🔴شاخصهای تدریس نیازمحور
1. پاسخگویی صحیح به سؤالات حاشیهای دانشجویان؛
اساساً استادی توانمند تلقی میشود که بتواند افزون بر ارائه کامل و جذاب درس، به سؤالاتی که دانشجویان میپرسند، جوابهای درست و کافی بدهد. منظور از سؤالات حاشیهای، سؤالاتی است که به نوعی با درس ارتباط مییابد، هر چند موضوع اصلی، درس نیست. به فرض اگر بحث درباره مهدویت باشد میزان عمر امام عصر(عج) میتواند سؤال اصلی و اینکه آیا دانش پزشکی این میزان عمر را تأیید میکند یا نه سؤال فرعی و حاشیهای تلقی شود.
اما چگونه بدانیم استاد پاسخ صحیح داده است:
الف) با قانع شدن مخاطبان میتوان تا حدودی صحیح بودن پاسخ را حدس زد. وقتی دانشجویان قانع نشوند، یعنی اگر پاسخ صحیح هم که باشد، کافی و کامل نیست.
ب) استاد با اذعان و یقین پاسخ دهد؛ نه با عبارتی چون «فکر میکنم»، «به گمانم»، «تصورم بر این است که» و ... .
ج) پاسخ استاد توأم با سند باشد.
البته هیچ یک از این روشها کامل نیست، ولی به نوعی قرینهای برای پاسخگویی صحیح میباشد.
2. توجه به مبانی و منشأ اصلی سؤالات؛
گاهی سؤال دانشجو برای یافتن پاسخ و گاه برای بست و توسعه پاسخی است که خود میداند. به دنبال پاسخ بودن یا به دنبال توسعه ادراکات و پاسخها بودن، نوعی نیاز تلقی میشود. نیازی اصیل و غیر کاذب است که شایسته برآوردن و پاسخ گفتن باشد.
باید دانست که گاه دانشجو با سؤال خود میخواهد:
• توانایی استاد را در پاسخ دادن ارزیابی نماید.
• کلاس را سرگرم کند تا استاد از ادامه تدریس باز بماند.
• صرفاً نقش میاندار و طرف بحث را ایفا نماید و به نوعی خود را نشان دهد.
• بر سر پارهای از مباحث و مسائل حاشیهای جنجال درست کند.
• مشی سیاسی استاد را محک بزند و یا ... .
در این موارد پاسخ دادن باید بسیار ظریف و حرفهای و خیلی کوتاه باشد.
3. کاربردی کردن مطالب ارائه شده؛
مثلاً استاد اخلاق میخواهد درباره قهر و کینه صحبت کند. اگر بگوید دانشجویان! کینه شما نسبت به یکدیگر حرکت علمی کشور را کند میسازد، این میشود کاربردی کردن مطلب ارائه شده؛ اما گاه میتواند 50 روایت درباره کینه و قهر بخواند و هیچکدام را به زندگی دانشجو ربط ندهد! نیز استاد میتواند حوادث تاریخی را به گونهای تبیین کند که دانشجو احساس نیاز به داشتن درک و بصیرت در اوضاع و احوال زمانه و ... پیدا کند.
4. توضیح چرایی و فوائد نیاز محور؛
یعنی استاد هم ضرورت بحث را تبیین کند و هم خروجی و منفعت آن را؛ هم بگوید اگر درس نیاز محورانه ارائه نشود، چه آسیبهایی خواهد داشت و اگر ارائه گردد، چه ثمرات و نتایجی را به دنبال خواهد داشت.
5. توضیح روش اجرای طرح؛
در این روش قطعاً دانشجویان با سبک جدیدی از تدریس آشنا خواهند شد. استاد باید بتواند پیرامون ابهامات دانشجویان در مورد نحوه اجرای طرح، توضیحات راهگشا و روشنگرانهای داشته باشد. البته روشن است که این شاخص و شاخص قبلی مربوط به جلسات اولیه است و در جلسات میانی و پایانی ضرورت ندارد که استاد روش اجرا را توضیح دهد یا پیرامون فوائد طرح نیاز محور سخن بگوید.
6. توانمندی استاد در پاسخگویی به ابهامات؛
این شاخص نیز مثل دو شاخص گذشته در جلسات آغازین کاربرد دارد. در هر صورت امتحان و امتیاز برای دانشجویان بسیار اساسی و حساس است و نمیتوان به دغدغه دانشجویان نسبت به امتحان پایان ترم بیتفاوت بود. استاد باید بگوید که مثلاً پاسخهای ارائه شده در کلاس میتواند منبعی برای امتحان باشد و قطعاً اگر فقط کتاب درس ملاک باشد، تدریس نیاز محورانهای صورت نگرفته است.
7. اجرای صحیح طرح؛
به نظر میرسد که استاد باید در گروهبندی مشابهتهایی را در نظر بگیرد. مثلاً دانشجویان یا به لحاظ رشد تحصیلی یا متناسب سن یا در دسترس بودن یکدیگر و دوری و نزدیکی محل و یا ... گروهبندی شوند. هر چند ممکن است خود دانشجویان زودتر به گروهبندی اقدام نمایند. فقط کسی نباید خارج از گروه باشد. فرمها و سؤالات نیز به موقع توزیع شود و چگونگی اولویتبندی سؤالات تبیین گردد.
8. مدیریت زمان در پاسخدادن به سؤالات طرح شده در هر جلسه؛
سؤالات گاه سطحی است و گاه عمیق؛ گاه در هم تنیده و چند سؤال است و گاه یک سؤال؛ گاه متناسب با موضوع درس است و گاه تناسب چندانی ندارد؛ گاه سؤال شخصی یک نفر است و گاه سؤال کل کلاس؛ گاه سؤال روشن است و گاه مبهم؛ گاه دانشجویان قادر به پاسخگویی آن هستند و گاه خیر و ... . همه اینها نشان میدهد که زمان پاسخگویی به تناسب تفاوت سؤالات، متفاوت خواهد بود. سؤال آسان را در دو دقیقه هم میتوان جواب داد، اما سؤال دشوار نیاز به مطالعه بعدی دارد. سؤال شخصی را باید زودتر جواب داد اما درباره سؤال کل کلاس باید بیشتر تأمل کرد ... .
❗️میز معارف
@Mizemaaref
◀️درس مجازی "گونه شناسی جریان روشنفکری در ایران معاصر"
این درس با تدریس استاد دکتر خسروپناه در دو بخش اول و دوم در قالب14 جلسه آموزشی منتشر شد.
✅در این درس به مباحث زیر پرداخته شده است و فراگیران با این موارد آشنا خواهند شد :
كليات جريان شناسي فكري و جریان های فکری کشور
مفهوم شناسي جريان شناسي روشنفکری
علل انحطاط در تمدن اسلامی
آشنایی با مدرنیته، آثار و دستآوردها و ..
میزمعارف
روابط دختر و پسر.pdf
599.3K
✅ کتاب " روابط دختر و پسر"
◀️مناسب برای معرفی استادان درس دانش خانواده به دانشجویانشان
❗️حجم:580 کیلوبایت
🔴62 صفحه
👈میز معارف
@mizemaaref
📚 پرسشها و پاسخهای دانشجویی(دفتر67)
پاسخ به شبهات قرآن(نقد دکتر سها)
نویسنده: محمدعلی رضایی اصفهانی
ناشر: دفتر نشر معارف
نوبت چاپ: اول1397
قیمت: 11000 تومان
👈 این کتاب در پنج فصل با180 صفحه، بخشی از پرسشها و پاسخهای دانشجویی پیرامون پاسخ به شبهات قرآن(نقد دکتر سها) از سلسله منشورات اداره مشاوره و پاسخ پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی است.
🔴 در فضای مجازی کتابی با عنوان «نقد قرآن» با اسم مستعار نویسنده آن «دکتر سها» منتشر گردیده که در آن تقریباً همه شبهات قرآن که سابقا جمعآوری و دستهبندی شده و بسیاری از آنها را دانشمندان قرآن پژوه پاسخ دادهاند در 21 فصل آورده است.
در کتاب «نقد قرآن» گاهی به محتوای برخی آیات اعتراض میشود و انتساب آن را به خداوند مورد تردید قرار میدهد و ایراد اینگونه آیات را به شخص پیامبر(ص) نسبت میدهد و گاهی مستقیماً به خداوند اعتراض میکند. وی در جایی دیگر با ذکر چند آیه و روایت یادآور میشود که قرآن و پیامبر فقط دعوت به علم کرده و مقصودشان تنها علوم دینی است و مدعی شده که اسلام و تعالیم قرآن، علت عقب ماندگی مسلمانان در جهان است!
در این کتاب از مجموع آنچه در نقد قرآن سها آمده سعی شده است مطالب دارای اهمیت برای مخاطبان فرهیخته دانشگاهی در اولویت قرار گیرد و میتواند در یک نگاه آگاهی لازم را به خوانندگان منتقل کند و در باره درستی و نادرستی مطالب داوری کنند.
🔶 در ضمن، نقد «نقد قرآن سها» از دیدگاه برخی از بزرگان در شماره 112 همین نشریه (مهر و آبان1395) با عنوان «پرونده آفتاب و سها» منتشر گردیده است.
لینک نشریه معارف، شماره 112، «پرونده آفتاب و سها».👈
http://maarefmags.ir/mags112🖌
#معرفی_و_ارایۀ_محتوای_کتب
به همت پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی ـ قم، تلخیص برخی از کتب شاخص و تازه های نشر جهت سهولت برای مطالعه اساتید و سروران گرامی تهیه گردیده است.
📕کتاب «ولایت مداری در الگوی پیشرفت اسلامی»
📝مولف: مهدی طاهری
📚ناشر: موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره)
📖تعداد صفحه: 212
🔖تعدا صفحات تلخیص: 52
🖥فرمت: PDF (فایل ضمیمه)⤵️⤵️⤵️
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی_قم
هدایت شده از میثم حبیبی کیان
ولایت مداری در الگوی پیشرفت اسلامی.pdf
865.3K
تلخیصکتاب «ولایت مداری در الگوی پیشرفت اسلامی»
🖥فرمت: PDF (فایل ضمیمه)
🔰گزیده بیانات مقام معظم رهبری🔰
#هویت_اسلامی
✅ ( پیشرفت کشور با احیاء و رشد بخشیدن به هویت اسلامی _ ایرانی )
احیاء و رشد بخشیدنِ به هویّت اسلامی و دینی و ایرانیِ جوانمان، یکی از مهمترین مسائل ماست و کمک فراوانی هم به پیشرفت کشور میکند. (85/7/13 بیانات در دیدار اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاهها)
✅( مدل بازی و مدل سازی موجب پسرفت و سلب هویت اسلامی _ ایرانی )
وابسته کردن اقتصاد، تقلیدی کردن علم، ترجمه گرایی در دانشگاه؛ که هر چه که آن طرف مرزها، مرزهای غربی و کشورهای اروپایی، گفتهاند، ما همان را ترجمه کنیم و اگر کسی حرف زد، بگویند مخالف علم حرف میزند؛ پیشرفت نیست و ما این را پیشرفت نمیدانیم. نه اینکه ترجمه را رد کنیم؛ من این را بارها در مجامع دانشگاهی گفتهام؛ نخیر، ترجمه هم خیلی خوب است؛ یاد گرفتن از دیگران خوب است؛ اما ترجمه کنیم تا بتوانیم خودمان به وجود آوریم. حرف دیگران را بفهمیم تا حرف نو به ذهن خود ما برسد؛ نه اینکه همیشه پای حرف کهنهی دیگران بمانیم. یک حرفی را در زمینهی مسائل اجتماعی پنجاه، شصت سال پیش فلان نویسنده یا فیلسوف یا شبه فیلسوف فرهنگی گفته، حالا آقایی بیاید در دانشگاه، دهنش را با غرور پر کند و همان را دوباره به عنوان حرف نو برای دانشجو بیان کند! این پیشرفت نیست؛ پسرفت است. زبان ملی را مغشوش کردن، هویت اسلامی ملی را سلب کردن و مدلبازی به جای مدلسازی، پیشرفت نیست. ما وابسته شدن و غربی شدن را پیشرفت نمیدانیم. (85/8/18 بیانات در دیدار دانشگاهیان سمنان)
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی_قم
#شرح_احادیث_اخلاقی_در_بیان_مقام_معظم_رهبری
موضوع : 🔅 سروران دنیا و آخرت🔅
بسماللهالرحمنالرحیم
الحمدلله رب العالمین
🔰متن و شرح :
عَن زیدِ بنِ علیٍّ علیهالسلام عن اَبیه عن جده عن علیٍّ علیهماالسلام قالْ سادَةُ النّاس فِی الدُّنیا اَلأَسخیاء (۱)
انسان سخی یعنی آن کسی که به دیگران پول میدهد، به دیگران کمک میکند از جمله کمک مالی میکند، این [افراد] در دنیا سرورانند؛ اینها برای اهل دنیا رئیس و مُطاعند. اما در آخرت چه؟ در آخرت که بحث پول و رشوه و این حرفها دیگر وجود ندارد. این روایت این را میخواهد بگوید.
در این جملهی سادَةُ النّاس فِی الدُّنیا اَلأَسخیاء جنبهی ارزشی مورد لحاظ نیست؛ طبیعت امر را بیان میکند؛ این [جمله] معنیاش این نیست که این سخاوت بد است یا خوب است؛ بله، اگر این سخاوت در جهت اهداف خوب مثل تقرب الی الله، کمک به فقیر و مستمند و کمک به مؤمن انجام بگیرد، کار خوبی است. اگر هدفِ دادن پول، تحقق یک مقصود مکرّم و قابل قبولی باشد البته خوب است.
اگر نه، هدف از این [سخاوت] اهداف مادی است، اهداف دنیایی است، اهداف خبیث است، برای رسیدن به مقاصد سوء است، خب بله، [این سخاوت] بد است. بنابراین در این جمله نگاه ارزشی نشده است به سخاوت؛ طبیعت امر را میخواهد بگوید. سادَةُ النّاس فِی الدُّنیا اَلأَسخیاء؛ اما در آخرت چه؟
و فِی الآخِرَةِ اَلأَتقِیاء
در آخرت، سروران مردم، بزرگان مردم، کسانی که در چشم خلائق عظمت پیدا میکنند، انسانهای باتقوا و پرهیزگار هستند. آنها هستند که میزان آنها میزان ثقیلی است، میزان سنگینی است.
۱ ) الامالی شیخ صدوق، صفحهی 84
📌نشانی اینترنتی: http://farsi.khamenei.ir/video-content?id=30425
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی_قم
📌آقای سفیر
📌آشنایی با اندیشه ها و افکار دکتر محمد جواد ظریف 7⃣
🔸در هر جامعه ای، سیاستمداران از هر جنس، جایگاه ویژه ای داشته، طبعا بر سرنوشت آن جامعه اثرگذارند. در سپهر سیاست، از دیرباز تا کنون، خاطرات سیاستمداران، مورد توجه بوده، استفاده از این خاطرات، به عنوان تجربیات مفید و بعضا عبرت های درس آموز، می تواند چراغ راه محققان باشد. #آقای_سفیر (گفت وگوی محمدمهدی راجی با دکتر محمدجواد ظریف) از آن دست خاطراتی است که می تواند ضمن به دست دادن شرح احوال و تجربیات، در آشنایی با اندیشه ها و افکار وی نیز مؤثر باشد. در زیر، بخشی از این کتاب را مرور می کنیم🔸
◀️سیاست خارجی دولت نهم، نادرست بود
بنده معتقدم اجرای سیاست خارجی در چند سال اخیر [دولت احمدی نژاد] بسیار نادرست بوده است؛ اما این به معنی غلط بودن اصول سیاست خارجی نیست. به نظر من، اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی از عقلانیت قابل توجهی برخوردار است. باید بکوشیم ارزش های انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی به عنوان هنجارهای پذیرفته شده شناخته شوند. (ص 353-354)
◀️ دولت نهم، قدرت تاثیرگذاری ایران را در منطقه کمرنگ کرد
سیاست خارجی انقلابی توانست امکاناتی را برای ایران ایجاد کند که بعد از بیست و چند سال، ایران را به یک قدرت تأثیرگذار در منطقه تبدیل کرده است؛ اما دولت کنونی [دولت احمدی نژاد] مانند ورثه ای که تمام میراث خود را به یکباره مصرف می کند، متأسفانه این تأثیرگذاری را بسیار کمرنگ کرده است. در واقع این دوستان، هم قدرت را بدون جایگزینی هزینه کردند و هم ایجاد حساسیت نمودند. (ص 356)
◀️هنر دیپلماسی، کسب حداکثر منافع با حداقل هزینه است
اگر نتوانستیم از تمام امتیازات و مزیت هایمان که بعضی از آنها از سیاست های هوشمندانة پس از انقلاب اسلامی ناشی می شود، استفاده بهینه کنیم به خاطر نداشتن گفت وگو است. داشتن گفت وگو، به معنی پذیرش دیدگاه های طرف مقابل و حتی دوستی نیست، بلکه به معنی این است که اجازه ندهید تا دیگران منافع شما را هزینه کنند و از منافع شما برای خودشان امکاناتی فراهم کنند. هنر دیپلماسی در همین است که بتوانید به حداکثر منافع یا حداقل هزینه دست پیدا کنید. (ص 358)
◀️ نیازی نیست که دایره دشمنانمان را وسیع کنیم
ما می خواستیم در جمهوری اسلامی خودمان را یک الگوی جدید مطرح کنیم. به نظر بنده این الگوی جدید در برخی حوزه ها می تواند با خردورزی بیشتری ارائه گردد؛ یعنی نیازی نیست که حتماً دایرة دشمنانتان را وسیع کنید. در واقع به نفع کشور نیست که ایران به عنوان یک موضوع امنیتی در دنیا مطرح شود، اما برخی تعاملات ما به تحقق این امر کمک می کند. در نتیجه این دایره از آمریکا و غرب وسیع تر شده و متأسفانه دیگر کشورها را نیز در بر گرفته است. این که دولتی مثل سنگال رابطه اش را با ایران قطع می کند یک هشدار است. (ص 359-360)
◀️ محبوبیت باید ایجابی باشد، نه سلبی
اگر امروز ادعا می کنیم که در منطقه محبوب هستیم، در واقع محبوبیت ما بیش تر سلبی است تا ایجابی؛ یعنی در منطقه از اینکه ما در مقابل آمریکا ایستاده ایم، خوشحال هستند؛ ولی همزمان ما را هم به عنوان رقیب و حتی خطر می بینند و فکر می کنند که هر قدر از توان ما در رقابت و دعوای فرسایشی با آمریکا و غرب کاسته شود، باز هم به نفعشان است. ما نیز احساس می کنیم که این محبوبیت ظاهری، عامل ایجاد قدرت برای ماست. به نظر بنده این نوع محبوبیت با عنصر الهام بخشی سازگاری ندارد. محبوبیت ما باید ایجابی باشد؛ یعنی مردم به عنوان یک الگو به ما نگاه کنند. اکنون در منطقه برای دولت ترکیه همین وضعیت در حال روی دادن است. (ص 362)
◀️ تعامل و تسامح به جای نفی دیگران
در هیچ فرهنگی به اندازة فرهنگ ما، مبانی تعامل و تسامح وجود ندارد. بنده فکر نمی کنم که هویت ما، در نفی هویت دیگران است.(ص 363)
📚 محمدمهدی راجی، آقای سفیر (گفت و گو با محمد جواد ظریف)، نشر نی
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
#آقای_سفیر
#دکتر_محمدجواد_ظریف
📌امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای
📌مروری بر پرونده و مذاکرات هسته ای در زمان مسئولیت حجت الاسلام حسن روحانی 6⃣
🔸در هر جامعه ای، سیاستمداران از هر جنس، جایگاه ویژه ای داشته، طبعا بر سرنوشت آن جامعه اثرگذارند. در سپهر سیاست، از دیرباز تا کنون، خاطرات سیاستمداران، مورد توجه بوده، استفاده از این خاطرات، به عنوان تجربیات مفید و بعضا عبرت های درس آموز، می تواند چراغ راه محققان باشد. #امنیت_ملی_و_دیپلماسی_هسته_ای (خاطرات و یادداشتهای دکتر حسن روحانی از زمان مسئولیت پرونده و مذاکرات هسته ای ایران) از آن دست خاطراتی است که می تواند ضمن به دست دادن شرح احوال و تجربیات، در آشنایی با اندیشه ها و افکار وی نیز مؤثر باشد. در زیر، بخشی از این کتاب را مرور می کنیم🔸
◀️آرمان گرایی در سیاست نظام جمهوری اسلامی
هيچ گاه در نظام جمهوري اسلامي ايران چنين تفکري حاکم نبود که ما چطور جهان را اداره کنيم. اين افراد تنها با کلمات بازي مي کنند. اين حرف هاي شعاري جزو آرمان ها و اميدهاي ما نيست که مثلاً بخواهيم دنيا را اداره کنيم. آرمان گرايي اصيل در نظام جمهوري اسلامي ايران با آرمان گرايي شعاري سال هاي اخير تفاوت مبنايي دارد. آرمان گرايي فعلي، شعاري و عوام فريبانه است، ولي آرمان گرايي نظام جمهوري اسلامي ايران در چارچوب وظايف اسلامي و انساني در يک بازة زماني معقول تعريف شده است.
در آرمان گرايي اصيل نظام، هميشه امکانات کشور و شرايط داخلي و بين المللي مد نظر قرار مي گيرد و تناسب آرمان ها با امکانات در همه موارد از جمله در مناطقي که بحران هاي کلان ايجاد مي گردد، مراعات مي شود. بنابراين، ساختارها بايد در خدمت ايجاد تناسب بين آرمان ها و امکانات باشند و در صورتي که آرمان ها با امکانات و وضعيت موجود در جهان تقابل و تضاد پيدا کنند، امکانات و شرايط موجود، نحوة دستيابي به آرمان ها و چگونگي تنظيم سياست خارجي و امنيتي را تعيين مي کنند. (ص 78)
ما بايد اين اصل را هميشه مدنظر قرار دهيم که آرمان ها را به اهم و مهم تقسيم کنيم و براي آن چيزي که اهم است، در صورت لزوم مهم را قرباني کنيم. (ص 80)
◀️ برخورد با قدرت های جهان، در شرایط مختلف فرق می کند
قرآن در زماني که وضع مسلمانان از لحاظ روحيه، عالي بود، مي گويد يک به ده، يعني اگر دشمنان شما ده برابر شما بودند، مي توانيد با آنها بجنگيد؛ اما اگر مثلاً بيست برابر شما بودند، ديگر حق حمله را نداريد. پس از مدتي هم قرآن فرمود شما فعلاً شرايط روز اول را نداريد، بنابراين يک به دو و تنها در صورتي که دشمن حداکثر دو برابر شما بود، اجازه حمله داريد. اين آيات همراه با سيره پيامبر نشان مي دهد که برخورد با قدرت هاي جهان در شرايط متفاوت، فرق مي کند و تصميمات بايد بر اساس توانمندي نيروهاي خودي و ميزان قدرت دشمن ايجاد شود. متأسفانه، پيرامون اين مباحث ريشه اي و اسلامي به اندازه کافي بحث نشده و هنوز هم مسائلي به صورت لاينحل باقي مانده است. (ص 82)
◀️اول دیپلماسی و مذاکره، سپس ابزارهای دیگر
همواره نظرم اين بود که در مورد تصميمات تندي که داراي تبعات منفي است و فرصت هم از دست نمي رود، نبايد عجله کرد. امروز اگر تصميم تندي بگيريم، ممکن است پيامدهايي داشته باشد که نتوانيم آن را جبران کنيم، پس بايد تصميم را به تأخير بيندازيم. (ص 85)
در روابط خارجي، در مرحله نخست، ديپلماسي، يعني مذاکره و نوعي توافق و در صورت ضرورت، به کارگيري ابزار تهديد است. (ص 86)
📚 امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای، دکتر حسن روحانی، انتشارات مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
#امنیت_ملی_و_دیپلماسی_هسته_ای
#حسن_روحانی
📌یادداشتهای عَلَم
📌برگهایی از یادداشت های روزانه امیراسدالله علم، نخست وزیر و وزیر دربار محمدرضا پهلوی 8⃣
◀️یادداشت های سال 1346
🔸جمعه 46/2/22
سه روز است يادداشت ننوشته ام، يعني 19-20-21 در رکاب عليا حضرت شهبانو به مناطق جنوب رفتم. شيراز، بوشهر، برازجان، جزيره خارک [و] بندرلنگه مورد بازديد قرار گرفت. غير از شيراز بقيه جاها خيلي گرم بود و سخت گذشت، ولي ملکه ما که واقعاً من او را ملائکه مي دانم، به اضافه که سيد و از اولاد پيغمبر است، خم به ابرو نياورد و تمام شدائد را تحمل کرد. خدا عمرش بدهد، راستي مردم را دوست دارد و يک مطلب جزئي که مردم را ناراحت کند او را به گريه مي اندازد. وقتي مأمورين انتظامي مردم را از سر راهش دور مي کنند، واقعاً غصه مي خورد. به همين جهت هم هست که در دل مردم جا دارد. خداوند هم به او کمک مي کند.
در نزديکي خارک در خط محل اختلاف ما و [عربستان] سعودي، وزارت خارجه، يا از روي نفهمي يا تعمد که بعيد مي دانم (ولي آن چه مسلم اين است [فتح الله] نفيسي شرکت نفت اصرار در اين کار داشت)، پروتکلي امضا کرده اند و قسمتي به سعودي ها تعلق مي گيرد که مانع بزرگ زيرزميني دارد، نزديک سيزده ميليارد بشکه. عجيب است، هنگام امضاء آن پروتکل من که سمتي نداشتم، ولي به هر صورت پادشاهم را مي پرستيدم و مي پرستم، [ابوالفتح] محوري را به سوئيس حضورشان فرستادم (محوري رفيق من پسر ابتهاج السلطان و جزء هيئت مديره پان امريکن است) که مي خواهد وزارت خارجه چنين پروتکلي [را] امضا کند، مصلحت نيست، بلکه خطرناک است. ولي شرکت ملي نفت و وزارت خارجه به عرض رساندند که اين حرف صحيح نيست، بايد زودتر اختلاف را با عربستان حل کرد و اين پروتکل را امضا کردند.
اکنون اوقات شاهنشاه خيلي تلخ است. به اين مطلب متوسل شده ايم که پروتکل به تصويب مجلس نرسيده است، ولي يک قدم به ضرر [ما] به هر صورت برداشته شده است.
شب براي شام شرفياب شدم. موضوع مهمي فرمودند که سناتور [ويليام] فولبرايت آمريکايي که از دوستان شاهنشاه و ايران است و رئيس کميته خارجي سناي آمريکاست، به علاوه شاهنشاه در اين سفر خصوصي هم عصر سيزدهم ژوئن به چاي دعوت کرده بود، اظهاراتي در کميته کرده است، به اين صورت که من از يک ايراني شنيده ام (که البته آن مرد[ي] عاقل و فهميده بود!) که ايران در آستانه انقلاب است و شاه اسلحه [اي] که مي خرد براي حفظ نظام خودش است وگرنه کشور ايران احتياجي به اسلحه ندارد. غوغايي برپا شده و شاهنشاه سخت برآشفته اند. حق هم دارند، مگر شخص اين قدر ابله مي شود. فوري اخطار شده بود که از مسافرت آمريکا صرف نظر مي شود. بيچاره [ليندون] جانسون و [دين] راسک که به نظرم مردمان عميق تر و فهميده تري هستند، به دست و پا افتاده، تلگرافات مفصلي عرض و استدعا کرده اند چنين تصميمي نگيرند. شاه قبول فرموده اند و خيلي هم عالي فرمايش فرموده اند که من البته روابطم آمريکا و رئيس جمهور بر سر حرف يک سناتور به هم نمي زنم، ولي اين شخص احمق چه مي گويد؟ [مگر] من هواپيماي فوق سرعت صوت و کشتي جنگي براي استفاده [محافظان خودم] Bodyguard خريداري مي کنم؟
راستي که آمريکايي ها در سياست خام هستند. چند دستگي و خامي، آنها را بالاخره به قدرت درجه دوم دنيا خواهد کشاند. الآن ويتنامي ها معتقدند که آمريکايي ها جنگ را در واشنگتن خواهند باخت نه در ويتنام، و به نظرم نظر آنها صحيح است.
🔸شنبه 46/2/23
امروز شاه کارخانه اتومبيل سازي ايران ناسيونال را افتتاح فرمودند. واقعاً بسيار خوب بود و خيلي خوشحال بودند. من هم خوشحال بودم. وقتي کلنگ اين جا را پنج سال پيش زمان نخست وزيري زدم، خودم هم فکر نمي کردم اين بچه ها اين همه بتوانند کار بکنند. اکنون صدي چهل اسباب هاي ماشين را در ايران مي سازند.
📚 یادداشتهای امیر اسدالله علم، دفتر اول، انتشارات مازیار
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
#یادداشتهای_علم
تدریس موثر .دکترخوشی.ppsx
728.4K
✅ پاورپوینت(پرده نگار) " روش تدریس"
❗️حجم: 710 کیلوبایت
🔴62 صفحه
✍مدرس: دکتر ابوالفضل خوشی
👈میز معارف
@mizemaaref
#شرح_احادیث_اخلاقی_در_بیان_مقام_معظم_رهبری
موضوع : 🔅 جلب دلها با اخلاق حسنه و خصال نیک🔅
بسماللهالرحمنالرحیم
الحمدلله رب العالمین
🔰متن و شرح :
عَن الصّادِقِ جَعفَرِ بنِ مُحمّدٍ عَن أَبیه عَن آبائِهِ عَلَیهِمُالسّلام قَال قَالَ رَسُولُ الله صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِه إنَّکُم لَن تَسَعُوا النَّاسَ بِأَموالِکُم فَسِعُوهُم بِأَخلَاقِکُم (۱)
یعنی شما این ظرفیت را ندارید که همهی مردم را [با اموالتان] در حیطهی محبّت خود و در حیطهی ارتباط با خود نگه ندارید؛ با مال این کار را نمیتوانید بکنید اما یک وسیلهای دارید برای اینکه بتوانید دلهای همه یا اکثر مردم را به خودتان نزدیک کنید. آن چیست؟ آن «اخلاق» است.
اگر شما تواضع بورزید، اگر آدم صادقی باشید، اگر علیه این و آن حرکت مخرّبی انجام ندهید، اگر کسی باشید که بر روی حرف خودتان میایستید -اینها صفاتی است که مردم این صفات را دوست میدارند- پس میتوانید با این خُلق خوب، با این اخلاق حسنه و خصال نیک، دل مردم را به طرف خودتان جذب کنید.
۱) الامالی شیخ صدوق، صفحهی ۶۲
📌نشانی اینترنتی: http://farsi.khamenei.ir/video-content?id=30402
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی_قم
🔰#گزیده_بیانات_مقام_معظم_رهبری🔰
#هویت_اسلامی
✅(درماندگی مخالفین نظام از حضور مردم در دفاع از هویت اسلامی _ ایرانی )
کسانی که با نظام جمهوری اسلامی و با هویت اسلامی ملت ایران بشدت مخالفند و آن را بر خلاف منافع خودشان میدانند، به خاطر پشتیبانی مردم از نظام جمهوری اسلامی، درماندهاند؛ والا قدرتهای مادی دنیا بمب اتم و توپ و تانک و ارادههای خبیث و خدانشناسی و بیرحمی و سنگدلی کم ندارند. آن چیزی که تا امروز مثل سدی جلوی تعرض آنها را به نظام جمهوری اسلامی گرفته، حضور شما مردم است. حضور مردم در روز انتخابات، حضوری واضحتر از همه جای دیگر است. همهی مردم کشور پای صندوقهای رأی میآیند و میتوانند بیایند؛ این یک حضور همگانی است. هر کس پای صندوق رأی میآید، در واقع رأی به جمهوری اسلامی، رأی به قانون اساسی و رأی به مواد غیرقابل تغییر قانون اساسی - یعنی اسلام و ارزشهای اسلامی - میدهد. حضور مردم، یعنی دفاع از جمهوری اسلامی؛ یعنی دفاع از قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی. این برای دشمنان ملت ایران مطلوب نیست؛ لذا سعی میکنند حضور مردم را کمرنگ کنند. (84/3/25 بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم)
✅(تلقی خطر برای استکبار با جدی گرفتن هویت اسلامی _ ایرانی )
آنچه امروز برای استکبار جهانی یک خطر تلقی میشود، این است که ملتهای مسلمان هویت و شخصیت و اصالت و استقلال خود را جدی بگیرند. (84/2/11 بیانات در دیدار مردم کرمان)
✅امروز تنها راهی که دنیای اسلام برای حفظ منافع ملتهای اسلامی دارد، اتحاد کلمه بر محور اسلام است؛ «نه» گفتن به اهداف و مطامع استعماری دشمنان و مستکبران است. هدف استکبار، محو هویت ملی و دینی در دنیای اسلام و بخصوص در خاورمیانه است. مقابلهی با این هدف، با اتحاد بیشتر، با همبستگی بیشتر، با تمسک به اسلام، با ترویج اسلام و با ایستادن در مقابل زیادهخواهیهای امریکا و مستکبران عملی است، و لاغیر. (84/6/11 بیانات در دیدار کارگزاران نظام)
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی_قم
#معرفی_و_ارایۀ_محتوای_کتب
به همت پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی ـ قم، تلخیص برخی از کتب شاخص و تازه های نشر جهت سهولت برای مطالعه اساتید و سروران گرامی تهیه گردیده است.
📕کتاب «عقلانیت در آموزه های اعتقادی تشیّع از دیدگاه علامه طباطبایی و استاد شهید مطهری»
📝مولف: محمود سرافراز
📚ناشر: پژوهشگاه علوم انسانی امام صادق(ع)
📖تعداد صفحه: 192
🔖تعدا صفحات تلخیص: 55
🖥فرمت: PDF (فایل ضمیمه)⤵️⤵️⤵️
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی_قم
هدایت شده از میثم حبیبی کیان
تلخیص کتاب عقلانیت در آموزههای اعتقادی تشیع.pdf
1.02M
📕کتاب «عقلانیت در آموزه های اعتقادی تشیّع از دیدگاه علامه طباطبایی و استاد شهید مطهری»
🖥(فایل ضمیمه) فرمت: PDF
📌آقای سفیر
📌آشنایی با اندیشه ها و افکار دکتر محمد جواد ظریف 8⃣
🔸در هر جامعه ای، سیاستمداران از هر جنس، جایگاه ویژه ای داشته، طبعا بر سرنوشت آن جامعه اثرگذارند. در سپهر سیاست، از دیرباز تا کنون، خاطرات سیاستمداران، مورد توجه بوده، استفاده از این خاطرات، به عنوان تجربیات مفید و بعضا عبرت های درس آموز، می تواند چراغ راه محققان باشد. #آقای_سفیر (گفت وگوی محمدمهدی راجی با دکتر محمدجواد ظریف) از آن دست خاطراتی است که می تواند ضمن به دست دادن شرح احوال و تجربیات، در آشنایی با اندیشه ها و افکار وی نیز مؤثر باشد. در زیر، بخشی از این کتاب را مرور می کنیم🔸
◀️ جنگ ایران و عراق و پذیرش قطعنامه/ بخش اول
🔸شش روز بعد از شروع جنگ، یعنی در 6 مهر 1359 قطعنامۀ 479 را مطرح کرد که در آن حتی درخواست عقب نشینی و خروج نیروهای عراق از ایران را هم نکرده بودند. من در مطالعاتی که انجام دادم متوجه شدم که آقای مک هنری، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، در مذاکرات غیررسمی در زمان تصویب قطعنامۀ 479 گفته بود که منطقۀ اشغال شده توسط عراق، منطقۀ مورد منازعه است و باید صبر کنیم تا تکلیف آن در مذاکره معلوم شود. بنابراین حتی یک درخواست کلیشه ای مبنی بر آتش بس طرفین و عقب نشینی آنها به مرزهای بین المللی در قطعنامۀ 479 وجود نداشت. (ص 60)
🔸حتی از موضع حیثیت و حفظ ظاهر نیز شورای امنیت با ما بسیار بد برخورد کرد. برخورد این شورا با جنگ ایران و عراق، به ویژه در ابتدای آن، یکی از تاریک ترین صفحات حیاتش به شمار می رود. حتی تا پایان جنگ نیز حاضر نشدند نام عراق را در مورد استفاده از سلاح شیمیایی به زبان بیاورند. اولین قطعنامه ای که عراق را در این مسئله محکوم کرده است، مربوط به بعد از پایان جنگ می شود. در واقع این امر نشان دهندۀ شناخت کاملاَ نادرست شورای امنیت نسبت به ایران است. (ص 62-63)
🔸از نظر من، مجموعۀ دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی در سال های پایانی جنگ بد کار نکرد؛ اما به هر حال مانند یک دستگاه کارکشته که در شأن این ملت باشد نبودیم و هنوز هم نیستیم. (ص 77)
🔸قطعنامۀ 598 در اوج قدرت نظامی ایران تصویب شد!! فکر می کنم آنچه باعث شروع بحث قطعنامۀ 598 شد، فتح فاو و نگرانی از سقوط عراق بود. تا این که وضعیت جبهه ها تغییر اساسی کرد. ما فاو و مجنون را از دست دادیم و عراقی ها وارد خاک ایران شدند. قطعنامۀ 598 در یکی از بندهایش دستور به آتش بس فوری و عقب نشینی بدون تأخیر می دهد. زمانی که آتش بس را پذیرفتیم، عقب نشینی از خواست عراق به خواست ایران تبدیل شده بود. در زمان پذیرش 598 عراق می خواست مذاکره کند، اما ما خواستار آتش بس فوری بودیم. دیدگاه ما از نظر عملیاتی، در زمان مذاکرات قبل از تصویب 598، مبتنی بر ادامۀ جنگ بود. از نظر سیاسی نیز یک دیدگاه این بود که باید با شورای امنیت برخورد کرد و همان روش را ادامه داد. دیدگاه دیگر نیز بر تلطیف کردن فضا تأکید داشت؛ چرا که احساس می شد شورای امنیت به سمت تحریم ایران پیش می رود. به همین خاطر گروهی در بخش بین الملل وزارت خارجۀ ایران، معتقد به نوعی از بازیگری بین المللی بودند که در آن نقش فعال تری ایفا کنیم؛ یعنی خواستار این بودند که ما از حالت قهر با شورای امنیت خارج شویم. گروهی نیز در وزارت خارجه و بیرون از آن، این روند را قبول نداشتند. بالاخره تصمیم وزارت خارجه با همراهی حضرت امام این بود که ما استراتژی خاصی را در پیش گیریم و آن را ادامه دهیم تا از تحریم ایران جلوگیری کنیم. (ص 77-78)
🔸با توجه به اینکه در آن زمان آقای دکتر رجایی زیاد به تهران رفت و آمد داشتند، من بیشتر امور مربوط به مذاکرۀ 598 را انجام دادم.(ص 78)
📚 محمدمهدی راجی، آقای سفیر (گفت و گو با محمد جواد ظریف)، نشر نی
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
#آقای_سفیر
#دکتر_محمدجواد_ظریف
📌امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای
📌مروری بر پرونده و مذاکرات هسته ای در زمان مسئولیت حجت الاسلام حسن روحانی 7⃣
🔸در هر جامعه ای، سیاستمداران از هر جنس، جایگاه ویژه ای داشته، طبعا بر سرنوشت آن جامعه اثرگذارند. در سپهر سیاست، از دیرباز تا کنون، خاطرات سیاستمداران، مورد توجه بوده، استفاده از این خاطرات، به عنوان تجربیات مفید و بعضا عبرت های درس آموز، می تواند چراغ راه محققان باشد. #امنیت_ملی_و_دیپلماسی_هسته_ای (خاطرات و یادداشتهای دکتر حسن روحانی از زمان مسئولیت پرونده و مذاکرات هسته ای ایران) از آن دست خاطراتی است که می تواند ضمن به دست دادن شرح احوال و تجربیات، در آشنایی با اندیشه ها و افکار وی نیز مؤثر باشد. در زیر، بخشی از این کتاب را مرور می کنیم🔸
◀️ روند تصمیم سازی و تصمیم گیری در دبیرخانه شورا ▶️
🔸در مجموع در دوران تصدي من، کمتر لازم مي ديديم نظرات احزاب و گروه ها را مورد بحث قرار دهيم. عمدتاً در شوراي عالي امنيت ملي، نظرات کارشناسي مطرح مي شد.
🔸در تصميم سازي و تصميم گيري معمولاً توجه چنداني به همة گفتمان هاي مختلف نداشتيم. براي نمونه گفتماني که به گروه کوچکي تعلق داشت يا نظريه اي که تنها نظر جمع خاصي بود، در دستور کار ما قرار نمي گرفت تا به اجماع نظر برسيم. آنچه در شورايعالي امنيت ملي بسيار تأثير گذار بود، گفتمان مقام معظم رهبري و رئيس جمهور و اکثريت مردم بود که در تصميم سازي و تصميم گيري تأثيرگذار بودند. هم اکنون نيز نظرات رئيس جمهور معمولاً در جلسات شوراي عالي امنيت ملي تأثيرگذار است؛ چون معمولاً رئيس جمهور نظر وزرا را هم همراه خود دارد، زيرا وزراي اطلاعات، خارجه، کشور و رئيس سازمان مديريت عضو شورا هستند؛ بنابراين رئيس جمهور غالباً مي تواند رأي اکثريت را کسب کند.
◀️ تعامل با سازمان ها و نهادهای بین المللی ▶️
🔸در کشور ما هيچ گاه اعتماد و اميدي به سازمان هاي بين المللي وجود نداشته است. اين هم به حوادث سال هاي اول انقلاب و جنگ تحميلي و عکس العمل آن سازمان ها برمي گردد. بنابراين، هيچ گاه انتظار نداشتيم سازمان هاي بين المللي به ما کمک کنند؛ معمولاً هم مصوبات آنها را حق نمي دانستيم و قضاوت آنها را هم عادلانه نمي شمرديم. در اين سي و چند سال هم کمتر قبول کرديم که سازمان ملل نسبت به مسئله اي تصميم عادلانه اي گرفته باشد. هم اکنون نيز در بحث هسته اي يا موضوع حقوق بشر در ايران، مي بينيم اين مراجع تصميمات عادلانه اي اتخاذ نمي کنند. معمولاً تصميمات اين نهادها جانبدارانه، ناعادلانه و تحت تأثير قدرت هاي بزرگ دنياست.
🔸شوراي امنيت سازمان ملل با توجه به نحوه عملکرد و ترکيب اعضاي آن و نفوذ آمريکا در آن معمولاً از نظر ما فاقد عدالت و بي طرفي ارزيابي شده است.
🔸اساساً در زمينة تعامل با محيط بين المللي نظرات متفاوتي وجود دارد. برخي معتقدند تعامل با غرب امکان پذير است و برخي هم بر اين باورند که اين امر به هيچ روي امکان پذير نيست. در ماجراي هسته اي هم به نظرات مختلفي برخورد مي کرديم. برخي مي گفتند اينکه شما مي خواهيد مسائل را با آژانس حل و فصل کنيد، از بنيان داراي اشکال است، چون آژانس به عنوان ابزار غرب در پي آن است که شما را فريب دهد و برخي ديگر تنها راه حل مسئله را کار با آژانس مي دانستند.
🔸اگر از سوي محيط بين المللي، فضاي مثبتي احساس شود، مي توان سياست خارجي را به سمت متعادل تري پيش برد. در هر موضوعي که خرد جمعي در تصميم گيري هاي سياست خارجي ما فعال بوده، بيشتر موفق بوده ايم و از خارج هم پاسخ مناسب تري دريافت کرده ايم. برعکس در مواردي که خرد جمعي حاکم نبوده و رويکردها بيشتر بر تصميم گيري جناحي مبتني شده است، رفتارها تهاجمي تر و متقابلاً پاسخ نظام بين الملل هم تندتر بوده است.
📚 امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای، دکتر حسن روحانی، انتشارات مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
#امنیت_ملی_و_دیپلماسی_هسته_ای
#حسن_روحانی
📌یادداشتهای عَلَم
📌برگهایی از یادداشت های روزانه امیراسدالله علم، نخست وزیر و وزیر دربار محمدرضا پهلوی 9⃣
◀️یادداشت های سال 1346
🔸چهارشنبه 46/2/27
قدري راجع به افکار عمومي بحث پيش آمد. به هر صورت عرض کردم، من در قبال اعلي حضرت تسليم هستم، چون هم به شما معتقدم، هم دوستت دارم، بلکه مي پرستم؛ ولي لازم است آن چه به نظرم برسد بي پرده بگويم. چه شما خوشحال بشويد، چه اوقات تلخ. خدا عمرش بدهد، باانصاف است. از من هم نمي ترسد، چون امتحان داده ام.
🔸يکشنبه 46/2/31
تيمسار [سپهبد مرتضي] يزدان پناه نقشه هاي تاج گذاري را آورده بود. محل تاج گذاري در کاخ گلستان روي نقشه نمايانده شده بود. شاهنشاه فرمودند، اين مناسب نيست، خوب است عقب تر باشد. يزدان پناه مدتي احتجاج کرد و دليل آورد که عقب تر خوب نيست و دلائل را آن قدر محکم مي گفت که من داشتم متقاعد مي شدم، ولي شاهنشاه نشدند. بعد که حرف هاي يزدانپناه تمام شد، مهندس [محسن] فروغي عرض کرد نظر شاهنشاه درست است. محل هم همان جا انتخاب شده، يعني تيمسار اشتباه کردند. واقعاً من خجل شدم که چنان مسئوليتي دارد، يک بار هم به خودش زحمت مداقه و مطالعه نداده است. ولي تيمسار به روي مبارک نياورد. خدا عمر بدهد. شاهنشاه هم چيزي نفرمودند. اگر اعليحضرت فقيد بود، زير ضربات عصا حالش را رسيده بود. ولي اين پادشاه واقعاً يک انسان واقعي ست، ولي در عين حال همه را نمي شناسد. چندي پيش هم همين تيمسار جرأت نکرد قرارداد چراغاني را براي تاج گذاري امضاء کند، من امضاء کردم. وقتي گزارش را عرض کردم، خيلي خنديدند. فرمودند، همه چيز از من مي خواهند، ولي هيچ مسئوليتي حاضر نيستند قبول کنند.
🔸دوشنبه 46/3/1
عجب اين است که سپهبد تيمور بختيار و رئيس سابق اين سازمان که اکنون در سوئيس است با خسرو قشقايي هم عنان شده و بر عليه ولي نعمت خودش اقدام مي کند. کسي که صاحب ميليون ها دلار ثروت شده است. آن هم از زورگويي به مردم بدبخت ايران.
عصري لايحة خانواده را با [جواد صدر]، وزير دادگستري و دکتر [محمد] باهري بررسي کرديم. شب باز هم جريان را به عرض رساندم. وزير دادگستري مي گفت علماي بزرگي مثل [آيت الله محسن] حکيم در عراق، [آيت الله احمد] خوانساري [و آيت الله کاظم] شريعتمداري با آن موافقت کرده اند. عجيب است که صبح عرض کردم استاد [محمد] مشکوه ي اشکالاتي بر اين لايحه گرفته و وسيله دکتر باهري فرستاده است. امر فرمودند نکند تحريک خود باهري باشد. واي بر اين سوء ظن همايوني!
🔸پنج شنبه 46/3/4
صبح تلگرافي از اردشير [زاهدي] وزير خارجه رسيد که شاهنشاه فرمودند چرا مصاحبه با اشترن به اين صورت در آمده، توضيحات مفصلي ضمن عريضه به پيشگاه مبارک عرض کردم که قربان خاک پاي مبارکت شوم، خودت مصاحبه مي فرمايي، مرا در جريان نمي گذاري، نمي دانم بعد از آن نظرت چيست، باز هم ايرادش را به من مي گيري؟ خدا عمرت بدهد. ولي من که نوکر و غلام صميمي تو هستم، بايد بدانم که چه مي خواهي.
📚 یادداشتهای امیر اسدالله علم، دفتر اول، انتشارات مازیار
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
#یادداشتهای_علم
#شرح_احادیث_اخلاقی_در_بیان_مقام_معظم_رهبری
موضوع : 🔅امید به رحمت الهی🔅
بسماللهالرحمنالرحیم
الحمدلله رب العالمین
🔰متن و شرح :
عَن أَبِی حَمزَةِ الثِّمالِی قالْ قالَ الصّادِقُ جَعفَرُ بنُ محمدٍ علیهماالسلام أُرْجُ اللهَ رَجاءً لَا یُجَرِّئُکَ عَلَی مَعَاصِیه (۱)
[به خداوند امید داشته باش؛ امیدی که تو را بر نافرمانی خداوند جرئت نبخشد.]
پس اولاً رجاء لازم است. امید به رحمت الهی، به مغفرت الهی، به عون الهی، اینها لازم است؛ تا جایی که یکی از گناهان کبیره را «یأس عن روح الله» (۲) دانستهاند.
پس رجاء را باید همیشه داشت؛ یعنی این ارتباط بین دل شما و خدای شما همیشه باید برقرار باشد؛ بدانید که میتوانید از او جلب رحمت کنید، جلب تفضل کنید، این باید باشد. منتها این رجاء و امید بهنحوی نباشد که ما را گستاخ کند بر انجام معصیت.
وَ خَفِ اللهَ خَوْفاً لَا یُؤْیِسُکَ مِنْ رَحمَتِه
[و از خداوند بیم داشته باش، بیمی که تو را از رحمت خداوند ناامید نگرداند.]
از آن طرف هم خوف لازم است. خوف از خدای متعال لازم است، که این خوف لازمهی معرفت است. کسی که معرفت [به خداوند] داشته باشد، خوف [از او هم] پیدا میکند. هر چه معرفت انسان بیشتر باشد، خوف او بیشتر است.
۱) الامالی شیخ صدوق، صفحهی ۶۵
۲) «ناامید شدن از مشمول رحمت الهی قرار گرفتن» که از گناهان کبیره است و در آیهی ۸۷ از سورهی مبارکهی یوسف تأکید شده است که:
یَا بَنِیَّ اذْهَبُواْ فَتَحَسَّسُواْ مِن یُوسُفَ وَ أَخِیهِ وَ لاَ تَیْأَسُواْ مِن رَّوْحِ اللّهِ إِنَّهُ لاَ یَیْأَسُ مِن رَّوْحِ اللّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْکَافِرُونَ
اى پسران من! بروید و از یوسف و برادرش جستوجو کنید و از رحمت خدا نومید نشوید، که از رحمت خداوند جز کافران نومید نمیشوند.
📌نشانی اینترنتی: http://farsi.khamenei.ir/video-content?id=30404
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی_قم
🔰#گزیده_بیانات_مقام_معظم_رهبری🔰
#هویت_اسلامی
✅( ملت ایران ملتی است مستقل، آزاد، هوشمند با هویت اسلامی _ ایرانی )
ملت ایران ملتی است مستقل، آزاد، هوشمند و بهشدت به هویت ملی و اسلامی خود علاقهمند؛ از هرگونه تهدیدی بهشدت بیزار و متنفر و غیرپذیرای دخالت خارجیها و سلطهی بیگانه؛ ملتی آقا و عزتمند که هر کس با این ملت از در صلح و مسالمت و دوستی و تعامل معمولی وارد شود، با ملتی خوب، پذیرا و علاقهمند روبهرو میشود؛ اما اگر کسی بخواهد به این ملت زور بگوید، تهدید کند، قصد سلطهی بر آن را داشته باشد و دائم چنگ و دندان به آن نشان دهد، معلوم است که این ملت، ملتی نیست که زیر بار کسی برود. (82/10/18 بیانات در دیدار مردم قم)
✅ ( ایران کشوری توسعه یافته با هویت اسلامی _ ایرانی )
اینکه نظام اسلامی بهعنوان یک معترض، و به قول خود حضرات، بهعنوان اپوزیسیون نظام جهانی، در نقطهیی از دنیا - که خیلی هم حساس است - ظاهر شده بود، در واقع این را کمرنگ میکرد. ناگهان سند چشمانداز بیستساله به عنوان سیاستهای نظام و مطالبات و سیاستهای رهبری مطرح میشود؛ آنوقت در پیشانی این چشمانداز، اینطوری میآید که «ایران کشوری است توسعه یافته»، تا میرسد به اینجا: «با هویت اسلامی و انقلابی و الهامبخش در جهان اسلام». معلوم میشود خواب آشفتهیی که در دل آنها امید بهوجود آورده بود، خواب بیتعبیری است. یعنی همهی برنامههای پنج سالهیی که از سال ۱۳۸۴ شروع خواهد شد و بر اساس سند چشمانداز بیستساله خواهد بود، باید در این خط و در این جهت باشد؛ همه باید اسلام انقلابی و ایران اسلامی را به معنای واقعی کلمه دنبال کنند و در جهان اسلام الهامبخش باشند. (83/12/27 بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری)
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی_قم
#گفتار_پژوهی
از آنجا که اساتید معارف، علاوه بر دارا بودن بنیه ی علمی مناسب ، در شیوه کلاسداری و مهارت های تأثیر گذاری نیز باید از تسلط کافی برخوردار باشند از این رو پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی قم در راستای ارتقاء سطح تأثیرگذاری و تجارب اساتید معارف اسلامی و استفاده از تجربیات اساتید پیشکسوت و موفق در حوزه ی دروس معارف اسلامی اقدام به مصاحبه و جمع آوری تجربیات ایشان نموده است.
این سلسله مصاحبه ها با عنوان «بایسته های تدریس در بیان اساتید معارف اسلامی» تقدیم کاربران گرامی می گردد:
✅ حجت الاسلام دکتر احمد دبیری
✅ عضو هیأت علمی دانشگاه یزد
✅ مدرس دروس معارف در گرایشهای مبانی نظری اسلام و اخلاق اسلامی و دیگر دروس تخصصی در مقاطع ارشد و دکتری
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامیـقم
📌فایل پیوست: محورهای اساتید ممتاز (دکتر احمد دبیری) ⬇️
هدایت شده از میثم حبیبی کیان
محورهای اساتید ممتاز احمد دبیری.pdf
809.5K
✅ حجت الاسلام دکتر احمد دبیری
✅ عضو هیأت علمی دانشگاه یزد
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامیـقم
📌امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای
📌مروری بر پرونده و مذاکرات هسته ای در زمان مسئولیت حجت الاسلام حسن روحانی 8⃣
🔸در هر جامعه ای، سیاستمداران از هر جنس، جایگاه ویژه ای داشته، طبعا بر سرنوشت آن جامعه اثرگذارند. در سپهر سیاست، از دیرباز تا کنون، خاطرات سیاستمداران، مورد توجه بوده، استفاده از این خاطرات، به عنوان تجربیات مفید و بعضا عبرت های درس آموز، می تواند چراغ راه محققان باشد. #امنیت_ملی_و_دیپلماسی_هسته_ای (خاطرات و یادداشتهای دکتر حسن روحانی از زمان مسئولیت پرونده و مذاکرات هسته ای ایران) از آن دست خاطراتی است که می تواند ضمن به دست دادن شرح احوال و تجربیات، در آشنایی با اندیشه ها و افکار وی نیز مؤثر باشد. در زیر، بخشی از این کتاب را مرور می کنیم🔸
◀️ پرونده هسته ای/ بخش اول ▶️
🔸موفقيت و عملکرد شايسته دبيرخانه شورايعالي امنيت ملي در مسائل حساس افغانستان و عراق موجب شد که سران نظام براي پذيرش مسئوليت پرونده هسته اي توسط اينجانب اصرار ورزند.
🔸در ماجراي هسته اي عملاً به جاي جلسه شورايعالي امنيت ملي، تصميم نهايي به عهده جلسه سران نظام بود که البته اکثريت قاطع اعضاي شورايعالي امنيت ملي هم در آن جلسه عضويت داشتند. در موضوع هسته اي، دبيرخانه شورايعالي مثل هميشه، تصميم سازي يا هماهنگي را بر عهده داشت.
🔸وزارت امور خارجه از پيش به ديپلمات هاي خود براي مذاکره و يا ارائة مشورت، مسئوليت داده بود و در جلسة کميته عالي هسته اي نيز همان افراد براي ادامه کار مورد تأييد قرار گرفتند و آقايان دکتر ولايتي و دکتر خرازي آنان را به عنوان بهترين ديپلمات هاي وزارت امور خارجه معرفي کردند و قرار شد به کار خود ادامه دهند و من هم به ترتيب تيم مذاکره دست نزدم، البته بعداً چند نفر به آنها اضافه شدند.
🔸در موضوع هسته اي، پيش از آنکه من مسئوليت را برعهده گيرم، ساختار جديدي با عنوان جلسه سران به وجود آمده بود که من هم عضو آن جلسه بودم. جلسه رده بعد نيز در دبيرخانه تشکيل مي شد که در آن جلسه هم عضويت داشتم. جلسات رده پايين تر هم به عنوان جلسات کارشناسي سياسي و کارشناسي فني تشکيل مي شدند. تنها موضوع مورد بحث در آن مقطع، اين بود که فردي مسئوليت مذاکرات مربوط به پرونده هسته اي را برعهده گيرد و بخش هاي اجرايي مختلف را هماهنگ کند تا همه دستگاه ها در مقام عمل کاملاً هماهنگ باشند.
🔸فعاليت اينجانب و تيم مذاکراتي در چارچوب مصوبات جلسه سران و کميته عالي هسته اي انجام مي شد که اعضاي آن کميته را هم سران نظام انتخاب کرده بودند. در نتيجه، در پذيرش پروتکل الحاقي و در پاسخ به پرسش هاي آژانس و تعليق، صرفاً تا حدي جلو رفتيم که جلسه سران مشخص کرده بود.
🔸مقام معظم رهبري در اجلاس زمستان 1384 مجلس خبرگان رهبري، به صراحت فرمودند که در موضوع هسته اي تصميم فردي در کار نبوده و ما همه با هم تصميم گرفتيم و البته آقاي روحاني در اين داستان زحمت زيادي کشيدند.
📚 امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای، دکتر حسن روحانی، انتشارات مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
#امنیت_ملی_و_دیپلماسی_هسته_ای
#حسن_روحانی