eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
979 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
1.4هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••◈﷽◈•••═•* «إِنْ تَجْتَنِبُوا كَبَائِرَ مَا تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَنُدْخِلْكُمْ مُدْخَلًا كَرِيمًا؛ اگر از گناهان بزرگی که از آن نهی می‌شوید پرهیز کنید، گناهان کوچک شما را می‌پوشانیم؛ و شما را در جایگاه خوبی وارد می‌سازیم»(نساء، ۳۱). ✅ مقیاس صغیره و کبیره ❓اختلاف مبانی درباره مقیاس صغیره و کبیره از چه دیدگاههایی نشأت می گیرد؟ ✍ صِغر و كِبر مانند قلّت و كثرت امر اضافی‌اند و امر اضافی بدون طرف قياس و سنجش محقق نمی شود. معيار سنجش در بزرگی و كوچكی معصيت، مورد اختلاف است. 📒 شارع مقدس در مواردی برای قلّت و كثرت، حدّ و مرزی قرار داده است؛ مانند اندازه آب كرّ در برابر آب قليل، معيار بلوغ نوجوانان و رسيدن به حدّ تكليف، اندازه مسافت شرعی و حدّ ترخّص در سفر و حدود نصاب ها در زكات؛ امّا در مواردی حدّی مشخص نفرموده است. ⬅️ از اين رو اختلاف شده بر اينكه آيا معصيت‌ها با مقياسی غير از معاصی سنجيده می‌شوند يا با همديگر مقايسه می‌گردند؟ 💥 زيرا اگر معصيت‌ها با ناهی(خدا) سنجيده شود، همه گناهان كبيره است؛ چون هرگونه نافرمانی از خدای بزرگ، گناه بزرگ است. ⬅️ غرض آنكه شارع مقدّس برای گناهان كبيره، ضابطه دقيقی كه جامع و مانع باشد تعيين نفرموده است. ◀️ وزانِ طرفِ قياس در گناه صغيره و كبيره، وزان «كَم مِن فِئَةٍ قَليلَةٍ غَلَبَت فِئَةً كَثيرَةً بِاِذنِ الله» است؛ يعنی اندازه قلّت و كثرت در فئه و گروه روشن نيست، پس اگر صِغَر و كِبَر و قلّت و كثرت ياد شده حدّی نداشته باشند، بايد آن‌ها را با يكديگر سنجيد، زيرا طرفِ قياس مشخص نيست. ❇️ معيارهايی برای تفكيك صغيره از كبيره بيان كرده‌اند. درباره طرف سنجش هم اختلاف شده و آرای متعددی بيان كرده‌اند؛ مانند 1⃣ خود معاصی؛ يعنی سنجش بعضی از گناهان با برخی ديگر 2⃣ آمر و ناهی 3⃣ ثواب و عقاب 4⃣ مأمور و مُنهی ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام امام مهربانم الســـــــــــــلام علیکــــــــ یامـولانا یا صـاحب الزمـان (عج) باز هم ساعت دلم به وقت یادت کوک شد دلبر بےنشانم ؛ بهار یادت همیشه در وجودم سبز خواهد ماند برگرد .......... مولاجان امروز ، اگرچه دوباره چشم‌هایم از خواب برخواسته و ناکام ماندند؛ اما دل خوش شدم از اینکه یک روز ، به دیدارتان نزدیک‌تر شدم و شاید همین امید و آرزوے دیدار است ، که در این وانفساے بلا مرا به زندگے امیدوار کرده. دلتنگے این روزهاے من براے شما قابل وصف نیست من هر روز وعده آمدنتان را به دل بےقرارم مژده میدهم نمیدانم زمان ظهورتان را درک خواهم کرد یا نه؟ اماآقاجان اگر آمدے من نبودم حلالم کن. در افق آرزوهایم تنها ♡أللَّھُمَ ؏َـجِّلْ لِوَلیِڪْ ألْفَرَج♡ را میبینم... ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
چرا امام زمان را «منتظَر» مى نامند؟ 🔵 امام جواد علیه السلام فرمودند: 🌕 «چون او را غيبتي است طولاني كه در آن زمان مخلصين انتظار ظهور او را دارند، اهل شك و شبهه منكر وجود حضرت مى شوند، بى دينان نام و ياد او را به استهزاء و مسخره مى گيرند، گروهى به دروغ براي ظهور وقت تعيين مى كنند، كسانى كه عجله كنند هلاك مى شوند، و اهل تسليم نجات پيدا مى كنند.» 📚 كمال الدين ج‏ ۲ ،ص ۳۷۸ 🟢 فرا رسیدن میلاد با سعادت جواد الائمه علیه السلام و حضرت علی اصغر بر وجود نازنین امام زمان ارواحنا فداه و همه منتظران مبارک باد. @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صلوات خاصه جوادالائمه علیه‌السلام: اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى عَلَمِ التُّقَى وَ نُورِ الْهُدَى وَ مَعْدِنِ الْوَفَاءِ وَ فَرْعِ الْأَزْكِيَاءِ وَ خَلِيفَةِ الْأَوْصِيَاءِ وَ أَمِينِكَ عَلَى وَحْيِكَ‏ اللَّهُمَّ فَكَمَا هَدَيْتَ بِهِ مِنَ الضَّلاَلَةِ وَ اسْتَنْقَذْتَ بِهِ مِنَ الْحَيْرَةِ وَ أَرْشَدْتَ بِهِ مَنِ اهْتَدَى وَ زَكَّيْتَ بِهِ مَنْ تَزَكَّى‏ فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ وَ بَقِيَّةِ أَوْصِيَائِكَ إِنَّكَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ‏ @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈عاقبت دزدی که نماز می‌خواند! چطور از ها در امان بمانیم؟! 🔏نماز قطعا یک روزی دست انسان خواهد راگرفت.. @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•═•••◈﷽◈•••═• 🇮🇷 موضوع: احکام تیمممستحبات و مکروهات تیمم 🌷مستحبات تیمم👇👇 1⃣ ماندن گرد در دستها بعد از زدن دست 2⃣ تکاندن دستها بعد از زدن بر محل 🌷مکروهات تیمم👇👇👇 1⃣ تیمم به زمین گود 2⃣ تیمم به خاک جاده 3⃣ تیمم به زمین شوره زار که نمک روی آن را نگرفته است. 👈تیمم به زمین گود وخاک جاده وزمین شوره زار که نمک روی آن را گرفته باشد↪️ باطل است (آیت‌الله مکارم:واگر آلودگی طوری است که از تیمم بیم بیماری می رود،بنابر احتیاط واجب بایدبدون تیمم نماز بخواند وبعدا قضا کند .) •┈••✾🍃✾🍃✾••┈• ✅ دستور تیمم (مساله ۷۰۰ ) در تیمم چهار چیز واجب است👇👇👇 1⃣ نیت 2⃣ زدن کف دو دست با هم بر چیزی که تیمم به آن صحیح است (اختلافی) 3⃣ کشیدن کف هر دو دست به تمام پیشانی ودو طرف آن،از جایی که موی سر می روید، 4⃣ کشیدن کف دست چپ به تمام پشت دست راست وبعد از آن کشیدن کف دست راست به تمام پشت دست چپ با هم زدن کف دو دست قول اول : آیات عظام امام خمینی رحمت‌الله علیه، امام خامنه‌ای حفظه‌الله، بهجت وسایر مراجع زدن کف دو دست با هم بر زمین واجب است قول دوم: آیت‌الله زنجانی:احتیاط مستحب آن است که که کف هر دو دست با هم بر زمین زده شود. قول سوم: آیت‌الله وحید،سیستانی،..بنابر احتیاط واجب کف دو دست را با هم بزند. نکته در تیمم ضرب (زدن دستها بر زمین )واجب است ووضع (قرار دادن دستها ) کفایت نمی کند ✅ ادامه دارد... 📚توضیح المسائل مراجع عظام 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اے تجلے آبے ترین آسمان امید دلـــها بہ مے تپــــد و روشــنـے نـگـاه مـنـتـظـران بہ افق خورشیــد ظهـور توست بیا و گــَرد گامهایت را توتیاے چشــمانمان قرار ده سلام صبحت بخیر زندگیم ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••🌸🍃﷽🌸🍃•••═•* ✍ خلاصه ای از زندگینامه حضرت علی علیه السلام ⬅️ در جنگ خیبر پس از اینکه سپاه مسلمین یک بار به فرماندهی ابوبکر و بار دیگر به فرماندهی عمر موفق به گشودن قلعه قموص نشده و از میدان گریختند، رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:  🍃«فردا پرچم را به مردى خواهم داد که از میدان مبارزه فرار نمی کند، خداوند و رسول او را دوست دارند، و او نیز خدا و رسول را دوست دارد، وى هرگز از جنگ‏ فرار نمی کند تا آنگاه که خداوند قلعه‏ هاى محکم را به دست او بگشاید». ↩️فردا رسول خدا صلی الله علیه و آله پرچم را به دست علی علیه السلام سپرد و او با فتح و پیروزی بازگشت. 👌 در این جنگ پهلوان یهودیان به نام مرحب به دست علی علیه السلام کشته شد  ✨همچنین در این جنگ امیرالمؤمنین علی (ع) درب قلعه قموص که ۴۰ نفر به سختی قدرت جابجاکردنش را داشتند با قدرت روحانی خویش از جا کند. 👈 پس از فتح مکه به دست مسلمانان، علی علیه السلام به همراه رسول خدا صلی الله علیه و آله وارد کعبه شده و به فرمان پیامبر بر دوش ایشان قرار گرفت و بتهای کعبه را سرنگون کرد و کعبه را از آلودگی بتها پاک نمود. ↩️بعد از فتح مکه قبایل هوازن و ثقیف از شهر طائف هم‌دست شده و تصمیم به جنگ با مسلمانان گرفتند. 👈👈در این غزوه مسلمانان که از نظر تعداد رزمندگان و امکانات وضعیت خوبی داشتند دچار عجب و غرور شدند، ولی با شبیخون دشمن غافلگیر شده و پیامبر خدا را رها کرده و از میدان گریختند؛ جز چند نفر از جمله علی بن ابی طالب علیه السلام که مردانه از رسول الله دفاع کردند. 👌 پایمردی این گروه باعث شد سایر مسلمان به میدان بازگشته و مسلمانان به پیروزی برسند. این مطلب ادامه دارد ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 •••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: اعراب آیه۱۰۲ سوره بقره (قسمت دوم) 👈...وَ مَا يُعَلِّمَانِ مِنْ أَحَدٍ حَتَّىٰ يَقُولَا إِنَّمَا نَحْنُ فِتْنَةٌ فَلَا تَكْفُرْ فَيَتَعَلَّمُونَ مِنْهُمَا مَا يُفَرِّقُونَ بِهِ بَيْنَ الْمَرْءِ وَزَوْجِهِ وَ مَا هُمْ بِضَارِّينَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ... وَ: حرف استینافیه، مبنی، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. مَا: حرف نفی، مبنی، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. يُعَلِّمَانِ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر متصل «الف»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل مِنْ: حرف جر، مبنی، عامل، محلی از اعراب ندارد. أَحَدٍ: اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری مِنْ أَحَدٍ: جار و مجرور ، متعلق به «يُعَلِّمَانِ» حَتَّىٰ: ادات نصب، مبنی، عامل، محلی از اعراب ندارد. يَقُولَا: فعل مضارع منصوب، علامت نصب حذف نون. ضمیر متصل «الف»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل إِنَّمَا:ادات حصر، مبنی، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد. نَحْنُ: ضمیر منفصل، مبنی بر ضمّ، محلا مرفوع، مبتدا فِتْنَةٌ: خبر و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری فَ:فاء فصیحه، مبنی، غیرعامل ، محلی از اعراب ندارد. لَاتَكْفُرْ: فعل مضارع مجزوم، علامت جزم سکون. ضمیر مستتر «انتَ»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل فَ: حرف استیناف، مبنی، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد. يَتَعَلَّمُونَ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل مِنْ: حرف جرّ، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. هُمَا:ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جرّ مِنْهُمَا: جار و مجرور، متعلق به «يَتَعَلَّمُونَ» مَا: اسم موصول، مبنی، محلا منصوب، مفعول به يُفَرِّقُونَ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل بِ: حرف جرّ، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد. هِ: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جرّ بِهِ: جار و مجرور، متعلق به «يُفَرِّقُونَ» بَيْنَ:ظرف، مبنی، مفعول‌فیه و محلا منصوب، متعلق به «يُفَرِّقُونَ» الْمَرْءِ: مضاف الیه و مجرور، علامت جرّ کسره ظاهری وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. زَوْجِ: معطوف به «الْمَرْءِ» و مجرور بنابر تبعیت، علامت جرّ کسره ظاهری هِ: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه وَ: واو حالیه، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. مَا: حرف شبیه به «لَیسَ»، مبنی، عامل، محلی از اعراب ندارد. هُمْ: ضمیر منفصل، مبنی، محلامرفوع، اسم «ما» بِ: حرف جرّ، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد. ضَارِّينَ: اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جر «یاء» بِضَارِّينَ: جار و مجرور، متعلق به محذوف، خبر «ما»، محلا منصوب بِ: حرف جر، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد. هِ: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه بِهِ: جار و مجرور، متعلق به «ضَارِّينَ» مِنْ: حرف جرّ زائد، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. أَحَدٍ: لفظاً مجرور به حرف جرّ، محلاً منصوب، مفعول به برای «ضَارِّينَ» إِلَّا: اداة حصر، مبنی، عامل، محلی از اعراب ندارد. بِ: حرف جر، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد. إِذْنِ: اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری اللَّهِ: مضاف الیه و مجرور، علامت جرّ کسره ظاهری ↩️ آیه ادامه دارد... •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌القرآن‌الکریم و کلمة‌الله‌العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: فعل ماضی استمراری (ناقص) تعریف: فعل ماضی استمراری بر کاری دلالت می‌کند که مقارن با کار دیگری انجام یافته باشد. مثال: کُنتُ اَکتُبُ لَمّا دَخَلَ. 🍃هنگام ورودش می نوشتم. 🔹ساختار فعل ماضی استمراری  فعل ماضی استمراری به دو روش ساخته می‌شود: الف) کانَ +  فعل مضارع  مثال : ...كَانَا يَأْكُلَانِ الطَّعَامَ... (۷۵/ مائده) 🍃در آیه شریفه، ساختار «کانا» و فعل مضارع، معنای ماضی استمراری را می‌رساند. 📌نکته: باید توجه داشت که در ساختار ماضی استمراری، «کانَ» و فعل مضارع از لحاظ صیغه با هم مطابقت نمایند. مثال : کانُوا یَکذِبونَ (تکذیب می‌کردند) 🍃در این مثال هر دو فعل، در صیغه جمع مذکر غائب آمده‌اند. ب) کانَ + اسم فاعل  مثال : کُنتُ مسافراً لمّا قَدَمَ دیارَنا. (هنگام آمدنش به سرزمین ما، مسافرت می کردم.) 🍃در این جمله، ترکیب«کُنتُ» و «مُسافِراً» (اسم فاعل باب مُفاعلة)، معنای ماضی استمراری می‌دهد.  🔹ساختار فعل ماضی استمراری منفی هرگاه «کانَ» منفی همراه با فعل مضارع یا اسم فاعل بیاید، ماضی استمراری منفی خواهیم داشت. مثال : أُولَئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُا الضَّلَالَةَ بِالْهُدَى فَمَا رَبِحَتْ تِجَارَتُهُمْ وَمَا كَانُوا مُهْتَدِينَ. (۱۶/ بقره) 🍃در آیه فوق، ترکیب حرف نفی و «کانَ» و اسم فاعل (وَمَا كَانُوا مُهْتَدِينَ)، بر معنای ماضی استمراری منفی دلالت می‌کند. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• ✅ در آیه ۱۰۲ سوره بقره : ترکیب «کانوا یعلمون» فعل ماضی استمراری است. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (برمبنای کتب مبادی‌العربیة، موسوعه‌ النحو و الصرف و الأعراب ) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•◈✨﷽✨◈•═•* الحق که خداوند محمّد به علی داد بر خلق، ولی داد، ولی داد، ولی داد بر پا شده از شوق و شعف محشر دیگر میلاد پیمبر شده یا حیدر دیگر ⚡️ در آستانه ولادت مولی‌الموحدین امیرالمومنین حضرت علی (ع) ⚡️ و مصادف با میلاد باشکوه امام محمد تقی (ع)، نهمین اختر آسمان امامت و ولایت, امام جود و کرم، در جهت تعظیم شعائر الهی مراسم جشنی "روز دوشنبه دوم بهمن مصادف با دهم رجب" با حضور پرشور بانوان ولایی و قرآنی در موسسه نورالیقین برگزار نمود . •••┈✾~🌻~✾┈••• 💫این مراسم با تلاوت آیات پرنور الهی آغاز و با برنامه های متنوع ذیل ادامه یافت: 💫 شعرخوانی 💫مسابقه تصویری و معرفتی با موضوع فضائل امام علی (ع) و امام جواد(ع) 💫تقدیر از برندگان مسابقه و اهداء جوایز 💫مدیحه سرایی توسط مداحان موسسه امید که این قلیل مورد قبول درگاه احدیت قرار بگیرد. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌•••┈✾~🌻~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا