الســـــــــــــلام علیکــــــــ یامـولانا یا صـاحب الزمـان (عج)
روزها از پےِ هم میگذرند
و گناهانِ بےشمارِ ما
نه تنها قلبتان را آزرده
کہ در قرنطینہ تنهایے اسیرتان ڪرده استـ .
روزها از پےِ هم میگذرند
و ما براے ظهورتان کارے نڪرده ایم .
روزها از پےِ هم میگذرند
تنهایے پشتِ تنهایے
و درد روے درد انبار میشود
و تنها یڪ خبر
حالِ تمـامِ عالم را خوب میکند
خبرِ آمدنِ شما ...
یامهدے
مرادردیستدورازتوکهنزدتوستدرمانش
#مولاےمهربانغزلهاےمنسلام
در افق آرزوهایم
تنها
أللَّھُمَ ؏َـجِّلْ لِوَلیِڪْ ألْفَرَجرامےبینم.
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
✍ دعای روز شانزدهم ماه رمضان
🔹 اللَّهُمَّ وَفِّقْنِي فِيهِ لِمُوَافَقَةِ الْأَبْرَارِ، وَ جَنِّبْنِي فِيهِ مُرَافَقَةَ الْأَشْرَارِ، وَ آوِنِي فِيهِ بِرَحْمَتِكَ إِلَى [فِي ] دَارِ الْقَرَارِ، بِإِلَهِيَّتِكَ يَا إِلَهَ الْعَالَمِينَ.
خدایا مرا در این ماه به همراهی و همسویی با نیکان توفیق ده، و از همنشینی با بدان دور بدار، و به حق رحمتت به خانه آرامش جایم ده، به پرستیدگی ات ای پرستیده جهانیان.
@moassese_nooralyaghin
🌕 فضیلت و ثواب روز شانزدهم ماه مبارک رمضان برای روزه داران این روز طبق روایت پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و سلم :
🌺 روز شانزدهم، خداوند این پاداش را به شما مى دهد که وقتى از قبر بیرون آمدید، شصت حلّه به شما عطا مى کند که بپوشید و ناقه اى مى فرستد که بر آن سوار شوید و ابرى را روانه مى کند که در برابر گرماى آن روز بر سر شما سایه افکند.
📚 امالی صدوق /مجلس دوازدهم/ص۴۹
@moassese_nooralyaghin
👈 بعضی آیات مهدویت جزء شانزدهم
1️⃣ مریم: 54 👈🏻 رجعت
2️⃣ مریم: 75 و 76 👈🏻 انتقام گرفتن از دشمنان
3️⃣ طه: 135 👈🏻 امام زمان علیه السلام راه مستقیم است.
@moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫 هر روز یک آیه راجع به امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف )
🔵 جزء شانزدهم
🌕 بزودی همه حضرت مهدی -عجل الله فرجه- را خواهند شناخت
@moassese_nooralyaghin
✍ ویژگیها وخصوصیات امام زمان(عج)
🔵 قسمت 4⃣
۳۱-امام عصر علیهالسلام حافظ و نگهبان اسرار الهی است
۳۲-آن حضرت حامل کتاب الهی است
۳۳-آن حضرت وصی پیامبر خداست
۳۴-آن حضرت ذریهی رسول خداست
۳۵-امام زمان علیهالسلام دعوت کنندهی به سوی خداست
۳۶-او راهنمای به سوی خدای تعالی است
۳۷-او استقرار یافته در امر الهی است
۳۸-آن حضرت کامل در محبت الهی است
۳۹-امام زمان خالص در توحید الهی است
۴۰-آن حضرت ظاهر کنندهی امر و نهی خدای تعالی است
@moassese_nooralyaghin
. •••༻﷽༺•••
هیئت صاحب الزمان (عج)، موسسه نورالیقین همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان برگزار می نماید:
✨مسابقه مجازی تفسیر ترتیبی، موضوعی قرآن کریم✨
با محوریت تفاسیر المیزان، نمونه و نور و با تدریس استاد حسینی آل مرتضی
. 🔹ویژه خواهران🔹
📃نحوه برگزاری مسابقه:
✅فایل صوتی تفسیر ترتیبی، موضوعی هر جزء به صورت روزانه در کانال موسسه نورالیقین بارگزاری شده و چند سوال از این فایل مطرح می شود.
علاقمندان به شرکت در مسابقه باید به این سوالات در بازه زمانی اعلام شده پاسخ دهند.
🔸 جهت شرکت در مسابقه اینجا کلیک نمائید
مسابقه روز شانزدهم تفسیر ترتیبی، موضوعی قرآن کریم
🕙 بازه پاسخگویی به سوالات ۱۰ الی ۲۰ خواهد بود.
جهت کسب اطلاعات بیشتر و دسترسی به صوت مسابقه به آدرس زیر بپیوندید👇👇
https://eitaa.com/moassese_nooralyaghin
🎁 شایان ذکر است به عزیزانی که به سوالات ۵ مسابقه پاسخ صحیح دهند، جوایز ارزنده ای تعلق خواهد گرفت.
┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
📞 شماره تماس: 02537782721
@moassese_nooralyaghin
1.mp3
11.77M
👈تفسیر ترتیبی، موضوعی سوره کهف و مریم
👈روز شانزدهم ماه مبارک رمضان
موضوعات:
۴ داستان مهم در سوره کهف( داستان اصحاب کهف، فقیر وغنی، حضرت موس وخضر( علیهم السلام) ،ذی القرنین)
👈آیه ۲: قیم بودن قرآن
👈آیه ۶: دلسوزی رهبران الهی
👈آیه ۷: زینت زمین ابتلاء
👈آیه ۹ الی ۲۶: داستان اصحاب کهف
کلمه فتیه
دعا بعد از حرکت( فقالوا ربنا)
معنای رشد
هدایت بعد از ایمان( آمنوا زدناهم هدی)
امدادهای الهی
نعمت بعد از اعتزال از دنیا
محافظت خداوند از اصحاب کهف
👈آیه ۱ سوره مریم: حروف مقطعه
👈آیه ۲سوره مریم: عبودیت، مقدمه پرواز
👈آیه ۳ سوره مریم: شرایط دعا کردن (نداءً خفیًا)
👈آیه ۵ و۶ مریم :چرا زکریا فرمودند:«وَلیَّا»
👈آیه ۸ و ۹ مریم تعجب حضرت زکریا و پاسخ خداوند
👈آیه ۲۳ الی ۲۶ : کرامات خداوند به حضرت مریم
39.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سوره انبیاء
استاد حسینی آل مرتضی
کلیپ تصویری جلسه سیزدهم ماه مبارک رمضان ۱۴۰۳
👈موضوع: آیات ۴۹ تا ۶۵
👈عوامل خشیت
👈 رشد
👈 شهادت
👈موضوع: آیات ۴۹ تا ۶۵
👈 دسته بندی مردم
*•═•••🌸◈﷽◈🌸•••═•*
#آموزشی
#شرح_نهجالبلاغه
#حکمت_بیست_و_یک_بخش_هشتم
┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄
وَ الْفُرْصَةُ تَمُرُّ مَرَّ السَّحابِ فَانْتَهِزُوا فُرَصَ الْخَيْرِ؛
👈سوال:چه اموری باعث دریافتن فرصت ها قبل از فوت آن می شود؟
۱-آگاهی
۲-مدیریت زمان
۳-داشتن انگیزه و حفظ آن
👈سوال)آثار استفاده بهینه از فرصت ها چگونه در قیامت جلوه گر می شود؟
نکته1: افزایش علم و آگاهی و دوری از جهل، در مصون ماندن از شبهات هراس آور و به تبع آن ناامیدی نقش بسزایی دارد؛ترویج شبهات و انتشار شایعاتی مبنی بر ناکارآمدی انقلاب و ناتوانی دولت در برطرف کردن مشکلات مردم، نادیده گرفته شدن پیشرفت و خودکفایی کشور، اخبار لحظه ای از تورم افسارگسیخته و ...برنامه هایی است که توسط دشمنان داخلی و خارجی، به منظور سیاه نمایی جو حاکم، بزرگ جلوه دادن عیوب طبیعی و اجتناب ناپذیر و...طراحی شده ویکی از اهداف آن ناامید کردن مردم، ایجاد تردید و ترس از آینده است. بدون افزایش علم، قدرت تجزیه و تحلیل و جهاد تبیین، با این میزان از هجمه ها، خودباوری و امید به فردایی روشن، مشکل است.
نکته2: ترس و حیای منفی، ناکامی، محرومیت و به تبع آن محدودیت می آورد، آدمی برای بطالت و گذران عمر آفریده نشده، این همه استعدد و ظرفیت، بی سبب به او عطا نشده و برای رویش و تعالی بی حد و حصرش، فرصت ها و زمان های خاصی در نظر گرفته شده که زودگذر است و منتظر نمی ماند.
نکته 3: علت تشبیه فرصت ها به ابر می تواند حرکت سریع و نامحسوس آنها باشد که در فرصت کوتاهی می توانند کیلومترها حرکت کنند یا اینکه ابرها عنصر حیات و زندگی را با خود حمل می کنند؛ یعنی همان چیزی که قرآن درباره اش می فرماید: «وَ جعلنا من الماء کلَّ شیءِ حی؛یعنی هر چیز زنده ای را از آب قرار دادیم»پس ابرها مایه سرسبزی، ادامه و بقای زندگی در سرزمینهای خشک و بی آب است و نبودشان موجب مرگ و نیستی می گردد؛ ابرها هیچ گاه توقف نمی کنند و خیلی زود می گذرند. فرصت های خوب نیز برای انجام اعمال صالح در عمر آدمی ضمن آنکه بسیار پراهمیت اند، بسیار زودگذرند.
┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄
📌توجه:هرگونه نشر یاکپی برداری ازتمام یا بخشی ازپیام بدون ذکرنام کانال اشکال شرعی دارد.
┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄
موسسه نورالیقین
مرکزتخصصی تفسیروعلوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
#تفسیر_سوره_انبیاء
#طرح_رضوان
#بخش_اول
#استاد_آلمرتضی
┄┄┅••🌸✻🌸┄┅••
بسم الله الرحمن الرحیم
❇️۶۴و۶۵ انبیا
فَرَجَعُوا إِلَىٰ أَنْفُسِهِمْ فَقَالُوا إِنَّكُمْ أَنْتُمُ الظَّالِمُونَ ثُمَّ نُكِسُوا عَلَىٰ رُءُوسِهِمْ لَقَدْ عَلِمْتَ مَا هَٰؤُلَاءِ يَنْطِقُونَ
👌موضوع: سرافکندگی مشرکان
سوال: براهین ابراهیمی چگونه باعث سرافکندگی مشرکان واعتراف به ستمکاری شان شد؟
🌠🌠🌠🌠🌠🌠
حضرت ابراهیم(علیه السلام) اهدافی برای خود ترسیم کرد و یک هدف غایی داشت و براهینی را ترسیم کرد؛ هدفش شکستن فکر بت پرستی و روح بت پرستی بود. ابتدا عقایدخرافی بت پرستان رابه رخ آنان کشید(بت هاهیچ عُرضه ای ندارند وهیچ قدرتی ندارندکه ازخود دفاع کنند. اگر به قول شما اینها مدبرشماهستند پس چرا هیچ نفع وضرری ندارند؟)
و در ادامه بصورت جمله مشروط فرمود: از خود بتها بپرسید، اگرسخن می گویند(فَاسْأَلُوهُمْ إِنْ كَانُوا يَنْطِقُونَ) چون آثار جرم در دست بت بزرگ است.(این از اصول جرم شناسی است)
🌠🌠🌠🌠🌠
در برابر این دو مطلبِ حضرت ابراهیم، دو سر افکندگی برای بت پرستها پدید آمد: نخست به نهاد و فطرت خودشان برگشتند و وجدان خفته آنان بیدار شد(فَرَجَعُوا إِلَىٰ أَنْفُسِهِمْ)و وقتی در این محاکمه محکوم شدند، هر یک از انها به خود گفت: فقط ما ستمکاریم؛ نه شکننده بتها (إِنَّكُمْ أَنْتُمُ الظَّالِمُونَ).
البته این بیداری به طول نینجامید، به دلیل: جهل، تعصب، تقلیدکورکورانه،...
👈جمله《ثُمَّ نُكِسُوا عَلَىٰ زیرُءُوسِهِمْ》گویای سر افکندگی دوباره مشرکان است، چون ابراهیم خلیل(علیه السلام) دو حجت را اقامه کرد(۱-عدم فعل ونا کارآمدی بتها۲-عدم ادراک ونطق بتها) ومشرکین هم دو بار سرافکنده شدند.
◀️نظر مفسران در عبارت《نُكِسُوا》:
✅ استاد علامه طباطبایی می فرماید:
در نهایت، حق برای بت پرستان روشن شد و خودشان را ظالم دانستند و حضرت ابراهیم را تبرئه کردند و در نهاد آنها جاگیر شده بود که حق بالا آمد وباطل پایین رفت؛ ولی آنها مطلب را《نَکس》 یعنی عکس کردند و بالا را پایین و پایین را بالا بردند. منکوس الراس، حالتی است که سربه پایین و پا به سوی بالاست؛ مشرکان در فضای درونشان حق وباطل را سَر و تَه کردند وباطل را بالا آوردند وحق را پایین.
✅ علامه جوادی آملی میفرمایند:
منظور سرافکنده شدن خود افراد بت پرست است؛ نه اینکه به معنای جابجایی و بالا و پایین شدن حق وباطل باشد. یادکرد فعل مجهول《نُكِسُوا》برای آن است که آنان ناکِس نیستند بلکه منکوس اند وکسی آنها را سر افکنده کرده است. در قیامت هم عده ای سر افکنده محشور میشوند؛ یا براساس خجالت وشرم سر افکنده اند، یا دسته ای به شکل حیوان و منکوس الراس اند، زیرا حیوان مستوی القامه نیست.
┄┄┅••🌸✻🌸┄┅••
منابع و مآخذ: تفاسیر وزین تسنیم، المیزان، مجمع البیان، نمونه و نور
┄┄┅••🌸✻🌸┄┅••
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
#تفسیر_سوره_انبیاء
#طرح_رضوان
#بخش_دوم
#استاد_آلمرتضی
🌠🌠🌠🌠🌠🌠
حقیقت در عالَم، نسبی نیست یعنی هرچه هست برای جمیع اشیاء هست.
حقیقت هر چیزی همواره مطلق است و هرگز نسبی نیست لیکن معرفت آن میتواند نسبی باشد: 👈بعضی آن را درست میفهمند و برخی نادرست وشماری ضعیف و بعضی قوی، برخی همه جوانب آن را میفهمند وشماری پاره ای از جوانب را، پس معرفت گاهی نسبی است ونسبی بودن بدین معنا نیست که فهم هر کسی حق است بلکه بعضی خوب میفهمند که میشود صواب، وبرخی هیچ نمیفهمند یا بخشی را نمیفهمند که در ان بخش میشود خطا. از این رو شیعه مخطئه است؛ نه مصوبه. یعنی اگر کسی روشمندانه برای شناخت اشیا کار کند وبه واقع برسد، دو ثواب میبرد وچنانچه روشمندانه کار کند ولی به واقع نرسد، یک ثواب میبرد، واگر روشمندانه کار نکند، معاقب است.
┄┄┅••🌸✻🌸┄┅••
❇️موضوع: عقل نظری وعقل عملی
❓❓مشکل نمرود و قومش در کدام بخشِ عقل بود؟
در انسان همواره دو خطر بیمعرفتی و بیانگیزگی هست: میداند فلان سخن خلاف است؛ ولی آن را میگوید؛ میشناسد فلان کار حرام است؛ اما انجام میدهد، چون او به معرفتِ نفس راه پیدا نکرده که درون را بشناسد و بفهمد که مسئول، چه کسی است. تنها کاری که به مسئولش واگذار شود، نتیجه میدهد وگرنه نباید نتیجهای را توقع داشت.
در انسان، جناحی که متصدی علم است، مسئول عمل نیست، چون مسئول عمل، عقل عملی است؛ ولی برخی کار را به بخش علم میدهند. علم وظیفه خود را انجام میدهد و انسان میداند که فلان کار بد است پس بخش علم و معرفت که جناح خواست نفس است، کوتاهی نمیکند و گرفتار وهم و خیال نمیشود بلکه برهان میآورد و آدمی یقین هم دارد در نتیجه عالمانه سخن میگوید و عالمانه مینویسد؛ لیکن عقل عملی مسئول کار است بر این پایه انسان نمیتواند مشکل خودش را حل کند.
🌠🌠🌠🌠🌠🌠
فرعون و نمرود و قوم آنها نیز در بخش اندیشه حق را میفهمیدند و هیچ مشکلی از نظر بحث علمی نداشتند
اما با اینکه اعتراف کردند و دو بار سرافکنده شدند، تصمیم گرفتندحضرت ابراهیم را بسوزانند. چون بخش علمی نفس یعنی بخش جزمِ نفس از بخش عملی آن که عهدهدار عزم و اراده است جداست.
چون پذیرش، کار عقل عملی است. آری شناخت دین از تدیُّن جداست: دین، مجموعهای از قواعد است و شناخت آن به عقل نظری برمیگردد اما تدین قبول دین است که کار عقل عملی است نه عقل نظری. ممکن است کسی محققانه حق بودن دین را ثابت کند ولی آن را باور نکند؛ باور کردن غیر از فهمیدن است. عقل نظری اندیشه را بار ور می کند؛ ولی باور آن به عهده عقل عملی است.
┄┄┅••🌸✻🌸┄┅••
منابع و مآخذ: تفاسیر وزین تسنیم، المیزان، مجمع البیان، نمونه و نور
┄┄┅••🌸✻🌸┄┅••
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
⚘﷽⚘
#سلام_امام_زمانم
پاسخ یک سلام از زبان تو؛
همه شهر را به سلامتی می رساند!
راستی ؛کی میشود روزی که ؛
چشم در چشم تو
پاسخ سلاممان را بشنويم؟
#اللهم_عجل_لوليڪ_الفرج
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
حضرت مهدی (عج) :
✨ لا ينازِعُنا مَوْضِعَهُ إلاّ ظالِمٌ آثِمٌ، وَ لا يدَّعيهِ إلاّج احِدٌ کافِرٌ.
✨ کسي با ما، در رابطه با مقام ولايت و امامت مشاجره و منازعه نميکند مگر آن که ستمگر و معصيت کار باشد، همچنين کسي مدّعي ولايت و خلافت نميشود مگر کسي که منکر و کافر باشد.
📚بحار الانوار/ ج53/ ص179/ ضمن ح9
@moassese_nooralyaghin
#مهدویت_در_قرآن
بعضی آیات مهدویت جزء هفدهم
1️⃣ انبیاء: 95 👈🏻 رجعت
2️⃣ انبیاء: 105 👈🏻 وراثت صالحان
3️⃣ حج: 39 👈🏻 اذن الهی مبنی بر مواجه با ظالمین
4️⃣ حج: 41 👈🏻 فراگیر شدن بندگی در همه جهان
5️⃣ حج: 45 👈🏻 غیبت امام مهدی
6️⃣ حج: 60 👈🏻 عاشورا و ظهور
7️⃣ حج: 65 👈🏻 امانِ اهل زمین
@moassese_nooralyaghin