eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
1.2هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
1.5هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
تکرار سوال اول❗️❗️❗️ آخرین کلمات امام‌حسین علیه‌السلام در وداع آخر با خواهرش و حریم رسالت چه بود؟ خداوند در قرآن می‌فرماید: "يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ ..." یکی از عبرت‌هایی که از کلام آخر امام‌حسین علیه‌السلام به دست می‌آید این است که همه انسان‌ها نه تنها فقط در قبال خود، بلکه در برابر خانواده، اطرافیان و جامعه خود مسئولند. "كُلُّكُمْ رَاعٍ وَ كُلُّكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ..." مرجئه برگشته⁉️ تفکری که بسیاری از نوجوانان و جوانان امروز ما دارند همان عقیده مرجئه است. کسی که این افکار را رواج داد، معاویه لعنت‌الله‌علیه بود. ❌دقت کنیم: ما شیعیان در ظاهر پیرو عقیده بین‌الامرین هستیم اما در عمل جبرییه هستیم. مصادیق آن نظیر جملات زیر است: شانس ندارم، قسمت من این‌گونه است، خدا این‌طور خواسته است، مردم من را چشم زده‌اند و از این دست حرف‌های عوامانه که مسئولیت اعمال خود را به گردن مردم و خدا می‌اندازد. ✅ اما خداوند می‌فرماید: شما از اتفاقات و حوادث درس بگیرید تا دوباره برای‌تان تکرار نشود. از اهل‌بیت علیهم‌السلام، روش، منش و کلام‌شان درس بگیرید. امام‌جعفر‌صادق علیه‌السلام: "نوجوانان خود را، پيش از آنكه [فرقه ] مرجئه به سراغ‌شان روند، حديث بیاموزید." ❌خطر مرجئه طبق نظر مرجئه تنها ایمان داشتن کافیست و قضاوت در مورد بقیه اعمال، رفتار و گفتار انسان به آخرت موکول است و ما حق نداریم که درباره عاقبت‌به‌خیری، کسی حرفی بزنیم. هیچ‌گاه نگوییم فلانی کافر است، فلانی مومن است، همین که ایمان دارد، کافی است. نگوییم حجاب ندارد یا بداخلاق است یا بدنماز است کاری نداشته باشیم⬅️ خداوند تکلیف او را در آن دنیا معلوم می‌کند. ❌با ترویج این تفکر کسی، دیگری را موعظه نمی‌کند، امر به معروف و نهی از منکر تعطیل می‌شود و این همان است که با قرآن و اهل‌بیت در تعارض است. زیرا قرآن می‌فرماید: شعائر الهی باید محترم شمرده شوند. "ذَٰلِكَ وَمَنْ يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ." در واقع دین الهی احکامی دارد و احکام الهی حرمت دارد که باید رعایت شود. چگونه کسی به دیگری پند ندهد در صورتی که پیامبر خداوند می‌فرماید:  "أنّ النبيّ صلى الله عليه و آله قالَ: الدِّينُ النَّصيحَةُ، قُلنا: لِمَن؟ قالَ: للّهِ، و لكِتابِهِ، و لرَسولِهِ، و لأئمَّةِ المُسلِمينَ و عامَّتِهِم." دين، نصيحت و خيرخواهى است. عرض كرديم؛ نصيحت و خيرخواهى براى چه كسى؟ فرمود: براى خدا، براى كتاب او، براى پيامبر او، براى پيشوايان، مسلمانان و براى توده آنها. ┄┄┄┅•🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
✅نمونه‌ای از ارتباط معنوی یکی از شاگردان شیخ‌ انصاری دچار مشکل مسکن بود، برای حل این مشکل خود به حرم حضرت‌اباالفضل علیه‌السلام می‌رفت. این شخص انسان مومن و با معرفتی بود که هر هفته به حرم آن حضرت مشرف می‌شد و عرض ادب و حاجت می‌کرد و این تضرع و توسل مدت‌ها طول کشید یک سال دو سال... ولی مشکل مسکن او حل نشد. روزی در حرم، یک اعرابی را دید که بچه شل و مریض خود را به حرم آورد و از آن حضرت شفای فرزندش را خواست طولی نکشید که فرزندش شفا گرفت این شخص ناراحت شد و گفت: یا حضرت‌اباالفضل من در حالی به شما توسل کردم که علم و معرفت نسبت به شما دارم، هر هفته به حرم وارد می‌شوم و عرض حاجت می‌کنم و در زیارت شما ادب را رعایت می‌کنم، با طهارت و غسل وارد می‌شوم و... اما این شخص یک اعرابی ساده است و تو خیلی زود و راحت حاجت او را به او دادی؟ و سپس از حرم خارج شد. بعد از مراجعت به نجف شیخ‌انصاری دو کیسه پول به او داد و گفت برو و خانه بخر ولی با حضرت عباس قهر نکن!!! ❗️❓ سوال شیخ انصاری از کجا حاجت این شاگردش را می‌دانست؟؟ ✅ بله! معلوم است که او سرّ و رابطه‌ای خاص با حضرت اباالفضل دارد که این رابطه در اثر گذشت از خود به وجود آمده بود. ایشان، وقت و زندگی خود را وقف یادگیری علم و احکام اهل‌بیت علیهم‌السلام و ترویج آن کرده بود، پس مورد توجه اهل‌بیت علیهم‌السلام واقع شده بودند و این ارتباط معنوی خاص ایجاد گردید. امام صادق (علیه‌السلام) فرمود: «لَو اُوتیتُ بِشابٍّ مِنْ شَبابِ الشّیعَةِ لا یَتَفَقَّهُ لَأَدَّبْتُهُ؛ اگر یكى از جوانان شیعه را نزدم بیاورند كه تفقّه نمى‌كند، او را تأدیب مى‌كنم! » در جای دیگر فرمود: « لَضَرَبْتُهُ » او را می زنم.  پس اگر به دنبال ارتباط با اهل‌بیت علیهم‌السلام، عبرت‌گیری از کلام‌شان هستیم باید توجه کنیم که علم‌آموزی مورد توجه و علاقه‌ی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. ❗️سوال و دقت حال سوال اینجاست که چرا خداوند حاجت او را نداد ولی پاسخ اعرابی را خیلی زود داد؟ برای آنکه اعرابی ایمانش ضعیف بود و حضرت‌عباس علیه السلام می‌خواهد با روا کردن حاجت او را جذب کند و در خانه‌ی خویش علاقمند و امیدوار نگه دارد اگر حاجت او داده نمی‌شد چه بسا که از دین دور می‌گشت. اما شاگرد شیخ انصاری، فرد بزرگی بود که ایمانی قوی داشت که با روا شدن حاجت، ایمانش افزون نمی‌شد. علم و معرفت فراوانی داشت و حاجت‌روایی بر معرفتش نمی‌افزود. ❗️❓پس آنچه برای او در نظر گرفته شده بود، چیزی فراتر از اینها بود و آن ⬅️ ارتقاء درجه و رساندن به کمالات و مقامات بالا بود. اعطای مقام صابرین، مقام شاکرین و... لهم دَرَجَاتٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَمَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ 🌠🌠🌠🌠 استاد در جمع‌بندی کلام‌شان دوباره سوال نخست را تکرار و پاسخ دادند. ❓چه درس عبرت از کلام امام‌حسین علیه‌السلام در وداع آخرش با حریم خاندان مطرح است؟ ✅ "و أمرهم بالصبر و وعدهم بالثواب و الأجر و أمرهم بلبس أزرهم ... به صبر و شكيبايى وصيّت کرد و فرمان داد تا چادر بر سر كنند... این بخشی از شعار عاشورا برای پیروان راه امام‌حسین علیه‌السلام. ایشان در وداع آخرشان، خانواده‌ی خویش را به صبر و پوشش و حجاب امر کردند. نکته‌ایست که رهپویان حسینی و بانوان زینبی باید مد نظر داشته باشند و با توجه به مفهوم کلمه‌ی «ازار» که عبارتند از: چادر، دقرور، دقروره و... از پوششی استفاده کنند که مورد رضایت اهل‌بیت علیهم‌السلام و خداوند است. و بهترین مصداق آن چادر است. ┄┄┄┅•🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••◈﷽◈•••═•* «وَاعْبُدُوا اللَّهَ وَلَا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا ۖ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا وَبِذِي الْقُرْبَىٰ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينِ وَالْجَارِ ذِي الْقُرْبَىٰ وَالْجَارِ الْجُنُبِ وَالصَّاحِبِ بِالْجَنبِ وَابْنِ السَّبِيلِ وَمَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ مَن كَانَ مُخْتَالًا فَخُورًا؛ و خدا را بپرستید. و هیچ چیز را همتاى او قرار ندهید. و به پدر و مادر، نیکى کنید. همچنین به خویشاوندان و یتیمان و مستمندان، و همسایه نزدیک، و همسایه دور، و دوست و همنشین، و واماندگان در سفر، و بردگانى که مالک آنها هستید. زیرا خداوند، کسى را که متکبّر و فخرفروش است، (و از اداى حقوق دیگران سرباز مى زند،) دوست نمى دارد.(نساء، ۳۶) ✅ موضوع: بخل ❓بر طبق کلام وحی بخل و ریاکاری در چه انحراف هایی ریشه دارد؟ ✍ خداوند مى فرمايد: 1⃣ اگر بخيل و رياكار با بخل خود و يا رياكاريش به خدا شرك مى ورزد، علتش اين است به روز جزا ايمان ندارد. برای مثال : 👈 «و ما ذا عليهم لو آمنوا باللّه و اليوم الاخر و انفقوا» 👈 «و لا تتّبع الهوى فيضلك عن سبيل اللّه انّ الّذين يضلون عن سبيل اللّه لهم عذاب شديد بما نسوا يوم الحساب؛ پيروى هواى نفس مكن و گرنه تو را از راه خدا دور مى كند، و محققا علت دور شدن كسانى كه از راه خدا دور مى شوند اين است كه روز حساب را فراموش كرده اند، و به همين جهت عذابى شديد دارند». 2⃣ در جاى ديگر هواپرستى را شرك خوانده و فرموده: 👈 «افرايت من اتخذ الهه هواه و اضّله اللّه على علم». ✅ موضوع: احسان ❓احسان به رسول خدا و علی (ع) بر مبنای عبارت «وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا» چگونه استنتاج می شود؟ ✍ در تفسير عياشى در ذيل آيه «وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا» از امام صادق عليه السلام روايت آورده كه فرمودند: اين آيه شريفه درباره رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و على عليه السلام نازل شده که مى فرمايد: ⬅️ امت اسلام بايد به دو پدر خود (رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و على عليه السلام) احسان كنند. ◀️ آنچه در اين روايت آمده جزء باطن قرآن است. 🔸 آرى پدر و يا والد به معناى آن كسى است كه مبدأ بشرى وجود انسان باشد، و مسؤليت تربيت او را به عهده داشته باشد، بنابراین معنا، معلم آدمى و مربى كمالات هر فرد نيز پدر او است. 💥 رسول خدا و حضرت اميرالمؤمنين عليهما السلام از هر كس ديگرى و حتى از پدر جسمانى هر شخصی سزاوارتر به اينند که براى مؤمن پدر باشند. زيرا پدر جسمانى به جز مبدأ بودن براى هستى او و تربيت جسم او دخالتى در هستى او ندارد، ولى پيامبر و ولى خدا جان او، و آدميت او و آخرت و معنويت او و كمالات درونى او را تربيت مى كنند، پس به پدر بودن سزاوارترند، 💥 و آياتى كه در قرآن سفارش والدين را به اولاد مى كند بر حسب باطن شامل اين دو بزرگوار نيز مى شود هر چند كه به حسب ظاهر دو پدر جسمانى شمرده نمى شوند. ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام امام زمانم تنها فکر تو کافیست تا تلاطم قلب و طوفان ذهنم پایان یابد یا بقیة‌الله! 💫هرروززمزمہ‌ڪنیم؛ اَللَّهُمَّ‌اغـْفِرْلِيَ‌الذُّنُوبَ الَّتی‌تُحْرِمُنِی‌الْمهـــــدی ... خُدایاگُناهانےراڪہ‌مَرااَز مهــدی(عج)مَحروم‌میڪنَد. ببخش!🤲 ┄┄┄┅•🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
✍ نجات از شر شیطان 👈 دعا کردن برای تعجیل فرج، مایه ی ناراحتی شیطان لعین و دوری او از دعا کننده میشود. دلیل بر این مدعا بر دو وجه است: 🔹 دلیل عقل: بدون تردید این عمل شریف، عبادت ارزنده ای است که موجب کمال ایمان و تقرب به درگاه پروردگار سبحان میشود، و واضح است که هر چه مومن به خداوند نزدیکتر شود، شیطان از او دورتر و بیزارتر میگردد. 🔸 دلیل نقل: روزی رسول اکرم به اصحاب خود فرمود: "آیا خبر دهم شما را به چیزی که اگر آن را انجام دهید شیطان از شما دور میشود، دوری مشرق از مغرب؟ گفتند: آری. فرمود: روزه رویش را سیاه میکند، صدقه کمرش را میشکند و دوستی کردن در راه خدا، دنباله اش را قطع میکند." 👌 وجه دلالت این حدیث بر این است که منظور از "دوستی کردن در راه خدا"، اظهار محبت به وسیله افعال بدنی به بزرگان و برادران دینی است. ⚡️ بدون تردید عظیم ترین اهل ایمان، یعنی صاحب الزمان، به اظهار محبت شایسته تر است و ثمره ی دوستی کردن به آن حضرت - که دوری از شیطان است - با دعا برای تعجیل فرج، زودتر از دوستی کردن به دیگران حاصل میشود. 📚 مکیال المکارم، ص ٢١٢ @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«وفای عهد با امام زمان» 💫 استاد رفیعی یاران امام_حسین پای عهدشون با امام موندن. 👌 ما هم با امام زمان عهد بستیم... @moassese_nooralyaghin
از امام زمانت بشنو 💎 توجه به آن حضرت همراه با محبت 💫امام زمان علیه السلام در توقیع شریفی خطاب به شیعیان می‌فرمایند: 👈"توجه خود را همراه با محبت و دوستی به سوی ما قرار دهید و در مسیر دستورات روشن و قطعی دین حرکت کنید که همانا من برای شما خیرخواهی می‌کنم. و خداوند گواه است بر من و شما. و اگر نبود علاقه‌ی ما به نیکو بودن شما و رحمت و مهربانی‌مان بر شما، به سخن گفتن با شما نمی‌پرداختیم." 📚 بحارالانوار ، ج53 @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•═•••◈﷽◈•••═• 🇮🇷 موضوع: نافله (قسمت دوم) ✅ وقت فضیلت نوافل یومیه 🌾نماز صبح : پیش از نماز صبح خوانده می شود واحتیاط آن است که قبل از فجر نخوانند مگر آنکه بعد از نافله شب بخوانند که در این صورت مانعی ندارد(م۷۷۲) 👈وقت فضیلت نافله صبح از فجر اول تا طلوع سرخی طرف مشرق (تقریبایک ساعت بعد از طلوع فجر) 🌾نماز ظهر: از اول ظهر تا موقعی که سایه به دو هفتم شاخص برسد. 🌾نماز عصر:تا موقعی که سایه به چهار هفتم شاخص برسد. 🌾نماز مغرب: از مغرب تا از بین رفتن سرخی طرف مغرب(تقریبا یک ساعت و نیم بعد غروب) 🌾نماز عشاء:پس از نماز عشاء تا نصف شب و بهتر است بعد از نماز عشاء بلافاصله خوانده شود. ✅ خواندن نوافل در سفر نافله صبح :مستحب است. نافله ظهر و عصر ⬅️ ساقط (در سفر نباید خواند) نافله مغرب ⬅️ مستحب است. نافله عشاء ⬅️ به نیت اینکه شاید مطلوب باشد،می‌تواند بجا آورد. •┈••✾🍃✾🍃✾••┈• ✅ روش خواندن نافله های روزانه ✍ به طور کلی نمازهای مستحبی (نافله) به صورت دورکعت ،دو رکعت و هر دو رکعت با یک تشهد وسلام خوانده می‌شود 👈 مگر در مورد نماز مخصوصی دلیل داشته باشیم که به صورت دیگر خوانده شود،مثل نماز وتر که یک رکعتی است ونمازی که در شب عید غدیر خوانده میشود که دوازده رکعت است،هر دو رکعت یک تشهد دارد و در پایان دوازده رکعت باید سلام داد. 👈نمازهای نافله روزانه نیز به همین صورت دو رکعتی خوانده میشود یعنی مثلا نماز نافله ظهر چهار دورکعتی ونماز نافله شب پنج دو رکعتی ویک،یک رکعتی 👈درنافله های روزانه خواندن سوره واجب نیست بلکه کافی است،در هر رکعت سوره حمد قرائت شود هر چند مستحب است،سوره نیز قرائت شود. ✅ ادامه دارد.... 📚توضیح المسائل مراجع عظام 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊🌹🕊 عطر تو براے زنده شدڹ همہ شہر، ڪافے است و نسیم هر روز، تو را در لا بہ لاے رگہاے ما، جارے مے‌ڪند ڪاش هرگز عطر تو را، در لا بہ لاے شلوغے‌هاے دنیا گم نڪنیم سلام آرامش هستےصبحت بخیر☀️ ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چهار هزار ملک‌ در کربلا منتظر ظهور هستند 🔵 و لقد نزل الی الارض من الملائکة اربعة آلاف لنصره فوجدوه قد قتل فهم عند قبره شعث غبر الی ان یقوم القائم فیکونون من انصاره و شعارهم یا لثارات الحسین 🟢 به تحقیق چهار هزار فرشته برای نصرت و یاری حسین [ علیه السلام] به زمین فرود آمدند. آنان هنگامی که نازل شدند، دیدند حسین [ علیه السلام] کشته شده است، از این رو، ژولیده و غبارآلود در نزد قبر آن حضرت، اقامت کردند و همچنان هستند تا این که قائم، قیام کند و آنان از یاوران و سپاه آن حضرت خواهند بود و شعارشان یا لثارات الحسین است. 📚 بحار الانوار، ج ۴۴ص ۲۸۵ @moassese_nooralyaghin
هدیه امام حسین علیه السلام به امیرکبیر 🔵 مرحوم آیت الله اراکی درباره شخصیت والای میرزا تقی خان امیرکبیر فرمود: شبی خواب امیرکبیر را دیدم، جایگاهی متفاوت و رفیع داشت. پرسیدم چون شهیدی و مظلوم کشته شدی این مرتبت نصیبت گردید؟ با لبخند گفت: خیر سؤال کردم چون چندین فرقه ضاله را نابود کردی؟ گفت: نه با تعجب پرسیدم: پس راز این مقام چیست؟ جواب داد: هدیه مولایم حسین است! گفتم: چطور؟ 🟢 با اشک گفت: آنگاه که رگ دو دستم را در حمام فین کاشان زدند؛ چون خون از بدنم میرفت تشنگی بر من غلبه کرد سر چرخاندم تا بگویم قدری آبم دهید؛ ناگهان به خود گفتم میرزا تقی خان! ۲ تا رگ بریدند این همه تشنگی! پس چه کشید پسر فاطمه؟ او که از سر تا به پایش زخم شمشیر و نیزه و تیر بود! از عطش حسین حیا کردم، لب به آب خواستن باز نکردم و اشک در دیدگانم جمع شد. آن لحظه که صورتم بر خاک گذاشتند امام حسین آمد و گفت: به یاد تشنگی ما ادب کردی و اشک ریختی؛ آب ننوشیدی این هدیه ما در برزخ، باشد تا در قیامت جبران کنیم. 📚منبع : آخرین گفتارها @moassese_nooralyaghin
آیا می‌توان اربعین را با ظهور مرتبط دانست؟!! 🔹 پاسخ دقیق علامه مصباح یزدی(ره) @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هم اکنون جلسه هیئت مدیره و مدیران و مسئولان در دفتر مرکزی موسسه نورالیقین ┄┅••🏴✻🏴••┅┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• وَإِذِ ابْتَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ ۖ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا ۖ قَالَ وَمِنْ ذُرِّيَّتِي ۖ قَالَ لَا يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ ﴿١٢٤﴾ و [یاد کنید] هنگامی که ابراهیم را پروردگارش به اموری [دشوار و سخت] آزمایش کرد، پس او همه را به طور کامل به انجام رسانید، پروردگارش [به خاطر شایستگی ولیاقت او] فرمود: من تو را برای همه مردم پیشوا و امام قرار دادم. ابراهیم گفت: و از دودمانم [نیز پیشوایانی برگزین]. [پروردگار] فرمود: پیمان من [که امامت و پیشوایی است] به ستمکاران نمی رسد. وَ:حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. إِذِ: ظرف زمان، مبنی , مفعول به برای فعل (اذکروا ) محذوف محلا منصوب ابْتَلَىٰ:فعل ماضی، مبنی بر فتح مقدره إِبْرَاهِيمَ: مفعولٌ به، منصوب، علامت نصب فتحه رَبُّ: فاعل و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری هُ:ضمیر متصل ، مبنی، محلا مجرور مضاف الیه بِ:حرف جر، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد. كَلِمَاتٍ:اسم مجرور به حرف جر، علامت جر کسره ظاهری بِكَلِمَاتٍ: جارو مجرور متعلق به ابْتَلَىٰ فَ:حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. أَتَمَّ: فعل ماضی،مبنی بر فتح،ضمیر مستتر «هو»، مبنی، محلاً مرفوع، فاعل هُنَّ: ضمیرمتصل مبنی، محلا منصوب ،مفعول به ۖ قَالَ: فعل ماضی، مبنی بر فتح،ضمیر مستتر «هو»، مبنی، محلاً مرفوع، فاعل إِنِّ:حرف مشبهةبالفعل، مبنی بر فتح، عامل، محلی از اعراب ندارد. ي: ضمیر متصل، مبنی، اسم «اَنَّ»، محلا منصوب جَاعِلُ: خبر و مرفوع ، علامت رفع ضمه ظاهری كَ: ضمیر متصل ، مبنی، محلا مجذور مضاف الیه لِ:حرف جر، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد. لنَّاسِ:اسم مجرور به حرف جر، علامت جر کسره ظاهری لِلنَّاسِ: جارومجرور متعلق به جَاعِلُ إِمَامًا: مفعولٌ به، منصوب، علامت نصب فتحه ۖ قَالَ: فعل ماضی مبنی بر فتح، ضمیر مستتر «هو»، مبنی، محلاً مرفوع، فاعل وَ:حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. مِنْ:حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. ذُرِّيَّتِ:اسم مجرور به حرف جر، علامت جر کسره ظاهری يَ: ضمیر متصل، مبنی، مضاف الیه، محلا مجرور مِنْ ذُرِّيَّتِي: جارومجرور متعلق به عامل مقدر، صفت برای موصوف محذوف قَالَ: فعل ماضی، مبنی بر فتح ،ضمیر مستتر «هو»، مبنی، محلاً مرفوع، فاعل لَا:حرف نفی، مبنی بر سکون، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد. يَنَالُ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری عَهْدِ:مفعول به و منصوب، علامت نصب فتحه مقدر يَ: ضمیر متصل، مبنی، مضاف الیه، محلا مجرور الظَّالِمِينَ : مفعول به و‌منصوب ، علامت نصب یاء •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌القرآن‌الکریم و کلمة‌الله‌العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••༻﷽༺••• موضوع: تقدم مفعول بر فاعل موارد وجوب تقدم مفعول بر فاعل مواردی که واجب است مفعول بر فاعل مقدم شود عبارتند از: 1 . وقتی که مفعول ضمیر متصل و فاعل اسم ظاهر باشد. مثال : نَصَرَکَ عَلیٌ . 2 . وقتی که به فاعل ضمیری متصل شده باشد که مرجع آن ضمیر همان مفعول به باشد.   مثال : نَصَرَ علیّاً اَبوُهُ . 3 . وقتی که فاعل بعد از اِلاّ قرار بگیرد.  مثال: ما نَصَرَ علیاً الّا فریدٌ به طور کلی وقتی که فاعل محصور باشد، مفعول بر آن مقدم می شود. مثال : اِنَّما ، یُرشِدُ الناسَ العُلماءُ . در بقیه موارد تقدم و یا تاخر فاعل بر مفعول واجب نیست اگر لازم باشد هر یک می تواند بر دیگری مقدم شود ولی هرگز فاعل نمی تواند بر خود فعل مقدم شود. مثال:  لَقَد جاءَ آلَ فِرعَونَ النُذُرُ. آل فرعون را انذار آمد. •••┈✾~💠~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (بر مبنای کتاب موسوعه النحو و الصرف و الاعراب و ترجمه مبادی جلد۴) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~💠~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghi