eitaa logo
کانال خادمان قرآن و عترت نورالیقین
974 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
1.4هزار ویدیو
53 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❣ 📖 السَّلامُ عَلَیْکَ یا إِمامَ الْإِنْسِ وَالْجانِّ... 🌱سلام بر تو ای مولایی که بر جن و انس امامت می‌کنی. سلام بر تو و بر روزی که عالم هستی بر امامت تو گردن می‌نهد. 📚 صحیفه رضویه، زیارت امام زمان عجّل تعالی فرجه در حرم شریف امام رضا علیه السلام. ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◀️ سالروز شهادت عباس بابایی|خلبانی که قید رشته پزشکی را زد ⬅️ عباس بابایی در سال ۱۳۴۸ در رشته پزشکی پذیرفته شد اما به دلیل علاقه به خلبانی، داوطلب تحصیل در رشته خلبانی نیروی هوایی شد. ↩️ عباس بابایی متولد 14 آذر سال 1329 در قزوین است؛ او دوره ابتدایی را در دبستان دهخدا و دوره متوسطه را در دبیرستان نظام وفا در قزوین گذراند. پس از گرفتن دیپلم در سال 1348 در رشته پزشکی پذیرفته شد اما به دلیل علاقه به خلبانی، داوطلب تحصیل در رشته خلبانی نیروی هوایی شد.  👈پس از گذراندن دوره مقدماتی برای تکمیل تحصیلاتش در سال 1349 به خارج از کشور اعزام و پس از بازگشت به کشور، به عنوان خلبان اف5 به پایگاه شکاری دزفول منتقل شد.  🔹از شهریور سال 1359 با آغاز حمله ارتش بعث به میهن اسلامی به دفاع جانانه از ایران اسلامی پرداخت و در سال 1360 با درجه سرهنگ دومی فرمانده پایگاه هشتم هوایی شکاری شد.  🔹شهید عباس بابایی در روز 9 آذر 1362 با درجه سرهنگ تمامی به معاونت عملیات فرماندهی نیروی هوایی منصوب شد. او در طول دوران تصدی معاونت عملیات نهاجا در پروازهای جنگی بی‌شماری شرکت داشت و فرماندهی قرارگاه رعد را نیز عهده‌دار بود.  بابایی در سال 1366 مفتخر به دریافت درجه سرتیپی و در همان سال برای زیارت خانه خدا به همراه همسرش انتخاب شد اما همسرش را راهی کرد و خود در روز عید قربان به دیدار معبود شتافت. در سال 1368 نشان درجه2 فتح تقدیم خانواده وی شد.  👈مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوا در یکی از سخنرانی‌های خود در توصیف این شهید بزرگوار فرمودند:  «در میان رزمندگان، چه ارتش و چه سپاه، شهید بابایی یک انسان بزرگ و یک چهره ماندگار و فراموش‌نشدنی است.»  روحش شادویادش گرامی ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
◀️ ۱۹ محرم سالروز حرکت اسیران کربلا، به طرف شام ⬅️ کربلا همچون امام سجاد(ع)، امام چهارم شیعیان و حضرت زینب(س) که به اسارت لشکر عمر بن سعد درآمدند. اسرا به دستور عمر بن سعد، شب یازدهم محرم در کربلا نگه داشته شدند و بعد از ظهر روز یازدهم، به کوفه نزد عبیدالله بن زیاد برده شدند. ↩️ابن زیاد، اسیران را بر روی محمل‌هایی بدون پرده و پوشش و با همراهی گروهی ازجمله شمر و طارق بن مُحَفِّز به دربار یزید بن معاویه در شام فرستاد. او دست و پای برخی همچون امام سجاد(ع) را غل و زنجیر کرد.😭 👌امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) با سخنان خود در هنگام اسارت، سبب تحول روحی و پشیمانی برخی از مردم و بنا بر نقلی پشیمانی یزید (هر چند به صورت ظاهری) از جنایات واقداماتش شدند. علمایی همچون شیخ مفید، شیخ طوسی و محدث نوری بر این عقیده‌اند که اسیران کربلا بعد از آزادی، به مدینه بازگشته‌اند، نه کربلا؛ اما بنابر نقل سید بن طاووس در لهوف، کاروان اسیران به کربلا بازگشتند ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
*•═•••◈﷽◈•••═•* ◀️ دوطفلان مسلم بن عقیل ✍ طِفْلان مُسْلِمْ عنوانی که در برخی منابع تاریخی برای اشاره به دو نوجوان از کاروان اسرای کربلا به نام‌های محمد و ابراهیم به کار برده شده که پس از شهادت امام حسین(ع)، به دست یکی از لشکریان عبیدالله بن زیاد به شهادت رسیدند. ⬅️ درباره نام پدر این دو نوجوان و چگونگی فرار آنها در منابع تاریخی اختلاف نظر وجود دارد. شیخ صدوق در کتاب امالی، آنان را دو فرزندان مسلم بن عقیل می‌داند که در کوفه زندانی شدند و از آنجا فرار کردند؛ ↩️ در مقابل، طبری و خوارزمی آنان را فرزندان جعفر طیار یا عبدالله بن جعفر معرفی کرده‌اند که بعد از واقعه روز عاشورا از کربلا به سمت مسیب فرار کردند. آرامگاهی در شهر مُسَیِّب نزدیک کربلا است که آن را به طفلان مسلم منتسب می‌کنند. ⬅️ محمد و ابراهیم ↩️از تاریخ تولد و زندگی محمد و ابراهیم با عنوان طفلان مسلم بن عقیل اطلاعی در دست نیست و تنها در برخی منابع تاریخی از جمله امالی شیخ صدوق، مقتل الحسین خوارزمی، و تاریخ طبری  به ماجرای اسارت و شهادت دو نوجوان از همراهان امام حسین(ع) پس از واقعه کربلا اشاره شده است. ⬅️ شرح ماجرای قتل طفلان مسلم ↩️ بر اساس گزارش شیخ صدوق و خوارزمی، بعد از شهادت امام حسین(ع) و یارانش در واقعه کربلا در سال ۶۱ هجری و اسارت اهل بیت(ع)، دو پسر کوچک به نام محمد و ابراهیم از لشکر عبیدالله بن زیاد فرار کردند. آنها بعد از مدتی پیاده‌روی به خانه زنی که شوهر او عبدالله بن قطبه طایی نبهانی، از لشکریان ابن زیاد بود، پناه بردند؛ ولی با وجود تلاش آن زن در مخفی کردن محمد و ابراهیم، سرانجام به دست شوهر آن زن افتادند. آن مرد دو کودک را کنار فرات برد و سر از تن‌شان جدا کرد و پیکرشان را در فرات افکند و سرهای آن دو را برای دریافت جایزه، نزد ابن زیاد برد.😭 👈 ابن زیاد پس از شنیدن ماجرا، دستور به قتل آن مرد داد و در همان جای قتل کودکان او را کشتند. یالیتنا کنا معکما فافوز فوزا عظینا🤲 🏴یارب الحسین بحق الحسین إشف صدر الحسین بظهور الحجة🏴 ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••◈﷽◈•••═•* «حُرِّمَتْ عَلَیْکُمْ أُمَّهاتُکُمْ وَ بَناتُکُمْ وَ أَخَواتُکُمْ وَ عَمّاتُکُمْ وَ خالاتُکُمْ وَ بَناتُ الأَخِ وَ بَناتُ الأُخْتِ وَ أُمَّهاتُکُمُ اللاّتی أَرْضَعْنَکُمْ وَ أَخَواتُکُمْ مِنَ الرَّضاعَةِ وَ أُمَّهاتُ نِسائِکُمْ وَ رَبائِبُکُمُ اللاّتی فی حُجُورِکُمْ مِنْ نِسائِکُمُ اللاّتی دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَإِنْ لَمْ تَکُونُوا دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَلا جُناحَ عَلَیْکُمْ وَ حَلائِلُ أَبْنائِکُمُ الَّذینَ مِنْ أَصْلابِکُمْ وَ أَنْ تَجْمَعُوا بَیْنَ الأُخْتَیْنِ إِلاّ ما قَدْ سَلَفَ إِنَّ اللّهَ کانَ غَفُوراً رَحیماً؛ حرام شده است بر شما، مادرانتان، و دختران، و خواهران، و عمه ها، و خاله ها، و دختران برادر، و دختران خواهر شما، و مادرانى که شما را شیر داده اند، و خواهران رضاعى شما، و مادران همسرانتان، و دختران همسرتان که در دامان شما پرورش یافته اند از همسرانى که با آنها آمیزش جنسى داشته اید ـ و چنانچه با آنها آمیزش جنسى نداشته اید، (دختران آنها) براى شما مانعى ندارد و (همچنین) همسرهاى پسرانتان که از نسل شما هستند (نه پسرخوانده ها) و (نیز حرام است بر شما) که جمع میان دو خواهر کنید؛ مگر آنچه در گذشته واقع شده; چرا که خداوند آمرزنده و مهربان است»(نساء، ۲۳). ✅ موضوع: قیود حرمت نکاح با ربیبه ❓ قیود مربوط به نکاح با ربیبه در آیه مورد بحث از چه نوعند؟ ✍ اگر كسی با زنی ازدواج كند كه از شوهر قبلی‌اش دختری دارد، به آن دختر ربيبه گفته ميشود؛ 👈 زيرا اين دخترها غالباً تحت كفالت و تدبير شوهر جديد تربيت میشوند. 👈 نكاح با دختران زنهای مقاربت شده، بر شوهر اين زنان حرام است: (ورَبائِبُكُمُ اللّاتي في حُجورِكُم مِن نِسائِكُمُ اللّاتي دَخَلتُم بِهِنّ) 🔸 اين حكم(حرمت ازدواج با ربائب) همه دختران زن از شوهر قبلی‌اش را شامل میشود؛ چه دخترانی كه در دامن شوهر جديد تربيت شده و دخترانی كه از پيش، بزرگ بوده‌اند و زندگی جدايی دارند، به گونه‌ای كه، اطلاق ربيبه به معنای ياد شده درباره آنها صدق نمیكند؛ چون تحت تربيت و تدبير همسر جديد نبوده اند؛ ليكن حكم حرمتْ، مطلق است، بنابراين عنوان «ربيبه» به معنای لغوی و تعبير «فی حُجورِكُم» قيد غالبی‌اند؛ يعنی مفهوم ندارند و همه دختران كوچك و بزرگ از شوهر قبلی بر همسر جديد محرم اند و ازدواج با آن ها حرام است. ⬅️ حرمت نكاح با «ربائب» قيدی دارد كه آن را از ساير محرّمات نسبی، رضاعی و سببی ممتاز میكند، زيرا نشر حرمت در آن ها با صرف عقد و صدق عنوانِ مادر، دختر، خواهر و...پيدا میشود و هيچ يك مقيَّد به نكاح لغوی نيست و تنها صِرف حصول يكی از عناوين معهود از راه عقد شرعی، سبب حرمت است؛ خواه آميزش حاصل شده باشد يا نه؛ امّا نشر حرمت درباره ربيبه مقيّد به نكاح لغوی است(و رَبائِبُكُمُ اللّاتي في حُجورِكُم مِن نِسائِكُمُ اللّاتي دَخَلتُم بِهِنَّ فَاِن لَم تَكونوا دَخَلتُم بِهِنَّ فَلا جُناحَ عَلَيكُم)؛ يعنی ازدواج با ربيبه زنهای مقاربت شده حرام است، پس حكم حرمت درباره ربيبه به جهت اين قيد با اصناف يادشده ديگر تفاوت دارد. 🔸 گفتنی است كه موضوع اصلی يعنی دختر زن در اين بخش از آيه شريفه با ۳ قيد همراه شده است: ۱. عنوان ربيبه؛ ۲. قيد«في حُجورِكُم»؛ ۳. قيد«مِن نِسائِكُمُ اللّاتي دَخَلتُم بِهِنّ». ◀️ دو قيد نخست، غالبی‌اند و مفهوم ندارند؛ يعنی حرمت نكاح همه دخترها را شامل میشود؛ ◀️ امّا قيد سوم مفهوم دارد(قید احترازی)؛ يعنی شرط حرمت است كه اگر نباشد، ازدواج با ربيبه حلال است، چنان كه تصريح فرمود:(فَاِن لَم تَكونوا دَخَلتُم بِهِنَّ فَلا جُناحَ عَلَيكُم) 🔸 بدون نكاح لغوی، نكاح با ربيبه عيناً حرام نيست، هرچند جمع ميان مادر و دختر حرام است، بنابراين اگر بخواهد با ربيبه ازدواج كند، بايد از مادر جدا شود. ⬅️ سرّش اين است كه محرّمات ياد شده در آيه شريفه دو قسمند: ◀️ برخی از آنها ذاتاً محرّم اند؛ مانند مادر، دختر، خواهر، عمه، خاله و... ◀️ بعضی فقط جمعاً حرامند؛ مثل خواهرزن. 👈 ربيبه نيز جمعاً حرام است نه عيناً، پس معنای قيد«مِن نِسائِكُمُ اللّاتي دَخَلتُم بِهِنّ» اين نيست كه ربيبه زن نكاح نشده مطلقاً حرام نيست، تا با روايات منافات داشته باشد، بلكه بر اساس روايات، چنين ربيبه‌ای جمعاً حرام است نه عيناً؛ يعنی اگر مادری كه نكاح(لغوی)نشده است بميرد يا طلاق داده شود، اين مرد ميتواند با ربيبه او ازدواج كند. ┄┄┄┅••✻••┅┄┄┄ برگرفته از بیانات استاد ارجمند حسینی آل مرتضی در کلاس تفسیر تخصصی طرح مشکات(تفسیر سوره نساء بر مبنای تفاسیر المیزان، تسنیم و مجمع البیان به همراه شرح دقیق و گسترده اصطلاحات) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🥀از ما زمینیان به شما آسمان ، سلام مولای دلشکسته، امام زمان سلام... 🥀این روزها هزار و دو چندان شکسته ای حالا کجای روضه‌ی جدّت نشسته ای؟... تو را فقط از خدا طلب میکنیم تو را این جهان فقط کم دارد خدایا بحق سیدالشهدا باقی مانده غیبت امام را برما ببخش ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄- موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🥀زنان عاشورایی 📚قسمت اول 👈ام سلیمان ✍کنیه اش ام سلیمان است. کنیز امام حسین «علیه السلام» که آن حضرت وی را هزار درهم خرید و در خانه ام اسحق (مادر فاطمه صغری) همسر امام، خدمت می کرد. سپس با ابو رزین ازدواج کرد و سلیمان از او به دنیا آمد. سلیمان غلام امام حسین «علیه السلام» بود. سلیمان پیک امام حسین به سوی رؤسا و اشراف بصره بود که عبید الله بن زیاد دستور داد گردنش را بزنند. سلیمان همان است که در زیارت ناحیه مقدسه نامش آمده است. ام سلیمان به همراه مولایش امام حسین «علیه السلام» راهی کربلا شد. همسرش نیز از اصحاب امام حسن «علیه السلام» بود. ام سلیمان زنی عالم، فاضل و نیکوکار بود که همراه مولایش امام حسین «علیه السلام» راهی کربلا شد و جزو اسیران واقعه عاشورا گردید. وی تمام مصایب را در راه خدا تحمل کرد. 👈فُکهیه زوجه عبد الله بن اریقط بود. وی در خانه رُباب، همسر امام حسین «علیه السلام» خدمت می کرد. از عبد الله فرزند پسری آورد به نام قارب که در کربلا به شهادت رسید. فکهیه نیز همراه رباب در زمین کربلا به سلک اسیران به شام رفت. 👈حُسنیه یکی از جواری حضرت سید الشهداء است، امام حسین «علیه السلام» او را از نوفل بن حارث بن عبدالملک خرید. وی به ازدواج مردی به نام سهم درآمد و مُنحج از او متولد گردید. حسنیه به امام زین العابدین «علیه السلام» خدمت می کرد تا اینکه به همراه سید الشهداء «علیه السلام» و فرزندش منجح به کربلا آمد. منجح در کربلا به شهادت رسید. حسنیه با اهل بیت «علیهم السلام» در مصایب آن شریک و یاور و غمخوار آنان بود. 📚پایان قسمت اول زنان عاشواریی ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄- موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•═•••◈﷽◈•••═• 🇮🇷 موضوع: احکام حیضتعارض (مجموع دو خون وپاکی وسط) (مساله ۴۸۳و۴۸۵) 👈اگر پس از چند روز ،بار دیگر خون ببیند😱 در صورتی که خون کمتر از سه روز نباشد وفاصله خون از ده روز کمتر باشد؛😭دو صورت دارد:👇👇👇 🔹الف)مجموع خون اول ودوم وپاکی وسط از ۱۰ روز بیشتر نباشد⬅️ مجموع ایام(خون اول ودوم وپاکی وسط ) حیض است.👌 🔹ب)مجموع خون اول ودوم وپاکی وسط از ۱۰ روز بیشتر باشد،در این فرض ،مساله چند صورت دارد:↪️ ✅ تعارض وقتیه _عددیه 👇👇👇 1⃣ تمام یا مقداری از یکی از خونها در ایام عادت باشد ⬅️ آن خون حیض وبقیه استحاضه است. 2⃣ مقداری از خون اول ومقداری از خون دوم در ایام عادت است👇👇👇 🍃الف: روزهای خون اول در ایام عادت کمتر از ۳روز باشد ↪️ 👈بایددر هر دو خون وپاکی وسط ،کارهایی که بر حائض حرام است ترک کند و وظایف مستحاضه را انجام دهد(م۴۸۳) 🍃ب)روزهای خون اول در ایام عادت ،کمتر از ۳ روز نباشد وبا خون دوم در ایام عادت وپاکی وسط از ۱۰ روز بیشتر نباشد↪️ 👈مجموع روزهای عادت،حیض وخونهای قبل وبعد از آن استحاضه است.(م۴۸۳) 3⃣ دو خونی که یکی با وقت عادت مطابقت دارد ودیگری با عدد↪️ 👈 باید در هر دو خون ،احتیاط نماید( م۴۸۵،اختلافی) •┈••✾🍃✾🍃✾••┈• ✅ دو خونی که یکی وقت دارد ودیگری عدد 👇👇👇 📚قول اول ایات عظام امام خمینی رحمت‌الله، امام خامنه‌ای حفظه‌الله،سبحانی،نوری،.. 👈 در هر دو خون احتیاط کند. 📚قول دوم آيات عظام مکارم،وحید،... 👈 خون واقع در وقت عادت حیض است وخون دیگر استحاضه. 📚قول سوم آیت‌الله سیستانی:خون واقع در وقت عادت حیض است وخون دیگر استحاضه✍ مگر اینکه خون دوم واجد صفات حیض بوده وقبل از اتمام ده روز از ابتدای خونریزی شروع شده باشد که در این صورت ابتدای خون دوم تا روز دهم ادامه حیض سابق است . 📚قول چهارم آیت‌الله زنجانی:اگر مجموع خونها بدون محاسبه پاکی وسط بیشتر از ده روز نباشد از زمانی که خون دیده به تعداد عدد عادتش حیض است وپس از آن تا روز دهم مستحب است استظهار کند(یعنی تا ده روز صبر کند وبه احکام حائض عمل کند تا حال او روشن شود)واگر جمع خون ها بیش از ۱۰ روز باشد مستحب است تا روز دهم استظهار کند وبعد ازآن استحاضه است. ✅ ادامه دارد.... 📚توضیح المسائل مراجع عظام 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕊🌹🕊 اے بهارے ترین آینہ هستے یوسف ڪنعانے من،سلام آقا جانم... بیا و اذان عشق بخوان تا جهان سراسر مسلمان شود بیا و «وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ....» را فریاد ڪن... چشم انتظار مانده‌ام؛ من سر خوشم از لذت این چشم بہ راهے و چشم انتظار مے‌مانم... سلام آقاے مهربانم صبحت بخیر مولاے من ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
حفظ چادر،حفظ دین و مذهب است شیوه زهرا (س)درس زینب (س) است حفظ چـادرنَصِّ قرآن کریم قفل جنّت رابُـود تنها کلید ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*•═•••◈﷽◈•••═•* ◀️ سویدبن عمرو از یاران امام حسین علیه السلام ⬅️ تحقیق در نام سوید ✍ مورخان و رجال ‌نویسان درباره او و پدرش نظرهاى متفاوت دارند. وى را سوید بن عمر، عمرو بن مطاع جعفى، سوید بن ابى مطاع و سوید بن عمیر بن ابى مطاع انمارى خثعمى نیز نامیده‌ اند.  ⬅️ خصوصیات فردی ↩️سُوَیْد از قبیله خَثْعَم و از اعراب قحطانی است.   او مردی بزرگ، شریف و شجاع بود و بسیار نماز می‌ گزارد. ⬅️ حضور در کربلا ↩️ وی، آخرین یار باوفای امام حسین علیه السلام بود که در روز عاشورا به میدان کارزار گام نهاد و آن قدر جنگید که از فزونی زخم میان کشتگان بر زمین افتاد. تا آن‌که شنید، سپاهیان ابن‌ زیاد می ‌گویند: «حسین کشته شد.» سوید از شنیدن این خبر شکیب از دست داد و با کاردی که در اختیار داشت به دشمن حمله کرد. او لختی جنگید و سرانجام به دست هانی بن ثبیت حضرمی  و به قولی به دست عروة یا عزرة بن بطان تغلبی و زید بن رقاد جنبی به شهادت رسید.  👈نام كشندگان سوید را عروة بن بکار ثعلبی و زید بن ورقاء جهنی یا عروة بن بطان ثعلبی و یزید بن رقاد جهنی نیز گفته‌ اند.  ⬅️ رجز سوید در عاشورا ↩️ رجز منسوب به وی چنین است: اقْدِمَ حسینُ الیومَ تَلْقَی احمدا • وشیخکَ الخیر عَلیاً ذا النِدی‌ وحسناً کالبدرٍ لاقی الأسْعُدا • وعمّکَ القَرْمَ الهُمامَ الَارْشَدا حمزةَ لیث اللَّه یُدْعی اسدا • وذا الجناحین تَبَوَّا مَقْعَدا فی جَنّةِ الفردوسِ یَغلُو صُعُدا  🍃پیش بیا ای حسین! که امروز در باغ بهشت، پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و پدر نیکوکار و بخشنده‌ ات را ملاقات می ‌کنی؛ و حسن ماه سیما که نیک‌ بختان را ملاقات کرد و عموی بزرگوار شجاع و با سخاوتت حمزه که در راه حقیقت گام برداشت و شیر خدا نامیده می‌شود و جعفر طیار که مقامش بالا می‌رود. 🏴یارب الحسین بحق الحسین إشف صدر الحسین بظهور الحجه ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••༻﷽༺••• موضوع: اعراب آیه ۸۲ سوره بقره 👈وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَٰئِكَ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ. و کسانی که ایمان آوردند و عمل شایسته انجام دادند، آنان اهل بهشت اند و در آن جاودانه اند. وَ : حرف عطف، مبنی بر فتح، غیرعامل، محلی از اعراب ندارد. الَّذِينَ : اسم موصول، مبنی، محلا مرفوع، مبتدا آمَنُوا : فعل ماضي، مبنی بر ضم. ضمیر بارز و متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل وَ : حرف عطف، مبنی بر فتح، غیر عامل، محلی از اعراب ندارد. عَمِلُوا : فعل ماضي، مبنی بر ضم. ضمیر بارز و متصل «واو»، مبنی، محلا مرفوع، فاعل الصَّالِحَاتِ: مفعولٌ به و منصوب، علامت نصب کسره نیابت از فتحه أُولَٰئِكَ : اسم اشاره، مبنی، محلا مرفوع، مبتدا أَصْحَابُ : خبر برای «أُولَٰئِكَ» و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری الْجَنَّةِ : مضافٌ اليه و مجرور، علامت جرّ کسره ظاهری أُولَٰئِكَ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ : جمله اسمیه، خبر اول «الَّذِينَ» و محلا مرفوع هُمْ: ضمیر منفصل، مبنی، محلا مرفوع، مبتدا فِي : حرف جرّ، مبنی بر سکون، عامل، محلی از اعراب ندارد. هَا : ضمیر متصل، مبني ، محلا مجرور به حرف جرّ فِيهَا : جار و مجرور، متعلق به «خَالدُون» خَالِدُونَ : خبر و مرفوع، علامت رفع «واو» هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ : جمله اسمیه، خبر دوم «الَّذِينَ» و محلا مرفوع •••┈✾~💠~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (إعراب آیات بر مبنای کتاب إعراب‌القرآن‌الکریم و کلمة‌الله‌العلیا) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~💠~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرانی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••༻﷽༺••• موضوع: انواع جمع (جمع مونث سالم) 👈 جمع سالم از نظر جنس یعنی مذکر و مونث بودن به دو دسته تقسیم می‌شود: ۱.جمع مذکر سالم ۲.جمع مونث سالم 🔹جمع مونث سالم: جمعی است که با اضافه کردن «ات» به آخر اسم مفرد مونث عاقل و غیرعاقل ساخته می‌شود. برخلاف جمع مذکر سالم که فقط از اسم مفرد مذکر عاقل ساخته می‌شود. مثال۱: مُعَلِّمَة 👈 مُعَلِّمات مثال۲: اِجتِماع👈 اِجتِماعات ✔️ با توجه به اینکه «ات» نشانه جمع مونث سالم است، اما برخی کلمات هستند که به «ات» ختم شدند ولی جمع مونث سالم نیستند. 💥راه تشخیص اسم جمع مونث سالم: اگر «ات» را از آخر کلمه برداریم، مفرد کلمه به دست آید، آن کلمه، جمع مونث سالم است و اگر مفرد کلمه به دست نیاید، احتمالا جمع مکسر می باشد. مثال: مُؤمِنات 👈 مُؤمِنَة اما کلماتی مانند: «اَبیات» و «اَصوات» جمع مونث سالم نیستند و جمع مکسر هستند، چون مفرد آنها «بِیت» و «صَوت» می باشد. 🔹اعراب جمع مونث سالم: حـالـت رفـع ⬅️ ضمّه حـالـت جـرّ ⬅️ کسره حالت نصب⬅️اعراب فرعی یا نیابی (در حالت نصب به جای فتحه، کسره می‌گیرند) مثال: اَلحَسَناتُ یُذهِبنَ السَّیّئاتِ (نیکی‌ها، بدی‌ها را می برد) 🍃الحسناتُ: مبتدا و مرفوع، علامت رفع ضمه ظاهری 🍃السّیّئاتِ: مفعول به و منصوب، علامت نصب کسره فرعی مثال: اَنفِقُوا مِن طَیّباتِ ما کَسَبتُم (از بهترین آنچه که به دست آوردید انفاق کنید.) 🍃طَیّباتِ: اسم مجرور به حرف جرّ، علامت جرّ کسره ظاهری 📌نکته: جمعهای مونث سالم هیچ گاه فتحه نمی‌گیرند. •••┈✾~💠~✾┈••• ✅در آیه ۸۲ سوره بقره: الصالحاتِ: مفعول به و منصوب، علامت نصب کسره به نیابت از فتحه •••┈✾~💠~✾┈••• برگرفته از تدریس استاد ارجمند حسینی آل مرتضی و اساتید مجرب موسسه نورالیقین در کلاس صرف و نحو تخصصی (بر مبنای کتاب مبادی العربیه و نحو متوسطه وموسوعه‌النحووالصرف‌والاعراب) 📌توجه : هرگونه نشر یا کپی‌برداری از تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال، اشکال شرعی دارد. •••┈✾~💠~✾┈••• موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به هر طرف نظر کنم اثر ز روی ماه توست گر این جهان بپا شده به‌خاطر صفای توست ببین که پر شده جهان ز ظلم و جور ای عزیز بگو کدام لحظه‌ها ظهور روی ماه توست اللهم_عجل_لولیک_الفرج ┄┄┄┅••🏴✻🏴••┅┄┄- موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin