eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
1.2هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
1.5هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷پروردگارا... 🌸در این سه شنبه 🕊از سوی خودت 🌸رحمتـی به ما عطا کن 🕊و از کار فرو بستہ ما 🌸راه نجاتـی برایمان فراهم ساز 🌷الهی... 🌸امروز لبخند رو لب های 🕊دوستان و عزیزانم قرار ده 🌸استجابت در دعاهاشون 🕊و آرامش در قلب هاشون 🌷آمیـــن..🙏🙏 ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سـلامـ امامـ زمانمـ🌸🤚🏻 غم هجـران تو اے یار مرا شیدا ڪرد غیبٺ و دورے تو حال مرا رسوا ڪرد دورے تو اثر جمــع بدےهاے من اسٺ شرمسارم گنهم چشـم تو را دریا ڪرد ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام_ارباب_خوبم🌸🤚🏻 اول صبح به سمــت حــرمت رو ڪردم دست بر سینه سلامی به تو دادم ارباب سر صبحـــی شده و باز دلم دلتنگ است الســـلام ای سـبـب سینــــه تنــگم ارباب السلام علیک یااباعبدالله ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
🌸•••༻﷽༺•••🌸 ❇️فیض حضور در میهمانی الهی❇️ 🌙امام‌علی (ع ): «تَدَبَّرُوا آیاتِ القُرآنِ وَاعْتَبِرُوا بِهِ فَإنَّهُ أَبْلَغُ الْعِبَرِ؛ در آیات قرآن تدبّر کنید و به وسیله آن عبرت گیرید. چرا که تدبّر در آن رساترین عبرت هاست.» ✨ موسسه نورالیقین برای بیست و پنجمین سال متمادی✨ ❇️سنت حسنه تفسیر قرآن کریم❇️ ✨ویژه برنامه های ماه مبارک رمضان را برگزار میکند✨ ⏰زمان برنامه : هر روز ماه مبارک رمضان ساعت 10 تا 12:30 مکان برنامه : موسسه نورالیقین ✅عناوین برنامه ها: 1⃣ آموزش تفسیر سوره حجر در ادامه طرح جامع رضوان که تفسیر کل قرآن کریم است . ( هر روز از ماه رمضان ) 2⃣ شرح فرازهایی از دعای افتتاح (یکشنبه و چهارشنبه) 3⃣ آموزش سبک زندگی اسلامی ( جمعه ها ) 4⃣ شرح و تفسیر خطبه معرفه الله ( دوشنبه و پنج شنبه) 5⃣آموزش احکام ماه مبارک‌ رمضان ( شنبه و سه شنبه) 6⃣تلاوت یک جزء قرآن توسط قاریان برجسته موسسه ( هر روز ماه رمضان ) نکته 👈👈تمامی برنامه های فوق بصورت حضوری و‌مجازی برگزار می گردد. 👈 همراه با مهد کودک قرآنی 📞تلفن موسسه 👈02537782721 •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
*•═•••◈﷽◈•••═•* 🍃"وَ هَذَا شَهْرُ نَبِيِّكَ سَيِّدِ رُسُلِكَ، شَعْبَانُ الَّذِي حَفَفْتَهُ مِنْكَ بِالرَّحْمَةِ وَ الرِّضْوَانِ، الَّذِي كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَدْأَبُ فِي صِيَامِهِ وَ قِيَامِهِ فِي لَيَالِيهِ وَ أَيَّامِهِ، بُخُوعاً لَكَ فِي إِكْرَامِهِ وَ إِعْظَامِهِ إِلَى مَحَلِّ حِمَامِهِ"🍃 🔹این ماه، ماه پیامبرت می‌باشد، آن سرور فرستادگان، شعبانى که آن را به رحمت و رضوانت پوشاندى، ماهى که رسول خدا (درود خدا بر او و خاندانش باد) در روزه‌دارى و به‌پاداشتن عبادت در شب‌ها و روزهایش تا هنگام مرگ، با تمام توان کوشش مى‌کرد، تنها براى فروتنى در برابرت و گرامى‌داشتِ ماه شعبان. ✅موضوع :شعبان ماه رحمت الهی 🍃سوال:با توجه به عبارت "وَ هَذَا شَهْرُ نَبِيِّكَ "رحمت الهی در ماه شعبان چگونه تجلی می یابد؟ ⚜ماه شعبان ماهي است منسوب به پيامبر اعظم (صلي الله عليه و آله) كه خود مي‌فرمودند: شعبان ماه من است و رمضان ماه امت من‎‎؛ و مي‌فرمودند خداي ببخشايد و بيامرزد او را كه با پاس داشتن حق ماه، من مرا ياري كند» ⚜این ماه که ماه نبی اکرم است در پوشش رحمت و محبت به عباد و رضوان خداست. اگر خدا به بزرگ خانواده نعمتی بدهد ،این محبت در اختیار همه خانواده است. ⚜علامه طباطبایی در اینجا یک تعبیر لطیفی دارند و می گویند: رضوان خدا یعنی محبت خدا به بنده. و این برای کسانی است که «عبد الله حباً» کسانی که از روی محبت خدا را عبادت می کنند مزدشان این است که خدا آنها را دوست دارد، یعنی در عبادت چون غرق در محبت هستند و اخلاص در محبت دارند و محبت شان بین بهشت و خدا تقسیم نشده است و فقط خدا را دوست دارند، نتیجه ی عبادت شان رضوان است. ✍ماه شعبان ماهی آراسته به اخلاق نبوی است شب و روز ماه شعبان با عبادت پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) زینت می شود. سنت و عادت مستمر اوچنین بود که شبها را شب زنده داری می کرد و روزها را روزه می داشت لذا پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) است که این ماه را ماه رحمت کرده است. خداوند این ماه را محفوف به رحمت و رضوان خودش نمود. اگر انسان اهل سیر در این ماه باشد، پایانش رضوان الهی است. 🔹رضوان، مقامی فوق مقامات بهشت است و «رضوانٌ من الله اکبر» مقام رضوان بدون شفاعت و دستگیری اهل بیت(علیه السلام) ممکن نیست.«بکم یسلک الی الرضوان» ⚜در ترازوی عدل الهی ملاک ارزش عمل ، مطابقت با سنت است نه بسیاری عمل. امام صادق(علیه السلام) از پدرانش از امام علی(علیه السلام) روایت می کند شنیدم پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) می فرمود: "علیکم بسنة فعمل قلیل فی سنه خیر من عمل کثیر فی بدعة" برشما باد به سنت عمل کنید زیرا عمل اندک براساس سنت، بهتر از عمل بسیار در بدعت! ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: اعراب آیه ۲۳ سوره بقره 👈 وَاِن کُنتُم فی رَیبٍ مِمّا نَزَّلنا عَلَی عَبدِنا فَأتوُا بِسورَةٍ مِن مِثلِهِ وَادعُوا شُهَدائَکُم مِن دونِ اللهِ اِن کُنتُم صادِقینَ واگر در شک و تردید هستید درباره آنچه که بر بنده خود(پیامبر) فرو فرستادیم،یک سوره مانند آن بیاورید وشاهدان خود را غیر از خدا (برای این کار) دعوت کنید اگر راست می گویید. وَ: حرف استیناف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. اِن: حرف شرط، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. کُنتم: از افعال ناقصه، مبنی بر سکون. ضمیر بارز و متصل «تُم»، مبنی، محلا مرفوع، اسم «کان» فی: حرف جر، مبنی برسکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. رَیبٍ: اسم مجرور به حرف جرّ «في»، علامت جر کسره ظاهری فی ریبٍ: جار و مجرور، متعلق به «کائنین» مقدر، محلا منصوب، خبر برای «کنتُم» مِن: حرف جر، مبنی برسکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. ما: موصول اسمی، مبنی بر سکون، محلا مجرور به حرف جرّ «مِن» مِمّا: جار و مجرور، متعلق به «رَیب» نَزَّلنا: فعل ماضی، مبنی برسکون. ضمیر بارز و متصل «نا»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل عَلَیٰ: حرف جرّ، مبنی برسکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. عبدِ: اسم مجرور به حرف جرّ «عَلیٰ»، علامت جر کسره ظاهری علی عبدٍ: جار و مجرور، متعلق به «نَزَّلنا» نا: ضمیر متصل جرّی، مبنی، محلا مجرور، مضاف‌الیه فـَ: حرف جواب شرط، مبنی برفتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. ایتوا: فعل امر حاضر، مبنی بر حذف نون. ضمیر متصل و بارز «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل بِ: حرف جر، مبنی برکسر، عامل، محلی از اعراب ندارد. سورَةٍ: اسم مجرور به حرف جرّ «بـِ»، علامت جر کسره ظاهری بِسورَةٍ: جار و مجرور، متعلق به ایتوا (اِءتوا) مِن: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. مثلِ: اسم مجرور به حرف جر، علامت جر کسره ظاهری هِ: ضمیر متصل جرّی، مبنی، محلا مجرور، مضاف الیه مِن مثلِهِ: جار و مجرور، متعلق به عامل مقدر(کائِنَةٍ)، نعت برای «سورةٍ»، محلا مجرور بنا بر تبعیت وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد. اُدعوا: فعل امر حاضر، مبنی بر حذف نون. ضمیر بارز و متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل شُهَداءَ: مفعول‌به و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری کُم: ضمیر متصل جرّی، مبنی، محلا مجرور، مضاف‌الیه مِن: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. دونِ: اسم مجرور به حرف جر، علامت جر کسره ظاهری مِن دونِ: جار و مجرور، متعلق به عامل مقدر، محلا منصوب، حال برای «شهداء» اللهِ: اسم جلاله، مضاف الیه و مجرور، علامت جر کسره ظاهری اِن: حرف شرط، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. کنتم: فعل ماضی ناقصه، مبنی برسکون. ضمیر بارز و متصل «تُم»، مبنی، محلا مرفوع، اسم «کان» صادقینَ: خبر «کان» و منصوب، علامت نصب «یاء» •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل‌مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌القرآن‌الکریم و کلمة‌الله‌العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: افعال ناقصه 👈این افعال بر سر مبتدا و خبر در آمده و مبتدا را رفع و خبر را نصب می‌دهد که در این صورت مبتدای مرفوع، «اسم» این افعال و خبر منصوب، «خبر» آن‌ها نامیده می شود. مثال: اَلرَّبـيع لَطـيفٌ. ( بهار لطيف است.) همراه «کانَ» ناقصه👈كانَ ٱلرَّبیعُ لَطِیفاً. (بـهار لطیف بود.) 🍃«کانَ» فعل ناقصه «الرَّبیعُ» اسم كان و مرفوع و «لَطیفاََ» خبر كان و منصوب می‌باشد. 🔹️انواع افعال ناقصه «کَانَ، صَارَ، أَصبَحَ، أمسَی، أضحَی، ظَلَّ، بَاتَ، مَازَالَ، مَابَرَحَ، مَاانفَکَّ، مَافَتِئَ، مَادَامَ، لَیسَ» ✔️در این بحث به کَانَ ناقصه پرداخته می‌شود. 🔹️اسم افعال ناقصه: رابطه‌ افعال ناقصه با اسم خود دقيقاً مانند رابطه‌ فعل و فاعل است: اسم افعال ناقصه مانند فاعل به سه صورت مي‌آيد: ۱.اسم ظاهر مثال: ما کان اَلْــمُســلِمُ كــاذِبــاً. 🍃«اَلْــمُســلِمُ» اسم کان ومرفوع به ضمه ظاهری ۲.ضمير بارز مثال: کُنتُ تِـلـمـيـذاً نَـــشيطاً. 🍃ضمیر بارز و متصل «تُ» در «کُنتُ»، اسم کانَ و محلا مرفوع ۳.ضمير مستتر مثال: كُنْ صادِقاً. 🍃ضمیر «انتَ» مستتر در «کُن»، اسم کانَ و محلا مرفوع 🔹️خبر افعال ناقصه خبر «کانَ» مانند خبر در جملات اسميه بر سه نوع است : ۱.خبر مفرد: بر دو نوع است: مشتق و جامد مثال۱: كـانَ اَلْمُســافِرُجــالِساً. 🍃«جــالِساً» خبر کان مفرد، مشتق، منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری مثال۲: کانَ زیدُُ اَسداََ. 🍃«اَسداََ »خبر کان، جامد، منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری ۲. خبر جمله: بر دو نوع است: اسمیه و فعلیه مثال۱: كانَ اَلْـمُسافِرُيـذْهَـبُ اِلي الْموقِفِ. 🍃«يـذْهَـبُ» خبر کانَ جمله فعليه، محلاً منصوب مثال۲: یکونُ زیدُُ مقامُهُ رَفِیعُُ. 🍃«مقامُهُ رَفِیعُُ»خبر کانَ جمله اسمیه ،محلا منصوب ۳.خبر شبه جمله: بر دو نوع است: جار و مجرور و ظرف مثال۱: كانَ اَلْـمُسافِرُ فِي السَّيارةِ. 🍃«فِي السَّيارةِ» جارومجرور با متعلق محذوفش شبه جمله خبر کانَ و محلاً منصوب مثال۲:کان الرَّجُلُ عِندَنَا. 🍃«عِندَنَا» ظرف با متعلق محذوفش شبه جمله خبر کانَ ومحلا منصوب نکته:فعل «کانَ» ویژگی‌ها و مختصاتی دارد که بقیه افعال ناقصه ندارند: ۱. لام الفعل کَانَ (ن) در مضارع مجزوم، گاه حذف می‌شود، به شرط آنکه حرف ما بعد آن متحرک باشد. مثال: لاتَکُ غافلاََ. 🍃که دراصل« لاتکن غافلا» بوده است. - گاهی نیز مضارع مجزوم با وجود آن که ما بعدش متحرک است ولی نون آن حذف نمی‌شود. مثال: وَلَم یَکُن لَّه کُفُواََ اَحَدُُ. ۲.هرگاه «کانَ» ماضی قبل از فعل مضارعی قرار گیرد ،با هم معنای «ماضی استمراری» خواهد داشت. مثال: کَانَ یَقُولُ ⬅️ می گفت ۳.گاهی پیش از فعل ماضی، «کان +قد» بیاید، مفید معنای «ماضی بعید» خواهد بود. مثال: کَانَ قَد کَتَبَ ⬅️ نوشته بود •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• نتیجه: در آیه ۲۳ سوره بقره 🍃 «إِنْ كُنْتُمْ فِي رَيْبٍ» -کنتم: افعال ناقصه -اسم کان: ضمیر بارز ومتصل «تُم»، مبنی، محلا مرفوع -خبر کان: «فِی رَیبََ»، جار و مجرور با متعلق محذوفش شبه جمله ،محلا منصوب 🍃 «إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ» - کُنتُم: افعال ناقصه - اسم کان: ضمیر بارز و متصل«تُم»، مبنی، محلا مرفوع -خبر کان: «صادقین» از نوع اسم مفرد و مشتق، منصوب، علامت نصب «یاء» •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (برمبنای کتب موسوعه‌النحووالصرف، مبادی‌العربیه ج۲، سرآغازنحو، نحومتوسطه) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• ((اِلهی اِنْ کُنْتُ غَیْرَ مُسْتَأْهِلٍ لِرَحْمَتِکَ فَاَنْتَ اَهْلٌ اَنْ تَجُودَ عَلَیَّ بِفَضْلِ سَعَتِکَ، اِلهی کَاَنّی بِنَفْسی واقِفَةٌ بَیْنَ یَدَیْکَ وَ قَدْ اَظَلَّها حُسْنُ تَوَکُّلی عَلَیْکَ فَقُلْتَ ما اَنْت َاَهْلُهُ وَ تَغَّمَدْتَنی بِعَفْوِک))  خدایا! اگر شایسته رحمتت نیستم، تو سزاواری که بر من با فراوانی فضلت بخشش کنی، معبودم! گویی من با همه هستی‌ام در برابرت ایستاده‌ام، درحالی‌که حسن اعتمادم به تو، بر وجودم سایه افکنده است و آنچه را تو شایسته آنی بر من جاری کرده‌ای و مرا با عفوت پوشانده‌ای، •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•• ✅موضوع: درخواست بخشش از سوی پروردگار ⁉️چرابنده تقاضای بخشش ازفراوانی فضل خداوند متعال دارد؟ در این بخش از مناجات شعبانیه ، دلایل ذیل را به عنوان علت درخواست توبه ذکر کرده است 👈(اِلهی اِنْ کُنْتُ غَیْرَ مُسْتَأْهِلٍ لِرَحْمَتِکَ فَاَنْتَ اَهْلٌ اَنْ تَجُودَ عَلَیَّ بِفَضْلِ سَعَتِکَ) در این فراز امام علی علیه السلام درمناجاتش دو نکته مهم و لطیف عرفانی قابل تامل را با ذات اقدس الهی درمیان می گذارد؛ 1⃣ امام العارفین امیرالمؤمنین علیه السلام ازحق تعالی درخواست می کند که در قیامت و در مقام محاسبه اعمال، به دلیل کمبود و نقصی که در اعمال بنده و عبدش وجود دارد باوی رفتار نکند چرا که بنده عاصی خود را دست خالی دیده و شایسته عفو وگذشت نمی بیند، بلکه ازموضع خدائیش که آمیخته از جود و رحمت واسعه است با عبدش معامله کند، 👈(اِلهی کَاَنّی بِنَفْسی واقِفَةٌ بَیْنَ یَدَیْکَ وَ قَدْ اَظَلَّها حُسْنُ تَوَکُّلی عَلَیْکَ فَقُلْتَ ما اَنْت َاَهْلُهُ وَ تَغَّمَدْتَنی بِعَفْوِک) 2⃣همانگونه که به حکم قرآنی درمسیرزندگی دنیوی یکی از اسباب موفقیت درامو مادی ومعنوی ((توکل)) بر ذات باریتعالی است، یعنی در دستیابی به هرکار مادی یامعنوی بعد از تلاش وهمت وبکار گرفتن اسباب ومسببات بایست نتیجه کار به ذات اقدس الهی سپرد، چراکه: «و مَنْ یَتَوَکَّلُ عَلَی اللّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ؛ هر که به خداوند توکّل کند، خدا او را کفایت می کند 📖۳/طلاق ⬅️ درمسائل اخروی نیز باید این چنین بود که: پس از اعتراف به لغزش ها وتوبه ازگذشته خویش، عفو وگذشت ازاین خطا ها درعالم آخرت را بایست به ذات اقدس الهی سپرد وبه وی توکل نمود، 👌چراکه بعید است حق تعالی باان رحمت واسعه اش عبد این چنینی را دراین لحظه سخت که محتاج به عفو اوست مورد عفو قرار ندهد •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• 《 اِلهی اِنْ عَفَوْتَ فَمَنْ اَوْلی مِنْکَ بِذلِکَ وَ اِنْ کانَ قَدْدَنا اَجَلی وَ لَمْ یُدْنِنی مِنْکَ عَمَلی فَقَدْ جَعَلْتُ الْاِقْرارَ بِالذَّنْبِ اِلَیْکَ وَسیلَتی. 》 •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•• ✅موضوع: تقاضای عفو از محضر پروردگار ⁉️اقرار به معاصی از طرف بندگان چه برکاتی به دنبال دارد ؟ تقاضایِ عفو از خداوند و اعتراف به تقصیر، روح حاکم بر فرازهای فوق است. 👈《اِلهی اِنْ عَفَوْتَ فَمَنْ اَوْلی مِنْکَ بذلک》 1⃣ تقاضای عفو از خداوندِ «عَفُوّ» در جای جای ادعیه اهل بیت علیهم السلام مشهود است. تا آنجا که ازآداب قنوت وِتر، در نماز شب، آن است که ذکر «اَلْعَفْو» را سی صد بار تکرار کند. توبه از جرم و خطا، حال سحر می خواهد. خلوت نیمه ی شب اشک بصر می خواهد. به هر حال، نکته قابل ذکر اینکه تا پهنه جان آدمی به آب حیات «عفو»شست وشو نگردد، صفای قدم یار، در آن پهنه، پدیدار نخواهد شد، و تا آینه دل ازغبار معاصی و کدورت ها، صیقلی نیابد، جمال یار، در آن تابان نخواهد گشت. 👈«وَ اِنْ کانَ قَدْ دَنا اَجَلی...». 2⃣اعتراف به تقصیر اقرار به گناهان از طرف بنده ـ البته نزد معبود خویش ـ از خصال پسندیده ونیکو می باشد. زیرا هیچ بنده ای، هر چه هم اهتمام ورزد، نخواهد توانست حق پروردگارش را آن گونه که سزاوار اوست ادا نماید. تا آنجا که نبی اکرم صلی الله علیه و آله اینگونه به پیشگاه خدای خویش عرضه می دارد: 🔸«اَنَا لا اُحصی ثَناءً عَلَیْکَ اَنْتَ کَما اَثْنَیْتَ عَلی نَفْسِکَ؛ من از عهده ثنا و ستایش تو برنخواهم آمد. تو همان گونه ای که خود، ثنایت نمودی». 📖فرغانی، سعید الدّین سعید، مشارق الدّراری، شرح تائیّه ابن فارض به همین سبب و به حکم عقل و وجدان، اعتراف به تقصیر و اقرار به معاصی،در محضر حضرت پروردگار، امری مطلوب می باشد که نفس این عمل، گامی مهم در تثبیت بندگی بنده، در پیشگاه معبودش می باشد. در مناجات ابوحمزه ثمالی نیز می خوانیم: 🔸اِلهی اِنْ کانَ قَدْ دَنا اَجلی وَ لَمْ یُقَرِّبْنی مِنْکَ عَمَلی فَقَدْ جَعَلْتُ الْاِعْترافَ اِلَیْکَ بِذَنْبی وَسائِلَ عِلَی خدایا! اگر اجلم نزدیک شده باشد ولی عمل من موجب قُرب تو نشده باشد،پس من اعتراف به تقصیر را وسیله قُربِ به تو قرار می دهم. در روایتی نیز از امام موسی بن جعفر علیه السلام وارد شده است که به فرزندش فرمود: 🔸یا بُنَیَّ عَلَیْکَ بِالْجِدِّ لا تُخْرِجَنَّ نَفْسَکَ مِنْ حَدِّ التَّقْصیرِ فی عِبادَةِ اللّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَطاعَتَهُ، فَاِنَّ اللّهَ لا یُعْبَدُ حَقَّ عِبادَتِهِ. ای فرزندم، همواره کوشش کن، ولی خودت را در عادت و طاعت خدای عزّو جلّ بی تقصیر مدان، زیرا، خداوند، چنان که شایسته است، پرستش نشود. 📖فروزان فر، بدیع الزّمان، احادیث و قصص مثنوی ◀️حاصل سخن آنکه، در واقع، تقاضای عفو از خداوند، مقدمه است برای دریافت فیوضات سرشار الهی و راهی است به سوی بارگاه لایزال پروردگار جهان، چه بسا عمرم به سر آید و عملم نتواند مرا به تو نزدیک کند پس اقرار به گناهان بهترین دستاویز و وسیله برای رسیدن به قرب توست. 👈(و لَمْ یُدْنِنی مِنْکَ عَمَلی فَقَدْ جَعَلْتُ الْاِقْرارَ بِالذَّنْبِ اِلَیْکَ وَسیلَتی) •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💐🌿صبح را با سلام بر امام زمان(عج) آغاز میکنم.✨ 🍃سلام مهدی جان؛ نوروز پاسداشت عشق های کوچکی است که زنده مانده اند و روز تعظیم در برابر عشق های بزرگی است که عظمت را کوچک می دانند پس به تو در نوروز سلام می کنم که بزرگترین عشق این کوچکی 🎊عید نوروز مبارک باد ┄┅┅┅┅❀⚜🍃💠🍃⚜❀┅┅┅┅ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم آغاز می کنیم چهارشنبه 10 فروردین ماه را چه زیباست هر روز قبل ازخورشید به خدا سلام کنیم نام خدا را نجوا کنیم و آرام بگیریم الهی به امید تو 🍃🍃 ┄┅┅┅┅❀⚜🍃💠🍃⚜❀┅┅┅┅ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
✍ راوی به امام صادق (علیه السلام) عرض کرد : 🌷 آقای من ، چه بسیار ذکر سلمان فارسی را از شما میشِنوَم! 🍁 امام فرمودند : نگو سلمان فارسی ، بلکه بگو "سلمان محمدی". آیا میدانی علت یاد زیاد من از سلمان چیست؟ راوی گفت: خیر. امام فرمودند : 👌 بخاطر ۳ ویژگی : 1️⃣ مقَدَّم داشتنِ خواسته امیرالمومنین بر خواسته خود 2️⃣ دوست داشتنِ فقرا و برگزیدنِ آنان بر اهل ثروت 3️⃣ دوست داشتنِ علم و عُلما... 📚 بحارالانوار ج ۲۲ باب 10 ┄┅┅┅┅❀⚜🍃💠🍃⚜❀┅┅┅┅ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹استاد عالی زمان را شوخی گرفتیم ! ┄┅┅┅┅❀⚜🍃💠🍃⚜❀┅┅┅┅ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا