eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
969 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
1.5هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
┅═✼🌺 ﷽ 🌺✼═┅ موضوع : بهانه جویی برای فرار ازجهاد لَوْ کانَ عَرَضاً قَریباً وَ سَفَراً قاصِداً لاَتَّبَعُوکَ وَ لکِنْ بَعُدَتْ عَلَیْهِمُ الشُّقَّةُ وَ سَیَحْلِفُونَ بِاللَّهِ لَوِ اسْتَطَعْنا لَخَرَجْنا مَعَکُمْ یُهْلِکُونَ أَنْفُسَهُمْ وَاللَّهُ یَعْلَمُ إِنَّهُمْ لَکاذِبُونَ ● عَفَا اللَّهُ عَنْکَ لِمَ أَذِنْتَ لَهُمْ حَتَّى یَتَبَیَّنَ لَکَ الَّذینَ صَدَقُوا وَ تَعْلَمَ الْکاذِبینَ ● لایَسْتَأْذِنُکَ الَّذینَ یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الآخِرِ أَنْ یُجاهِدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ وَ اللَّهُ عَلیمٌ بِالْمُتَّقینَ ● إِنَّما یَسْتَأْذِنُکَ الَّذینَ لایُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الآْخِرِوَ ارْتابَتْ قُلُوبُهُمْ فَهُمْ فی رَیْبِهِمْ یَتَرَدَّدُونَ ؛ اگر مالى در دسترس سفرى (آسان و) کوتاه بود قطعا از پى تو مى آمدند ولى آن راه پر مشقت بر آنان دور مى نماید و به زودی به خدا سوگند خواهند خورد که اگر مى توانستیم حتما با شما بیرون مى آمدیم (با سوگند دروغ )خود را به هلاکت مى کشانند خدا مى داند که آنان سخت دروغگویند ● خدایت ببخشاید چرا پیش از آنکه (حال) راستگویان بر تو روشن شود و دروغگویان را بازشناسى به آنان اجازه دادى ● کسانى که به خدا و روز بازپسین ایمان دارند در جهاد با مال و جانشان از تو عذر و اجازه نمیخواهند و خدا به (حال )تقواپیشگان داناست ● تنها کسانى از تو اجازه مى خواهند (به جهاد نروند) که به خدا و روز بازپسین ایمان ندارند و دلهایشان به شک افتاده و در شک خود سرگردانند (۴۲- ۴۵) ⁉️با توجه به آیات ۴۲ الی ۴۵ "لَوْ کانَ عَرَضاً قَریباً ... فَهُمْ فی رَیْبِهِمْ یَتَرَدَّدُونَ" به کدام صفات بارز منافقان اشاره شده است؟ ✍در بیش از سیصد آیه در قرآن کریم درباره منافقان، اخلاق و منش آنها سخن به میان رفته و خطرات ایشان برای جامعه اسلامی گوشزد شده است. در این بخش از آیات نیز صفات منافقان به صور ذیل انعکاس یافته است: 1⃣ منفعت طلبی : لَوْ کَانَ عَرَضًا قَرِیبًا وَ سَفَرًا قَاصِدًا لَاتََّبَعُوکَ وَ لَکِنْ بَعُدَتْ عَلَیْهِمُ الشَُّقََّةُ...انسان منافق نان به نرخ روز خور و منفعت طلب است و در جایی که نفعی برایش نداشته باشد حاضر نمیشود 2⃣راحت طلبی : لَوْ کَانَ عَرَضًا قَرِیبًا وَ سَفَرًا قَاصِدًا لَاتََّبَعُوکَ وَ لَکِنْ بَعُدَتْ عَلَیْهِمُ الشَُّقََّةُ.. .تنبلی و راحت طلبی یکی از مصداق های بزرگ هوای نفس و مانع بزرگی برای خودسازی و پیشرفت در زندگی است. 3⃣ سوگند دروغ : ...وَسَیَحْلِفُونَ بِاللََّهِ لَوِ اسْتَطَعْنَا لَخَرَجْنَا مَعَکُمْ یُهْلِکُونَ أَنْفُسَهُمْ... 4⃣ دروغگویی: ...وَاللََّهُ یَعْلَمُ إِنََّهُمْ لَکَاذِبُونَ با توجه به آیات قرآن و احادیث، "دروغ کلید بدی ها و مایه تباهی ایمان محسوب شده است" . این گناه بزرگ انسان را در دنیا و آخرت از رحمت الهی محروم می سازد و اعتماد مردم را نسبت به فرد از بین می برد. 5⃣ بهانه جویی : لَوِ اسْتَطَعْنَا لَخَرَجْنَا مَعَکُمْ... 6⃣ مظلوم نمایی : لَوِ اسْتَطَعْنَا لَخَرَجْنَا مَعَکُمْ... امروز شاهد هستیم که رژیم غاصب ،جنایتکار و کودک کش اسرائیل در غزه دست به هر جنایتی می‌زند و حتی از بمباران بیمارستان و مدرسه نیز ابایی ندارد، اما امید دارد با بهره‌گیری از ظرفیت رسانه خود را بی‌گناه و مظلوم  نشان دهد. 7⃣ ریب و شک : ...فِی رَیْبِهِمْ یَتَرَدَّدُونَ 8⃣ جهاد گریزی : إِنَّمَا یَسْتَأْذِنُکَ الَّذِینَ.... 9⃣ ایمان نمی آورند :لایُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الآْخِرِ ⬅️استاد مرتضی مطهری می فرماید: این که قرآن راجع به منافقین زیاد سخن می‌گوید، در حقیقت هشداری است به مسلمانان که همواره بایستی مواظب منافقین باشند و فریب آنها را نخورند زیرا منافق اختصاص به صدر اسلام ندارد، در هر زمانی منافق وجود دارد در میان صفوف مسلمانان رخنه می‌کنند و تظاهر به اسلام می‌‏نمایند و از پشت خنجر می‏‌زنند.اینها مانند «ستون پنجم» هستند که در داخل صفوف دشمن تظاهر به محبت می‌کنند ولی در باطن به نفع گروه خودشان در کارند. قرآن می‌گوید: همیشه خطر ستون پنجم، جامعه مسلمانان را تهدید می‌کند، کسانی که می‌گویند: امَنّا بِاللهِ وَ بِالْیوْمِ الْاخِرِ وَ ما هُمْ بِمُؤْمنین ما ایمان به خداوند و به روز قیامت آورده‌ایم، ولی دروغ می‌گویند ┅═✼🌺🌸🌺✼═┅ 📌برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر عمومی طرح جامع رضوان(تفسیر کل قرآن کریم برمبنای تفاسیر المیزان،نمونه،نور،ونسیم حیات) 📌توجه هر گونه نشر وکپی برداری ازو تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال،اشکال شرعی دارد. 🌺مؤسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر وعلوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تا‌ڪی‌دل‌‌من‌چشم‌به‌در‌داشته‌باشد اۍ‌ڪاش‌کسی از‌تو‌خبرداشته‌باشد آن‌باد‌ڪه‌آغشته‌به‌بوی‌نفس‌توستـــ از‌ڪوچه‌ی‌ما‌ڪاش گذر‌داشته‌باشد صبحت بخیر ای عزیز زهرا🤚 ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 «لشکر نامرئی امام زمان» 👤 استاد 🔺 خیلی وقت‌ها مذهبی‌ها ساکت و خاموشن، اصلا معلوم نیست هستن!!!! 📱 این‌همه در فضای مجازی وقت میذاری، چقدر از صفحات مذهبی حمایت میکنی؟ @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
شیوه‌های مجرب توسل به امام زمان علیه السلام 🎙 حجت الاسلام و المسلمین ناصری 🔸 بسیار قابل استفاده @moassese_nooralyaghin
*•═•••🌸🍃﷽🌸🍃•••═•* ◀️ خلاصه ای از زندگینامه حضرت خدیجه سلام الله علیهاآشنایی و ازدواج با پیامبرصلوات الله علیه و آله ⬅️ در چگونگی همکاری و آشنایی حضرت محمد صلی اللّه علیه وآله وسلم ــکه در آن سال‌ها حدود بیست سال داشت ــ با خدیجه، اختلاف هست. ↩️ برخی آغاز روابط تجاری خدیجه و پیامبر اکرم را به توصیه و سفارش ابوطالب دانسته اند. اما در خبری از ابن اسحاق آمده است که خدیجه از امانتداری و درستکاری حضرت محمد خبر داشت و چون تصمیم گرفته بود مال فراوانی را به تجارت اختصاص دهد، از او خواست تا به کاروانش بپیوندد و بیش از دیگران مزد بگیرد. حضرت محمد حداکثر پنج سفر تجاری، چهار سفر به یمن و یک سفر به شام ، برای خدیجه انجام داد. 👈مهمترین آن‌ها، که به ازدواج آن دو منجر گردید، سفر تجاری شام بود و به دلیل اهمیتش اکثر منابع، تنها به ذکر آن سفر پرداخته و آن را ابتدای همکاری حضرت با خدیجه دانسته اند. ظاهرآ اولین سفر تجاری آن حضرت به بازار حُباشه، در تهامه ، بوده و سفر به شام دومین یا سومین سفر بوده است، چرا که حضرت سفری نیز به جُوَش، در یمن ، کرد. ↩️به زعم حلبی بازار حباشه همان جوش است و گویا این یک یا دو سفر برای آزمودن قدرت تجاری پیامبر بوده است. 👈بعد از انعقاد قرارداد، ابتدا پیامبر با کارمزد دو قلوص (ماده شتر جوان) به همراه شریک تجاری خود سائب بن ابی سائب صَیفی بن عابد و غلام خدیجه، میسره، عازم بازار حباشه شد و با موفقیت بازگشت. 👌میسره اخبار شگفت انگیزی از این سفر به خدیجه داد و او برای اولین بار با رضایت ابوطالب ، پیامبر را در رأس کاروانی بزرگ به شام تجهیز کرد. پس از اتمام این سفر پرماجرا، که جزئیات آن در منابع اسلامی آمده است، خدیجه به ایشان علاقه مند شد. این مطلب ادامه دارد ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••◈﷽◈•••═•* «يُرِيدُ اللَّهُ لِيُبَيِّنَ لَكُمْ وَيَهْدِيَكُمْ سُنَنَ الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ وَيَتُوبَ عَلَيْكُمْ ۗ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ* وَاللَّهُ يُرِيدُ أَن يَتُوبَ عَلَيْكُمْ وَيُرِيدُ الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الشَّهَوَاتِ أَن تَمِيلُوا مَيْلًا عَظِيمًا* يُرِيدُ اللَّهُ أَن يُخَفِّفَ عَنكُمْ ۚ وَخُلِقَ الْإِنسَانُ ضَعِيفًا؛ خدا مى‏ خواهد براى شما توضيح دهد و راه [و رسم] كسانى را كه پيش از شما بوده‏ اند به شما بنماياند و بر شما ببخشايد و خدا داناى حكيم است (۲۶) خدا مى‏ خواهد تا بر شما ببخشايد و كسانى كه از خواسته ‏ها[ى نفسانى] پيروى مى كنند مى‏ خواهند شما دستخوش انحرافى بزرگ شويد (۲۷) خدا مى‏ خواهد تا بارتان را سبك گرداند و [مى‏ داند كه] انسان ناتوان آفريده شده است (۲۸، نساء)». ✅ موضوع: تکرار مسأله توبه ❓علت تکرار مساله توبه (وَيَتُوبَ عَلَيْكُمْ) در آیات ۲۶ و ۲۷ «سوره نساء» چیست ؟ ✍ توبه عبارت است از رجوع خداى تعالى به بنده خود به نعمت و رحمتش، به اينكه برايش شريعت تشريع كند، و حقيقت را بيان نمايد و به سوى طريق استقامت، هدايتش فرمايد، همه اينها از خداى تعالى توبه است، همچنان كه قبول توبه بنده گنه كار و از بين بردن آثار گناهان او نيز توبه است. 🔸 در این آیه سه مبحث وجود دارد : 1⃣ يُرِيدُ اللَّهُ لِيُبَيِّنَ لَكُمْ 2⃣ وَيَهْدِيَكُمْ سُنَنَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ 3⃣ وَيَتُوبَ عَلَيْكُمْ ⬅️ و اگر جمله «وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ» ذيل كلام قرار داد، براى اين است كه به هر سه مبحث آيه مربوط باشد، چون اگر مى خواست تنها مربوط به جمله آخر آيه باشد مناسب تر آن بود كه بفرمايد «و اللّه غفور رحيم». ⬅️ در آیه ۲۷، مساله توبه تكرار شده، و گويا منظور دلالت بر اين معنا بوده كه بفهماند جمله «وَيُرِيدُ الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الشَّهَوَاتِ أَنْ تَمِيلُوا مَيْلًا عَظِيمًا» از سه مبحث آيه قبلى، تنها مقابل بحث سوم (وَيَتُوبَ عَلَيْكُمْ) قرار دارد. ◀️ زیرا اگر جمله «وَاللَّهُ يُرِيدُ أَنْ يَتُوبَ عَلَيْكُمْ» تكرار نمى شد، و جمله «وَيُرِيدُ الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الشَّهَوَاتِ أَنْ تَمِيلُوا مَيْلًا عَظِيمًا» به آيه قبلى وصل مى شد، چنين به نظر مى رسيد كه اين جمله در مقابل همه مباحث آيه قبلى قرار دارد، و آنوقت معناى آيه به طور قطع لغو مى شد. ◀️ يُرِيدُ اللَّهُ لِيُبَيِّنَ لَكُمْ وَ يَهْدِيَكُمْ سُنَنَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ وَ يَتُوبَ عَلَيْكُمْ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ وَ يُرِيدُ الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الشَّهَوَاتِ أَنْ تَمِيلُوا مَيْلًا عَظِيمًا زیرا اراده آنهائى كه پيروى شهوات مى كنند، نمى تواند از بيان خداى تعالى(يُرِيدُ اللَّهُ لِيُبَيِّنَ لَكُمْ) جلوگيرى و با آن مقابله كند، و همچنين نمى تواند با هدايت خداى تعالى(وَيَهْدِيَكُمْ سُنَنَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ) مقابله نمايد، خداى تعالى براى مسلمانان بيان مى كند و به سوى سنتهاى گذشتگان هدايت مى كند، چه آنها بخواهند و چه نخواهند. ◀️ پس به همين منظور كه جمله «وَ يُرِيدُ الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الشَّهَوَاتِ أَنْ تَمِيلُوا مَيْلًا عَظِيمًا» به همه مباحث برنگردد، و تنها به «وَيَتُوبَ عَلَيْكُمْ» بر گردد جمله «وَاللَّهُ يُرِيدُ أَنْ يَتُوبَ عَلَيْكُمْ» را تكرار نموده است. ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام مولای ما ، مهدی جان سلامی از دوستان دلتنگتان ... سلامی از مشتاقانِ چشم براهتان ... سلامی از منتظرانِ تنهایتان ... سلامی از دردمندانِ فراقتان ... سلامی از فرزندانِ گرفتارتان ... سلامی از محبینِ بغض آلودتان ... سلام بر شما که خوبترینید ، عزیزترینید ... سلام برشما که دوستمان دارید ... ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄- موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
💠امام علی(ع) میفرمایند: ✍روزى خواهد آمد که در آن سخن چین ها مقرّب خواهند شد و افراد بدکار، زیرک خوانده مى شوند، افراد با انصاف را ناتوان به حساب مى آورند، صدقه و انفاقِ در راه خدا را غرامت پندارند، و صله رحم و آمد و شد با خویشاوندان را با منّت انجام مى دهند، و بندگى و اطاعت خدا را وسیله فخر فروشى براى مردم قرار مى دهند. در چنین زمانى حکومت با مشورت زنان و امارت کودکان و تدبیر خواجه گان انجام مى گیرد. 📚نهج البلاغه فیض الاسلام، حکمت ۹۸ص ۱۱۳۲ ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄- موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قیامت پرونده اعمال ما را که نشان میدهند پشت صحنه را هم نشان میدهند 🔵 ما امام زمان ارواحنا فداه را خیلی دیدیم ولی ندید گرفتیم 🎤 حجت الاسلام کاشانی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••◈﷽◈•••═•* دفاع از فلسطین، دفاع از حقیقت است(رهبر انقلاب) 🔸 مسئله فلسطین و قدس شریف همچنان اصلی ترین موضوع جهان اسلام است که این روزها به سبب تلاش برای زندگی عزتمندانه، آماج حملات گسترده اسرائیل قرار گرفته است. اسرائیل نسل کشی عظیمی در آنجا راه انداخته است. استاد ال مرتضی، مدیر موسسه نورالیقین به همین مناسبت در تدریس تفسیر تخصصی روز ۸/۸/ ۱۴۰۲ ذیل آیه ۶۰ نساء به مسئله مهم فلسطین پرداختند و بیان کردند: ✍ خداوند متعال در این آیه:«أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ يَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ آمَنُوا بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ يُرِيدُونَ أَنْ يَتَحَاكَمُوا إِلَى الطَّاغُوتِ وَقَدْ أُمِرُوا أَنْ يَكْفُرُوا بِهِ وَيُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَنْ يُضِلَّهُمْ ضَلَالًا بَعِيدًا؛ آيا آنان را نمى‌بينى كه مى‌پندارند كه به آنچه بر تو نازل شده و آنچه پيش از تو نازل شده است ايمان آورده‌اند، ولى مى‌خواهند كه بت را حَكَم قراردهند، در حالى كه به آنان گفته‌اند كه بت را انكار كنند. شيطان مى‌خواهد گمراهشان سازد و از حق دور گرداند»، 👈 کفر ورزیدن و موضع گرفتن در برابر طاغوت را وظیفه همه می داند. ◀️ طاغوت در لغت به معنای طغیانگر، یعنی کسی که از مرز خود تجاوز کرده است. امام صادق علیه‌السلام در شرح آیه فوق می فرمایند: إِنَّ الْمَعْنِیَّ بِهِ کُلُّ مَنْ یَتَحَاکَمُ إِلَیْهِ مِمَّنْ یَحْکُمُ بِغَیْرِ الْحَقِّ وَ قَدْ أُمِرُوا أَنْ یَکْفُرُوا بِهِ. امام صادق (علیه السلام)- منظور از این آیه، کسی است که قضاوت را نزد کسی ببرد که حکم بر مبنای غیر حق بکند، درحالی‌که مردم امر شده‌اند که به آنان کافر شوند [و آن‌ها را نپذیرند]. 🔸 طاغوت، مصادیق متعددی دارد که در کتاب لغت أقرب الموارد اینگونه آمده است؛ «الطَّاغوت کُلِّ مُعتدٍ وَ الکَاهِن وَ الشَّیطانِ وَ الأَصنَام وَ کُلُّ رَأسٍ ضلال وَ کُلُّ مَعبودٍ مِن دونِ الله؛ طاغوت هر تجاوزگری است، و هر کاهنی و شیطانی و همه بتها و هر سردمدار ضلالتی و هر چه غیر خدا پرستیده شود طاغوت است». 🔸 ایشان ضمن تفسیر آیه ۶۰ سوره نساء با بیان مصادیق طاغوت، بزرگترین مصداق طاغوت در زمانه کنونی را آمریکای جنایتکار -شیطان اکبر در سخن امام خمینی ره- و کشورهای غربی عنوان کردند که اسرائیل غاصب را پشتیبانی می کنند در حالی که فلسطینی‌ها با تجهیزات و نفرات کم مورد ظلم و استضعاف قرار گرفتند. ❓حال وظیفه مسلمین جهان در مقابل این ظلم و بی عدالتی چیست؟ ✍ مهمترین وظیفه همه مردم، طبق تعالیم الهی پیامبران ایمان به خدای سبحان و کفر ورزیدن به طاغوت است. ❓ منظور از کفر به طاغوت چیست؟ 👈 کفر ورزیدن به طاغوت بدان معناست که نه تنها باید از آن کناره‌گیری کرد بلکه باید در موضع مخالف آن قرار گرفت و با آن مقابله کرد با عمل یا زبان. ⬅️ پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله نیز در این زمینه می فرماید: «مَنْ أَصْبَحَ لا یَهْتَمُّ بِأُمورِ الْمُسْلمینَ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ؛ آن‌که صبح کند و دغدغه مسلمانان را نداشته باشد، مسلمان نیست». ⬅️ چرا که بی طرفی و سکوت در برابر طاغوت، هر انسانی را مصداق این حدیث شریف قرار میدهد که «الساکتُ عَنِ الحَقِّ شَیطانٌ أَخرَس؛ کسی که سکوت می کند شیطان است». ادامه دارد ....👇👇 ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ @moassese_nooralyaghin موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی 🍃💫🍃💫🍃💫🍃 💫🍃
👈 ایشان در ادامه به این پرسش که «چرا حماس با وجود تجهیزات و نفرات کم اقدام به مبارزه جدی علیه اسراییل کردند؟» با توجه به آیات اینگونه پاسخ دادند: 🔸 اولا خداوند متعال در آیه ۶۵ سوره انفال می فرماید«يا أَيُّهَا النَّبِيُّ حَرِّضِ المُؤمِنينَ عَلَى القِتالِ ۚ إِن يَكُن مِنكُم عِشرونَ صابِرونَ يَغلِبوا مِائَتَينِ وَإِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ مِائَةٌ يَغْلِبُوا أَلْفًا مِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا...» یعنی هر ۲۰ نفر از شما با صبر و تحمل و اراده قوی می‌توانند بر ۲۰۰ نفر از آنها غلبه کنند! بنابراین مسئله، تنها سلاح گرم نیست، بلکه بزرگترین سلاح مومن، «اراده» است؛ اگر اراده ضعیفی داشته باشد در هیچ جبهه‌ای از جبهه‌های فرهنگی، نظامی، علمی و غیره موفق نخواهد شد. ◀️ همانطور که در جنگ تحمیلی عراق بر ایران، تمام دنیا با عراق و صدام بودند در صورتی که در مقابل، ایران تنها بود. ولی مردم با اتکا به خداوند و اراده قوی و استقامت و رهبری شجاعانه امام خمینی (ره) - که فرمودند: باید در مقابل اسرائیل، آمریکا، اروپا و انگلیس (لعنت الله علیهم) ایستاد و کسی نباید از این‌ها هراس داشته باشد - توانستند در مقابل دشمن با آن همه تجهیزات و امکانات پیروز شوند. 🔸 ثانیا از اتحاد و قدرت ظاهری دشمن نباید ترسید زیرا خداوند متعال در آیه ۱۴ سوره حشر میفرماید:« يُقَاتِلُونَكُمْ جَمِيعًا إِلَّا فِي قُرًى مُحَصَّنَةٍ أَوْ مِنْ وَرَاءِ جُدُرٍ ۚ بَأْسُهُمْ بَيْنَهُمْ شَدِيدٌ ۚتَحْسَبُهُمْ جَمِيعًا وَقُلُوبُهُمْ شَتَّىٰ ۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَا يَعْقِلُونَ» گرچه در ظاهر می پنداری حامیان بسیاری برای آنها وجود دارد در واقع قلبهایشان از هم دور است زیرا اتحاد آنها بر اساس منافعشان است و بر اساس عقل نیست«ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَا يَعْقِلُونَ». 👈 جامعه‌ای که عالمان آن، از عاقلانش بیشتر باشد، جامعه ای خطرناک است چرا که عمل آنها بر اساس اندیشه نیست؛ همانطور که سیاستمداران و استعمارگران آمریکا، اسرائیل و اروپا که با علمشان دنیا را به نابودی کشاندند. 👈 همچنین عالمان و احبار یهود نیز علم داشتند اما خداوند متعال آنها را جاهل خطاب کرده؛ زیرا بسیاری از پیامبران را کشتند و سخنانشان را تکذیب کردند. 🔸 در آیات و روایات، جهل، در برابر عقل قرار داده شده است و علم یکی از شاخه‌های عقل است و اگر علم همراه با فکر و تعقل و اعتقاد و درک نباشد استعمارگرانی چون اسرائیل و آمریکا را پدید می آورد که می توانند تهدیدی جدی برای یک دنیا باشند. گرچه نباید از آنها واهمه ای داشت و با نیروی ایمان و اراده می توان بر هر مستکبری پیروز شد. ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ @moassese_nooralyaghin موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی 🍃💫🍃💫🍃💫🍃 💫🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام مولای ما ، مهدی جان سلامی از دوستان دلتنگتان ... سلامی از مشتاقانِ چشم براهتان ... سلامی از منتظرانِ تنهایتان ... سلامی از دردمندانِ فراقتان ... سلامی از فرزندانِ گرفتارتان ... سلامی از محبینِ بغض آلودتان ... سلام بر شما که خوبترینید ، عزیزترینید ... سلام برشما که دوستمان دارید ... ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا خانم ها هم می‌توانند خدمت امام زمان تشرف پیدا کنند؟ 🔵 امکان دارد امام زمان را دیده باشیم ولی ایشان را نشناخته باشیم؟ استاد شهبازیان @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••🌸🍃﷽🌸🍃•••═•* خلاصه ای از زندگینامه حضرت خدیجه سلام الله علیه ⬅️ مراسم خواستگاری و پیوند ازدواج خدیجه باتوجه به بیوگی و سالمندی در نهایت به وسیله میسره یا دوست خود نفیسه، دختر مُنیه یا شخصآ خواست خود را به اطلاع پیامبر رساند. ↩️ پس از این‌که آن حضرت ماجرای خواستگاری را برای عموهای خود گفت، آنان از شنیدن این خبر شگفت‌زده شدند. 👈آنان ابتدا صفّیه، دختر عبدالمطلب ، عمه پیامبر را برای کسب اطلاع به خانه خدیجه فرستادند و پس از اطمینان از حقیقت امر، در موعد مقرر به خانه خدیجه رفتند و او را از عمویش، عَمْرو بن اسد ، خواستگاری کردند. برخی بین عموهای حضرت تنها به نام حمزه اکتفا کرده‌اند، در حالی که بیش‌تر منابع نماینده پیامبر و خواننده خطبه را ابوطالب ذکر کرده‌اند. درباره وکیل خدیجه در این مراسم، اختلاف‌هایی در منابع مشاهده می‌شود: ابن هشام خویلد بن اسد، پدر خدیجه، و ابن اسحاق و ابن کلبی عمویش عمرو بن اسد ، و ابن سیدالناس و برادرش عمرو بن خویلد را ذکر کرده‌اند. باتوجه به این‌که خویلد بن اسد در جنگ فِجار و به قولی قبل از آن درگذشته بود حضور وی در این خواستگاری و این‌که خدیجه برای راضی کردن پدرش به این ازدواج او را مست کرده بود مبنایی ندارد. 🍃مراسم خواستگاری و عقد، دو ماه و ۲۵ روز بعد از سفر تجاری شام برگزار شد و مهریه خدیجه مبلغ دوازده و نیم یا دوازده اوقیه (هر اوقیه معادل چهل درهم) تعیین شد. 🌸پس از برگزاری جشن ازدواج این دو برای مدتی کوتاه در خانه حکیم بن حزام سکنا گزیدند و سپس به خانه خدیجه انتقال یافتند. 👈👈در بعضی منابع اهل تسنن ، پیامبر را هنگام ازدواج ۲۵ ساله و خدیجه را چهل ساله دانسته‌اند. برخی نیز اقوال دیگری در باب سن خدیجه آورده‌اند. به هر حال از قول بعضی تاریخ های اهل تسنن به نظر می‌رسد که چهل سال سن تقریبی بوده و دلیل انتخاب این عدد آن است که چهل سالگی سن کمال و بلوغ عقلی محسوب می‌شود.   در منابع تشیع و بسیاری از اهل تسنن که موجود هست سن ازدواج حضرت خدیجه را 25 سال نقل کرده اند این مطلب ادامه دارد ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: اعراب آیه ۹۳ سوره بقره  👈وَ إِذْ أَخَذْنا ميثاقَكُمْ وَ رَفَعْنا فَوْقَكُمُ الطُّورَ خُذُوا ما آتَيْناكُمْ بِقُوَّةٍ وَ اسْمَعُوا قالُوا سَمِعْنا وَ عَصَيْنا وَ أُشْرِبُوا في‌ قُلُوبِهِمُ‌ الْعِجْلَ‌ بِكُفْرِهِمْ قُلْ بِئْسَما يَأْمُرُكُمْ‌ بِهِ إيمانُكُمْ إِنْ‌ كُنْتُمْ مُؤْمِنينَ. و [یاد كنید] زمانی كه از شما پیمان گرفتیم، و كوه طور را بالای سرتان برافراشتیم [و گفتیم:] آنچه را به شما دادیم[تورات] با قدرت دریافت كنید، گفتند: شنیدیم و نافرمانی می‌كنیم. و به سبب كفرشان دوستی گوساله در دل‌هایشان پایدار شد. بگو: اگر شما مؤمن هستید، پس بد چیزی است آنچه ایمانتان به آن فرمان می‌دهد. (۹۳) وَ : حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. إِذْ : ظرف زمان، مبنی، محلا منصوب، مفعول به برای «اذکروا» مقدر أَخَذْنا : فعل ماضی، مبنی بر سکون‌. ضمیر متصل و بارز «نا»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل ميثاقَ : مفعول‌به و منصوب‌، علامت نصب فتحه ظاهری كُمْ : ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه وَ : حالیه، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. رَفَعْنا : فعل ماضی، مبنی بر سکون. ضمیر متصل و بارز «نا»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل فَوْقَ : ظرف مکان، مفعول‌فیه و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری كُمُ : ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه الطُّورَ : مفعول‌به و منصوب‌، علامت نصب فتحه ظاهری خُذُوا : فعل امر، مبنی بر حذف نون. ضمیر بارز و متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل ما : موصول اسمی، مبنی، محلا منصوب، مفعول‌به آتَيْنا : فعل ماضی، مبنی بر سکون. ضمیر متصل و بارز «نا»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل كُمْ : ضمیر متصل، مبنی، محلامنصوب، مفعول‌به بِ : حرف جرّ، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد. قُوَّةٍ : اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری بِقُوَّةٍ : جار و مجرور، متعلّق به عامل مقدر، حال برای ضمیر «کُم» وَ : حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. اسْمَعُوا : فعل امر، مبنی بر حذف نون. ضمیر بارز و متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل قالُوا : فعل ماضی، مبنی بر ضم. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل سَمِعْنا : فعل ماضی، مبنی بر سکون. ضمیر متصل و بارز «نا»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل وَ : حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. عَصَيْنا : فعل ماضی، مبنی بر سکون. ضمیر متصل و بارز «نا»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل وَ : حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. أُشْرِبُوا : فعل ماضی مجهول، مبنی بر ضم. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلا مرفوع، نائب فاعل في‌ : حرف جرّ، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. قُلُوبِ : اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری في‌ قُلُوبِ : جار و مجرور، متعلّق به «أُشْرِبُوا» هِمُ‌ : ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه الْعِجْلَ‌ : مفعول‌به و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری بِ : حرف جرّ، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد. کُفرِ : اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری بِکُفرِ : جار و مجرور، متعلّق به «أُشْرِبُوا» هِمْ : ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه قُلْ : فعل امر، مبنی بر سکون. ضمیر مستتر «أنتَ»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل بِئْسَ : فعل ذمّ، مبنی بر سکون. ضمیر مستتر «هُوَ»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل ما : نکره موصوفه، مبنی، محلا منصوب، تمییز برای «بِئْسَ» يَأْمُرُ : فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری كُمْ‌ : ضمیر متصل، مبنی، محلامنصوب، مفعول‌به بِ : حرف جرّ، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد. هِ : ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جرّ بِهِ : جار و مجرور، متعلّق به «يَأْمُرُ» إيمانُ : فاعل برای «يَأْمُرُ» و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری كُمْ : ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه إِنْ‌ : حرف شرط، مبنی، عامل، محلی از اعراب ندارد. كُنْتُمْ : فعل ماضی ناقصه، مبنی بر سکون. ضمیر بارز و متصل «تُم»، مبنی، محلا مرفوع، اسم «کنتم» مُؤْمِنينَ : خبر «کنتم» و منصوب، علامت نصب «یاء» •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌القرآن‌الکریم و کلمة‌الله‌العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا