eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
979 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
1.4هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
الســـــــــــــلام علیکــــــــ یامـولانا یا صـاحب الزمـان (عج) بے گمان خواهد آمد در صبـح یك آدینه سوار بر سمند سپید با رایت آفتاب بر دوش ، تا به اهتزاز درآورد آن را بر بلنداے گنبد گیتے.... او مےآید تا با آذرخش ذوالفقارش سینه شب را بشكافد و خورشید خدا را نمایان سازد او مےآید زیباتر از هزار نگار و خوبتر از صد هزار بهار او مےآید و از بادهاےخزانے ، انتقام همه‌ے لاله هاےپرپر را میگیرد . . . در افق آرزوهایم تنها أللَّھُمَ ؏َـجِّلْ لِوَلیِڪْ ألْفَرَج را میبینم... ✋ ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دیدار علامه طباطبایی و شاه حسین ولی در مکاشفه خیلی شنیدنی است 🎤سخنران استاد عالی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ویژگی‌ها وخصوصیات امام زمان(عج) 🔵 قسمت 7⃣2⃣ ۲۶۱-اسم اعظم خداست. ۲۶۲-آینه‌ی تمام نمای الهی است. ۲۶۳-امام عصر ارواحنا فداه آن وجود مقدسی است که هر راهی به جز راه حضرت منتهی به هلاکت است. همان طور که در زیارت حضرت می گوییم: السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا سَبِيلَ اللَّهِ الَّذِي مَنْ سَلَكَ غَيْرَهُ هَلَكَ‏ یعنی سلام بر تو ای راه خدا که هر کس غیر از آن را پیمود، هلاک شد. ۲۶۴-او کسی است که با ظهورش شادی وارد قبور همه اموات در عالم برزخ می‌شود. ۲۶۵-و کسی است که با ظهورش همه فقرا غنی میشوند. ۲۶۶-او کسی است که با ظهورش همه گرسنگان در عالم سیر میشوند. ۲۶۷-او کسی است که با ظهورش همه برهنگان در عالم صاحب پوشش می شوند. ۲۶۸-او کسی است که با ظهورش قرض همه مقروضین ادا می‌شود. ۲۶۹-او کسی است که با ظهورش غم همه غمگینان عالم را برطرف می سازد. ۲۷۰-او کسی است که با ظهورش هر غریبی را به وطن خود باز می گرداند. ┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄ مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۳۸ روز انتظار تا عید بزرگ غدیر خم هر روز یک فضیلت ، فضیلت شماره : ۷۳ ------------------------------
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◈﷽◈ 🍃آیه 64نساء 💫 «وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ ۚ وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِيمًا» روز دوشنبه مورخ ۲۴ اردیبهشت جلسه تفسیر تخصصی مقارن با چهارمین روز از دهه کرامت برگزار شد. استاد محترم مائده آل مرتضی در این جلسه درباره ادامه تفسیر آیه 64 نساء موضوعاتی را بدین شرح مورد اهتمام و بررسی قرار دادند. ❇️نبوت عام و خاص ایشان در شرح و تبیین این دو موضوع چنین ادامه دادند که نبوت عام در حقیقت مجموعه مباحثی است که در باره اصل وحی و نبوت که رسالت همه انبیاء الهی را شامل می‌شود و به طور کلی در مورد موضوع پیامبری مباحثی را ارائه می‌دهد از جمله : ضرورت بعثت انبیاء و راه‌های شناخت آنها، عصمت انبیاء و فواید نبوت، آیه مورد بحث «وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ لِيُطاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ... مبین ضرورت اطاعت از همه انبیاء الهی در عصر خودشان به اذن الهی است. در حقیقت نبوت خاص یکی از مصادیق نبوت عام است و مباحث آن مربوط به یکی از انبیاء الهی است. آیه «... أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ...» بیانگر نبوت خاص رسول اکرم واطاعت بدون قید و شرط از ایشان به اذن الهی است. ❇️اطاعت بالذات و بالعرض اطاعت بالذات در حقیقت شایسته خداوند است که خالقیت و مالکیت همه موجودات عالم را دارد و پیامبر (ص) به عنوان نماینده خداوند در زمین، پس سخن او سخن خداست و امر او از امر الهی سرچشمه می گیرد. چنین مقام و منصب و رسالت را خداوند بر عهده ایشان نهاده پس اطاعت از ایشان در همه حوزه ها بالعرض و در طول اطاعت از خداست. «مَنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّهَ» ❇️قوانین جزئی و کلی یکی از وظایف نبی اکرم (ص) تبیین قوانین کلی قرآن کریم است مثل «اقیموالصلاه» واینکه چگونه نماز بخوانیم، چند رکعت، به چه ترتیبی و... بیان جزئیات به عهده پیامبر اسلام است و هچنین بیان مفاهیم و جزئیاتی که در قرآن ذکر نشده و احکام حکومتی و تعیین مصادیق آن که همگی برگرفته از تعالیم الهی است، بنابراین باید از پیامبر اسلام در همه حوزه‌ها چه در قوانین کلی یا قوانین جزئی و حکومتی که با رفتار و گفتار و تقریر ایشان به عنوان سنت به دست مسلمانان رسیده تبعیت کرد ❇️اذن تکوینی و تشریعی در یک بیان کلی می‌توان گفت اذن د حوزه تکوین مربوط به عالم هستی یعنی پدیده‌های عالم، ملائکه و نظام آفرینش است. نمونه آیاتی که اشاره به اذن تکوینی دارد عبارتند از : «وَ الْبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ» (اعراف، 58) «وَ ما كانَ لِنَفْسٍ أَنْ تَمُوتَ إِلاَّ بِإِذْنِ اللَّهِ» (آل عمران، 145) «يَوْمَ يَقُومُ الرُّوحُ وَ الْمَلائِكَةُ صَفًّا لا يَتَكَلَّمُونَ إِلاَّ مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمنُ وَ قالَ صَواباً» (نبأ، 38) باید گفت امر خداوند در حوزه تکوین کن و یکون و تخلف ناپذیر است. 👇👇👇 ادامه دارد... @moassese_nooralyaghin موسسه نورالیقین مرکزتخصصی تفسیر علوم قرآنی
◈﷽◈ ادامه تفسیر آیه 64نساء أستاد محترم در ادامه شرح موضوع اذن تکوینی و تشریعی به تبیین اذن تشریعی پرداختند. ❇️اذن تشریعی به طور کلی در حوزه تشریع وظیفه مکلفین با استفاده از قرآن و سنت معین می شود و در واقع شامل بایدها و نبایدهایی است که ممکن است مکلف آنها را بپذیرد و با اراده خود عمل کند و یا نپذیرد ومخالفت کرده و عمل نکند، مانند «اقیموا الصلوة» مدیریت محترم موسسه نورالیقین فرمودند: قوانین تشریعی مخصوص انسانهاست که باید به فکر این قوانین باشند و نسبت به آنها علم و معرفت داشته باشد و در مورد آنها خوب بیاندیشد و به کار بگیرند. 💫امام صادق (ع) فرمودند: «حَدِيثٌ تَدْرِيهِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ حَدِيثٍ تَرْوِيهِ، يك حديث بفهمى بهتر است از آن كه هزار حديث [نفهميده ]روايت كنى» علم سلطان است اگر امت اسلام به تعلیم و تعلم در تمامی حوزه‌های علمی و معرفتی اهتمام بورزند می‌توانند درعالم برترین باشند. 👈پیامبر اسلام (ص)فرمودند: «اَلْإِسْلاَمُ يَعْلُو وَ لاَ يُعْلَى عَلَيْهِ، اسلام برتر است و آيينى بالادست آن نيست». اسلام زمانی می‌تواند در همه حوزه‌های علمی عملی غالب باشد که مسلمین به کسب علم و معرفت اهتمامی جدی داشته باشند و این را از ضروریات بدانند چرا که جاهل هرگز نمی‌تواند به قوانین الهی دقت عمیقی داشته باشد. خداوند متعال در قرآن می‌فرماید: «هَلْ يَسْتَوِي الَّذينَ يَعْلَمُونَ وَ الَّذينَ لا يَعْلَمُونَ» «إِنَّما يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماءُ 28،فاطر» «كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ... . » این آیات در واقع جمله انشائی در قالب جمله خبری است 💫امام رضا (ع) آنقدر از نظر علمی در سطح بالایی قرار داشتند که وقتی مأمون خواست مقام ایشان را پایین بیاورد از علما و دانشمندان بلاد مختلف دعوت کرد تا با ایشان مناظره کنند ولی هیچکدام از آنها حریف امام (ع) نشدند و این نمونه الگویی است برای همه اهل ایمان که فقط ناقل علم نباشند. طبق فرموده علی (ع) پایین‌ترین درجه علم، علمی است که به نقل آن اکتفا شود ولقلقه زبان باشد و بهترین علم آن است که در عمل به ظهور و بروز برسد و این از بالاترین درجات علم است و بهترین راه تشویق دیگران برای آموختن علم و معرفت. مؤمنین نه تنها باید اهل علم و عمل باشند بلکه لازم است دست دیگران را هم بگیرند و به سمت کسب علم و معرفت سوق دهند و این از سنن الهی است که جاهلین را به علماء واگذار کرده است. اسلام و تعالیم الهی زمانی فراگیر می‌شود که کم کم و کلمه به کلمه به عمل دربیاید و به دست همگان برسد تا ریشه جهل زدوده شود. ❇️جمله انشائی در قالب جمله خبری در بسیاری از روایات احکام شرعی در قالب جمله خبری بیان شده است. یعنی حکم به شکل جمله خبری به جای صیغه امر آمده است. مثل : «وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً» در عرف هم اینگونه جملات کاربرد دارد زمانی که پدری قصد دارد یک دستوری به فرزندش بدهد به جای گفتن این کار را انجام بده می‌گوید پسرم این کار را انجام می‌دهی؟ پس در بعضی از جملات خبری قصد خبررسانی نیست بلکه گوینده می‌خواهد امری را صادر کند خبر به داعی انشاء است. ❇️توسل به رسول خدا عبارت «جائوک» در آیه مورد بحث اشاره به حضور فیزیکی رسول خدا ندارد بلکه در صدد بیان این امر است که اگر کسی به خدمت رسول خدا برسد و ایشان در قید حیات باشند یا کنار مزار شریف ایشان برود یا از راه دور ابراز ارادت کند در حالی که معتقد و مؤمن است متوسل به ایشان شود و طلب مغفرت کند خداوند توبه ایشان را می‌پذیرد چرا که استغفار رسول خدا بهتر و کامل‌تر و جامع‌تر از استغفار فرد عاصی است. بنابراین متوسل شدن و واسطه قرار دادن پیامبر و شفاعت ایشان لازم است وشرک محسوب نمی شود. 👈دردعای توسل می‌خوانیم «.. إنّکم أَئِمَّتِي وَ عُدَّتِي لِيَوْمِ فَقْرِي.. » در این دعا أئمه را مورد خطاب قرار داده ومی گوییم عُده و عِده من در موقع نیاز شما هستید من با وجود شما در هیچ صحنه‌ای نه در دنیا و نه در آخرت تنها نیستم.. 👈علامه جوادی آملی می‌فرماید: عبارت «جائوک» صرف گرفتن رضایت از پیامبر به جهت مراجعه آنها به طاغوت نیست بلکه آیه اطلاق دارد و هر کسی در هر مکانی و زمانی اگر ظلمی مرتکب شده و توبه کرده با توسل به پیامبر (ص) مغفرت و رحمت الهی شامل او می‌شود. «.. جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِيمًا» @moassese_nooralyaghin موسسه نورالیقین مرکزتخصصی تفسیر علوم قرآنی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
═✼🌺 ﷽ 🌺✼═┅ موضوع : پیشگامان اسلام وَالسََّابِقُونَ الْأَوََّلُونَ مِنَ الْمُهَاجِرِینَ وَالْأَنْصَارِ وَالََّذِینَ اتََّبَعُوهُمْ بِإِحْسَانٍ رَضِیَ اللََّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ وَأَعَدََّ لَهُمْ جَنََّاتٍ تَجْرِی تَحْتَهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا أَبَدًا ذَلِکَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ (۱۰۰/توبه)و آنان که سبقت به ایمان گرفتند از مهاجر و انصار (و در دین ثابت ماندند) و آنان که به نیکی پیروی آنان کردند، خدا از آنها خشنود است و آنها از خدا خشنودند، و خدا برای همه آنها بهشت‌هایی که از زیر درختان آنها نهرها جاری است مهیا ساخته که در آن بهشت تا ابد متنعّم باشند، این به حقیقت سعادت بزرگ است. ⁉️گروههای مختلف مسلمانان راستین درآیه" والسََّابِقُونَ الْأَوََّلُونَ مِنَ الْمُهَاجِرِینَ وَالْأَنْصَارِ " به چه صورتی تقسیم شده است؟ در آیه فوق با اشاره به گروهای مختلف از مسلمانان راستین آنها را در سه گروه مشخص تقسیم میکند: 1⃣ آنها که پیشگامان در اسلام و هجرت بوده اند "سابِقُونَ الْأَوََّلُونَ مِنَ الْمُهَاجِرِینَ" 2⃣ آنها که" پیشگام در نصرت و یاری پیامبر، و یاران مهاجرش بودند" وَالْأَنْصَارِ" 3⃣ آنها که بعد از این دو گروه آمدندو از برنامه های آنها به نیکی پیروی کردند و با انجام اعمال نیک، قبول اسلام، هجرت و نصرت آیین پیامبر، به آنها پیوستند " وَالََّذِینَ اتََّبَعُوهُمْ بِإِحْسَانٍ " ⁉️چرا رضایت از تابعان مقیدبه احسان است؟ ⬅️ منظور از (باحسان ) در واقع بيان اعمال و معتقداتى است كه در آنها از پيشگامان اسلام پيروى مى كنند، و به تعبير ديگر احسان بيان وصف برنامه هائى است كه از آن متابعت مى شود. ✳️ولى اين احتمال نيز در معنى آيه داده شده است كه (احسان ) بيان وصف چگونگى متابعت و پيروى باشد يعنى آنها بطور شايسته پيروى (در صورت اول (با) بمعنى (فى ) و در صورت دوم بمعنى (مع ) است ). ولى ظاهر آيه مطابق تفسير اول است . ⬅️پس از ذكر اين گروه سه گانه مى فرمايد: (هم خداوند از آنها راضى است و هم آنها از خدا راضى شده اند) (رضى الله عنهم و رضوا عنه ). رضايت خدا از آنها👈 به خاطر ايمان و اعمال صالحى است كه انجام داده اند، و خشنودى آنان از خدا 👈به خاطر پاداشهاى گوناگون و فوق العاده و پر اهميت است كه به آنان ارزانى داشته . ◀️به تعبير ديگر آنچه خدا از آنها خواسته انجام داده اند، و آنچه آنها از خدا خواسته اند به آنان بخشيده ، بنابراين هم خدا از آنها راضى است و هم آنان از خدا راضى هستند. ✅بیان چند نکته :امام صادق عليه السلام فرمودند: ابتدا خداوند نام مهاجرين با سابقه را برده، سپس نام انصار و ياوران را و سپس نام پيروان آنان را بيان نموده است. بنابراين جايگاه و مقام هر گروه را در جاى خود بيان كرده است. به اتّفاق همه‌ى مسلمانان، اوّلين زن مسلمان حضرت خديجه و اوّلين مرد مسلمان به اتّفاق شيعه ونظر بسيارى از اهل‌سنّت، على‌بن ابى‌طالب عليهما السلام است.چنانكه گفته‌اند:ميان تاريخ‌نويسان خلافى نيست كه على‌بن ابى‌طالب عليهما السلام، اوّلين مرد مسلمان است.البتّه عدّه‌اى مى‌گويند: ايمانِ نوجوانى ده ساله چه ارزشى دارد؟ در جواب آنان بايد گفت:نبوّت حضرت عيسى و حضرت يحيى نيز در كودكى بود و ارزش داشت! ═✼🌺🌸🌺✼═ 📌برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر عمومی طرح جامع رضوان(تفسیر کل قرآن کریم برمبنای تفاسیر المیزان،نمونه،نور،ونسیم حیات) 📌توجه هر گونه نشر وکپی برداری ازو تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال،اشکال شرعی دارد. 🌺مؤسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر وعلوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷 سلام بر تو ای مولایی که هرکس تو را یافت به تمام خیر و خوبی ها رسیده. 🌷 سلام بر تو و بر روزی که با آمدنت، زمین از خیر و خوبی لبریز خواهد شد. 🟢 السَّلامُ عَلَيْكَ يا عَديلَ الْخَيْرِ 📚 صحیفه مهدیه، زیارت حضرت بقیة الله ارواحنا فداه در سختیها ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
انتظار یعنی .... 🔵 انتظار یعنی‌اینڪه‌ببینی درجایگاهی‌ڪه‌هستی باتوانایی‌هایی‌ڪه‌داری چه‌ڪاری‌ازدستت‌برمی‌آید تابرای‌ (عج) انجام‌بدهی؛ 🌕 انتظارتوقف‌نیست‌حرڪتی‌رو‌به‌جلوست @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نماز بسیار پرفضیلت یکشنبه های ماه ذیقعده برای آمرزش گناهان 🔵 براى نماز در روز یکشنبه ماه ذیقعده روایتى از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) نقل شده است. در فضیلت این نماز، آمده است: 🔺 که هر کس آن را بجا آورد: 1⃣ توبه اش پذیرفته مى شود 2⃣ و گناهانش آمرزیده مى گردد 3⃣ و سبب برکت براى نمازگزار و خانواده اش خواهد بود، 4⃣ و در روز قیامت کسانى که از او طلبى و یا حقّى دارند، از وى راضى گردند 5⃣ و با ایمان از دنیا مى رود 6⃣ و قبرش براى او وسیع و نورانى گردد 7⃣ و پدر و مادرش از او راضى شوند 8⃣ و آنها نیز مورد مغفرت خداوند قرار گیرند، 9⃣ ذریّه او نیز بخشیده شوند 0⃣1⃣ و روزى او وسیع گردد 1⃣1⃣ فرشته مرگ به هنگام مردن، با او مدارا کند 2⃣1⃣ و به آسانى جانش را بگیرد. 🌕 کیفیت نماز : رسول خدا(صلى الله علیه وآله) کیفیّت نماز را این گونه بیان فرمود که: در روز یکشنبه غسل کند و وضو بگیرد و چهار رکعت نماز بخواند (دو رکعت دو رکعت) در هر رکعت، سوره «حمد» یک مرتبه، سوره «قل هو الله» سه مرتبه و سوره هاى «فلق» و «ناس» را یک مرتبه بخواند; و بعد از اتمام نماز هفتاد مرتبه استغفار کند، سپس بگوید: 🔺 لا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاَّ بِاللهِ الْعَلىِّ الْعَظیمِ آنگاه بگوید: 🔺 یا عَزیزُ یا غَفّارُ، اِغْفِرْ لى ذُنُوبى، وَ ذُنُوبَ جَمیعِ الْمُؤْمِنینَ وَ الْمُؤْمِناتِ، فَاِنَّهُ لا یَغْفِرُ الذُّنُوبَ اِلاَّ اَنْتَ. 📚 مفاتیح الجنان/اعمال ماه ذیقعده 🔵 لازم به ذکر است طبق متن انتهایی روایت این عمل را در سایر یکشنبه های سال نیز می‌توانیم انجام دهیم. @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⬅️روز ملی جمعیت ↩️روز ملی جمعیت یک رویداد سالانه است که هر سال در ۳۰ اردیبهشت برگزار می‌شود. که به پیشنهاد سازمان ثبت احوال ایران و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، و مصادف با روز ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت از سوی رهبر ایران سید علی خامنه‌ای به عنوان روز ملی جمعیت در تقویم رسمی ایران به ثبت رسید. 👌در این روز سیاست‌های کلی جمعیت به مواردی مانند : ارتقا پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت با افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی، رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و افزایش فرزند، کاهش سن ازدواج، اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران به‌ویژه در دوره بارداری و شیردهی و پوشش بیمه‌ای هزینه‌های زایمان و درمان ناباروری مردان و زنان، تحکیم بنیان و پایداری خانواده با اصلاح و تکمیل آموزش‌های عمومی دربارهٔ اصالت کانون خانواده و فرزند پروری و با تأکید بر آموزش مهارت‌های زندگی و… اشاره شده‌است. ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️امام رضا علیه السلام به بعضی از شیعیان نزدیک خود سفارش و نصیحت می فرمود، از جمله: ♻️ سفارش به احمد: ❇️امام رضا علیه السلام به احمد بن محمد بن ابی نصر سفارشی کرد که از جمله این بود: 🔆«از دعا خسته نشو زیرا دعا مهم ترین چیز نزد خداست. و بر تو باد به صبر، و طلب حلال، و صله رحم؛ و بر حذر باش از دشمنی با مردم. ما اهل بیت خاندانی هستیم که وصل می کنیم به آن که از ما قطع می کند و خوبی می کنیم به کسی که به ما بدی می کند، و به خدا از این طریق نتیجه خوب می بینیم.» 👈 امام او را به اخلاق خوب و کارهای نیکو سفارش کرد که به وسیله آن انسان به علوّ مقام نائل می گردد. ♻️سفارش به ابراهیم: ❇️امام رضا علیه السلام به ابراهیم بن ابی محمود سفارشی کرد که از جمله در آن آمده است: 🔆 «خبر داد پدرم از پدرانش از رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله که فرمود: هر که می شنود از گوینده ای، او را پرستش کرده است؛ پس اگر گوینده از خدا صحبت می کند خدا را عبادت کرده است، و اگر از ابلیس صحبت می کند ابلیس را عبادت کرده است.» تا اینکه فرمود: 🔆 «ای ابن ابی محمود، وقتی مردم راست و چپ را انتخاب کردند تو راه ما را انتخاب کن، زیرا هر کس به ما چسبید به او می چسبیم و هر کس از ما جدا شد از او جدا می شویم. به کمترین چیزی که انسان از ایمان خارج می شود این است که به شن بگوید این هسته است، سپس به آن معتقد شود و از کسی که مخالفت کند برائت جوید. 🔆ای ابن ابی محمود، حفظ کن آنچه را که برای تو نقل نمودم، همانا برایت خیر دنیا و آخرت را جمع کردم.» 👈👈 این وصیت حاکی است از لزوم پیروی از اهل بیت علیهم السلام و اقتدا به روش آنها و هدایت به سیره شان، همانا نجات این است و ایمنی از هلاکت و رسیدن به رضوان خدای متعال می باشد. این مطلب ادامه دارد ┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••◈﷽◈•••═•* «الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ وَبِمَا أَنفَقُوا مِنْ أَمْوَالِهِمْ ۚ فَالصَّالِحَاتُ قَانِتَاتٌ حَافِظَاتٌ لِّلْغَيْبِ بِمَا حَفِظَ اللَّهُ ۚ وَاللَّاتِي تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ ۖ فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلَا تَبْغُوا عَلَيْهِنَّ سَبِيلًا ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيًّا كَبِيرًا؛ مردان، سرپرست و نگهبان زنانند، بخاطر برتریهایى که خداوند براى بعضى نسبت به بعضى دیگر قرار داده است، و بخاطر هزینه هایى که از اموالشان (در مورد زنان) مى کنند. و زنان شایسته، زنانى هستند که متواضعند، و در غیاب (همسر خود،) اسرار و حقوق او را، در مقابل حقوقى که خدا براى آنان قرار داده، حفظ مى کنند. و زنانى را که از سرکشى و مخالفتشان بیم دارید، پند و اندرز دهید. و (اگر مؤثر واقع نشد،) در بستر از آنها دورى نمایید. و (اگر راهى جز شدت عمل نبود) آنها را تنبیه کنید. اگر از شما پیروى کردند، راهى براى تعدّى بر آنها نجویید. خداوند، بلند مرتبه و بزرگ است.»(نساء، ۳۴) ✅ موضوع: سبب قوام بودن شوهر ❓بنا بر چه جهاتی قوام بودن شوهر اثبات می شود؟ ✍ خدای سبحان به دو جهت، قيّم بودن نسبت به امور خانه را برعهده شوهر نهاده است: 1⃣ توانايی، صلابت و مديريت مرد 2⃣ عهده داری تمامی هزينه‌های اختصاصی زن و تأمين نيازهای منزل، ⬅️ بنابراين اگر مردی اين دو صفت را نداشت يا از دست داد يا به وظيفه اش عمل نكرد، ولايتش بر خانواده، رخت برمی‌بندد و چنين مردی ديگر قيّم منزل نخواهد بود. 🔸 اگر وضعيّت خانواده‌ای به عكس باشد؛ يعنی هوش و ادراك و قدرت تدبير زنی بيش از شوهرش باشد و امور خانه با ثروت يا درآمد زن اداره شود، دليلی ندارد كه مرد فرمانروای خانواده باشد، زيرا «باء» در «بِما فَضَّلَ اللهُ... و بِما اَنفَقوا» برای سببيت است؛ يعنی به سبب برتری مرد و انفاق هزينه ها، او قيّم زن است، مگر كسی بگويد اين حكم، تعبّد محض و مانند برخی مناسك حج (رمی جمرات) است. 🔸 اگر مبناي قيّوميت مرد، آيه «لِلرِّجالِ عَلَيهِنَّ دَرَجَة» باشد در مقابلش تعبيرهای «ولَهُنَّ مِثلُ الَّذی عَلَيهِنّ» يا «وعاشِروهُنَّ بِالمَعروف» و... نيز وجود دارد. ⬅️ زن و شوهر، هر يك حقوقی و وظايفی دارند و كلمه «درجه» در آيه مزبور دليل ارزش افزوده وجودی نيست، بلكه ناظر به امور اجرایی است. ✅ مراتب برخورد با زن ناشزه ❓مراتب برخورد با نشوز زن در آیه ۳۴ نساء به چه نحو بیان شده است؟ ✍ ناسازگاری زن و شوهر به يكی از سه صورت زير رخ می‌نمايد: 1⃣ نشوز شوهر؛ اگر شوهر هنر مديريّت يا توان تدارك هزينه ها را نداشته باشد يا وظيفه‌اش را انجام ندهد و مايه ناسازگاری با زن در خانه شود، مرد «ناشز» است. ❇️ بحث نشوز مرد در آيه ۱۲۸ نساء به تفصيل بررسی می‌شود: 💥 «واِنِ امرَاَةٌ خافَت مِن بَعلِها نُشوزاً اَو اِعراضاً فَلا جُناحَ عَلَيهِما اَن يُصلِحا بَينَهُما صُلحاً والصُّلحُ خَيرٌ واُحضِرَتِ الاَنفُسُ الشُّحَّ واِن تُحسِنوا وتَتَّقوا فَاِنَّ اللهَ كَانَ بِما تَعمَلونَ خَبيرا». 👈 چون در اين موارد معمولاً موعظه زن بی‌اثر بوده و زن فاقد قدرت بازدارندگی است، می‌تواند نزد ولی مسلمين دادخواهی كند، زيرا حاكم شرع، ولي افراد سركش و ممتنع است؛ اگر با نصيحت، تشويق و تهديد، اصلاح نشد و زندگی در آن وضعيت برای زن تحمّل پذير نبود، مرد را به طلاق وامی‌دارد و اگر از اجرای آن خودداری كرد حاكم شرع زن را طلاق می‌دهد؛ نظير طلاق همسر غايب و مفقودالاثر، با شرايطش. بديهی است بايد در طلاق كه از امور مهم است، احتياط رعايت شود. 2⃣ ناسازگاری طرفينی و مشترك: اين مورد، در آيه ۳۵ نساء با عنوان شِقاقَ بَينِهِما می‌آيد. 3⃣ نشوز زن: عدم تمكين ـ در آميزش ـ از سوی زن باشد كه «ناشزه» ناميده می‌شود. ◀️ اين برآشفتن و برآمدن اختصاصی به زن ندارد چنان كه بيان شد. هرچند در تبيان شيخ طوسی چنين آمده است: نشوز تنها از طرف زن است و شقاق از هر دو. ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 همواره دعا کنیم و نا امید نشیم 1⃣ امام صادق علیه‌السلام فرمود: «يا ميسر ادع ولا تقل: إن الامر قد فرغ منه؛ «دعا کنید واز خدا بخواهید ونگویید که کار از کار گذشته است.» (اصول کافی، شیخ کلینی، ج ۲، ص ۴۶۶) 2⃣ امام کاظم علیه‌السلام می‌فرماید: بر شما باد که پایبند دعا باشید، زیرا دعا کردن به درگاه خدا و طلب کردن از خدای متعال بلائی را که مقَدّر شده و حکم بدان شده و جزء اجرای آن چیزی نمانده است را برطرف می‌گرداند. پس اگر خداوند را بخواند و از او درخواست شود، به یک باره بلا بر می‌گردد! اصول کافی،شیخ کلینی، ج٢، ص۴٧٠ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin