•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#اعراب_آیات
#جلسه_بیست_و_هفتم
✅ موضوع: اعراب آیه ۲۳ سوره بقره
👈 وَاِن کُنتُم فی رَیبٍ مِمّا نَزَّلنا عَلَی عَبدِنا فَأتوُا بِسورَةٍ مِن مِثلِهِ وَادعُوا شُهَدائَکُم مِن دونِ اللهِ اِن کُنتُم صادِقینَ
واگر در شک و تردید هستید درباره آنچه که بر بنده خود(پیامبر) فرو فرستادیم،یک سوره مانند آن بیاورید وشاهدان خود را غیر از خدا (برای این کار) دعوت کنید اگر راست می گویید.
وَ: حرف استیناف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
اِن: حرف شرط، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
کُنتم: از افعال ناقصه، مبنی بر سکون. ضمیر بارز و متصل «تُم»، مبنی، محلا مرفوع، اسم «کان»
فی: حرف جر، مبنی برسکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
رَیبٍ: اسم مجرور به حرف جرّ «في»، علامت جر کسره ظاهری
فی ریبٍ: جار و مجرور، متعلق به «کائنین» مقدر، محلا منصوب، خبر برای «کنتُم»
مِن: حرف جر، مبنی برسکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
ما: موصول اسمی، مبنی بر سکون، محلا مجرور به حرف جرّ «مِن»
مِمّا: جار و مجرور، متعلق به «رَیب»
نَزَّلنا: فعل ماضی، مبنی برسکون. ضمیر بارز و متصل «نا»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
عَلَیٰ: حرف جرّ، مبنی برسکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
عبدِ: اسم مجرور به حرف جرّ «عَلیٰ»، علامت جر کسره ظاهری
علی عبدٍ: جار و مجرور، متعلق به «نَزَّلنا»
نا: ضمیر متصل جرّی، مبنی، محلا مجرور، مضافالیه
فـَ: حرف جواب شرط، مبنی برفتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
ایتوا: فعل امر حاضر، مبنی بر حذف نون.
ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
بِ: حرف جر، مبنی برکسر، عامل، محلی از اعراب ندارد.
سورَةٍ: اسم مجرور به حرف جرّ «بـِ»، علامت جر کسره ظاهری
بِسورَةٍ: جار و مجرور، متعلق به ایتوا (اِءتوا)
مِن: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
مثلِ: اسم مجرور به حرف جر، علامت جر کسره ظاهری
هِ: ضمیر متصل جرّی، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه
مِن مثلِهِ: جار و مجرور، متعلق به عامل مقدر(کائِنَةٍ)، نعت برای «سورةٍ»، محلا مجرور بنا بر تبعیت
وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد.
اُدعوا: فعل امر حاضر، مبنی بر حذف نون.
ضمیر بارز و متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
شُهَداءَ: مفعولبه و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
کُم: ضمیر متصل جرّی، مبنی، محلا مجرور، مضافالیه
مِن: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
دونِ: اسم مجرور به حرف جر، علامت جر کسره ظاهری
مِن دونِ: جار و مجرور، متعلق به عامل مقدر، محلا منصوب، حال برای «شهداء»
اللهِ: اسم جلاله، مضاف الیه و مجرور، علامت جر کسره ظاهری
اِن: حرف شرط، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
کنتم: فعل ماضی ناقصه، مبنی برسکون. ضمیر بارز و متصل «تُم»، مبنی، محلا مرفوع، اسم «کان»
صادقینَ: خبر «کان» و منصوب، علامت نصب «یاء»
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آلمرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعرابالقرآنالکریم و کلمةاللهالعلیا)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#صرف_نحو
#جلسه_بیست_و_هفتم
✅موضوع: افعال ناقصه
👈این افعال بر سر مبتدا و خبر در آمده و مبتدا را رفع و خبر را نصب میدهد که در این صورت مبتدای مرفوع، «اسم» این افعال و خبر منصوب، «خبر» آنها نامیده می شود.
مثال: اَلرَّبـيع لَطـيفٌ.
( بهار لطيف است.)
همراه «کانَ» ناقصه👈كانَ ٱلرَّبیعُ لَطِیفاً.
(بـهار لطیف بود.)
🍃«کانَ» فعل ناقصه «الرَّبیعُ» اسم كان و مرفوع و «لَطیفاََ» خبر كان و منصوب میباشد.
🔹️انواع افعال ناقصه
«کَانَ، صَارَ، أَصبَحَ، أمسَی، أضحَی، ظَلَّ، بَاتَ، مَازَالَ، مَابَرَحَ، مَاانفَکَّ، مَافَتِئَ، مَادَامَ، لَیسَ»
✔️در این بحث به کَانَ ناقصه پرداخته میشود.
🔹️اسم افعال ناقصه:
رابطه افعال ناقصه با اسم خود دقيقاً مانند رابطه فعل و فاعل است: اسم افعال ناقصه مانند فاعل به سه صورت ميآيد:
۱.اسم ظاهر
مثال: ما کان اَلْــمُســلِمُ كــاذِبــاً.
🍃«اَلْــمُســلِمُ» اسم کان ومرفوع به ضمه ظاهری
۲.ضمير بارز
مثال: کُنتُ تِـلـمـيـذاً نَـــشيطاً.
🍃ضمیر بارز و متصل «تُ» در «کُنتُ»، اسم کانَ و محلا مرفوع
۳.ضمير مستتر
مثال: كُنْ صادِقاً.
🍃ضمیر «انتَ» مستتر در «کُن»، اسم کانَ و محلا مرفوع
🔹️خبر افعال ناقصه
خبر «کانَ» مانند خبر در جملات اسميه بر سه نوع است :
۱.خبر مفرد:
بر دو نوع است: مشتق و جامد
مثال۱: كـانَ اَلْمُســافِرُجــالِساً.
🍃«جــالِساً» خبر کان مفرد، مشتق، منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
مثال۲: کانَ زیدُُ اَسداََ.
🍃«اَسداََ »خبر کان، جامد، منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
۲. خبر جمله:
بر دو نوع است: اسمیه و فعلیه
مثال۱: كانَ اَلْـمُسافِرُيـذْهَـبُ اِلي الْموقِفِ.
🍃«يـذْهَـبُ» خبر کانَ جمله فعليه، محلاً منصوب
مثال۲: یکونُ زیدُُ مقامُهُ رَفِیعُُ.
🍃«مقامُهُ رَفِیعُُ»خبر کانَ جمله اسمیه ،محلا منصوب
۳.خبر شبه جمله:
بر دو نوع است: جار و مجرور و ظرف
مثال۱: كانَ اَلْـمُسافِرُ فِي السَّيارةِ.
🍃«فِي السَّيارةِ» جارومجرور با متعلق محذوفش شبه جمله خبر کانَ و محلاً منصوب
مثال۲:کان الرَّجُلُ عِندَنَا.
🍃«عِندَنَا» ظرف با متعلق محذوفش شبه جمله خبر کانَ ومحلا منصوب
نکته:فعل «کانَ» ویژگیها و مختصاتی دارد که بقیه افعال ناقصه ندارند:
۱. لام الفعل کَانَ (ن) در مضارع مجزوم، گاه حذف میشود، به شرط آنکه حرف ما بعد آن متحرک باشد.
مثال: لاتَکُ غافلاََ.
🍃که دراصل« لاتکن غافلا» بوده است.
- گاهی نیز مضارع مجزوم با وجود آن که ما بعدش متحرک است ولی نون آن حذف نمیشود.
مثال: وَلَم یَکُن لَّه کُفُواََ اَحَدُُ.
۲.هرگاه «کانَ» ماضی قبل از فعل مضارعی قرار گیرد ،با هم معنای «ماضی استمراری» خواهد داشت.
مثال: کَانَ یَقُولُ ⬅️ می گفت
۳.گاهی پیش از فعل ماضی، «کان +قد» بیاید، مفید معنای «ماضی بعید» خواهد بود.
مثال: کَانَ قَد کَتَبَ ⬅️ نوشته بود
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
نتیجه: در آیه ۲۳ سوره بقره
🍃 «إِنْ كُنْتُمْ فِي رَيْبٍ»
-کنتم: افعال ناقصه
-اسم کان: ضمیر بارز ومتصل «تُم»، مبنی، محلا مرفوع
-خبر کان: «فِی رَیبََ»، جار و مجرور با متعلق محذوفش شبه جمله ،محلا منصوب
🍃 «إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ»
- کُنتُم: افعال ناقصه
- اسم کان: ضمیر بارز و متصل«تُم»، مبنی، محلا مرفوع
-خبر کان: «صادقین» از نوع اسم مفرد و مشتق، منصوب، علامت نصب «یاء»
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (برمبنای کتب موسوعهالنحووالصرف، مبادیالعربیه ج۲، سرآغازنحو، نحومتوسطه)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#_معرفتی
#مناجات_شعبانیه_فراز_ششم
((اِلهی اِنْ کُنْتُ غَیْرَ مُسْتَأْهِلٍ لِرَحْمَتِکَ فَاَنْتَ اَهْلٌ اَنْ تَجُودَ عَلَیَّ بِفَضْلِ سَعَتِکَ، اِلهی کَاَنّی بِنَفْسی واقِفَةٌ بَیْنَ یَدَیْکَ وَ قَدْ اَظَلَّها حُسْنُ تَوَکُّلی عَلَیْکَ فَقُلْتَ ما اَنْت َاَهْلُهُ وَ تَغَّمَدْتَنی بِعَفْوِک))
خدایا! اگر شایسته رحمتت نیستم، تو سزاواری که بر من با فراوانی فضلت بخشش کنی، معبودم! گویی من با همه هستیام در برابرت ایستادهام، درحالیکه حسن اعتمادم به تو، بر وجودم سایه افکنده است و آنچه را تو شایسته آنی بر من جاری کردهای و مرا با عفوت پوشاندهای،
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••
✅موضوع:
درخواست بخشش از سوی پروردگار
⁉️چرابنده تقاضای بخشش ازفراوانی فضل خداوند متعال دارد؟
در این بخش از مناجات شعبانیه ، دلایل ذیل را به عنوان علت درخواست توبه ذکر کرده است
👈(اِلهی اِنْ کُنْتُ غَیْرَ مُسْتَأْهِلٍ لِرَحْمَتِکَ فَاَنْتَ اَهْلٌ اَنْ تَجُودَ عَلَیَّ بِفَضْلِ سَعَتِکَ)
در این فراز امام علی علیه السلام درمناجاتش دو نکته مهم و لطیف عرفانی قابل تامل را با ذات اقدس الهی درمیان می گذارد؛
1⃣ امام العارفین امیرالمؤمنین علیه السلام ازحق تعالی درخواست می کند که در قیامت و در مقام محاسبه اعمال، به دلیل کمبود و نقصی که در اعمال بنده و عبدش وجود دارد باوی رفتار نکند چرا که بنده عاصی خود را دست خالی دیده و شایسته عفو وگذشت نمی بیند، بلکه ازموضع خدائیش که آمیخته از جود و رحمت واسعه است با عبدش معامله کند،
👈(اِلهی کَاَنّی بِنَفْسی واقِفَةٌ بَیْنَ یَدَیْکَ وَ قَدْ اَظَلَّها حُسْنُ تَوَکُّلی عَلَیْکَ فَقُلْتَ ما اَنْت َاَهْلُهُ وَ تَغَّمَدْتَنی بِعَفْوِک)
2⃣همانگونه که به حکم قرآنی درمسیرزندگی دنیوی یکی از اسباب موفقیت درامو مادی ومعنوی ((توکل)) بر ذات باریتعالی است، یعنی در دستیابی به هرکار مادی یامعنوی بعد از تلاش وهمت وبکار گرفتن اسباب ومسببات بایست نتیجه کار به ذات اقدس الهی سپرد،
چراکه: «و مَنْ یَتَوَکَّلُ عَلَی اللّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ؛
هر که به خداوند توکّل کند، خدا او را کفایت می کند
📖۳/طلاق
⬅️ درمسائل اخروی نیز باید این چنین بود که: پس از اعتراف به لغزش ها
وتوبه ازگذشته خویش،
عفو وگذشت ازاین خطا ها درعالم آخرت را بایست به ذات اقدس الهی سپرد وبه وی توکل نمود،
👌چراکه بعید است حق تعالی باان رحمت واسعه اش عبد این چنینی را دراین لحظه سخت که محتاج به عفو اوست مورد عفو قرار ندهد
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#_معرفتی
#مناجات_شعبانیه_فراز_هفتم
《 اِلهی اِنْ عَفَوْتَ فَمَنْ اَوْلی مِنْکَ بِذلِکَ وَ اِنْ کانَ قَدْدَنا اَجَلی وَ لَمْ یُدْنِنی مِنْکَ عَمَلی فَقَدْ جَعَلْتُ الْاِقْرارَ بِالذَّنْبِ اِلَیْکَ وَسیلَتی. 》
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••
✅موضوع:
تقاضای عفو از محضر پروردگار
⁉️اقرار به معاصی از طرف بندگان چه برکاتی به دنبال دارد ؟
تقاضایِ عفو از خداوند و اعتراف به تقصیر، روح حاکم بر فرازهای فوق است.
👈《اِلهی اِنْ عَفَوْتَ فَمَنْ اَوْلی مِنْکَ بذلک》
1⃣ تقاضای عفو از خداوندِ
«عَفُوّ» در جای جای ادعیه اهل بیت علیهم السلام مشهود است. تا آنجا که ازآداب قنوت وِتر، در نماز شب، آن است که ذکر «اَلْعَفْو» را سی صد بار تکرار کند.
توبه از جرم و خطا، حال سحر می خواهد.
خلوت نیمه ی شب اشک بصر می خواهد.
به هر حال، نکته قابل ذکر اینکه تا پهنه جان آدمی به آب حیات «عفو»شست وشو نگردد، صفای قدم یار، در آن پهنه، پدیدار نخواهد شد، و تا آینه دل ازغبار معاصی و کدورت ها، صیقلی نیابد، جمال یار، در آن تابان نخواهد گشت.
👈«وَ اِنْ کانَ قَدْ دَنا اَجَلی...».
2⃣اعتراف به تقصیر
اقرار به گناهان از طرف بنده ـ البته نزد معبود خویش ـ از خصال پسندیده ونیکو می باشد. زیرا هیچ بنده ای، هر چه هم اهتمام ورزد، نخواهد توانست حق پروردگارش را آن گونه که سزاوار اوست ادا نماید. تا آنجا که نبی اکرم صلی الله علیه و آله اینگونه به پیشگاه خدای خویش عرضه می دارد:
🔸«اَنَا لا اُحصی ثَناءً عَلَیْکَ اَنْتَ کَما اَثْنَیْتَ عَلی نَفْسِکَ؛
من از عهده ثنا و ستایش تو برنخواهم آمد. تو همان گونه ای که خود، ثنایت نمودی».
📖فرغانی، سعید الدّین سعید، مشارق الدّراری، شرح تائیّه ابن فارض
به همین سبب و به حکم عقل و وجدان، اعتراف به تقصیر و اقرار به معاصی،در محضر حضرت پروردگار، امری مطلوب می باشد که نفس این عمل، گامی مهم در تثبیت بندگی بنده، در پیشگاه معبودش می باشد. در مناجات ابوحمزه ثمالی نیز می خوانیم:
🔸اِلهی اِنْ کانَ قَدْ دَنا اَجلی وَ لَمْ یُقَرِّبْنی مِنْکَ عَمَلی فَقَدْ جَعَلْتُ الْاِعْترافَ اِلَیْکَ بِذَنْبی وَسائِلَ عِلَی
خدایا! اگر اجلم نزدیک شده باشد ولی عمل من موجب قُرب تو نشده باشد،پس من اعتراف به تقصیر را وسیله قُربِ به تو قرار می دهم.
در روایتی نیز از امام موسی بن جعفر علیه السلام وارد شده است که به فرزندش فرمود:
🔸یا بُنَیَّ عَلَیْکَ بِالْجِدِّ لا تُخْرِجَنَّ نَفْسَکَ مِنْ حَدِّ التَّقْصیرِ فی عِبادَةِ اللّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَطاعَتَهُ، فَاِنَّ اللّهَ لا یُعْبَدُ حَقَّ عِبادَتِهِ.
ای فرزندم، همواره کوشش کن، ولی خودت را در عادت و طاعت خدای عزّو جلّ بی تقصیر مدان، زیرا، خداوند، چنان که شایسته است، پرستش نشود.
📖فروزان فر، بدیع الزّمان، احادیث و قصص مثنوی
◀️حاصل سخن آنکه، در واقع، تقاضای عفو از خداوند، مقدمه است برای دریافت فیوضات سرشار الهی و راهی است به سوی بارگاه لایزال پروردگار جهان،
چه بسا عمرم به سر آید و عملم نتواند مرا به تو نزدیک کند پس اقرار به گناهان بهترین دستاویز و وسیله برای رسیدن به قرب توست.
👈(و لَمْ یُدْنِنی مِنْکَ عَمَلی فَقَدْ جَعَلْتُ الْاِقْرارَ بِالذَّنْبِ اِلَیْکَ وَسیلَتی)
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
💐🌿صبح را با سلام بر امام زمان(عج) آغاز میکنم.✨
🍃سلام مهدی جان؛
نوروز پاسداشت عشق های کوچکی است که زنده مانده اند
و روز تعظیم در برابر عشق های بزرگی است
که عظمت را کوچک می دانند
پس به تو در نوروز سلام می کنم
که بزرگترین عشق این کوچکی
🎊عید نوروز مبارک باد
┄┅┅┅┅❀⚜🍃💠🍃⚜❀┅┅┅┅
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم
آغاز می کنیم
چهارشنبه 10 فروردین ماه را
چه زیباست هر روز
قبل ازخورشید
به خدا سلام کنیم
نام خدا را نجوا
کنیم و آرام بگیریم
الهی به امید تو 🍃🍃
┄┅┅┅┅❀⚜🍃💠🍃⚜❀┅┅┅┅
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
✍ راوی به امام صادق (علیه السلام) عرض کرد :
🌷 آقای من ، چه بسیار ذکر سلمان فارسی را از شما میشِنوَم!
🍁 امام فرمودند : نگو سلمان فارسی ، بلکه بگو "سلمان محمدی". آیا میدانی علت یاد زیاد من از سلمان چیست؟ راوی گفت: خیر. امام فرمودند :
👌 بخاطر ۳ ویژگی :
1️⃣ مقَدَّم داشتنِ خواسته امیرالمومنین بر خواسته خود
2️⃣ دوست داشتنِ فقرا و برگزیدنِ آنان بر اهل ثروت
3️⃣ دوست داشتنِ علم و عُلما...
📚 بحارالانوار ج ۲۲ باب 10
┄┅┅┅┅❀⚜🍃💠🍃⚜❀┅┅┅┅
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹استاد عالی
#امام زمان را شوخی گرفتیم !
┄┅┅┅┅❀⚜🍃💠🍃⚜❀┅┅┅┅
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
*•═•••◈﷽◈•••═•*
#صلوات_شعبانیه_قسمت_هشتم1
✅موضوع: شفاعت پیامبر اکرم ( صلوات الله علیه و آله )
🍃اللَّهُمَّ فَأَعِنَّا عَلَى الِاسْتِنَانِ بِسُنَّتِهِ فِيهِ وَ نَيْلِ الشَّفَاعَةِ لَدَيْهِ🍃
خدایا، ما را در این ماه به پیروى از روشش و رسیدن به شفاعتش یارى فرما، او را برای من شفیعى با شفاعت پذیرفته.
⚜سؤال: در عبارت«نَيْلِ الشَّفَاعَةِ لَدَيْهِ»در صلوات شعبانیه چه درخواستی
از خداوند کریم مطرح شده است؟
✍در صلوات شعبانیه، انسان خود را در سایه رحمت بیانتهایی که خدا نصیب پیامبر میکند مشمول ادعیه سِعه رحمت ذات اقدس الهی مینماید.
پيامبر مستمراً شب زنده داري و روزه داري اين ماه را رعايت مي کردند. و اين ماه را تا زمان رحلت بزرگ مي داشتند.
🔹شب زنده داري و عبادات نبي اکرم از دو جهت بود:
۱- ارتباط بين خدا و نبي اکرم( صلوات الله علیه و آله)
۲- بخاطر شفاعت و دستگيري امت .
🔸ماه شعبان ، شعاع وجودي نبي اکرم است، پرتويي از وجود پيامبر است که اين ماه را غرق در رحمت خدا کرده است. و اگر رضوان الهي در اين ماه وجود دارد بخاطر وجود نبي اکرم است. بهره ي ما ورود به اين ماه است. با شفاعت پيامبر در ماه شعبان و رمضان درهاي بهشت باز مي شود. حضرت شب زنده داري و روزه داري مي کرده است و اگر ما اين سنت را ادامه بدهيم، آماده مي شويم.
🔹امتي که مي خواهند با پيامبر به بهشت برود موانعي دارند و اين موانع با فتح الفتوح حضرت باز مي شود. حضرت سجده مي کنند و براي حضرت فتح مي شود. اين فتح، بار تمام محشر را مي بندد. پس بار ما با شفاعت بسته مي شود. رزق ما در اين ماه اين است که شفاعت حضرت را خواسته باشيم. حضرت مي فرمايد: خدايا اين پيامبر را طريق واسعه ي ما به سوي خودت قرار بده.
با فرستادن صلوات به شئون حضرت اقرار مي کنيم. خشوع و سجده مي کنيم و درها باز مي شود. پس با صلوات شعبانيه باب شفاعت باز مي شود و به مقام رضوان مي رسيم.
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
🔸امام باقر ( علیه السلام)غلامی داشتند که با ایشان زندگی می کرد و اهل معرفت بود. او یک روزی به امام اعتراض کرد که: چرا شما این قدر مردم را مغرور می کنید و می گویید «شفاعةَ محمدٍ و شفاعةَ محمدٍ» که پیامبر شما را شفاعت می کند، بگذارید خودشان عمل کنند. امام یک جمله ای گفتند که نشان می دهد که غلام اهل عمل بوده است. فرمودند «أَ غَرَّكَ أَنْ عَفَّ بَطْنُكَ وَ فَرْجُك» اینکه دهن و دامنت را پاک کردی خیال می کنی که رسیدی !؟ تو مغرور شدی «أَمَا لَوْ قَدْ رَأَيْتَ أَفْزَاعَ الْقِيَامَةِ لَقَدِ احْتَجْتَ إِلَى شَفَاعَةِ مُحَمَّدٍ ص» اگر گردنه های صعب العبور قیامت و سختی ها و فزع های آن را می دیدی، می فهمیدی که همه محتاج شفاعت پیامبر هستند حتی انبیاء.
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
هدایت شده از کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
*•═•••◈﷽◈•••═•*
نهج البلاغه اقیانوسی از معارف عالی و انسان ساز است ولی متأسفانه در بین ما غریب است.
⁉️ کدام یک از ما بعنوان شیعه، یک دور کامل این میراث گرانقدر مولایمان را خوانده ایم؟
⁉️ آیا نگران پیچیدگی و دشواری فهم عبارات آن هستید؟
•┈••✾🍃✾🍃✾••┈•
🌴حکمت بیست و یکم نهج البلاغه میفرماید:
وَ الْفُرْصَةُ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ فَانْتَهِزُوا فُرَصَ الْخَيْرِ؛
وفرصت ها چنان ابرها میگذرند پس فرصت های نیک را غنیمت شمارید.
•┈••✾🍃✾🍃✾••┈•
بیایید از فرصت بدست آمده استفاده کنیم و با حکمت های زندگی بخش امیر کلام مأنوس شویم.
⚡آموزش شرح و مفاهیم حکمت ها با بیانی ساده و قابل فهم در کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین در دسترس عموم قرار گرفته است👇
✨چهارشنبه هر هفته با ما همراه باشید✨
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
http://eitaa.com/moassese_nooralyaghin
*•═•••◈﷽◈•••═•*
#آموزشی
#شرح_نهجالبلاغه_حکمتسوم
#موضوع_اول
#جلسهٔ_چهارم
البُخلُ عارٌ و الجُبنُ مُنقَصَةٌ و الفَقرُ یُخرِسُ الفَطِنَ عَن حُجَّتِهِ وَ المُقِلُّ غَریبٌ فی بَلدَتِهِ:بخل ننگ است و ترس مایه نقصان، فقر شخص زیرک را از بیان دلیلش گنگ می سازد و آن کس که فقیر و تنگدست است حتی در شهر خود غریب است.
📖 شرح موضوع اول: البخل عار
✍ آثار بخل
👈 ننگ و بی آبرویی
انسان بخیل همواره با وابستگی به اموال و خرج نکردن آن آبروی خود را می ریزد درروایتی آورده شده: «البُخلُ یُمَزِّقُ العِرضَ: بخل آبرو را برباد می دهد». (میزان الحکمه، ج 1، ص505)
هرآن کو تنگ چشم است و فقیر است به نزد خلق خار است و ذلیل است
به چهر آبرویش گرد عار است
ز داغ ننگ چهرش داغدار است
👈 نفرت مردم
بخیل در مقابل درد ورنج دیگران بی تفاوت است درواقع کسی که به دردهای دیگران اهتمام نمی ورزد از آنها نیست و از انسانیت بهره ای نبرده است (در سایه سار نهج البلاغه, محمدجواد مغنیه, ج 6، ص13)
امیر مومنان در این باره می فرماید: «لیسَ لِبخیلٍ حبیبٌ: بخیل هیچ دوستی ندارد». (غررالحکم، ح7818)
👈 بی توجهی وکوتاهی نسبت به واجبات
رذیله بخل سبب می شود بخیل نه تنها از مستحباتی نظیر صدقه و انفاق خودداری کند بلکه از پرداخت وجوه واجب شرعی (نظیر خمس و زکات) نیزامتناع می ورزد. «البُخلُ بِاخراجِ مَا افتَرَضَهُ اللَّه ُسُبحانَهُ مِنَ الاَموالِ اقبَحُ البُخلِ: بخل ورزيدن نسبت به پرداخت اموالى كه خداى سبحان بر انسان واجب كرده زشتترين بخلهاست».(غررالحکم، ح2453)
👈 عذابهای شدید اخروی
از آنجا که طبق روایات فراوان بخل دارنده ی تمام عیوب است صاحبش را روانه آتش دوزخ خواهد کرد خداوند در سوره آل عمران آیه۱۸۰ می فرماید: «وَ لا یَحسَبَنَّ الَّذینَ یَبخَلُونَ بِما آتهُمُ اللهُ مِن فَضلِهِ هُوَ خَیراً لَهُم بَل هُوَ شَرٌّ لَهُم سَیُطَوَّقُونَ ما بَخِلُوا بِه یَومَ القِیامَةِ: کسانی که بخل می ورزند و آنچه را خدا از فضل خویش به آنان داده انفاق نمی کنند گمان نکنند این کار به سود آنهاست بلکه برای آنها شر است. به زودی در روز قیامت آنچه را نسبت به آن بخل ورزیدند همانند طوقی به گردنشان می افکنند»۰
👈 حکایت
یحیی ابن زکریا علیه السلام ابلیس را به صورت اصلی وی دید وبه او گفت: ای ابلیس به من خبر بده محبوب ترین و مبغوض ترین مردم در نظرت کیست؟گفت: محبوب ترین در نزد من مؤمن بخیل است و مبغوض ترین مردم در نزد من فاسق بخشنده است. (ترجمه محجة البیضاء، ج 6 ص111)
┄┄┄┅••✻••┅┄┄
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
@moassese_nooralyaghin
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرانی
🌸•••༻﷽༺•••🌸
❇️فیض حضور در میهمانی الهی❇️
🌙امامعلی (ع ):
«تَدَبَّرُوا آیاتِ القُرآنِ وَاعْتَبِرُوا بِهِ فَإنَّهُ أَبْلَغُ الْعِبَرِ؛
در آیات قرآن تدبّر کنید و به وسیله آن عبرت گیرید. چرا که تدبّر در آن رساترین عبرت هاست.»
✨ موسسه نورالیقین
برای بیست و پنجمین سال متمادی✨
❇️سنت حسنه تفسیر قرآن کریم❇️
✨ویژه برنامه های ماه مبارک رمضان را برگزار میکند✨
⏰زمان برنامه : هر روز ماه مبارک رمضان ساعت 10 تا 12:30
مکان برنامه : موسسه نورالیقین
✅عناوین برنامه ها:
1⃣ آموزش تفسیر سوره حجر در ادامه طرح جامع رضوان که تفسیر کل قرآن کریم است .
( هر روز از ماه رمضان )
2⃣ شرح فرازهایی از دعای افتتاح
(یکشنبه و چهارشنبه)
3⃣ آموزش سبک زندگی اسلامی
( جمعه ها )
4⃣ شرح و تفسیر خطبه معرفه الله
( دوشنبه و پنج شنبه)
5⃣آموزش احکام ماه مبارک رمضان
( شنبه و سه شنبه)
6⃣تلاوت یک جزء قرآن توسط قاریان برجسته موسسه ( هر روز ماه رمضان )
نکته 👈👈تمامی برنامه های فوق بصورت حضوری ومجازی برگزار می گردد.
👈 همراه با مهد کودک قرآنی
📞تلفن موسسه 👈02537782721
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#_معرفتی
#مناجات_شعبانیه_فراز_هشتم
《اِلهی قَدْ جُرْتُ عَلی نَفْسی فِی النَّظَر لَها فَلَها الْوَیْلُ اِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَها.، الهی لَم یَزَلْ بِرُّکَ علیَّ ایّامَ حَیاتی فلا تَقْطَع برَّکَ عنّی فی مَماتی، الهی کیفَ آیِسُ مِنْ حُسْنِ نَظَرِکَ لی بعدَ مَماتی و اَنْتَ لم تُوَلِّنی الاّ الجمیلَ فی حیاتی》
معبودم بر وجودم در فرمانبردن از آن گناه بار کردم، پس وای بر او اگر او را نیامرزی، معبودم نیکیات بر من در روزهای زندگیام پیوسته بود، پس نیکی خویش را در هنگام مرگم از من قطع مکن.
معبودم چگونه از حسن توجهت پس از مرگم ناامید شوم؟ درحالیکه در طول زندگیام مرا جز به نیکی سرپرستی نکردی؛
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••
🌷بخش اول
✅ موضوع : تسویف درعمل
⁉️ زیانبارترین عمل درحیات دنیوی انسان چیست
در این فراز از مناجات شعبانیه؛ امام علی علیه السلام چند نکته زیبا، لطیف و نورانی در مناجات خود با حق تعالی درمیان میگذارند؛
🌷نکته اول؛ بسیار قابل تامل در این فراز (تسویف درعمل) است
که زیان بارترین عمل در حیات دنیوی انسان است که پیوسته گرفتار آن می باشد و مقصود تسویف در عمل این است که انسان به دلیل وسوسه های شیطانی و بی همتی کاری که باید در زمان خودش انجام بدهد انجام ندهد و به تأخیر بیندازد، مماطله و امروز و فردا کند و کار امروز را به فردا موکول کند،
از موارد روشن تسویف،
غفلت از توبه
و کوتاهی کردن در تهذیب نفس است که انجام این فریضه مهم را به تاخیر بیندازد تا فرصت از دست برود و این بدترین ظلمی است که بندگان خدا به خودشان می کنند.
🔸امام صادق(علیه السلام) میفرمایند:
«فتدارک ما بقی من عمرک و لا تقل غداً أو بعد غد، فإنّما هلک من کان قبلک بإقامتهم علی الأمانی و التسویف حتی أتاهم أمرالله بغتهً و هم غافلون»
📖(بحار الأنوار ج۷۶،)
↩️ پس ما بقی عمر خویش را دریاب و مگو فردا یا پس فردا؛ زیرا کسانی که قبل از تو می زیستند، به سبب دو چیز هلاک شدند:
یکی باقی ماندنشان بر آرزوها،
و دیگری امروز و فردا کردنها،
تا اینکه (مرگ و) امر خدا ناگهانی آنان را گرفت؛ در حالی که آنان در غفلت به سر میبردند.
🔸امام خمینی (ره) در همین راستا می فرمایند:
«از مکاید بزرگ شیطان و نفس خطرناکتر از آن، این است که به انسان وعده اصلاح در آخر عمر و زمان پیری میدهد، و تهذیب و توبه الی الله را به تعویق میاندازد برای زمانی که درخت فساد و شجره زقوم قوی شده، و اراده و قیام به تهذیب نفس، ضعیف بلکه مرده است.»
✅ از همین رو امام علیه السلام در این فراز می فرمایند:
👈اِلهی قَدْ جُرْتُ عَلی نَفْسی فِی النَّظَر لَها فَلَها الْوَیْلُ اِنْ لَمْ تَغْفِرْ لها:
معبود من بر نفس خویش ستم کردم در اینکه برای تکاملش، امروز و فردا نمودم، پس وای به حالش اگر او را نیامرزی.
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin