eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
1.2هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
1.5هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💐 سالروز ولادت با سعادت جبل الصبر ، بنت امیر المؤمنین علی علیه السلام ، عمه جان امام زمان ارواحنا فداه ، حضرت زینب کبری سلام الله علیها بر وجود نازنین امام عصر ارواحنا فداه و همه منتظران مبارک باد. 💐 (س) @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⬅️ انتظار فرج به سبک حضرت زینب سلام الله علیها 🔹 در مسیر آرمان دستیابی به حاکمیت توحید به وسیله امام عصر عج باید منتظر بود، 🔹 و لکن، ستون خیمه انتظار با صبر و استقامت است که فرمودند:انتظار الفرج بالصبر(تحف العقول، ص: ۴۱۶) 🔺 اما اینها در باب مفاهیم است در روش تربیتی، گاهی از مفاهیم می‌شود گذشت و مصادیق را به‌دست آورد و از آنها الهام گرفت مثل اینکه برای تصور شجاعت، بگویی حضرت علی علیه السلام. حال اگر در این انتظار ِ توأم با صبر، ‌به دنبال الگویی هستیم که عملاً آن را به تصویر کشیده است: 🔹 بدون تردید باید گفت که حضرت زینب علیه السلام تندیس صبر در رکاب ولی خدا و نصرت امام زمانش است 🔹و در معنایی لطیف از حدیث فوق می‌توان گفت که برای گشایش و فرج، مثل حضرت زینب علیه السلام، منتظر فرج باشید؛به بیانی دیگر: 🌕 انتظار فرج داشته باشید با اسوه صبر، زینب سلام الله علیها 🎙 @moassese_nooralyaghin
⬅️ مشق انتظار در مکتب بانوی دمشق 🔹 حضرت زینب سلام الله علیها در چهار مقام الگوی مناسبی برای منتظران هستند... 1⃣ اولین و مهمترین مقام، مسئله «معرفت نسبت به امام» 2⃣ دومین مقام «حمایت و دفاع از حریم ولایت» تمام آبرو ،جان و فرزند را فدای امام زمانش کرد. 3⃣ سومین مقام اطاعت پذیری و عبادت در مسیر رضایت حجت خدا 4⃣ چهارمین مقام، مقام صبر و اسقامت در برابرحوادث تلخ و ناگوار و تسلیم نشدن در مقابل دشمنان.. 🌷 الهی به حضرت زینب عجل لولیک الفرج @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5877469294954030655.mp3
6.64M
🌹 (سلام الله علیها ) عقیله بنی هاشم 🎤سید مجید 🍃روز پرستار مبارک @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••◈﷽◈•••═•* «يُرِيدُ اللَّهُ لِيُبَيِّنَ لَكُمْ وَيَهْدِيَكُمْ سُنَنَ الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ وَيَتُوبَ عَلَيْكُمْ ۗ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ* وَاللَّهُ يُرِيدُ أَن يَتُوبَ عَلَيْكُمْ وَيُرِيدُ الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الشَّهَوَاتِ أَن تَمِيلُوا مَيْلًا عَظِيمًا* يُرِيدُ اللَّهُ أَن يُخَفِّفَ عَنكُمْ ۚ وَخُلِقَ الْإِنسَانُ ضَعِيفًا؛ خدا مى‏ خواهد براى شما توضيح دهد و راه [و رسم] كسانى را كه پيش از شما بوده‏ اند به شما بنماياند و بر شما ببخشايد و خدا داناى حكيم است (۲۶) خدا مى‏ خواهد تا بر شما ببخشايد و كسانى كه از خواسته ‏ها[ى نفسانى] پيروى مى كنند مى‏ خواهند شما دستخوش انحرافى بزرگ شويد (۲۷) خدا مى‏ خواهد تا بارتان را سبك گرداند و [مى‏ داند كه] انسان ناتوان آفريده شده است (۲۸، نساء)». ✅ موضوع: علت تخفیف احکام الهی ❓منظور از «تخفیف» چیست و چرا تخفیف فقط برای امت اسلام آمده است؟ ✍ نظر گروهی از مفسران: ⬅️ منظور از اين تخفيف جواز ازدواج با كنيزان در هنگام ضرورت است كه قبل از اسلام نيز در بين مردم با كراهت و مذمت معمول بوده، و در اين آيات مى خواهد اين كراهت و نفرت را از بين برده، رسما آن را مشروع اعلام كند، ◀️ به اين بيان كه كنيز هم مانند آزاد، انسان است، و هيچ تفاوتى بين آن دو نيست، و صرف رقيت و بردگى باعث نمى شود كه برده از لياقت مصاحبت و معاشرت و همسرى سقوط كند. ✍ نظر علامه طباطبایی: ⬅️ بنابر نظر علامه طباطبایی منظور از تخفیف اين است كه خداى عزوجل نكاح موقت متعه را هم برايشان تجويز و تشريع كرد چون با تجويز متعه ديگر دشواريهاى نكاح دائم و مشقت لوازم آن يعنى صداق و نفقه و غيره را ندارند. 👈 ایشان می فرمایند ظاهر اين آيات آن است كه خطاب در آن متوجه به مؤمنين از اين امت است، در نتيجه تخفيف نامبرده در اين آيه تخفيفى بر خصوص اين امت است، و مراد از آن همان معنائى است كه ما بيان كرديم. ◀️ اگر خداوند در بیان علت اين تخفيف (با توجه به این موضوع این تخفيف مخصوص امت اسلام است) فرموده است خلق الانسان ضعيفا( و با توجه به اينكه اين علت صفتى است كه در همه انسانها وجود دارد، هم در اين امت و هم در امت هاى گذشته)، به دلیل ذكر مقتضى عام و سكوت از ذكر عدم مانع است. ◀️ در امت هاى گذشته موانعى پيوسته از فعليت دادن به اين تخفيف جلوگيرى مى كرد و نمى گذاشت اين رحمت ما در ساير امت ها نيز گسترش يابد، تا نوبت رسيد به شما و اين رحمت ما بر شما امت اسلام گسترش يافت، و آثار آن در شما ظاهر گرديد، و باعث شد سبب نامبرده _ يعنى ضعف بشرى _ خاصيت خود را بروز دهد، و خداى تعالى حكم تخفيف را در شما تشريع كند، در حالى كه امت هاى گذشته از آن محروم بودند، به شهادت آیات زیر در قرآن کریم : 💥 «رَبَّنَا وَلَا تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِنَا؛ پروردگارا، هيچ بار گرانى بر [دوش‌] ما مگذار؛ همچنانكه بر [دوش‌] كسانى كه پيش از ما بودند نهادى». 💥 «هُوَ اجْتَبَاكُمْ وَمَا جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ؛ اوست كه شما را [براى خود] برگزيده و در دين بر شما سختى قرار نداده است». ◀️ از همينجا روشن مى شود كه نكته در اين تعليل عام، بيان ظهور تمام نعمت هاى الهى خاص به انسانها در امت اسلام است. ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
الســـــــــــــلام علیکــــــــ یامـولانا یا صـاحب الزمـان (عج) تک تک گلبرگ‌هاے گلم را به یاد عطر وجودتان مے‌بویم مشامم آکنده میشود از این رایحه‌ے بهشتے و لحظاتم مالامال مے‌گردد از حس حضورتان گل خوشبوے هستے دیدنتان آرزویم است متی تِرانا وَ نَراک آقاجان این روزها هم میگذرد این روزهاے دلتنگے این روزهاے دورے و بیقرارے این روزها میگذرد و وقتِ مهربانے مے‌آید وقتِ آمدنِ تو ... مے‌آید روزے که مے‌آیے و دستِ دل‌مان را میگیرے و از دلتنگے و غم نجات‌مان میدهے آه که دلم پَر‌میزند براے مهربانے‌ات حضرتِ مهربانترین . ٖدر افق آرزوهایم تنها أللَّھُمَ ؏َـجِّلْ لِوَلیِڪْ ألْفَرَج را میبینم... مولاےمهربان‌‌‌‌غزلهاےمن‌سلام✋ ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄- موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام زمانت با تو سخن می‌گوید! 🌹عاقبت به خیر باش! قال مولانا الامام المهدي-عجل الله تعالي فرجه الشريف- : وَالْعاقِبَةُ بِجَميلِ صُنْعِ اللّهِ سُبْحانَهُ تَكُونُ حَميدَةً لَهُمْ مَا اجْتَنَبُوا الْمَنْهِيَّ عَنْهُ مِنَ الذُّنُوبِ با صنع خداوند، فرجام كار، مادامى كه شيعيان از گناهان دورى گزينند، پسنديده و نيكو خواهد بود. اين حديث، بخشى از نامه‌اى است كه امام زمان عليه السلام براى شيخ مفيدمرقوم داشته‌اند. حضرت ولی عصر علیه السلام به نكته‌اى مهم اشاره كرده‌اند كه اگر شيعيان ما، عاقبت به خيرى را مى‌خواهند، سببش لطف و توجّه خاصّ خداوند است; پس بايد از گناهانى كه خداوند متعال از آن‌ها منع كرده است، اجتناب كنند; زيرا هر عملى، اثر مخصوص خود را دارد و نَفْس ما، مطابق كارها، سخنان و حتّى افكارى كه داريم، ساخته مى‌شود. آن كس كه از انجام دادن گناه باكى ندارد ـ حال آن گناه كم باشد يا زياد، كوچك باشد يا بزرگ ـ بداند كه حقيقت خود را تيره و تار كرده، شايستگى ورود به جايگاه نور و پاكى را ندارد. يك گناه، آتشى است كه در خرمنى مى‌افتد. انسان سال‌ها تلاش مى‌كند و ثواب‌ها براى خويش فراهم مى‌آورد، ولى با يك گناه، حاصل عمرى را به هدر مى‌دهد; از اين رو، حضرت، در اين حديث، خطر گناه را گوشزد كرده است. 📚 احتجاج، اللهم‌عجـل‌لولیڪ‌الفـرج @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 السَّلاَمُ عَلَى خَلَفِ السَّلَفِ وَ صَاحِبِ الشَّرَفِ‏...✋ 🌱سلام بر آن مولایی که عصاره همه انبیا و اولیاست و معدن تمام شرافت ها و بزرگواری ها. سلام بر او و بر روزی که گوهر شرافتش چشم تمام خلق را خیره کند. 📚 مفاتیح الجنان، زیارت امام زمان سلام الله علیه به نقل از سید بن طاووس. 🤲 ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄- موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
🥀خوشا بحال شیعیان امام زمان ✍یونس بن عبدالرحمن یکی از یاران حضرت امام کاظم علیه السلام می‌ گوید:نزد حضرت رفتم و گفتم ای فرزند رسول خدا آیا تو قائم بر حق هستی؟ حضرت علیه السلام در پاسخ فرمودند: من قائم به حق هستم، ولی قائم کسی است که زمین را از دشمنان خدای عز و جل پاک می‌ کند و زمین را از عدالت پر می‌ کند، همانگونه که از جور و ظلم پر شد. او پنجمین از پسران من است. برای او غیبتی طولانی است، و ترس بر خودش امتداد دارد. در آن اقوامی مرتد می‌شوند و در آن گروهی دیگر ثابت قدم می‌ مانند. سپس فرمودند: خوشا به حال شیعه ما، کسانی که به ریسمان ما در غیبت قائم ما علیه السلام چنگ انداختند و در راه ولایت ما ثابت قدم هستند و از دشمنان ما بیزاری می‌ جویند. آنها از ما و ما از آنها هستیم. قطعاً به امام بودن ما راضی هستند و ما نیز به شیعه بودن آنها راضی هستیم؛ پس خوشا به حال آنها سپس [باز هم] خوشا به حال آنها؛ به خداوند متعال سوگند آنها در درجه‌های ما روز قیامت همراه ما هستند. 📚کمال الدین و تمام النعمة جلد 2، صفحه 361 *اللهم عجل لولیک الفرج* ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄- موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: اعراب آیه ۹۴ سوره بقره  👈قُل ان کانَت لَکُمُ الدّارُ الاخِرهُ عِندَاللهِ خالِصهََ مِن دونِ النّاسِ فَتَمَنَّوُ المَوتَ اِن کُنتُم صادِقینَ. بگو: اگر سرای آخرت در پیشگاه خدا تنها به شما اختصاص دارد نه سایر مردم، پس آرزوی مرگ کنید اگر راست می گویید. قُل: فعل امر، مبنی بر سکون. ضمیر مستتر «اَنتَ» (استتار وجوبی)، مبنی، محلا مرفوع، فاعل اِن: ادات شرط جازم، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. کانَت: فعل ماضی ناقصه، مبنی بر فتح. لَ: حرف جر، مبنی بر فتح، عامل، محلی از اعراب ندارد. کُم:ضمیر متصل، مبنی بر سکون، محلا مجرور به حرف جر«لَ» لَکُم: جار و مجرور، متعلّق به عامل مقدر، خبر مقدم «کانَت» و محلا منصوب الدّارُ: اسم «کانَت» و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری الاخِرَةُ: نعت برای «الدّارُ» و مرفوع بنابر تبعیت عِندَ: ظرف مکان، مفعول فیه و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری اللهِ: مضاف الیه برای «عِندَ» و مجرور، علامت جرّ کسره ظاهری خالِصَهََ: حال برای «الدّار» و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری مِن: حرف جرّ، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. دونِ: اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری مِن دونِ: جار و مجرور، متعلّق به عامل مقدر، حال برای ضمیر خطاب در «لَکُم» النّاسِ: مضاف الیه برای «دونِ» و مجرور، علامت جرّ کسره ظاهری فَ: حرف واقع در جواب شرط، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. تَمَنَّوا: فعل امر، مبنی بر حذف نون. ضمیر متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل المَوتَ: مفعول به برای «تَمَنَّوا» و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری ان: از ادات شرط جازم، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. کُنتُم: فعل ماضی ناقصه، مبنی بر سکون. ضمیر متصل «تُم»، مبنی، محلا مرفوع، اسم «کُنتُم» صادِقینَ: خبر «کُنتُم» و منصوب، علامت نصب «یاء» •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌القرآن‌الکریم و کلمة‌الله‌العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: ظرف مکان «دونَ» 👈تعریف : لفظی است که بر مکان انجام فعل دلالت می کند. 🔹معانی «دونَ» ۱. قرب : نزدیکی ۲. کمتر بودن خوبی چیزی از دیگری مثال: هذه القصيدةُ دونَ تِلکِ. [ترجمه : این قصیده شعر از آن یکی ضعيف تر است] ۳. معنای بدون مثال: قُمتُ بواجبی دونَ تقصیر [ترجمه : بدون کوتاهی وظایفم را انجام دادم] 🔹اعراب دونَ: الف) منصوب (بیشتر مواقع) ۱. هرگاه پس ازآن مضاف اليه ذکر شود. مثال : جلستُ دونَ المِدفَأةِ [ترجمه: نزدیک بخاری نشستم] ۲. هرگاه مضاف اليه حذف و لفظش نائب از آن شود. مثال: هذه مَدرستي، اِنتَظِرني دونَ. [ترجمه : این مدرسه من است، نزدیک آن منتظرم باش] ۳- هرگاه هم لفظاً و هم معناً مضاف اليه حذف شده باشد، که در این حالت تنوین می گیرد. مثال: اِجلِس دوناً. [ ترجمه: نزدیک بنشین] ب) مجرور هرگاه با حرف جرّ مجرور شود و معنی مضاف اليه در نیت نباشد. مثال: الإنسانُ یموتُ من دونِ غذاءٍ‌. [ترجمه : انسان بدون غذا می میرد] ج) مبنی بر ضمّ هرگاه مضاف اليه حذف شود و معنایش بدون لفظ در نیت باشد، مبنی بر ضمّه می باشد. مثال: اِجلِس دونُ [ ترجمه: نزدیک جایی بنشین] •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• ✅ در آیه ۹۴ سوره بقره: «دونِ» مجرور به حرف جرّ «مِن» ، ضمن اینکه مضاف اليه آن مذکور است. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (برمبنای کتب موسوعه‌ النحو و الصرف و الأعراب ) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا