eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
1.1هزار دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
1.6هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┅═✼🌺 ﷽ 🌺✼═┅ ┅═✼🌺🌸🌺✼═┅ استاد آل مرتضی در جلسه تفسیر طرح رضوان روز شنبه چهارم آذر ماه به تفسیر آیات 99 تا 109 سوره طه پرداختند. ❇️❇️❇️❇️❇️ ایشان با استفاده از قاعده جری و تطبیق از این آیات به موضوع فضایل و سجایای حضرت زهرا (س) گریز زدند و بیان داشتند: ◀️برای پاسخ به این شبهه که :«فرامین و احکام قرآن محصور در زمان نزول است» میتوانیم با بهره گیری از این قاعده(جری وتطبیق) فرامین قرآن را در همه زمانها جاری دانسته و بر مصادیق روز توسعه دهیم و مشکلات را با احکام قرآن و توصیه های اهل بیت ع حل کنیم. ایشان فرمودند برا ی قوی کردن اعتقادات مردم باید قرآن از مرحله نظری به عرصه عملی آورده شود. 👌👌زیرا برای تاثیر گذاشتن روی مردم باید بتوان آیات قرآن را در زندگی پیاده کرده و به مسائل روز ارتباط داد. ✨امروزه اغلب آیات قرآن را فقط به شأن نزول آنها مربوط می دانند در حالیکه قرآن طی ۲۳سال نازل و پس از آن جهانی و جاودانی و مربوط به حوادث همه زمانهاست. 🌠قاعده جری و تطبیق قرآن را زنده می کند و سبب توسعه مفاهیم آیات آن و تسرّی به همه زمانها می شود. ◀️موضوع آیه 99: تاریخ گذشتگان كَذَلِكَ نَقُصُّ عَلَيْكَ مِنْ أَنْبَاءِ مَا قَدْ سَبَقَ وَقَدْ آتَيْنَاكَ مِنْ لَدُنَّا ذِكْرًا ﴿٩٩﴾ عبارت «مِنْ أَنْبَاءِ مَا قَدْ سَبَقَ» مارا به تاریخ توجه میدهد و میدانیم«التاريخ يُعيد نَفْسَه؛ تاریخ دوباره تکرار می شود.» در دل قرآن تاریخ برای عبرت گرفتن و تغییر و تحول انسانهاست تا از بلایای اقوام سرکش در امان باشند. (إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّی یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ...؛ 11/رعد) ✨✨✨✨✨✨✨ استاد آل مرتضی به تاریخ زندگی حضرت زهرا (س) گریز زدند و با ذکر سوره انسان، مقام انفاق حضرت زهرا و با اشاره به سوره اسرا مقام عبودیت و تهجد حضرت زهرا را یادآور شدند و فرمودند با تاسی از ایشان باید در راه زکات و توجه به نیازمندان پیشگام بود.(استنزلوا الرزق بالصدقه) بخش مهمی از قرآن درباره تاریخ انبیا و گذشتگان است سوال این است که آیا فقط از علوم تجربی می توان به نتایج عینی رسید یا از علوم انسانی هم می توان به نتایج عینی رسید؟ از یکسو همه احادیث را باید به قرآن عرضه کرد و باید بدانیم تاريخ هم، آزمايشگاه بزرگ زندگى انسانها است ما مى توانيم بخشى از مطمئن ترين دانشهاى خود را در زمينه مسائل زندگى از آن بياموزيم . 👈در تاریخ عوامل شکست و پیروزی اقوام بررسی شده و تجربه برای آیندگان است. صبر و تحمل انبیای الهی و پیامبر اسلام و اهل بیت علیهم السلام یکی از درسهای مهم تاریخ در قرآن است. و براستی وَقَدْ آتَيْنَاكَ مِنْ لَدُنَّا ذِكْرًا : تاریخ برای ذکرو یادآوری ما انسان هاست. 👌آری مقامات حضرت زهرا س در طول تاریخ در عرصه های: ولایتمداری، شفاعت، خلقت، انفاق، ایثار و فداکاری میدرخشد. 👈محتوای روضه ها باید مجرایی برای انتقال علم دین و همچنین تربیت مجاهدان راه دین در پای منبرها باشد اما اگر توجه به ارتقای افراد نکنیم وظیفه خود را کامل انجام نداده ایم. 🌠🌠🌠🌠🌠🌠 (برمبنای تفاسیر المیزان،نمونه،نور،ونسیم حیات) 📌توجه هر گونه نشر وکپی برداری ازو تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال،اشکال شرعی دارد. ┅═✼🌺🌸🌺✼═┅ 🌺مؤسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر وعلوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
┅═✼🌺 ﷽ 🌺✼═┅ ┅═✼🌺🌸🌺✼═┅ استاد آل مرتضی در جلسه تفسیر طرح رضوان روز شنبه چهارم آذر ماه به تفسیر آیات 99 تا 109 سوره طه پرداختند. ❇️❇️❇️❇️❇️ ❇️قسمت دوم مَنْ أَعْرَضَ عَنْهُ فَإِنَّهُ يَحْمِلُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وِزْرًا ﴿١٠٠﴾ ◀️مرجع ضمیر در عنه به قرآن برمیگردد و اعراض و رویگردانی از آن بار سنگینی در روز قیامت بر دوش گنهکاران قرار میدهد. 👈👈آیا دختران و پسران جوان ما با قرآن انس دارند یا نه؟ باید فکر کنیم و با روشهای جذاب و نوین روز قرآن را به آنها بیاموزیم و عشق و علاقه در دل آنها ایجاد کنیم. ◀️ بر اساس این آیه کوتاهیها در نماز و حجاب و حب مومنین در روز قیامت باری بر دوش ماست. آیا به همسایه ها توجه داریم چقدر به آنها سفارش شده است.مومن همچون پیامبران که دغدغه هدایت مردم را داشتند باید طبیب الدوار باشد. ◀️◀️چقدر در منازلمان نشسته ایم و کاری نمی‌کنیم.باید از جهاد حضرت زهرا (س) بیاموزیم که درب خانه شان به روی مردم باز بود. براستی باید ارتباط ما با اهل بیت (ع) صرفا عاطفی نباشد بلکه عقلی و عملی باشد. 🌠خَالِدِينَ فِيهِ وَسَاءَ لَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ حِمْلًا ﴿١٠١﴾ نظر مفسران در مورد ضمیر ها در (فیه) در این آیه: 1. ضمير در فيه در اين آيه به (وزر) باز مى گردد يعنى هـمان وزر و مسئوليت و بار سنگينشان، همیشه وبال گردنشان خواهد ماند، و اين خـود اشـاره اى بـه مـسـاله تـجـسـم اعـمـال است. 2. ضمير (فيه) در اين آيه به (يَوْمَ الْقِيَامَةِ) باز مى گردد. 🌠🌠🌠🌠🌠🌠 استاد آل مرتضی از آیه يَوْمَئِذٍ لَا تَنْفَعُ الشَّفَاعَةُ إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمَنُ وَرَضِيَ لَهُ قَوْلًا ﴿١٠٩﴾ نیز به موضوع شفاعت حضرت زهرا گریز زدند. قانون شفاعت اینست که بین شفاعت کننده وشفاعت شونده بایدشباهتی باشد پس اگر می‌خواهیم ازشفاغت حضرت زهرادر قیامت بهره مند شویم باید حداقل در فضایلی چون انفاق ،ایثار،بندگی و ... به او شباهت پیدا کنیم. 🌠🌠🌠🌠🌠🌠 (برمبنای تفاسیر المیزان،نمونه،نور،ونسیم حیات) ┅═✼🌺🌸🌺✼═┅ 📌توجه هر گونه نشر وکپی برداری ازو تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال،اشکال شرعی دارد. 🌺مؤسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر وعلوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تو آن دلیل خدایے ڪه حاضرے امّا بـراے آمـدنٺ نـدبہ خوانـده ام؛آقا خدا ڪـند ڪه بتـابے بہ باور مردم و گل ڪنے بہ بلندے عشق در دلهـا صبحت بخیر اے همہ ےهستے ام بہ قربانت ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
♨️برپا خاستن هنگام شنيدن نام‌های امام زمان ارواحنا فداه 🔸بر همه ارادتمندان حضرت مهدی عليه السلام لازم است هنگام شنيدن نام‌ها و القاب آن حضرت، به ويژه نام مبارك «قائم» از جا برخيزند و نسبت به امام خود ادای احترام كنند. 🔸روايت شده است روزی در مجلس حضرت صادق عليه السلام، نام مبارك حضرت صاحب الامر عليه السلام برده شد. امام ششم برای تعظيم و احترام نام آن حضرت، از جای خود برخاست و قيام فرمود. 🔸همچنين نقل شده است زمانی كه دعبل خزاعی قصيده معروف خود در وصف اهل بيت عليهم السلام را در پيش گاه امام رضا عليه السلام خواند، آن امام با شنيدن نام حضرت حجت عليه السلام از جای برخاست. دست خود را به نشانه تواضع بر سر گذاشت و برای تعجيل در فرج آن حضرت دعا كرد. 📌برخاستن هنگام شنيدن نام امام مهدی عليه السلام می‌تواند به معنای اعلام آمادگی برای ياری آن حضرت و همچنين اعلام درك حضور و شهود ايشان باشد. 📚معرفت امام زمان و تکلیف منتظران ص۳۱۶ @moassese_nooralyaghin
اینجوری از امام زمان دور میشیم️ 🔵 شیخ عباس قمی می‌گوید یک مرتبه یک بنده خدای مؤمنی بود که من را به منزلش دعوت کرد، از باب این‌که دعوت او را رد نکنم، به خانه‌ی آن‌ها رفتم. خیلی نمی‌دانستم درآمد و حقوق او چیست و از کجاست. غذایی خوردم و بعدها فهمیدم که او یک جاهایی در معامله رعایت حلال و حرام را نمی‌کند. 🔺 بعد از این‌که از خانه‌ی آن شخص آمدم، تا چهل شب شب‌ها برای سحر بیدار نمی‌شدم یا اگر بلند می‌شدم حال نماز شب نداشتم. تاچهل شب وضع من این طور بود. 🌕 رعایت نکردن حلال و حرام الهی توفیقات رو از انسان سلب می‌کنه و ما رو از امام زمانمون دور میکنه. @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◀️«هفته بسیج مستضعفان» در ایران از ایام ملی می باشد که از روز ۲۹ آبان الی ۵ آذر در سراسر کشور ادامه دارد. برنامه ها و مراسم های زیادی در هفته بسیج در مدارس و مساجد و مراکز فرهنگی برگزار میشود تا هفته بسیج گرامی داشته شود. هفته بسیج به مناسبت ۵ آذر و به علت فرمان امام خمینی مبنی بر تشکیل بسیج مستضعفان در روز ۵ آذر نامگذاری شده است . ⬅️فرا رسیدن هفته بسیج بر خانواده¬های معظّم شهدا و ایثارگران بسیجی، این رادمردان ایمان و پای مردی گرامی باد 👈«بسیجی کسی است که نورش، خورشید را، موجش دریا را، استواریش کوه را، عزمش آهن را، وسعت روحش جهان را، صفتش واژه‏ها را، بی‏نامیش نام را، سوزش آتش را، سرعتش باد را و شهره‏اش تمام اسطوره‏ها را خجل کرده است». ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••◈﷽◈•••═•* «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُم بَيْنَكُم بِالْبَاطِلِ إِلَّا أَن تَكُونَ تِجَارَةً عَن تَرَاضٍ مِّنكُمْ ۚ وَلَا تَقْتُلُوا أَنفُسَكُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُمْ رَحِيمًا؛ اى کسانى که ایمان آورده اید! اموال یکدیگر را در میان خود بباطل (و از طرق نامشروع) نخورید. مگر این که تجارتى با رضایت طرفین شما انجام گیرد. و خودکشى نکنید. خداوند نسبت به شما مهربان است.(نساء،۲۹) موضوع: « أکل» مال ✅ ❓چرا خداوند متعال در مورد تصرف در اموال تعبیر به «أکل» فرموده است ؟ ✍ معناى كلمه «أكل» خوردن ِمعروف است؛ و آن اين است كه خوردنى را به وسيله لقمه گرفتن و جويدن و بلعيدن مثلا داخل جوف كنيم‌. 1⃣ دلیل اول : ⬅️ چون معناى تسلط و إنفاذ در اين عمل نهفته است، لذا به اين اعتبار كلمه «أكل» را در مواردى كه تسلط و إنفاذ در كار باشد نيز استعمال می کنند مثلا مى گويند: «أكلتِ النّارُ الحطبَ؛ آتش هيزم را خورد»، كه در اين تعبير، اعدام شدن هيزم به وسيله آتش و سوخته شدنش، تشبيه شده به انفاذ خورنده، غذا را در جوف خود. ◀️ و نيز مى گويند: «أكلَ فلانٌ المالَ؛ فلانى مال را خورد»، معنايش اين است كه در آن تصرف كرد و بر آن مسلط شد. 2⃣ دلیل دوم : ⬅️ مهم ترين غرض آدمى در هر تصرفى كه مى كند همان خوردن است، او مى خواهد به وسيله تصرف در اشياء در درجه اول قوت خود و عائله خويش را تامين كند، چون شديدترين حاجت بشر در بقاى وجودش همانا غذا خوردن است به همين مناسبت است كه تصرفات او را خوردن مى نامند، البته نه همه تصرفاتش را ◀️ بلكه آن تصرفى را خوردن مى خوانند که توام با نوعى تسلط باشد و با تسلط خود، تسلط ديگران را از آن مال قطع سازد؛ 👈 مثلا آن مال را تملك نمايد، و يا تصرفى از اين قبيل كند، گويا با چنين تصرفى سلطه خود را بر آن مال انفاذ نموده، در آن تصرف مى كند، 👈 همانطور كه خورنده غذا در آن تصرف نموده، آن را مى خورد. ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام مولای سوگوارمان ، مهدی جان به نام نامیتان آغاز می کنیم روضه ی مادرتان را و در سایه ی معطر شال عزایتان و به برکت اشک های مقدستان و به احترام قلب داغدارتان و ... تنها به نیت ظهور روشنتان ، قدم در خیمه عزای بانوی دو عالم می گذاریم ... رخصت دهید که در خیل عزاداران ، وارد شویم ... ┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
◾️ فرا رسیدن سالروز شهادت ام ابیها حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بر وجود نازنین امام عصر ارواحنا فداه و همه منتظران منتقم فاطمه تسلیت باد. @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◾️▪️ زيارتنامه حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها ◾️اَلسَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ نَبِيِّ اللَّهِ‏ السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ حَبِيبِ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ خَلِيلِ اللَّهِ‏ السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ صَفِيِّ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ أَمِينِ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ خَيْرِ خَلْقِ اللَّهِ‏ السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ أَفْضَلِ أَنْبِيَاءِ اللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ مَلاَئِكَتِهِ‏ السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ خَيْرِ الْبَرِيَّةِ السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا سَيِّدَةَ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ‏ السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا زَوْجَةَ وَلِيِّ اللَّهِ وَ خَيْرِ الْخَلْقِ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ‏ السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا أُمَّ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ سَيِّدَيْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ السَّلاَمُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الصِّدِّيقَةُ الشَّهِيدَةُ السَّلاَمُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الرَّضِيَّةُ الْمَرْضِيَّةُ السَّلاَمُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الْفَاضِلَةُ الزَّكِيَّةُ السَّلاَمُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الْحَوْرَاءُ الْإِنْسِيَّةُ السَّلاَمُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا التَّقِيَّةُ النَّقِيَّةُ السَّلاَمُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الْمُحَدَّثَةُ الْعَلِيمَةُ السَّلاَمُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الْمَظْلُومَةُ الْمَغْصُوبَةُ السَّلاَمُ عَلَيْكِ أَيَّتُهَا الْمُضْطَهَدَةُ الْمَقْهُورَةُ السَّلاَمُ عَلَيْكِ يَا فَاطِمَةُ بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْكِ وَ عَلَى رُوحِكِ وَ بَدَنِكِ‏ أَشْهَدُ أَنَّكِ مَضَيْتِ عَلَى بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّكِ وَ أَنَّ مَنْ سَرَّكِ فَقَدْ سَرَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ‏ وَ مَنْ جَفَاكِ فَقَدْ جَفَا رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ‏ وَ مَنْ آذَاكِ فَقَدْ آذَى رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ‏ وَ مَنْ وَصَلَكِ فَقَدْ وَصَلَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ‏ وَ مَنْ قَطَعَكِ فَقَدْ قَطَعَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ‏ لِأَنَّكِ بَضْعَةٌ مِنْهُ وَ رُوحُهُ الَّذِي بَيْنَ جَنْبَيْهِ كَمَا قَالَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ‏ أُشْهِدُ اللَّهَ وَ رُسُلَهُ وَ مَلاَئِكَتَهُ أَنِّي رَاضٍ عَمَّنْ رَضِيتِ عَنْهُ سَاخِطٌ عَلَى مَنْ سَخِطْتِ عَلَيْهِ‏ مُتَبَرِّئٌ مِمَّنْ تَبَرَّأْتِ مِنْهُ مُوَالٍ لِمَنْ وَالَيْتِ مُعَادٍ لِمَنْ عَادَيْتِ‏ مُبْغِضٌ لِمَنْ أَبْغَضْتِ مُحِبٌّ لِمَنْ أَحْبَبْتِ وَ كَفَى بِاللَّهِ شَهِيداً وَ حَسِيباً وَ جَازِياً وَ مُثِيباً ▪️ مفاتيح الجنان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚫️ شهیده راه ولایت 🔹 اگر در دعای عهد چنین می‌خوانیم که: «... وَالذَّابِّینَ عَنْهُ خدایا من را از کسانی قرار بده که از امام زمانم دفاع کنم» 🔹 حضرت زهرا سلام‌الله علیها یکی از بهترین الگوهایی است که از امام زمانش دفاع کرد. 🔹 آن حضرت در دفاع از ولایت سنگ تمام گذاشت و حتی جان خود را در این راه فدا کرد و شهیده راه ولایت شد. ◾️ إنَّ فَاطِمَةَ ع صِدِّیقَةٌ شَهِیدَةٌ 📚 الکافی،ج ۲ ص ۴۸۹ 🔸دردفاع ازولایت بی محابا شد شروع 🔸بین دیوار و در و آتش قیام فاطمه ┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺◈﷽◈🌺 ┅═✼🌺🌸🌺✼═┅ استاد آل مرتضی در جلسه تفسیر تخصصی طرح مشکات روز دوشنبه ۲۹ آبان ماه به تفسیر آیه ۶۱ سوره نسا پرداختند. 🔸بخش:اول 💫«وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنْكَ صُدُودًا» خداوند متعال اعراض منافقین از ولایت رسول خدا رابیان میکند استادآل مرتضی ذیل تفسیراین آیه شریفه حول محورچهارموضوع مهم شرح و توضیحاتی بیان نمودندکه خلاصه ای ازمباحث ایشان ارائه می گردد. 1⃣موضوع : دعوت به پذیرش ولایت رسول خدا 🌠 آیه قبل از این آیه (60/نساء)تبری از طاغوت بود 👈دراین آیه خداوند متعال ازطریق تولی دعوت به ایمان وعمل به « مَا أَنْزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ» میکند. 👈ونیز در آیه 59/نساء می فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ...» از خدا ورسول اولوالامر اطاعت کنید که اطاعت آنها همانا اطاعت ازخداست 👈 وهمچنین در آیه 7/حشر می فرماید :   «.. وماآتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا» هرچه رسول بر شما آورد بپذیرید واز هر چه نهی کرد منتهی شوید، رسول خدا هر حکمی آورد از جانب خداست چه در قرآن وچه در سنت، 🌠خداوند متعال در این آیات اشاره به ولایت رسول خداوند وائمه اطهار دارد که ولایت آنها در طول ولایت الهی وبه تبعیت از ولایت ذاتی اوست. 👈در آیه مورد بحث منظور از واژه قیل که مجهول است هم بیانگر قول خدا وهم قول پیامبر (ص) است که از جانب خداست. «وَمَا بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ.(.53/نحل) یعنی هر شیء مادی یا معنوی کوچک یا بزرگ همه از جانب خداوند منان است. ✨🍃استاد محترم در ادامه یاد آور شدند که : اماحسین(ع)در دعای عرفه به ما می آموزد که چگونه نعمتهای الهی واسباب نعمتهای الهی را ببینیم وشاکر باشیم امام دراین دعا نعمتهای درونی وبیرونی وجود انسان راطوری می شمارد واشک می ریزد ومی فرماید که خدایا من در برابر این همه نعمت چه کردم؟ وحق این همه نعمتهای شناخته و نشناخته تو راچگونه باید ادا کنم؟ ‼️ حالا ما وقتی نعمتهای الهی را می شمریم به جای خوشحالی وابراز خوشبختی برای داشتن این همه نعمت و شکر گزاری در برابر آنها، مدام آه وناله می کنیم!!سنت ،متاسفانه در عصر کنونی الطاف وزحمات عده ای از پدر ومادرها یا معلمان از سوی فرزندان وشاگردان نتنها مورد تقدیر واقع نمشود بلکه بی توجهی هم میشودواین اشتباه بزرگی است که انسان ولی نعمت خود را فراموش کند. 2⃣موضوع :اعراض منافقین ⁉️سوال: واژه رأیت رؤیت بصری است یا بصیرتی؟ کلمه رأیت بیانگر رؤیت بصری وظاهری است نه صرف بصیرتی شدت اعراض منافقین به قدری بود که چهره نفاق به شکل علنی دررفتار وگفتار آنها نمایان بود(تفسیر تسنیم ص365) در ادامه آیه خداوند متعال اعراض ونفرت شدید منافقین را درمراجعه به رسول خدا که نتبجه عدم پذیرش ولایت ایشان هست یاد آور میشود 👈ومی فرماید: «.. رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنْكَ صُدُودًا» منافقین رامی بینید درحالی که به شدت از پیامبر اعراض می کنند و واژه «صُدُودًا» که مفعول مطلق تأکیدی است با تنوین بیانگر اعتراض و عظمت وشفافیت اعراض منافقین است 👈 همچنین خداوند متعال در آیه 60 /نساء می فرماید: «أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ يَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ آمَنُوا بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ» شما گمان می کنید که آنها آیمان آوردند به کتاب های آسمانی در حالی که در امورات خود به طاغوت مراجعه می کنند. 🌠ایشان چنین ادامه دادندکه اکثر ما برای دیدن از روئیت بصری استفاده می کنیم نه بصیرتی! در حالی که انسان مؤمن هم باید رؤیت بصری داشته باشد هم رؤیت بصیرتی و در جامعه در تعاملها بایستی به افعال و گفتار و وکردار دقت بالایی داشته باشد تا درست انتخاب کند که چه کسی اخلاص بیشتر وجهاد وخصوصیات اخلاقی بالاتری دارد. انتخابهای او بر اساس صرف ظاهر نباشد واگر با کسی ارتباط بر قرار میکند یا قطع ارتباط می کندبر اساس بصیرت ورضای الهی باشد. از سر خود خواهی ومنیت نباشد اگردر حق دیگران خطایی یا اشتباهی مرتکب شده سریع به فکر جبران واصلاح باشد بر اساس عدالت رفتار کندوباکلام علمی، خوب، زیبا وعاطفی روابط خود را با مؤمنین مستحکم کند. ✨امام صادق (ع) :  تَواصَلوا و تَبارُّوا و تَراحَموا و كُونُوا إخوَةً بَرَرَةً كَما أمَرَ كُمُ اللّه :با يكديگر پيوند داشته باشيد و به هم نيكى كنيد ،و با يكديگر مهربان باشيد و همچنان كه خداوند به شما دستور داده است ،برادرانى نيكوكار باشيد. وسایل الشیعه(جلد 8، ص 552) (براساس تفاسیر تسنیم،مجمع البیان و المیزان) 🌠🌠🌠🌠🌠 @moassese_nooralyaghin موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر علوم قرآنی 🍃✨🍃✨🍃✨