*•═•••◈﷽◈•••═•*
#حفظ_قرآن_کریم
#آموزشی
#جلسه_هشتادوپنجم
✨حرکت به سوی موفقیت ✨
✳️به نظرتون راه افتادن و به سوی هدف قدم برداشتن بهتر هست یا اینکه بی حرکت باشیم و منتظر شرایط خوب برای شروع بشینیم ؟منتظر این بشینیم که فردا از راه برسه و شروع کنیم؟ فردایی که هیچ وقت نرسید... برای رسیدن به هر هدفی باید بهایی رو بپردازید. باید بتونید سختی های راه رو تحمل کنید. حتی اگر باعث خستگی یا سردرد شما باشه. ولی اینو مطمئن باشید اگر تلاش کنید ب نتیجه میرسید. دوتا راه جلو روی خودتون دارید : یا میتونید تصمیم بگیرید و دست به عمل بزنید بدون اینکه به انتها فکر کنید. و یا اینکه دست روی دست بزاری و منتظر زمان مناسب و فردای خیالی خودمون باشیم
✳️اگر فکر میکنید که در عمل کردن و تلاش کردن، زحمت و سختی و خطر هست ، اینو بدونید که کاملأ اشتباه میکنید و زحمت و دردسر و مشقت و دلهره و دشواری های یک جا نشستن و دست روی دست گذاشتن ، خیلی خیلی عذاب آور تر هست. چقدر شده که بخاطر عملکرد ضعیفت خودتون رو سرزنش کردید؟ چقدر شده که داشتید با خودتون کلنجار میرفتید که بخوایید از فردا عالی باشید؟ چرا پس اون روز نیومد؟ چرا همش توی گذشته موندید؟ این مهمه که شروع کنید و مطمئن باشید آرامشی که در شروع و انجام برنامه هست... در تعطیل کردن برنامه نیست
✳️اگر خودتون الان تصمیم نگیرید که به راه بیفتید و حرکت کنید برای رسیدن به اهداف، هیچوقت نمیتونید از این حالت نا امیدی و افسردگی بیرون بیایید. پس بلند شو و شروع کن!
منبع: کانال حفظ قرآن
📌توجه : انتشار مطالب اختصاصی این کانال با ذکر منبع، بلامانع است.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
@moassese_nooralyaghin
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
سلام مولایم
امروز روز توست
ما از خدا فقط تو را آرزو كرديم
تو را جان غربت حسين
فقط خودت را از خدا بخواه
ما جز تو چيزى از خدا نمیخواهيم...
بحق الحسین
اللهم عجل لولیک الفرج
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
✅رهبر عظیم الشأن انقلاب امام خامنه ای؛
وقتی از حضرت_زینب سؤال میشود که عاشورا را چگونه دیدی؟ میفرماید: «ما رأیت الّا جمیلا».
🔹این همه مصیبت در چشم زینب_کبری زیباست؛
چون از سوی خداست، چون برای اوست، چون در راه اوست، در راه اعلای کلمهی اوست.
کار برای خدا اینجور است.
🔸لذا نام زینب و کار زینب امروز الگوست و در دنیا ماندگار است.
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
✍چه کسی در عالم، اولین بار لقب " #سیدالشهداء" را به #امام_حسین علیه السلام داد؟
👈در تاریخ اسلام دو شخصیت بزرگ با لقب سیدالشهداء شناخته میشوند:
🌿یکی حمزه بن عبدالمطلب عموی پیامبر و یکی حسین بن علی(علیه السلام)
👈طبق پارهای ازروایات، لقب سیدالشهداء برای امام حسین علیه السلام "نخستین بار از سوی جبرئیل و #از_طرف_خداوند" به کار برده شد.
🥀 پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بارها خبر #شهادت_امام_حسین علیه السلام را که از فرشتگان مقرب الهی دریافت کرده بود،
برای مردم به ویژه خواص و یاران نزدیک و برخی خویشان بیان کرده بود.
🍁ضمن یکی از این روایات، پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) از #طرف_خداوند حسین بن علی (علیهما السلام) را سیدالشهداء معرفی کرد و فرمود:
انه سیدُالشُّهداء مِن الاوَّلینَ و الاخِرینَ فِی الدُّنیا وَ الاخرهِ، وَ سیِّد شَبابِ اهلِ الجَنَّهِ مِنَ الخَلْقِ اَجمَعِینَ
✨ «او (حسین) سرور شهیدان از نخستین تا آخرین آنها در دنیا و آخرت است و سرور جوانان همه اهل بهشت است.
📕شیخ صدوق، الامالی، مجلس ۳۰، ص۲۲۲؛ طبری،
📕 تاریخ الامم و الملوک، ج۵، ص۴۲۴؛
📕شیخ مفید، الإرشاد، ج۱، ص۳۸.
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
┅═ ✼﷽✼═┅
#آموزشی
#تفسیر_عمومی
#سوره_توبه
#جلسه_هشتاد
✅موضوع : برتری جهاد بر کلیه کارها
أَجَعَلْتُمْ سِقَایَةَ الْحَاجِّ وَعِمَارَةَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ کَمَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ وَجَاهَدَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ لاَ یَسْتَوُونَ عِندَ اللَّهِ وَاللَّهُ لاَ یَهْدِی الْقَوْمَ
الظَّالِمِینَ ● الَّذِینَ آمَنُوا وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِنْدَ اللَّهِ وَأُولَئِکَ هُمُ الْفَائِزُونَ ؛ آیا سیراب ساختن حاجیان و آباد کردن مسجد الحرام را همانند (کار) کسى پنداشته اید که به خدا و روز بازپسین ایمان آورده و در راه خدا جهاد مى کند (نه این دو) نزد خدا یکسان نیستند و خدا بیدادگران را هدایت نخواهد کرد●کسانى که ایمان آورده و هجرت کرده و در راه خدا با مال و جانشان به جهاد پرداخته اند نزد خدا مقامى هر چه والاتر دارند و اینان همان رستگارانند.(۲۰-۱۹ /توبه)
⁉️شان نزول آیات فوق و پیامهایی که از آن برداشت می شود را ذکر کنید؟
✍در مورد نزول این آیه و سه آیه بعد نقل شده که: «شیبه» و «عباس» هر کدام بر دیگری افتخار میکرد و در این باره مشغول به سخن بودند که علی علیه السّلام از کنار آنها گذشت، و پرسید: به چه چیز افتخار میکنید؟
💦«عباس» گفت: امتیازی به من داده شده که احدی ندارد، و آن مسأله آب دادن به حجّاج خانه خداست.
🗝«شبیه» گفت من تعمیر کننده مسجد الحرام (و کلیددار خانه کعبه) هستم.
⚜علی علیه السّلام فرمود: با این که از شما حیا میکنم باید بگویم که با این سن کم افتخاری دارم که شما ندارید، آنها پرسیدند کدام افتخار؟! فرمود: من با شمشیر جهاد کردم تا شما ایمان به خدا و پیامبر صلّی اللّه علیه و آله آوردید.
◀️«عباس» خشمناک برخاست و دامن کشان به سراغ پیامبر صلّی اللّه علیه و آله آمد (و به عنوان شکایت) گفت: آیا نمیبینی علی چگونه با من سخن میگوید؟
◀️پیامبر صلّی اللّه علیه و آله فرمود: علی را صدا کنید، هنگامی که به خدمت پیامبر صلّی اللّه علیه و آله آمد فرمود چرا این گونه با عمویت (عباس) سخن گفتی؟
◀️علی علیه السّلام عرض کرد: ای رسول خدا! اگر من او را ناراحت ساختم با بیان حقیقتی بوده است، در برابر گفتار حق هر کس میخواهد ناراحت شود، و هر کس میخواهد خشنود! جبرئیل نازل شد و گفت: ای محمد! پروردگارت به تو سلام میفرستد، و میگوید این آیات را بر آنها بخوان :"أَجَعَلْتُمْ سِقایَةَ الْحاجِّ وَ ...."
💫مقیاس افتخار و فضیلت! همان گونه که در شأن نزول خواندیم مطابق روایتی که در بسیاری از معروفترین کتب اهل سنت نقل شده این آیات در مورد علی علیه السّلام و بیان فضائل او نازل شده، و در عین حال مکمل بحث آیات گذشته است.
💫از تواریخ چنین برمیآید که قبل از اسلام منصب «سِقایَةَ الْحاجِّ» در ردیف نصب کلیدداری خانه کعبه و از مهمترین مناصب محسوب میشد.
🔰پیامهای آیه ۱۹:
⬅️ عمل بدون ایمان به خدا و معاد سرابی پوچ و جسدی بیجان است، پس عمل زده نشویم، (أَجَعَلْتُمْ سِقَایَةَ الْحَاجِّ ...
کَمَنْ آمَنَ).در آیات قرآن کریم غالبا ایمان (حسن فاعلی )در کنارعمل (حسن فعلی )ذکر شده چرا که این دو هماننددو بال پرواز هستند و یکی بدون دیگر بی ثمر است.
⬅️ برابر دانستن رزمندگان مؤمن با دیگران، مورد توبیخ و یکی از ظلمهای اجتماعی است، (أَجَعَلْتُمْ سِقَایَةَ الْحَاجِّ ...وَجَاهَدَ... الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ)
🔰پیام های آیه ۲۰:
⬅️ ایمان، هجرت و جهاد، همچون تقوا، در رأس همه ارزش هاست. «آمنوا و هاجروا و جاهدوا... اعظم درجةً»
⬅️ اگر ملاک ارزش نزد مردم، روابط قبیلگى و نژادى است، در محاسبات الهى، ایمان، هجرت و جهاد، ملاکِ ارزش است. «عنداللَّه»
⬅️ ایمان، لازمه کمالات دیگر است. «آمنوا»
⬅️ ارزش همه کارهاى مقدّس، به نیّت آنهاست. «فى سبیل اللَّه»
┅═🏴✼✼🏴═┅
📌برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر عمومی طرح جامع رضوان(تفسیر کل قرآن کریم برمبنای تفاسیر المیزان،نمونه،نور،ونسیم حیات)
📌توجه هر گونه نشر وکپی برداری ازو تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال،اشکال شرعی دارد.
🏴مؤسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر وعلوم قرآنی
@moassese_nooralyaghinد
سلام مولایم
امروز روز توست
ما از خدا فقط تو را آرزو كرديم
تو را جان غربت حسين
فقط خودت را از خدا بخواه
ما جز تو چيزى از خدا نمیخواهيم...
بحق علی بن الحسین
اللهم عجل لولیک الفرج
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
امام سجاد علیه السلام :
🔵 مردمانی که در زمان غیبت مهدی(عج) به سر می برند و معتقد به امامت او و منتظر ظهور وی هستند از مردمان همه زمان ها برتر هستند.
⚫️ فرا رسیدن سالروز شهادت امام سجاد علیه السلام بر وجود نازنین امام عصر ارواحنا فداه و همه منتظران تسلیت باد.
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
قلم ديگر تاب نوشتن ندارد
نميداند از كجا شروع كند
به كجا پايان برد
اين همه مصيبت يكجا، پى در پى،
چگونه میشود در چند خط خلاصه شود؟
غربت حسين (علیه السلام)
قلب مجروح زينب (سلام الله علیها)
بى قرارى رقيه (سلام الله علیها)
ناله هاى رباب (سلام الله علیها)
ليلاى بى على اكبر (علیه السلام)
اين حجم از بلايا را چگونه در سخن تنگم بگنجانم؟
اى تنها بازمانده كربلا...
میشود خودت بيايى و حرف به حرف برايمان بگويى؟
كربلاى مصيبت زده دنيا ديگر تاب بى تو دوام آوردن را ندارد...
▪️بحرمة الحسین علیهالسلام
▫️#اللھمعجلݪوݪیڪاݪفࢪج
@moassese_nooralyaghin
*•═•••◈﷽◈•••═•*
#آموزشی
#تفسیر_تخصصی
#جلسه_هشتادوهفتم
«حُرِّمَتْ عَلَیْکُمْ أُمَّهاتُکُمْ وَ بَناتُکُمْ وَ أَخَواتُکُمْ وَ عَمّاتُکُمْ وَ خالاتُکُمْ وَ بَناتُ الأَخِ وَ بَناتُ الأُخْتِ وَ أُمَّهاتُکُمُ اللاّتی أَرْضَعْنَکُمْ وَ أَخَواتُکُمْ مِنَ الرَّضاعَةِ وَ أُمَّهاتُ نِسائِکُمْ وَ رَبائِبُکُمُ اللاّتی فی حُجُورِکُمْ مِنْ نِسائِکُمُ اللاّتی دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَإِنْ لَمْ تَکُونُوا دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَلا جُناحَ عَلَیْکُمْ وَ حَلائِلُ أَبْنائِکُمُ الَّذینَ مِنْ أَصْلابِکُمْ وَ أَنْ تَجْمَعُوا بَیْنَ الأُخْتَیْنِ إِلاّ ما قَدْ سَلَفَ إِنَّ اللّهَ کانَ غَفُوراً رَحیماً؛ حرام شده است بر شما، مادرانتان، و دختران، و خواهران، و عمه ها، و خاله ها، و دختران برادر، و دختران خواهر شما، و مادرانى که شما را شیر داده اند، و خواهران رضاعى شما، و مادران همسرانتان، و دختران همسرتان که در دامان شما پرورش یافته اند از همسرانى که با آنها آمیزش جنسى داشته اید ـ و چنانچه با آنها آمیزش جنسى نداشته اید، (دختران آنها) براى شما مانعى ندارد و (همچنین) همسرهاى پسرانتان که از نسل شما هستند (نه پسرخوانده ها) و (نیز حرام است بر شما) که جمع میان دو خواهر کنید; مگر آنچه در گذشته واقع شده; چرا که خداوند آمرزنده و مهربان است»(نساء، ۲۳).
✅ موضوع: نشر حرمت
❓ اطلاق نشر حرمت در مسأله رضاع به چه نحو تقیید خورده است؟
✍ اطلاق نشر حرمت در روايات با اين سه قيد مقيّد شده است:
1⃣ كميت: مقدار رضاع بايد پانزده رَضْعه يا يك شبانه روز باشد.
2⃣ كيفيت: بیواسطه و با مكيدن از پستان باشد، پس اگر با ابزار صناعی شير را بدوشند و در كام كودك بريزند، نشر حرمت نمیكند.
3⃣ زمان: بايد تا دو سالگی باشد؛ يعنی مقدار و كيفيت رضاع از جهت نشر حرمت بايد در اين مدت باشد.
◀️ بنابراين اطلاق آيه شريفه با اين قيود مشخص روايی، تقييد شده است.
⬅️ گفتنی است كه شرايط رضاع به لحاظ مقدار، كيفيت و زمان، مورد اختلاف عامه و خاصه است، هرچند شرايط مشترك هم دارند.
◀️ قرآن كريم درباره مقدار و كيفيت رضاع ساكت است؛ ليكن به زمان رضاع به اجمال اشاره دارد:
👈 «والوالِدتُ يُرضِعنَ اَولادَهُنَّ حَولَينِ كامِلَينِ لِمَن اَرادَ اَن يُتِمَّ الرَّضاعَةَ وعَلَي المَولودِ لَهُ رِزقُهُنَّ وكِسوَتُهُنَّ بِالمَعروف»
🔸 هرچند همه شئون فقهی، حتی در مورد زمان را نيز نمیتوان از اين آيه شريفه استفاده كرد، اجمالاً زنها دو سال تمام فرزندان را شير میدهند؛ يعنی اگر كودك در اين مدت شير بخورد، آثار رضاع حاصل میشود؛ امّا پس از اين مدت، شير دادن نشر حرمت نمیكند، زيرا با گذشت دو سال عنوان فطام (بازداشتن از شير) صادق است؛
👈 آن گاه طبق حديث «لا رضاع بعد فطام» رضاع شرعی محقّق نخواهد شد، زيرا نفی حكم به زبان نفی موضوع از اين حديث شريف استفاده میشود. بخش مهم احكام رضاع از جهت كميت و كيفيت آن، در روايات آمده اند.
┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄
برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
نیایش صبحگاهی🍃🍂
پروردگارا
ﻣﻦ ﭼﯿﺰﯼ ﻧﻤﯽ ﺑﯿﻨﻢ، ﺁﯾﻨﺪﻩ ﭘﻨﻬﺎﻥ ﺍﺳﺖ
ﻭﻟﯽ ﺁﺳﻮﺩﻩ ﺍﻡ؛ ﭼﻮﻥ ﺗﻮ ﺭﺍ ﻣﯽ ﺑﯿﻨﻢ
ﻭ ﺗﻮ ﻫﻤﻪ ﭼﯿﺰ ﺭﺍ
ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ
ﻋﻄﺎ ﮐﻦ ﺑﻪ همه مردم
ﻫﺮ ﺁنچه ﺑﺮﺍﯾﺸﺎﻥ ﺧﯿﺮ ﺍﺳﺖ ﻭ
ﺩﻟﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﻟﺒﺮﯾﺰ ﮐﻦ ﺍﺯ ﺷﺎﺩﯼ ﻭ
ﻟﺒﺎﻧﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ ﮔﻞ ﻟﺒﺨﻨﺪ ﺷﮑﻮﻓﺎ ﮐﻦ
🌿الهی ﺁﻣﯿﻦ🤲
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
#سلام_امام زمانم (عج)
سلام بر تو ای خونخواه فرستادگان خدا...
سلام بر تو و بر روزی که ذوالفقار تو بر گردن دشمنان خدا بنشیند و قلب مظلومان تاریخ را التیام بخشد!
السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا طَالِبَ ثَارِ اَلْأَنْبِيَاءِ وَ أَبْنَاءِ اَلْأَنْبِيَاءِ
صحیفه مهدیه،زیارت حضرت صاحب الامر در سرداب مقدس
#اللّٰھُمَعجلْلِّوَلیڪَالفࢪَج
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
*•═•••◈﷽◈•••═•*
#معرفتی
#سلسه_جلسات_معرفتی_اصحاب_عاشورا
#جلسه_چهارم
4⃣ زهیر بن قین بجلی
◀️ قسمت اول
✍ زُهَیْر بن قَیْن بَجَلیّ یکی از بزرگان قبیله بَجیله بود که درکوفه میزیست. و از فرماندهان سپاه امام حسین علیهالسلام در کربلا بود که به شهادت رسید.
⬅️ پیوستن به امام حسین
↩️ زهیر بن قین، از بزرگان قبیله بَجیله بود که در کوفه میزیست. در سال شصتم هجری، هنگام بازگشت از سفر مکه، در یکی از منازل بین راه، (بنابر نقل دینورى، این ملاقات در منزلگاه «زَرُود» انجام گرفته است.) همزمان با کاروان امام حسین علیهالسلام در یکجا فرود آمد. امام علیهالسلام شخصی را نزد زهیر فرستاد و خواستار ملاقات با او شد. زهیر نخست از این دیدار اکراه داشت. اما به توصیه همسرش- دیلم یا دَلْهم دختر عَمرو- . به محضر امام حسین علیهالسلام شرفیاب شد.
👌این دیدار بسیار مبارک بود و مسیر زندگانی زهیر را تغییر داد. او پس از این ملاقات، شادمان نزد خانواده و دوستانش بازگشت و فرمان داد تا خیمه و بار و بُنه او را به کنار خیمه امام علیهالسلام منتقل کنند.
👈با همسرش نیز وداع کرد و گفت:
«من عازم شهادت همراه امام حسین علیهالسلام هستم. تو با برادر خود نزد خانوادهات برگرد، زیرا نمیخواهم از سوی من چیزی جز خوبی به تو برسد.»
👈آنگاه خطاب به همراهانش گفت:
«هر که دوستدار شهادت است، همراه من بیاید، وگرنه برود و این آخرین دیدار من با شماست.
↩️ برخی منابع آورده اندسلمان بن مضارب، پسر عموی زهیر، با وی همراهی کرد و به سپاه امام حسین علیهالسلام پیوست.
⬅️ آمادگی زهیر برای جنگ
↩️ بنابر نقل تاریخ طبری، امام حسین علیهالسلام پس از برخورد با سپاهیان حرّ، در منزلگاه ذِی حُسُم خطابهای ایراد فرمودند
👈 و طیّ آن کژیهای حاکم بر جامعه را برشمردند و یارانش را به جهاد برای احیای ارزشهای اسلامی و شهادت در راه خدا تشویق فرمودند.
🔹 زهیر نخستین کس بود که پس از سخنرانی امام علیهالسلام آمادگی خود را برای اجرای فرامین آن حضرت اعلام داشت؛ و گفت:
«ای فرزند رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلم، ما سخنان شما را شنیدیم. به خدا سوگند اگر زندگانی دنیا دایمی بود و ما در آن جاودانه بودیم و جدایی از آن فقط به سبب یاری و مواسات با شما بود ما قیام همراه شما را بر ماندن در دنیا ترجیح میدادیم!»؛
👌و امام علیهالسلام دربارهاش دعای خیر فرمود.
⬅️ پیشنهاد جنگ با حر
↩️ کاروان امام حسین علیهالسلام، روز پنج شنبه، دوم محرّم سال شصت و یکم هجری، با مراقبت لشکریان حُرّ وارد سرزمین نینوا شدند، که ناگاه نامهای از ابن زیاد رسید. در آن نامه به حُرّ فرمان داده شده بود که بر امام حسین علیهالسلام سخت بگیرد و او را در سرزمینی بدون آب و آبادانی فرود آورد. حُرّ مضمون نامه را به اطلاع امام علیهالسلام و یارانش رساند و از آنان خواست که در همان مکان فرود آیند. یاران امام علیهالسلام از حُرّ خواستند که در یکی از آبادیهای نزدیک آنجا فرود آیند،
امّا حُرّ گفت: نمیتواند چنین اجازهای بدهد، زیرا جاسوس ابن زیاد مراقب اوست.
در این هنگام زهیر بن قین به امام علیهالسلام پیشنهاد کرد که با سپاهیان حُرّ بجنگد، چه نبرد با اینان از نبرد با کسانی که به کمک اینها خواهند آمد، آسانتر است. ولی امام علیهالسلام فرمودند:
«من آغازگرجنگ نخواهم بود.»
زهیر عرض کرد:پس در این آبادی مجاور که بر کرانه فرات و دارای استحکامات دفاعی است، فرود آییم.
امام علیهالسلام از نام آن پرسید. زهیر گفت: «عَقْر». امام علیهالسلام فرمود: خدایا به تو پناه میبرم از «عَقْر». آنگاه در همان مکان نینوا فرود امدند.
این مطلب ادامه دارد
یارب الحسین بحق الحسین إشف صدر الحسین بظهور الحجة 🤲
┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•═•••◈﷽◈•••═•
#آموزشی
#احکام_عمومی🇮🇷 🏴
#جلسه_هشتاد_و_چهارم
✅ موضوع: احکام حیض
🔹صاحب عادت وقتیه _عددیه
👈صاحب عادت وقتیه_عددیه، اگر خون حیضش از ده روز تجاوز کند برای شروع به وقت وبرای انتها به عدد رجوع خواهد کرد.
🔹وقتیه _عددیه ⬅️ خون بیشتر از ده روز
👇👇👇
🌷تمام ایام عادت یا مقداری از آن خون می بیند
👇👇👇
👈 تمام ایام خونریزی داشته ⬅️ ایام عادت حیض ،سایر ایام استحاضه است.
👈 فقط روزهای پایانی ایامعادت ،خونریزی دارد ⬅️ آن ایام و روزهای پس از آن، حیض.
👈 روزهای ابتدایی ایام عادت مصادف با روزهای پایانی است ↪️
آن ایام حیض وبرای تکمیل عدد از روزهای قبل قرض می گیرد.
🖤🖤🖤🖤🖤🖤
🌷 تمام خون خارج از وقت است
👇👇👇
👈خونها یکسان است ⬅️ از ابتدای حیض به مقدار عادت
🖤🖤🖤🖤🖤🖤
👈 خونها مختلف است (مثل عددیه) ↪️
👈خون صفت دار به اندازه ایام عادت یا بیشتر از آن است ⬅️ از ابتدای خون صفت دار به اندازه ایام حیض .
👈 خون صفت دار کمتر از ایام عادت است
⬅️ از ابتدای خون صفت دار حیض وبرای تکمیل عدد از ما بعد یا ما قبل قرض می گیرد.
•┈••✾🍃✾🍃✾••┈•
🔰مثال :عادت ۳_۸ ماه ↪️
1⃣ خون کمتر از ۱۰ روز است ⬅️ همه حیض
2⃣ ایام عادت وچند روز قبل وبعد ایام و خون بیشتر از ۱۰ روز ↪️
👈 ایام عادت (۳_ ۸ ماه) حیض وروزهای قبل (۱و۲ماه) وبعد (۹_۱۱ ماه ) استحاضه
3⃣ مقداری از ایام وچند روز بعد وبیشتر از ۱۰ روز
👈به تعداد ایام عادت حیض وبقیه استحاضه
✅ ادامه دارد
📚توضیح المسائل مراجع عظام
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin