✅انواع روشهای استفاده ناصحیح ( تقلب) توسط دانشجویان در دوره های آموزش مجازی دروس معارف:
✍ بیش از 6 ترم تحصیلی که از اجرای طرح فعالیت کلاسی مجازی در دانشگاه های کشور میگذرد. در این مدت بعضا مشاهده شده که برخی از دانشجویان با استفاده از روش های ناصحیح و یا تقلب، در انجام فعالیت کلاسی مجازی اختلال ایجاد می کنند.
تعداد این دانشجویان در سال های مختلف متفاوت بوده است. اما بیشترین تعداد استفاده از روش های نامناسب و یا تقلب در گذراندن فعالیت کلاسی مجازی و سامانه آموزش مجازی دانشگاهیان مربوط به ترم گذشته و کمتر ۸ % در کل کشور بوده است.
⚪️این نگرانی از سوی برخی از اساتید معارف وجود داشته که چگونه میتوان دانشجویان را به سمت استفاده صحیح از سامانه مجازی هدایت کرد؟
البته این نکته قابل ذکر است که وقتی قرار است آزمون و امتحان به صورت اینترنتی و مجازی برگزار شود، همیشه احتمال تقلب و یا استفاده ناصحیح وجود دارد. زیرا هویت فرد امتحان دهنده در پشت مونیتور و اینترنت مشخص نمی شود!
🔴اما مجموعه مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان برای استفاده صحیحتر از سامانه آموزش مجازی، مسیری را طی نموده که برای ادامه آن نیازمند کمک و مشارکت بیشتر اساتید محترم معارف برای گسترش استفاده از این روش به روز جهت آموزش و اقناع فکری دانشجویان است.
در این مسیر بخشی از فعالیتها برای پیشگیری از روشهای نامتعارفی که برخی از فراگیران برای کسب نمره در سامانه آموزش مجازی استفاده می کنند بر عهده آموزش مجازی می باشد و بخشی دیگر از فعالیت های پیشگیرانه توسط استاد معارف انجام میشود.
در ادامه به انواع روش های ناصحیح استفاده از سامانه و تقلب توسط برخی از دانشجویان اشاره میشود. سپس راههای پیشگیری از آن که به صورت نرم افزاری در سامانه انجام شده تشریح میگردد و در پایان برای استفاده صحیح تر از سامانه پیشنهاداتی خدمت اساتید بزرگوار معارف ارائه خواهد شد:
انواع روشهای استفاده ناصحیح ( تقلب):
👈گواهینامه فتوشاپی:
برخی از دانشجویان یکی از گواهینامه ها را از سامانه دریافت کرده و سپس با اسکن و ساختن آن در فتوشاپ گواهینامه های جدیدی را تولید می کردند. اینگونه گواهی نامه ای که به استاد ارائه میشد واقعی نبود!
👈گذراندن درس توسط یک دانشجو برای دانشجوی دیگر:
یکی از راههای استفاده ناصحیح آن بود که یک دانشجو یک درس مجازی را برای خود می گذراند و سپس همان درس را با نام کاربری و نام دوستش نیز می گذراند و بدین صورت گواهینامه را برای او نیز دریافت می کرد!
👈یک دانشجو با چند کد ملی:
در این نوع از تقلب دانشجو ابتداً با یک کد ملی و با نام خودش عضو سامانه میشد سپس وارد آزمون میشد و سوالها را مشاهده می نمود! سپس مجددا با کدملی شخص دیگر و با نام خودش ثبت نام میکرد با توجه به اینکه سوالهای درس را مشاهده کرده بود، مجددا در آزمون شرکت میکرد و نمره مناسب را دریافت مینمود!
👈گذراندن درسهای مجازی توسط کافینت برای دانشجویان:
در این روش برخی از کافی نتها با دریافت هزینه ۲۰ الی ۸۰ هزارتومان به ازای هر درس برای دانشجو ثبت نام میکردند و درس هایی را که خودشان قبلا گذرانده بودند انتخاب نموده و برای دانشجو نیز میگذراندند و گواهینامه او را پس از دریافت هزینه، به او ارائه میدادند.!
👈انتخاب درس مجازی ترم گذشته برای ترم جاری:
در این روش برخی از دانشجویان درس مجازی که در ترم گذشته و با استاد دیگری گذرانده بودند را در ترم جدید نیز مجددا انتخاب نموده و بدون گذراندن آن، صرفاً گواهینامه آن را دریافت نموده و به استاد این ترم ارائه می دادند.!
ادامه دارد ..
✍میزمعارف
@mizemaaref
👥ارتباط استادان معارف با ما در پیامرسان ایتا:
@Amoozesh_Majazi
کانال میز معارف
✅انواع روشهای استفاده ناصحیح ( تقلب) توسط دانشجویان در دوره های آموزش مجازی دروس معارف: ✍ بیش از 6
ادامه ...
✅فعالیتهایی که توسط تیم فناوری مرکز آموزش مجازی برای پیشگیری استفاده ناصحیح از سامانه انجام شده:
👈اختصاص دادن کیو-آر-کد اختصاصی در گواهی نامه پرینت شده دانشجویان که با گوشی هوشمند تلفن همراه قابل رهگیری است.
👈طراحی نرم افزار مطالعه الزامی قبل از آزمون
👈افزایش تعداد سوالات بانک سوالات هر درس
👈امکان دانلود فایل اکسل لیست دانشجویان و نمره هایشان در سامانه استادیار توسط استاد معارف
👈نرم افزار تایید شماره همراه و عدم امکان ثبت شماره همراه تکراری
👈نرم افزار تایید هویت در حین آزمون
👈نرم افزار ظرفیت محدود درس
👈نرم افزارهوشمند شناسایی کاربر با استفاده از سیستم خبره
همانطور که قبلاً هم عرض شد هیچگاه به طور ۱۰۰% امکان پیشگیری از تقلب، حتی در آزمونهای حضوری نیز وجود ندارد! بویژه زمانیکه آزمون در بستر اینترنت برگزار می شود!
اما ابزارهایی وجود دارد که میتوان تقلب و استفاده ناصحیح را کاهش داده و یا انجام آنرا بسیار سخت و پرهزینه نمود.
◀️ابزارهایی که بخش فناوری آموزش مجازی برای پیشگیری از تقلب در سامانه آموزش مجازی به کار گرفت:
✍کیو-آر-کد:
برای پیشگیری از نوع تقلب "گواهینامه فتوشاپی"، واحد فناوری آموزش مجازی ابزار کیو آر کد را بر روی گواهینامه در نظر گرفت. در این ابزار یک کیو آر کد اختصاصی برای هر فرد به ازای هر درس صادر می شود که صحت آن گواهینامه را با یک تلفن همراه هوشمند تعیین می کند.
زمانی که استاد معارف گوشی هوشمند خود را روی کیو آر کد بگیرد سامانه آموزش مجازی نام نام دانشجو، نام درس، کد ملی و نمره دریافتی او را تایید میکند.
✍مشاهده لیست دانشجویان توسط استاد معارف:
سامانه آموزش مجازی لیست اکسل دانشجویانی که درسی را در سامانه با استاد معارف خود گذراندهاند را در یک فایل اکسل و در سامانه استادیار معارف به استاد معارف ارائه می دهد که استاد را از دریافت پرینت گواهینامه از دانشجویان بی نیاز میکند.
یعنی استاد معارف کافیست وارد سامانه آموزش مجازی خود شده و فهرست دانشجویانی که با او درس داشتهاند را از سامانه دریافت کند. در این حالت دیگر نیازی به دریافت پرینت گواهینامه از دانشجویان نیز نمی باشد.
✍نرم افزار هوشمند مطالعه الزامی :
در نوع تقلب دوم یعنی گذراندن یک دانشجو برای دوستش اینگونه بود که یک دانشجو یک درس را هم برای خود می گذراند و هم برای دوستش! یعنی بار اول درس را مطالعه میکرد و برای خود گواهینامه دریافت میکرد و بار دوم با کدملی و پسورد دوستش وارد سیستم می شد و چون سوالات درس را بلد بود، فقط وارد آزمونها میشد و ظرف مدت حداکثر ده دقیقه برای دوستش نیز گواهینامه دریافت میکرد!
برای پیشگیری از این نوع تقلب واحد فناوری سامانه آموزش مجازی نرم افزار هوشمند مطالعه الزامی قبل از آزمون را طراحی نمود. بدین صورت که هر کاربر برای هر درس، ملزم به مطالعه حداقل ۱۵ دقیقه درس قبل از آزمون هر جلسه می باشد!
بدین صورت برای یک درس ۶ جلسهای، دانشجو باید حدودا 120 دقیقه درس را مطالعه کند و سپس در تکتک آزمون ها شرکت نماید.
با این ابزار دانشجویی که می خواست برای دوستش گواهینامه بگیرد و قبلا با کمتر از ۱۰ دقیقه وقت گذاشتن این کار انجام می شد حالا باید بیش از دو ساعت از وقتش را صرف دریافت گواهینامه مجدد برای درسی کند که آن را بلد است! درعین حال، برای پیشگیری بیشتر از این نوع تقلب، نرم افزار تایید هویت پیامکی نیز تولید شده که در ادامه معرفی خواهد شد.
شایان ذکر است این نرم افزار برای افرادی که میخواهند برای اولین بار به شکل درست و بدون تقلب درس را بگذرانند مشکلی ایجاد نخواهد کرد.
ادامه دارد ..
👥میزمعارف
@Mizemaaref
#شرح_احادیث_اخلاقی_در_بیان_مقام_معظم_رهبری
موضوع : 🔅آمادگی برای سفر آخرت🔅
بسماللهالرحمنالرحیم
الحمدلله رب العالمین
📝متن و شرح :
فِی الکافی وَ التَّهذِیب عَنِ الصَّادِقِ عَلیهالسَّلام قِیلَ لَه أَوصِنِی (۱)
[شخصی به امام صادق علیهالسلام عرض کرد که توصیهای به من بکنید.]
فَقَال أَعِدَّ جَهازَک
[حضرت در پاسخ فرمودند: وسیلهی خود، دستگاه خود را آماده کن.
جهاز، غالباً به وسیلهی سفر گفته میشود -وسیلهای که با آن سفر خواهی کرد و تو را در این سفر به مقصد خواهد رساند- این را آماده کن؛ سفری در پیش داری.
وَ قَدِّم زَادَک
توشهای هم که برای این سفر لازم داری، این را از پیش بفرست.
وَ کُن وَصِیَّ نَفسِک
خود تو، وصیّ خودت باش.
در هنگام نزدیک شدن مرگ، ما کسی را بهعنوان وصی معین میکنیم که به کارهای ما رسیدگی کند، قرضهای ما را بدهد، کارهایی که بر عهدهی ما است -که بعد از مرگ نجات ما متوقف به آنها است- آنها را انجام بدهد؛ نمازی، روزهای، بدهکاریای، اینها را به عهدهی وصی میگذاریم.
میفرمایند خودت وصیّ خودت باش؛ تا خودت هستی، حالا که میتوانی، همین کارهایی که منتظری تا بعد از [مرگ] تو، دیگری برای تو انجام بدهد، این را خودت انجام بده.
وَ لَا تَقُل لِغَیرِک یَبعَثُ إِلیکَ بِما یُصلِحُک
اینجور نباشد که به دیگری بگویی که آنچه لازم داری را برای تو بفرستد.
به جای اینکه به دیگری سفارش کنی که آنچه برای تو لازم است، بعداً برای تو بفرستد، خود تو، قبل از آنی که حرکت بکنی، قبل از آنی که وقت بگذرد، به دست خود، با اختیار خود، آن را برای خودت فراهم کن.
این وصیت امام صادق علیهالسلام است
۱) الشافی، صفحهی 871
📌نشانی اینترنتی: http://farsi.khamenei.ir/video-content?id=30019
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
🔰#گزیده_بیانات_مقام_معظم_رهبری🔰
#دشمن_شناسی
✅ اِعمال دشمنی و خصومت بستگی به چه چیزی دارد ؟
دشمنی دشمنانِ حق و دشمنان خدا تمامشدنی نیست؛ دشمنیها وجود دارد. اِعمال دشمنی از سوی دشمنان خدا بستگی به این دارد که ملاحظه کنند که چقدر توانایی اِعمال دشمنی و خصومت را دارند؛ اگر در طرف مقابل ضعف مشاهده کنند، ببینند میتوانند این دشمنی را اِعمال کنند، این دشمنی را اعمال میکنند بدون هیچگونه ملاحظهای. (94/1/1 بیانات در حرم مطهر رضوی)
✅ ضرورت شناخت درست از دشمن
شناخت درست از دشمن داشته باشیم. دشمن یک جبهه است؛ دشمن یک فرد که نیست، یک دولت خاص که نیست، یک جبهه است؛ ما باید این جبهه را بشناسیم و ببینیم چه کسی وابستهی به این جبهه است و از کجا این جبهه، جوری حرکت میکند که میتواند ما را نسبت به خودش مشتبه کند. جبههی دشمن را بشناسیم، شیوههای دشمنی را هم بشناسیم؛ بدانیم [دشمن] چه جوری دشمنی میکند. گاهی هست که دشمن وارد میشود، یک کاری را شروع میکند به قصد یک هدف خباثتآمیز و ما درست نمیدانیم آن هدف چیست؛ ظاهر کار را نگاه میکنیم میبینیم کار خوبی است و از آن استقبال میکنیم؛ درحالیکه او دارد آن هدف [خودش] را دنبال میکند .(95/3/6بیانات در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری)
✅ آیا کنار آمدن با دشمن ، دشمنی او را کم می کند ؟
ببینید؛ بعضیها هستند که میگویند حالا یکجوری، مثلاً یکذرّه، با آمریکا کنار بیاییم، شاید دشمنیشان کم بشود؛ نه، حتّی به آنهایی هم که به آمریکا اعتماد کردند، به آمریکا امید بستند، به سراغ آمریکا رفتند برای کمک گرفتن، رحم نکردند؛ [مثل] چهکسی؟ دکتر مصدّق. دکتر مصدّق برای اینکه بتواند با انگلیسیها مبارزه کند و در مقابل انگلیسها بایستد به خیال خودش، رفت سراغ آمریکاییها؛ با آنها ملاقات کرد، مذاکره کرد و درخواست کرد؛ [به آنها] اعتماد کرد. کودتای بیستوهشتم مرداد نه بهوسیلهی انگلیس [بلکه] بهوسیلهی آمریکا در ایران انجام گرفت، علیه مصدّق. یعنی حتّی به امثال مصدّق هم اینها راضی نیستند؛ اینها نوکر میخواهند، سرسپرده میخواهند، توسریخور میخواهند؛ مثل چهکسی؟ مثل محمّدرضای پهلوی؛ اینجور آدمی میخواهند. (96/8/11 بیانات در دیدار دانشآموزان و دانشجویان)
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
#گفتار_پژوهی
از آنجا که اساتید معارف، علاوه بر دارا بودن بنیه ی علمی مناسب ، در شیوه کلاسداری و مهارت های تأثیر گذاری نیز باید از تسلط کافی برخوردار باشند از این رو پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی قم در راستای ارتقاء سطح تأثیرگذاری و تجارب اساتید معارف اسلامی و استفاده از تجربیات اساتید پیشکسوت و موفق در حوزه ی دروس معارف اسلامی اقدام به مصاحبه و جمع آوری تجربیات ایشان نموده است.
این سلسله مصاحبه ها با عنوان «بایسته های تدریس در بیان اساتید معارف اسلامی» تقدیم کاربران گرامی می گردد:
✅ حجت الاسلام والمسلمین دکتر نقی پور فر
✅عضو هیأت علمی دانشگاه قم
✅ مدرس دروس معارف اسلامی در گرایشهای مبانی نظری اسلام، اخلاق اسلامی وآشنایی با منابع اسلامی
🌀( به علت طولانی بودن، گفتگو در سه بخش تقدیم می گردد)
بخش سوم:↪️
♦️ محور سوم: توصیه و تجارب
• در ساختار نهاد رهبری در دانشگاهها باید توجه داشت که نقش یک استاد معارف چیست؟ آیا نقش او یک نقش علمی است؟یا نه اتفاقاً نقش انگیزشی او بیشتر باید باشد، تأثیر گذاری یک استاد مهم است! متا سفانه بر عکس شده ما مدرسان ارتباطمان با خوابگاههای دانشجویان قطع است، موظفیمان را انجام می دهیم و میرویم . در حالیکه استاد باید با جوان گپ بزند، دردِ دل او را بشنود و....، ما نیامدیم فقط سر کلاسها برویم، ما باید اینجا پدر ومادری کنیم ، اینها نیاز به مشاوره دارند.
• خود نهاد و خود اساتید هم باید یک نگاه نهاد ارزشی به خودشان داشته باشند، گاه شده در بعضی نشستها در هنگام نماز، سخنرانی در حال صحبت است و دانشجو وغیره همه از کنار جلسه رّد می شوند و به نماز می روند، در حالیکه مثلاً اساتید معارف که معمم هم هستند هنوز نشسته اند و... یا کلاسهایی که هنگام نماز است . این حرمت مدرسان را زیر سؤال می برد، حرمت امامزاده را اولاً متولّی او باید نگهدارد.
• در راهکارهای جذابیت درس: اولاّ منطق باید منطق شیرینی باشد، همان زبان قرآن ، من بحث را به زبان قرآن می کشانم. به نظر من حتی احکام هم می خواهیم بگوییم ، اول یک آیه قرآن مربوط به آنرا بخوانیم یا یک روایت و بعد حکم فقیه ، چه اشکالی دارد. بنده نقد خیلیها را کردهام ، جناحهای چپ وراست و...ولی چون منطقی و با زبان قرآن و روایت بوده اصلاً احساس نکردهاند که مثلا حاج آقا فلان جناحی است ، با قاطعیت فلان نظر را نقد زده ام ولی باز میگویند فلانی جناحی نیست . ثانیاً ، در نقد زدن، اوّل خودمان را نقد بزنیم بعد طرف مقابل را ، این خودش خیلی مهم است، در مطالب علمی هم همینطوراست. اجازه دهیم جوان آزادانه انتقاد کند، در نمره و ... تأثیر ندهیم و اعلام هم بکنیم، خود استاد هم آرامش داشته باشد، مگر بیادبی و بیتربیتی که ادامه کلاس را برهم زند که مطلب دیگریست. ثالثاً: کاربردی صحبت کنیم، ضرورتهای زندگی، موضوعات ریز و جزئی، هر انچه جوان با آن درگیر است نه یک سری کلی گویی و بلاخره اینکه زبان و رفتار ما باید زبان رفاقت و دوستی با جوان باشد.
• یادم می آید در ابتدای ترم وارد کلاس شدم، دانشجویی ظاهرا در رشته فیزیک، هر چه بد و بیراه داشت به روحانیت گفت، با آرامش گوش کردم بعد که حرفهایش تمام شد پرسیدم بنده از مصداقهای حرف شما بودم؟ گفت بله، همه شما فلان و فلان و....، گفتم سابقه مرا داری؟ مرا می شناسی؟ گفت نه، گفتم چرا این همه تهمت زدی و نسبت دادی ؟ من با دیگران کاری ندارم ، می دانی من رشته ام مهندسی بوده وعشق به معارف دین مرا به این راه کشانده؟ می دانی من در سال 72 اولین سمینار ازدواج وجوان را در دانشگاه صنعتی شریف راه انداختم و به رهبری نامه نوشتم و ... تمام کارها و آثارم را گفتم، سپس اضافه کردم من به شخص خودم کار ندارم ولی یک استاد در سر کلاس باید حیثیت داشته باشد، تا تکلیف این قضیه روشن نشود، دیگر تدریس نمی کنم و سر کلاس نمیآیم و رفتم بیرون، دیگر دانشجویان آمدند خواهش کردند ،گفتم باید عذر خواهی کند و شما هم این عذر خواهی را تأئید کنید، اگر اینطور نباشدظلم به من است، ظلم به روحانیت است. بعد عذر خواهی کرد و... برخی از همین طور افراد هنوز هم در بیرون هر جا که جلسه ای دارم می آیند و می نشینند و....
• مدرسان جوان باید بدانندکه استاد معارف طوری باید تدریس کند و رفتار نماید که جا بیافتد دین حل مشکل می کند و این مدرس و آخوند هم متولی دینی است که حل مشکل جوان می کند، اگر مشکل دارد، نیاز به ازدواج دارد و.... تا جایی که می تواند کمک کند و....
• استاد معارف نباید از مناسبتهای ایاّم بی خیال عبور کند، بخصوص مناسبتهایی که به قشر جوان هم مربوط می شود.
• من مدرس معارف باید طوری به جوان القاء نمایم که توی جوان نیاز به مشورت داری، این باید برایش جا بیافتد، متأسفانه امروزه جوانها فکر می کنند که همه چیز را خودشان می فمهند و این کلید بسیاری از مصیبت هاست. (ادامه در پست بعد⬇️)
(ادامه پست قبلی)
• کار بر روی جوان 30 درصد آن آموزش و 70 درصد آن فرهنگی است، ما مسئولیت شرعی در قبال کار فرهنگی داریم و فردا عند الله باید جواب بدهیم، نهاد رهبری باید پاسخگو باشد، ما باید تا جایی که میتوانیم و تمام ارگانهایی که مربوطند باید برای امر مشاوره و همسریابی تلاش کنند. آمار نشان میدهد ضربهای که از بحث ازدواج جوانان میخوریم شوخی نیست و ما مسئولیم. من استاد معارف، مسئول فرهنگی نهاد و دانشگاه و ...
• استاد معارف باید نیت تبلیغ کند، نه بحث کارمندی و مزد گرفتن نیست، اساس کار همین است، آن حقوق که بحثش جداست، ولی باید با این نگاه وارد تدریس شد، به نیت تبلیغ نه مزد، نگاه پدر و مادر معنوی این جوانان، مگر مؤمن آل یاسین نمیگفت که «لا اسئلکم علیه اجرا و ...»؟ متأسفانه دیده میشود بعضی روحانیون یا مدرسان معارف بر سر یک حق الزحمه فلان کار که خارج از برنامه انجام دادهاند با مسئول مربوطه در دانشگاه بحث میکنند و درگیر میشوند و ...(پایان بخش سوم)
#گفتار_پژوهی
از آنجا که اساتید معارف، علاوه بر دارا بودن بنیه ی علمی مناسب ، در شیوه کلاسداری و مهارت های تأثیر گذاری نیز باید از تسلط کافی برخوردار باشند از این رو پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی قم در راستای ارتقاء سطح تأثیرگذاری و تجارب اساتید معارف اسلامی و استفاده از تجربیات اساتید پیشکسوت و موفق در حوزه ی دروس معارف اسلامی اقدام به مصاحبه و جمع آوری تجربیات ایشان نموده است.
این سلسله مصاحبه ها با عنوان «بایسته های تدریس در بیان اساتید معارف اسلامی» تقدیم کاربران گرامی می گردد:
✅ حجت الاسلام والمسلمین دکتر نقی پور فر
✅عضو هیأت علمی دانشگاه قم
✅ مدرس دروس معارف اسلامی در گرایشهای مبانی نظری اسلام، اخلاق اسلامی وآشنایی با منابع اسلامی
📌فایل پیوست: محورهای اساتید ممتاز (حجت الاسلام دکتر نقی پور) ⬇️
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
هدایت شده از میثم حبیبی کیان
49محورهای اساتید ممتاز نقی پور فر.pdf
997.2K
⤴️⤴️فایل پیوست PDF بایسته های تدریس ✅ حجت الاسلام والمسلمین دکتر نقی پور فر
✅عضو هیأت علمی دانشگاه قم
#معرفی_و_ارایۀ_محتوای_کتب
به همت پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی ـ قم، تلخیص برخی از کتب شاخص و تازه های نشر جهت سهولت برای مطالعه اساتید و سروران گرامی تهیه گردیده است.
📕کتاب « تاریخ امامیه »
📝مولف: مصطفی صادقی کاشانی
📚نشر: ادیان
📝تعداد صفحات: 150صفحه
📝تعدا د صفحات تلخیص: 28 صفحه
🖥فرمت فایل پیوست: PDF (فایل ضمیمه)⤵️⤵️⤵️
هدایت شده از میثم حبیبی کیان
تاریخ امامیه.pdf
636.2K
#معرفی_و_ارایۀ_محتوای_کتب
📕کتاب « تاریخ امامیه »
📝مولف: مصطفی صادقی کاشانی
📝تعدا د صفحات تلخیص: 28 صفحه
🖥فرمت فایل: PDF
📌امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای
📌مروری بر پرونده و مذاکرات هسته ای در زمان مسئولیت حجت الاسلام حسن روحانی 8⃣1⃣
◀️ تهديد زدايي از امنيت ملي/ بخش چهارم ▶️
🔸البرادعي در جلسه با مهندس آقا زاده و به نوعي هم در ملاقات با آقاي خاتمي گفته بود برخورد شما در برابر آژانس، از دو حالت خارج نيست: يا همه موارد را در گزارشي کامل اعلام مي کنيد که به نوعي به دليل مخفي کاري طولاني مدت تحت فشار قرار خواهيد گرفت يا بخشي از آنها را مطرح نمي کنيد که در آن صورت کشورتان را با خطر مواجه مي سازيد و به شوراي امنيت خواهيد رفت؛ بنابراين، معلوم بود گفتن و نگفتن چه مشکلاتي دارد. ارائه گزارش، شمشيري دو لبه بود.
🔸آژانس در خصوص موضوع چشمه نوتروني (پلونيوم) هم که در گزارش سازمان ذکر از آن به ميان نيامده بود، اعتراض کرد. آژانس به کارشناسان ما اطلاع داد که گزارش مربوط به پلونيوم در فلان اتاق سازمان انرژي اتمي ايران موجود است.
🔸هنگام ارائه گزارش کامل به البرادعي، آژانس پس از بررسي اعلام کرد آنچه ايران گفته همان چيزهايي است که ما پيشتر از طرق ديگر مطلع بوديم و بنابراين هيچ موردي در اين گزارش نيامده است که براي ما تازگي داشته باشد. پس مواردي که گمان مي شد براي نخستين بار به آژانس گزارش داده شود، قبلاً از سوي منابع اطلاعاتي غرب به اطلاع آن رسيده بود؛ زيرا سرويس هاي غربي سال ها روي مسائل هسته اي ايران تمرکز داشتند. با توجه به تمامي اين مسائل، وضعيت به شدت بغرنج و پيچيده بود.
🔸در بين مديران سياسي سه کشور، نقش منفي جان ساورز مدير سياسي امور خارجه انگليس، کاملاً مشهود بود. وي هم در جلسة کارشناسان و هم در جلسه وزرا مانع پيشرفت سريع مذاکرات بود. (جان ساورز که از دستياران ارشد توني بلر، نخست وزير انگليس بود، متعاقباً سفير و نماينده دائم انگليس در سازمان ملل متحد و سپس رئيس MI6 شد).
وزرا هم پيغام داده بودند که اگر ايران حاضر به پذيرش تعليق در هيچ سطحي نيست، بهتر است سفر انجام نشود. کارشناسان وزارت امور خارجه هم معتقد بودند چون قطعنامه، تعليق کامل را از ما خواسته است، نمي توان بحث تعليق را به طور کلي کنار گذاشت؛ بنابراين، به ناچار بايد اصل تعليق را ولو به صورت محدود و موقت بپذيريم.
در مذاکرات مديران کل سه کشور با تيم مذاکراتي ما علي رغم تشکيل جلسات متعدد، در مسائل مهم به ويژه در مورد تعليق به توافقي دست نيافتند. آنها اصرار داشتند صرفا در مورد اجراي بندهاي قطعنامه بحث کنند، در حالي که ايران قطعنامه را رد کرده بود. ضمناً تيم مذاکراتي ما هم اختياري نداشت که بخواهد در زمينة مسائل حساسي از قبيل تعليق، قولي به آنها بدهد. در نتيجه، مديران کل هم مردد شده بودند که سفر وزرا انجام شود يا نه. وزرا به فرودگاه کشورشان رفته بودند، اما هنوز در ترديد بودند که سفر را انجام دهند يا نه و مرتب تلفني با تهران در تماس بودند. براي آنها مسئله مهم، امکان بحث بر سر مسئله تعليق بود و مي گفتند اگر قرار نيست چنين بحثي صورت بگيرد، بهتر است سفر ما لغو شود.
📚 امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای، دکتر حسن روحانی، انتشارات مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
#امنیت_ملی_و_دیپلماسی_هسته_ای
#حسن_روحانی
📌آقای سفیر
📌آشنایی با اندیشه ها و افکار دکتر محمد جواد ظریف 9⃣1⃣
◀️ پرونده هسته ای/ بخش دوم ▶️
🔸تصمیم گیری در مورد بحث هسته ای، تصمیم دولت آقای خاتمی و دولت آقای احمدی نژاد نیست. تصمیم گیری توسط رهبری نظام صورت می گیرد. دولت آقای خاتمی و دولت آقای احمدی نژاد تصمیمات رهبری را اجرا کردند. باید ببینیم که کدام بهتر اجرا کرده اند؛ یعنی اگر دولت آقای خاتمی نیز امروز بر سر کار بود، همین تصمیم را اجرا می کرد. اما آیا اگر ما تصمیم رهبری را اجرا می کردیم، به همین نتیجه می رسید؟ در واقع باید به این سؤال جواب بدهیم، نه این که بگوییم دولت آقای خاتمی کوتاه آمد و بعد بقیه انقلابی شدند. این اختلاف در نحوه اجرا بود که در آن زمان ما را به مدعی تبدیل کرد. این نتیجۀ اجرای سیاست های رهبری توسط آقای خاتمی و افرادی مثل بنده بود که موجب شد که خانم رایس بگوید: «تهران ما را در دنیا مسئول مشکل هسته ای ایران کرده است». سیاست های رهبری فارغ از اینکه تغییر کرده یا نکرده، به اعتقاد بنده یک تداومی داشته است. (ص 238-239)
🔸ما افتخار می کنیم که تا زمانی که کار را تحویل دادیم، دستاوردهای هسته ای کشور را حفظ کردیم، بر اساس اسناد و گفته های آقای البرادعی و نه به ادعای ما. بر اساس گزارش آژانس، قطعات 1300 سانتریفیوژ آماده وجود داشت که هنوز نصب نشده بود و 128 سانتریفیوژ کار می کرد. جزئیات این ادعای بنده را در گزارش های آژانس می توانید ببینید. به علاوه این افتخار ماست که در زمان فعالیت ما حتی یک قطعنامۀ بین المللی نیز علیه ایران صادر نشده بود. (ص 239)
🔸دولت آقای هاشمی و دولت آقای خاتمی برنامۀ هسته ای ایران را تحت نظارت رهبری، از هیچ شروع کردند و به اینجا رساندند. ما مجری بودیم، اما آن قدر خوب اجرا کردیم که وقتی این میزان از فناوری را به دست آوردیم، هیچ قطعنامۀ بین المللی علیه ما صادر نشد.(ص 239)
🔸در تمام دورانی که من مسئولیت داشتم، یک کلمه بدون اجازۀ رهبری گفته نشده است. البته ممکن است رهبری بعضی موارد مانند تعلیق ها را با اکراه پذیرفته باشند، اما بر اساس آنچه از بسیاری از دوستان شنیده ام روش ایشان در آن چند سال این بود که رهبری به نظر جمع احترام می گذاشتند و در جلسات عالی به اجماع می رسیدند و بعد تصمیم می گرفتند.(ص 240)
🔸چارچوب مشخص بود؛ این که دستاوردهای هسته ای ما حفظ بشود. این چارچوب به ما ابلاغ شده بود. البته خواست دیگر ما این بود که پرونده به شورای امنیت نرود. (ص 253-254)
📚 محمدمهدی راجی، آقای سفیر (گفت و گو با محمد جواد ظریف)، نشر نی
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
#آقای_سفیر
#دکتر_محمدجواد_ظریف
📌یادداشتهای عَلَم
📌برگهایی از یادداشت های روزانه امیراسدالله علم، نخست وزیر و وزیر دربار محمدرضا پهلوی 0⃣2⃣
◀️یادداشت های سال 1346▶️
🔸 جمعه 46/7/21
صبح سواري رفتم. خيلي اسب تاختم، خوش گذشت. حس مي کنم سالم شده ام.
🔸یکشنبه 46/7/23
بعد از آن که از پيشگاه شاه مرخص شدم، رفتم والاحضرت شهناز را که براي تهيه لباس تاج گذاري عازم اروپا بودند، تا فرودگاه مشايعت کردم.
🔸شنبه 46/7/25
شاهنشاه صبح براي تماشاي مانور هوايي [به] همدان تشريف بردند. به محض مراجعت به من امر دادند. بعدازظهر با هم گردش برويم. با سرماخوردگي که داشتيم، چاره [اي] جز اطاعت نبود. رفتم و خيلي هم خوب بود. اتفاقاً امشب بهترم. آن قدر اين شاه خوب است که مصاحبتش لذت بخش و سلامت آور است.
🔸پنجشنبه 46/7/27
عصر در رکاب شاه و ملکه، به جشن مهرگان فرهنگيان به سالن سرپوشيده محمدرضا شاه رفتيم. جمعيت خيلي زياد، ولي مرتب بود. نمايش هم بسيار خوب بود. بعد جوايز را مرحمت فرمودند. سپاهيان دانش، عالي بودند. به شاه عرض کردم، اين جشن آن قدر اهميت نداشت که شخصاً تشريف بياوريد. فرمودند، مي خواهم به جاي گريه و ندبه که بين ما مردم اين قدر معمول است، جشن و شادماني را تشويق کنم. چه فرمايش حسابي ست. شاه افکار بلند براي مملکت دارد. ديروز پياده در قصر نياوران راه مي رفتيم، فرمودند: تا ده سال ديگر اين جا را اروپا مي کنم. خدا عمرش بدهد.
🔸یکشنبه 46/7/16
يک نوکر قديمي پدرم که از زمان جدم باقي ماده بود و خيلي کهنه پرست و متحجر بود، هميشه مي گفت: رعيت تابع زور است. گاهي اين سخن درست در مي آيد. هر قدر هم تحصيل کرده باشند، بايد از يک کسي بترسند، اين جا آن شخص ناچار من هستم.
🔸شنبه 46/7/29
فرمودند: خسته هستيم، بعدازظهر چه طور هست گردش برويم؟ عرض کردم، بعدازظهر کار داريم، تا تاج گذاري دو روز است، به علاوه بعدازظهر علياحضرت براي تمرين تشريف مي برند. فرمودند: با همه اينها بايد برويم. رفتيم و خيلي هم خوب بود.
🔸یکشنبه 46/7/30
فرمودند: مطالب تمام نشد. بعدازظهر هم گردش برويم. بقيه اوامر [را] آن جا خواهم داد. باز هم به عرض رساندم که کار داريم. امر فرمودند: داشته باشيم، اين هم کار مهم تري ست. مگر کار عبارت از پشت ميز نشستن است؟ اطاعت کردم.
📚 یادداشتهای امیر اسدالله علم، دفتر اول، انتشارات مازیار
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
#یادداشتهای_علم
درسواره اخلاق بندگی (1)
به نام خداوند جان و خرد.
مقدمه:
اساس دیانت توحیدی اسلام بر بندگی خدا بنیان نهاده شده و بندگی روح دین ما است. اگر عقاید و اخلاق و احکام ظاهری را صدف دین بنامیم، گوهر آن به طور قطع بندگی خدای متعال است.
اهل دانش و فلسفه تربیت و روان شناسان علوم تربیتی و مانند ایشان، به دلیل کثرت اهداف تربیتی و عدم امکان پرداختن به تمامی آنها، تلاش فراوانی نموده اند تا راهبردی برای تربیت انسان معرفی نمایند که به کارگیری آن، تمامی اهداف تربیتی را محقق سازد، اما در این زمینه موفقیت چندانی نداشته اند، زیرا این مهم تنها از دین کامل و نهایی اسلام ساخته است و ایشان از راهبرد اسلام برای تربیت انسان غافل مانده اند.
قرآن کریم که به راستی کتاب توحید و بندگی است، به روشنی راهبرد تربیت انسان را عبودیت و یگانه پرستی معرفی نموده است، ولی در عین حال مشاهده می شود که حتی در میان عالمان دینی نیز تلاش ناچیزی در جهت توضیح و تبیین و ارایه این راهبرد در مجامع علمی و فرهنگی و مردمی به چشم می خورد و مردم از کارآمدی چنین راهبردی در زندگی خود برای رسیدن به رستگاری و سعادت بی خبر مانده اند.
امروزه اگر بخواهیم کتاب هایی که در زمینه بندگی نگاشته شده است را شمارش نماییم، از تعداد انگشتان یک دست تجاوز نمی کند و تازه کتاب هایی هم که نگاشته شده به جای بندگی و عبودیت به بحث درباره عبادت پرداخته اند.
در حالی که می دانیم معنای بندگی و عبودیت بسیار فراتر و گسترده تر از مناسک عبادی است و آنچه برای انسان مفید است و او را به کمال نهایی خود می رساند، گستره بندگی و عبودیت است و نه صرف مناسک عبادی مرسوم.
به دلایلی که عرض شد ضرورت توضیح بیشتر درباره حوزه بندگی و معنویت اصیل اسلامی که گوهر دیانت و چشمه سار حیات جاودانی بشر است، احساس می شد و لذا بر آن شدیم تا مطالبی تهیه شود که بیشتر جنبه ارشادی داشته باشد، تا علمی، پژوهشی با این هدف که برای همگان قابل درک باشد.
مولف: سید مصطفی علم خواه، مدیر گروه اخلاق اداره مشاوره نهاد رهبری
◀️مجموعه پاورپوینت های درس "تاریخ فرهنگ و تمدن"
دانلود از لینک زیر:
http://s9.picofile.com/file/8343699118/power_farhang_va_tamadon.rar.html
✍تعداد: 10فصل
⚪️حجم: 56 مگابایت
📚ویژه استادان درس " تاریخ فرهنگ و تمدن" جهت ارائه و تدریس در کلاس درس
🔴میزمعارف
@Mizemaaref
ارتباط با ما:
@amoozesh_majazi
◀️مجموعه پاورپوینت های درس "تاریخ امامت"
لینک دانلود:
http://s9.picofile.com/file/8343700400/power_emamat.rar.html
✍تعداد: 7فصل
⚪️حجم: 36 مگابایت
📚ویژه استادان درس " تاریخ امامت" جهت ارائه و تدریس در کلاس درس
🔴میزمعارف
@Mizemaaref
ارتباط با ما:
@amoozesh_majazi
27.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◀️مستند جنگ ارضی
⚪️زمان: 19 دقیقه
🔴علت افزایش قیمت ارز و کاهش عرضه کالاهای اساسی در شرایط نبود تحریم چه بود؟
✍میزمعارف
@mizemaaref
✅✅معرفی اساتید معارف برتر در استفاده از آموزش مجازی
🔴در سری هشتم معرفی این بزرگواران، فهرست90 نفر از اساتید برتر از نظر تعداد دانشجوی قبول شده در سامانه آموزش مجازی به شرح زیر می باشد و به مرور همه اساتید فعال در این زمینه اعلام می گردد.
👈این اساتید برای تشویق، طی نامه ای به مدیر گروه دانشگاه و معاون آموزشی پژوهشی استان محل تدریسشان معرفی خواهند شد.
⚪️اطلاعات زیر شامل رتبه، تعداد دانشجو و استان /استانهای محل تدریس می باشد.
در صورت هر سوال با شماره 021-84222443 تماس حاصل فرمایید.
461 علی اصغر زکوی 120 مازندران
462 مهران خدادادي 120 مازندران
463 فاطمه خیوه 120 فارس
464 مهري ميثاقي 120 تهران
465 بهمن توان 120 مركزي
466 مجتبی فیضی 120 اصفهان
467 هما رحمانی 119 آذربايجان شرقي
468 سید حسام الدین حسینی 118 خوزستان
469 مهدی اذری 118 آذربايجان شرقي
470 مریم رضائی فر 118 تهران
471 فرهاد منظوری 118 البرز
472 ربابه کیانی هرچگانی 118 چهارمحال و بختياري
473 صدیقه صانع زاده 118 البرز
474 جبار نجاري 118 آذربايجان شرقي
475 زهرا رضایی 118 كرمانشاه
476 علی نوری سعید 117 گيلان
477 سعدی صفاری 117 قزوين
478 حسن شمسینی غیاثوند 117 البرز
479 اسکندر جعفری نوروزانی 117 فارس
480 نوراله صفری مطلق 116 لرستان
481 سید عبدالمناف سجادی زاده 116 بوشهر
482 فاطمه حاجیلوئی 116 البرز
483 حسین علی بیگی 116 كرمانشاه
484 اشرف منتظری 116 گلستان
485 یوسف پیری 116 البرز
486 مریم ندایی 115 خوزستان
487 محمدرضا رحیمی 115 يزد
488 سید شهاب الدین حسینی 115 البرز
489 حسین صافدل 115 خراسان رضوي
490 سید مهدی طباطبائی 115 تهران
491 علیرضا فاطمی 115 لرستان
492 جلیل البوغبیش 115 خوزستان
493 حسن وافی 115 خراسان رضوي
494 فراگیر مهناز بدرقاسمي 114 تهران
495 زهرا کريمي 114 تهران
496 لیلی پارسا 114 تهران
497 فاطمه وجدانی 114 تهران
498 اعظم موذنی 114 مركزي
499 مهدی فرجی پاک 113 خوزستان
500 نرگس خاتون حاجیان 113 فارس
501 لیلی صمدی 113 اصفهان
502 حسین احمدی 113 آذربايجان شرقي
503 بی بی مهدیه طباطبايي 113 خراسان رضوي
504 سيدرضا حسيني لواساني 113 تهران,البرز
505 عباس خادمیان 113 مركزي
506 فهیمه مشاور 112 آذربايجان شرقي
507 محمد محبي 112 قزوين
508 فاطمه برامکی 112 بوشهر
509 رقیه هراتی 112 لرستان
510 احمد ميرزازاده فشكل پشته 112 گيلان
511 احمدرضا مرادی 111 اصفهان
512 مهدي مهدوي پناه 111 سيستان و بلوچستان
513 فریدون جودکی 110 لرستان
514 سید حسین سید موسوی 110 خراسان رضوي
515 فرهاد فرضی 109 خوزستان
516 محمود حزبه زاده 109 خوزستان
517 امیرنورانی نورانی مکرم دوست 109 گيلان
518 رحیم انور 109 اردبيل
519 امیر هادی زاده 109 سيستان و بلوچستان
520 جواد اکبری مطلق 108 خراسان جنوبي,يزد
521 ابوالقاسم ولی زاده 108 آذربايجان غربي
522 فضیلت روحانی رانکوهی 108 گيلان
523 مهدی زارع 108 خوزستان
524 صدیقه اسفندیاری 108 فارس
525 صغری ساغری 107 مركزي
526 زینب معصومی 107 بوشهر
527 ابوالفضل کارگر 107 كرمان
528 محمد عبداللهی 107 سمنان
529 انسیه ماهینی 107 بوشهر
530 رضا بابااکبری ساری 107 تهران
531 رحمت اله مرزبند 107 مازندران
532 جمشید صدری 106 زنجان,قزوين
533 عفت خوشنودی 106 اصفهان
534 مهدی محمدیان 106 خراسان رضوي
535 محمد کاکاوند 106 همدان
536 مهین محمدی 105 مركزي
537 شیما عبدی زاد 105 ايلام
538 فریبا غفاری 105 تهران
539 سید رضا بابامیری 104 مركزي,قم
540 محمد خلیلی 104 آذربايجان شرقي
541 ابراهیم رمضانی 104 مازندران
542 مریم شریف پور 104 تهران
543 معصومه سعید 104 كرمان
544 حسين رضاپور 103 سمنان
545 نورمحمد علیپور خشاب 102 كهگيلويه و بويراحمد
546 مائده خیوه 101 فارس
547 اصغر غفاری واحد 101 زنجان
548 فاطمه امیری رز 101 تهران
549 معصومه قربانی 101 گيلان
550 میثم حسن پور 100 خراسان رضوي
🙏با آرزوی موفقیت روز افزون برای این عزیزان
👈میزمعارف
@Mizemaaref
#شرح_احادیث_اخلاقی_در_بیان_مقام_معظم_رهبری
موضوع : 🔅 آثار یاد کردن مرگ🔅
بسماللهالرحمنالرحیم
الحمدلله رب العالمین
🔰متن و شرح :
فِی الکافِی عَنِ الباقِرِ علیهالسلام أَکثِر ذِکرَ الموت (۱)
یاد مرگ را در ذهن خودت افزایش بده؛ زیاد به فکر مردن باش.
فَإِنَّهُ لَم یُکثِر ذِکرَهُ إِنسانٌ إِلَّا زَهِدَ فِی الدُّنیا
هیچ انسانی نیست که یاد مرگ در او زیاد باشد مگر اینکه نسبت به دنیا بیرغبت میشود.
مشکلات عمدهی ماها بهخاطر رغبت در دنیا است؛ این مظاهر زندگی دنیا از مال و ثروت و تجمل و زیباییها و قدرت و زور و اعتبار و مانند اینها که همهاش دنیاست، رغبت به این دنیا به این مظاهر دنیوی است که ماها را میلغزاند. البته اینجور نیست که این مظاهر دنیا بد باشند؛ نه، «أَلمَالُ وَالبَنُونَ زِینَةُ الْحَیَاةِ الدُّنیَا»(۲) هیچ توبیخ نشده کسی برای داشتن مال یا برای داشتن فرزندان و خانواده و از این قبیل؛ آن چیزی که [به ما] ضرر میزند میل افراطی و شدید به این مظاهر است که انسان را در سر دوراهیها میکشاند به یک سمت غلط؛ آنجایی که انسان باید فداکاری کند نمیکند؛ آنجایی که باید انفاق کند نمیکند. اشکال عمدهی ما انسانهای ضعیف در زندگی دنیا همین است دیگر، رغبت زیادی به دنیا، عشق به دنیا، فریفتگی به دنیا. علاج این فریفتگی چیست؟ ذِکرُ الموت، أَکثِر ذِکرَ الموت، إِکثار ذکر موت؛ [اینکه] زیاد انسان به یاد مرگ بیفتد.
۱) الشافی، صفحهی ۸۷۶
۲) بخشی از آیهی ۴۶ سورهی مبارکهی کهف
أَلْمَالُ وَالْبَنُونَ زِینَةُ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَالْبَاقِیَاتُ الصَّالِحَاتُ خَیْرٌ عِندَ رَبِّکَ ثَوَابًا وَخَیْرٌ أَمَلًا
مال و فرزندان زینت زندگى دنیایند، و ماندگارهاى نیکو (مانند اعتقادات حقّه و فضائل نفسانى و عملهاى نیک) در نزد پروردگار تو از نظر پاداش بهتر، و از نظر امید (به بازتاب دنیوى و اخروى آن) نیکوتر است.
📌نشانی اینترنتی: http://farsi.khamenei.ir/video-content?id=30415
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی_قم
#معرفی_و_ارایۀ_محتوای_کتب
به همت پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی ـ قم، تلخیص برخی از کتب شاخص و تازه های نشر جهت سهولت برای مطالعه اساتید و سروران گرامی تهیه گردیده است.
📕کتاب «ولایت مداری در الگوی پیشرفت اسلامی»
📝مولف: مهدی طاهری
📚ناشر: موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره)
📖تعداد صفحه: 212
🔖تعدا صفحات تلخیص: 52
🖥فرمت: PDF (فایل ضمیمه)⤵️⤵️⤵️
#پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی_قم
1_19448997.pdf
865.3K
تلخیص کتاب «ولایت مداری در الگوی پیشرفت اسلامی»
🖥فرمت: PDF (فایل ضمیمه)