eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
972 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
1.5هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
*•═•••◈﷽◈•••═•* «وَ مَنْ لَمْ يَسْتَطِعْ مِنْكُمْ طَوْلاً أَنْ يَنْكِحَ اَلْمُحْصَنٰاتِ اَلْمُؤْمِنٰاتِ فَمِنْ مٰا مَلَكَتْ أَيْمٰانُكُمْ مِنْ فَتَيٰاتِكُمُ اَلْمُؤْمِنٰاتِ وَ اَللّٰهُ أَعْلَمُ بِإِيمٰانِكُمْ بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ فَانْكِحُوهُنَّ بِإِذْنِ أَهْلِهِنَّ وَ آتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ مُحْصَنٰاتٍ غَيْرَ مُسٰافِحٰاتٍ وَ لاٰ مُتَّخِذٰاتِ أَخْدٰانٍ فَإِذٰا أُحْصِنَّ فَإِنْ أَتَيْنَ بِفٰاحِشَةٍ فَعَلَيْهِنَّ نِصْفُ مٰا عَلَى اَلْمُحْصَنٰاتِ مِنَ اَلْعَذٰابِ ذٰلِكَ لِمَنْ خَشِيَ اَلْعَنَتَ مِنْكُمْ وَ أَنْ تَصْبِرُوا خَيْرٌ لَكُمْ وَ اَللّٰهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ؛ و آنها که توانایی ازدواج با زنان (آزاد) پاکدامن باایمان را ندارند، می‌توانند با زنان پاکدامن از بردگان باایمانی که در اختیار دارید ازدواج کنند -خدا به ایمان شما آگاه‌تر است؛ و همگی اعضای یک پیکرید- آنها را با اجازه صاحبان آنان تزویج نمایید، و مهرشان را به خودشان بدهید؛ به شرط آنکه پاکدامن باشند، نه بطور آشکار مرتکب زنا شوند، و نه دوست پنهانی بگیرند. و در صورتی که «محصنه» باشند و مرتکب عمل منافی عفت شوند، نصف مجازات زنان آزاد را خواهند داشت. این برای کسانی از شماست که بترسند (از نظر غریزه جنسی) به زحمت بیفتند؛ و (با این حال) خودداری (از ازدواج با آنان) برای شما بهتر است و خداوند، آمرزنده و مهربان است»(نساء، ۲۵). ✅ موضوع: معنای عنت ❓ مراد از کاربرد کلمه «عنت» در مورد زنا چیست؟ ✍ كلمه عنت به معناى جهد و شدت و هلاكت مى آيد، و گويا مراد از آن زنا است، كه نتيجه وقوع، انسان در مشقت تجرد و شهوت نكاح است، و خود مايه هلاك آدمى است، و چون در زنا هم معناى جهد خوابيده و هم شدت و هم هلاكت، از اين جهت آن را عنت خوانده اند. ⬅️ کسی که به زنا عادت کرده ممکن است دچار بیماری های روحی و جسمی بشود و یا فرزندانی از زنا برای او متولد شوند که موجب رنج و مشقت او شوند. از اين جهت زنا را عنت ناميدند. ✅ موضوع: مجازات کنیزان ❓ارتکاب زنا برای کنیزان چه حدی از مجازات را برای آنان ثابت می کند؟ ✍ مراد از عذاب، تنها تازيانه است، نه سنگسار، چون سنگسار نصف نمى شود، و همين خود شاهد بر اين است كه 👈 مراد از «محصنات» در جمله «فعليهن نصف ما على المحصنات...» زنان آزاد است، نه زنان شوهردار، كه در اول آيه مورد بحث بدان معنا بود، و حرف الف و لام در اين كلمه الف و لام عهد ذهنی است، يعنى همان محصناتى كه در اول آيه نامش را برديم. نه محصناتى كه در آيه ۲۴ ذكر كرديم، چون محصنات در آيه ۲۴ به معناى زنان آزاد شوهردار بود، كه مى فرمود: ازدواج با آنان حرام است، و محصنات در آيه مورد بحث به معناى زنان آزاد بود كه مى فرمود: 👈 «اگر توانائى آن را نداريد كه با زن آزاد ازدواج كنيد با كنيزان ازدواج كنيد». 🔸 در نتيجه معناى آيه چنين مى شود: كه اگر كنيزان مؤمن مرتكب زنا شدند، نصف عذابى كه زنان آزاد و بى شوهر دارند خواهند داشت، و آن عبارت است از پنجاه تازيانه. ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قد کشیده ایم به اعتبار تشعشع مهربان تو زنده ایم به برکت حیات بخش تو دلخوشیم به یمن نگاه امیدبخش تو همچون گل های آفتابگردان، روی دل های منتظر و بیقرار ما؛ به هر سویی که یاد و نام توست میچرخد... ما با تو زنده ایم... أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄- موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
✍ ثواب عظیم آشناکردن مردم با امام زمان علیه السلام 👈حضرت امام سجاد علیه‌السلام فرمودند: خداوند متعال به سوی حضرت موسی علیه‌السلام وحی فرستادند: «ای موسی! اگر به سویم بندهٔ فراری مرا برگردانی، یا گمراهی را به سوی من بر گردانی، بهتر است برای تو از عبادت صد سال که روزهایش را روزه بداری و شب هایش نماز به پا داری. حضرت موسی علیه السلام گفتند: پروردگارا! بنده گریخته کیست؟ فرمودند: معصیت کاری که از فرمان ما تجاوز کرده. گفتند: کیست آن گم شونده از در خانهٔ تو؟ فرمودند: نادانی که امام زمانش علیه السلام را نشناسد، در حالی که تو او را برایش معرفی می‌کنی و می‌شناسانی...» 📗بحارالأنوار، ج 2، ص 4 📗مستدرک الوسائل، ج 17، ص 319 ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄- موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•═•••◈﷽◈•••═• 🇮🇷 موضوع: احکام تیمم (قسمت چهارم) ✅ اکتفا کردن به جستجوی فرد مطمئن (مساله ۶۵۲) 👈لازم نیست خود انسان در جستجوی آب برود، بلکه می تواند کسی را که به گفته او اطمینان داردبفرستد ودر اینصورت اگر یک نفر از طرف چند نفر برود کافی است. 🌹کوتاهی در جستجوی آب وضیق شدن وقت (مساله ۶۵۷) 👈اگر کسی در جستجوی آب نرود تا وقت نماز تنگ شود↪️ 👈معصیت کرده ولی نمازش با تیمم صحیح است. ومستحب است نمازش را بعد از وقت قضا نماید. 🌹 اشتباه در یقین به عدم یافتن آب 🌹کسی که یقین دارد آب پیدا نمی کند↪️ الف)چنانچه دنبال آب نرود وبا تیمم نماز بخواند وبعد از نماز بفهمد که اگر جستجو می کرد آب پیدا می شد⬅️ نمازش باطل است. ب)اگر بعد از جستجو ،آب پیدا نکند وبا تیمم نماز بخواند وبعد از نماز بفهمد جایی که جستجو کرده آب بوده ↪️ نماز او صحیح است.(اختلافی) •┈••✾🍃✾🍃✾••┈• 🌹اطلاع از وجود آب بعد از نماز گروه اول:آیات عظام امام خمینی رحمت‌الله عليه، سبحانی،بهجت،صافی،.. 👈نمازش صحیح است (بهجت،صافی،وسبحانی واحتیاط مستحب در این است که نمازش را دوباره بخواند.) گروه دوم :آیات عظام خوئی، تبریزی،وحید، 👈در صورتی که وقت باقی باشد باید وضو گرفته ونماز را دوباره بجا آورد. آیت الله مکارم: 👈بنابر احتیاط واجب نماز را اعاده کند واگر وقت گذشته قضا نماید. 🌹بطلان وضو در صورت علم به نبود آب 👈کسی که وضو داشته ،بداند یا دو شاهد عادل خبر دهند ویا احتمال صحیح عقلائی هم بدهد که اگر وضوی خود را باطل کند ،تهیه آب برای او ممکن نیست :👇👇 الف)پیش از وقت وضو داشته↪️ چنانچه بتواند(بدون ضرر ومشقت)وضوی خود را نگهدارد احتیاط واجب آن ن است که وضوی خود را باطل نکند. ب)بعد از داخل شدن وقت نماز وضوداشته↪️ 👈 اگر وضو را باطل کند معصیت کرده ولی نمازش با تیمم صحیح است اگر چه احتیاط مستحب آن است که قضای آن نماز را بخواند‌ (مساله ۶۶۳) ✅ ادامه دارد... 📚توضیح المسائل مراجع عظام 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸 ا ے آنکه دلها از فروغت،منجلے ا ے بر همه،ذرات این عالم ولے روز ے هزاران بار،ما را مے کشد شوق وصالت،قائم آل علـــے صبحت بخیر تمام زندگیم🤚 ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
راه نجات در آخرالزمان در کلام امام حسن عسکری علیه السلام 🔵 امام حسن عسکری (ع) فرمودند: 🌕 کسی در آخرالزمان از هلاکت و نابودی نجات پیدا نمی کند، مگر این که خداوند او را به دعا برای تعجیل فرج و ظهور موفق بگرداند. 🌺 ولادت امام حسن عسکری علیه السلام را خدمت فرزند بزرگوارشان، حضرت مهدی ارواحنا فداه و همه شما منتظرین تبریک وتهنیت عرض میکنیم. @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔖منبر کوتاه 🔅توصیه ویژه امام حسن عسگری علیه السلام به شیعیان 🎙استاد 🌹ویژه علیه السلام✨ @moassese_nooratyaghin
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸حجت الاسلام و المسلمین 🌺 موضوع: شاخصه‌های شیعه حقیقی در کلام امام‌ حسن‌عسکری"علیه السلام" ⏱11 آبان1401 💐ولادت با سعادت حضرت امام حسن عسکری علیه السلام، مبارک باد@moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع: اعراب آیه ۹۰ سوره بقره 👈بِئْسَمَا اشْتَرَوْا بِهِ أَنْفُسَهُمْ أَنْ يَكْفُرُوا بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ بَغْيًا أَنْ يُنَزِّلَ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ عَلَىٰ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ ۖ فَبَاءُوا بِغَضَبٍ عَلَىٰ غَضَبٍ وَلِلْكَافِرِينَ عَذَابٌ مُهِينٌ. بِئْسَ: فعل ماضی، مبنی بر فتح. ضمیر مستتر «هُوَ»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل ما: نکره موصوفه، مبنی بر سکون، محلا منصوب، تمییز برای فاعلِ «بئسَ». اشْتَرَوْا: فعل ماضی، مبنی بر ضم. ضمیر متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل بِ: حرف جر، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد. ه: ضمیر متصل، مبنی بر کسر، محلا مجرور به حرف جرّ بِهِ: جار و مجرور،متعلق به «اشتَرَوا» أَنْفُسَ: مفعول به برای «اشتَرَوا» و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری هُم: ضمیر متصل، مبنی بر سکون، محلا مجرور، مضاف الیه اَن: حرف ناصب مصدری، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. يَكْفُرُوا: فعل مضارع منصوب، علامت نصب حذف نون. ضمیر متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل بِ: حرف جر، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد. مَا: اسم موصول، مبنی بر سکون، محلا مجرور به حرف جرّ بِما: جار و مجرور، متعلق به «یکفُرُوا» أَنْزَلَ: فعل ماضی، مبنی بر فتح اللَّهُ: فاعل و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری بَغْيًا: مفعول له و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری اَن: حرف ناصب مصدری،مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. يُنَزِّلَ: فعل مضارع منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری اللَّهُ: فاعل و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری مِنْ: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. فَضْلِ: اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری مِن فَضلِ: جار و مجرور، متعلق به «یُنَزِّلُ» هِ: ضمیر متصل، مبنی بر کسر، محلا مجرور، مضاف الیه عَلَىٰ: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. مَنْ: اسم موصول، مبنی بر سکون، محلا مجرور به حرف جرّ عَلی مَن: جار و مجرور، متعلق به «یُنَزِّلُ» يَشَاءُ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری. ضمیر مستتر «هو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل مِنْ: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. عِبَادِ: اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری مِن عِبادِ: جار و مجرور، متعلق به عامل مقدر، حال برای فاعل «یَشاءُ» هِ: ضمیر متصل، مبنی بر سکون، محلا مجرور، مضاف الیه فَ: حرف استیناف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. بَاءُوا: فعل ماضی، مبنی بر ضم. ضمیر متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل بِ: حرف جر، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد. غَضَبٍ: اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جر کسره ظاهری بِغَضَبِِ: جار و مجرور، متعلق به «بَاءُوا» عَلَىٰ: حرف جر، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. غَضَبٍ: اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری عَلی غَضَبِِ: جار و مجرور، متعلق به عامل مقدر، نعت برای «غَضَبِِ» اول وَ: حرف استیناف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. ل: حرف جر، مبنی بر کسر، عامل، محلی از اعراب ندارد. الْكَافِرِينَ: اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ «یاء» لِلکافِرینَ: جار و مجرور، متعلق به عامل مقدر، محلا مرفوع، خبر مقدم عَذَابٌ: مبتدای موخر و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری مُهِينٌ: نعت برای «عَذابُ» و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌القرآن‌الکریم و کلمة‌الله‌العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸••• موضوع : «ما» واقع بعد از «نِعمَ» و «بِئسَ» افعال «نِعمَ» و «بِئسَ» از افعال مدح و ذم هستند و باید فاعل و مخصوص به مدح یا ذم داشته باشند. 👈 اگر «ما» بعد از «نِعمَ» و «بِئسَ» واقع شود، به صورتهای زیر می آید: 🔷 معرفه تامّه، هنگامی که پس از آن چیزی نیاید یا آنکه مفرد بیاید، یعنی غیر از جمله و شبه جمله. مثال: عَلَّمته عِلماً نِعِمّا که مخصوص، محذوف است. 🔷 نکره، مبنی بر سکون، محلا منصوب، تمییز، هنگامی که بعد از آن جمله فعلیه بیاید. مثال: نِعِمّا تَتَعَلَّمونَهُ یعنی: نِعمَ شیئاً تتعلّمونه ترکیب: نعمّا: نِعم: فعل ماضی جامد برای ایجاد مدح، مبنی بر فتح مقدر/ فاعل نعم ضمیر مستتر وجوباً،به تقدیر :هو/ ما: نکره، مبنی بر سکون، محلا منصوب، تمییز/ تتعلمونه: فعل مضارع، مرفوع به ثبوت نون، واو ضمیر متصل و مبنی، محلا منصوب، مفعولٌ به/ جمله تتعلمونه: محلا منصوب، نعت برای «ما» ✅ در آیه ۹۰ بقره، «ما» در «بِئسما اشتَروا...»، نکره است و تمییز و فاعل بئسما ضمیر مستتر «هو» می باشد. جمله «اشتروا» نعت است برای «ما» در «بئسما» •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (برمبنای کتب موسوعه‌ النحو و الصرف، صرف متوسطه) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام_مولای_مهربانم🌿 سرانجام در پس تمامی چشم براهی ها در سپیده دمان یکی از این آدینه های منتظر... تو از راه می رسی و عطر ملیحت مشام جهان را نوازش خواهد داد و لبخند دلربایت، غم را از جان عالم،خواهد زدود و طنین صدایت،در گوش خسته ی دنیا خواهد پیچید و چشم براهانِ بیقرار،از اندوه فراق، نجات خواهند یافت... روزِ آمدنت،روزِ خوبِ زندگی است... روزِ زیبای مهر و صلح و امید و آرامش 🕊🌹أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج🌹🕊 ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄- موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
توصیه امام زمان(عج) در مقابله با فتنه حضرت در توقیع شریف به مرحوم شیخ مفید فرمود: ...فاتقواالله جل جلاله وظاهرونا علی انتیاشکم من فنته قدانافت علیکم یهلک فیها من حم اجله ویحمی علیه من ادرک امله وهی اماره لازوف حرکتنا ومباثتکم بامرنا ونهینا والله متم نوره ولوکره المشرکون دربرابر فتنه ها یی که به شما روی آورده ازخدابترسید و چاره فتنه هایی که به شما روی آورده ازما بخواهید عده ای دراین امتحان و فتنه، هلاک میشوند، پس مقاومت کنید همه این فتنه ها، ازنشانه های حرکت وقیام ماست و موجب امتیاز شما دربرابر اوامر ونواهی ماست بدانید علیرغم کراهت وناخشنودی کفار ومشرکین ،خداوند نورخود را تمام خواهد نمود 📚 احتجاج طبرسی/ج2/ص497 ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄- موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا