eitaa logo
کانال میز معارف
6.3هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
2.5هزار ویدیو
908 فایل
🔺کانالی برای اطلاع رسانی، اشتراک تجربیات و ارتقا توانمندی استادان معارف دانشگاهها آدرس سامانه آموزش مجازی دانشگاهیان https://maaref.ecnahad.ir/ منتظر نظراتتان هستیم.. 🔰ارتباط با ادمین: @amoozesh_majazi
مشاهده در ایتا
دانلود
درسواره اخلاق بندگی (3) به نام خداوند جان و خرد. مفهوم بندگی: عبد یک صفت درونی است که دو معنای اصلی دارد: برده‌ی یک انسان و بنده‌ی خدا. با این حال، قرآن تقریباً همیشه ریشه‌ی عبد را در مفهوم خدمت یا عبادت معبود الهی به کار می‌برد. در پنج یا شش مورد هم که در این ریشه به بردگان اشاره دارد، معمولاً با قراین معنایی مشخص شده‌اند، مثل «عبد مملوک» در آیه‌ی 75 نحل. در مقابل عبد به معنای برده، واژه حر به معنای آزاد قرار دارد که این مربوط به بحث رقیت و بردگی است و از بحث ما خارج است. راغب اصفهانی می گوید: واژه عبد که جمع آن عبید است به معنای بردگی است، اما عبد اگر جمع آن عباد باشد، به معنای کسی است که با اختیار خدای متعال را بندگی کند. (قاموس قرآن، ص 331) شَرتونی می‌گوید: عَبَدَ الله، یعنی او را اطاعت کرد و خضوع و افتادگی و برای او کار کرد، آداب دین خدا را مراعات نمود و خدا را یگانه دانست. (الخوری شرتونی، 1427: 3 / 461) كلمه «عبد» بر معنايي آميخته از «اطاعت » و «فروتني » دلالت مي كند و بنده در فرهنگ دینی کسی است که همواره در بند فرامین خدای متعال باشد و خود را مالک و صاحب اختیار نداند. نکته بسیار مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که در قرآن کریم، معمولا عبد در مقابل رب به کار می رود و رابطۀ عبد و ربّ از لحاظ معنایی رابطه‌ای دو سویه است، هنگامی کسی ربّ دیگری خوانده ‌شود، تلویحاً بدان معنا است که شخص دوم عَبْدِ او است و بر عکس. ربوبیت خدای متعال نسبت به انسان اقتضای پرورش و تربیت دارد و در مقابل، عبد یعنی، متربی و تربیت پذیری که تحت ربوبیت خدای متعال به سر می برد و خود را به هدایت الهی سپرده و برای رسیدن به کمال و سعادت، کاملا تسلیم سیستم هدایتی و تربیتی خدای متعال شده است. اما مفهومي كه از عبد بودن معمولا در اذهان است اين است كه انساني ملك انسان ديگري باشد و مالك بكوشد از او بهره برداري كند. گفته شد که در قرآن کریم عبد به اين معنا هم آمده است: عَبْداً مَمْلُوكاً لا يَقْدِرُ عَلي شَيْءٍ (نحل: 75). در زبان عربي و عرف جامعة نزول قرآن، مملوك را عبد يا بنده و مالك را مولي مي‌ناميدند. بنابراين، مولي مي‌توانست مالك كارهاي اختياري بنده باشد و از او بهره ببرد و بنده هم وظيفه داشت در اين محدوده خود را در اختيار مولي قرار دهد، ولي در ساير جهات وجودي مالك او نبود و حق تصرف نداشت. اين مفهوم به شكل كامل‌ترش دربارة موجودات و خصوصاً انسان نسبت به خداوند متعال صادق است؛ يعني خداوند علاوه بر اينكه مالك افعال ما است، مالك وجود ما و آنچه داريم نيز هست، و هر شأني از شئون ما به ارادة خدا و تحت سيطره و تسلط او است. هر انساني در برابر خداوند به معناي واقعي كلمه عبد است و خداوند متعال به تمام معنا ربّ او است و كسي كه عبد شد، هر چه از او سر بزند، آثار بندگي او است. در روایات و ادعیه نیز عبد گاهی در مقابل مولی به کار رفته. در مناجات حضرت علی (ع) در مسجد کوفه آمده است: الهی انت المولی و انا العبد و هل یرحم العبد الا المولی. اینجا مولی به معنای سرپرست و صاحب اختیار و در حقیقت همان مربی و پرورش دهنده انسان است که باید عبد از او اطاعت و فرمان بری کند تا به سعادت برسد. مولف: سید مصطفی علم خواه، مدیر گروه اخلاق اداره مشاوره نهاد رهبری.
✅ایده یکی از استادان معارف اسلامی جهت اثربخش‌تر نمودن درس معارف: ✍ برگزاری ارودوهای اقتصاد مقاومتی. در قالب بازدید از کارخانه ها و کارگاه های فعال در سطح شهر و یا شهرک های صنعتی حومه شهر. ◀️این اردو ها نیازمند بازه زمانی دو ساعت (معادل دو جلسه درسی بعلاوه نمره فعالیت کلاسی) هستند. در این اردو ها دانشجویان از نزدیک با آثار حمایت از کالای داخلی آشنا شده و بسیاری از شبهات درباره خرید کالای داخلی پاسخ خود را می یابد. بعلاوه اینکه دانشجویان برخی رشته های فنی و صنعتی از نزدیک با کاربرد دروس نظری خود آشنا شده و با موفقیتهای بومی منطقه خود آشنا می شوند. همچنین این اردو ها فرصت مناسبی است برای مرور مبانی و مسائل معارفی متناسب با سرفصل های درسی. فقط ضروری است که در طول بازدید از کارخانه ها و شرکت ها، با یک کارشناس جهت تشریح فعالیت های شرکت و تبیین نقش جامعه علمی در پیشبرد اهداف صنعتی کشور هماهنگی صورت گیرد. 👥محمد صالحی عارف گروه معارف دانشگاه قم - گرایش منابع اسلامی میزمعارف @mizemaaref
◀️فعالیتهایی که استادان معارف، برای استفاده بهینه از سامانه آموزش مجازی و پیشگیری از استفاده ناصحیح توسط برخی از دانشجویان می‌توانند انجام دهند: الف: روش ترکیبی آموزش مجازی و ارائه حضوری ب: روش برگزاری آزمون نهایی مجازی بصورت حضوری ج: روش برگزاری آزمون کتبی چهارجوابی از دروس مجازی 🔴الف روش ترکیبی آموزش مجازی و ارائه حضوری: در این روش استاد معارف می‌تواند در کنار دریافت گواهینامه دوره مجازی از دانشجویان آن ها را به صورت سه نفر سه نفر در همان ابتدای ترم دسته بندی کرده و از آنها بخواهد که یک درس مجازی را علاوه بر ارائه گواهینامه گذراندن درس، در ده دقیقه برای سایر دانشجویان در کلاس درس ارائه کنند. دانشجویی که قرار است محتوایی را در کلاس درس و برای سایر دانشجویان در حضور استاد معارف ارائه نماید آن را خواهد گذراند و در این صورت آموزش موثر‌تر و اثر بخش تر خواهد بود، زیرا یک بار درس را می‌گذراند یک بار آزمون می‌دهد و یک بار هم آن را برای بقیه دانشجویان ارائه می دهد که در این صورت آموزش به صورت تکمیلی انجام شده است و از سوی دیگر امکان تقلب و استفاده ناصحیح را به شدت پایین می آورد.! 🔴ب: برگزاری آزمون از دروس مجازی به صورت هماهنگ: در این روش دانشجویان همه جلسات درس مجازی را میگذرانند و فقط آزمون نهایی مجازی در کلاس درس و توسط گوشی تلفن همراه و با نظارت استادمعارف برگزار می‌گردد. یعنی هر دانشجو در کلاس درس و درحضور استاد معارف وارد سیستم مجازی شده و آزمون نهایی درسی که انتخاب کرده را انجام می دهد. 🔴ج: برگزاری آزمون تستی به صورت مکتوب در کلاس درس: در این روش استاد معارف پس از تماس با مجموعه آموزش مجازی با شماره 021-84222498 سوالات درس مجازی مورد نظر آنها را دریافت می‌کند. سپس یک آزمون حضوری در کلاس درس برگزار می کند. در این روش دانشجویان هم گواهینامه شرکت در دوره مجازی را به استاد خود ارائه خواهند داد و هم در آزمون چهار جوابی گذراندن دوره مجازی توسط خود آنها شرکت خواهند کرد. بدین ترتیب استاد مطمئن خواهد شد که اخذ گواهینامه توسط خود دانشجو انجام شده و دانشجو دوره را خودش گذرانده است. این ابزار های متعدد کمک می‌کنند تا استفاده ناصحیح از سامانه آموزش مجازی دانشگاهیان کمتر و کمتر گردد مسلما کمک شما استادان محترم معارف برای استفاده دانشجویان از این سامانه اثربخشی آن روش نوین را در دانشگاه‌ها گسترش خواهد داد. از سوی دیگر این ابزارها به هیچ وجه مزاحم دانشجویی که قبلا هم به صورت سالم و استاندارد دوره خود را می‌گذراند مزاحمتی برای او ایجاد نخواهد کرد. نکات تکمیلی شما استادان معارف برای بهینه شدن سامانه به مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان کمک خواهد کرد. منتظر تماس شما هستیم .. 021-84222498 👈میزمعارف @Mizemaaref
◀️معرفی درس مجازی ✅انسان 250 ساله ✍برگرفته از فرمایشات مقام معظم رهبری 📚 3 جلسه آموزشی( حدودا 80 دقیقه ) ⚪️لینک درس: http://ec.nahad.ir/index.php/course/View/B2oFY1Jl 👥میزمعارف @mizemaaref
Tarh-Dars.rar
5.47M
📚مهارت طرح درس نویسی ✍مدرس: دکتر ابوالفضل خوشی 🔴80 صفحه آموزش 👈مناسب استادان معارف اسلامی 👥میزمعارف @mizemaaref
موضوع : 🔅 پرهیز از معصیت🔅 بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم الحمدلله رب العالمین 📝متن و شرح : فِی الکافی عَنِ الصَّادِقِ عَلیه‌ِالسَّلام کَتَبَ رَجُلٌ إِلَی أَبِی‌ذَرٍّ (۱) [حضرت امام صادق علیه‌السلام] می‌فرمایند: یک نفری در نامه‌ای به جناب ابی‌ذر نوشت: یَا أَبَاذَرٍّ أَطرِفنِی بِشَیءٍ مِّنَ العِلم از دانش و معرفتی که داری سخن طرفه و تازه‌ای برای ما بیان کن. فَکَتَبَ إِلَیه: إِنَّ العِلمَ کَثِیرٌ؛ إِن قَدَرتَ لَا تُسِیءَ إِلَی مَن تُحِبُّهُ، فَافعَل [جناب ابی‌ذر برای او نوشت: برای تو می‌گویم و آن این است: اگر بتوانی به کسی که او را دوست می‌داری بدی نکنی، این کار را بکن. یعنی سعی تو این باشد به کسی که او را دوست می‌داری بدی نکنی. قَال فَقَالَ لَهُ: وَ هَل رَأَیتَ أَحَداً یُسیءُ إِلَیٰ مَن یُحِبُّه؟ آن شخص به جناب ابی‌ذر گفت -لابد در نامه‌ی بعدی نوشته- که: جناب ابی‌ذر! این هم شد حرف!؟ که به کسی که دوست داری بدی نکن! آیا تا حالا دیدی کسی را که کسی را دوست بدارد در عین حال به او بدی بکند!؟ این چه حرفی است!؟ فَقَالَ لَه: نَعَم نَفسُکَ أَحَبُّ الأَنفُسَ إِلَیک فَإِن أَنتَ عَصَیتَ اللهَ تَعَالَیٰ فَقَد أَسَأتَ إِلَیهَا جناب ابی‌ذر در جواب او فرمود: بله، دیدیم؛ خود تو محبوب‌ترین موجودات و انسان‌های عالم پیش خودت هستی؛ خودت را خیلی دوست می‌داری؛ از همه بیشتر خودت را دوست می‌داری؛ وقتی معصیت می‌کنی، به این محبوب خودت که نفس خودت و شخص خودت است بدی کرده‌ای. پس ببین که می‌شود انسان چیزی را دوست بدارد و به آن بدی بکند که آن عبارت است از نفس انسان.کلمه‌ی سوم، ۱) الشافی، صفحه‌ی 867 📌نشانی اینترنتی: http://farsi.khamenei.ir/video-content?id=30016
🔰🔰 ✅هدف میان مدت دشمن هدف میان‌مدّت آنها مسئله‌ی اقتصاد کشور است، مسئله‌ی معیشت مردم است. اقتصاد بایستی حرکت نکند، معیشت مردم بایستی لنگ بماند، کار و تولید باید در کشور پایین بماند، بیکاری باید به‌عنوان یک بلا در کشور عمومیّت پیدا کند، مردم بایستی از جمهوری اسلامی و از نظام اسلامی به‌خاطر مشکلات معیشتی ناامید و مأیوس بشوند. این هدف دشمن است؛ دنبال این هستند، دارند تلاش میکنند، برایش برنامه‌ریزی میکنند، به قول خودشان اتاقهای فکر تشکیل میدهند، برای اینکه بتوانند این کار را در کشور ما انجام بدهند.(۱۳۹۶/۰۲/۲۰بیانات در دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (علیه‌السلام) ✅چرا گزینه اقتصادی؟ اولویّت امروز ملّت ایران، مسئله‌ی اقتصادی است و توجّه کنید که اولویّت دشمن هم مسئله‌ی اقتصادی است؛ یعنی امروز دشمنان جمهوری اسلامی برای اینکه بتوانند اهداف خودشان را در مورد ایران و ایرانی و جمهوری اسلامی محقّق کنند، دنبال راهکارهای اقتصادی، و یا به تعبیر درست‌تر، دنبال ضربه‌زدن اقتصادی به ملّت ایرانند. هدف دشمن این است که بتواند با فشار اقتصادی، ملّت ایران را نسبت به نظام اسلامی و جمهوری اسلامی دلسرد و دلزده کند و بین ملّت ایران و نظام اسلامی فاصله بیندازد و هدفهای خودش را از این راه دنبال کند. (۱۳۹۶/۰۱/۰۱بیانات در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی)
از آنجا که اساتید معارف، علاوه بر دارا بودن بنیه ی علمی مناسب ، در شیوه کلاسداری و مهارت های تأثیر گذاری نیز باید از تسلط کافی برخوردار باشند از این رو پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی قم در راستای ارتقاء سطح تأثیرگذاری و تجارب اساتید معارف اسلامی و استفاده از تجربیات اساتید پیشکسوت و موفق در حوزه ی دروس معارف اسلامی اقدام به مصاحبه و جمع آوری تجربیات ایشان نموده است. این سلسله مصاحبه ها با عنوان «بایسته های تدریس در بیان اساتید معارف اسلامی» تقدیم کاربران گرامی می گردد: ✅ جناب آقای دکتر صمد بهروز ✅عضو هیأت علمی دانشگاه تبریز ✅ مدرس دروس معارف اسلامی در گرایشهای مبانی نظری اسلام ،اخلاق اسلامی و آشنایی با منابع اسلامی و دیگر دروس تخصصی در مقاطع ارشد و دروس حوزوی 📌فایل پیوست: محورهای اساتید ممتاز (دکتر صمد بهروز) ⬇️
هدایت شده از میثم حبیبی کیان
42محورهای اساتید ممتاز صمد بهروز.pdf
937.1K
⤴️⤴️فایل پیوست PDF بایسته های تدریس ✅ جناب آقای دکتر صمد بهروز ✅عضو هیأت علمی دانشگاه تبریز
به همت پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی ـ قم، تلخیص برخی از کتب شاخص و تازه های نشر جهت سهولت برای مطالعه اساتید و سروران گرامی تهیه گردیده است. 📕کتاب « نکته ها از گفته ها » 📝مولف: استاد فاطمی نیا 📚نشر: نور معارف 📝تعداد صفحات: 215 صفحه 📝تعدا د صفحات تلخیص: 33 صفحه 🖥فرمت فایل پیوست: PDF (فایل ضمیمه)⤵️⤵️⤵️
1_38301876.pdf
659.4K
📕کتاب « نکته از گفته ها » 📝مولف: استاد عبدالله فاطمی نیا 📝تعدا د صفحات تلخیص: 33 صفحه 🖥فرمت فایل: PDF
📌امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای 📌مروری بر پرونده و مذاکرات هسته ای در زمان مسئولیت حجت الاسلام حسن روحانی 0⃣2⃣ ◀️ تهديد زدايي از امنيت ملي/ بخش ششم ▶️ 🔸در بخشي از آن طرح آمده بود که در ديدار با وزراي اروپايي اعلام شود: ايران مسائل في مابين با آژانس را حل و فصل مي کند، پروتکل الحاقي را امضاء و به صورت موقت اجرا مي کند و برنامة غني سازي خود را صرفاً در زمينة گازدهي در نطنز به تعليق در مي آورد؛ بنابراين اکنون زمان آن فرا رسيده که اروپا به وظايف خود از جمله تعهداتي که در نامه سه وزير آمده، عمل کند. 🔸روند مذاکرات با سه وزير اروپايي در مورد دامنة تعليق تا مرز شکست مذاکرات پيش رفت. آنها اصرار داشتند که عين جملات و عبارات قطعنامه در مورد دامنة تعليق ذکر شود و ما نيز کاملاً با آن مخالف بوديم. در نهايت پس از مشورت با رياست جمهوري و دفتر مقام معظم رهبري و به دليل توافق قبلي با البرادعي عبارت «تعليق فعاليت هاي غني سازي آن گونه که آژانس تعريف کرده است» را پيشنهاد کردم. پس از بحث و مخالفت هاي اوليه سه وزير اروپايي، در نهايت با نرمش از جانب فرانسوي ها و تسري آن به وزراي امور خارجه آلمان و انگليس، با پيشنهاد ايران موافقت شد. 🔸در ملاقات حضوري با مقام معظم رهبري هم جزئيات را مطرح کردم. حتي توضيح دادم که کارشناسان مي گويند اگر اصلاً تعليقي صورت نگيرد، کار پيش نمي رود. وزراي سه کشور هم گفته اند اگر تعليقي در کار نيست، سفر ما به ايران منتفي خواهد شد. توضيح دادم که نظر البرادعي هم در مورد تعليق اين است که تعليق گازدهي نطنز کافي است. در نتيجه، معظم له در اين ملاقات با تعليق در حد تعليق گازدهي نطنز موافقت کردند. 🔸بحث طرف مقابل با پروتکل شروع شد و پس از بحث هاي فراوان درباره آن، گفتند شما بايد متعهد به تصويب آن در مجلس شويد و کافي نيست که تنها آن را امضاء کنيد. وزير امور خارجه آلمان گفت در صورت عدم تصويب، اين احتمال وجود دارد که شما آن را امضاء کنيد و سه روز بعد بگوييد به آن عمل نمي کنيم. 🔸تلفني با رئيس جمهور صحبت کردم و مشکلات پيش آمده در مذاکرات و همچنين نظر کارشناسان و خود را به ايشان منتقل کردم. در نهايت، ايشان گفتند هر طور مصلحت مي دانيد عمل کنيد، ولي نگذاريد مذاکرات به شکست بينجامد. 📚 امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای، دکتر حسن روحانی، انتشارات مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام
📌آقای سفیر 📌آشنایی با اندیشه ها و افکار دکتر محمد جواد ظریف 1⃣2⃣ ◀️ پرونده هسته ای/ بخش چهارم ▶️ 🔸در هیچ مقطعی در دوران مسئولیت ما، کار متوقف نشد و ادامه پیدا کرد. (ص 258) هنر ما در این بود که کارها پیش رفت و آمریکا منزوی شد.(ص 258) همة ما مجری سیاست هایی بودیم که رهبری تعیین کرده است.(ص 259) در صورتی که ما مذاکرات را ادامه می دادیم (که این فرض غیرممکن است)، در این صورت متوجه می شدند که دستاوردهای هسته ای و بین المللی مان چقدر است. بنده اطمینان دارم که دستاوردهای ما، بسیار بهتر از دستاوردهای امروز می بود. (ص 259) 🔸از نظر بین المللی کشور هسته ای، یعنی کشوری که دارای سلاح هسته ای است. اتفاقاً یکی از نگرانی های دنیا استفاده از همین الفاظ است، بدون آن که متوجه آثار و نتایج آن باشند. ایران هسته ای یعنی ایرانی که دارای فناوری ساخت سلاح هسته ای باشد. ایران، کشوری است که در دوران آقای خاتمی به توانمندی هسته ای رسید.(ص 260) 🔸موضوع عراق بهانه ای بیش نبود و کسانی که در سیاست آمریکا تأثیر گذار بودند، تلاش می کردند تا این بهانه را در جای مهم تری به کار ببرند، یعنی ایران. اسرائیل و تندروهای نئوکان در آمریکا می گفتند که شما آدرس را اشتباهی گرفتید، آدرس بغداد نیست؛ بلکه تهران است. این حرکت وسیع، قبل از بحث هسته ای در آمریکا شکل گرفت. همان طور که قبلاً عرض کردم بحث هسته ای به خاطر این است که پس از حمله به عراق، امکان داشت ایران به قدرت اول منطقه ای تبدیل شود، بنابراین می خواستند بهانه ای بیاورند. معضل پروندة هسته ای هم در ادامة همان مسیر بود که می خواستند ایران را تبدیل به یک تهدید امنیتی کنند. (ص 263) 🔸توفیقی که سیاست خارجی آقای خاتمی مخصوصاً پیش از بحران هسته ای داشت، این بود که مانع از شکل گیری این اجماع امنیتی جهانی شد. در واقع قبل و حتی بعد از حملة آمریکا به عراق، چندین لابی شامل لابی اسرائیل، لابی اعراب و لابی تندروهای داخل آمریکا تلاش می کردند که به ایران حمله شود. البته ما با سیاست های مقتدرانه و همچنین با رهبری حکیمانه و سیاست های عاقلانه مانع از آن شدیم.(ص 263) 🔸کسی از شورای امنیت نمی ترسد. اما هدف آمریکا از بردن ایران به شورای امنیت، پیگیری یک هدف بزرگ تر در جهت منافع خودش است. بنابراین برای ما مانع شدن از رسیدن آمریکا به هدفش، به یک هدف استراتژیک تبدیل می شود که این کار در دوران آقای خاتمی به درستی انجام شد.(ص 264) 📚 محمدمهدی راجی، آقای سفیر (گفت و گو با محمد جواد ظریف)، نشر نی
📌یادداشتهای عَلَم 📌برگهایی از یادداشت های روزانه امیراسدالله علم، نخست وزیر و وزیر دربار محمدرضا پهلوی 2⃣2⃣ ◀️یادداشت های سال 1346▶️ 🔸 دوشنبه 46/8/8 بعدازظهر در رکاب مبارک از ساعت 2/30 تا 6 نمايشگاه صنعتي بازديد شد. واقعاً کشور ترقي کرده است و شاه قلباً خوشحال بودند. در پنج سال گذشته توليدات [صنعتي] ما دو برابر شده است، به علاوه تکميل شده. 🔸پنجشنبه 46/8/11 غفلتاً امر فرمودند بعدازظهر گردش برويم. منتظر نبودم. تمام برنامه هايي که به بعدازظهر گذاشته بودم به هم خورد، ولي سعادت همراهي با شاه به همه چيز مي ارزد. 🔸شنبه 46/8/13 از ساعت 2/30 تا 7/30 پنج ساعت تمام در نمايشگاه کالاي صنعتي ايران در رکاب شاه سرپا ايستاده بودم. ماشاء الله به اين قدرت و اين علاقه. هر کس در رکاب بود، از پا افتاد و شاهنشاه نمي خواستند يک غرفه را هم ناديده بگذرند. اين روز دوم بازديد از نمايشگاه بود و روز سوم هم تشريف خواهند برد. با تمام خستگي، دل شادم، زيرا شاهنشاه واقعاً از پيشرفت امور صنعتي کشور سرحال بودند. 🔸پنجشنبه 46/8/18 مطلب مهم ديگري که به عرض رسيد وجود معادن عظيم مس در اين منطقه نزديک جاده آسفالت که گويا از معادن کاتانگاي کنگو هم عظيم تر باشد. مهندس انگليسي شرکت ريوتينتو [Rio Tinto] که از بزرگ ترين شرکت هاي کشف معادن جهان است، به شاه عرض کرد اين هديه ايست که خداوند براي تاج گذاري اعليحضرت فرستاده است. 🔸دوشنبه 46/8/22 صبح براي کارهاي جاري شرفياب شدم. بعد [اعضاي] شوراي عالي تاج گذاري شرفياب شدند، سکه گرفتند. تيمسار [سپهبد مرتضي] يزدان پناه نطقي کرد و در آن مخارج تاج گذاري را که دويست و پنجاه ميليون ريال شده است عرض کرد، چون بعضي روزنامه هاي خارجي نوشته بودند بيش از صدميليون دلار است. مخصوصاً رقم را اعلام کرديم، به علاوه نصف بيشتر اين مخارج تعميرات اساسي کاخ گلستان و اثاثيه اي ست که باقي مي ماند. 🔸سه شنبه 46/8/23 هنوز از اين که چند شب پيش احساس کردم شاه صد درصد مرا نشناخته است، رنج مي برم، در صورتي که من نسبت به او پاکباز يا بهتر بگويم پاکباخته ام. بس روحيه ام خراب بود، از دوستان خواهش کردم مجلس انسي فراهم کنند. 📚 یادداشتهای امیر اسدالله علم، دفتر اول، انتشارات مازیار
درسواره اخلاق بندگی (4) به نام خداوند جان و خرد. تفاوت عبادت و بندگی: در این راستا اولا، باید بدانیم که بندگی، ترجمان عبودیت است و این دو یکی هستند، همانگونه که پرستش، ترجمان عبادت است، و ثانیا بندگی و عبودیت با عبادت و پرستش متفاوت اند و تفاوت میان آنها اعم و اخص است، یعنی هر کجا بندگی باشد، عبادت هست اما ممکن است کسی عبادت داشته باشد اما بنده واقعی خدا نباشد و مثلا عباداتش از روی ریا و مردم فریبی و سالوس باشد. به طور کلی هر کس در زندگی خود قبله آمالی دارد که برای رسیدن به آن تلاش می کند، حتی اگر این معبود و قبله آمال، مادی باشد مانند قدرت و ثروت، چنین رفتاری جنبه پرستشی به خود می گیرد. عبادت و پرستش در فرهنگی دینی عملى است كه با قصد قربت و جهت گيرى الاهى انجام شود. این معنا مورد قبول اكثر عالمان فقه و اصول (فوائد الاصول، 1 / 128) و برخى ديگر است و به نظر مى رسد که نزديكترين معنا به مفهوم عبادت باشد. عبادت از مقوله «فعل» و عمل است كه انسان انجام مى‌دهد، اما بندگی «صفت» است كه انسان به آن متصف مى‌شود . مثلا مى‌گويند: فلانى «صفت بندگی و عبوديت» دارد، اما نمى‌گويند «صفت عبادت» دارد (بلكه فاعل آن است). به طور كلى عبادت، عملى است كه با قصد قربت انجام شود، اما هر عبادتى، پرستش خداوند نيست، بلكه عملى پرستش است كه براى اظهار عبوديت خداوند و در جهت اطاعت او انجام پذیرد. بندگی و عبوديت، تسليم محض خدا بودن در تمام احوال و افعال زندگی است، اين حالت در حقيقت يك وضعيت انساني است كه محصول عبادت كامل و خالصانه خداوند می باشد. مراد از عبوديّت و بندگي ، رسيدن به درجه اي از معرفت و خلوص قلبي و كه در آن، شخص هيچ اعتباري براي خود و ديگر مخلوقات قائل نباشد و جز خدا هيچ نمي بيند و همه ي موجودات و از جمله خود را بند به اراده ي خدا يابد ؛ لذا بنده ي خدا (بند شده به خدا) است. در اين رتبه است كه بنده ي خدا، مظهر اسماء الله مي شود و اسماء الهي در وجود او ظاهر مي گردد؛ لذا خليفة الله و نماينده ي خدا ( نمايان كننده ي خدا) ناميده مي شود؛ چون تمام وجودش خدا را مي نماياند. عبادت و پرستش دینی، به افعال خارجی و مناسک عبادی، مانند نماز و روزه و خدمت به خلق و مانند آن گفته می شود، اما بندگی و عبودیت، صفت درونی انسان است که زمینه انجام عبادات بیرونی را فراهم می آورد، البته عبادت هم متقابلا در تحکیم صفت عبودیت و بندگی تاثیر گذار است. صفت عبودیت و بندگی در کسی نهادینه می شود که همه عبادات و طاعات و کارهای فردی و اجتماعی و روابط و آرزوها و اهداف میانی خود را در جهت هدف نهایی که قرب و رضایت و خواست خدای متعال است، تنظیم کند و اقتضای بندگی را در تمامی امور زندگی رعایت نماید، بنابراین بندگی و عبودیت، اعم از عبادت خاص و مناسک عبادی است. مولف: سید مصطفی علم خواه، مدیر گروه اخلاق اداره مشاوره نهاد رهبری.
🔴 «ایستگاه اول» منتشر شد ⭕️«ایستگاه اول»، ضمیمه ماهنامه پرسمان، ویژه دانشجویان ورودی جدید سال 97 منتشر شد. هر سال، در ابتدای سال جدید تحصیلی، نشریه پرسمان، ضمیمه ای را ویژه دانشجویان ورودی جدید، تولید و منتشر می کند و در آن، به مهمترین مسائل مورد نیاز دانشجویان ورودی جدید در دانشگاه و خوابگاه، می پردازد. امسال نیز این ویژه نامه، با همکاری و مساعدت معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، تولید و منتشر گردید و در اختیار دانشجویان ورودی جدید، قرار گرفت. برخی از مهمترین عناوین مطالب درج شده در این ویژه نامه، عبارتند از: 🔺ورود به منطقه جدید 🔺سلام بر ترم اولی ها 🔺کلیدواژه های دانشگاه 🔺زندگی با دمپایی های لنگه به لنگه! 🔺راهنمای زندگی با هم اتاقی 🔺ماجراهای من و وام های دانشجویی 🔺ارتباط با جنس مخالف 🔺مهارت ازدواج در دوران دانشجویی 🔺چگونه مقاله کلاسی بنویسیم؟ 🔺اشتباهات رایج دوران دانشجویی 🔺و... این ویژه نامه با تخفیف 50 درصد ویژه دفاتر نهاد و با قیمت 2500 تومان، در اختیار دفاتر نهاد قرار می گیرد. دفاتر محترم نهاد در دانشگاه های سراسر کشور، می توانند برای سفارش این نشریه برای دانشجویان ورودی جدید دانشگاه خود، با شماره تلفن 02532934633 تماس گرفته، تعداد درخواستی خود را اعلام نمایند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️نمازجمعه، تریبون پاسخگویی مسولین است. 🔴رهبری نباید جواب کارهای برزمین مانده مدیران را بدهند. ⚪️قرائت بی‌خطر از نمازجمعه، نمازجمعه‌ای که در متن مطالبات مردم نباشد، مطلوب نیست! ✍استاد رحیم‌پور 👈میزمعارف @mizemaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥کلیپ در مسیر سقوط ◀️اینها خیال میکردند در ظرف چند روز یا حدّاکثر چن د هفته خواهند توانست مسلّط بشوند بر یمن و اختیار و زمام امر را در آنجا به دست بگیرند ... 👈میزمعارف @mizemaaref
موضوع : 🔅 پرهیز از بی‌حوصلگی و تنبلی🔅 بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم الحمدلله رب العالمین 📝متن و شرح : عَن عَبدِاللهِ بنِ سِنان فی حدیثٍ قالْ قالَ أبوعبدالله علیه‌السلام: وَ إِیَّاکَ وَ خَصْلَتَیْنِ الضَّجَرَ وَ الْکَسَلَ فَإِنَّکَ إِنْ ضَجِرْتَ لَمْ تَصْبِرْ عَلَى حَقٍّ وَ إِنْ کَسِلْتَ لَمْ تُؤَدِّ حَقّاً. از دو خصلت بپرهیز: کم‌حوصلگى و تنبلى؛ زیرا اگر کم‌حوصله شوى بر حق صبر نمیکنی، و اگر تنبل شوی حق را ادا نمیکنی. الضَّجرَ وَ الکَسَل «ضَجر»، به معنای دلتنگ شدن و ملول شدن و بی‌حوصله شدن است. انسان یک وقتی از یک وضعیّتی، از یک حادثه‌ای مثلاً -یا از وضع مزاجی خودش، یا از کاری که به عهده‌ی او هست- ملول میشود، دلتنگ میشود. میفرماید مراقب باش دچار این دلتنگی نشوی، دچار این ملالت نشوی، دچار این کم‌حوصلگی نشوی، کم‌حوصلگی؛ این ضَجر است. «کَسَل»، عبارت است از تنبلی، تنبلی؛ یک کاری را انسان تأخیر بیندازد به‌خاطر تنبلی؛ مطالعه‌ای دارد، کاری دارد، اشتغالی دارد، دنبال‌گیری‌ای دارد، تنبلی کند و این کار را نکند. میفرماید از این دو چیز پرهیز کن. [درباره‌ی] این مسئله‌ی ضَجر که بی‌حوصلگی است، این را ما به شما جوانها عرض کنیم که یکی از بزرگ‌ترین نِعَم الهی برای انسانی که جوان هست، حوصله است. حالا این [چیزی] که ما -امثال بنده که وارد وادی پیری شدیم و مبالغی در این وادی پیش رفتیم- خوب درک میکنیم و جوانها درست توجه ندارند به این نعمت بزرگ، یکی‌اش این است؛ نعمت حوصله، حوصله. حوصله که بود، انسان از قوای خود استفاده میکند، از نیروهای خود استفاده میکند. فرض بفرمایید یک مطلبی را میخواهید تحقیق کنید، یک مسئله‌ی علمی را میخواهید تحقیق کنید، یک وقت آدم باحوصله هست، یک وقت بی‌حوصله هست؛ بی‌حوصله که باشد یک مقداری جلو میرود بعد رها میکند. آدم باحوصله نه، همین‌طور هِی دنبال میکند، تحقیق میکند، هِی إن قُلت می‌آورد، اشکالی به نظرش میرسد، آن اشکال را دفع میکند، باز اشکال دیگری به نظرش میرسد، باز یک راه جدیدی به نظرش میرسد. حوصله این است. انسان از نیروی ذهنش استفاده میکند. از نیروی بدنی هم همین‌جور است. گاهی انسان به‌خاطر بی‌حوصلگی از قوای بدنی استفاده نمیکند. حوصله این‌قدر اهمّیّت دارد. این ضَجر که فرمودند، بی‌حوصلگی و ملالت، دلزدگی، اینها همه‌اش یکی است، در واقع ابعاد یک حالت است که هرکدام یک بخشی از این حالت را بیان میکند. تنبلی هم همین‌جور [است]، تنبلی هم مثلاً [اینکه] فرض کنید صبح -حالا بعد از نماز- خواب رفته، گرفته خوابیده است؛ کار واجبی هم دارد، تنبلی میکند، بلند نمیشود. پهلوی زن و بچه‌اش نشسته است، تنبلی میکند؛ در یک جلسه‌ای نشسته است، تنبلی میکند؛ حرکت نمیکند، راه نمیرود. یعنی این دو خصوصیّت، دو خصوصیّتی است که یک انسان را از عمل، عمل -که عمل در اسلام فوق‌العاده مورد اهمّیّت است- باز میدارد؛ از عمل صالح که عِدل ایمان است؛ شما در قرآن ملاحظه میکنید عِدل ایمان، عمل صالح است [باز میدارد]. عمل صالح هم خب کار است دیگر، عمل است، تحرّک است، فعّالیّت است؛ اگر ضَجر بود یا اگر کَسَل بود، انسان این عمل صالح را انجام نمیدهد. بعد فرمود: فَإنَّکَ إن ضَجِرتَ لَم تَصبِر عَلی حَقٍّ آن نقطه‌ی اصلی را امام (سلام‌الله‌علیه) مورد توجّه قرار میدهند. ما حالا به جوانب قضیه می‌پردازیم. امام (علیه‌السلام) آن اصل مطلب را، نقطه‌ی اساسی را مورد توجّه قرار میدهند؛ میفرماید اگر «ضَجِرتَ» یعنی اگر بی‌حوصله شدی، بر حق صبر نمیکنی. یک راه حقّی است، یک کلمه‌ی حقّی است، یک مسیر حقّی است که شما آن را انتخاب کردید؛ وقتی دچار بی‌حوصلگی شدید، پایداری در آن نمی‌کنید. یک مقداری سخت میگذرد، مشکل درست میشود، بی‌حوصله میشوید، رها میکنید. بی‌حوصلگی خاصیّتش این است که انسان بر حق که بایستی پایداری کند، پافشاری کند، بر سر حق بماند، انسان از این محروم میماند. وقتی که [انسان] دچار ضَجر و دچار همین حالت ملالت و حالت بی‌حوصلگی شد، بر حق پافشاری نمیکند.
فَإنَّکَ إن ضَجِرتَ لَم تَصبِر عَلی حَقٍّ و إن کَسِلتَ لَم تُؤَدِّ حَقّاً وقتی دچار «کَسَل» یعنی تنبلی شدی، آن وقت حق را ادا نمی‌کنی، آن کاری را که باید انجام بدهی، حقّی را که باید ادا بکنی، آن را ادا نمیکنی به خاطر تنبلی؛ به خاطر تن‌پروری و تنبلی. اینکه در دعاهای متعددی [آمده]: «اللّهُمَّ إنّی أعوذُ بِکَ مِنَ الکَسَلَ» [به این خاطر است]. این در چندین دعا هست، حالا یک دعا «مِنَ الکَسَلِ وَ الضَّجر»، یک دعا «مِنَ الکَسَلِ وَ الهَرَم»؛ «هَرَم» یعنی پیری، پیری در اینجا مراد پیری سنّی نیست، پیری روحی است. گاهی انسان سنّاً جوان است اما روحاً پیر است؛ گاهی عکسش هم هست، سنّاً پیر است اما روحاً جوان و بانشاط هست. این[جا] به خدای متعال انسان پناه میبرد در دعا از کَسَل؛ حالا کَسَل همراه با ضَجر یا کَسَل همراه با هَرَم. ۱) الامالی شیخ صدوق، صفحه‌ی ۶۳۶ 📌نشانی اینترنتی: http://farsi.khamenei.ir/video-content?id=35269
🔰🔰 ✅دشمن را اشتباه نگیریم تکیه‌ی ما بر دشمنیِ دشمنان خارجی به معنای اغماض از ضعفهای درونی خودمان نیست. این را به شما جوانهای عزیزم عرض بکنم؛ ما در درون خودمان ضعفهایی داریم؛ دشمن در موارد زیادی از ضعفهای ما استفاده میکند؛ این ضعفها را باید برطرف کنیم. ما ضعف در سیاست‌گذاری داریم؛ ضعف در اجرا داریم؛ ضعف در تلاش داریم؛ گاهی دچار تنبلی و دچار کاهلی در حرکتهای خودمان میشویم؛ ضعف در [تشخیص‌] اولویّتهای کشور داریم؛ گاهی اوقات سر یک چیز جزئی، گروه‌هایی در درون کشور از خودمان با همدیگر درگیر میشوند، سر یک امری که ضرورتی هم ندارد، لزومی هم ندارد؛ از دشمن غافل [میشویم‌]؛ اینها ضعفهای ما است؛ این ضعفها را بایستی برطرف کرد. لکن وجود دشمن -دشمنی که آگاه است، دشمنی که پول خرج میکند، دشمنی که اگر بتواند از هیچ جنایتی فروگذار نمیکند- یک چیزی است که نباید مغفولٌ‌عنه بماند. بعضی‌ها به بهانه‌ی همین مسائل جزئی داخلی، دشمن خارجی را فراموش میکنند، آمریکا را فراموش میکنند. اینکه امام (رضوان‌الله‌علیه) مکرّر تکرار میکردند که هرچه فریاد دارید بر سر آمریکا بکشید، به‌خاطر این است؛ بر سر یکدیگر کمتر فریاد بکشید. نمیگویم انتقاد نکنیم؛ نه، بالاخره جامعه، جامعه‌ی آزادی است، افکار آزادند، حقّ انتقاد وجود دارد، انتقاد هم مایه‌ی پیشرفت است امّا دشمن اصلی را با دشمنان درجه‌ی دو و با دوستانی که با آنها اختلاف نظر داریم و دشمن هم حتّی نیستند، اشتباه نگیریم؛ دشمن اصلی جای دیگر است. دشمن اصلی آن دشمنی است که با همه‌ی توان درصدد این است که دستاورد عظیم ملّت ایران را از او بگیرد؛ این دستاورد عبارت است از حضور ملّت، حاکمیّت ملّی، نفوذ افکار قرآنی و اسلامی در میان مردم؛ این آن دستاورد بزرگ است که ما را به پیشرفت میرساند؛ تا امروز هم پیشرفتهای زیادی کرده‌ایم، بعد از این هم همین ما را به آرمانهایمان خواهد رساند. (94/8/12 بیانات در دیدار دانش‌آموزان و دانشجویان) ✅ضعفها مربوط به مدیریت ماست دشمن در تبلیغات وسیع خود تلاش میکند که کمبود‌های معیشتی و اقتصادی کشور را به نظام اسلامی و به جمهوری اسلامی نسبت بدهد؛ خدماتی که نظام اسلامی و جمهوری اسلامی به ایران و ملّت ایران در این مدّت کرده است، یک خدمات برجسته و فوق‌العاده است. اگر وضع ملّت را و وضع کشور را مقایسه کنیم با قبل از دوران اسلامی یعنی در دوران طاغوت، آن‌وقت معلوم میشود که چه خدمات بزرگ و ارزشمندی را نظام اسلامی تقدیم کرده است. بله، ضعفهایی وجود دارد؛ این ضعفها مربوط به مدیریّت ماها است، این مربوط به کمبود‌ها و ناتوانایی‌های مدیرانی است که در بخشهای مختلف مشغول کار بوده‌اند. (96/1/10 بیانات در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی)
هدایت شده از میثم حبیبی کیان
(نشست78) 🔴گزارش کامل جلسه گفتگوی نوین پژوهشی 🔷 موضوع: «زهد و دنیاگریزی از منظر نهج البلاغه» 🔷 ارائه کننده: حجت الاسلام دکتر علی نصیری متن گزارش(پیوست)🔰🔰
هدایت شده از میثم حبیبی کیان
زهد از منظر نهج البلاغه .pdf
556.9K
🔴گزارش کامل جلسه گفتگوی نوین پژوهشی (نشست78) 🔴«زهد و دنیاگریزی از منظر نهج البلاغه» 🔴 حجت الاسلام دکتر علی نصیری
درس (5) به نام خداوند جان و خرد. ✅رابطه عبودیت و عبادت: رابطه عبودیت و عبادت، مانند رابطه نیت و عمل است. همانگونه که نیت درونی و عمل بیرونی است، عبودیت نیز در درون انسان شکل می گیرد و عبادت فعالیت بیرونی عبد است. و به همان میزان که ارزشمندی عمل وابسته با نیت خالص است، عبودیت نیز به عمل و عبادت بیرونی، ارزش می دهد. بنابراین عمل و عبادتی ارزش دارد که ناشی از عبودیت باشد، وگرنه اگر انسان عبودیت نداشته باشد، عبادت او هم ریشه دار نخواهد بود و در معرض ریا و عجب و انواع فساد قرار می گیرد. شیطان سال های زیادی خداوند را عبادت کرد، اما عبد نبود و عبودیت نداشت، یعنی تسلیم و مطیع خداوند نبود، زیرا وقتی خدای متعال به او فرمان داد که در مقابل آدم (ع) سجده کند، کبر و خودپرستی و عبد نبودن اش ظهور کرد و از فرمان الهی سرپیچید و خود را برتر از انسان پنداشت و حاضر به سجده نشد. نسبت اطاعت با بندگی: نسبت میان اطاعت و عبادت، عام و خاص مطلق است، یعنی هر كس كه اهل اطاعت باشد، اهل عبادت نیز هست، اما ممكن است افرادي باشند كه اهل عبادت باشند، اما مطيع نباشند. همانگونه که اشاره شد، شيطان 6000 سال عبادت كرد تا جايي كه در صف ملائك قرار گرفت، اما اهل اطاعت و بندگی نبود. اما اطاعت و بندگی که هر دو وصف درونی اند، دو مفهوم اند که مصداق شان یکی است، خضوع و اطاعت، حقیقت و رکن اصلی تحقق صفت بندگی در انسان است، روی این حساب مومن کسی است که خاضعانه و خاشعانه از فرمان الهی اطاعت می کند. به همین دلیل حتی در بندگی دنیا و نفس هم اطاعت هست، اصولا دنیاپرستی با اطاعت محقق می شود. دنیا از ما تجمل گرایی و ثروت اندوزی و مقام طلبی می خواهد که اگر حالت اطاعت نسبت به خواسته های دنیا در ما ایجاد شود، دنیاپرستی صدق می کند. نفس هم همین طور است، نفس دائما فرمان می دهد و لذت های افراطی مادی و زیاده روی در مشتهیات نفسانی می خواهد و شما اگر از خواسته های نفس اطاعت کنید، بنده او شده اید. بندگی خدای متعال نیز چنین است، خدای متعال دستوراتی دارد و از انسان چیزهایی می خواهد که در صورت اطاعت، بندگی محقق می شود. انسان مطيع در برابر اوامر و نواهي پروردگارش كاملا خاضع است و بدون چون و چرا و دربست خواسته ي محبوبش را مي پذيرد. خاصيت عبادت همين است كه انسان را به اين درجه كه همان عبوديت است، برساند. لذا عبادت صرف، مثل نماز وروزه، بدون عبودیت درونی و اطاعت خالصانه انسان را به جايي نمي رساند. البته يك مؤمن مطيع كه همواره به دنبال انجام وظيفه است، طبعا اهل عبادت نيز باشد. عبد واقعی، کسی است که در اثر اطاعت و تسلیم محض و فنای فی الله، رنگ خدایی به خود گرفته و کاملا دست پرورده خدای متعال شده باشد. 📝 سید مصطفی علم خواه (مدیر گروه اخلاق اداره مشاوره نهاد رهبری)