فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قال رسول الله صلى الله عليه و آله :
☘مَنْ تَوَكَّلَ عَلَى اللّه كَفاهُ مَؤنَتَهُ وَرِزْقَهُ مِنْ حَيْثُ لايَحْتَسِبُ.
👈هر كس به خدا توكل كند، خداوند هزينه او را كفايت مى كند و از جايى كه گمان نمى برد به او روزى مى دهد.
📖منبع :كنزالعمال، ج3، ص103، ح5693
┄┄┄┅••🌹✻🌹••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
*•═•••◈﷽◈•••═•*
#آموزشی
#تفسیر_تخصصی
#جلسه_نهم
✅ موضوع: مبدأ فاعلی، قابلی و غایی
ادامه مطلب جلسه قبل⬇️
⬅️ ج) مبدا غایی
✍علّت غايی همواره انگيزه فاعل، بلكه به منزله علّت فاعليت فاعل است؛ يعنی فاعل بالقوه را فاعل بالفعل میكند.
👈 علت غايی در آفرينش زمين و آسمانها، بهره انسان از آنها بوده است و اين علت غايی غرضِ فعل است، نه غرض فاعل.
👈 خدای سبحان از آن جهت كه غنی محض است، كاری نمیكند تا با آن كار به هدف خاصی برسد؛ چون در اين صورت در ذات او نقص لازم میآيد؛ اما از آن جهت كه حكيم است، كارهای او آميخته با مصلحت و منفعت است.
◀️ بنابراين، فعل الهی هدف دارد و اگر انسانها از زمين و آسمانها استفاده درست نكنند، چنين نيست كه خداوند به مقصد نرسيده باشد، بلكه انســان بهره صحيح را نبرده است.
┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄
⬅️ نظام غایی به این معناست که هر یک از موجودات هدف و مقصد خاصی را تعقیب میکنند و اصل و سرسلسله غایت ها خداوند میباشد. همه موجودات در طلب کمال مطلق و نامحدودند و غایت و هدف جز خدا نیست.
👈 بنابراين خدای سبحان، انسان را مسافری میخواند كه با شتاب و تلاش در حال سير و سفر است و پايان سير او نيز ملاقات با خداست:
🌱 «يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّكَ كادِحٌ إِلى رَبِّكَ كَدْحاً فَمُلاقِيهِ؛ هان اى انسان! تو به سوى پروردگارت تلاش بسيارى دارى و سرانجام به لقاى او خواهى رسيد».
قرآن به روشنی اعلام میدارد:
🌱«إِلَى رَبِّكَ يَوْمَئِذٍ الْمُسْتَقَرُّ ؛ قرارگاه نهايی تنها به سوی پروردگار توست».
◀️ بنابراين، دنيا كه محل دگرگونیها، كهنه و نوشدن ها، تغيير و تبدل هاست نمیتواند قرارگاه باشد.
مبدأ غایی(هدف و پايان سير وجودی بشر)، واحد است. بنابراين، خداوند كه مبدأ فاعلی بالذات همه اشياست، مبدأ غایی بالذات همه چيز نیز هست(إِنّٰا لِلّٰهِ وَ إِنّٰا إِلَيْهِ رٰاجِعُونَ).
┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄
⬅️ اهداف طولی آفرینش انسان
👈الف) هدف مقدماتی آفرينش نظام كيهانی، عبادت جن و انس از يك سو و علم انسان به قدرت و علم خدا از سوی ديگر است:
- آگاهی و معرفت انسان به پروردگار خويش:
🌱«اللهُ الَّذي خَلَقَ سَبعَ سَموتٍ ومِنَ الأرض مِثلَهُنَّ يَتَنَزَّلُ الأمرُ بَينَهُنَّ لِتَعلَموا أن اللهَ عَلي كُلِّ شي ءٍ قَديرٌ وأنَّ اللهَ قَد أحاطَ بِكُلِّ شي ءٍ عِلما؛ خداست که هفت آسمان و نیز مثل آنها هفت زمین را آفرید».
👈ب) آزمون جامعه بشری از اهداف ميانی خلقت و منافعی است كه بر آفرينش آن ها مترتّب میشود. انسان نائل به مقام عبوديت الهی، به خوبی از عهده امتحان بر میآيد.
🌱«وهُوَ الَّذي خَلَقَ السَّماوات والأرض في سِتَّةِ أيّامٍ وكانَ عَرشُهُ عَلَي الماءِ لِيَبلُوَكُم أيُّكُم أحسَنُ عَمَلا؛ اوست كه آسمانها و زمين را در شش روز آفريد و عرش او بر روى آب بود. تا بيازمايد كدام يك از شما به عمل نيكوتر است».
👈ج) و سرانجام هدف نهائی جوار رحمت الهی و بهرهمندی از فوز و فلاح و سعادت ابدی است.
🌱«وَعَدَ اللَّهُ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَمَسَاكِنَ طَيِّبَةً فِي جَنَّاتِ عَدْنٍ وَرِضْوَانٌ مِنَ اللَّهِ أَكْبَرُ ذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ ؛ خدا اهل ایمان را از مرد و زن وعده فرموده که در بهشت خلد ابدی که زیر درختانش نهرها جاری است درآورد و در عمارات نیکو و پاکیزه بهشت عدن منزل دهد و برتر و بزرگتر از هر نعمت، مقام رضا و خشنودی خداست و آن به حقیقت فیروزی بزرگ است».
🌱«قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا؛ بی تردید کسی که نفس را [از آلودگی پاک کرد و] رشد داد، رستگار شد».
┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄
برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
. بسم الله الرحمن الرحیم
"فضای مجازی امروز بر زندگی همه مردم دنیا حاکم است و قوت در آن حیاتی است. "
مقام معظم رهبری مدظله العالی
•┈••✾🍃موسسه نورالیقین🍃✾••┈•
امروز ۳۰ آبان سال ۱۴۰۰، برابر با ۱۵ ربیع الثانی، موسسه نورالیقین ششمین دوره از آزمونهای تفسیر مجازی را با محوریت سوره مبارکه یوسف با حضور حدود ۲۵۰ داوطلب در سامانه آزمون آنلاین موسسه نورالیقین برگزار گردید.
موسسه جهت پشتیبانی از داوطلبان دو گروه در پیام رسانهای ایتا و واتس آپ تشکیل و نحوه حضور در آزمون را آموزش داده است.
👈 لینک سایت موسسه نورالیقین
http://www.nooralyaghin.com/
═══ ✾ ✾═══
📚منبع آزمون : جزوه ای مدون بر اساس تدریس استاد حسینی آل مرتضی و با محوریت تفاسیر المیزان، نمونه، نور و نسیم حیات
🎁 به حول و قوه الهی برندگان مسابقه به زودی اعلام خواهد گردید.
═══ ✾ ✾═══
شایان ذکر است موسسه نورالیقین پیش از این نیز ازمونهای ذیل را به صورت مجازی برگزار نموده است :
۱- "آزمون سوره مبارکه اعراف" را طی سه مرحله در روز های ۹ فروردین، با حضور سیصد و پنجاه نفر، در ۱۶ فروردین با حضور چهارصد نفر و در ۳۰ فروردین با حضور ۷۰۰ نفر
۲- "آزمون سوره مبارکه انفال" در تاریخ ۳۱ خرداد ۹۹ با حضور ۱۰۰۰ داوطلب
۳- آزمون تفسیر و علوم قرآنی در تاریخ ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ با محوریت کتاب منتخب تفسیر ترتیبی-موضوعی قرآن کریم تالیف استاد مائده آل مرتضی و گروه پژوهش موسسه نورالیقین با حضور بیش از ۷۰۰ داوطلب
۴- "آزمون سوره مبارکه توبه" در تاریخ اول آبان ۱۳۹۹ با حضور قریب به ۶۰۰ داوطلب
۵- مسابقه کتابخوانی تشریحی مجازی با محوریت کتاب دلالت های قرآنی بیانیه گام دوم تالیف استاد آل مرتضی و گروه تحقیق موسسه نورالیقین همزمان با چهل و دومین سالگرد انقلاب اسلامی
۶- آزمون سوره مبارکه یونس در تاریخ ۵ اسفند ۱۳۹۹ با حضور قریب به ۶۰۰ داوطلب
۷- آزمون مجازی "سوره مبارکه هود علیه السلام" با حضور قریب به ۳۰۰ داوطلب در ۳۱ تیرماه سال ۱۴۰۰
۸- مسابقه کتابخوانی با محوریت کتاب مراحل خلقت انسان با حضور بیش از ۶۰۰ داوطلب در ۴ شهریور ماه سال ۱۴۰۰
═══ ✾ ✾═══
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
✨السلام علیک یا ربیع الأنام و نضره الأیام
✨سلام بر تو ای بهار خلایق و خرمی روزگاران
✍در عبارتی که از زیارت امام عصر عج نقل شد، حضرت بقیه الله (ع) «ربیع انام » خوانده شده و وجود گرانقدرش تشبیه گردیده به فصل حیات آفرین بهار و باران ثمربخش بهاری برای موجودات.
💐آری، این نور ملکوتی و جلوه ایزدی همچون بهار، زندگی و نشاط می آفریند و دلهای مرده و قلبهای پژمرده را روح و صفا می بخشد، آنهم نه تنها برای آدمیان و نه فقط در محدوده جن و انس، بلکه در تمام جهان آفرینش!
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
⚜امام خامنه ای(دامت برکاته):👇
🌱وجود مقدس امام زمان، مصداق وعدهى الهى است.
💐این بازماندهى خاندان وحى و رسالت، علم سرافراز خدا در زمین است.
💫«السلام علیک ایها العلم المنصوب و العلم المصبوب و الغوث و الرحمة الواسعة وعدا غیر مکذوب».
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
💫نماز و آرامش دلها
✍استاد قرائتی؛كمبود امروز بشر علم و تخصصّ نيست، بلكه دل آرام است. هر روز آمار بيمارى هاى روانى، و مصرف قرص اعصاب زياد مى شود. هيچ چيز به انسان آرامش نمى دهد جز ياد خدا و بهترين ياد خدا همان نماز است، نه فرعون ها و ابرقدرت ها دل آرام دارند، نه قارون ها، و نه ابولهب ها، و نه منافقان چند چهره.
افرادى را مى شناسيم كه داراى قدرت، مال و علم هستند، امّا آرامش لازم را ندارند. در مقابل، افرادى تهيدست هستند كه به خاطر ايمان به سرچشمه هستى داراى قلبى آرامند، اعتقاد خاصّى دارند كه حوادث تلخ و شيرين را مى پذيرند و براى آنها تحليل منطقى دارند. حضرت امام خمينى قدس سره در روز 12 بهمن 57 وقتى در هواپيما نشست تا به ايران بيايد، خبرنگار از او پرسيد چه احساسى داريد؟ فرمود: هيچ.
با اينكه هنوز نظام شاهنشاهى سرِ پا بود و احتمال سرنگونى هواپيما داده مى شد. در وصيّت نامه خود نيز نوشت من با قلبى آرام به سوى خدا مى روم. اين دل آرام از زور و پول و مقام نيست، از پيوند با خداست.
📚یکصد و چهارده نکته درباره نماز ؛ نکته ۴۱
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
🍃پیش به سوی خوبیها🍃
✍۱۷ توصیه رهبر انقلاب امام خامنه ای برای بالا رفتن از نردبان امر به معروف و نهی از منکر
1⃣ بدانید که کجا و چگونه باید امر به معروف و نهی از منکر کرد!
2⃣ معروف و منکر را بشناسید!
3⃣ در متن مسائل کشور باشید و اتفاقات جامعه برایتان مهم باشد.
4⃣ تذکر همیشه اثر دارد، شک نکنید، به دنبال بررسی احتمال تاثیر نباشید، که تذکر شما فایده ای نداشته باشد، بگویید!
وظیفه شما فقط تذکر با زبان است، هیچ وظیفهی دیگری ندارید.
5⃣ دایره معروفها و منکرها را به حجاب و چند کار جزئی محدود نکنید! جامع و کلان ببینید.
6⃣ با اخلاق خوب، محبت و مدارا تذکر دهید ولی تمنا نکنید!
7⃣ یک کلمه بگویید آقا، خانم، برادر این منکر است، این معروف است، این بد است این خوب است.
8⃣ شکستن دل مردم، تمسخر، اسراف، گرانفروشی، غیبت، زورگویی، تهمت و... همه از انواع منکرهاست!
9⃣ درس خواندن، ورزش کردن، محبت، عبادت، دفاع از نظام اسلامی، صدقه، همکاری جمعی و .... همه از انواع معروف هاست!
0⃣1⃣ اگر به شما فحش دادند به خاطر خدا تحمل کنید.
1⃣1⃣ در دلتان از آن منکر بدتان بیاید و به آن معروف علاقهمند باشید.
2⃣1⃣ زبان گزنده نداشته باشید، سخنرانی هم نکنید!
3⃣1⃣ خجالت نکشید، نترسید، دچار ضعف نفس نشوید، منتظر دستگاههای دولتی هم نباشید.
4⃣1⃣ به هیچ عنوان حق اِعمال خشونت یا برخورد فیزیکی ندارید، به هیچ عنوان!
5⃣1⃣ اگر حرفتان اثر نکرد دفعه های بعد از گفتن ناامید نشوید.
6⃣1⃣ دیگران را وادار کنید به امر به معروف و نهی از منکر، تاثیر چند نفر خیلی بیشتر است.
7⃣1⃣ باهوش باشید، نگذارید کسی به نام این فریضه چهره مومنین را تخریب کند!
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•═•••◈﷽◈•••═
🍃امام علی (ع)«لَوْ حَفِظْتُمْ حُدُودَ اللَّهِ لَعَجَّلَ لَکُمْ مِنْ فَضْلِهِ الْمَوْعُودِ؛
اگر حدودالله را حفظ کنید، قطعاً خداوند از روی فضلش در امر موعود تعجیل میکند.»
⁉️ آیا می دانید طبق فتوای اکثر مراجع عظام :
🍃 مسائلی را که انسان غالبا به آنها احتیاج دارد واجب است یاد بگیرد (مساله ۱۱ رساله)
آموزش مسائل احکام رساله شانزده مرجع با بیانی ساده و قابل فهم در کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین در دسترس عموم قرار گرفته اند
🍃"این مطالب ماحصل تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین با روشی نوین در کلاسهای حضوری می باشد"
ویژگیهای مطالب احکام 👇👇
⬅️ ۱- استفاده از روش پرسش و پاسخ
➡️ ۲- شرح اصطلاحات فقهی و اصولی
⬅️ ۳- موضوع بندی و دسته بندی مسائل
⬅️ ۴- بیان اختلاف مراجع عظام
•┈••✾🍃✾🍃✾••┈•
👈 روزهای دوشنبه با ما همراه باشید.
http://eitaa.com/moassese_nooralyaghin
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
*•═•••◈﷽◈•••═•*
#آموزشی
#احکام_عمومی
#جلسه_نهم
✅موضوع👈عدول
💠معنای عدول👇👇
عدول آن است که انسان تقلید از مجتهدی را که قبلاً از او تقلید میکرده ترک کند و از مجتهد دیگری تقلید کند.
عدول از مجتهد زنده چهار حالت دارد:
1⃣ عدول از اعلم به غیر اعلم.
2⃣ عدول از مجتهدی به مجتهد دیگر که از نظر علمی با هم مساوی اند.
3⃣ عدول از کسی که از ابتدا شرایط مرجعیت را داشته ولی فعلا آن را از دست داده، به کسی که واجد شرایط است.
4⃣ عدول از کسی که اصلا واجد شرایط مرجعیت نبوده، به کسی که واجد شرایط است.
•┈••✾🍃✾🍃✾••┈•
❓مکلفی که به فتوای اعلم عمل کرده، اگر فتوای وی برایش مشکل باشد آیا میتواند از او عدول و به غیر اعلم رجوع کند؟
✍نمونه ی این مسأله در اعمال حج است.گاه مجتهد اعلم عملی را بر مُحرم حرام یا موجب کفاره میداند، اما غیر اعلم آن را حرام ندانسته یا پرداخت کفاره را برای انجام آن لازم نمیداند.
✍این گونه عدول را به احتیاط واجب جایز نمی دانند.(آیات عظام امام خمینی، بهجت، خامنه ای و مکارم)
حضرت آیةالله فاضل هم این نوع عدول را جایز نمیدانند و فتوا میدهند: رجوع کردن از مجتهد زنده به مجتهد زنده ی دیگر جایز نیست مگر آنکه دیگری اعلم باشد..
•┈••✾🍃✾🍃✾••┈•
❓آیا عدول از کسی که ابتدا شرایط مرجعیت را داشته ولی فعلاﹰ آن را از دست داده به کسی که واجد شرایط است؟
✅همه ی مراجع، چنین عدولی را واجب می دانند، از این رو مجتهدی که عالم و عادل بوده اگر پس از مدتی عدالت خود از دست بدهد یا دچار فراموشی شود، نمیتواند مرجع تقلید باشد. به همین خاطر بر مقلدین او واجب است که از وی عدول کنند.
همچنین اگر غیر اعلم با گذشت زمان اعلم شود، باید به او عدول کرد و باقی ماندن بر فتوای کسی که قبلاﹰ اعلم بوده، جایز نیست، زیرا او دیگر اعلم نیست. البته حضرت امام;عدول را در مورد اخیر بنابر احتیاط، واجب می دانند.
•┈••✾🍃✾🍃✾••┈•
❓عدول از کسی که اصلاﹰ واجد شرایط مرجعیت نبوده، به کسی که واجد شرایط است؛ چه حکمی دارد؟
✅ این نوع از عدول هم طبق فتوای همه ی مراجع واجب است.
💠از این رو اگر مکلف از کسی تقلید کند که او را مجتهد عادل و اعلم میداند چنانچه برایش معلوم شد که او از ابتدا مجتهد عادل یا اعلم نبوده، نمیتواند بر تقلید او باقی بماند و باید از مجتهد واجد شرایط تقلید کند.
📚منبع:م۱۳ تحریرالوسیله و رساله مراجع
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
*صبحتبخیرمولایمن*
🏝دوباره صبح و
دوباره سلام ...
دوباره پیچش ملیح عطر نرگس
باران یادتان در هوای خیس دلم ...
دوباره صبح و دوباره سلام ...
دوباره جان گرفتن در آفتاب مهرتان ...
دوباره صبح و دوباره سلام ...
دوباره پرواز در تکرار رنگین کمانی نامتان ...
شکر خدا که شما را دارم🏝
⚘أَبْرِزْ يَا رَبِّ مُشَاهَدَتَهُ وَ ثَبِّتْ قَوَاعِدَهُ
پروردگارا دیدار او را (برای همگان) آشکار گردان و اركان سلطنتش را ثابت بدار⚘
📚مفاتیح الجنان،دعای عصر غیبت
الّلهُـمَّعَجِّــلْلِوَلِیِّکَـــالْفَـــرَج🙏
صبحتون مهدوی🌼
┄┄┄┅••🌹✻🌹••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
خدای خوبم،مهربانم⚘
👈وقتی دلم نا آرام هست،میدانم جایی از زندگی فراموشت کرده ام..
نیازمندم به تو
به نگاهت
به توجهت
به مهربانیت
من جز تو کسی را ندارم
جز تو هیچ کسی و هیچ چیزی آرامم نمی کند
" یا رفیقَ مَن لا رفیقَ لَه "
تویی که هروقت می خوانمت اجابتم می کنی
پناهم باش پناه دلی که جز تو کسی ندارد
مرا درگیر خودت کن
الهی امین🙏
┄┄┄┅••🌹✻🌹••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
*•═•••🍃🌸﷽🌸🍃•••═•*
#معرفتی
#معجزات_پیامبراسلام (صلی الله علیه واله)
#قسمت_سیزدهم
⚡توجه و مطالعه در زوایای گوناگون شخصیت، اعمال، رفتار و زندگی پیامبر اعظم(صلی الله علیه وآله)برای ما مسلمانان از اهمیت بسزایی برخوردار است و آثار علمی و عملی فراوان دارد. یکی از مسائل مهم درباره آن حضرت، کارهای خارق العاده و معجزاتی است که به دست آن حضرت و یا برای تأیید ایشان انجام گرفته است. در این باره، نخست چند نکته به عنوان پیش نیاز بحث یادآوری می گردد:
⭐معجزات نوع پنجم
⬅️نوع پنجم: در معجزاتى است که ظاهر شده از آن حضرت در کفایت شر دشمنان، مانند هلاک شدن مُستهزئین و دریدن شیر عُتْبَه بن ابى لهب را و کفایت شر ابوجهل و ابولهب و ام جمیل و عامر بن طفیل و زید بن قیس و معمر بن یزید و نضر بن الحارث و زُهَیر شاعر از آن حضرت الى غیر ذلک و ما در این جا اکتفا مى کنیم به ذکر چندامر:
سوم: مشایخ حدیث در تفسیر آیه شریفه «اِنّا کَفَیْناکَ الْمُسْتَهْزئینَ».
📖 منبع: سوره حجر (۱۵)، آیه ۹۵٫
↩️روایت کرده اند که چون حضرت رسول صلى اللّه علیه و آله و سلم خلعت با کرامت نبوت را پوشید اوّل کسى که به او ایمان آورد على بن ابى طالب علیه السلام بود، پس خدیجه رضى اللّه عنها ایمان آورد، پس ابوطالب با جعفر طیار رضى اللّه عنهما روزى به نزد حضرت آمد دید که نماز مى کند و على علیه السلام در پهلویش نماز مى کند، پس ابوطالب با جعفر گفت: که تو هم نماز کن در پهلوى پسر عم خود؛ پس جعفر از جانب چپ آن حضرت ایستاد و حضرت پیش تر رفت پس زید بن حارثه ایمان آورد و این پنج نفر نماز مى کردند و بس.
تا سه سال از بعثت آن حضرت گذشت، پس خداوند عالمیان فرستاد که ظاهر گردان دین خود را و پروا مکن از مشرکان پس به درستى که ما کفایت کردیم شر استهزاء کنندگان را. و استهزاء کنندگان پنج نفر بودند: ولید بن مغیره و عاص بن وائل و اَسوَد بْن مطّلب و اَسْوَد بن عبدیغوث و حارث بن طلاطِله؛ و بعضى شش نفر گفته اند و حارث بن قیس را اضافه کرده اند.
پس جبرئیل آمد و با آن حضرت ایستاد و چون ولید گذشت جبرئیل گفت: این ولید پسر مُغَیْره است و از استهزا کنندگان است؟
حضرت فرمود: بلى، پس جبرئیل اشاره به سوى او کرد او به مردى از خُزاعه گذشت که تیر مى تراشید و پا بر روى تراشه تیر گذاشت ریزه اى از آن ها در پاشنه پاى او نشست و خونین شد و تکبرش نگذاشت که خم شود و آن را بیرون آورد و جبرئیل به همین موضع اشاره کرده بود، چون ولید به خانه رفت بر روى کرسى خوابید (دخترش در پایین کرسى خوابید) پس خون از پاشنه اش روان شد و آن قدر آمد که به فراش دخترش رسید و دخترش بیدار شد، پس دختر با کنیز خود گفت که چرا دهان مَشک را نبسته اى؟
ولید گفت: این خون پدر تو است، آب مَشک نیست؛ پس طلبید فرزند خود را و وصیت کرد و به جهنم پیوست؛ و چون عامر بن وائل گذشت جبرئیل اشاره به سوى پاى او کرد پس چوبى به کف پایش فرو رفت و از پشت پایش بیرون آمد و از آن بمرد و به روایتى دیگر خارى به کف پایش فرو رفت و به خارش آمد و آن قدر خارید که هلاک شد و چون اسود بن مطّلب گذشت اشاره به دیده اش کرد او کور شد و سر بر دیوار زد تا هلاک شد.
و به روایت دیگر اشاره به شکمش کرد آن قدر آب خورد که شکمش پاره شد و اسود بن عبدیغوث را حضرت نفرین کرده بود که خدا دیده اش را کور گرداند و به مرگ فرزند خود مبتلا شود و چون این روز شد جبرئیل برگ سبزى بر روى او زد که کور شد و براى استجابت دعاى آن حضرت ماند تا روز بدر که فرزندش کشته شد و خبر کشته شدن فرزند خود را شنید و مُرد.
و حارث بن طلاطله را اشاره کرد جبرئیل به سر او، چرک از سرش آمد تا بمرد؛ گویند که مار او را گزید و مُرد؛ و نیز گویند که سموم به او رسید و رنگش سیاه و هیأتش متغیر شد چون به خانه آمد او را نشناختند و آن قدر زدند او را که کشتندش و حارث بن قیس ماهى شورى خورد و آن قدر آب خورد که مرد.
📖منبع: (بحارالانوار) ۱۸/۵۳ـ۵۵٫
┄┄┄┅••🌹✻🌹••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
🍀قال الرضا علیه السلام:
«اِعْلَمْ اَنَّهُ لاوَرَعَ اَنْفَعُ مِنْ تَجَنُّبِ مَحَارِمِ اللهِ وَ الْکَفِّ عَنْ اَذَی الْمُؤْمِنِ»
👈هیچ خویشتنداریی سودمندتر از دوری از حرام و پرهیز از آزار مؤمنان نیست.
📓منبع: فقه الرضا علیه السلام / ص۳۵۶
┄┄┄┅••🌹✻🌹••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
امام علی (ع) می فرمایند :
اَلْعِلْمُ ثَلاثَهٌ: اَلْفِقْهُ لِلاَْدْیانِ، وَ الطِّبُّ لِلاَْبْدانِ، وَ النَّحْوُ لِلِّسانِ ؛
دانش بر سه قسم است: فقه برای دین، و پزشکی برای تن، و نحو برای زبان.
آیامی دانید :
⁉️لازمه آموزش تفسیر قرآن ، تسلط به علم صرف و نحو است
⁉️اصلیترین عامل پیدایش علم نحو و صرف، صیانت قرآن از تحریف لفظی و معنوی بوده است
⁉️آیامیدانید إعرابهای مختلف ازآیات قرآن ، موجب تنوع معانی و تفاسیر میشود
⁉️نقش علم نحو در دستیابی به قرائت صحیح تا چه میزان است
✅نخستین گام برای دریافت پیام روح بخش کلام الله مجید و فهم عمیق آیات وروایات وادعیه، یادگیری علم نحو و صرف و إعراب است.
ما با آموزش نحو و صرف به روشی نوین در کانال قرآن و عترت نورالیقین کنار شما هستیم.
👈 سه شنبه هر هفته با ما باشید.
http://eitaa.com/moassese_nooralyaghin
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#اموزشی
#اعراب_آیات
#جلسه_نهم
✅ موضوع:اعراب آیه ۵ سوره بقره
👈 أُولَٰئِكَ عَلَىٰ هُدًى مِنْ رَبِّهِمْ وَ أُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ.
آنان بر طریق هدایت پروردگارشانند؛ و آنان رستگارانند.
أُولَٰئِكَ: اسم اشاره، مبنی، مبتدا و محلا مرفوع
عَلَىٰ: حرف جر، مبنی برسکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
هُدًى: اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جر فتحه به نیابت از کسره، تقدیراً مجرور
عَلَىٰ هُدًى: جار و مجرور ،متعلق محذوف و مقدر
(شبه جمله با متعلق محذوفش، جمله خبریه ومحلا مرفوع)
مِن: حرف جرّ، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
رَبِّ: اسم مجرور به حرف جر، علامت جر کسره ظاهری
مِنْ رَبِّ: جارو مجرور ،متعلق محذوف.
(شبه جمله با متعلق محذوفش، نعت برای هدی و محلا مجرور بنابر تبعیت.)
هِم: ضمیرمتصل، مبنی، مضافٌالیه و محلا مجرور
وَ: حرف عطف، مبنی برفتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
أُولَٰئِكَ: اسم اشاره، مبنی، مبتدا و محلا مرفوع
هُم: ضمیر فصل وعماد
الْمُفْلِحُونَ: خبر و مرفوع، علامت رفع «واو»
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعرابالقرآنالکریم و کلمةاللهالعلیا)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#صرف_و_نحو
#جلسه_نهم
✅ موضوع: انواع متعلّق محذوف
•متعلّق واجب الحذف
•متعلّق جـایـز الحذف
🖌سوال۱: چه هنگام واجب است متعلق جارو مجرور حذف شود؟
👈هرگاه
اولاً: جارومجرور دارای نقشهای ترکیبی نعت، حال، صله و خبر در کلام باشد.
ثانیاً: متعلّق جارومجرور از افعال عموم
باشد؛
واجب است که متعلّق آن حذف شود.
🔹جارومجرور به عنوان «نعت» واقع شود
این زمانی است که جار و مجرور بعد از اسم «نکره» واقع شود که در این صورت واجب است، متعلّق آن محذوف باشد.
مثال: لایَرجُوَنَّ أَحَدٌ مِنکُم اِلّا رَبَّهُ.
{حکمت ۸۲ نهج البلاغه}
🍃مِنکُم: جارومجرور، متعلّق: محذوف (یکونُ) نعت برای «اَحَدٌ» و محلاً مرفوع بنابرتبعیت (متعلّق، واجب الحذف)
🔹جارومجرور به عنوان «حال» واقع شود.
زمانی است که جار و مجرور پس از اسامی «معرفه» واقع شود. در این صورت واجب است متعلّق آن محذوف باشد.
مثال: فَخَرَجَ عَلَی قَومِهِ فِی زِینَتِهِ.{۷۹/قصص}
🍃فِی زِینَتِهِ: جار و مجرور، متعلق: محذوف (کَانَ)، «حال» برای هُوَ مستتر در فعل خَرَجَ محلا منصوب.(متعلّق، واجب الحذف)
🔹جار و مجرور به عنوان «صله» واقع شود.
هرگاه جار و مجرور بعد از اسم موصول (خاص و مشترک) قرار بگیرد؛ در این صورت واجب است متعلّق آن محذوف باشد.
مثال۱: یَا ایُها النّاسُ اعبُدُوا.... وَ الّذینَ مِن قَبلِکُم لَعَلَّکُم تَتَّقُونَ. {۲۱/بقره}
🍃مِن قَبلِ: جار و مجرور، متعلّق: محذوف (کانوا)، صله برای «اَلَّذینَ» و محلّی از اعراب ندارد.(متعلّق، واجب الحذف)
مثال۲: هُوَ الّذِی خَلَقَ لَکُم مَا فِی الاَرضِ جَمیعًا. {۲۹/بقره}
🍃فِی الارضِ: جارومجرور، متعلّق: محذوف (یَکونُ)، صله برای «ما» موصوله، محلّی از اعراب ندارد. (متعلّق، واجب الحذف)
🔹جار و مجرور به عنوان «خبر» واقع شود.
هرگاه در جمله مبتدا داشته باشیم و معنای خبر آن با جارومجرور کامل شود؛ در این صورت جار و مجرور با متعلقش، خبر برای مبتدا واقع میشوند که متعلّق آن واجب الحذف است.
مثال: اَلحَمدُ لِلّهِ رَبِّ العَالَمِینَ. {۲/حمد}
🍃لِلّهِ: جارومجرور، متعلّق: محذوف (یکونُ)، خبر برای «الحَمدُ»، محلا مرفوع. (متعلّق: واجب الحذف)
🖌سوال۲: در چه مواقعی، جایز است متعلق جار و مجرور حذف شود؟
👈هرگاه
۱. نشانه و قرینهای درکلام باشد.
۲.متعلق از افعال خصوص باشد.
مثال۱: در جواب کسی که می پرسد:
اَینَ اِعتکَفتَ؟ میگوییم: فی المسجد.
🍃 فی المسجد: جار و مجرور، متعلق: فعل «اعتکفتُ» است که به قرینه «اعتکفتَ» درسوال، محذوف است.
مثال۲: بِالوالدینِ احساناً.{۱۵۱/انعام}
🍃بالوالدین: جار ومجرور، متعلق: فعل امر «اَحسِنوا» است که به قرینه «احساناً» محذوف است.
✍️ نکته : گاهی در موارد جوازی حذف متعلق ، متعلق از افعال خصوص می باشد اما قرینه ای در کلام موجود نیست در این صورت متعلق به حال متکلم یا مخاطب بستگی دارد.
مثال۱: بِسم الله الرحمن الرحیم.
🍃بِسم: جارو مجرور، متعلق :اَقراُ محذوف در هنگام شروع به قرآن خواندن
مثال۲: بسم الله الرحمن الرحیم
🍃بِسم: جار ومجرور، متعلق:آکُلُ (محذوف)
در هنگام شروع به غذا خوردن
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
✅ با توجه به توضیحات، در آیه ۵ سوره بقره:
🍃عَلٰی هُدیً: جار و مجرور با متعلق واجب الحذف (یکونُ) به عنوان خبر واقع شده است.
🍃مِن رَبِّ: جارو مجرور با متعلق واجب الحذف (یکونُ) به عنوان نعت واقع شده است.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی( برمبنای کتب «المباحث النحویه شرح سیوطی» و «ترجمه و شرح مغني الأديب و «موسوعة النحو و الصرف والاعراب»)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
#مهدےجان❤️
تا بہ ڪے هجر وغریبے وفراق وانتظار
جلوہ ڪن برآشنایت یا اباصالح بیا
ڪے رسدلطف پیامت برهمہ خلق جہان
ڪے رسد بانگ ندایت یااباصالح بیا
#اللﮩـم_عجـل_لولیـڪ_الفـرجــــ
سلام حضرت عشق روزت بخیر✋❤️
┄┅═✼🌺🌸🌺✼═┅┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin