنای کنار گذاشتن تفکر و تعقل نیست
▫️نماینده مردم گلستان در مجلس خبرگان در جواب سوالی درباره استخاره گفت: استخاره یعنی از خدا طلب خیر کردن و به آن معنا نیست که انسان تفکّر و تعقّل را کنار بگذارد و به جای استفاده از علم و اندیشه و مشورت با اهل، به استخاره متوسل شود. استخاره جایگاه و قاعده ای دارد، همانطور که امام راحل فرمودند؛ فقط مربوط به جاهایی است که انسان واقعا نمی داند چه بکند؟ در واقع هیچ راهی ندارد، نه از طریق مشورت به نتیجه میرسد، نه اینکه خودش میتواند با تفکر و اندیشه مسیرش را پیدا کند، اینجاست که استخاره انجام میدهد، یا انجام آن کار را ترک می کند و یا دلش به انجام کار، محکم می شود.
💠توان تحلیل و اندیشیدن خود را افزایش دهید
▫️نماینده ولی فقیه در پاسخ به دانش آموزی که گفت ما نوجوان برای شناخت درست و غلط اخبار در فضای مجازی چه کنیم؟ گفت: این دغدغه همه است، رهبر انقلاب هم فرمودند، که فضای مجازی را باید مدیریت کرد، گاهی دروغ هایی در فضای مجازی منتشر میشود، حتی افرادی را که از آنها انتظار نداریم با این خبرها تحت تاثیر قرار می گیرند و آن خبر را درست قلمداد میکنند. باید خود شما سعی کنید با مطالعه بیشتر و بالا بردن سطح دانش و تحلیل خود توانایی تشخیص درست از نادرست را در خودتان افزایش دهید و هیچگاه مطلبی را که در چنین فضایی منتشر می شود، مطلق نپذیرید، سعی کنید برای آن دلیل و سند محکم بیابید، البته مسئولان امر هم وظیفه دارند که در مدیریت درست این پدیده نوظهور که جنبه های مثبت زیادی هم دارد، برنامه دقیق و منطقی داشته باشند.
💠پیامبر(ص) از رای و مشورت مردم هم استفاده می کرد
▫️امام جمعه گرگان در جواب سوالی که مطرح کرده بود؛ مردم سالاری دینی را چه کسی به وجود آورد و منظور آن چیست؟ گفت؛ اندیشه مردم سالاری دینی را اسلام و پیامبر بزرگوار اسلام(ص) پایه گذاری کردند، پیامبر(ص) هم وحی الهی را داشت و هم به رای و خواسته مردم احترام می گذاشت. شخص پیامبر(ص) در چارچوب وحی الهی و دستوراتی که خداوند امر فرمودند، از مشورت و رای مردم هم بهره میگرفت، در بسیاری از موارد بر اساس نظر مسلمانان عمل میکرد، اما این رای و مشورت یک چارچوبی دارد و نمی توان با آن احکام خدا و وحی الهی را عوض کرد، اصل حق را وحی الهی مشخص و تعیین میکند، اما در مقام اجرای حق، رأی اکثریت موثر است. فرق مهم نظام الهی و نظام غیر الهی در این است که در نظام الهی حق مقدم بر نظر اکثریت است، و رای اکثریت باید کشف کننده حقیقت باشد نه بوجود آورنده آن، اینها بحث های فنی خودش را دارد و شما خودتان باید سعی کنید مطالعات خود را در این زمینه عمیق کنید.
📭eitaa.com/NOORMOFIDIGOLESTAN
#اطلاعیه
🍃به منظور آشنایی بیشتر با تاریخ و فرهنگ سرزمین #استرآباد و #گرگان، نشست چهارم از سلسله نشستهای فرهنگی «#سرزمین_مادری»
🔸موضوع
«معرفی مکتب نویافته نگارگری #استرآباد»
🔹 با حضور و سخنرانی
دکتر اسدالله #معطوفی
و دکتر محمدرضا ساختمانگر برگزار میشود.
⏰زمان: دوشنبه 24 مهر ۱۴۰۲، ساعت ۱۷
🏢مکان: تالار اندیشه #موسسه_فرهنگی_میرداماد (گرگان، بلوار شهید مفتح)
🍀بسیار خرسند خواهیم شد تا همنشینتان باشیم. حضور شما، خانوادهی محترم و دوستان گرامیتان را در این رویداد فرهنگی ارج مینهیم.
🌐 https://eitaa.com/mirdamad_org
┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
#یک_روستا_از_گلستان
#آهنگرمحله
Āhangar Mahalle
🍃روستایی در دهستان #استرآباد جنوبی، بخش مرکزی شهرستان #گرگان.
آهنگرمحله از سمت شمال به جادهی اصلی گرگان و #گنبد، روستای مرزنکلاته و شهر #سرخنکلاته، از جنوب به روستای #قرن_آباد، از شرق به روستای والش آباد و از غرب به روستاهای دودانگه و اصفهانکلاته مرتبط است.
🔸اشیا و آثار یافت شده در تپهای تاریخی در این روستا که به «قلعه سرتپه»، شهرت دارد، گواهی بر دیرینگی روستاست. قدمت آثار یافت شده در این تپه، به دورهی تاریخی و اسلامی میرسد. تپهی نامبرده در تاریخ 10 بهمن1383 ش به شمارهی 11269، در فهرست آثار تاریخی ملی ایران ثبت شده است.
🔹در برخی اسناد تاریخی همچون سند سال 1136ق، نام این روستا «امیرآباد» مشهور به «#آهنگر_محله» آمده است.
ادامه مقاله👇👇
🌐 https://eitaa.com/mirdamad_org
┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
#یک_روستا_از_گلستان
#آهنگرمحله
Āhangar Mahalle
🍃روستایی در دهستان #استرآباد جنوبی، بخش مرکزی شهرستان #گرگان.
آهنگرمحله از سمت شمال به جادهی اصلی گرگان و #گنبد، روستای مرزنکلاته و شهر #سرخنکلاته، از جنوب به روستای #قرن_آباد، از شرق به روستای والش آباد و از غرب به روستاهای دودانگه و اصفهانکلاته مرتبط است.
🔸اشیا و آثار یافت شده در تپهای تاریخی در این روستا که به «قلعه سرتپه»، شهرت دارد، گواهی بر دیرینگی روستاست. قدمت آثار یافت شده در این تپه، به دورهی تاریخی و اسلامی میرسد. تپهی نامبرده در تاریخ 10 بهمن1383 ش به شمارهی 11269، در فهرست آثار تاریخی ملی ایران ثبت شده است.
🔹در برخی اسناد تاریخی همچون سند سال 1136ق، نام این روستا «امیرآباد» مشهور به «#آهنگر_محله» آمده است.
🔸ساکنان قریه در سال 1218، عریضه ای به حاکم #استرآباد نوشتند و از او خواستند میزان دریافتی خود را از اهالی این روستا کاهش بدهد اما به درخواست آنها رسیدگی نشد در نتیجه، گروهی از ساکنان این روستا و روستای اصفهانکلاته، از آبادیهای خود کوچ کردند. فتحعلی شاه قاجار در سال 1232 در یک فرمان، دستور داد این افراد به سکونتگاه نخست خود بازگردند.
🔹وضعیت روستا در گزارش سال 1296ق، به این شرح آمده است: «مالک قریه مزبوره آقایان و خوانین قاجار و ورثه مرحوم حاجی محمدآقا. آب مشروب از رودبار دهنه قزلق مشهور به رودخانه جزولی. تعداد نفوس آن 353 نفر است».
🔸در گزارش سال 1321 #استرآباد، از فردی به نام آقاشیخ علی آهنگرمحلی، به عنوان یکی از علمای ایالت استرآباد نام برده شده که در آن زمان، در قید حیات بودند.
🔹در یک سند استشهادی به سال 1343ق، دو دانگ سهام روستا برای هادی خان سررشته دار طایفهی هروی، نیم دانگ موقوفهی جعفرقلی آقا و نیم دانگ مربوط به ورثهی محمد رحیم خان اعلام شده است.
🔸ساختمان حمام قدیمی روستا که قسمتهایی از آن باقی مانده، از بناهای کهن روستاست.
👈از خانوادههای پرجمعیت روستا میتوانیم به تمسکنی زاهدی، طبیبی، دباغ و چکا، اشاره کنیم. این روستا به عنوان #قشلاق اهالی #شاهکوه بالا به حساب میآمد ولی به تدریج بسیاری از آنان، در این روستا، سکونت پایدار یافتند. خانواده های جلالی، گرزین، ملک از این جملهاند. مهاجرانی نیز از سیستان و بلوچستان در این روستا ساکن شدند. خانواده های سیاسر، فاروقی، قنبرپور از این دسته اند.
✍️احمد خواجه نژاد
✅منبع: #دانشنامه_گلستان
🌐 https://eitaa.com/mirdamad_org
┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
🍃تشکیل گذرهای جدید در شهر #استرآباد
در اواخر دوره صفویه چند گذر جدید(محله فرعی) در شهر استرآباد شکل میگیرد.
🔸این گذرها در واقع محل سکونت چند گروه قومی بود که ظاهراً به دلایل نظامی به استرآباد کوچانده شده اند. نام این گذرها یا محلات فرعی عبارت است از:
💠گذرهای حاجی لر و بلوچ خیل در محله نعلبندان
💠گذرهای قانچیان و فیوج خیل در محله میدان
💠گذر سیستانی محله در محله سبزه مشهد
🔹دو طایفه حاجیلر و بلوچ برای امور نظامی به #استرآباد کوچانده شده و به عنوان فوج نظامی در حاشیه شرقی محله #نعلبندان بزرگ ساکن میشوند.
🔸حاجی لرها در محدوده گذر خیمه دوزان #نعلبندان، که در شرق و شمال شرقی #پاسرو قرار داشت مستقر میشوند. محل سکونت آنها تقریباً منطبق است با محدوده هتل #میامی، #پاساژ_شیرنگی، #گاراژ_مهرآیین، دادگستری، اداره مخابرات و... بلوچها نیز در جنوب شرقی دارالحکومه و شرق دروازه بسطام مستقر شده و محل سکونت آنها تقریباً منطبق بوده با اداره دخانیات و بخشهایی از خیابان لشکر کنونی.
🔹البته دو طایفه دیگر نیز در محله نعلبندان ساکن بوده اند که این دو طایفه عبارتند از بنگشی ها و کُرمی ها، که از این بین بنگشی ها شهرت بیشتری داشته و در بین عوام مردم استرآباد، به عنوان اهالی بنگلادش شناخته میشدند. درحالی که هردو طایفه مذکور از طوایف شیعه افغان بوده و از افغانستان به ایران کوچیده اند. این دو طایفه ابتدا در بخش داخلی باروی جنوبی، در محدوده #آلوچه_باغ کنونی ساکن بودند و بعدها به #شیرکش و پشتباره و گروهی نیز به #سبزه_مشهد منتقل و ساکن شدند.
👈برگرفته از گزارش پژوهش های ارائه شده در سومین نشست سرزمین مادری با موضوع محلهی #نعلبندان، محمود اخوان مهدوی،(پژوهشگر تاریخ و فرهنگ استان گلستان)
🌐 https://eitaa.com/mirdamad_org
┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
هدایت شده از موسسه فرهنگي ميرداماد گرگان
#اطلاعیه
🍃به منظور آشنایی بیشتر با تاریخ و فرهنگ سرزمین #استرآباد و #گرگان، نشست چهارم از سلسله نشستهای فرهنگی «#سرزمین_مادری»
🔸موضوع
«معرفی مکتب نویافته نگارگری #استرآباد»
🔹 با حضور و سخنرانی
دکتر اسدالله #معطوفی
و دکتر محمدرضا ساختمانگر برگزار میشود.
⏰زمان: دوشنبه 24 مهر ۱۴۰۲، ساعت ۱۷
🏢مکان: تالار اندیشه #موسسه_فرهنگی_میرداماد (گرگان، بلوار شهید مفتح)
🍀بسیار خرسند خواهیم شد تا همنشینتان باشیم. حضور شما، خانوادهی محترم و دوستان گرامیتان را در این رویداد فرهنگی ارج مینهیم.
🌐 https://eitaa.com/mirdamad_org
┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
☘️ تفسير عرفاني قرآن کريم
توسط استاد برجسته دانشگاه تهران
🔹دکتر اميرعباس علي زماني
زمان: شنبه 22 مهرماه 1402
⏰ ساعت 21
از طريق اسکاي روم لينک زير👇
📡https://www.skyroom.online/ch/mirgorgan/tafsir
🌐 https://eitaa.com/mirdamad_org
┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
#معرفی_کتاب
🌿#روزشمار_تاریخ_معاصر (#استرآباد و #ترکمن_صحرا)
این کتاب مربوط به یکی از مهمترین دوره های تاریخی معاصر یعنی 4سال آخر دوره #قاجاریه و 3سال اول دوره #پهلوی است. اینکه در اواخر این دوره تاریخی، #استرآباد و بعدها #گرگان و نیز مناطق ترکمن نشین که سپس ترکمن صحرا نامیده میشود، آبستن چه حوادثی بوده است؟ درگیریها و جنگهای صورت گرفته بین قوای دولتی و ترکمنها، درگیریهای قبیله ای و منطقه ای و ... مورد توجه روزشمار تاریخ معاصر است. اهمیت کتاب آنجاست که تمام اسنادومدارکی که در آن استفاده شده منابع دست اولی هستند که توسط انتشارات موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی در 7جلد چاپ شده، این کتاب یکی از کتابهای مرجعی است که برای محققینی که پیرامون استان گلستان پژوهش میکنند، میتواند مورد استفاده قرار بگیرد.
🔸روزشمار تاریخ معاصر استرآباد و ترکمن صحرا بخشی از اخبار حوادث و وقایع سرزمین استرآباد بین سالهای 1300 تا 1306 خورشیدی را مورد توجه قرار داده، این کتاب در 363ص با قطع وزیری به چاپ رسیده است.
✍️ گردآوری: ستاربردی فجوری
📇 انتشارات: #بنام وابسته به #موسسه_فرهنگی_میرداماد
🌐https://eitaa.com/mirdamad_org
┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
هدایت شده از موسسه فرهنگي ميرداماد گرگان
#اطلاعیه
🍃به منظور آشنایی بیشتر با تاریخ و فرهنگ سرزمین #استرآباد و #گرگان، نشست چهارم از سلسله نشستهای فرهنگی «#سرزمین_مادری»
🔸موضوع
«معرفی مکتب نویافته نگارگری #استرآباد»
🔹 با حضور و سخنرانی
دکتر اسدالله #معطوفی
و دکتر محمدرضا ساختمانگر برگزار میشود.
⏰زمان: دوشنبه 24 مهر ۱۴۰۲، ساعت ۱۷
🏢مکان: تالار اندیشه #موسسه_فرهنگی_میرداماد (گرگان، بلوار شهید مفتح)
🍀بسیار خرسند خواهیم شد تا همنشینتان باشیم. حضور شما، خانوادهی محترم و دوستان گرامیتان را در این رویداد فرهنگی ارج مینهیم.
🌐 https://eitaa.com/mirdamad_org
┗━━━🍃🌺🍃━━━┛
🍃هم اکنون نشست چهارم از سلسله نشستهای فرهنگی «#سرزمین_مادری»
🔸موضوع
«معرفی مکتب نویافته نگارگری #استرآباد»
🔹 با حضور و سخنرانی
دکتر اسدالله #معطوفی
و دکتر محمدرضا ساختمانگر
👈تالار اندیشه #موسسه_فرهنگی_میرداماد (1402/07/24)
🌐 https://eitaa.com/mirdamad_org
┗━━━🍃🌺🍃━━━┛