eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
972 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
1.5هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••◈﷽◈•••═•* ◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️ ▪️بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ◾️ 🏴اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ 🌠موضوع (۵) : این قدر خودت را به زحمت نیفکن ( آیه ۲ طه):مَا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَىٰ ما قرآن را بر تو نازل نكرديم تا به زحمت و مشقت بيفتى. (آیه ۳ طه)إِلَّا تَذْكِرَةً لِمَنْ يَخْشى مگر آنكه مايه‌ى تذكّر و يادآورى باشد براى كسى كه (از خدا) مى‌ترسد. ⬅️ کلمه «لِتَشْقَىٰ» در عبارت«مَا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَىٰ»به معنای سختی طاقت فرساست. 💫برپایه روایات متعدد ،حضرت رسول(ص) در شب زنده داری و عبادت بسیار بر خود سخت می گرفتند، تا جایی که در انجام تکلیف ،پاهای حضرت متورم و رنگ مبارکش زرد شده بود.خدای سبحان می فرماید : ما قرآن را نازل نکردیم ،تا خودت را به زحمت اندازی. همچنین پیامبر اکرم (ص)برای هدایت مردم بسیار خود را به مشقت و سختی می انداخت ،چنانچه خداوند متعال فرمود : «لَعَلَّكَ بَاخِعٌ نَفْسَكَ أَلَّا يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ؛(ای رسول ما) تو چنان در اندیشه هدایت خلقی که خواهی جان عزیزت را از غم اینکه ایمان نمی‌آورند هلاک سازی!»، در حالیکه به عنوان رسول ،وظیفه ات ابلاغ است و بس« إِنْ عَلَيْكَ إِلَّا الْبَلَاغُ ۗ»، وظیفه ای بیش از انذار ،تعلیم کتاب و حکمت و ترکیه نفوس نداری و نزول قرآن و مسئولیت تبلیغ نباید تو را چنین به مشقت و رنج و سختی بیندازد. ◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️ 🌠 موضوع (۶) تبلیغ دین 💫طبق آیات قرآن کریم یکی از مهم‌ترین وظایف پیغمبر، بَلاغ، یعنی رساندن پیام است،و تبلیغ دین به معنای رساندن پیام الهی به مردم است. 💫هر تبلیغی بر سه عنصر استوار است: ۱_پیام‌دهنده (مبلّغ) ۲_پیام‌گیرنده (مخاطب) ۳_محتوای تبلیغ (متن) ◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️ 🌠🌠حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در آستانه محرم ( ۱۴۰۲/۴/۲۱)در دیدار با روحانیون با استناد به آیات متعدد قرآن مجید درباره تبلیغ و ابعاد و ظرایف آن گفتند: دین خدا در سطح توده‌های مردم جز با تبلیغ صحیح تحقق نمی‌یابد. ⏪ ایشان هشدار دادند: اگر ما در مقابل تحولات نو به نو در موضوع تبلیغ، غفلت و سستی کنیم دچار استحاله فرهنگی می‌شویم و مانند غرب گرفتار قبح‌زدایی قدم به قدم از گناهان بزرگ خواهیم شد که جبران آن، به آسانی ممکن نیست، 🌠🌠مقام معظم رهبری به چند نکته کاربردی در مسئله تبلیغ اشاره کرده و فرمودند: 1️⃣ شناخت مخاطب 👈باید بدانیم طرف مقابلمان در چه مرحله‌ی فکری قرار دارد تا محتوا را، مادّه را و صورت را بر طبق نیاز او تنظیم کنیم.... 📱سابق ما نصیحت میکردیم جوانها را و برحذر میداشتیم از رفیق بد، مصاحب بد؛ حالا مصاحب بد داخل جیبش است. ☝️این مخاطب را بشناسید. 2️⃣ داشتن شناخت و موضع تهاجمی نسبت به مبانی فکری غلط طرف مقابل 👈 تبلیغ صرفاً پاسخگویی به شبهه نیست... طرفِ مقابل مبانی فکری دارد ،باید به آن حمله کرد.... 👈 جریانات جهانی را بشناسید، وضع و محاذات سیاستهای دنیا را بدانید و آن‌وقت افشاگری کنید؛ هم درست ببینید، هم درست روایت کنید. 3️⃣ داشتن روحیه‌ جهادی اگر روحیه‌ی جهادی نباشد: 👈انسان گاهی صحنه را خطا میکند و غلط میبیند 👈 گاهی در رفتار غلط عمل میکند... ❇️ وقتی این عنصر مجاهدت با نگاه علمی، با کار علمی همراه بشود، حتماً تأثیر تبلیغ تضمین‌شده است. ◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️ 💫💫طبق فرمایشات مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای مد ظله العالی در قالب عناوین مختلفی چون تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی وجنگ نرم، مؤمنین وظیفه دارند علاوه بر طلب علم حرکت جهادی در تقویت اعتقادات جوانان داشته و با اتحاد خود، نقشه دشمنان دین را که قصد دارند با استحاله فرهنگی ،ایران عزیز را به آندلسی دیگر تبدیل کنند ،باطل کنند. ◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️ ⚫️منابع و مآخذ:تفاسیر وزین تسنیم،المیزان،مجمع البیان،نمونه و نور 🔲🔲🔲🔲🔲🔲🔲🔲 مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚘الســـــــــــــلام علیکــــــــ یامـولانا یا صـاحب الزمـان (عج)⚘ مولاےمهربانم کاش به اندازه‌ے گ‌لهاے آفتابگردان معرفت داشتم و همواره رو به سوئے که شما هستید مے‌گرداندم و گردش عمر و زندگیم را به دستان پدرانه‌ے شما مے‌سپردم اما افسوس از این دنیاے فانے و بازیچه‌هایش که سخت سرم را گرم کرده و حواسم را پرت سلامے عرضه مے‌دارم به محضرتان شاید بیشتر رو به سویتان آورم السلام علیک یا قطب العالم✋ در افق آرزوهایم تنها ♡أللَّھُمَ ؏َـجِّلْ لِوَلیِڪْ ألْفَرَج♡ را میبینم... ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••◈﷽◈•••═•* ◀️ اولین مبارز بنی‌هاشم علی اکبر سیدالشهدا 👈قسمت اول ⬅️ روز عاشورا تا هنگامی که اصحاب (غیر‌ هاشمی) امام حسین (علیه‌السّلام) زنده بودند، عملاً آنها به میدان جنگ رفتند، و یکی پس از دیگری به شهادت رسیدند و جنگ و مبارزه و شهادت بنی‌هاشم، پس از شهادت آنان آغاز شد. ↩️ بعد از اینکه اصحاب (غیر‌ هاشمی) امام حسین (علیه‌السّلام) کشته شدند و کسی نماند جز اهل بیتش که فرزندان علی (علیه‌السّلام)، فرزندان جعفر، فرزندان عقیل، فرزندان امام حسن و فرزندان خود او بودند؛ آنها جمع شدند و با هم خداحافظی کردند و تصمیم به جنگ گرفتند. 👈اکثر قریب به اتفاق منابع دست اول و معتبر تاریخی، حضرت علی‌اکبر را اولین شهید از بنی‌هاشم ذکر کرده‌اند. گفتنی است که ابن اعثم در کتاب الفتوح خوارزمی در مقتل الحسین و ابن شهرآشوب در مناقب آل ابی‌طالب،   👈عبدالله بن مسلم را به عنوان اولین شهید از بنی‌هاشم ذکر کرده‌اند؛ اما (طبق بررسی‌ها) ابن شهرآشوب از خوارزمی پیروی کرده و خوارزمی نیز مطالب خود را از ابن اعثم گرفته است، لذا این نقل در بین منابع قدیم در واقع منحصر به فتوح ابن اعثم می‌شود و فتوح ابن اعثم از نظر اعتبار، در ردیف الاخبار الطوال دینوری و انساب الاشراف بلاذری و تاریخ طبری و الارشاد شیخ مفید قرار ندارد. 🔹هنگامی که از میان جوانان بنی‌هاشم، پیش از همه، حضرت علی‌اکبر (آماده جنگ شد، او) که از زیبا صورتان و نیک سیرتان روزگار بود، نزد پدر رفت و اجازه نبرد خواست، پدر به او اجازه داد و (با ناامیدی از بازگشت او،) نگاهی مایوسانه به قامتش‌ انداخت، و آنگاه چشمانش را به زیر افکند. (ابن اعثم و خوارزمی نوشته‌اند: امام محاسن شریفش را به سوی آسمان گرفت  و گریست. سپس گفت: «اللَّهُمَّ اشْهَدْ فَقَدْ بَرَزَ إِلَيْهِمْ غُلَامٌ أَشْبَهُ النَّاسِ خَلْقاً وَ خُلُقاً وَ مَنْطِقاً بِرَسُولِكَ وَ كُنَّا إِذَا اشْتَقْنَا إِلَى نَبِيِّكَ نَظَرْنَا إِلَيْه‌.»   (این جملات را با‌ اندکی تفاوت و با اضافاتی، ابوالفرج اصفهانی در مقاتل الطالبیین  ابن اعثم در کتاب الفتوح،  و خوارزمی در مقتل الحسین،   و با تفاوت بیشتری شیخ صدوق در الامالی،  آورده‌اند.) «بارالها، تو شاهد باش، جوانی به جنگ این مردم رفت که در صورت و سیرت و گفتار، شبیه‌ترین مردم به پیامبرت (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) بود، و ما هرگاه مشتاق دیدن پیامبرت میشدیم، به این جوان نگاه می‌کردیم».) این مطلب ادامه دارد 🏴یارب الحسین بحق الحسین إشف صدر الحسین بظهور الحجة🏴 ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
بدانید جمهوری اسلامی حرم است و این حرم اگر ماند دیگر حرم‌ ها می‌مانند. @moassese_nooralyaghin
•••༻﷽༺••• موضوع: اعراب آیه ۸۳ سوره بقره 👈 وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَ بَنِي إِسْرَائِيلَ لَا تَعْبُدُونَ إِلَّا اللَّهَ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا وَذِي الْقُرْبَىٰ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينِ... و [یاد کنید] زمانی که از بنی اسرائیل پیمان گرفتیم که جز خدا را نپرستید، و به پدر و مادر و خویشان ویتیمان ومستمندان نیکی کنید... وَ: حرف استیناف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. إِذْ: اسم زمان، مفعول به برای «اُذکُر» مقدر، محلا منصوب اَخَذنَا: فعل ماضی، مبنی بر سکون. ضمیر متصل و بارز «نا»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل مِیثاقَ: مفعول به برای «اَخَذنا» و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری بَنِي: مضافٌ اليه و مجرور، علامت جر «یاء» إِسْرَائِيلَ: مضاف الیه برای «بنی» و مجرور، علامت جر فتحه به نیابت از کسره (اسم غیرمنصرف) لَا : حرف نفی، مبنی بر سکون، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. تَعْبُدُونَ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلا مرفوع فاعل. إِلَّا : حرف استثنا، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. اللَّهَ: لفظ جلاله الله، مفعولٌ‌به و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری وَ : حرف عطف،مبنی برفتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. بِ: حرف جر، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد. الْوَالِدَيْنِ: اسم مجرور به حرف جر «بِ»، علامت جر «یاء» بِالْوَالِدَيْنِ: جار و مجرور، متعلق به فعل محذوف «احسنوا» إِحْسَانًا: مفعول مطلق و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری وَ : حرف عطف، مبنی برفتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. ذِي: :معطوف بر«الْوَالِدَيْنِ» و مجرور بنابر تبعیت، علامت جر«یاء» الْقُرْبَىٰ: مضاف الیه و مجرور، علامت جر کسره مقدره وَ : حرف عطف، مبنی برفتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. الْيَتَامَىٰ: معطوف بر«الْوَالِدَيْنِ»و مجرور بنابر تبعیت، علامت جر کسره مقدره وَ :حرف عطف، مبنی برفتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. الْمَسَاكِينِ: معطوف بر«الْوَالِدَيْنِ»و مجرور بنابر تبعیت، علامت جر«یاء» ↩️ ادامه دارد... •••┈✾~💠~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌القرآن‌الکریم و کلمة‌الله‌العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~💠~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرانی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••༻﷽༺••• موضوع: انواع مفعول مطلق(تأکیدی) مفعول مطلق یک «مصدر منصوب» است و غالباً «از جنس خود فعلی» است که در جمله ذکر شده، و برای نشان‌ دادن تأکید و یا نوع انجام یافتن فعل و یا تعداد دفعات انجام فعل می‌آید. پس نشانه‌های مفعول مطلق این چنین است: مصدر، منصوب، غالباً از جنس فعل ذکر شده در داخل جمله. 🔹 انواع مفعول مطلق 🌱 مفعول مطلق تأکیدی مثال:
كَلَّآ إِذَا دُكَّتِ الْأَرْضُ دَكًّا دَكًّا
🌱مفعول مطلق نوعی مثال:
وَتُحِبُّونَ الْمَالَ حُبًّا جَمًّا
🌱 مفعول مطلق عددی مثال:
دَقَّتِ السّاعَةُ دَقَّتَین
🔹 مفعول مطلق تأکیدی اگر تحقق یک فعل برای مخاطب مورد تردید و شک قرار گرفته باشد، برای تأکید و از بین بردن شک و ابهام، مصدر هم ریشه فعل برای کمک به فعل می‌آید، که به آن مفعول مطلق تأکیدی می‌گویند. اگر در کنار این مصدر ذکر شده، صفت و یا مضاف ‌الیه نیاید، مفعول مطلق تأکیدی است. مثال: وَكَلَّمَ اللّهُ مُوسَى تَكْلِيمًا. و خدا با موسى آشكارا سخن گفت.  همان‌طور که مشاهده می‌کنید در این مثال (تَکْلِیمًا) از جنس خود فعل است و مصدری منصوب و بعد از آن مضاف‌ الیه و صفت نیز نیامده‌است و برای تاکید ذکر شده‌است پس مفعول مطلق تأکیدی است. 👈 جانشین مفعول مطلق مفعول مطلق معمولا مصدری هم جنس یا هم معنای فعل پیش از خود است؛ با این حال هر کلمه ای که بتواند چنین نقشی بازی کند، می تواند مفعول مطلق باشد. 🔹الفاظ نایب از مفعول مطلق تاکیدی 🌱 مصدر مترادف با مصدر فعل مثال: قُمتُ وُقوفَاً (برخواستم ایستادنی) 🌱 مصدر فعل از باب دیگر مثال: تَبَتَّل اِلی اللّهِ تَبتیلاً (تنها به خداوند بپرداز) •••┈✾~💠~✾┈••• ✅ در آیه ۸۳ سوره مبارکه بقره: «اِحساناً» مفعول مطلق تأکیدی برای فعل محذوف «اَحسِنوا» می باشد. •••┈✾~💠~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (بر مبنای کتاب مبادی العربیه و نحو کاربردی متوسطه و نحو قرآن) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~💠~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••◈﷽◈•••═•* ◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️ ▪️بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ▪️ 🏴اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ 🌠موضوع (۷) خروج برخی احکام از شمول «لِتَشْقَىٰ» تعبیر «لِتَشْقَىٰ» می رساند که در انجام تکالیف دینی ،تحمل مشقت های طاقت فرسا لازم نیست. با وجود انکه اصل سختی و رنج ،لازم بسیاری از تکالیف الهی است ،اما طبق قواعد« لاضرر» و« لا حرج»، در دستورهای دین (قرآن و سنت ) سختی و زحمت جانکاه نیست، به عنوان مثال: اگر وضو برای مکلف ضرر داشته باشد ،تیمم جایگزین آن می شود و اگر خواندن نماز به حالت ایستاده میسر نباشد به صورت نشسته و یا خوابیده انجام می شود . اما موضوعی که از شمول آیه«لِتَشْقَىٰ»خارج می شود،جهاد با کافران و دفاع از اسلام است،براین اساس پیغمبر اکرم ص سالهای متمادی در حال دفاع بود، واگر دیگران نیز ایشان را یاری نمی کردند،باید تنها مبارزه می کرد؛ نیز در سفر به طائف برای دعوت مردم به توحید، آن قدر پای مبارکشان سنگ خورد که از جراحت های آن خون می ریخت ،این گونه تکالیف آن حضرت (ص) گر چه شاقٓ و از احکام ضروری بودند ،مشمول «لِتَشْقَىٰ» و قاعدهٰ «لاضرر» نیستند هم چنانکه ،امام حسین (علیه السلام) در روز عاشورا برای دفاع از دین همه هستی و داشته های خویش را در راه خدا تقدیم کرد. بنابراین اگر خطری متوجه دین شد،باید هرطور شده، این خطر را دفع کرد. اگر با مال ممکن است، با مال؛ اگر با بیان مقدور است، با بیان؛ اگر با سیاست است، با سیاست، با قراداد و... باید هر کاری می‏شود، کرد تا خطر از دین رفع گردد. گاهی هم این خطر رفع نمی‏شود جز با خون. اگر خون ما خطر را از دین رفع می‏کند، باید خون داد و افتخار کرد. این‌جا دیگر محاسبات و معادلات مطرح نیست،در دفاع از دین امکان دارد انسان تکه تکه شود مانند : شهید سلیمانی ، شهید زین الدین و‌سایر شهدا، ویا ممکن است قطع نخاع شود و باقی عمر خود را با معلولیت بگذراند. گاهی بعضی از افراد از آیه «لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا»(۲۸۶،بقره)سوء استفاده می کنند، در حالیکه در بعضی از تکالیف دینی مانند : فروع دین ،امر به معروف ،نهی از منکر، هدایت مردم باید تلاش کرد«وَ جاهِدُوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهادِهِ»(حج،۷۸) . چنانچه در هر کاری برای رسیدن به نتیجه مطلوب در دنیا یا آخرت زحمت و تلاش لازم است .طبق بیانات رهبر معظم انقلاب خدای متعال استعداد و توانایی و امکان را داده؛ وقتی امکان داد، تکلیف هم می‌آید: لا یُکَـلِّفُ اللهُ نَفسًا اِلّا وُسعَها؛(۵) هر چه وُسع شما بیشتر باشد، تکلیفتان هم بیشتر است؛ من این را عرض میکنم. خلاصه‌ی حرف ما و عرض ما این است: چون وُسعتان زیاد است، توانایی‌تان زیاد است،تکلیفتان هم زیاد است.۱۳۹۸/۷/۱۰ اگر امیرالمومنین ع در سجده های طولانی گریه و استغفار میکرد :« هُو البکاءُ فِی المِحرابِ لَیلاً» زیرا عظمت و نعمت های خداوند را می شناخت « ما قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ »( زمر،۶۷) و اکثر مردم چون به این درک نرسیده اند از خدا تشکر نمی کنند و از هر کس واهمه دارند به جز خداوند سبحان . ◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️ ⚫️منابع و مآخذ:تفاسیر وزین تسنیم،المیزان،مجمع البیان،نمونه و نور 🔲🔲🔲🔲🔲🔲🔲 مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام حضرت بهار ، مهدی جان سلامی از عطش به چشمه سار ... سلامی از درخت به بهار ... سلامی از بیقراری به آرامش ... سلامی ناامیدی به امید ... سلامی از بی کسی به پناهگاه ... سلامی از انتظار به خورشید ... سلامی از من که در نهایت فقرم به شما که در اوج عنایتید ... ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پس از ظهور پاسخ امام زمان (عج) به معترضین انتقام کربلا چیست؟ 🔵 وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ 🎙 @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••◈﷽◈•••═•* ◀️ اولین مبارز بنی هاشم علی اکبر امام حسین 🔹قسمت دوم ⬅️ ولادت و نسب: ↩️على اکبر، فرزند بزرگتر امام حسین علیه السلام، بنا به نقلى در یازدهم شعبان سال سى و سوم هجرى متولّد شد.  ابوالفرج مى‌ نویسد که او در زمان خلافت عثمان زاده شد ولى از سال ولادتش نام نمى ‌برد. صاحب اعیان الشیعه سال ولادت او را ۳۵ یا ۴۱ هجرى نوشته است. 👈مادر على اکبر، لیلی دختر ابی مرة بوده است. پدر او ابو مُرّه، صحابه پیامبر صلى الله علیه و آله و مادرش میمونه، دختر ابو سفیان است. در مورد زندگى این بانو، از جمله تاریخ ولادت و وفات، مدّت عمر، زمان ازدواج و...، آگاهى هاى معتبرى در دست نیست. سند معتبرى براى حضور او در واقعه کربلا وجود ندارد؛ بلکه برخى متأخّران، درگذشت او را قبل از واقعه کربلا دانسته اند. ↩️ علت اینکه آن حضرت به علی اکبر (بزرگتر) مشهور شده است آن است که امام علی بن الحسین علیه السلام معروف به امام سجاد علیه السلام فرزند دیگر امام حسین علیه السلام همنام او و از او کوچکتر بوده است. ابو الفرج، در مقاتل الطالبیین خود، نقل کرده که یزید به امام زین العابدین علیه السلام گفت: نامت چیست؟ ایشان به او پاسخ داد: «على». یزید گفت: مگر على را خدا نکشت؟ فرمود: «برادر بزرگ ترى به نام على داشتم که شما او را کشتید.» ⬅️ شبیه ترین خلق به پیامبر اکرم: ↩️ على ‌اکبر علیه السلام در شکل و شمایل و خلق و خو، شبیه ‌ترین مردم به رسول خدا (صلى الله علیه و آله) بود و منش و رفتارش، اخلاق پیامبر (صلى الله علیه و آله) را در خاطره‌ ها زنده مى‌ کرد و هرگاه اهل بیت علیهم السلام مشتاق دیدار جدشان رسول اللَّه (صلى الله علیه و آله) مى ‌شدند، به چهره او مى ‌نگریستند. 👈در روایتی به نقل از شیخ جعفر شوشتری در کتاب خصائص الحسینیه آمده است: 🔹در روز عاشورا، اباعبدالله الحسین هنگامی که علی اکبر را به میدان می فرستاد، به لشگر خطاب کرد و فرمود: "یا قوم، هولاءِ قد برز علیهم غلام، اَشبهُ الناس خَلقاً و خُلقاً و منطقاً برسول الله... " ای قوم، شما شاهد باشید، پسری را به میدان می فرستم، که شبیه ترین مردم از نظر خلق و خوی و منطق به رسول الله (ص) است، بدانید هر زمان ما دلمان برای رسول الله(ص) تنگ می شد نگاه به وجه این پسر می کردیم. این مطلب ادامه دارد 🏴یارب الحسین بحق الحسین إشف صدر الحسین بظهور الحجة🏴 ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••●◈﷽●◈•••═•* 🏴 🏴 🏴 ┄┄┅•●✻●••┅┄┄ چه عواملی باعث شد تا محمد بن مسلمه امام علی ( را در جنگ ها یاری نکند؟ محمد بن مسلمه انصارى در مدینه و قبل از هجرت پیامبر صلى ‏الله‏ علیه ‏و‏آله به مدینه، توسط مصعب بن عمیر ایمان آورد او در تاریخ صدر اسلام عهده‏ دار نقش‏هاى متعددى بود. در جریان سقیفه از جمله افرادى بود که به حمایت از ابوبکر برخاسته، به همراه طرف‏داران ابوبکر و در معیت عمر به اجتماع کنندگان منزل حضرت فاطمه علیهاالسلام هجوم آورده و با دستور عمر، شمشیر زبیر را به زور از دستش گرفت و آن را شکست. این امر نشان دهنده آن است که بین او و على علیه ‏السلام از همان ابتداى مناقشات سیاسى ـ اجتماعى، رابطه دوستانه‏اى وجود نداشت. بعد از قتل عثمان، از بیعت با على علیه‏ السلام خوددارى کرده، در ملاقات با آن حضرت دلیل این امر را توصیه و سفارش پیامبر صلى‏ الله‏ علیه ‏و‏آله براى عزلت گزینى هنگام مناقشات بین مسلمانان ذکر کرد. البته او بعدا با امام بیعت نمود، اما در جنگ‏هاى آن حضرت شرکت نکرد. استدلال ابن‏ مسلمه در رد درخواست على علیه ‏السلام براى همراهى در جنگ جمل، استناد به حدیثى از پیامبر صلى‏ الله ‏علیه ‏و‏آله بود که وى مدعى بود حضرت رسول این حدیث را براى من روایت کرده است: «هنگامى که بین مردم اختلاف پیش آید، شمشیرت را به سنگ‏هاى کوه احد بزن و آن را بشکن». على علیه‏ السلام وقتى مشاهده کرد تلاش او براى جذب ابن‏ مسلمه ثمرى ندارد، از وى صرف نظر کرد. اما عمار بن یاسر به‏ رغم میل باطنى على علیه‏ السلام به ملاقات محمد رفت تا شاید او را متقاعد به شرکت در نبرد جمل نماید. محمد ابتدا به فضایل على علیه‏ السلام اعتراف کرده و گفت: اگر همه مسلمانان را به سویى ببرند و على در سوى دیگر قرار گیرد، بى‏ شک من همراه على خواهم بود. اما به نظر میرسد رفتار او، دقیقا مغایر این ادعا باشد. نکته جالب این که عمار بن یاسر حدیث پیش ‏گفته را به دلیل این که فقط محمد بن مسلمه روایت کرده است، اصلاً قبول نداشت. اما محمد در موضع خود پافشارى نموده و از شرکت در جنگ جمل امتناع کرد. نکته حائز اهمیت در رفتار ابن‏ مسلمه این است که او اولاً: «تمایلات عثمانى» داشت. و به تبع آن، اندیشه‏ هاى ابن‏ مسلمه مغایر با حاکمیت علوى بود. ثانیا: از على علیه‏ السلام به دلیل کشتن مَرحَب یهودى در فتح خیبر، دل‏چرکین بود. ثالثا: چون او قبلاً به کناره ‏گیرى از مناقشات داخلى تأکید کرده بود، از این رو،اگردرجنگ صفین شرکت مى‏کرد، خودبه خودادعاى خویش مبنى بر سفارش پیامبر صلى ‏الله‏ علیه ‏و‏آله براى کناره ‏گیرى از درگیرى داخلى را نقض میکرد. ┄┄┅•●✻●••┅┄┄ 📌توجه:هرگونه نشر یاکپی برداری ازتمام یا بخشی ازپیام بدون ذکرنام کانال اشکال شرعی دارد. ┄┄┅•●✻●••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکزتخصصی تفسیروعلوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••◈﷽◈•••═•* ◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️ ▪️بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ▪️ 🏴اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ 🌠موضوع(۸): هدف از نزول قرآن آیه (۳) طه :إِلَّا تَذْكِرَةً لِمَنْ يَخْشى‌ مگر آنكه مايه‌ى تذكّر و يادآورى باشد براى كسى كه (از خدا) مى‌ترسد فایده اصلی قرآن، تذکره بودن است ،زیرا خمیر مایهٔ همه تعلیمات الهى، در درون جان انسان و سرشت او وجود دارد، و تعلیمات انبیاء آن را بارور مى سازد، آن چنان که گوئى مطلبى را یادآورى مى کند.« مَنْ یَخْشى» نشان مى دهد، تا یک نوع احساس مسئولیت که قرآن نام آن را خشیت و ترس گذاشته، در آدمى نباشد، پذیراى حقایق نخواهد شد، در حقیقت قرآن تذکره است برای همه بشر اما کسانی که نسبت به خداوند علم ومعرفت دارند و صفات و اسماءالهی را می شناسند ،از آن بهره می گیرند. ◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️ ◾️پیامهایی که از این آیه برداشت می شود : ۱_تقوی و علم و خشیت با یکدیگر ملازمند. ۲_براى رشد مناسب، تنها كمال مربّى و مبلّغ كافى نيست، بايد زمينه‌ى پذيرش نيز فراهم باشد. «لِمَنْ يَخْشى‌» چنانكه براى برداشت محصول خوب، بذر خوب، زمين مناسب و مراقبت لازم است. ۳_ احساس مسئوليّت مقدّمه پندپذيرى است. ۴_ وظيفه‌ى پيامبر تذكّر است نه اجبار مردم بر پذيرش. ◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️ ⚫️منابع و مآخذ:تفاسیر وزین تسنیم،المیزان،مجمع البیان،نمونه و نور 🔲🔲🔲🔲🔲🔲 مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا