*•═•••◈﷽◈•••═•*
#آموزشی
#تفسیر_تخصصی
#جلسه_هشتادوچهارم
«حُرِّمَتْ عَلَیْکُمْ أُمَّهاتُکُمْ وَ بَناتُکُمْ وَ أَخَواتُکُمْ وَ عَمّاتُکُمْ وَ خالاتُکُمْ وَ بَناتُ الأَخِ وَ بَناتُ الأُخْتِ وَ أُمَّهاتُکُمُ اللاّتی أَرْضَعْنَکُمْ وَ أَخَواتُکُمْ مِنَ الرَّضاعَةِ وَ أُمَّهاتُ نِسائِکُمْ وَ رَبائِبُکُمُ اللاّتی فی حُجُورِکُمْ مِنْ نِسائِکُمُ اللاّتی دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَإِنْ لَمْ تَکُونُوا دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَلا جُناحَ عَلَیْکُمْ وَ حَلائِلُ أَبْنائِکُمُ الَّذینَ مِنْ أَصْلابِکُمْ وَ أَنْ تَجْمَعُوا بَیْنَ الأُخْتَیْنِ إِلاّ ما قَدْ سَلَفَ إِنَّ اللّهَ کانَ غَفُوراً رَحیماً؛ حرام شده است بر شما، مادرانتان، و دختران، و خواهران، و عمه ها، و خاله ها، و دختران برادر، و دختران خواهر شما، و مادرانى که شما را شیر داده اند، و خواهران رضاعى شما، و مادران همسرانتان، و دختران همسرتان که در دامان شما پرورش یافته اند از همسرانى که با آنها آمیزش جنسى داشته اید ـ و چنانچه با آنها آمیزش جنسى نداشته اید، (دختران آنها) براى شما مانعى ندارد و (همچنین) همسرهاى پسرانتان که از نسل شما هستند (نه پسرخوانده ها) و (نیز حرام است بر شما) که جمع میان دو خواهر کنید; مگر آنچه در گذشته واقع شده; چرا که خداوند آمرزنده و مهربان است»(نساء، ۲۳).
✅ موضوع: جمع آوردن محرمات نکاح
❓ به چه علت محرمات نکاح به صورت جمع (أُمَّهَاتُكُمْ وَ بَنَاتُكُمْ وَ أَخَوَاتُكُمْ و ...) ذکر شده است؟
✍ دو احتمال درباره جمع آوردن (اُمَّهاتُكُم) و جمعهای پس از آن بيان شده است:
1⃣ برای افاده استغراق در توزيع است؛ يعنی بر هر مردی از شما مادرش و دخترش و... حرام است؛ نه آنكه هر كس عنوان مادر بر او صادق است، ازدواج با او حرام باشد، هرچند مادر ديگری باشد، بلكه بر هر مردی ازدواج با مادر و خواهر و... خودش حرام است.
⬅️ خطاب به جميع است كه هيچ فردی از شما حق ندارد با مادر و دختر و... خود ازدواج كند و چون افراد زيادند، قهراً مادرها، دخترها و... نيز بسيار خواهند بود، زيرا همه زن های جامعه زيرمجموعه يكی از عناوين ياد شده قرار دارند: يا مادرند يا دخترند يا...، از اين رو به صورت جمع بيان فرمود
💥 چنان كه آيه «أَوفوا بِالعُقود» نيز به اين معناست كه هر كسی بايد به عقد خود وفا كند؛ نه اينكه بر هر فردی واجب است به جميع عقود وفا كند.
2⃣ كلمه «أُمهات» افزون بر مادر، شامل جده پدری و مادری نيز میشود؛ يعنی هر فردی حداقل دارای سه مادر است: مادر بلافصل كه مادر خود اوست؛ مادر پدرش؛ مادر مادرش.
◀️ همه اين ها مصداق امهات اند. ساير جمع ها يعنی دخترها (دختر دختر و دختر پسر)، عمه ها، خاله ها نيز اين گونه اند؛ يعنی بلافصل و مع الفصل، هر دو را شامل میشوند.
◀️ گفتنی است كه مراد از عمه و خاله بافاصله، عمه عمه و خاله خاله نيست، چون عمه عمه يا خاله خاله، گاهی ممكن است نكاحشان جايز باشد، بلكه مراد خواهر جد و خواهر جد جد و خواهر جدّه و خواهر جدّه جدّه است، پس «عمات» و «خالات» نظير مادر و مادرِ مادر يا دختر و دخترِ دختر نيست.
👈 درباره خواهرها، مع الفصل و بلافصل فرض ندارد.
👈 خواهر مصاديقش متعدد است؛ ولی همه در يك رتبه اند و در طول هم نيستند. تعبير (اَخَواتُكُم) خواهر پدری، خواهر مادری و خواهر پدری و مادری هر سه صنف را شامل میشود.
🔸 گفتنی است كه از جمع های ياد شده اراده هر دو جهت مزبور نيز ممكن است؛ مثلاً در رضاع، مراد از (واُمَّهاتُكُمُ اللّاتي اَرضَعنَكُم) مادر رضاعی هر فرد، خواه بیفاصله يا بافاصله است.
┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄
برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
🌿الســـــــــــــلام علیکــــــــ یامـولانا یا صـاحب الزمـان (عج)⚘
سلام مولاے من ، مهدے جان
سلامے از ذره اے کوچک به روشن ترین خورشید
سلامے از قلبے مضطرب به بزرگترین آرامش
سلامے از چشمانے منتظر به زهرایے ترین یوسف
سلامے از من که تنهاترینم به تو که مولاے منے
دردم را میدانے
اندوهم را میبینے
دلواپسےام را شاهدے
صدایم را میشنوے
و
دعایم میکنے ...
در افق آرزوهایم
تنها«أللَّھُمَ ؏َـجِّلْ لِوَلیِڪْ ألْفَرَج»را میبینم...
#آقاےمهربانغزلهاےمنسلام✋
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•═•••◈﷽◈•••═•
#آموزشی
#احکام_عمومی🇮🇷
#جلسه_هشتاد_و_یکم
✅ موضوع :احکام حیض
✅ اقسام زنهای حائض
🌹 صاحب عادت ↪️
⬅️ وقتیه -عددیه :هماهنگی در وقت(شروع ) وتعداد (پایان) حیض
⬅️ وقتیه: هماهنگی در شروع حیض
⬅️ عددیه:هماهنگی در تعداد روزهای حیض
🌹فاقد عادت ↪️
⬅️مبتدعه :بار اول است که حیض می بیند.
⬅️مضطربه:بار اول نیست ولی عادت معین نیز پیدا نکرده است 😒یا عادت قبلی اش به هم خورده است.
⬅️ ناسیه :عادت خود را فراموش کرده است🤔
🌹ملاک تعیین عادت دو چیز است:↪️
الف)وقت شروع حیض
ب) تعداد روز های حیض
✍بنابر این اگر زنی دوبار زمان شروع حیض او یا تعداد روزهایی که خون می بیند یا هر دو هماهنگ باشد نسبت به شخص دارای عادت معین است 👌واینگونه افراد سه گروهند: 👇👇👇
•┈••✾🍃✾🍃✾••┈•
1⃣ عادت وقتیه و عددیه ⬅️ دوبار پشت سر هم در وقت معین شروع شده ودر وقت معین هم پایان یافته است.
2⃣ عادت وقتیه :در دو ماه پشت سر هم وقت شروع حیض هماهنگ ولی در عدد تعداد روزهای حیض نا هماهنگ است.
3⃣ عادت عددیه:در دو حیض پشت سر هم وقت شروع حیض ناهماهنگ ولی تعداد روزهای حیض یکسان است .
✅ ادامه دارد....
📚توضیح المسائل مراجع عظام
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
⚘﷽⚘
⚘الســـــــــــــلام علیکــــــــ یامـولانا یا صـاحب الزمـان (عج)⚘
تک تک گلبرگهاے گلم را
به یاد عطر وجودتان مےبویم
مشامم آکنده میشود
از این رایحهے بهشتے
و لحظاتم مالامال مےگردد از حس حضورتان
گل خوشبوے هستے
دیدنتان آرزویم است
متی تِرانا وَ نَراک
آقاجان
این روزها هم میگذرد
این روزهاے دلتنگے
این روزهاے دورے و بیقرارے
این روزها میگذرد و
وقتِ مهربانے مےآید
وقتِ آمدنِ تو ...
مےآید روزے که مےآیے و
دستِ دلمان را میگیرے
و از دلتنگے و غم نجاتمان میدهے
آه که دلم پَرمیزند براے مهربانےات
حضرتِ مهربانترین .
ٖدر افق آرزوهایم
تنها ♡أللَّھُمَ ؏َـجِّلْ لِوَلیِڪْ ألْفَرَج♡ را میبینم...
#مولاےمهربانغزلهاےمنسلام✋
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
*•═•••🌸◈﷽◈🌸•••═•*
#معرفتی
#برگی_ازدفتر_زندگانی_ائمه
#قسمت_پنجم
✍ مروری بر زندگینامه امام علی علیه السلام
⬅️ اوصاف جسمی
↩️درباره چهره و اوصاف جسمانی علی علیهالسّلام در منابع مختلف سخن بسیار رفته است. گفتهاند که او مردی میانه بالا بود؛اندکی کوتاه با چشمانی سیاه و گشاده داشت. در نگاهش عطوفت و مهربانی موج میزد. ابروانش کشیده و پیوسته بود.
🍃صورتی زیبا داشت و از نیکو منظرترین مردم به شمار میآمد. رنگ صورتش گندمگون بود.
🍃چهرهای گشاده و بشاش داشت. گردنش از سپیدی به درخشش ابریقی نقرهای مانند بود.
🍃ریشی انبوه داشت و بالای آن زیبا مینمود. شانههایش همچون شانههای شیری ژیان، فراخ بود.
🍃وی انگشتانی باریک و ساعد و دستی نیرومند داشت.
🍃چنان قوی بود که اگر دست کسی را میگرفت، بر او مستولی میشد و طرف مقابل قدرت نفس کشیدن را از دست میداد. شکمی بزرگ و پشتی قوی داشت.
🍃سینه وی فراخ و پرمو بود و سر استخوانهای او که در مفصل با یکدیگر جفت شده بودند، بزرگ مینمود. عضلاتی پر پیچ و تاب و ساقهایی کشیده و باریک داشت. بزرگی عضله دست و پای او موزون بود و هنگام راه رفتن اندکی به جلو متمایل میشد.
↩️بنابر برخی منابع، پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلّم او را با لقب «بطین» خوانده و همین باعث شده است تا این گمان پدید آید که امام علی علیهالسّلام به لحاظ جسمانی، چاق بوده است ولی به نقل برخی منابع منظور از «بطین» در اینجا عبارت از «البطین من العلم» فربه از دانش است.
↩️قرائن دیگری نیز در کار است که این تفسیر را تایید میکنند از جمله برخی زیارتنامهها که علی علیهالسّلام را به صفت «بطین» ستودهاند.
👈ابن قتیبه میگوید:
وی با هیچ کسی مبارزه نکرد؛ مگر اینکه او را زمین زد.
👈ابن ابی الحدید میگوید:
👌 توانایی جسمی امام، ضرب المثل شده است. او بود که در قلعه خیبر را کند، در حالی که جمعی میخواستند آن را برگردانند ولی نتوانستند؛ او بود که بت هبل را -که بت بزرگی بود- از بالای کعبه به زمین انداخت و او بود که سنگ بزرگی را در روزهای خلافتش با دست خویش از جا کند و از زیر آن آب جوشید، در حالی که لشکریان همگی از این کار ناتوان بودند.
این مطلب ادامه دارد
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#اعراب_آیات
#جلسه_هشتاد_و_پنجم
✅ موضوع: اعراب آیه ۷۸سوره بقره
👈وَمِنْهُمْ أُمِّيُّونَ لَا يَعْلَمُونَ الْكِتَابَ إِلَّا أَمَانِيَّ وَإِنْ هُمْ إِلَّا يَظُنُّونَ.
و [بعضى] از آنان بى سوادانى هستند كه كتاب [خدا] را جز خيالات خامى نمى دانند و فقط گمان مى برند.
وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد.
مِنْ: حرف جر مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
هُمْ: ضمیر متصل، مبنی، محلا مجرور به حرف جر
مِنْهُمْ: جار و مجرور، متعلّق به عامل محذوف، محلا مرفوع، خبر مقدم
أُمِّيُّونَ: مبتدای موخر و مرفوع، علامت رفع «واو»
لَا : حرف نفی، مبنی بر سکون، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد.
يَعْلَمُونَ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر بارز و متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل
الْكِتَابَ: مفعول به و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
إِلَّا : حرف استثنا، مبنی بر سکون، عامل محلی از اعراب ندارد.
أَمَانِيَّ : مستثنی و منصوب، علامت نصب فتحه ظاهری
وَ: حرف عطف، مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد.
إِنْ : نافیه حجازیه (حرف شبیه لیس)، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
هُمْ : ضمیر منفصل، مبنی بر فتح، محلا مرفوع، اسم «إِنْ»
إِلَّا: حرف استثنا، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد.
يَظُنُّونَ: فعل مضارع مرفوع، علامت رفع ثبوت نون. ضمیر بارز و متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل.
جمله فعلیه، محلا منصوب و خبر برای «إِنْ»
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعرابالقرآنالکریم و کلمةاللهالعلیا)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرانی
@moassese_nooralyaghin
•••🌸•••༻﷽༺•••🌸•••
#آموزشی
#صرف_و_نحو
#جلسه_هشتاد_و_پنجم
✅ موضوع : انواع جمع(جمع مذکر سالم)
👈 جمع بر سه نوع است:
الف: مذکر سالم
ب: مؤنث سالم
ج: مکسّر
🔷 روش ساختن جمع مذکر سالم
در ساختمان اسم مفرد تغییری ایجاد نمی شود و به آخر آن در حالت رفعی، «ونَ» و در حالت نصبی و جرّی، «ینَ» اضافه می شود.
مثال۱ : مُرسَل ⬅️ مرسلونَ
مثال۲: مؤمِن ⬅️ مؤمِنینَ
🔹 استثناء در جمع مذکر سالم
الف_ در اسم منقوص، حرف«یاء» هنگام جمع بستن حذف می شود. ماقبل «واو» را ضمّه و ماقبل «یاء» را کسره می دهیم.
مثال۱: هادٍ (در حالت رفعی)⬅️ هادُونَ
مثال۲: هادٍ (درحالت نصبی و جرّی)⬅️ هادِینَ
ب_ «الف» در اسم مقصور، هنگام جمع بستن حذف می شود و فتحه پیش از «واو و یاء» بدون تغییر باقی میماند.
مثال: مُصطفَی ⬅️مُصطفَونَ / مُصطفَینَ
ج_ اسم ممدود مانند اسم مثنی جمع بسته می شود.
مثال: بَنّاءٍ ⬅️ بَنّاؤونَ
📌 نکته: جمع مذکر سالم، مخصوص اسم خاص و صفات انسان مذکر است.
اسم خاص که حرف تأنیث«ة» نداشته باشد و همچنین مرکّب نباشد.
مثال۱: معاویة 👈 مؤنث لفظی
مثال۲: علّامَة 👈 صیغه مبالغه
مثال۳: عبدالله 👈اسم مرکب
🍃۳ مورد بالا جمع مذکر سالم بسته نمی شوند.
🔹 شرایط صفات انسان مذکر
۱_ مشتق وصفی بدون «ة» آمده باشد:
محمد___ محمّدونَ
۲_ بتوان آن را مؤنث کرد: سعید ___ سعیدة
۳_ اسم تفضیل باشد: اکبر ___ اکبرون
ولی صفت مشبهه بر وزن أفعل نباشد : مثلا «ابیض» را نمی توان جمع مذکر سالم بست.
۴_ صفت بر وزن «فَعلان» که مؤنثش «فَعلی» است، نباشد، لذا نمی توان «نَشوان ___ نَشویٰ» را جمع مذکر بست.
۵_ صفتی که مذکر و مؤنثش یکی است: «بتول و جریح» را نمی توان جمع مذکر بست.
۶_ اسم منسوب نیز جزء صفات است.
مثال: لُبنانیُّون، دمشقیُّون، اُمّیُّون
⛔️ موارد زیر جمع مذکر سالم بسته نمی شود.
🌱 «رَجُل» زیرا اسم خاص نیست.
🌱 «غُلام» زیرا مشتق وصفی نیست.
🌱 «مریم» زیرا اسم خاص مؤنث است.
🌱 «مُرضِع»: شیردهنده» زیرا صفت ویژه زنان است.
🌱 «بَرق» اسم خاص اسب(غیر انسان) است.
🌱«فِضّی» صفت ویژه انگشتر(غیر انسان) است.
🌱 «طَلحَة» مؤنث لفظی و اسم خاص مذکر با«ة» تأنیث است.
🌱 «فَهّامَة» زیرا مشتق وصفی با«ة» آمده است.
🌱 «سیبِوَیه» زیرا اسم خاص مرکب است.
🔹 اسمهای ملحق به جمع مذکر سالم عبارتند از:
«اُولُو، بَنون، اَهلون، عِلّیُّون، اَرَضون، عالَمون، سِنون و مشابه آن و عِشرون تا تِسعون و موارد مشابه»
وگرنه ملحق به جمع مذکر سالم نیستند.
مثال: عابِدون
📌 توضیح: در زبان عرب اسمهایی هستند که شرایط کامل جمع مذکر سالم را ندارند ولی با«ون» یا «ین» جمع بسته می شوند؛ پس ملحق به جمع مذکر سالم هستند.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
✅ در آیه ۷۸ سوره بقره:
«اُمِیُّون» به «اُمّ» نسبت داده شده و منسوب است. بنابر این جمع مذکر سالم بسته شده است.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (بر مبنای کتاب مبادی العربیه و صرف متوسطه)
📌توجه : هرگونه نشر یا کپیبرداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد.
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghi
🌿الســـــــــــــلام علیکــــــــ یامـولانا یا صـاحب الزمـان (عج)⚘
باز هم ساعت دلم به وقت یادت کوک شد
دلبر بےنشانم ؛
بهار یادت همیشه در وجودم سبز خواهد ماند
برگرد ..........
مولاجان
امروز ، اگرچه دوباره چشمهایم از خواب برخواسته و ناکام ماندند؛
اما دل خوش شدم از اینکه یک روز ، به دیدارتان نزدیکتر شدم
و شاید همین امید و آرزوے دیدار است ، که در این وانفساے بلا مرا به زندگے امیدوار کرده.
دلتنگے این روزهاے من براے شما قابل وصف نیست
من هر روز وعده آمدنتان را به دل بےقرارم مژده میدهم
نمیدانم زمان ظهورتان را درک خواهم کرد یا نه؟
اماآقاجان اگر آمدے من نبودم حلالم کن.😔
در افق آرزوهایم
تنها ♡أللَّھُمَ ؏َـجِّلْ لِوَلیِڪْ ألْفَرَج♡ را میبینم...
#مولاےمهربانغزلهاےمنسلام✋
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
جهاد تبیین2قسمت اول.mp3
6.26M
👈جهاد تبیین
👈مدرس: آقای عظیمی
👈تاریخ
۱۴۰۲/۴/۱۰-۱
👈موضوع:مروری بر مطالب گذشته
جهاد تبیین 2 قسمت دوم.mp3
5.27M
👈جهاد تبیین
👈مدرس: آقای عظیمی
👈تاریخ
۱۴۰۲/۴/۱۰-۲
👈موضوع: سومین ابزار جهاد تبیین
جهاد تبیین 2 قسمت سوم.mp3
4.65M
👈جهاد تبیین
👈مدرس: آقای عظیمی
👈تاریخ
۱۴۰۲/۴/۱۰-۳
👈موضوع: چهارمین وپنجمین ابزار جهاد تبیین
﷽
🏳 #اعلام_مراسم
🔸تجمعبزرگخانوادگیعفافوحجاب🔸
🎤سخنران:
👈حجتالاسلاممهدیطائب
🎤بانوای:
👈حاجمهدیسلحشور
👈حاجابوذر روحی
📆 چهارشنبه ۲۱ تیرماه
⏱راسساعت ۲۱
🌲بلوارغدیر، بوستانعلوی
📣📣📣منتظر حضور پرشور همه خواهران ولایی موسسه نورالیقین در این تجمع بزرگ هستیم...
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
#سلام_مولاے_مڹ
ما بہ طلوع صبح دل انگیز ظہورت
بسیار مشتاقیم اگر چہ در تمناے
لحظہ بہ لحظہ ایڹ وصڸ ڪاهلیم
بہ یاریماڹ بیا
و خودت براے فرج دعاڪڹ
تا امیدماڹ بہ هر چہ زودتـر آمدنت،
شعلہور شود و قلبہایماڹ آرام بگیرد
و نواے جاڹهایماڹ گردد
#اللهم_عجـل_لولیـڪ_الفرج🌼
┄┄┄┅••🌸✻🌸••┅┄┄┄
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
🔵 اعمال روز مباهله
🔶 روز ۲۴ ذی الحجه
♦️ روز مباهله نزول آیه تطهیر نزول آیه ولایت
⬅️ روزی اسٺ ڪہ رسول خدا صَلَّی اللَّهِ عَلِیهِ وَاله با نصارای نجران مُباهلہ ڪرد.
🌕 پیش از آنڪہ خواسٺ مُباهلہ ڪند عبا بر دوش مبارڪ گرفٺ و حضرٺ علی و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام را داخل در زیر عبا نمود و گفت پروردگارا هر پیغمبری را اهل بیتی بوده است که مخصوص ترین خلق بوده اند به او، خداوندا اینها اهل بیت منند پس ایشان را کاملا پاک گردان و از آنها هر گونه شک و گناه را برطرف کن.
💫 پس جبرئیل نازل شد و آیه تطهیر در شأن ایشان آورد:
“إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَكُمْ تَطْهِیرًا” سوره احزاب، آیه۳۳
(خدا می خواهد پلیدی را از شما دورکند و شما را چنان که باید پاک دارد.)
🔸پس حضرٺ رسول صَلَّی اللَّهِ عَلِیهِ وَ اله آن چهار بزرگوار را بیرون برد از برای مباهلہ چون نگاه نصاری بر ایشان افتاد و حقّیّت آن حضرٺ و آثار نزول عذاب مشاهده ڪردند جرأت مُباهله ننمودند و استدعای مصالحه و قبول جزیه نمودند .
⬅️ همچنین در این روز نیز حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در حال رڪوع انگشتری خود را بہ سائل داد
و آیہ ولایت"اِنَّما وَلِیُّكُمُ اللّه" در شأن ایشان نازل شد.
اعمال این روز:
اوّل: غسل
دوّم: روزه
سوّم: دو رڪعت نماز و آن مثل روز عید غدیر اسٺ
(دو رڪعٺ اسٺ؛ در هر رڪعٺ، یڪ مرتبہ حمد و ده مرتبہ توحید، ده مرتبہ آیةالڪرسے و ده مرتبہ سوره قدر خوانده مےشود و بهتر اسٺ پیش از اذان ظهر خوانده شود.)
و نیز روایٺ شده اسٺ بعد از نماز هفتاد مرتبہ استغفار ڪند.
چهارم: خواندن دعاے مباهلہ ڪہ شبیہ بہ دعاے سحرهای ماه رمضان اسٺ: اللهم انی اسئلك من بهائك بابهاء .........
پنجم: شایسته است در این روز صدقه بر فقراء به جهٺ تَأسّی به مولای متقیان امیرالمؤمنین علی علیه السلام و زیارت ڪردن آن حضرت و بهتر اسٺ زیارت جامعه خوانده شود.
📚 متن و شرح کامل دعاها و اعمال در مفاتیح الجنان
@moassese_nooralyaghin
🔵 پیام های داستان مباهله
🌺 از داستان مباهله می توان پیام های زیر را به دست آورد:
1⃣ پیامبر، حاضر شد برای اثبات حقانیت دین اسلام، خود و نزدیک ترین بستگانش را در معرض خطر قرار دهد. «من بعد ما جاءک من العلمِ»
2⃣ آخرین برگ برنده و سلاح برنده مؤمن، دعاست.
3⃣ در مجالس دعا، کودکان را نیز با خود ببریم. «أَبناءنا»
4⃣ استمداد از غیب، پس از بکارگیرى توانایى هاى عادّى است.«نبتهِل»
5⃣ حالات اهل دعا مهم است، و نه تعداد آنها. مباهله کننده ها، پنج نفر بیشتر نبودند.«أَبْناءَنا»، «نِساءَنا»، «أَنْفُسَنا».
6⃣ علىّ بن ابى طالب، جان و نفس و خود پیامبر است.«أَنفسنا»
7⃣ اهل بیت پیامبر و اصحاب کساء به تصریح آیه مباهله، مستجاب الدعوة هستند.
8⃣ فرزند دخترى، همچون فرزند پسرى، فرزند خود انسان است. «أَبنائنا»، بنا براین امام حسن علیه السلام و امام حسین علیه السلام فرزندان پیامبرند.
📚 (قرائتی، تفسیر نور)
@moassese_nooralyaghin
تمام انبیاء در مشکلات و گرفتاری ها متوسل به پنج تن آل عبا می شدند
🔵 در روز مباهله وجود نورانی پنج تن آل عبا به میدان آمدند..
🔹 روز مباهله از معدود روزها و بهترین زمان های دعا برای ظهور امام زمان ارواحنافداه و طلب تمام خیر دنیا و آخرت و دوری از تمام شرها و فتنه های در عالم هستی که همه ی این دعاها در دعای ذکر شده ی در مفاتیح در اعمال این روز جمع شده اند.
🔹 امام باقر علیه سلام در مورد این دعا می فرماید: اگر بگویم اسم اعظم خداوند در این دعاست، راست گفته ام و اگر مردم می دانستند این دعا چه اثری در اجابت دعا دارد با تمام توان برای آموختن آن تلاش می کردند. و این همان دعای مباهله است...
🌷 الهی به پنج تن آل عبا عجل لولیک الفرج
@moassese_nooralyaghin